Kivirakentajat ja urakoitsijat Suomessa.

vast. mest.

Olen pidemmän aikaa seurannut itsekkin rakennusalalla työskentelevänä tuota erään "suuren" Vantaalaisen kiviurakoitsijan touhua, toimitusjohtaja kulkee siisteissä edustavissa vatteissa (kuten suuren yrityksen johtajan kuvaan ilmeisesti kuuluukin), on työnjohtajia, sihteereitä, hieno toimisto ja koko tämän suuren yrityksen omistavat vielä suuremmat kivialan yritykset ainankin osittain. Eli siis kaikki vaikuttaa näin ensivaikutelman mukaan olevan kunnossa. Eli heidän toimintamallinsa on siis se että he myyvät rakennusliikkeille ja kaupungeille etc ns. valmista tuotetta, eli hankkivat kivet ja muut materiaalit sekä jonkun asennusyrityksen asentamaan kivet heille alihankkijana. Itseäni on nyt alkanut askarruttamaan tämä heidän toimintansa siinä mielessä että olen kuullut useaan otteeseen että heillä on ollut viimeisen reilun vuoden aikana maksuvaikeuksia alihankkijoidensa laskuissa, ja jatkuvasti on jonkinlaista riitaa laadusta tai aikatauluista tilaajan ja/tai alihankkijoidensa kanssa, ja käsittääkseni tästä syystä heiltä alihankkijat ovatkin kaikonneet (tämä siis oma näkemykseni, tai näin ainakin itse toimisin), paitsi tämä yksi etelä-helsinkiläinen alihankinta porukka joka siellä melko aktiivisesti häärää tässä Helsingin läheisyydessä heidän työmaillaan, jossa on melkolailla samat työntekijät ja ns. työnjohtajat/ Suomenkielen taitoiset kuin on ollut tämän saman "alihankkia porukan" neljässä aijemmassakin yrityksessä jolla he ovat työmaallamme esiintyneet, ja joista on tähän mennessä jäänyt aina lopuksi kaikki verot ja eläkkeet yms. maksamatta, niin miten tälläinen touhu on mahdollista, ja miten tuollainen yritys voi toimia tällätavoin, vai onko kyseessä vähän isompien poikien rahanpesua käteiseksi näiden etelä-helsinkiläisten kanssa, vai mitä? Ei ainakaan minun ajatusmailman mukaisesti hyväksyttävää toimintaa. Itse en enää viitsinyt millääntavoin perustella päätöstäni, vaikka tämän Vantaalaisen yrityksen tarjous oli selkeästi edullisin kohteessamme, mutta alihankkija oli taas muuttunut viime kevään työmaasta (työntekijöiden nimet eivät), heitin heidän tarjouksensa roskiin.

9

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimi esiin

      Mikähän on yrityksen nimi kiinnostaa muitakin.

      • olisiko tämä

        olisiko rokkimpi" myyrä."


      • en tiedä
        olisiko tämä kirjoitti:

        olisiko rokkimpi" myyrä."

        Vai santtumpi orava.


      • RaatoKärkkäinen
        en tiedä kirjoitti:

        Vai santtumpi orava.

        Rahanpesufirmoja, jonnekin sitä pumpataan.


      • Vast. Mest.

        En viitsi yrityksen nimeä suoraan sanoa, kun en koe tehtäväkseni suoranaisesti mollata kenenkään yritystoimintaa, olipa se sitten laillista tai laitonta, ainut tehtävä jonka omakseni koen tässä tilanteessa on mahdollisesti kyseisestä yrityksestä vähän vihjata johonkin suuntaan ja huolehtia siitä etteivät enää meidän työmaille pesiydy. Nimi liittynee suomalaiseen kivilajiin ja keskukseen.


      • Veronmaksaja.
        RaatoKärkkäinen kirjoitti:

        Rahanpesufirmoja, jonnekin sitä pumpataan.

        Hermo menee tommosten pellejen kanssa jotka kusettaa joka suuntaan. Kunnon yrityksistä ja yrittäjistä kohta huutava pula. Ja kuka maksaa leikin?


    • KyllästynyKivimies

      Mä voin laittaa vetoo et nyt puhut sgk tai lk oyistä..

    • BauHerr

      Alkuperäisessä viestissä pistää k-setus silmään. Vastaavia mestareita ei ole pitkään aikaan ollut. Jos tarkoitus on väittää, että Suomen Graniittikeskus on suuri yritys 3 miljoonan liikevaihdolla ja seitsemällä työntekijällä, niin EN USKO.

      En myöskään ukso, että tilaajanvastuulain tarkoittamat tarkistukset alihankintayrityksissä olisi jätetty laajamittaisesti tekemättä. Tilaaja tekee ne rutiininomaisesti.

    • JaniTimonen

      Olin -00 -08 alalla, ja on kyl todettava et 3 miljoonan liikevaihto kivi hommissa on iso, isoimpien joukossa joihin mä oon noissa kivi firmoissa törmänny. Mut yleensä toi aliurakoitsia meininki et ne tekee pari vuotta duunia yhellä firmalla ja sit vaihtuu firma ja taas tehdää pari vuotta ja taas.. On pesiytyny rakennusalalle ihan yleisesti muihinki duuneihin ku kivi hommiin. Toi tilaajavastuu systeemien valvominen ja muut meinigit ei varmasti oo pakottanu huijari vempuloita lopettamaan kuvioitaan, vaan pakottanu ne vaan keksimään jotain uusia kuvioita joista ehkä helpoin on toi firma ja vuos meno. Sen enempää en kivi juttuihin ota kantaa ku et härski ala, nyt me duunataan noille vempuloille pohjia ja oon ollu tyytyväinen alan vaihtoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe