Miksi lukkopolkimet ?

peruspolkija

Poljen ihan tyytyväisenä hybridilläni noin 20 km/sivu työmatkaa, mutta kuinka satuinkin eksymään jollekin pyöräilysivustolle ja siellä sai kuvan että nämä lukkopolkimet ovat aivan must !

Miksi ?

Ja voiko sellaiset vaihtaa ihan tavalliseen pyörään ?

Kiitos =)

60

2325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukkopolkimet parantavat suorituskykyä ja turvallisuutta. Jalka ei lipsahda polkimelta niiden kanssa.

      Lukkopolkimet menevät periaatteessa mihin tahansa pyörään. Nykyaikaisiin hybrideihin käyvät ihan hyvin.

      Joissain vanhoissa retkipyörissä voi olla se pienempi puolen tuuman poljinkierre. Silloin se menee vaikeammaksi. Täytyy joko hommata jostain varsin harvinainen Fauber-kampi 9/16" kierteellä, vaihtaa koko kampisarja keskiölaakereineen päivineen modernimmaksi mahdollisesti keskiöadaptereita hyödyntäen tai purkaa lukkopolkimet ja laittaa poljinakseli työstökoneeseen pyörimään.

      • häh?

        suorituskykyä lukkopolkimet kyllä parantavat ja sellaisessa tehokäytössä myös turvallisuutta, mutta tavallisessa käytössä niillä ei ole erityisiä turvallisuusvaikutuksia kumpaankaan suuntaan.

        ihan tavallisilla ergonomisilla itselle sopivilla polkimilla pärjää mainiosti, jos ei halua ruveta pyörittäjäksi.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        häh? kirjoitti:

        suorituskykyä lukkopolkimet kyllä parantavat ja sellaisessa tehokäytössä myös turvallisuutta, mutta tavallisessa käytössä niillä ei ole erityisiä turvallisuusvaikutuksia kumpaankaan suuntaan.

        ihan tavallisilla ergonomisilla itselle sopivilla polkimilla pärjää mainiosti, jos ei halua ruveta pyörittäjäksi.

        Lukkopoljin parantaa turvallisuutta kaikessa ajossa. Itse en edes uskalla ajaa liukkaalla ilman lukkopolkimia.

        Pyörittäminen oikealla tekniikalla on erittäin tärkeää, kun aloittelee pyöräilyä tai nostaa kilometrimäärä totutusta. Vammariski pienenee oleellisesti, kun tekniikka on oikea ja kierrokset 90 rpm luokkaa.


      • pölkiuyhgv
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Lukkopoljin parantaa turvallisuutta kaikessa ajossa. Itse en edes uskalla ajaa liukkaalla ilman lukkopolkimia.

        Pyörittäminen oikealla tekniikalla on erittäin tärkeää, kun aloittelee pyöräilyä tai nostaa kilometrimäärä totutusta. Vammariski pienenee oleellisesti, kun tekniikka on oikea ja kierrokset 90 rpm luokkaa.

        kerroppa miten se edistää turvallisuutta ??? varsinkin liukkaalla


      • häh? kirjoitti:

        suorituskykyä lukkopolkimet kyllä parantavat ja sellaisessa tehokäytössä myös turvallisuutta, mutta tavallisessa käytössä niillä ei ole erityisiä turvallisuusvaikutuksia kumpaankaan suuntaan.

        ihan tavallisilla ergonomisilla itselle sopivilla polkimilla pärjää mainiosti, jos ei halua ruveta pyörittäjäksi.

        Nuo sinun normaalit käytöt ja tehokäytöt ovat parhaimmillaankin häilyviä käsitteitä.

        Minä siirryin aikoinani lukkopolkimiin sen jälkeen, kun jalka lipsahti mäkeä noustessa polkimelta. Nopeutta oli onneksi hyvin vähän, niin ei käynyt sen pahemmin. Keli oli märkä, mikä luultavasti vaikutti asiaan.

        Mahdollisesti myös jotkut kunnon BMX-tyyliset avopolkimet olisivat estäneet tuon, mutta laitoin sitten saman tien lukkopolkimet.

        Jossain lähiöräkälään jopoilussa ei varmaan ole polkimilla niin väliä.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        pölkiuyhgv kirjoitti:

        kerroppa miten se edistää turvallisuutta ??? varsinkin liukkaalla

        Jalka ei lipsahda polkimelta. Lukkiksilla on parempi tuntuma pyörään.

        Selvyydeksi täytyy sanoa, että nykyään ajan aina nastarenkailla.


      • Riskikerroin kasvaa
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jalka ei lipsahda polkimelta. Lukkiksilla on parempi tuntuma pyörään.

        Selvyydeksi täytyy sanoa, että nykyään ajan aina nastarenkailla.

        Turvallisuuteen niillä on riskiä lisäävä vaikutus, eli menet turvaltesi, kun ei saa ylläri tilanteessa jalkoja irti tarpeeksi nopeasti. Muuten ne on ok.

        Riski on pienempi niiden osalta pienempi, jos ajaa oikeasti jossain maanteillä pois pihaliittymien yms. ja ei aja muiden näkyvyydeltään rajoittuneiden paikkojen tienoilla, mutta sitten kasvaa taas riski että joku pyyhkäisee kerralla päiviltä vrt päivän 8-tien tapaus.


      • Riskikerroin kasvaa kirjoitti:

        Turvallisuuteen niillä on riskiä lisäävä vaikutus, eli menet turvaltesi, kun ei saa ylläri tilanteessa jalkoja irti tarpeeksi nopeasti. Muuten ne on ok.

        Riski on pienempi niiden osalta pienempi, jos ajaa oikeasti jossain maanteillä pois pihaliittymien yms. ja ei aja muiden näkyvyydeltään rajoittuneiden paikkojen tienoilla, mutta sitten kasvaa taas riski että joku pyyhkäisee kerralla päiviltä vrt päivän 8-tien tapaus.

        Lukkopolkimista saa jalat irti varsin nopeasti, toisin kuin esimerkiksi niistä vanhanaikaisista häkkipolkimista.

        Polkimilla ei myöskään ole juuri merkitystä moottoriajoneuvon kanssa kolaroidessa. Nuo aivan sekopäiset väitteet eivät ole toivottuja tällä palstalla. Olen ajatellut pitää tämän asiapalstana.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Riskikerroin kasvaa kirjoitti:

        Turvallisuuteen niillä on riskiä lisäävä vaikutus, eli menet turvaltesi, kun ei saa ylläri tilanteessa jalkoja irti tarpeeksi nopeasti. Muuten ne on ok.

        Riski on pienempi niiden osalta pienempi, jos ajaa oikeasti jossain maanteillä pois pihaliittymien yms. ja ei aja muiden näkyvyydeltään rajoittuneiden paikkojen tienoilla, mutta sitten kasvaa taas riski että joku pyyhkäisee kerralla päiviltä vrt päivän 8-tien tapaus.

        Et ilmeisesti ole ajanut lukkopolkimilla: "...kun ei saa ylläri tilanteessa jalkoja irti tarpeeksi ...". Muulla tuota kommenttia ei voi ymmärtää.


      • Öljypoltin
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole ajanut lukkopolkimilla: "...kun ei saa ylläri tilanteessa jalkoja irti tarpeeksi ...". Muulla tuota kommenttia ei voi ymmärtää.

        Väitteet lukkopolkimien turvallisuutta lisäävästä ominaisuudesta aloittelijoilla ovat valhetta. Itselläni hyvänä esimerkkinä murtunut solisluu, koska en saanut jalkaani tarpeeksi nopeasti irti lukkopolkimesta eturenkaan lähtiessä luistamaan. Myös liukkaille keleille vaihdan pyörääni DH- "flätit".

        Olen opettanut maastopyöräilyn tekniikkaa aloittelijoille, jotka olisivat varmaan vammautuneet loppuelämäkseen jos olisivat käyttäneet lukkopolkimia ensimmäisillä maastolenkeillä. Heistä kun osa kaatui jo pyörän pysähtyessä suht helppoa polkua pitkin ajaessa. Itsellänikin lukkopolkimiin siirtymisen jälkeen on tullut vammoja moninkertaisesti verrattuna häkkipoljinaikaan.Yli kymmenen vuotta häkkipolkimilla ajaneena ja nyt kun neljä vuotta lukkopolkimilla on takana voin haastaa kenet vain lukkopolkimilla ajavat kisassa siitä kumpi saa molemmat jalat maahan nopeammin. Totta kai häkeilläkin tuli aikoinaan otettua osumaa, kun jalka vain ei irronnut polkimesta.

        Eli suosittelen aloittelevia pyöräilijöitä ajamaa aluksi DH-polkimilla, eli ilman häkki- tai lukkopolkimia, jotta opitte pyöräilyssä vaadittavaa tasapainoa. Sitten kun alkaa tuntua siltä, että joku nousu ei enää vain nouse ilman lukoilla saatavaa "boostia", voi olla oikea aika kokeilla lukkopolkimia.


      • Öljypoltin
        Öljypoltin kirjoitti:

        Väitteet lukkopolkimien turvallisuutta lisäävästä ominaisuudesta aloittelijoilla ovat valhetta. Itselläni hyvänä esimerkkinä murtunut solisluu, koska en saanut jalkaani tarpeeksi nopeasti irti lukkopolkimesta eturenkaan lähtiessä luistamaan. Myös liukkaille keleille vaihdan pyörääni DH- "flätit".

        Olen opettanut maastopyöräilyn tekniikkaa aloittelijoille, jotka olisivat varmaan vammautuneet loppuelämäkseen jos olisivat käyttäneet lukkopolkimia ensimmäisillä maastolenkeillä. Heistä kun osa kaatui jo pyörän pysähtyessä suht helppoa polkua pitkin ajaessa. Itsellänikin lukkopolkimiin siirtymisen jälkeen on tullut vammoja moninkertaisesti verrattuna häkkipoljinaikaan.Yli kymmenen vuotta häkkipolkimilla ajaneena ja nyt kun neljä vuotta lukkopolkimilla on takana voin haastaa kenet vain lukkopolkimilla ajavat kisassa siitä kumpi saa molemmat jalat maahan nopeammin. Totta kai häkeilläkin tuli aikoinaan otettua osumaa, kun jalka vain ei irronnut polkimesta.

        Eli suosittelen aloittelevia pyöräilijöitä ajamaa aluksi DH-polkimilla, eli ilman häkki- tai lukkopolkimia, jotta opitte pyöräilyssä vaadittavaa tasapainoa. Sitten kun alkaa tuntua siltä, että joku nousu ei enää vain nouse ilman lukoilla saatavaa "boostia", voi olla oikea aika kokeilla lukkopolkimia.

        Pitänee vielä tarkentaa, että solisluuni murtui maastopyörällä kaatuessani kun olin käyttänyt lukkopolkimia jo kolme vuotta sekä katu- että maastopyörässäni. Eli en siis ihan vasta-alkajana. Tavallisilla "fläteillä" tilanteesta olisin selvinnyt parilla naarmulla.

        Mutta käytän siis lukkopolkimia sulan kelin aikaan, koska niillä saa tuotettua suuremman tehon ja tasaisemman "vedon" takarenkaalle, josta on suurta etua varsinkin maastopyöräilyssä.


      • Öljypoltin kirjoitti:

        Väitteet lukkopolkimien turvallisuutta lisäävästä ominaisuudesta aloittelijoilla ovat valhetta. Itselläni hyvänä esimerkkinä murtunut solisluu, koska en saanut jalkaani tarpeeksi nopeasti irti lukkopolkimesta eturenkaan lähtiessä luistamaan. Myös liukkaille keleille vaihdan pyörääni DH- "flätit".

        Olen opettanut maastopyöräilyn tekniikkaa aloittelijoille, jotka olisivat varmaan vammautuneet loppuelämäkseen jos olisivat käyttäneet lukkopolkimia ensimmäisillä maastolenkeillä. Heistä kun osa kaatui jo pyörän pysähtyessä suht helppoa polkua pitkin ajaessa. Itsellänikin lukkopolkimiin siirtymisen jälkeen on tullut vammoja moninkertaisesti verrattuna häkkipoljinaikaan.Yli kymmenen vuotta häkkipolkimilla ajaneena ja nyt kun neljä vuotta lukkopolkimilla on takana voin haastaa kenet vain lukkopolkimilla ajavat kisassa siitä kumpi saa molemmat jalat maahan nopeammin. Totta kai häkeilläkin tuli aikoinaan otettua osumaa, kun jalka vain ei irronnut polkimesta.

        Eli suosittelen aloittelevia pyöräilijöitä ajamaa aluksi DH-polkimilla, eli ilman häkki- tai lukkopolkimia, jotta opitte pyöräilyssä vaadittavaa tasapainoa. Sitten kun alkaa tuntua siltä, että joku nousu ei enää vain nouse ilman lukoilla saatavaa "boostia", voi olla oikea aika kokeilla lukkopolkimia.

        Tämä ketju ei käsittele maastopyöräilyä, vaan liikennepyöräilyä. Luitko edes aloitusta?

        Minulla taas on liikennepyöräilyssä ollut huomattavasti vähemmän vaaratilanteita lukkopoljinten kanssa kuin ilman.


      • Öljypoltin kirjoitti:

        Väitteet lukkopolkimien turvallisuutta lisäävästä ominaisuudesta aloittelijoilla ovat valhetta. Itselläni hyvänä esimerkkinä murtunut solisluu, koska en saanut jalkaani tarpeeksi nopeasti irti lukkopolkimesta eturenkaan lähtiessä luistamaan. Myös liukkaille keleille vaihdan pyörääni DH- "flätit".

        Olen opettanut maastopyöräilyn tekniikkaa aloittelijoille, jotka olisivat varmaan vammautuneet loppuelämäkseen jos olisivat käyttäneet lukkopolkimia ensimmäisillä maastolenkeillä. Heistä kun osa kaatui jo pyörän pysähtyessä suht helppoa polkua pitkin ajaessa. Itsellänikin lukkopolkimiin siirtymisen jälkeen on tullut vammoja moninkertaisesti verrattuna häkkipoljinaikaan.Yli kymmenen vuotta häkkipolkimilla ajaneena ja nyt kun neljä vuotta lukkopolkimilla on takana voin haastaa kenet vain lukkopolkimilla ajavat kisassa siitä kumpi saa molemmat jalat maahan nopeammin. Totta kai häkeilläkin tuli aikoinaan otettua osumaa, kun jalka vain ei irronnut polkimesta.

        Eli suosittelen aloittelevia pyöräilijöitä ajamaa aluksi DH-polkimilla, eli ilman häkki- tai lukkopolkimia, jotta opitte pyöräilyssä vaadittavaa tasapainoa. Sitten kun alkaa tuntua siltä, että joku nousu ei enää vain nouse ilman lukoilla saatavaa "boostia", voi olla oikea aika kokeilla lukkopolkimia.

        "Yli kymmenen vuotta häkkipolkimilla ajaneena ja nyt kun neljä vuotta lukkopolkimilla on takana voin haastaa kenet vain lukkopolkimilla ajavat kisassa siitä kumpi saa molemmat jalat maahan nopeammin."

        Tuo on kuriositeetti. Kuitenkin keskimääräinen pyöräilijä saa lukot auki huomattavasti nopeammin kuin repii jalkansa irti häkeistä.


      • Öljypoltin
        lz127 kirjoitti:

        "Yli kymmenen vuotta häkkipolkimilla ajaneena ja nyt kun neljä vuotta lukkopolkimilla on takana voin haastaa kenet vain lukkopolkimilla ajavat kisassa siitä kumpi saa molemmat jalat maahan nopeammin."

        Tuo on kuriositeetti. Kuitenkin keskimääräinen pyöräilijä saa lukot auki huomattavasti nopeammin kuin repii jalkansa irti häkeistä.

        Pointtina kirjoituksessani on se, että ääritilanne on liikenteessä on aivan samalla tavalla ääritilanne kuin maastossakin. On totta, että liikenteessä lukkojen kanssa on helpompaa kuin maastossa, koska ympärillä tapahtuvat tilanteet ovat helpommin ennustettavissa ja "maasto" on selkeästi helpompaa liikkua. Yleensä kun pyöräteiltä puuttuu liukkaat kivet ja juurakot.

        Mutta edelleen pyöräilyn vasta-alkajan kannattaa mielestäni aloittaa fläteillä. Kokemuksen ja ihan perinteisen "ajosilmän" karttuessa siirtyminen lukkopolkimiin on luonnollinen jatkumo. Joillakin se onnistuu nopeammin, joillakin vähemmän harrastavilla siinä voi kestää pidempään. Tärkeintä kuitenkin on, että pyöräily on turvallista ja kivaa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Öljypoltin kirjoitti:

        Pointtina kirjoituksessani on se, että ääritilanne on liikenteessä on aivan samalla tavalla ääritilanne kuin maastossakin. On totta, että liikenteessä lukkojen kanssa on helpompaa kuin maastossa, koska ympärillä tapahtuvat tilanteet ovat helpommin ennustettavissa ja "maasto" on selkeästi helpompaa liikkua. Yleensä kun pyöräteiltä puuttuu liukkaat kivet ja juurakot.

        Mutta edelleen pyöräilyn vasta-alkajan kannattaa mielestäni aloittaa fläteillä. Kokemuksen ja ihan perinteisen "ajosilmän" karttuessa siirtyminen lukkopolkimiin on luonnollinen jatkumo. Joillakin se onnistuu nopeammin, joillakin vähemmän harrastavilla siinä voi kestää pidempään. Tärkeintä kuitenkin on, että pyöräily on turvallista ja kivaa.

        Minusta analyysisi on väärä. Kuntoilu ja työmatkakäytössä, josta nyt oli puhe, on järkevämpää ajaa lukkopolkimilla kuin fläteillä. SItä puoltaa sekä turvallisuus että pienempi riski urheiluvammoihin.

        Erittäin liukkaat olosuhteet, kuten tekninen maastoajo tai jäinen tienpinta ilman nastarenkaita, on toki eri asia. Itse en suosittele kellekkään metriäkään ilman nastoja talvella.

        Jotta lukkopolkimista on hyötyä urheiluvammojen kannalta, tulee opetella pyöritys ja oikea kadenssi. Kadenssin pystyy opettelemaan helpoiten, kun nopeus- tai sykemittarissa on kadenssianturi. Käytännössä erilliset nopeusmittarit lienevät katoavaa kansanperinnettä, koska saman tiedon saa ilmaisohjelmilla mistä tahansa älypuhelimesta.


      • Öljypoltin
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Minusta analyysisi on väärä. Kuntoilu ja työmatkakäytössä, josta nyt oli puhe, on järkevämpää ajaa lukkopolkimilla kuin fläteillä. SItä puoltaa sekä turvallisuus että pienempi riski urheiluvammoihin.

        Erittäin liukkaat olosuhteet, kuten tekninen maastoajo tai jäinen tienpinta ilman nastarenkaita, on toki eri asia. Itse en suosittele kellekkään metriäkään ilman nastoja talvella.

        Jotta lukkopolkimista on hyötyä urheiluvammojen kannalta, tulee opetella pyöritys ja oikea kadenssi. Kadenssin pystyy opettelemaan helpoiten, kun nopeus- tai sykemittarissa on kadenssianturi. Käytännössä erilliset nopeusmittarit lienevät katoavaa kansanperinnettä, koska saman tiedon saa ilmaisohjelmilla mistä tahansa älypuhelimesta.

        Edelleenkään en ymmärrä tuota turvallisuusperustelua lukkopolkimilla ajamiseen. Olen siis ajanut polkupyörällä häkkipolkimilla ja lukoilla noin 20v ja todella monet kaatumiset olisin välttänyt pyörällä kikkaillessani sekä kadulla että maastossa sillä, että pyörässäni olisi ollut vaikkapa bmx- tyyliset flätit. Niistä ei jalka irtoa vahingossa. Myös liukkaalla uraisella kadulla, vaikka ajaisit nastoilla, kaatuminen on huomattavasti todennäköisempää lukkopolkimilla kuin dh-polkimilla ajaessasi. Jalan kun saa pois polkimelta ehkä juuri sen ratkaisevat 0,5s nopeammin kuin lukoilla ajaessa, nimin. Kokemusta on!

        Se taasen on hyvä peruste lukoille, että esim. polvien rasituksen olen huomannut selkeästi pienemmäksi yli 3h lenkeillä lukoilla tai häkeillä ajaessani. Ja parantaahan niiden oikeanlainen käyttö jalkojen lihastasapainoa, joka on olennainen osa urheiluvammojen välttämiseksi.

        Kadenssimittari on mielestäni tavallisella kuntoilijalla todellinen turhake, jos vain osaat laskea sataan ja sinulla on kello käytössäsi, josta löytyy sekuntilaskuri. Paras opetusväline oikean pyöritystavan löytämiseksi mielestäni on kokeilla wattbiken kuntopyöriä, jotka kertovat tuottamasi poljintehon pyörityksen eri vaiheissa molemmille jaloille. Niitä vain löytyy valitettavan harvakseltaan kuntosaleilta.


      • Ei näin
        Öljypoltin kirjoitti:

        Edelleenkään en ymmärrä tuota turvallisuusperustelua lukkopolkimilla ajamiseen. Olen siis ajanut polkupyörällä häkkipolkimilla ja lukoilla noin 20v ja todella monet kaatumiset olisin välttänyt pyörällä kikkaillessani sekä kadulla että maastossa sillä, että pyörässäni olisi ollut vaikkapa bmx- tyyliset flätit. Niistä ei jalka irtoa vahingossa. Myös liukkaalla uraisella kadulla, vaikka ajaisit nastoilla, kaatuminen on huomattavasti todennäköisempää lukkopolkimilla kuin dh-polkimilla ajaessasi. Jalan kun saa pois polkimelta ehkä juuri sen ratkaisevat 0,5s nopeammin kuin lukoilla ajaessa, nimin. Kokemusta on!

        Se taasen on hyvä peruste lukoille, että esim. polvien rasituksen olen huomannut selkeästi pienemmäksi yli 3h lenkeillä lukoilla tai häkeillä ajaessani. Ja parantaahan niiden oikeanlainen käyttö jalkojen lihastasapainoa, joka on olennainen osa urheiluvammojen välttämiseksi.

        Kadenssimittari on mielestäni tavallisella kuntoilijalla todellinen turhake, jos vain osaat laskea sataan ja sinulla on kello käytössäsi, josta löytyy sekuntilaskuri. Paras opetusväline oikean pyöritystavan löytämiseksi mielestäni on kokeilla wattbiken kuntopyöriä, jotka kertovat tuottamasi poljintehon pyörityksen eri vaiheissa molemmille jaloille. Niitä vain löytyy valitettavan harvakseltaan kuntosaleilta.

        Jos saa kokonaiset puoli sekuntia menemään lukkojen avaamiseen, on huonosti asiat. Myöskään liikenteessä EI RÄPLÄTÄ mitään sekuntikelloja eikä lasketa kadensseja päässä. Ei ihme, että sinulle sattuu ja tapahtuu.


      • Öljypoltin
        Ei näin kirjoitti:

        Jos saa kokonaiset puoli sekuntia menemään lukkojen avaamiseen, on huonosti asiat. Myöskään liikenteessä EI RÄPLÄTÄ mitään sekuntikelloja eikä lasketa kadensseja päässä. Ei ihme, että sinulle sattuu ja tapahtuu.

        Aivan! Kaikki eivät ehkä aina saa irroitettua jalkaansa siitä polkimesta niin nopeasti kuin sen voisi tilanteesta riippuen.

        Anteeksi, mutta jos et osaa kävellä ja pureskella purkkaa yhtä aikaa, en suosittele sinullekaan enää pyörän päälle nousemista.


      • Penaali
        Öljypoltin kirjoitti:

        Pointtina kirjoituksessani on se, että ääritilanne on liikenteessä on aivan samalla tavalla ääritilanne kuin maastossakin. On totta, että liikenteessä lukkojen kanssa on helpompaa kuin maastossa, koska ympärillä tapahtuvat tilanteet ovat helpommin ennustettavissa ja "maasto" on selkeästi helpompaa liikkua. Yleensä kun pyöräteiltä puuttuu liukkaat kivet ja juurakot.

        Mutta edelleen pyöräilyn vasta-alkajan kannattaa mielestäni aloittaa fläteillä. Kokemuksen ja ihan perinteisen "ajosilmän" karttuessa siirtyminen lukkopolkimiin on luonnollinen jatkumo. Joillakin se onnistuu nopeammin, joillakin vähemmän harrastavilla siinä voi kestää pidempään. Tärkeintä kuitenkin on, että pyöräily on turvallista ja kivaa.

        Sulla on kyllä aivan väärin säädetyt lukot jos ei hätätilanteessa lähde jalka lukosta irti. Itse en ole maastossa kertaakaan jäänyt polkimeen kiinni jos on pitänyt saada jalka polkimesta irti ja minulla on vain reilu 2v maastopyöräily kokemusta. Olen mm. DH:ta laskiessa saanut tangonyli lentäessä jalat irti lukoist ihan helposti ja jalkautuminen menee samassa ajassa missä fläteillä.


    • focuster

      TAVIS HYBRIDIIN /MAASTOPYÖRÄÄN KANDEE HOMMATA SPD-POLKIMET JA KENGÄT...NIILLÄ VIELÄ MUKAVASTI KÄVELEEKIN MUTTA MAANTIEPYÖRÄ KLOSSEIN VARUSTETUT KENGÄT EIVÄT OLE NIIN MUKAVAT DALLAAMISEEN. LUKKIKSET TUOVAT MONIPUOLISUUTTA JA POLJIN TEHOA FILLAROINTIIN...SUOSITTELEN

      • Capslokki

        EI KAIKILLA, OSASSA TASAPOHJAT JA LIPSUU HERKÄSTI JOS EI LUKOT KIINNI.
        Mitä muuten huudat?


    • peruspolkija

      Kiitos vastauksista =)

      Osaatteko vielä kertoa mistä niitä saa ja hinta ?
      Voiko itse asentaa ?

    • Alkup. Maantiepyöräi

      Pakettitarjouksena saa usein 100 € sekä polkimet että kengät. Tässäkään ei kannata hätäillä ja ostaa halvinta. Pyöräilykenkien koot ovat hyvin usein 1-2 numeroa pienempiä kuin suomalaisten normaalisti käyttämä kokoluokitus, joten kokeile ennen ostamista.

      Lukkiksista saa täyden tehon irti kun samalla laittaa tekniikan kuntoon. Lukkisten idea on, pyörittää, ei runtata polkimia. Kilpapyöräilijät pyörittävät hyvin laajalla kierrosnopus alueella eli vaihtelevalla kadenssilla, mutta 90 rpm on sellainen perus kadenssi, joka kannattaa opetella heti. Helpoiten opettelu käy, jos nopeus- tai sykemittarista saa suoraan kadenssitiedon.

      • Vielä sama

        Voi asentaa itse. Ainoa työkalu, jonka tarvitset, on avai jolla polkimen saa irti ja kiinni. Käy ehkä jakarillakin, mutta en suosittele.

        Oleellista on ymmärtää, että poljinten kierteet ovat eri päin! Jos ei tuota huomaa, voi vääntää kierteet pilalle. Jos et ole aikaisemmin tehnyt asennustöitä, netissä on Parktool työkalubrändillä hyvä sivusto, YouTubesta löytyy ohjeita ja mm. Alfamerilla on hyvä opas polkupyörän korjaajalle.


    • 6000km/vuosi

      Älä #elvetissä vaihda tavallisia polkimia lukkopolkimiin. Maailman turhimmat varusteen pyörään. Monet hankkivat lukkopolkimet, koska ammatti-kilpapyöräilijöillä on moiset. Muista, että 99% lukkopolkimien käyttäjistä kaatuu joskus, kun ei saa jalkaa irti polkimesta tiukan paikan tullen. Muista, että pyörällä loukanneista, lääkärin apua tarvitsevista 87% on lukkopolkimien aiheuttamia tapaturmia.

      • Tuollaiset itse keksityt prosenttiluvut ja alarmismi ovat sitten muuten trollausta, jota ei täällä sallita.


      • :-o
        lz127 kirjoitti:

        Tuollaiset itse keksityt prosenttiluvut ja alarmismi ovat sitten muuten trollausta, jota ei täällä sallita.

        Tottahan kaveri turisee. Lähes 100% pyöräilijöistä joskus kaatuu. Kahdella pyörällä ei ole helppo pysyä pystyssä jos joutuu erikoistilanteeseen. Syy tosin ei ole jalan kiinnitys polkimeen vaan ihan yksinkertaisesti maan vetovoima yhdistettynä huonoon stabiliteettiin.

        Tuossa jälkimmäisessä luvussa ei tietysti ole päätä eikä häntää. Lukkopolkimet eivät aiheuta onnettomuuksia sen enempää kuin lumipyry tai jäinen tiekään. Yleensä se on ajaja, joka onnettomuuden aiheuttaa.

        Hauska juttuhan tuo on. Kun et kerran poistanut vielä niin anna olla. Saadaan ainakin nauraa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        :-o kirjoitti:

        Tottahan kaveri turisee. Lähes 100% pyöräilijöistä joskus kaatuu. Kahdella pyörällä ei ole helppo pysyä pystyssä jos joutuu erikoistilanteeseen. Syy tosin ei ole jalan kiinnitys polkimeen vaan ihan yksinkertaisesti maan vetovoima yhdistettynä huonoon stabiliteettiin.

        Tuossa jälkimmäisessä luvussa ei tietysti ole päätä eikä häntää. Lukkopolkimet eivät aiheuta onnettomuuksia sen enempää kuin lumipyry tai jäinen tiekään. Yleensä se on ajaja, joka onnettomuuden aiheuttaa.

        Hauska juttuhan tuo on. Kun et kerran poistanut vielä niin anna olla. Saadaan ainakin nauraa.

        Yleensä jokainen lukkopolkimiin siirtynyt on kaatunut kerran. Se tapahtuu vuoden parin päästä vaihdosta, kun on oppinut lukkisten käytön ja unohtaa ne.

        Kerrotaan vielä kerran oma tarinan aikojen takaa. Ensimmäinen kesä lukkiksilla:

        Olin lähdössä töistä kotimatkalle. Ajoin pimeästä porttikongista kohti aurinkoa, puistoa ja katua. Kadulla kulki pari nuorta naista, joiden kesähameet eivät peittäneet yhtään mitään vasta-aurinkoon katsottaessa. :) Pysähdyin päästämään heidät ohi ja unohdin täysin lukkikset. Siitä seurasi kaatuminen nollavauhdista. :D Ainoa joka sai kolauksen oli egoni - tytöt eivät varmaankaan tajunneet, mikä aiheutti mätkähdykseni. Tai sitten tajusivat.


      • :-o
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Yleensä jokainen lukkopolkimiin siirtynyt on kaatunut kerran. Se tapahtuu vuoden parin päästä vaihdosta, kun on oppinut lukkisten käytön ja unohtaa ne.

        Kerrotaan vielä kerran oma tarinan aikojen takaa. Ensimmäinen kesä lukkiksilla:

        Olin lähdössä töistä kotimatkalle. Ajoin pimeästä porttikongista kohti aurinkoa, puistoa ja katua. Kadulla kulki pari nuorta naista, joiden kesähameet eivät peittäneet yhtään mitään vasta-aurinkoon katsottaessa. :) Pysähdyin päästämään heidät ohi ja unohdin täysin lukkikset. Siitä seurasi kaatuminen nollavauhdista. :D Ainoa joka sai kolauksen oli egoni - tytöt eivät varmaankaan tajunneet, mikä aiheutti mätkähdykseni. Tai sitten tajusivat.

        Tuo on hyvä kuvaus tyypillisestä lukkopolkimien opetteluun liittyvästä tilanteesta.

        Itselläni se kävi soratiellä U-käännöstä tehdessä. Eturengas pysähtyi pehmeään keskikohtaan ja vauhdin pysähdyttyä ei ollut riittävää rutiinia saada jalka maahan. Tuloksena suorin vartaloin hiekalle töpsähdys, pyörä tiellä poikittain. Pienet hiekalla maustetut nirhaumat kyynärpäässä ja pohkeessa muistuttelivat harjoittelun tarpeesta pari viikkoa.

        Tuon tapahtuman jälkeen ei ollut ongelmia. Jalan irroittaminen käy niin automaattisesti, ettei sitä todellakaan ajattele.


      • Ei aikaa
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Yleensä jokainen lukkopolkimiin siirtynyt on kaatunut kerran. Se tapahtuu vuoden parin päästä vaihdosta, kun on oppinut lukkisten käytön ja unohtaa ne.

        Kerrotaan vielä kerran oma tarinan aikojen takaa. Ensimmäinen kesä lukkiksilla:

        Olin lähdössä töistä kotimatkalle. Ajoin pimeästä porttikongista kohti aurinkoa, puistoa ja katua. Kadulla kulki pari nuorta naista, joiden kesähameet eivät peittäneet yhtään mitään vasta-aurinkoon katsottaessa. :) Pysähdyin päästämään heidät ohi ja unohdin täysin lukkikset. Siitä seurasi kaatuminen nollavauhdista. :D Ainoa joka sai kolauksen oli egoni - tytöt eivät varmaankaan tajunneet, mikä aiheutti mätkähdykseni. Tai sitten tajusivat.

        Jaa, minä kun kaaduin lukkojen takia ensimmäisen kerran vasta 15 v jälkeen...


      • se yksi kerta
        Ei aikaa kirjoitti:

        Jaa, minä kun kaaduin lukkojen takia ensimmäisen kerran vasta 15 v jälkeen...

        En mä ole lukkopolkimien takia kaatunut kertaakaan. Kerran olen kaatunut pyörän mukana niiden vuoksi, mutta ei ne sitä kaatumista aiheuttaneet vaan mun oma töppäily.


    • ajomies'

      Minulla on Bilteman kengät ja lukkopolkimet. Ovat olleet jo viitisen vuotta ja toimivat hyvin, olen tyytyväinen. Kenkien koot ovat todellakin pienet, minullakin on noin 43-numeron jalka, mutta kengät taitavat olla 45-46 kokoa.

      Turvallisuutta nuo kyllä parantavat sillä lailla, että jalka ei lipsahda märällä kelillä tai äkkilähdössä. Tietysti hitaasti ajaessa voi olla riski, kun jalka ei irtoakaan heti polkimesta. Tähän auttaa oikea lukon kireys.

      Suorituskykyyn noilla ei ole mitään vaikutusta. Paitsi noilla wannabe-maantiepyöräilijöillä, jotka kuvittelevat olevansa ammattipyöräilijöitä ostamalla kalleinta mahdollista ja kuvittelemalla ajavansa Alpeilla. Meille tavallisille hybridillä ajaville suorituskyky ei olekaan tärkeintä. Ylämäessä on joskus kyllä hyvä kokeilla tuota nostotekniikkaakin. Saa pulssin nousemaan kohtuullisen herkästi.

      • Opi alkeet!

        Jaa vai ei ole vaikutusta suorituskykyyn. Opettele pyörittämään jos sulla lukot kerran on! Kun oot oppinut, tuu kertomaan miten paljon kepeämmin ja nopeammin matka taittuu.


      • ajomies'
        Opi alkeet! kirjoitti:

        Jaa vai ei ole vaikutusta suorituskykyyn. Opettele pyörittämään jos sulla lukot kerran on! Kun oot oppinut, tuu kertomaan miten paljon kepeämmin ja nopeammin matka taittuu.

        Minulle ei ole juurikaan merkitystä, kuinka kepeästi tai nopeasti matka taittuu. Pääasia, että taittuu. Lukkopolkimilla ja pyöräilykengillä polkeminen on turvallisempaa ja mukavampaa. Ja sopivat, mm. jäykän pohjan takia, paremmin polkemiseen. Se riittää minulle.

        Ennen hybridiä poljin 18 km:n (/sivu) työmatkani 3-vaihteisella 30 vuotta vanhalla Helkamalla. Hyvin silläkin matka taittui. Ikä ja mukavuudenhalu pani sijoittamaan melkein 500 euroa Crescentin hybridiin. Taittuu se matka silläkin, jopa vähän helpommin ylämäissä. Alamäissä Helkama rullaa edelleen paremmin.

        Koko paketti maksoi B-kaupassa muistaakseni noin 80 euroa. Eli saman verran kuin keskinkertaiset lenkkikengät.


      • Opi alkeet
        ajomies' kirjoitti:

        Minulle ei ole juurikaan merkitystä, kuinka kepeästi tai nopeasti matka taittuu. Pääasia, että taittuu. Lukkopolkimilla ja pyöräilykengillä polkeminen on turvallisempaa ja mukavampaa. Ja sopivat, mm. jäykän pohjan takia, paremmin polkemiseen. Se riittää minulle.

        Ennen hybridiä poljin 18 km:n (/sivu) työmatkani 3-vaihteisella 30 vuotta vanhalla Helkamalla. Hyvin silläkin matka taittui. Ikä ja mukavuudenhalu pani sijoittamaan melkein 500 euroa Crescentin hybridiin. Taittuu se matka silläkin, jopa vähän helpommin ylämäissä. Alamäissä Helkama rullaa edelleen paremmin.

        Koko paketti maksoi B-kaupassa muistaakseni noin 80 euroa. Eli saman verran kuin keskinkertaiset lenkkikengät.

        No jos sulla ei ole väliä nopeudesta ja kepeydestä niin älä kommentoi vaikutuksia suorituskykyyn.
        Mun pointti on että lukoilla ajaminen on voiman tehokkaan siirtämisen suhteen aivan eri maailmasta kuin fläteillä _sitten kun olet oppinut pyörittämään_.


      • ajomies'
        Opi alkeet kirjoitti:

        No jos sulla ei ole väliä nopeudesta ja kepeydestä niin älä kommentoi vaikutuksia suorituskykyyn.
        Mun pointti on että lukoilla ajaminen on voiman tehokkaan siirtämisen suhteen aivan eri maailmasta kuin fläteillä _sitten kun olet oppinut pyörittämään_.

        Miten niin, älä kommentoi? Mikäs mestari sinä luulet olevasi? Minä voin kommentoida iha mitä tahansa, ilman että räkänokilla on siihen mitään sanomista.

        Lukkopolkimet eivät todellakaan paranna suorituskykyä. Se on vakio tai kasvaa muun fyysisen kunnon kasvun ohessa. Minä harrastan myös hiihtoa. Kaikki tietävät, että luistelutyylillä pääsee lujempaa kuin perinteisellä. Mutta kyse on tekniikan mukanaan tuomasta edusta ei suorituskyvyn noususta. Minun suorituskykyni on täsmälleen sama molemmilla hiihtotyyleillä. Sama koskee pyöräilyä.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        ajomies' kirjoitti:

        Miten niin, älä kommentoi? Mikäs mestari sinä luulet olevasi? Minä voin kommentoida iha mitä tahansa, ilman että räkänokilla on siihen mitään sanomista.

        Lukkopolkimet eivät todellakaan paranna suorituskykyä. Se on vakio tai kasvaa muun fyysisen kunnon kasvun ohessa. Minä harrastan myös hiihtoa. Kaikki tietävät, että luistelutyylillä pääsee lujempaa kuin perinteisellä. Mutta kyse on tekniikan mukanaan tuomasta edusta ei suorituskyvyn noususta. Minun suorituskykyni on täsmälleen sama molemmilla hiihtotyyleillä. Sama koskee pyöräilyä.

        Ei se ihan noinkaan ole. Pyöräily on tekniikka laji ja lukkopolkimilla saa paljon enemmän lihasryhmiä käyttöön kuin vain runttaamalla fläteillä.


      • Opi edes jotain
        ajomies' kirjoitti:

        Miten niin, älä kommentoi? Mikäs mestari sinä luulet olevasi? Minä voin kommentoida iha mitä tahansa, ilman että räkänokilla on siihen mitään sanomista.

        Lukkopolkimet eivät todellakaan paranna suorituskykyä. Se on vakio tai kasvaa muun fyysisen kunnon kasvun ohessa. Minä harrastan myös hiihtoa. Kaikki tietävät, että luistelutyylillä pääsee lujempaa kuin perinteisellä. Mutta kyse on tekniikan mukanaan tuomasta edusta ei suorituskyvyn noususta. Minun suorituskykyni on täsmälleen sama molemmilla hiihtotyyleillä. Sama koskee pyöräilyä.

        Sulla ei selvästikään ole kompetenssia niin siksi älä kommentoi. Olen juu mestari ja veikkaan että sinä olet meistä se räkänokka. Eli ole nöösi hiljaa kun et mistään mitään tiedä!


      • Opi edes jotain kirjoitti:

        Sulla ei selvästikään ole kompetenssia niin siksi älä kommentoi. Olen juu mestari ja veikkaan että sinä olet meistä se räkänokka. Eli ole nöösi hiljaa kun et mistään mitään tiedä!

        Henkilökohtaisuudet ja nimittelyt sitten loppuvat tähän.


    • nopeus on voimaa

      hybridi miehille ei varmaan olekaan lukkiksista mitään apua....kun eihän niillä tie jyrillä muutenkaan kovaa pysty ajamaan..kauppa reissun niillä voi tehdä mutta ei ne sovellu pitkille matkoille. mukava cyclolla tai maantie pyörällä nöyryyttää näitä hybridi vyölaukku jyyriä :D ..

      • Kysyy hybridi

        Kuinka pitkiä on tavalliset pyörälenkkisi? Ja paljon olet polkenut tällä kesäkaudella?


    • tapiom2

      Entä mitä mieltä lukkopolkimien asemasta hyvistä tarranauhakiristimistä. Niillä pitäisi saada samat edut. Tosin joskus vaihdettaessa jalka vähän liikkuu.

      Erona jalan irrottamistatapa. Jalan saa ainakin nopeasti pois polkimilta. Itsellä polkimina sellaiset, joissa kuusiokololliset mutterit liukuesteenä. Otin edestä pois siltä puolelta jossa on tarranauhakiristimet. Lukkopoljin kengät tosi kallit ja talvella eivät ole riittävän lämpimät.

      • Vähän askarruttaa

        Lukoista irroittautuminen käy silmän räpäyksessä pienellä kantapään liikkeellä. Miten tarranauhojen kanssa, pitääkö vetää jalkaa taaksepäin että saa jalan maahan?


    • xc-polkija

      Ostat CrankBrothers:sien eggbeaterit tai candyt. Loistopolkimet lukkoaloittelijalle. 5 vuoden takuu, ei hajoa puolessa vuodessa niinkuin virvelitehtaan romut. Sitten tarttet myös kengät, mihin klossit saa kiinni. Veikkaan ettet tarvii hiilikuituvahvisteisia, jos meinaat niillä jonkun matka kävelläkin. Esim. Biltemasta saa kohtuulliset pyöräilykengät 40€

      • Virvelöijä

        Heh, mulla käytössä 100 000 ajetut xtr:t. Et tule pääsemään cb:llä samaan. Jotkut tykkää niiden tuntumasta, mutta yleisessä tiedossa on että eivät kestä.


      • Öljypoltin

        Cb:n polkimet ovat kyllä kestäviä ja ne keräävät vähemmän likaa kuin Shimanon tuotteet, mutta niistä jalan saaminen irti on PALJON hitaampaa kuin Shimanon tuotteista. Muuten ovat kyllä hyviä polkimia, en kylläkään suosittele hankalaan maastoon maastopyöräilyssä.


    • tapiom2

      Joku kysyi tarranauhoista irrottautumista - joo, jalkaa pitää vetää taaksepäin. Lukkopolkimissa kai jokin sivuttaisliike. Ongelmana kuitenkin se, että pitää pystyä liikkumaan n. 30 km n. 20 C pakkasessa, jolloin vain pilkkisaapas riittävän lämmin.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Hyvän talvikengät löytäminen on tosi vaikeaa! Kyllä niitä on, mutta kovin harvassa.

        Neopreeninen suojus auttaa pitkälle, mutta ei koville pakkasille. Hankalin kohta on klossi.


    • käyttötarkoitus

      Heh. Ei sitä mihinkään normi peruspyörään mitään lukkopolkimia tarvitse. Sellasta kaupungilla ajelua, pienillä nopeuksilla, niin ei ole tarpeen.
      Maantieajossa, maantiepyörässä on hyvä olla lukkopolkimet, mikäli haluaa maksimoida voimat ja hakea keskinopeuksia, ilman jalkojen lipsumisia polkimilta.

      Itse siirryin lukkopolkimiin jo 20 vuotta sitten, keväällä 1994. Sitä ennen mulla oli ne vanhan koulukunnan mukaset remmipolkimet - maaliskuusta 1989 alkaen, milloin ostin ekan maantiepyöräni.
      Alkuun menin minäkin nurin niiden kanssa, kunnes opin muistamaan tärkeän säännön, asian: aina ensin jalka pois lukkopolkimelta, ja vasta sitten aletaan jarruttamaan ja pysähtyä.
      Jarrutella voi jalka lukkopolkimella, mutta itse pysähtyminen vasta sitten kun on jalka pois polkimelta.

    • peruspolkija

      Kiitos vastauksistanne puolesta ja vastaan ja kaikesta muustakin infosta =)

      Vähän jäi kytemään tuo pyörittäminen lukkopolkimilla..
      En nimittäin saa edes talven jäljiltä lihaksia kipeytymään pyöräilyllä , " ei kipuu ei hyötyy ;) " eli jospa tavallisilla polkimilla pystyy jotenkin lintsaamaan ?
      Kyllä pieni polte reisissä tuntuis tehokkaammalta..

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Kunnollinen pyörä alle ja tekniikka kuntoon, niin kyllä se siitä. Pelkästään lukkopolkimet ja kadenssianturi sykemittariin tekee jo paljon.


      • jaa mää vai?

        Muista että on olemassa "kaksineuvoisia" polkimia eli lukko vain polkimen toisella puolella. Kätevät esim jos haluaa käydä kaupassa ilman klossikenkiä.

        Minulla on maasturissa tuollaiset. Käytän lukottomia puolia kun on ns. paha paikka.


    • Jos sulla on 20km suuntaansa, auttavat lukkopolkimet hieman ajamista. Lukkopolkimien avulla rasitus tulee tasaisemmin etu-ja takareisille sen sijaan, että poljet pelkästään etureisillä. Mulla on ollut kymmenisen vuotta lukkopolkimet pyörissäni, sellaiset, joissa on vain toisella puolella lukot. Olen ollut tyytyväinen niihin. Lukkopolkimen avulla polkeminen muuttuu hieman erilaiseksi, koska tarkoitus on saada polkeminen pyörittämiseksi. Tekniikan opettelu on kaiken a&o, muuten polkimista ei ole suurta hyötyä. Jos hankin tuollaiset polkimet, kannattaa aluksi pyrkiä polkemaan todella pienillä vaihteilla, jotta opit pyörittämisen. Tiedän, että se on erittäin turhauttavaa, mutta ainoa keino saada lukkojen antama hyöty.

      • refdsfds

        Mikä tuossa on niin vaikeaa? Eihän se ole muuta kuin käyttää jalan nostamisen hyväksi.


    • refdsfdsfds

      Lukkopolkimet ovat turvalliset ja samalla myös vaaralliset. Riippuu tilanteesta missä olet. Toki jalan luiskahtaminen polkimelta aina heilauttaa pyörää, mutta pienissä nopeuksissa tuo ei usein ole vaarallista. Kaatuessa sen sijaan jalan irrottaminen polkimesta on hankalaa. Sen täytyy olla todella refleksimäistä, koska tietoisesti et sitä nopeassa kaatumisessa (esimerkiksi liukkaudesta johtuva) tee.

      Sanoisin, että maantiellä lukkopolkimet ovat turvalliset, koska nopea kaatuminen ei ole kovin todennäköistä muuten kuin auton tönäisemänä ja tuossa tilanteessa en näe kovin suurta apua siitä, että jalat ovat vapaana. Sen sijaan jalan liukastuminen polkimelta kovassa vauhdissa esimerkiksi alamäessä on todellinen uhka.

      Kevyenliikenteenväylällä sen sijaan tulee yllättäviä tilanteita paljon ja on tärkeää saada jalat nopeasti maahan. Tällöin pidän lukkopolkimia vaarallisempina. Samoin liukkaalla kelillä tavalliset polkimet ovat turvallisemmat. Tuolloin ei kuitenkaan vauhtia kannata pitää korkealla jos haluaa turvallisesti ajaa.

    • zyke25

      En yhtyisi tuohon väitteeseen,että lukot olisi liukkaalla vaaralliset. Olen toki nollavauhdista niillä itsekkin maastoutunut. Olen käyttänyt lukkoja jo kolmisen vuotta ja vasta viime talvena huomasin, ettei ne hidasta enää tukijalan alas saamista. Sillä sohjossa ja auton kiillottamassa spoorissa on jalka aina osunut maahan ajoissa.. Voin rehellisesti myöntää,etten ko tilantaissa edes ajatellut lukkoja,silti jalka irtosi refleksinomaisesti polkimesta,,ja nopeasti vieläpä...:) Alkuaikoina toki olin turvallani niillä,yleensä ihan nollavauhdista. Nyt irroitus tulee luonnostaa,kun ei ajattele jalkojen olevan kiinni.. Hassuin kaatumiseni muuten sattui tilanteessa jossa kevättalvella kiersin sohjoista lammikkoa,Etupyörä pysähtyi arvaamatta ja rupesin arpomaan kumman jalan irroitan. Oikea irti kuten aina,ja pyörä kaatui vasemmalle,suoraan sohjoiseen lammikkoon... Eli kun lukkoihin tottuu,ei niitä edes ajattele ja ajamisen nautinto vain lisääntyy...

      • jaros

        Väärin. Kaikilla ei refleksit toimi, kuten sinulla. Kun ei ole lukkoja, ei tarvitse murehtia irtooko jalka polkimesta äkkitilanteessa.


      • trgfdgfdgd
        jaros kirjoitti:

        Väärin. Kaikilla ei refleksit toimi, kuten sinulla. Kun ei ole lukkoja, ei tarvitse murehtia irtooko jalka polkimesta äkkitilanteessa.

        Voi se jalka polkimeen jäädä, vaikka lukkoja ei olisikaan. Jotkut polkimet ovat aika tahmeita ja työntämällä jalka ei niistä helposti lähde jos on myös tahmeapohjaiset kengät. Toki tuollaiseltakin polkimelta jalan laittaminen maahan on varmasti nopeampaa kuin yhdelläkään lukkopolkimella.


    • Pomppukeppi

      Näin maastossa paljon ajavan näkövinkkelistä tuntuu kummalliselta että jotkut tosissaan kiistelevät siitä, saako lukoista jalan irti riittävän nopeasti kevyen liikenteen väylällä. Ehkä on sitten niin että niillä ajaessa jalkoja pitää irrotella liian harvoin nopeissa tilanteissa jotta refleksit muodotusivat. Mutta kun ajelee vähän vaikeammassa maastossa jonkun aikaa niin irrotus on taatusti selkäytimessä koska irrotuksia tulee niin usein ja monesti nopeissa tilanteissa. Ehkä tiellä myös asian helposti unohtaa kun ajo tuntuu niin turvalliselta. Maastossa taas lukkojen kanssa on aluksi "varuillaan" ja siksi ne muistaa irrottaa helpommin.

    • zyke25

      Komppaan Pomppukeppiä, juuri tuo toistojen määrä irroituksessa iskostaa asian selkäytimeen. Se,että irtoaako jalka sadasosan nopeammin tai hitaammin ei ole merkitsevää.. äkkitilanteessa kovassa vauhdissa on aivan sama mitä teet,siinä sattuu kuitenkin ja luultavimmin pahasti.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe