ELATUSMAKSU JA PAKKOLOMA -> ULOSOTTO

Maksumies maksaa

Hei!
Minulla on 12 v tytär. Olemme olleet yhdessä hänen äitinsä kanssa jo ennen tyttären syntymää. Asunuimme yhdessä omistusasunnossa, kerrostalossa koko ajan. Minä olin ainoastaan työssä. Puoliso nautti sairauseläkettä eikä osallistunut perheen yhteisiin menoihin. Pari vuotta sitten puoliso halusi solmia avioliiton. Minä suostuin. Ja hyvin nopeasti hän sitten oli yksipuolisesti hakenut avioeroa.
Ero astui voimaan ja minä maksoin avioliittolain mukaisesti hänelle avio-oikeudenmukaisen osuuden yhteisestä pesästä.
Sitten tuli vuoroon elatusapukysymys. Sosiaalitoimistossa minulle lyötiin joku taulukko eteen ja sanottiin, että tämmöinen summa kuuluu maksaa. Minä paninin nimen alle, koska luotin siiehen, että sosiaalivirkailija ajaa lapsen etua, eikä esim exän etua.
Elatusapua joudun maksamaan parin tonnin br- tuloista 360 euroa. Se tuntuu kyllä melko kovalta, koska minulle jäi edelleen maksettavakseni asunnon lainanhoitokulu ja yhtiövastike. Auton kulut, vakuutukset, puhelin yms vievät oman osuutensa. Käytännössä olen jo nyt puilla paljailla. Syödäkin pitäisi.
Nyt sitten tuli pakkolomalappu. Tulot tipahtavat n. puoleen. Eli täysin mahdoton yhtälö maksaa laskuja, lainaa, elatusapua jne enemmällä summalla mitä tienaan.
Tiedän exäni pitävän kiinni elatusavusta. Hän ei tule suostumaan minkäänlaiseen myönnytykseen asian tiimoilta. Pankki suostunee siihen, että maksan pelkät lainankorot pakkoloman ajalta. Ehkä.
Olen lukenut, että jos etävanhempi ei kykene maksamaan elatusmaksua, niin Kela tulisi hätiin. Tosin se maksamaton elatusmaksu jää velaksi. Kelakaan ei maksa kuin omien taulukoidensa mukaisesti, jotka (sain tämän selville vasta jälkikäteen) ovat puolet tuosta minun "sopimastani" summasta. Eli jään velkaa sitten Kelaan ja lapseni äidille sen erotuksen (360 €-n.180 €). Kela voisi suostua "antamaan anteeksi" maksamansa osuuden joillakin perusteluilla? Mitkähän sellaiset olisi? Varmaa on, että exä valvoo saatavansa ja hakee minut ulosottoon. Eli tulen menettämään luottotietoni, jonka jälkeen en saa edes vuokra-asuntoa, koska pitkällä tähtäimellä on todennäköistä, että joudun myymään asunto-osakkeeni. Varsinkin jos pakkoloma pitkittyy.
Olen neljäkymmentävuotias ja nainen on pelannut minut yhteiskunnan ulkopuolelle tai tulee sen tekemään.
Onko mitään keinoa kohtuullistuttaa tuota elatusapua, johon nimeni panin tyhmyyttäni ottamatta selkoa asioista? Mitkä mahdollisuudet minulla on vaikkapa Käräjäoikeudessa saada sopimus kohtuullistettua?
Jos jollakulla on kokemusta vastaavasta, kuulisin mielläni miten Sinä olet asiasta selviytynyt? Vai oletko?

21

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ärsyyntynyt :-/

      Apua miehet, miten te annatte itseänne vedättää noin?
      Lapsikortilla? Oot elätelly ja maksanu kotia ja nyt viedään tuhkatkin pesästä. Kai teillä yhteishuoltajuus, jolloin olisi kohtuullista että asunnon saat pidettyä..myös lapsen etu.. Jolloin olisi kohtuullista että elatusmaksut kohtuullistetaan myös menetettyihin tuloihin jne. Mene sinne juttelemaan tuosta reaalitilanteesta -missä nimesi paperiin laitoit, kai sulla on mahdollisuus saada edes toimeentulotukea sen lomautuksen ajan jne.
      Jos itse joutuisin tuohon lypsättävän asemaan, niin ottaisin lapsen mieluusti itselleni ja maksakoon se vedättäjä ruokot..

    • Kommiant

      Ei hajuakaan onko aloitusviesti trolli vai ei. Mutta parin tonni tuloista 360 euroa yhdstä lapsestä ei ole mahdollinen millään taulukoilla. Töissäkäyvän bruttotuloista 10% on enemmän kuin maksimi, yleensä runsas 10% netosta on normi.

    • Maksumies maksaa

      Ei valitettavasti ole mikään trolli. Minä vaan olen hyväuskoinen. Ehkä laiskuuskin on osasyynä, etten aikanaan ottanut selkoa asioista, vaan astelin kuin lammas teuraaksi. Myöskin järkytys asioiden saamasta käänteestä vei puhdin minulta pois. Olin shokissa. Olisin halunnut pitää perheeni.

      Nyt taitaa olla myöhäistä. Olen pannut nimeni paperiin ja astelen tuhon tietä....
      Se ei kyllä ole lapsen etu tietenkään.

      Luotin sosiaaliviranomaisen puolueettomuuteen.

    • Kommiant

      Haloo! Lapsen yleiset elinkustannukset esim. 7-12-vuotiailla on 338 euroa. Jos ja kun äiti saa lapsilisän ja yksinhuoltajakorotuksen jotakuinkin 150 euroa, jaettavaa ei pitäisi olla kovasti. Maksamasi elari on mahdoton.

      • Maksumies maksaa

        Virheeni oli, että luotin sottutätiin, jonka taulukkojen mukaan minun tulee maksaa 2000 euron br-tulostani tuo 360 euroa.
        Ja äiti saa ne lapsilisät.


      • 48r
        Maksumies maksaa kirjoitti:

        Virheeni oli, että luotin sottutätiin, jonka taulukkojen mukaan minun tulee maksaa 2000 euron br-tulostani tuo 360 euroa.
        Ja äiti saa ne lapsilisät.

        Ei kukaan määrää tuollaisia. Mäkään en maksa kuin 200. Ja ihan taulukolla laskettiin.


    • yksinhuoltaja....

      Haha pieni on tuo elatusmaksu, ei lapset ole ilmaa. Harrastukset maksaa, vaatteetmaksaa, matkatmaksaa, koulutus tulevaisuudessa maksaa. Ja aina menee ensin velat ja omaisuus omaisuus kahtia joten älä narise jos joudut omaa lastasi elättämään.Ruokakin maksaa....olen varma et on äitikin eläkettään käyttänyt lapseensa. Selvää provoomista ja aina on syy eroon.

      • KukkakauppiasA

        Taidat yh-äiti joka tarvii ylimääräistä massia kaljoihinsa. Kahden tonnin nettotuloista 360 euroa ei ole mitenkään mahdollinen. Tiedän toki äitejä joiden mielestä elareiden ja lapsilisän pitäisi kattaa KAIKKI lapsen menot, mutta niillä onkin ruuvi löysällä.


      • Mies maksaa aina

        Se mun ex ja lapseni äiti tykkää kovasti alkoholista. Hän meni heti kihloihin yhen baaritutun miehen kaa, kun ero oli vielä kesken. Meillä oli aikanaan sopimus, että puolisoni sai käydä pubissa pe ja minä minä menin la. Hoidettiin lasta vuorotellen siis. Hain puolisoani milloin mistäkin kotiin, kun hän hädissään soitteli. Meni mihin vaan, jossa baarin sulkeuduttua oli viinaa tarjolla.
        Nyt hän uhkailee minua, että antaa lapsemme sijaisperheeseen.
        Olen jopa miettiny, että se vois olla lapsen parhaaksi. Näkis ihmisiä, joilla on perhe-elämää ilman alkoholia.
        Ei puoloso käyttäny rahojaan muuhun ku omiin menoihinsa ja pubiin. Minä ostin ruuat ja maksoin kaiken muun.
        Seksiäkin kun oli, niin minä olin jälkeen päin käyttäny hyväksi häntä.
        Nyt hän on laitellu tekstareita ja pyytäny minulta seksipalveluja, kun se uusi kihlattu on 20 v vanhempi, sydänvikainen ja leikkaukset ohi käyny. Osaa se puhua, muttei siitä ole naimaan. Voi tätä ihmisen elämää!!!!


      • hölmöäukkoa ihmettee
        Mies maksaa aina kirjoitti:

        Se mun ex ja lapseni äiti tykkää kovasti alkoholista. Hän meni heti kihloihin yhen baaritutun miehen kaa, kun ero oli vielä kesken. Meillä oli aikanaan sopimus, että puolisoni sai käydä pubissa pe ja minä minä menin la. Hoidettiin lasta vuorotellen siis. Hain puolisoani milloin mistäkin kotiin, kun hän hädissään soitteli. Meni mihin vaan, jossa baarin sulkeuduttua oli viinaa tarjolla.
        Nyt hän uhkailee minua, että antaa lapsemme sijaisperheeseen.
        Olen jopa miettiny, että se vois olla lapsen parhaaksi. Näkis ihmisiä, joilla on perhe-elämää ilman alkoholia.
        Ei puoloso käyttäny rahojaan muuhun ku omiin menoihinsa ja pubiin. Minä ostin ruuat ja maksoin kaiken muun.
        Seksiäkin kun oli, niin minä olin jälkeen päin käyttäny hyväksi häntä.
        Nyt hän on laitellu tekstareita ja pyytäny minulta seksipalveluja, kun se uusi kihlattu on 20 v vanhempi, sydänvikainen ja leikkaukset ohi käyny. Osaa se puhua, muttei siitä ole naimaan. Voi tätä ihmisen elämää!!!!

        Huomaa että olet trolli tai todella jokin alkkis joka elää harhoissaan...kohta x ja nykyinen varmaan tulee ammutuksi niin mustasukkaiselta juttusi kuulostaa.


      • 48r
        Mies maksaa aina kirjoitti:

        Se mun ex ja lapseni äiti tykkää kovasti alkoholista. Hän meni heti kihloihin yhen baaritutun miehen kaa, kun ero oli vielä kesken. Meillä oli aikanaan sopimus, että puolisoni sai käydä pubissa pe ja minä minä menin la. Hoidettiin lasta vuorotellen siis. Hain puolisoani milloin mistäkin kotiin, kun hän hädissään soitteli. Meni mihin vaan, jossa baarin sulkeuduttua oli viinaa tarjolla.
        Nyt hän uhkailee minua, että antaa lapsemme sijaisperheeseen.
        Olen jopa miettiny, että se vois olla lapsen parhaaksi. Näkis ihmisiä, joilla on perhe-elämää ilman alkoholia.
        Ei puoloso käyttäny rahojaan muuhun ku omiin menoihinsa ja pubiin. Minä ostin ruuat ja maksoin kaiken muun.
        Seksiäkin kun oli, niin minä olin jälkeen päin käyttäny hyväksi häntä.
        Nyt hän on laitellu tekstareita ja pyytäny minulta seksipalveluja, kun se uusi kihlattu on 20 v vanhempi, sydänvikainen ja leikkaukset ohi käyny. Osaa se puhua, muttei siitä ole naimaan. Voi tätä ihmisen elämää!!!!

        Se lapsi tulee sulle, jos oot sen isä, eikä huostaan. Paitsi tietty, jos sussa on jotain vikaa.


    • Näin.

      Oli trolli tai ei, mutta eihän tuo nyt ole mikään ongelma kun sitä alkaa ratkomaan.

      Ekaks menet tiputtamaan sen elatusmaksun, koska sehän tietenkin laskee tulojen romahdettua. Todennäköisesti joko sinne vähän päälle sataseen tai sitten ehkä nollaankin (jolloin kela siis maksaa sen normiminimin äidille). Äiti ei voi vaatia enempää kuin pystyt maksamaan.
      Pankin kans varmaan saat sit sovittua tosiaan siihen, että menee vain korot plus ehkä pieni lyhennys.
      Myös omistusasuntoon saa asumistukea.
      Ja sit viimeisenä korttina on tietysti sosiaalitoimisto. On kuitenkin olemassa tietty minimi joka kaikille pitää jäädä vuokran jälkeen elämiseen.

      Tosin voithan marssia suoraankin sinne sosiaalitoimistoon ja selvitellä virkailijan kanssa noita asioita. Sitä vartenhan he siellä töissä ovat.

      • näin.

        Niin siis, eihän sosku ole pelkästään sitä varten että sieltä haetaan rahaa. Kyllä heille myös kaikki muukin neuvonta kuuluu.


      • mies maksaa aina

        Asunto on kolmio. Eli siihen ei yksinäinen mies saa asumistukea. Pitäisi elää pienessä yksiössä. Ja kaupaksi se ei näinä vaikeina mennyt. Oli kyllä myynnissä pitkään.


    • t20

      Eikö alle viiden vuoden avioliitto vähennä ositettavaa osuutta. Jos mies "omistaa" asunnon, niin vaimo ei erossa saakaan puolta vaan vain 30%?

      • 17+12

        Ei liiton kesto vaikuta jos on yhteinen lapsi.


    • aina viisastuu

      voiko muka sosiaalitoimisto kohtuullistaa elatusmaksusopimuksen? Luulin, että siihen tarvitaan keskinäinen uusi sopimus tai oikeuden päätös.

    • ..............

      Aina voit hakea lapsen lähihuoltajuutta, eli vaikka oikeuden kautta. Harmi vaan, että vaimo saa kulut lapsen avulla ilmaiseksi, mutta joudut maksamaan itse omat. Mutta ehkä vaimo haluaakin sitten yhtäkkiä vaihtoehtoisesti kohtuullistaa noita elatusmaksuja. Sinua on nimittäin oikeasti huijattu, ja tuo osuus on kohtuuttoman kova. Elatuskykysi lähivanhempanakin olisi parempi kuin sairaseläkeläisellä. Mutta joutuisi se Ex miettimään myös, miten käy, kun ei yhtäkkiä sitä lasta olisikaan, ja ihan omillaan pitäisi toimeen tulla.

      Tsemppiä vaan. Kuule, et todellakaan ole ainoa vastaava mies. Useimmiten naiset osaavat nämä kuviot ja juonittelut. Normaalilla miehellä ei jää paljonkaan mahdollisuuksia monesti.

    • joku maksaa aina

      Hae elatusmakuun muutosta käräjäoikeudesta, jos äiti ei suostu sitä sopimuksella alentamaan.Tapauksessasi se kannattaa varmasti Ei kannata jäädä ihmettelemään asioita, vaan hakemus sisään.

    • kamalamikämaksu

      Hei! Nyt äkkiä soitto lastenvalvojalle ja uusi elatuslaskelma. Ei tosiaan tarvitse maksaa samaa summaa jos tulotkin tippuu.

      Ps. Ihan hirveä summa maksettavaksi! Itselläni 3lasta joista saan 60e/lapsi elatusmaksua vaikka ex on vakitöissä ja tienaa juuri sen parintonnin luokkaa!!

    • SuuretElarit

      Minulle tuli lakimiehen tekemä vaatimus 1 vuotiaan lapsen elatusavun määräksi 350e/ kk. Nettotuloni on arvioitu hakemuksessa n. 2000e/ kk. En tiedä onko summa ex:n heittämä vai lakimiehen ehdottama. Asia menee käräjäoikeuden päätettäväksi koska ex riitauttanut asian, hakemaani sovitteluun kun ei suostunut. Se on helppoa riitauttaa kun saa ilmaisen oikeusavun ja toinen joutuu maksamaan ainakin tietyn osuuden itse.. En nyt ihan suorilta suostunut kusetettavaksi, varsinkin kun ei ole suostunut tekemään tapaamissopimusta vaan kyykyttää tapaamisilla. Kaikenlaisia ihmisiä ja äitejä olemassa, kiusaavat lapsiaan eristämällä isästä ja yrittävät saada mahdollisimman suuren osuuden elatuksestaan jättämältään puolisolta.. Sanattomaksi vetää. Onneksi apuakin nykyään löytyy myös meille miehille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe