Dogo Canario

Marika L.

Hei! Vanha Dobermannimme lopetettiin muutama kuukausi sitten ja nyt olisi hakusessa uusi koira. Mies on innostunut nyt canarioista...mitä näiden kanssa ihmiset harrastaa? Mitään muita kun näyttelytuloksia ainakaan ei löytynyt? Eikö rotu sovellu Tokoon,jälkeen tms..vai eikö ihmisiä kiinnosta harrastaa näiden kanssa mitään..? Kertokaapa omistajat/kasvattajat kokemuksia :)

37

1245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä vastaus,

      oikeaan kysymykseen;

      Jos nyt jättää ihan omaan arvoonsa ton "19 8" imbesillin kommentin...
      Meillä ainakin lähiössä muutamakin tollainen komistuis, ja erittäin hienosti on arkikäytös kunnossa heillä...
      Treenikentillä olen nähny kans muutaman yksilön... hyvin ovat tuntuneet pärjäävän mm. Tokossa...
      Mitä koiralla kannattaa lähteä treenaamaan on toki varmaan isompi kysymys koiran ominaisuuksista yksilönä, sekä omistajan kokemuksesta ohjaanana...
      Onnea teille, jos kyseiseen koiruuteen päädytte :)

      • Marika L.

        Joo,tietoinen olen että näitä ikäviäkin juttuja on sattunut,mutta onpahan noita purematapauksia muidenkin rotuisten kanssa tapahtunut,valitettavasti. Itse en näyttelyistä niin välitä niin kiva kuulla että on joku nähnyt tätä rotua ihan treenikentilläkin :D itse kun tutuilta ihjaajilta mielipiteitä kyselin niin ei ollut kovin kannustavia kommentteja dc:n luonteesta tai soveltuvuudesta Tokoon jne.


      • Tarpeekseen saanut
        Marika L. kirjoitti:

        Joo,tietoinen olen että näitä ikäviäkin juttuja on sattunut,mutta onpahan noita purematapauksia muidenkin rotuisten kanssa tapahtunut,valitettavasti. Itse en näyttelyistä niin välitä niin kiva kuulla että on joku nähnyt tätä rotua ihan treenikentilläkin :D itse kun tutuilta ihjaajilta mielipiteitä kyselin niin ei ollut kovin kannustavia kommentteja dc:n luonteesta tai soveltuvuudesta Tokoon jne.

        " Suhtautuminen toisiin koiriin: Aggressiivinen (koiratappelutausta).


        Erittäin dominoiva, voimakasluontoinen ja itsepäinen => Omistajalla oltava luontaista auktoriteettiä ja taitoa kouluttaa vaativa koira.



        Omistajalla on oltava:

        Voimaa & kokoa jaksaakseen pidellä jopa 70-kiloista koiraa myös yllättävissä tilanteissa kuten kanariandogin hyökätessä mielestään uhkaavasti käyttäytyvien lasten kimppuun näiden juostessa yhtäkkiä kulman takaa kiljuen ja huutaen.

        Vastuuntuntoa. Kanariandoggi ei ole huolettomasti pidettävä koira, eikä sitä tule ulkoiluttaa vapaana.

        Oma iso, korkealla aidalla aidattu piha, jota koira voi vartioida pääsemättä karkaamaan ohikulkijoiden kimppuun.



        Ei sovellu kerrostaloasuntoon. Voi kokea rappukäytävässä kulkevien naapureiden tunkeutuneen sen reviirille (lue Diane Whipplen tapaus). Ei suositella ylipäätään taajama-alueelle, koska näin aggressiivisen koiran pitäminen taajamassa on erittäin hankalaa."

        Joo puree muutkin...Mutta kumman haluat itse, puraisun vai täydellisen raatelun?


      • Kristian---
        Tarpeekseen saanut kirjoitti:

        " Suhtautuminen toisiin koiriin: Aggressiivinen (koiratappelutausta).


        Erittäin dominoiva, voimakasluontoinen ja itsepäinen => Omistajalla oltava luontaista auktoriteettiä ja taitoa kouluttaa vaativa koira.



        Omistajalla on oltava:

        Voimaa & kokoa jaksaakseen pidellä jopa 70-kiloista koiraa myös yllättävissä tilanteissa kuten kanariandogin hyökätessä mielestään uhkaavasti käyttäytyvien lasten kimppuun näiden juostessa yhtäkkiä kulman takaa kiljuen ja huutaen.

        Vastuuntuntoa. Kanariandoggi ei ole huolettomasti pidettävä koira, eikä sitä tule ulkoiluttaa vapaana.

        Oma iso, korkealla aidalla aidattu piha, jota koira voi vartioida pääsemättä karkaamaan ohikulkijoiden kimppuun.



        Ei sovellu kerrostaloasuntoon. Voi kokea rappukäytävässä kulkevien naapureiden tunkeutuneen sen reviirille (lue Diane Whipplen tapaus). Ei suositella ylipäätään taajama-alueelle, koska näin aggressiivisen koiran pitäminen taajamassa on erittäin hankalaa."

        Joo puree muutkin...Mutta kumman haluat itse, puraisun vai täydellisen raatelun?

        Eivät oikein koulutettuina toimi noin, voi ottaa kerrostaloon. Voimaa ja kokoa on, onko siinä jotain väärää? Mulla on kaksi näitä loistavia koiria, eivätkä varmasti lähde käsistä, vaikka ilman remmiä! Suhtautuminen toisiin koiriin voi uroksilla olla epäluuloista, mutta niin se taitaa olla kaikilla roduilla. Koiratappelutausta?? Haloo, meinaatko että jos joku on joskus käyttänyt koiraa koiratappeluissa, niin se sitten on kaikkien samanlaisten geeneissä, ominaisuuksissa, luonteessa joka on satoja vuosia kehittynyt. Koiria on erilaisia, mutta 99% tapauksissa jossa koira hyökkää taustalta löytyy sairas ihminen. Ja onhan näistä hyvä turva lenkillä varsinkin vaimolla, kun katsoo mitä nykyään tapahtuu, mielummin raadeltu raiskari kuin raiskattu vaimo! Ja lapsille vaarallisimpia on pienet koirat, ei isot. En ymmärrä ihmisiä jotka ovat asiantuntijoita kun ovat lukeneet lehdistä joskus jutun koiran purevan ihmistä..? Pitää kaivaa tilastoa roduista jotka useimmin käyvät ihmisten kimppuun, voi yllättää herra asiantuntijaa.. Jos koirat pelotattavat, niin lähtisin juttujesi perusteella siitä että käyt puhumassa jonkinlaisen ammattiauttajan kanssa, ehkä se auttaa.....?? Saat oikeat reseptit ja voi joskus nauraa mitä olet kirjoittanut :)

        Että näin


      • kirstian
        Kristian--- kirjoitti:

        Eivät oikein koulutettuina toimi noin, voi ottaa kerrostaloon. Voimaa ja kokoa on, onko siinä jotain väärää? Mulla on kaksi näitä loistavia koiria, eivätkä varmasti lähde käsistä, vaikka ilman remmiä! Suhtautuminen toisiin koiriin voi uroksilla olla epäluuloista, mutta niin se taitaa olla kaikilla roduilla. Koiratappelutausta?? Haloo, meinaatko että jos joku on joskus käyttänyt koiraa koiratappeluissa, niin se sitten on kaikkien samanlaisten geeneissä, ominaisuuksissa, luonteessa joka on satoja vuosia kehittynyt. Koiria on erilaisia, mutta 99% tapauksissa jossa koira hyökkää taustalta löytyy sairas ihminen. Ja onhan näistä hyvä turva lenkillä varsinkin vaimolla, kun katsoo mitä nykyään tapahtuu, mielummin raadeltu raiskari kuin raiskattu vaimo! Ja lapsille vaarallisimpia on pienet koirat, ei isot. En ymmärrä ihmisiä jotka ovat asiantuntijoita kun ovat lukeneet lehdistä joskus jutun koiran purevan ihmistä..? Pitää kaivaa tilastoa roduista jotka useimmin käyvät ihmisten kimppuun, voi yllättää herra asiantuntijaa.. Jos koirat pelotattavat, niin lähtisin juttujesi perusteella siitä että käyt puhumassa jonkinlaisen ammattiauttajan kanssa, ehkä se auttaa.....?? Saat oikeat reseptit ja voi joskus nauraa mitä olet kirjoittanut :)

        Että näin

        Kuuluisat viimeiset sanat, Ei mun koira pure ikinä: Apua, lopeta, lopetaa, apuaa, a-pu-aa...aa..a...

        Toivottavasti rakkisi puree ensimmäisenä itseäsi.


    • jerre

      En ylipäätään ymmärrä mikä ihmisiä kiehtoo noissa aikapommeissa..haetaanko niillä katuuskottavuutta vai mitä. ?

      • Marika L.

        En nyt oikein oo vielä vakuuttunut itekkään..Mutta ihan canarioiden omistajiltakin olis mukava kuulla rodun hyviä ja huonoja puolia.


    • Ovikello

      Harrastuksia canarion kanssa vai? Taidat olla vähän hitaalla käyvä... ei ne ole mitään harrastuskoiria. Canariot on samaan takotettu kun pitit ja laumikset. Vartioimaan kämppää jos siellä on jotain vartioitavaa...

      • vinkujavonku..

        ...hamppua?

        Todennäköisesti.

        Lähistöltä hävisi jokunen doggi, yksi salaperäisesti, yksi varmasti piikille arvaamattoman käytöksen/ sivullisten päälle hyökkimisestä; samaiset olivat purreet myös ohikulkenutta ihmistä, yksi kiertoon " ehdottomasti ei lapsiperheeseen ja kokeneelle".

        Sopii vaan leikkiä pikkusohvapuudelin kanssa pikkaisen pikkutokoilua.


      • Marika L.
        vinkujavonku.. kirjoitti:

        ...hamppua?

        Todennäköisesti.

        Lähistöltä hävisi jokunen doggi, yksi salaperäisesti, yksi varmasti piikille arvaamattoman käytöksen/ sivullisten päälle hyökkimisestä; samaiset olivat purreet myös ohikulkenutta ihmistä, yksi kiertoon " ehdottomasti ei lapsiperheeseen ja kokeneelle".

        Sopii vaan leikkiä pikkusohvapuudelin kanssa pikkaisen pikkutokoilua.

        Samanlaisiin ennakkoluuloihin törmäsin aikanaan 90-luvulla ekan Dobberin kanssa.Sen oli pakko olla hullu,tappokone,ihmisten raatelija,toisten koirien kimppuun kävijä..kuinka ollakkaan kun naapurit huomasivat että koira on hanskassa joka tilanteessa ja tottelevainen niin loppu ne huutelut ja karttelut.Työkaverilta kuulin kyllä niin kylmääviä faktoja näistä koirista ja niiden kasvattajista että ehkä todella siirrymme miettimään jotain muuta rotua..


      • vinkujavonku
        Marika L. kirjoitti:

        Samanlaisiin ennakkoluuloihin törmäsin aikanaan 90-luvulla ekan Dobberin kanssa.Sen oli pakko olla hullu,tappokone,ihmisten raatelija,toisten koirien kimppuun kävijä..kuinka ollakkaan kun naapurit huomasivat että koira on hanskassa joka tilanteessa ja tottelevainen niin loppu ne huutelut ja karttelut.Työkaverilta kuulin kyllä niin kylmääviä faktoja näistä koirista ja niiden kasvattajista että ehkä todella siirrymme miettimään jotain muuta rotua..

        No en kai tässä vonkuisi, ellen olisi itse joutunut menemään väliin tuon yhenkin nappaillessa ympäriinsä; tuon kokoisten koirien ollessa kysessä, hiukan arvelutti työntää omat näppinsä likemmäs arvaamattomasti käyttäytynyttä koiraa. Nämä "ennakkoluulot" kyllä perustuvat ihan omiin käytännönkokemuksiin.

        Doggeista on oman näkemykseni mukaa hyvää vauhtia tulossa muotirotu, jolloin huono tilanne esim. rakenteen terveyden suhteen romahtaa vielä lisää. Näin käy aina kun joku rotu tulee muotiin.

        Nykypäivänä on niin paljon sekalaisia koiranpitäjiä, että itse ainakin olen ottanut periaatteen, etten usko mihinkään kuulopuheisiin, jokainen koiranomistaja saa omalla käytöksellään todistaa hallitsevansa ja ymmärtävänsä koiraansa. Sama koskee kasvattajia; tiettyihin rotuihin liittyy vielä kohonneet riskit, ja joistakin roduista oletus on ettei kasvattajat ole ihan kartalla, ja saavat sen itse todistaa toiseksi.


      • Pro koirat
        Marika L. kirjoitti:

        Samanlaisiin ennakkoluuloihin törmäsin aikanaan 90-luvulla ekan Dobberin kanssa.Sen oli pakko olla hullu,tappokone,ihmisten raatelija,toisten koirien kimppuun kävijä..kuinka ollakkaan kun naapurit huomasivat että koira on hanskassa joka tilanteessa ja tottelevainen niin loppu ne huutelut ja karttelut.Työkaverilta kuulin kyllä niin kylmääviä faktoja näistä koirista ja niiden kasvattajista että ehkä todella siirrymme miettimään jotain muuta rotua..

        "Työkaverilta kuulin kyllä niin kylmääviä faktoja näistä koirista ja niiden kasvattajista että ehkä todella siirrymme miettimään jotain muuta rotua.."

        Aivan sama kuin itse sanoisin kuulleeni dobermanni-rodun hyvin tuntevalta tuttavaltani näistä koirista ja niiden kasvattajista niin kylmääviä faktoja että suosittelen oman esimerkkini mukaisesti pysymään kaukana dobbereista.

        Mitä tuossa sanottiin? Ei oikeastaan yhtään mitään. Mitä tuumaisit kommentistani? Kommentissa ei ollut mitään perusteita. Argumentti vailla mitään todellista arvoa, jos sitten ei juoruja tuppaa uskomaan, sellaiseksihan tämä käytännössä jäi. Ehkä oli vain puhdasta mustamaalausta? Tuolla reseptillä sitä nimttäin myös tehdään. Ei mitenkään rakentava tai lisäarvoa tuova kirjoitus. Jos haluaa negatiivista puhua, silloin jokunen peruste olisi paikallaan, jottei mene juuri ihan ympäripyöreäksi mustamaalaamiseksi.

        Mitä itse rotuun tulee, täällä on noita kaksi. Toinen jätti kulkee omistajansa rinnalla rauhallisesti ja rennon oloisesti, itse asiassa ehkä näteimmin mitä yksikään muu koira täällä. Saa hyvin lenkkiä myös. Toista taas en ole IKINÄ nähnyt lenkillä, koiraa pidetään usein ulkona kytkettynä, aina samassa paikassa seisoo, sieltä haukkuu muita koiria toisinaan, ilmeisesti reviiritietoinen tapaus. Koira on jo aikuisen kokoinen, vasta muutama kuukausi sitten sen huomasin tuossa vakipaikassaan. Jos tuo koira oikeasti on noin pienellä tai olemattomalla liikunnalla, niin mitäköhän siitä tulee, tai on tullut jo? Hyvät hermot saa olla jos mitenkään tervepäisenä tuolla tavoin pysyy. Voi vain toivoa että lenkkeilevät eri aikoihin kuin itse, eli en tämän takia olisi heihin lenkillä törmännyt, ja aktivoivat koiraa myös muuten. Muussa tapauksessa tuollaisille omistajille ei saisi antaa lelukoiraa vaativampaa.

        Mitä vaativampi rotu, sen tärkeämpää on hoitaa koulutus, lenkitys, aktivointi, sosiaalistaminen, koko kuvio vimpan päälle kunnolla. Ehkä pahin esimerkki päinvastaisesta täällä sattuu olemaan juuri yksi dobermanni, se kun lähestyy niin jo kaukaa pitää sitä taluttajan ottaa oikein kaulapannasta kiinni ja siirtää taluttajan taakse sivulle, että ohi pääsevät. Ei siedä toisia koiria yhtään.


      • Pro koirat
        Pro koirat kirjoitti:

        "Työkaverilta kuulin kyllä niin kylmääviä faktoja näistä koirista ja niiden kasvattajista että ehkä todella siirrymme miettimään jotain muuta rotua.."

        Aivan sama kuin itse sanoisin kuulleeni dobermanni-rodun hyvin tuntevalta tuttavaltani näistä koirista ja niiden kasvattajista niin kylmääviä faktoja että suosittelen oman esimerkkini mukaisesti pysymään kaukana dobbereista.

        Mitä tuossa sanottiin? Ei oikeastaan yhtään mitään. Mitä tuumaisit kommentistani? Kommentissa ei ollut mitään perusteita. Argumentti vailla mitään todellista arvoa, jos sitten ei juoruja tuppaa uskomaan, sellaiseksihan tämä käytännössä jäi. Ehkä oli vain puhdasta mustamaalausta? Tuolla reseptillä sitä nimttäin myös tehdään. Ei mitenkään rakentava tai lisäarvoa tuova kirjoitus. Jos haluaa negatiivista puhua, silloin jokunen peruste olisi paikallaan, jottei mene juuri ihan ympäripyöreäksi mustamaalaamiseksi.

        Mitä itse rotuun tulee, täällä on noita kaksi. Toinen jätti kulkee omistajansa rinnalla rauhallisesti ja rennon oloisesti, itse asiassa ehkä näteimmin mitä yksikään muu koira täällä. Saa hyvin lenkkiä myös. Toista taas en ole IKINÄ nähnyt lenkillä, koiraa pidetään usein ulkona kytkettynä, aina samassa paikassa seisoo, sieltä haukkuu muita koiria toisinaan, ilmeisesti reviiritietoinen tapaus. Koira on jo aikuisen kokoinen, vasta muutama kuukausi sitten sen huomasin tuossa vakipaikassaan. Jos tuo koira oikeasti on noin pienellä tai olemattomalla liikunnalla, niin mitäköhän siitä tulee, tai on tullut jo? Hyvät hermot saa olla jos mitenkään tervepäisenä tuolla tavoin pysyy. Voi vain toivoa että lenkkeilevät eri aikoihin kuin itse, eli en tämän takia olisi heihin lenkillä törmännyt, ja aktivoivat koiraa myös muuten. Muussa tapauksessa tuollaisille omistajille ei saisi antaa lelukoiraa vaativampaa.

        Mitä vaativampi rotu, sen tärkeämpää on hoitaa koulutus, lenkitys, aktivointi, sosiaalistaminen, koko kuvio vimpan päälle kunnolla. Ehkä pahin esimerkki päinvastaisesta täällä sattuu olemaan juuri yksi dobermanni, se kun lähestyy niin jo kaukaa pitää sitä taluttajan ottaa oikein kaulapannasta kiinni ja siirtää taluttajan taakse sivulle, että ohi pääsevät. Ei siedä toisia koiria yhtään.

        Tajusin juuri olleeni sen verran huolimaton, että nämä tapaukset joista puhuin, olivat dogo argentinoja, ei dogo canarioita. Pahoitteluni tästä. Canariandoggihan voi olla, etenkin uros, vielä argentiinandoggiakin selvästi isompi.


      • vinkujavonku
        Pro koirat kirjoitti:

        Tajusin juuri olleeni sen verran huolimaton, että nämä tapaukset joista puhuin, olivat dogo argentinoja, ei dogo canarioita. Pahoitteluni tästä. Canariandoggihan voi olla, etenkin uros, vielä argentiinandoggiakin selvästi isompi.

        Doggi kuin doggi; mistään noista uudemmista roduista Suomessa ei ole hyvää kuvaa.

        Jos jotain tietää jostain roduista, niin silloin osaa kertoa myös "kylmääviä faktoja" roppakaupalla, vaikka olisi pieni seurakoira. Oman rotuni tiedän jo sen verran hyvin, että voin kertoa hyytäviä esimerkkejä sivukaupalla koirien käytöksestä, kasvatuksesta --tai lähinnä sen puutteesta- vaikka rotu onkin suorastaan suositeltu perhekoiraksi ja käyttöön. Ja ne ovat vain riskejä jotka koiranomistajan on tiedettävä ja tiedostettava.


      • kokemusta on
        Pro koirat kirjoitti:

        Tajusin juuri olleeni sen verran huolimaton, että nämä tapaukset joista puhuin, olivat dogo argentinoja, ei dogo canarioita. Pahoitteluni tästä. Canariandoggihan voi olla, etenkin uros, vielä argentiinandoggiakin selvästi isompi.

        Hei, pro koirat. Täällä asuu noita canariandoggeja ihan tarpeeksi, siis tiuhaan asutussa lähiössä. Osa on rauhallisin oloisia, mutta päänsisällä tapahtuu koko ajan ja voivat siis hyökätä "rauhallisuudestaan" huolimatta. Olen sen nähnyt, että canariandoggi istuu rauhassa, ja ykskaks ottaa lähtee, siinä ei ehdi paljon ajattelemaan kun on jo päällä. Ja uroksissa on paljon (niitäkin on täällä) on juuri pahimmat remmiräyhät, kyllä se hirvittää kun sellainen raivoaa omalle koiralleni, vaikka ollaan parinkymmenen metrin päässä. Jännittäää saa koko ajan, saako taluttaja pidettyä koiran, vai tuleeko päälle.


      • valoja päälle

        Pitit eivät ole mitään vartijakoiria, vaan sporttisia harrastuskoiria. Sellaiset koirat vaativat liikuntaa ja aivojumppaa, etteivät turhaudu, vaan saavat purkaa energiaansa. Pitti ei ole mikään pihankoriste tai sohvatyyny. Pitti on aktiivinen koira, josta tulee helposti ongelmakoira laiskassa kodissa. Pitille ei riitä 3 hihnalenkkiä ja aktivointilelu, sen kanssa täytyy harrastaa jos haluaa tasapainoisen koiran!


      • Kristian----
        vinkujavonku kirjoitti:

        Doggi kuin doggi; mistään noista uudemmista roduista Suomessa ei ole hyvää kuvaa.

        Jos jotain tietää jostain roduista, niin silloin osaa kertoa myös "kylmääviä faktoja" roppakaupalla, vaikka olisi pieni seurakoira. Oman rotuni tiedän jo sen verran hyvin, että voin kertoa hyytäviä esimerkkejä sivukaupalla koirien käytöksestä, kasvatuksesta --tai lähinnä sen puutteesta- vaikka rotu onkin suorastaan suositeltu perhekoiraksi ja käyttöön. Ja ne ovat vain riskejä jotka koiranomistajan on tiedettävä ja tiedostettava.

        Uudemmista roduista, Espanjan kansallisrotu, peräisin noin 1600 luvulta.. Suomessahan ei saisi olla kuin pystykorvia ja noutajia. Ja kerroppa se lähiö missä Canariota on paljon, tulen katsomaan varmasti koska koko Suomessa rotu on harvinainen. Ei käytetty tappelukoirana, ei tarvitse raakaa voimaa kun kouluttaa, sitä jos käyttää, niin sitten tulee niitä koiria rodusta riippumatta jotka voivat käydä päälle. Dogon koulutus on rodun viisauden, huippu muistin jne. harjoittamista. Mm erilaisia tehtävia joita ratkotaan ym,. ym. Tientenkin pitää myös pystyä koiran fyysisyyteen vastaamaan, mutta oikella tavalla. Kumpikaan minun koirista ei ole joutunut väkivalloin koulutukseen (näytetään kuka määrää) vaan leikitty, koulutettu ja voin varmasti sanoa että tekevät juuri niin kuin pyydän ja komennan. Aika harvoin joutuu komentamaan, tietävät äänen painosta missä mennään. Ja kyllä ovat vapaana minulla, en tietenkään missään vilkkaassa paikassa mutta illalla puistossa. Eivät lähde mihinkään vaikka näkevät koiran. Se on isoin haaste saada vaikka susikoiran tai jonkun muun pienemmän rodun omistajan pitämään se oma koiransa aisoissa eikä tule räyhäämään, näykkimään tai muuta vastaavaa. Sitten voi Dogo hermostua, ja minä myös, lähtee omistaja ja koira/koirat kuin hauki rannasta. Koska otan itse omistajan koulutukseen, ettei koirien tarvitse tapella jonkun tontun tyhmyyden vuoksi. Ja voin sitten maksaa sakot ja laastarit jos vaikka menisi jakeluun .


    • rsgerg
      • Pro koirat

      • Pro koirat

      • Massakausi menossa
        Pro koirat kirjoitti:

        Ja video jossa koira vetää isoa jenkkilava-autoa:

        http://youtu.be/0vFhayvcc1k

        Moniko saisi tuon auton liikkeelle vetämällä noinkin nopeasti kuin tuo koira? Mitä tuollainen auto n. painaa, 3000-4000 kg?

        No pikku auto, esim toyota yaris painaa melkein tonnin. Jos tempoo semmosen liikkkeelle vaikka ensin. jää monelta haaveeksi tai voi vaivoin saada vähän liikkumaan


    • hebe

      Ja sitten ihmiset kerskailevat, että kyllä minulla vain pysyy yli 120 kiloa koiraa hanskassa (esim 2 x rotikka) vaikka mitä tulisi eteen. No ei pysy. Vaikka tavallisessa, ei niin kiihkeässä tilanteessa omistaja hallitsisi ne koirat henkisellä voimalla, niin tiukassa tilanteessa, tosi rähinässä, tuon kokoinen koira lähtee käsistä aivan varmasti. Jos se vetää autoa, niin se varmasti pystyy myös vetäisemään ihmisen nurin, vaikka omistaja painaisi sata kiloa.

      Samaa mieltä siitä, että on huono juttu, että kanariandogista on tulossa muotirotu. Ne voivat asiallisissa oloissa olla ihan ok koiria, kun niillä on osaava ja fiksu omistaja. Ne voivat myös olla luita murskaavia otuksia, jos omistaja on vähemmän kartalla. Upean näköisiä koiria ne ovat. Yhden kasvattajan tunnen Suomesta, hänellä tuntuu olevan ihan jalat maassa-asenne. Itselleni rotu on liian isokokoinen, mutta muuten se voisi olla kiinnostava. Ainakin dobberin korvikkeena, kun dobbereiden terveys alkaa olla niin huonossa jamassa.

      • Pro koirat

        Muistelisin joskus lukeeni jostain, että japanissa sai - ainakin joskus - ottaa niin ison moottoripyörän kuin sai kyljeltään nostettua takaisin pystyyn. En tiedä miten tuokin testattiin, mutta japsithan on kyllä aika pienikokoisia kavereita enimmäkseen, ja se tekee tiukkaa itsellekin nostaa raskasta pyörää, vaikka paino kolmella numerolla kirjoitetaankin (eikä se ole syntynyt vaan sohvan pohjalla makaamalla..).

        Tuossakin varmasti lähdettiin siitä, ettei virheitä tule kuskille, vaan pyörä pidetään kumijaloillaan normisti hyvillä ajotaidoilla, mutta sitten voi se yksi haaveri kuitenkin sattua. Ja se haaverihan ei tarvitse sattua edes itse sille kuskille. Kuski voi olla vaikka koko planeetan paras ja taitavin moottoripyöräiljä, mutta toisten liikenteessä liikkuvien ihmisten tekosia ei tämäkään pysty estämään (ennakoimaan mahdollisuuksien mukaan ainoastaan), joten siksi tuonkin kuskin pyörä saattaa kyljeltään joskus löytyä.

        Samaan tapaan koiran kanssa voi sattua haaveri, hyvällekin omistajalle, ja se esim. pääsee vapaaksi. Eikä se haaverin tekijä välttämättä ole edes se taluttaja/omistaja itse. Esim. jonkun toisen koira saattaa karata ja käydä kiinni, siinä ei voi olettaa enää koiransa muuta kuin taistelevan vastaan henkensä pitimiksi ja se saattaa riuhtoa itsensä vapaaksi, tai joku muu jättää sen oven auki, tai sitten talutin/flexi katkeaa (oma moka JOS tuon olisi voinut huomata ennalta), tai koiran käytös yllättäen muuttuu vaikka sairauden takia, jne.

        Ihminen on erehtyväinen, ja tekee virheitä. Virhe voi olla yksin se, että ei pidä taluttimesta kiinni kunnolla, kun luulee olevansa yksin liikkeellä siellä metsässä, mutta puskasta tuleekin koira omistajineen, tai pupu. Toki tällöin voi vaikka spanieli päästä vapaaksi nykäisyllä, mutta isompi koira tietysti paljon helpommin vielä. Itsekin tiedän tapauksen jossa rotikka karkasi takaluukusta jänön perään. Kokeneet omistajat tiesivät saalisvietin, mutta tässä kohtaa tilanne yllätti täysin, aiemmin ei ollut mitään vastaavaa sattunut.

        Jos koiran pitimiksi pitää löytää tolppa jonka ylmpäri se talutin kierretään, silloin ollaan jo pahasti hakoteillä.

        Koira pitäisi kyllä hallita viimeisenä keinona myös fyysisesti. Hyvin koulutettu ja sosiaalistettu, tervepäiseksi kasvatettu koira ei tee pahaa kärpäsellekään, vaikka irti pääsisikin, tottelee taluttajaansa ja on kiinni remmissä alta aikayksikön. Mutta jos koiralla laukeaa tilanteessa esim. saalisvietti, tai se puolustaa reviiriään, tai ei ole parhaista yrityksistä huolimatta oppinut sietämään toisia koiria, niin silloin ei välttämättä koulutukset ja muut enää autakaan mitään, kun koira on täydessä vauhdissa jo ennen kuin omistaja kerkeää kissaa sanoa.

        Mitä vaativampi rotu on kyseessä - enkä nyt viittaa vain isoihin dogoihin, tai ylipäänsä vain isoihin koiriin - niin sitä suurempi vastuu omistajallaan on, ja sitä tarkempi ja virheettömämpi koiranomistaja saa olla. Muuten luetaan keltaisen lehdistön juttuja...


    • Canaca

      Kanarialaisten kanssa ei oikein harrasteta mitään. Sen koiran tulee olla aina rauhallisessa, nöyrässä - siinä määrin kuin tällainen vahvaluonteinen ja dominoiva koira sellainen pystyy olemaan - mielentilassa. Kanarialaiselle ei tule koskaan antaa mahdollisuutta päästä tappelun makuun. Siksi sitä ei kannata hankkia alueelle, missä on ylipäätään muita koiria. Harrastaminen voi olla vielä huonompi idea... kanarialainen ei ole harrastuskoira, kuten dobberi. Se on vartiokoira. Se suojelee omistajaansa kaikelta, mikä voisi suurinpiirtein vaikuttaa uhkaavalta ja sillä on koiratappelutaustaa. Kanarialaisten vieminen muiden koirien joukkoon on ongelmien kerjäämistä. Se soveltuu omaa aluettaan vartioimaan, tuttujen koirien laumanjohtajaksi. Jo pelkkä taajamassa asuminen voi tuottaa ongelmia rodunomaisille koirille. Lisäksi kaikenlaiset luusto-ongelmat ovat tyypillisiä kanarialaisille.

      Kanarialainen on suurikokoinen, komea koira, joka vaatii johdonmukaisen koulutuksen, vakaan elinympäristön ja jolle monenlaiset luusto-ongelmat ovat hyvin tyypillisiä. Korkeasta kipukynnyksestään huolimatta se koira ei saa KOSKAAN päästä yhdistämään kipujaan muihin koiriin tai ihmisiin (esim. äkkinäiset liikkeet muiden koirien kanssa touhutessa tms.).

      Suosittelen harrastuskoiraksi jotain toista rotua, jonka ominaisuudet sopivat paremmin esim. tokoiluun.

      • Marika L.

        Kiitoksia valaisevista kirjoituksista ja ajatuksista. Mieskin taisi ymmärtää ettei nää ole mitään harrastus/käyttökoiria..otamme siis jonkun muun rodun harkintaan. Aika hurjaa kyllä kun työkaveri kertoi naapurissa asuneen parhaimmillaan 3 canariota samassa asunnossa...


      • hyvähyvä
        Marika L. kirjoitti:

        Kiitoksia valaisevista kirjoituksista ja ajatuksista. Mieskin taisi ymmärtää ettei nää ole mitään harrastus/käyttökoiria..otamme siis jonkun muun rodun harkintaan. Aika hurjaa kyllä kun työkaveri kertoi naapurissa asuneen parhaimmillaan 3 canariota samassa asunnossa...

        Miten lie onnistunut, kun eivät siedä samaa sukupuolta juuri yhtään, ellei sitten yksi ole ollut leikattu uros ? Muutenkin hyvä homma, että etsitte omiin harrastuksiinne sopivan koiran, koska canarian kanssa ei voi harrastella mitään.


      • Marika L.
        hyvähyvä kirjoitti:

        Miten lie onnistunut, kun eivät siedä samaa sukupuolta juuri yhtään, ellei sitten yksi ole ollut leikattu uros ? Muutenkin hyvä homma, että etsitte omiin harrastuksiinne sopivan koiran, koska canarian kanssa ei voi harrastella mitään.

        Sanopoa muuta :( jos todella ovat noin vihamielisiä samaa sukupuolta olevia kohtaan niin taitaa olla vaan ajan kysymys koska esim näyttelyssä tapahtuu joku isompi haaveri...


      • molossi ei rek
        hyvähyvä kirjoitti:

        Miten lie onnistunut, kun eivät siedä samaa sukupuolta juuri yhtään, ellei sitten yksi ole ollut leikattu uros ? Muutenkin hyvä homma, että etsitte omiin harrastuksiinne sopivan koiran, koska canarian kanssa ei voi harrastella mitään.

        Nyt on kyllä pakko kysyä,että miksi ei voi harrastella mitään?Eihän sitä tarvi kilpailuihin tähdätä tai edes muiden kanssa touhuta,jos on vaara(tai edes ei halujakaan )ettei hanskassa pysy.Toisaalta täytyy sanoa,että itse en ole ollut rotukieltojen kannalla,mutta täytyy sanoa,että jos on joku sellainen rotu,että omistaja ei hanskaa ja että jo mielentila on tosi tarkka(aika hankalaa näinkin stressaavassa yhteiskunnassa),niin sopiiko se meidän yhteiskuntaan edes...

        Eri juttu,jos olisikin varmaa,että koirat olisi pelkästään optimaalisessa ympäristössä ja käytössä,jos sellaista on.Se sitten,onko täällä niitä oikeassa käytössä(tarvetta edes) ja miten onnistuttu,en tiedä.

        Tuosta mielentilasta vielä sen verran,että miten muistaisin,että joku kasvattaja olisi jossain maininnut,että olisi/on ottanut puruja koiriensa kanssa ja olisi kotisivuilla jotain kuviakin puruista.Ei muuten,mutta eiköhän noissa jutuissa ole se rauhallinen mielentila kaukana...

        Sen verran haasteellinen rotu,että tuskin tulee yleistymään koskaan,onneksi.


      • vieläkin vatuttaa
        molossi ei rek kirjoitti:

        Nyt on kyllä pakko kysyä,että miksi ei voi harrastella mitään?Eihän sitä tarvi kilpailuihin tähdätä tai edes muiden kanssa touhuta,jos on vaara(tai edes ei halujakaan )ettei hanskassa pysy.Toisaalta täytyy sanoa,että itse en ole ollut rotukieltojen kannalla,mutta täytyy sanoa,että jos on joku sellainen rotu,että omistaja ei hanskaa ja että jo mielentila on tosi tarkka(aika hankalaa näinkin stressaavassa yhteiskunnassa),niin sopiiko se meidän yhteiskuntaan edes...

        Eri juttu,jos olisikin varmaa,että koirat olisi pelkästään optimaalisessa ympäristössä ja käytössä,jos sellaista on.Se sitten,onko täällä niitä oikeassa käytössä(tarvetta edes) ja miten onnistuttu,en tiedä.

        Tuosta mielentilasta vielä sen verran,että miten muistaisin,että joku kasvattaja olisi jossain maininnut,että olisi/on ottanut puruja koiriensa kanssa ja olisi kotisivuilla jotain kuviakin puruista.Ei muuten,mutta eiköhän noissa jutuissa ole se rauhallinen mielentila kaukana...

        Sen verran haasteellinen rotu,että tuskin tulee yleistymään koskaan,onneksi.

        Naapurustoa seuranneena valitettavasti yleistynyt ja näyttää yleisyvä koko ajan, yksi lähtee = kaksi tilalle...Ja varmaan kaikki muistetaan se juttu helsinkiläisestä canarian kasvattajasta, kymmenen pentua. Alkoi v**ttaan se hehkutus, mihin ne pennut ovat sitten lähteneet ? Miksi h*lvetissä kukaan ylipäätään pitää canarian doggia helsingissä, mihin sitä tarvitsee, miksi niitä vielä kasvatetaan ? Tuleeko noistakin pennuista osa tänne naapuriin ?


      • ....
        vieläkin vatuttaa kirjoitti:

        Naapurustoa seuranneena valitettavasti yleistynyt ja näyttää yleisyvä koko ajan, yksi lähtee = kaksi tilalle...Ja varmaan kaikki muistetaan se juttu helsinkiläisestä canarian kasvattajasta, kymmenen pentua. Alkoi v**ttaan se hehkutus, mihin ne pennut ovat sitten lähteneet ? Miksi h*lvetissä kukaan ylipäätään pitää canarian doggia helsingissä, mihin sitä tarvitsee, miksi niitä vielä kasvatetaan ? Tuleeko noistakin pennuista osa tänne naapuriin ?

        Mihin joku tarvitsee beaglea helsingissä tai saksanseisojaa? Näitä kysymyksiä riittää aika moneen rotuun


      • .... kirjoitti:

        Mihin joku tarvitsee beaglea helsingissä tai saksanseisojaa? Näitä kysymyksiä riittää aika moneen rotuun

        Kyllä jotkut käyttävät noita metsästyksessä vaikka asuvatkin kaupungissa/ kaupungissa asuminen ei poissulje automaattisesti rodunomaisia töitä. Metsästystä harrastetaan tässä maassa. Ja nuo beaglet ja seisojat ovat hyviä koulutettavia.

        Mutta kuka tarvitsee Suomessa voimakkaasti vartioivan herkästi agressiivisen ison rakin. Keskisessä Siperiassa ehkä. Mitenkähän nuo beaglet ja doggit ovat verrattavissa, beaglethan ovatkin joka viikko lööpeissä päällehyökkimisen takia...


      • 1+10
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        Kyllä jotkut käyttävät noita metsästyksessä vaikka asuvatkin kaupungissa/ kaupungissa asuminen ei poissulje automaattisesti rodunomaisia töitä. Metsästystä harrastetaan tässä maassa. Ja nuo beaglet ja seisojat ovat hyviä koulutettavia.

        Mutta kuka tarvitsee Suomessa voimakkaasti vartioivan herkästi agressiivisen ison rakin. Keskisessä Siperiassa ehkä. Mitenkähän nuo beaglet ja doggit ovat verrattavissa, beaglethan ovatkin joka viikko lööpeissä päällehyökkimisen takia...

        Jos omistajat osaisivat pitää tuollaiset koirat kurissa, ei tarvitsisi ihmetellä. Voimakkaasta vartiovietistä ei ole haittaa kaikilla seuduilla, tiheässä lähiössä kylläkin. Koiran kuin koiran saa toki herkästi aggressiiviseksi väärällä kasvatuksella. Itsevarmuus, vartiovietti ja suojelevainen luonne ei tee koirasta automaattisesti aggressiivista petoa, jota pitäisi pelätä vaan siksi koska se on tuon näköinen. Jos vaan tuollaisen koiran omistajat ymmärtäisivät, mihin ryhtyvät.

        Ei nuo canariotkaan joka viikko lööpeissä ole. Mitenhän pärjäisi Siperiassa lyhyellä karvalla?


      • 1+10 kirjoitti:

        Jos omistajat osaisivat pitää tuollaiset koirat kurissa, ei tarvitsisi ihmetellä. Voimakkaasta vartiovietistä ei ole haittaa kaikilla seuduilla, tiheässä lähiössä kylläkin. Koiran kuin koiran saa toki herkästi aggressiiviseksi väärällä kasvatuksella. Itsevarmuus, vartiovietti ja suojelevainen luonne ei tee koirasta automaattisesti aggressiivista petoa, jota pitäisi pelätä vaan siksi koska se on tuon näköinen. Jos vaan tuollaisen koiran omistajat ymmärtäisivät, mihin ryhtyvät.

        Ei nuo canariotkaan joka viikko lööpeissä ole. Mitenhän pärjäisi Siperiassa lyhyellä karvalla?

        Juuri sen verran kuin tarvitsee.


    • jeiri

      dog hater on lähestulkoon hassu. Eihän tuommoiseen voi suhtautua vakavasti. Joka kyläyhteisöllä on ennenkin ollut kylähullunsa. Pitäähän sellainen täälläkin olla.

      Minullakin on ollut kaksi dobermannia, mutta pippeliä ei lainkaan kasvanut, ei minkään kokoista. Dobberi on oivallinen harrastuskoira, ja sellaisen varmaan jatkossakin ottaisin, jos terveystilanne paranisi. Nykyisellään en sitä ota. Minusta aloittaja on ihan fiksusti liikkeellä, ja pohtii, käykö canario heidän toiveisiinsa. Moni ei tee edes tämän vertaa, vaan hyppää suoraan menoon mukaan ja vasta myöhemmin toteaa, että metsään meni.

      Toivottavasti aloittaja löytää sopivan, uuden rodun.

      • onhan niitä rotuja

        Aloittajalle voisin suositella tutustumista cane corsoon. Sopisi paremmin harrastuksiinkin


    • xbxdb

      Otat kanin tai hamsterin.

    • yhyy:(

      voih :( niin monet syrjii niitä ihania dogoja. Itse tykkään niistä ihan hirveen paljon, vaikka jotkut ysilot ovatkin arvaamattomia. Kaiken lisäks ärsyttää ku niin monet tekee nettiin niit pelotteluvideoita missä esitellään näit "mailman väkivaltaisimpia" koiria, ja siel ne kaikki dogot komeilee. Ja kyllä jossain oli joskus juttu siitä miten kultaset noutajat ainaki vanhoina käy enemmän kimppuun kuin jotkut esim doobermannit.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe