Työvoimatoimistojen toiminnan kehittäminen

Vaikkolenpieni

Äskettäin kerrottiin erään lehden nettisivuilla työttömäksi jääneestä nuorukaisesta, jolta työvoimatoimisto oli evännyt mahdollisuuden saada työttömyyskorvausta. Syynä tähän oli se, että hänen olisi työvoimatoimiston virkailijoiden mukaan pitänyt puoli vuotta aikaisemmin hakeutua koulutukseen. Nuoren miehen olisi siis, oltuaan kuusi vuotta töissä, pitänyt keväällä hakujen ollessa ajankohtaisia, katsoa kristallipallostaan, mitä tuleva vuosi syksyn jo lähestyessä tuo tullessaan. Mielestäni tämä osoittaa työvoimatoimiston virkailijoilta pahaa todellisuudentajun puutetta. Tällainen ongelma liittyy usein mielenterveydellisiin ongelmiin. Tyypillistä näille oireyhtymille on nimenomaan asioiden ajallisen järjestyksen ja syy- ja seuraussuhteiden meneminen sekaisin. Tällainen oirehtiminen ei kuitenkaan ole mitenkään poikkeuksellista työvoimaviranomaisten ollessa kysymyksessä. Kun kyvyttömyys ymmärtää kausaalisia realiteetteja liittyy hurmokselliseen ja seurauksista piittaamattomaan vallankäyttöön on kysymys vakavista psykopatologisista ongelmista. Itselläni on näistä asioista karmeita kokemuksia useiden vuosien ajalta. Näitä kokemuksia en nyt tässä ryhdy tarkemmin erittelemään, mutta olen pitkään epäillyt työvoimatoimistoon haalitun nimenomaan tietyn tyyppisiä 'persoonallisuuksia', joilla muualla tässä yhteiskunnassa ja työelämässä ei olisi mahdollisuutta menestyä. Mieleeni näissä työvoimatoimiston kanssa tapahtuneissa yhteyksissä ovat useinkin tulleet kreivi Adolf Oxenstjernan aikanaan pojalleen lausumat sanat: ”Poikaseni, kunpa tietäisit, kuinka vähällä järjellä maailmaa hallitaan”.

Mutta vakavasti ottaen, eikö työvoimatoimistojen palkkalistoille voitaisi palkata ammattitaitoisia psykiatreja, joiden pääasiallinen työtehtävä olisi valvoa sitä, että virkailijoiden lääkitys on kohdallaan ja sitä myös noudatetaan. Eikö toimistoihin voitaisi palkata psykologeja, jotka järjestäisivät virkailijoille säännöllisiä terapiaistuntoja, joiden tavoitteena olisi parantaa virkailijoiden sympatia- ja empatiakykyjä ja auttaa heitä oikaisemaan rajoittuneen loogisen päättelykykynsä ihmeellisiä kiemuroita? Näin voitaisiin ehkä hieman vähentää virkailijoiden taipumusta 'kostaa' oman henkilökohtaisen elämänsä ongelmia asiakkailleen. Kysymys on sentään asiasta, joka hoitamatta aiheuttaa vakavia yhteiskunnallisia ongelmia.

19

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savotan sanni

      Asiaa puhut, vaikkolenpieni.
      Kun tästä nuorten syrjäytymisestä on ollut niin paljon puhetta ja kun olen nähnyt heistä tehtyjä ohjelmia ja kuunnellut livenä nuorten juttuja, niin ole tullut siihen tulokseen, että Suomen nuorten viholliset ovat suuri kolmiyhteisyys, kela, työvoimatoimisto ja sossu.
      Näissä toimistoissa työskentelevät ovat päivittäin tuhoamassa Suomen nuorisoa. Nuoria juoksutetaan ja pallotetaan luukulta toiselle ja uhkaillaan sanktioilla, jos he eivät toimi niinkuin heidän oletetaan toimivan.
      Kaikennäköisten lippujen ja lappujen täytössä ei kukaan neuvo. Vanhemmat kotona eivät ehkä hekään osaa niitä täyttää ja niin on nuori kusessa.
      Virkailijat kohtelevat nuoria melko tylysti ja tunteettomasti eivätkä uhraa tarpeeksi aikaa asioiden opettamiseen ja nuoren kuuntelemiseen.
      "Mitä minä sinun kanssasi teen?" huokailut eivät sitä nuorta todellakaan auta.
      Näiden kolmen "firman" pitäisi yhteistyössä tehdä töitä nuorten hyväksi.
      Toisaalta, se miksi virkailijat näissä "putiikeissa" ovat vit'tuuntuneita, johtuu siitä, että heillä ei ole tarvittavaa koulutusta, työnjohtajat ja päälliköt painostavat tulosvastuuseen jota oikeasti ei voi edes saavuttaa niillä kriteereillä mitä virkailijoille annetaan.
      Osa porukasta on töissä palkkatuella tai muuten määräaikaisessa työsuhteessa. Kaikki tietävät että sellaisessa työsuhteessa ei paljon motiivia löydy. Koko ajan per'settä polttaa, että koska paikka on taas uudelleen jaossa.
      Mutta silti...
      Joitakin mukavia virkailijoita toki on, mutta suhteessa tosi pieni määrä.
      Eikä se paljon ihmistä auta, ei nuorta eikä vanhempaa, että joku ihminen langan päässä sanoo, että mene nettiin ja kato sieltä. Joskus niiden sivutkin ovat niin hämärän rajamailta ettei mitään selkoa saa.

    • ikuisesti karensissa

      Minä olen itse hyvä esimerkki ,on omakohtaista kokemusta tuosta ikuisesta karenssista. Vuonna 2001 kieltäydyin jostain opiskelupaikasta ja sain siitä 3kk.n työssäolovelvoitteen.Päätinpä perustaa yrityksen ja onnistuinkin siinä aika hyvin,12 henkilöä palkkalistoilla toistakymmentä vuotta ja liikevaihtoa ihan kivasti,sitten tuli lama ja työt loppui,ja samalla yritys.Nyt kun yritin hakea työttömyyskorvausta niin kas,vuodelta 2001 oleva työssäolovelvoite on edelleen voimassa ja mitään ei makseta.Siis mitä ? Kantanut miljoonan valtion kassaan veroja ja olenkin alinta paskakastia,kyllä tämä systeemi on niin mätä ja epäoikeudenmukainen kuin vain olla taitaa. Ei tule mieleenikään enempää kumartaa,ihmisarvoa ei voi enempää loukata.Kaikista surkuhupaisinta tässä on että pitää ilmoittautua TE-keskukseen tasaisin väliajoin,vaikkei mitään edes makseta,jollei tällainen aiheuta katkeruutta niin ei sitten mikään. Lisäksi TE-toimisto ei anna mitään työtä ja estää kaiken työn saannin minulta.

      • köyhä vanhus

        Te-toimisto on kyykyttänyt minua 45 vuotta. 45 vuotta olen ollut työharjoittelussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa. Eli 2 vuotta kuntouttavaa työtoimintaa ja se on aina uusittu 2 vuoden välein. Välillä työharjoittelua ja kursseja. Te-toimisto on estänyt minua saamasta oikeaa palkkatyötä. Pitämällä minut jatkuvasti kuntouttavassa työtoiminnassa, työharjoittelussa, kurseilla. Eli olen tehnyt ilmaiseksi töitä koko elämän. Nyt pääsin eläkkeelle ja eläkkeeni on minimi noin 700€ /kk. Kuntouttavasta työtoiminnasta, työharjoittelusta ei kerry eläkettä yhtään eikä työkokemusta. Se on ilmaista työtä ja yhteiskunta maksaa työnantajille siitä rahaa. En saanut yhtään lisää rahaa kuntouttavasta työtoiminnasta. Se 9€ päivä on vain kulukorvaus työttömyyskorvauksen päälle. Pelkistään automatkoista töihin ilmaiseksi ja takaisin minulla meni polttoainekuluihin yli 20€ päivä. Eli menetin rahaa enemmän kuin olisin menettänyt työttömämä ollessa. Joku aika sitten sain tietää muilta ihmisiltä, että yli 25 vuotiaat voivat kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta ilman karenssia eli se on vapaehtoista. Sen voi keskeyttää koska tahansa ilman, että tulee karenssia. Te-toimiston virkailijat eivät koskaan kertoneet sitä minulle vaan valehtelivat, että tulee karenssia. Te nuoret älkää uskoko Te-toimiston virkailijoita. Ottakaa asioista selvää ja tehkää valituksia aina vääristä päätöksistä. Te-toimiston takia olen köyhä, yksinäinen ja sairas vanhus nykyään. Rahat menee lääkkeisiin ei riitä ruokaan. Sossu ei anna rahaa kun olen ollut kuntouttavassa työtöiminnassa. Älkää nuoret tehkö samaa virhettä kuin minä ja moni muu minun ikäiseni. Te-toimisto tuhosi elämäni, älkää antako te-toimiston tuhota teidän elämäänne. Teillä on valtavasti oikeuksia työttömänä. Oikeuksia kieltäytyä millä tahansa pätevällä syyllä mistä tahansa paskasta mitä Te-toimisto tarjoaa ilman mitään karenssia. Muistakaa nuoret ottakaa selville oikeutenne tarkasti ja älkää ikinä suostuko te-toimiston kyykyttämiseen!!!

        lainaus "Maksimissaan sinut voidaan panna yhtäsoittoa harjoitteluun yht. 18 kuukaudeksi, jos katsotaan syrjäytymisvaarassa olevaksi ja se, että oletko, riippuu täysin työkkärin mielivallan asteesta.

        "Tietysti sitten voidaan vaihtaa ilmaistyön nimikettä ja aloittaa rumba alusta. Vaan muista, että kuntouttava työtoiminta on yli 25-v:lle vapaaehtoista,vaikka työkkärissä ne ei tietysti tuota kerro. Lain mukaan ei kuntouttavasta työtoiminnasta kieltäytyvää yli 25-vuotiasta voida rangaista eikä kuntouttavan työtoiminnan keskeyttämisestä myöskään.

        Jos olet yli 25-vuotias, on osallistuminen kuntouttavaan työtoimin-
        taan vapaaehtoista."
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6716254#22000000040939215


      • työtön yrittäjä
        köyhä vanhus kirjoitti:

        Te-toimisto on kyykyttänyt minua 45 vuotta. 45 vuotta olen ollut työharjoittelussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa. Eli 2 vuotta kuntouttavaa työtoimintaa ja se on aina uusittu 2 vuoden välein. Välillä työharjoittelua ja kursseja. Te-toimisto on estänyt minua saamasta oikeaa palkkatyötä. Pitämällä minut jatkuvasti kuntouttavassa työtoiminnassa, työharjoittelussa, kurseilla. Eli olen tehnyt ilmaiseksi töitä koko elämän. Nyt pääsin eläkkeelle ja eläkkeeni on minimi noin 700€ /kk. Kuntouttavasta työtoiminnasta, työharjoittelusta ei kerry eläkettä yhtään eikä työkokemusta. Se on ilmaista työtä ja yhteiskunta maksaa työnantajille siitä rahaa. En saanut yhtään lisää rahaa kuntouttavasta työtoiminnasta. Se 9€ päivä on vain kulukorvaus työttömyyskorvauksen päälle. Pelkistään automatkoista töihin ilmaiseksi ja takaisin minulla meni polttoainekuluihin yli 20€ päivä. Eli menetin rahaa enemmän kuin olisin menettänyt työttömämä ollessa. Joku aika sitten sain tietää muilta ihmisiltä, että yli 25 vuotiaat voivat kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta ilman karenssia eli se on vapaehtoista. Sen voi keskeyttää koska tahansa ilman, että tulee karenssia. Te-toimiston virkailijat eivät koskaan kertoneet sitä minulle vaan valehtelivat, että tulee karenssia. Te nuoret älkää uskoko Te-toimiston virkailijoita. Ottakaa asioista selvää ja tehkää valituksia aina vääristä päätöksistä. Te-toimiston takia olen köyhä, yksinäinen ja sairas vanhus nykyään. Rahat menee lääkkeisiin ei riitä ruokaan. Sossu ei anna rahaa kun olen ollut kuntouttavassa työtöiminnassa. Älkää nuoret tehkö samaa virhettä kuin minä ja moni muu minun ikäiseni. Te-toimisto tuhosi elämäni, älkää antako te-toimiston tuhota teidän elämäänne. Teillä on valtavasti oikeuksia työttömänä. Oikeuksia kieltäytyä millä tahansa pätevällä syyllä mistä tahansa paskasta mitä Te-toimisto tarjoaa ilman mitään karenssia. Muistakaa nuoret ottakaa selville oikeutenne tarkasti ja älkää ikinä suostuko te-toimiston kyykyttämiseen!!!

        lainaus "Maksimissaan sinut voidaan panna yhtäsoittoa harjoitteluun yht. 18 kuukaudeksi, jos katsotaan syrjäytymisvaarassa olevaksi ja se, että oletko, riippuu täysin työkkärin mielivallan asteesta.

        "Tietysti sitten voidaan vaihtaa ilmaistyön nimikettä ja aloittaa rumba alusta. Vaan muista, että kuntouttava työtoiminta on yli 25-v:lle vapaaehtoista,vaikka työkkärissä ne ei tietysti tuota kerro. Lain mukaan ei kuntouttavasta työtoiminnasta kieltäytyvää yli 25-vuotiasta voida rangaista eikä kuntouttavan työtoiminnan keskeyttämisestä myöskään.

        Jos olet yli 25-vuotias, on osallistuminen kuntouttavaan työtoimin-
        taan vapaaehtoista."
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6716254#22000000040939215

        Te-toimisto huijasi mut alkamaan yrittäjäksi. Pöljä kun suostuin yrittäjänä tulot 0-300€ /kk. Te-toimisto ei maksa työttömyyskorvausta kun olen yrittäjä. Sama juttu sossussa eivät anna yhtään rahaa kun olen yrittäjänä. Eli jos suostut Te-toimiston puolesta yrittäjäksi ja et elätä itseäsi et saa rahaa yhtään mistään. Te-toimisto ja sossu kohtelee kuin alintapaskaa. Lopetin yrittämisen mutta kas kummaa se ei kelpaa Te-toimistolle ja sossulle eli ei rahaa tipu. Kun on kerran yrittäjä on niin on aina yrittäjä ja rahaa ei tule enää. Jos tämä ei pistä katkeraksi niin mikä sitten prkl!


      • eka kesäduuni
        työtön yrittäjä kirjoitti:

        Te-toimisto huijasi mut alkamaan yrittäjäksi. Pöljä kun suostuin yrittäjänä tulot 0-300€ /kk. Te-toimisto ei maksa työttömyyskorvausta kun olen yrittäjä. Sama juttu sossussa eivät anna yhtään rahaa kun olen yrittäjänä. Eli jos suostut Te-toimiston puolesta yrittäjäksi ja et elätä itseäsi et saa rahaa yhtään mistään. Te-toimisto ja sossu kohtelee kuin alintapaskaa. Lopetin yrittämisen mutta kas kummaa se ei kelpaa Te-toimistolle ja sossulle eli ei rahaa tipu. Kun on kerran yrittäjä on niin on aina yrittäjä ja rahaa ei tule enää. Jos tämä ei pistä katkeraksi niin mikä sitten prkl!

        ite olin eka kertaa kesäduunis tänä kesänä ikää 15v. työnantaja lupasi suullisesti 900€ /kk palkkaa. eka kuukausi meni en saanut mitään palkkaa. kyselin asiaa työnantaja sanoi, ettei aio maksaa yhtään mitään, koska päättikin, että olen ilmainen työntekijä. vielä tää kuukausi sit loppuu. Tuossa mitä kavereiden kaa juteltu niin suurinta osaa on myös huijattu suullisesti luvattu jotain tai joku nollatuntisopimus tai joku muu kusetus. Palkat jätetään maksamatta suurimmalle osalle. Ainoat jotka kelpaa töihin on sellaiset jotka tekee ilmaiseksi ja valtio maksaa työnantajille. Omat vanhemmat järkytty kun kuuli mitä mulle tapahtu ja mitä mun kavereille. Suurinta osaa nuoria työnantajat kusettaa häikäilemättömästi päin naamaa. Tos kuulin, että työnantajat, jotka hakee TE-toimiston kautta töitä niin sanovat härskisti, että vain sellaiset työntekijät otetaan joista maksetaan tukia heille ja ovat ilmaisia työntekijöitä. Eli sellaiset työttömät joista maksetaan työnantajalle otetaan ekaksi kunhan ovat ilmaisia työntekijöitä eli ei makseta palkkaa.

        Eli yhteiskunta maksaa työnantajille siitä, että ottavat ilmaisia työttömiä työntekijöitä töihin. Aika pahasti on asiat Suomessa pielessä, kun kukaan ei enää halua maksaa palkkaa mutta heille pitää maksaa siitä, että ottavat ilmaiseksi töihin. Vaikka oonkin nuori ymmärrän sen, että tälläinen kusetus tulee lisäämään työttömyyttä, rikollisuutta ja harmaata taloutta. Valtion menot tulevat myös kasvamaan ja suurin osa on katkeria raakasti hyväksikäytettyjä. Suomen hallitus on tehnyt sellaiset lait, että ilmaiseksi pitää työttömän tehdä töitä ja siitä vielä pitää maksaa työnantajille. Syy on niiden puolueiden, jotka ovat nuo lait hyväksyneet eli. Keskusta, SDP, Kokoomus, RKP, Kristilliset, Vihreät ja Vasemmistoliitto.


      • Heil!
        eka kesäduuni kirjoitti:

        ite olin eka kertaa kesäduunis tänä kesänä ikää 15v. työnantaja lupasi suullisesti 900€ /kk palkkaa. eka kuukausi meni en saanut mitään palkkaa. kyselin asiaa työnantaja sanoi, ettei aio maksaa yhtään mitään, koska päättikin, että olen ilmainen työntekijä. vielä tää kuukausi sit loppuu. Tuossa mitä kavereiden kaa juteltu niin suurinta osaa on myös huijattu suullisesti luvattu jotain tai joku nollatuntisopimus tai joku muu kusetus. Palkat jätetään maksamatta suurimmalle osalle. Ainoat jotka kelpaa töihin on sellaiset jotka tekee ilmaiseksi ja valtio maksaa työnantajille. Omat vanhemmat järkytty kun kuuli mitä mulle tapahtu ja mitä mun kavereille. Suurinta osaa nuoria työnantajat kusettaa häikäilemättömästi päin naamaa. Tos kuulin, että työnantajat, jotka hakee TE-toimiston kautta töitä niin sanovat härskisti, että vain sellaiset työntekijät otetaan joista maksetaan tukia heille ja ovat ilmaisia työntekijöitä. Eli sellaiset työttömät joista maksetaan työnantajalle otetaan ekaksi kunhan ovat ilmaisia työntekijöitä eli ei makseta palkkaa.

        Eli yhteiskunta maksaa työnantajille siitä, että ottavat ilmaisia työttömiä työntekijöitä töihin. Aika pahasti on asiat Suomessa pielessä, kun kukaan ei enää halua maksaa palkkaa mutta heille pitää maksaa siitä, että ottavat ilmaiseksi töihin. Vaikka oonkin nuori ymmärrän sen, että tälläinen kusetus tulee lisäämään työttömyyttä, rikollisuutta ja harmaata taloutta. Valtion menot tulevat myös kasvamaan ja suurin osa on katkeria raakasti hyväksikäytettyjä. Suomen hallitus on tehnyt sellaiset lait, että ilmaiseksi pitää työttömän tehdä töitä ja siitä vielä pitää maksaa työnantajille. Syy on niiden puolueiden, jotka ovat nuo lait hyväksyneet eli. Keskusta, SDP, Kokoomus, RKP, Kristilliset, Vihreät ja Vasemmistoliitto.

        Mihin Persut unohtuivat? Älä yritä pelastaa heitä. Timo Soinihan vaati jopa alinta sosiaalitukea vastikkeelliseksi telkkarissa. Hänen mukaansa sosiaalituen saajat pitäisi laittaa pakkotyöhön pariksi päiväksi viikossa.


    • liisa6

      Minulle tuli aivan itku yllä olevien 4 ihmisen puolesta. Järkyttävää miten TE-toimisto tuhoaa ihmisten elämiä laittomilla karenseilla, laittomilla päätöksillä ja samaa tekevät monet työnantajat riistävät työttömiä ja nuoria!. Meidän on pakko puuttua TE-toimiston laittomuuksiin ja saada vastuuseen nämä virkailijat tavalla tai toisella.

    • AmusNostrad

      Kyllä tätä maata ollaan ajamassa sisällissodan partaalle. Pian tulee kuluneeksi tasan sata vuotta edellisestä sisällissodasta. Tällöin tullaan varmasti muistelemaan julkisuudessa laajastikin sodan tapahtumia. Myös arkistot avautuvat. Kun samaan aikaan kansaa ollaan vahvasti jakamassa kahtia, sortajiin ja sorrettuihin, voi seurauksia vain arvailla. Ollaanko pian räjähdyspisteessä?

      • kumma juttu

        Olet oikeassa. Mitä Hitler ja Stalin teki aikoinaan, niin Stubbi samoilla jäljillä.


      • paikat kuntoon
        kumma juttu kirjoitti:

        Olet oikeassa. Mitä Hitler ja Stalin teki aikoinaan, niin Stubbi samoilla jäljillä.

        Stubbin vertaaminen Hitleriin tai Staliniin on huono vertaus, liian kaukaa haettu. Huono vitsi. Suomi ei ole missään räjähdyspisteessä, eikä Suomea olla ajamassa mihinkään sisällissodan partaalle. Tämä on realismia. Monella on realismi hukassa tässä asiassa, kuten sinulla.


      • %%%€€€
        paikat kuntoon kirjoitti:

        Stubbin vertaaminen Hitleriin tai Staliniin on huono vertaus, liian kaukaa haettu. Huono vitsi. Suomi ei ole missään räjähdyspisteessä, eikä Suomea olla ajamassa mihinkään sisällissodan partaalle. Tämä on realismia. Monella on realismi hukassa tässä asiassa, kuten sinulla.

        Vertaus sikseen. Työttömyys piti puolittua tällä vaali kaudella. Miten kävi?


      • paikat kuntoon
        %%%€€€ kirjoitti:

        Vertaus sikseen. Työttömyys piti puolittua tällä vaali kaudella. Miten kävi?

        Kävi siten, että työttömyys ei puolittunut. Politiikot lupaavat kaikenlaista, varsinkin vaalien alla. Lupaukset tulisi aina täyttää. Muuten mene usko, luottamus poliitikkoihin, maamme asioista hoitaviin päättäjiin. Siinä murenee äänestäminen ja nukkuvien puolueesta tulee suurin puolue. Tähänkö ollaan menossa?


    • Te ja muut

      SAMAA MIELTÄ TE-Toimiston paska suhtautumisesta. Niin Stubb hän oli aikoinaan myös "koulukiusaajana" !!! TYHMÄT IHMISET ÄÄNESTÄÄ SITÄ KOKOAJAN ETEENPÄIN...............!

    • aki7

      tuo on aivan helwetin järkyttävää miten yhteiskunta kohtelee työttömiä, sairaita ja vanhuksia arvottomina paskana. Myös nimimerkkien ikuisesti karensissa, kyöyhä vanhus, työtön yrittäjä, eka kesäduuni Teidän kaltoin kohtelunne saa mut raivon partaalle. Yhteiskunta kohtelee teitä kuin alintapaskaa ja on tavallaan tuhonnut teidän elämänne. Suomi ei todellakaan ole mikään hyvinvointi yhteiskunta suurimmalle osalla kansasta. Jos et kuulu 10% rikkaisiin olet alempaa rotua ja alhaistapaskaaa . Luin tuossa lehdestä, että vanhusten huollossa on kuulemma aivan normaalia, että vanhukset pidetään kuset ja paskat housuissa vapoissa 3-4 päivää viikossa. Eli ne vaihdetaan vain joka kolmas tai neljäs päivä. Vanhukset ovat aliravittuja ja ylilääkittyjä vanhusten huollossa. Erityisesti yksityisellä puolella näyttää siltä, että vanhukset yritetään saada kuolemaan mahdollisimman nopeasti kurjuuteen, nälkään tai ylilääkitykseen. Mikä helwetti on tällainen yhteiskunta? Se on kapinan paikka minä en kannata enkä varmasti tule tukemaan tällaista yhteiskuntaa mikä toimii nyt Suomessa. Rikkaat rikastuu ja kaikki muut köyhtyvät ja kurjistuvat. Kapina on ainoa vaihtoehto kaataa tämä vääryys.

      • työtön

        Te-toimisto määräsi mut ilmaiseen työharjoitteluun karenssin uhalla oli pakko mennä. Meitä on yhteensä 10 työtöntä tässä ilmaisessa harjoittelussa. Se mitä me tehdään on kaivetaan 400 m ojaa laopioilla 1,5 m syvyiseksi ja 1 metrin levyiseksi keskellä valtion metsää. Kun me ollaan saatu kaivettua tuo oja niin me joudutaan se sitten täyttämään uudelleen ja alkaa kaivamaan uudelleen. Eli kaivetaan oja ja täytetään se sama oja ja kaivetaan uudelleen ja täytetään uudelleen samaa ojaa.... 6 viikkoa tehty jo loppuu vasta syyskuun lopussa. Tämäkin työnantaja saa meistä tukia 20 euroa /hlö /päivä. Te-toimisto maksaa meidän työnantajalle 200€ / päivässä 1000€ viikko 4000€ kk. Siitä, että me kaivamme ja täytämme samaa ojaa 3 kk. Tää on hyvä bisnes toiminimellä toimivalle työnantajalle. Ei tarvi toimistotiloja, eikä muutakaan, työttömät joutuvat itse tulemaan paikalle omilla autoillaan.


    • 8 euroa päivässä

      Rva jaakonsaari kehitteli sen 8 euron työttömän aktivointipöljyyden.
      Käytännössä se on ollut pakollinen jo noin 20 vuotta. Jos työkkäri näin määrää.
      Jos et ota vastaan tätä se on karenssi. onneksi kukaan ei huoli työttömiä edes ilmaiseksi. Ei ole paikkoja tarpeeksi johon näitä työttämiä pakotetttaisiin katsokaas. Varsinkin isolla paikkakunnilla on tilanne ollut ja on näin.
      Eli ei se ole perussuomalaisten keksintöä niinkuin joku idiootti debiili tolvana yrittää kokoajan tyrkyttää Soinivihassaan sitä samaa iänikuista paskaaaansa tänne.

      Rouva jaakonsaari sen kehitteli sen työttömän aktivoinni jo 20 vuotta sitten ollessaan työministerinä. Eli kahteksalla eurolla töihin tai tulee karenssi.
      Tätä 8 euroa kutsutaan ylläpitorahaksi näin ikkäään hienosti,,,,jooooo....
      Tiedän tämän kun olin ainaki 15 vuotta töissä 8e/päivä.
      Jos en olisi lähtenyt töihin se olisi armotta tiennyt karenssia.

      KYLLÄ JÄMPTI ON NÄIN PERKKELE...

    • karua3

      Tämä kertoo kaiken Suomesta. TE-virasto maksaa työnantajille siitä, että ottavat työttömiä ilmaiseksi töihin. TE-virasto maksaa kursittajille siitä, että ottavat työttömiä kurseille. Ei näin pitäisi olla vaan työnantajien pitäisi maksaa palkat ihmisten työllistämisestä. Tämä mahdollistaa valtavan hyväksikäytön, jossa liikkuu iso raha.

      766 000 ihmistä työttömänä Suomessa virallisesti 29,2% työttömyy
      Todellinen työllisyyskatsaus kesäkuu 2014:
      Työttömät työnhakijat 328 000
      Tukitoimenpiteillä sijoitetut 118 000
      Pätkätyöläiset, jotka työskentelevät pari tuntia silloin tällöin 130 000
      Muiden eläkeratkaisujen piiriin kätketyt 10 000
      Toista tutkintoa suorittavat 20 000
      3 kuukauden karenssilla olevat 20 000
      Ikuiselle karenssille potkitut 30 000
      Ne, jotka eivät ilmoittaudu työnhakijoiksi 130 000
      Ne, joille työttömyysetuutta ei myönnetä 30 000

      Luvut löytyvät tilastokeskuksen sivuilta tai työ ja elinkeinoministeriön sivuilta. http://www.tilastokeskus.fi/ https://www.tem.fi/
      Näin voidaan työttömien kokonaismääräksi laskea: 328000 118000 10000 130000 10000 20000 20000 30000 70000 30000 = 766000 todelliseksi työttömyysasteeksi saadaan näin 766000 / 2620000 = 29,2%.

      Nuorisotyöttömyys yli 34 prosenttia

      Toukokuun lopussa työ- ja elinkeinotoimistoissa oli kaikkiaan 556 600 työnhakijaa = TYÖTÖNTÄ, mikä on 70 600
      enemmän kuin vuotta aikaisemmin.
      http://www.tem.fi/files/40451/TOUKO14.pdf

      Työllisyysaste on se tärkeä luku, jos halutaan tietää kansantaluden tila. Se on 67%, loput työikäiset ovat ilman palkkatyötä, siis pois tuotannosta, veronmaksusta jne. Näin laskettuna työttömyysprosentti on yli 30. Seuraava tärkeä luku on huoltosuhde: yksi kahdesta.

      Sen sijaan, että tuijotettaisiin työttömyyslukuja, pitäisi katsoa tilastokeskuksen julkaisemaa työllisyysastetta, joka oli tammikuussa 67 prosenttia, mikä tarkoittaa sitä että 33 prosenttia työikäisestä väestä ei ole töissä. Työikäistä väkeä lienee noin 3,6 miljoonaa. Työvoiman ulkopuolella on 886000 15-64 vuotiasta

      Merkillepantavaa on myös pitkäaikaistyöttömyyden huikea kasvu. Vielä vuonna 2009 yli vuoden työttömänä olleita oli vain 40000, nyt heitä on jo 86000, ja luku kasvaa hurjaa vauhtia joka kuukausi. Tämän vuoden lopulla Suomessa on jo yli 100000 pitkäaikaistyötöntä. Näistähän tunnetusti aniharva enää palaa työelämään.

      Tuosta luvusta puuttuvat vielä pakolaiset ja turvapaikanhakijat, jotka eivät hae ikinä Suomesta töitä. Samoin luvusta puuttuvat ulkomaalaiset maahanmuttajat, joista 90% ei saa ikinä töitä. Siltikin hallitus ottaa 25 000 turvapaikanhakijaa/pakolaista joka vuosi ja 60 000 ulkomaalaista maahanmuuttajaa.
      Suomessa on pian yli miljoona työtöntä tästä faktasta hallituspuolueet ja keskusta vaikenevat.

    • NÄINPÄIN

      Hei "eka kesäduunin" kirjoittaja. Paljasta työnantaja, että sana kiirii. Menee mustalle listalle, eikä kukaan enää mene sinne töihin. Toinen ajatus; TE-toimisto on karenssitoimisto nykyisin, aivan turhake koko talo, itse työllistävät itsensä ja kolmas ajatus: nuorille töitä ja vanhat siirtykööt eläkkeelle 60vuotiaina, saisivat nuoret töitä, rahaa ja työkokemusta ja olisi veroeuroja joilla maksettais eläkkeet. NÄIN !!!

    • jopas

      "Tutkija: Työttömien aktivointi huijausta
      Kasvava työttömyys on saanut valtion, kunnat ja yhteisöt kuumeisesti pohtimaan keinoja työttömien aktivoimiseksi. Aktivoinnin vaikuttavuudesta väitellyt jyväskyläläinen tutkija Tuija Kotiranta sanoo, että aktivointi on nykytilanteessa enemmänkin huijausta kuin tuloksellista toimintaa."
      http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/02/31083

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe