Hätä lapsella tapaamisviikonloppuna

yh-äiti44

Kyselen nyt täältä josko paikalla olisi vaikka joku sosiaaliviranomainen. Olemme eronneet pari vuotta sitten, pitkälti isän alkoholikäytön takia. Isä muutti toiselle paikkakunnalle, noin tunnin matka meiltä yhteen suuntaan. Tähän asti on lähinnä juonut pojan selän takana ns mutta nyt lapsi joutui itse todistamaan isänsä alkoholikäytön ja oli poissa tolaltaan peloista. Oli alkanut illalla juoda ja pikkuhiljaa sammunut eikä hän saanut hereille, ei aamulla saanut aamupala koska isä nukkui. Soitti minulle pitkin yötä että pelkää ja halusi saada apua, halusi että tulen hakemaan yms oli todella pelokas siis. Sain vasta päivällä isän kiinni kun oli noussut, pitkin hampain lapsi suostui sinne jäämään vielä, olin valmis mennä hakemaan, olin kuljetuksen jo järjestänyt. Tiedän kuitenkin että tämä ei ollut viimeinen kerta. 10 vuoden suhteemme aikana tämä tapahtui useasti mutta silloinhan minä olin lakaisemassa maton alle kaikki epämukavuudet ns eikä lapsi silloin joutunut näitä todistamaan. Onko jotain tehtävissä ylipäätänsä? Mitä laki sano jos huoltaja on umpikännissä kun lapsi on hänen luonaan? Olisin kiitollinen avusta.

15

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mietis nyt vähän!!!!

      Miksi et ohjannut lastasi soittamaan poliisille? Millainen vanhempi SINÄ olet? kun et lapsesi etua osaa ajaa.

      Lastanne en antaisi kummallekaan vanhemmalle, kuulemani perusteella. Sinä pakotat lapsesi kärsimään alkoholistista, hakematta hänelle akuuttia apua. Hävetä joutaisit. Heitteillejättöhän tuo oli.

      • näin tekisin

        Joo, siltä isältä, joka luultavasti lupaa olla juomatta, niinkuin riippuvaiset tapaavat tehdä.


      • TUOMIO HOVISTA
        näin tekisin kirjoitti:

        Joo, siltä isältä, joka luultavasti lupaa olla juomatta, niinkuin riippuvaiset tapaavat tehdä.

        Heitteillejättö molemmilta vanhemmilta. Toinen oli alkoholinvaikutuksen alaisena lapsen huoltajana ollessaan, ja TOINEN SALLI sen, soittamatta poliisille.

        = kumpikaan ei ole kykenevä vastuulliseksi vanhemmaksi.


    • näin tekisin

      Kun lapsi soittaa hae kotiin tai, jos isä ei anna ota välitön yhteys sosiaalipäivystykseen. Ei todellakaan saa olla kännissä tapaamisten aikana.

    • huhhuhh!!!

      Kyllä nyt vähän ihmettelen sun käytöstä! Miksi ihmeessä et hakenut lasta kotiin? Jos minun lapseni soittaa minulle hädissään, niin ihan sama missä hän on niin kotiin hänet haen.. Olisit edes tosiaan soittanut poliisille, niin päivystävä sosiaalityöntekijä olisi hakenut lapsen turvaan.

      Mitä laki sanoo jos huoltaja on umpikännissä lapsen kanssa!?! No mitäköhän se voisi sanoa, mietippä vähän? Olisiko se sellainen juttu että jos vanhempi toikkaroi kännissä lapsen aikana, niin sossut tulee hyvinkin nopeasti hakemaan lapsen pois.

      Isä on ihan täys paska, mutta et sinä äitinä yhtään sen parempi ole, kun annat lapsen olla humalaisen ihmisen tykönä! Ei huhhhuh.. Minä en ikinä voisi antaa lapsen olla kännisen ihmisen hoidossa, en missään tilanteessa.

      Järkyttävää.

      Ja tuohon kysymykseesi vastaus, jos etä ryypiskelee kauheasti kun lapsi on hoidossa siellä, niin todellakin tapaamiset sitten järjestetään jollain toisella tapaa esim. valvotut tapaamiset.

    • Kesä-äiti

      "...jos etä ryypiskelee kauheasti kun lapsi on hoidossa siellä..."

      Lapsi on (etä)vanhempansa luona, EI hoidossa. Hoidossa ollaan jossain muualla kuin kotona.

      AP:n tapauksessa asia pitäisi hoitaa lastensuojelun kautta, apu ei saavu foorumeilta.

    • yh-äiti44

      Onpas te nopeita syyttämään. Apua hain kyselin kyseiseen tilanteeseen eikä haukkuja. Niin kuin kerroin niin sain kuljetuksen järjestetty mutta vasta päivälle. Oletteko olleet samassa tilanteessa itse? Monen sadan kilsan päästä eikä kuljetusmahdollisuuksia? Entäs se fakta että isällä on oikeus tavata lapsen? Enhän minä voi hakea hänet yöllä ilman että isä tietää asiasta mitään, siitähän vasta tulisi meille kiva tilanne, voin kertoa että kyseinen ihminen on niin hankala luonteeltaan että minusta tehtäisi syntipukki ja kotirauhan rikkoja. Lapsi ei myöskään halunnut missään tapauksessa että soitettaisi poliiseille. Olen kyllä sitä mieltä että kyseisen ihmisen kanssa täytyy sopia asioista ja kertoa mitä tapahtuu. Nyt ainakin tiedän mitä seuraa jos toistamiseen tapahtuu. Mitä voittaisin sillä että soittaisin poliisit paikalle? Lisää hankaluuksia ja pojalle traumoja loppuelämälle siitähän seuraisi. Turha siis kuvitella saavansa täältä mitä käytännön vinkkejä.Soitan lastensuojeluun ja kysyn miten pitää toimia jos tulee vastaavanlaisia tilanteita!

      • ymmyrkäinen

        Sinulle on jo kerrottu, miten pitää toimia. Pitää ottaa yhteyttä hätänumeron kautta sosiaalipäivystykseen. Sosiaalityöntekijä käy sitten paikan päällä (poliisin kanssa) toteamassa tilanteen ja toimittaa lapsen turvaan, jos vanhempi on sammunut.


      • Sini Kyttä

        Ensin noin tunnin matkan päässä.
        Ja nyt monen sadan kilsan päässä.

        Koita nyt päättää?

        PS.
        Kuule, ei ne lapset päätä soitetaanko poliisi paikalle vai ei.
        Ei ainakaan oikeasti aikuisten maailmassa.


      • häpeä

        Lapsi soittaa hädissään ja isä makaa sammuneena. Sinun olisi pitänyt soittaa poliisille. Ihan sama, mitä isä jälkikäteen sanoo. Lapselta ei tuossa tilanteessa kysellä toimintatapoja tai pyydetä suostumusta.
        Kannattaisi muuten soittaa sinne lastensuojeluun ja kertoa tapahtuneesta.


      • Hävettääkö?

        Hitaitahan me ollaan tuomitsemaan, kun vahinko on jo tapahtunut. Yritätkö sinä nyt olla hellä itsellesi? Kierrät vieläkin vastuusi?

        Mokasit jutun, lapsesi kannalta todella rajusti. Ensi kerralla sitten paremmin?

        Kyllä se on poliisi joka paikkakunnalla, hyvin lähellä, ja syytä soittaa kun kerran tarve on, lapsen mielipiteestä huolimatta.

        Ottavat pian lapsen pois sinultakin, kun sallit tuollaisen. Ja ihan syystä.


    • Lapsen ikä?

      Miten vanha lapsi kyseessä? Jos osaa soitella äidille, osaa ottaa itse aamupalaa. Kyllä mä tunnen vanhempia, jotka juopottelemattakin nukkuvat vkl-aamuisin pitkään ja lapset ottavat itse aamupalansa. Mutta tuo ei ole kyllä hyvä, jos on hädissään ollut yöllä :(.

      Jos poliisille soitetaan jossakin vaiheessa keskellä yötä, sammunut vanhempi on muutenkin todnäk. nukkunut jo känninsä pois, herää ovikelloon ja vastaa kysymyksiin ihan skarppina. Jälleen tullaan lapsen ikään; onko hän niin vanha, että esim. poliisi kuuntelee vakavissaan.

    • Sannaliini

      Lapsesi oli jo traumaattisessa tilanteessa ja tulee olemaan uudestaankin, ellei isä raitistu. Jos jättää lapsen humalaisen hoitoon, se on heitteillejättö ja lapsi saatetaan ottaa huostaan. Poliisin tulo paikalle on traumaattista myös, mutta se tapahtuu vain kerran, sen jälkeen tapaamiset isän kanssa tapahtuvat vain valvotusti. Mutta mieti, jos jonakin päivänä tai yönä isän naapurustossa joku tekee ilmoituksen ja lapsi kertoo olleensa isällä aiemminkin, kun tämä on ollut humalassa, lapsi otetaan sinulta pois, koska olet todellakin syyllistynyt heitteille jättöön. Tai vielä pahempaa, lapselle sattuu jotain, koska isä ei pysty pitämään hänestä huolta. Ainakin hänen psyykkeensä kärsii, se on varmaa, alkoholistien lapsena tiedän sen itse. Toimi järjen avulla, äläkä anna pelon sumentaa arvostelukykyäsi, äläkä missään nimessä anna lapsen päättää näin suurista asioista, hänellä ei ole siihen vielä ymmärrystä. Voimia

    • Tarksitus

      Kyllä olisi tarkistettava eron jälkeen, voiko lapsia yleensä asua ja missä ja voiko mennä tapamaan etävanhempaansa.

      En ymmärrä äitiä tai isää, joka antaa lapsen alkoholisoituneelle ex:lleen, tai muuten kyvyttömälle edes viikonlopuksi.
      Eiköhän asian voisi toteen näyttää, että ei ole kykenevä ilman valvontaa tapaamaan tällaista vanhempaansa.

      Vai onko se toisenkin vanhemman tilanne se, että pitää ehdottomasti saada se lapsivapaa, että pääsee niitä elämään sitä elämätöntä elämäänsä ja jättää lapsensa turvattomaksi.

      Jokainen vanhempi, joka todella lapsistaan välittää, pitää huolen että lapsi ei koskaan joudu tuollaiseen kotiin, jossa alkoholi on noin suuressa käytössä tai joku muu huume tai addtiktio.

      Taitaa olla aika huonolla tolalla myös sosiaalitoimisto, joka vahvistaa näitä lapsen tapaamisen asioita. Vain pienet lapset joutuvat tähän mukaan, sillä yli 12-vuotias voi jo sanoa oman mielipiteensä, joten olisiko vanhemmat syytä miettiä, mitä sanoo lapsenne kun täyttää tuon 12-vuotta.

      • xxxzzzcc

        Tapaamissopimus on vanhempien välinen sopimus (jionka sossu vahvistaa). Ei sossu edes tapaa lasta eikä kysele mitään, eikä hänen lain mukaan kuulukaan kysellä. Vasta jos asiassa ei päästä yhteisymmärrykseen ja asia menee oikeuteen, niiin lapsia tavataan (myös alle 12 -vuotiaita). Lain mukaan lapsi ei edes ole asianosainen huolto- ja tapaamisasioissa, vain vanhemmat ovat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe