En usko, mutta voisin olla isonen

Random heppu

Rippileirini päättyi juuri. En uskonut Jumalaan mennessäni sinne, enkä usko edelleenkään. Leirillä käsiteltiin kuitenkin paljon hyviä teemoja kuten rakkaus, rauha, hyvyys, epäitsekkyys, oikeudenmukaisuus, tasa-arvo ja ystävyys. Ne ovat ehkä puhkikulutettuja aiheita, mutta silti tärkeimpiä maailmassa, ja tapa jolla niitä käsiteltii, oli minusta varsin onnistunut. Puheet Jumalan lohdusta ynnä muusta eivät juuri koskettaneet minua, mutta opin ymmärtämään paremmin niitä jotka uskossa ovat. Raamatussa on paljon hyviä juttuja, vaikka toisaalta myös ristiriitoja ja asioita, joita en allekirjota. Ihmiset uskovat kuitenkin hyvin eri tavoilla, joten jos joku sanoo uskovansa Jumalaan, se ei tarkoita että hän olisi suoraan fundamentalisti.

Mutta itse aiheeseen: ripari oli huikea kokemus. Ajatus siitä että olisin joskus isonen tuntui aiemmin melko absurdilta mutta nyt leirin jälkeen ajatus kihelmöi. En kuitenkaan usko Jumalaan, joten miten minuun suhtauduttaisiin isosena? Onko järkeä olla isonen, jos on agnostinen ateisti, kuten minä olen?

21

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RFFD

      hakeudu mieluummin prometheus-leirille. Samoja teemoja ja aiheita ja leirikokemuksia, mutta ilman pakollista jumala- ja uskontopainotusta.

      Rippileirillä joutuisit kuitenkin vetämään uskonnollisia osioita ja kertomaan jumalasta asioita, joihin et edes itse usko. Vaikka miten puhutaan, että avoimesti saa keskustella kaikista näkökulmista, en että usko leirin isosena, eräänlaisena ohjaajana ja kirkon palkollisena voisit tai saisit ateistista/agnostista näkökulmaasi tuoda esille mitenkään merkittävästi.

      Rippileirin jälkeen usein tuntuu juuri tuolta, tiedän omasta kokemuksesta ja monien tuttujenkin kertomana. Johtuu lähinnä juuri siitä, että leirillä, muista erillään syntyy omanlaisensa yhteishenki ja jonkinlainen erityisyyden tuntu. Isosetkin ovat jotain hienoa, vähän vanhempia ja tavallaan ihaillussa vastuullisessa asemassa. Se euforia menee pian ohi, vaikka hienoja kokemuksia ja muistoja varmasti jääkin.
      Kannattaa myös miettiä rauhassa, hyväksytkö kirkon opetukset ja näkemykset ja oletko valmis edistämään niitä leireillä - ja käymään kaikki pitkät ja uskontopainotteiset koulutukset läpi ja sen jälkeen ne leiritkin - ja entäs jos ne ryhmät eivät olekaan niin hienoja kuin tämä omasi - ja kaikki hyvin vaatimatonta korvausta vastaan vielä. Jos olet lähtökohdaltasi ateisti tai agnostikko, en näe että paikkasi olisi rippikoulun isosena - jos isosajatus kuintekin kiehtoo ja kiinnostaa, tutustu oikeasti protuleirihin vaihtoehtona.

    • heeeheeeee

      Ei isosen tarvitse olla uskovainen. Varmaan aika monikin isonen on agnostikko ellei jopa ateisti.

    • isonen

      Sit vaan koulutukseen mukaan :) En mäkään oo uskovainen tyyppi mut silti tuli ooltua isosena tänä kesänä. Ja tiedänpä muutamia tyyppejä jotka aina julistavat olevansa hirveitä ateisteja ja silti isosia

      • huom...

        ei eivä siis ole ateisteja


    • huom...

      Aika epärehellistä olisi ateistin olla isosena opettamassa jumalasta totena, jos itse nimenomaan ei usko jumaliin. Mahtavia leirikokemuksia löytyy ripareiden ulkopuoleltakin.

      • isoiso95

        MITENNIIN OPETTAMASSA JUMALAA TOTENA??!!!

        OPETUS VASTUU ON KYLLÄ RIPPIKOULU PASTORI JA OPETTAJINA KAIKKI 3OHJAAJAA. ISONEN EI LIITY OPETUKSEEN MITENKÄÄN, JOS JOKU LEIRILÄINEN KYSYY USKOTKO JUMALAAN VOI IHAN HYVIN SANOA EN USKO MUTTA HYVÄKSYN SEN ETTÄ MONET USKOVAT :)


      • RFFD
        isoiso95 kirjoitti:

        MITENNIIN OPETTAMASSA JUMALAA TOTENA??!!!

        OPETUS VASTUU ON KYLLÄ RIPPIKOULU PASTORI JA OPETTAJINA KAIKKI 3OHJAAJAA. ISONEN EI LIITY OPETUKSEEN MITENKÄÄN, JOS JOKU LEIRILÄINEN KYSYY USKOTKO JUMALAAN VOI IHAN HYVIN SANOA EN USKO MUTTA HYVÄKSYN SEN ETTÄ MONET USKOVAT :)

        Olemalla mukana uskonnollisen rippileirin isosena tuet kirkon opetusta siitä että jumala on olemassa. Jos et usko jumaliin, miksi olet mukana toiminnassa joka opettaa sellaista, ja vielä vaatii että sinun ja muidenkin tulisi elää tämän jumalan, johon et usko, kuviteltujen mielihalujen, oikkujen ja tahdon mukaan?


      • isoiso95
        RFFD kirjoitti:

        Olemalla mukana uskonnollisen rippileirin isosena tuet kirkon opetusta siitä että jumala on olemassa. Jos et usko jumaliin, miksi olet mukana toiminnassa joka opettaa sellaista, ja vielä vaatii että sinun ja muidenkin tulisi elää tämän jumalan, johon et usko, kuviteltujen mielihalujen, oikkujen ja tahdon mukaan?

        Sen mitä olen ollut nuorten srk toiminnassa mukana niin ei kukaan ole minua vielä vaatinut uskomaan mihinkään. Siellä kaikki saavat olla sellaisia kuin ovat. Siellä hyväksytään ihmiset. Siellä on hyvää seuraa mukavia ihmisiä, kivaa tekemistä. Olen saanut lähes kaikki kaverini sieltä. Ja se että miten kukin tulkitsee Jumalaa on jokaisen oma asia. Kaikki tulkitsevat tavalla sen.


      • RFFD
        isoiso95 kirjoitti:

        Sen mitä olen ollut nuorten srk toiminnassa mukana niin ei kukaan ole minua vielä vaatinut uskomaan mihinkään. Siellä kaikki saavat olla sellaisia kuin ovat. Siellä hyväksytään ihmiset. Siellä on hyvää seuraa mukavia ihmisiä, kivaa tekemistä. Olen saanut lähes kaikki kaverini sieltä. Ja se että miten kukin tulkitsee Jumalaa on jokaisen oma asia. Kaikki tulkitsevat tavalla sen.

        Ei sinua ehkä vaadita uskomaan, mutta sinä tuet silti toimintaa joka kannustaa, houkuttelee ja opettaa muita uskomaan jumaliin ja näiden kuviteltuihin vaatimuksiin.

        Kirkon ja seurakunnan ydintehtävä on levittää omaa uskontoaan ja houkutella ihmisiä uskomaan siihen. Jos et usko sellaisiin, miksi olet toiminnassa mukana tukemassa sitä?


      • Hipheihurraaa
        isoiso95 kirjoitti:

        MITENNIIN OPETTAMASSA JUMALAA TOTENA??!!!

        OPETUS VASTUU ON KYLLÄ RIPPIKOULU PASTORI JA OPETTAJINA KAIKKI 3OHJAAJAA. ISONEN EI LIITY OPETUKSEEN MITENKÄÄN, JOS JOKU LEIRILÄINEN KYSYY USKOTKO JUMALAAN VOI IHAN HYVIN SANOA EN USKO MUTTA HYVÄKSYN SEN ETTÄ MONET USKOVAT :)

        Koko leirihän tähtää konfirmaatioon (confirm), jossa "vahvistetaan" se opetettu oppi,. "usko"... Se on koko systeemin tarkoitus, ja muu on "alakulttuuria", joka osaltaan kuitenkin viime kädessä tukeee Iso Kirkkkoa hegemonisena ja indoktrinoivana instituutiona

        Mitä jos leirikaipuuta alkaisi ensi kesänä hoitaakin ihan jonkun muun järjestön leirien kautta. Toki Protunkin, mutta tarkoitan esim. Luonto-liiton leirejä tai Leirikesän leirejä tai miksei poliittistenkin, kuten esim. Nuorten kotkien tai Minien tai Nuoren keskustan tai Pioneerien

        Tietty leiri just tietyssä iässä on tässä se yksi juttu., mutta kyllä leiriohjaajana myös eri-ikäisille voisi olla hyvä vaihtoehto..


    • Nyt on perjantai

      Mä vihaan riparin isosia.

      • RFFD

        kas siinäpä taas mielipide. kannattiko tuo nyt ihan kirjoittaa ja lähettää?


    • Isonen

      Ei haittaa, vaikkei itse olisi uskossa, mutta tottakai on paljon helpompaa, jos uskoo itsekin:) Isostelu on uskomattoman rankkaa, ja mistäs muualtakaan voimia saisi, kun Jumalasta:)♥ Ehkä en kuitenkii suosittelisi seurakunnan isoseksi kouluttautumista, jos ei ole siihen soveltuva:D

    • Hei Random heppu,

      Monissa seurakunnissa rippikoulun jälkeen voi osallistua isoskoulutukseen. Se kestää vuoden tai kaksi, jonka jälkeen voi hakea isosen tehtävää. Rohkaisen sinua osallistumaan isoskoulutukseen.

      Voit sitten itse miettiä haluatko hakea isosen tehtävään. Isoskoulutuksessa saat pienryhmän ohjaamisen taitoja, opit ohjaamaan leikkejä ja monta muuta hyödyllistä taitoa. Saat myös tuon koulutuksen aikana miettiä suhdettasi uskoon ja kristittynä olemiseen.

      Kristittynä oleminen ei ole jotakin suorittamista tai ulkoa opittujen asioiden toistamista, vaan elämän asenne ja voiman antaja. Jos nyt ajattelet olevasi agnostinen ateisti, niin voi olla, että kahden vuoden päästä koet olevasi jotakin muuta.

      Ja aina on hyvä muistaa, että uskon määrää ei koskaan kysytä tai mitata seurakunnan toiminnassa. Tärkeintä on mielestäni se, että isosena toimiessasi voisit olla oma itsesi ja rehellinen omalle ajattelulle.


      Merja-pappi

      • Nasse..

        "Tärkeintä on mielestäni se, että isosena toimiessasi voisit olla oma itsesi ja rehellinen omalle ajattelulle."


        Voiko olla rehellinen jos tukee väkivaltauskonnon kevittämistä ja ihmisoikeuksien polkemista?

        Aivan, ei voi olla. Ainakaan jos oma moraali ei ole "uskismoraali"


    • isoseksi haluava usk

      ei kannata mennä isoseks jos ei usko. Et tavallaan kuuluis siihe hienoon yhteisöön, etkä vois puhua omista kokemuksista yms.. Mee johki muulle leirille? :) ei pahalla mut totta. Ainakin meidän seurakunnassa kaikki on uskovaisia mut normaaleja ihmisiä. Mut opettaisit pikkusia, aika outoo. Säälin niitä jotka mahdollisesti saa sut isoseks :/ jos vaikka joukossa olis joku, joka on avoimin mielin ja valmis kohtaamaan jumalan..Usko mua

      • Teologian tuntija

        Tarkoitatko, ettei ole avoimin mielin jossei usko? Itse ajattelen, että on ihan hyvä, jos leiriläiset saa vähän erilaista näkökantaa asiaan, koska ripari on kuitenkin edelleen erittäin suosittu.


    • hellurei7273

      Leiriläinen voi olla huoletta uskoton (yleensä uskoon tullaan riparil), mutta isosena ei mun mielestä oo hyvä toimia, jos ei usko.

    • Pallokka

      Minähän aloitin juuri isoskoulutuksen, ihan vaan koska oma ripari oli aivan mahtava. Menen aika samoilla linjoilla aloittajan kanssa, eli en usko, mutta luulen pärjääväni kivasti isosena. Itkeköön ne jotka uskoo kun saa mut isoseks jos häiritsee. Eikä meidän leirillä mitenkään tullut ilmi uskoiko kukaan vai ei, keskityttiin kaikkeen muuhun siellä...

    • .kjhgtre

      Kauniit, ja eksyttävät puheet muuttuvat saatanallisuudeksi rikollisen kristinuskon uskontunnustuksen kaltaisten uskovaisten toimesta:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
      'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

      herra epäjumalanne rikollisilleen antama käsky:
      Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
      "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

      Historia todistaa rikollisuutta...
      Lainattua tekstiä:
      "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

      Ja "tämän ajan rikollisuus" jotka tulee todistamaan rikollisuutta:
      http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
      YLLÄ LIITTYVÄÄN LAINATTUA TEKSTIÄ:
      "Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
      ***(KP)
      Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.*** "

      jne

      Rikkomalla yhtäkään Suomen Perustuslain 1§ > 10§ ei ole LAILLISESTI oikeudettu toimimaan uskovapauden 11§ tuella vaan on laiton ja usein selvää rikollisuutta.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
      Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing

    • jhgftrdew

      Älä anna pirulle pikku sormea... se viesinut kokonaan jos sen teet.

      Jos annoit uskontunnustuksen niin olet ilmeisesti jo pahasti koulussa....
      Tämä linkin ylä osassa on "" ja kun klikkailet eteen päin > niin löydät kaikki mainitsemani tiedot ja muutakin sopaskaa jota ei saatanallisuuden rippikouluissa opeteta:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html

      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
      'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe