Olenko vastuussa yrittäjämieheni veroveloista?

pussilakana10

Mieheni on yksityinen elinkeinonharjoittaja. Itse en ole liiketoiminnassa mukana millään tavalla. Yrityksellä ei ole ollut puoleentoistavuoteen tuloja johtuen mieheni sairastumisesta. Hänellä ei tietysti ole sairaslomaa, keikkoja ei vain ole otettu vastaan. Omaa saamattomuuttaan hän ei ole saanut aikaiseksi laittaa yritystä telakalle sairauden takia, ja vuoden 2013 verotukseen liityvät tositteet ovat toimittamatta, koska kirjanpito on edelleen tekemättä.

Minun verotustani vuodelle 2013 ei ole voitu toimittaa, koska mieheni ei ole toimittanut verottajalle tietoja omasta elinkeinotoiminnastaan. Tämä haittaa omalla kohdallani mm. lainansaantia yms seikkoja.

Olemme tässä keskustelleet (riidelleet) siitä, olenko minä vastuussa hänen vero- ja muista liiketoimintaan liittyvistä veloistaan, joita aletaan tässä aivan pian ulosmittaamaan. Ja jos olen, ulottuuko vastuuni niin pitkälle, että joutuisin luovuttamaan ulosottomiehelle kaiken pianosta vaatteisiin ja kirjoista astioihin.

Eropapereita en mielelläni alkaisi tekemään, mutta avioehtosopimuksen aiomme nyt tämän tilanteen johdosta käydä rekisteröimässä.

Tiedän, että lain mukaan en ole vastuussa mieheni ennen avioliittoa tai sen aikana tekemistä henkkoht. veloista enkä myöskään yrittäjäpuolisoni yrityksen veloista, mutta mietin, että perheen elättämiseksi tehty velka (johon laissa viitataan) saatetaan hyvinkin kieroilla tarkoittamaan myös elinkeinonharjoittajan velkoja - joko yrityksen nimissä olevia tai henkilökohtaisia.

Onkohan mitään keinoa välttyä mieheni vero- ja muiden velkojen maksamisesta, vai pitääkö tässä ihan tosissaan vain alkaa miettimään avioeroa?

Olisi myös hienoa, jos saisi jollain tavalla oman verotuksensa ihan omiin nimiinsä, kun ei kerran millään tavalla liity miehen verotukseen, tuloihin, menoihin tai velkoihin, vaan meillä on ihan omat taloudet.

Faktaa sekä kokemuksia otetaan vastaan mielellään, linkit oikeusaputoimistoihin sun muihin löydän kyllä itsekin :)

20

1493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+6

      Muutama satunnainen hajatelma..

      "Tämä haittaa omalla kohdallani mm. lainansaantia" Kun eväät on noin levällään niin onko viisasta ottaa lainaa?

      Onko teillä muita lainoja kuin miehen yritykseen liittyviä, yhteisiä tai kummallakin erillisiä?

      Avioehto koskee sitten niitä sen tekemispäivän jälkeisiä asioita.

      Ihan ensiksi, varaa aika verotoimistosta ja yritä selvittää asioita siellä. Niillä on nykyään ihan fiksu asiakaspalvelu.

      • Itselläni ei sinänä ol "eväät levällään", minulla on pitkä työsuhde, keskivertoa parempi palkka jne. Tarkoitus olisi hakea about 15 000 laina, jolla saa maksettua erinäiset pikkusälät pois, eli lainojen/velkojn (kaksi visakorttia, yksi joustoluoton jämä, kaikki minun nimissäni) yhdistäminen on ideana.

        Miehen nimissä tai yhteisisä nimissä ei ole lainoja.

        Olen istunut verotoimiston kanssa puhelimessa jonkin verran, mutta siellä ollaan ihan ihmeissään :) Kummastelevat, että miksi haluaisin mieheni nimen pois omasta verototodistuksestani. Ei oikein tahdo mennä siellä perille, että minulla ei ole ko. yrityksen kanssa mitään tekemistä, joten en haluaisi sen asioiden vaikuttavan minun asioitani.

        Veroveloista (henk.koht tai elinkeinonharjoittajana tehdyistä) en kuulemma tämän aamuisen verotoimistoon soittamani puhelun perusteella varmaankaan ole vastuussa. Sielläkään ei osattu sanoa ihan varmaksi...

        Avioehdolla tähtäämme siihen, että kummallakaan puolisolla ei ole avio-oikeutta mihinkään toisen puolison omaisuuteen, sen enempää olevaan kuin tulevaankaan. Ja tämä siis kattaa meidän sopimuksessamme kaiken irtaimistosta rahaan ja mahdolliseen kinteistöön, tonttiin jne.

        Ilmeisesti Suomessa asiat vain ovat niin, että jos toinen puolisoista on erehtynyt ottamaan oman toiminimen, niin parin on joko erottava tai toiminimi lopetettava, jotta yrittäjäpuolison mahdolliset sössimiset eivät vaikuta toisen puolison verodokumentteihin...


    • 147852145

      Vuoden 2013 verotus vahvistetaan vasta 31.10, joten auki se on kaikilla muillakin. Uutta verotuspäätöstä ei vain tule niille, jotka eivät ole esitäytettyyn tehneet muutoksia. Paitsi tietenkin yrittäjille ja heidän puolisoilleen tulee, vaikka esitäytettyyn ei muutosta olisikaan tehty.

      Sinulle ei vaan ole laskettu lopullista verotuspäätöstä, mutta kyllähän sieltä erittelyltä ne tulot ilmenee. Eiköhän ne kuitenkin ole oleellisia sinne pankkiin.

      Viimeksi vahvistettu verotus on vuodelta 2012.

      Ja koska olette puolisoita, niin teitä koskee verotuksessa puolisosäännöt.
      Nämähän on lainsäädäntöasioita, eipä ne yksittäiset virkailijat voi omin päin ruveta sua puolisostasi erottamaan, jos et itse mene eroamaan.

      • Kyllä vaan, lopulliset verotustodistukset toimitetaan vasta marraskuussa. Siitä ei nyt ollutkaan kyse, van siitä, että minun henkilökohtaisissa papereissani lukee (kärjistetysti), että koska ukko on sössinyt, niin minunkin verotukseni on epäselvä. Ja sama maininta tulee lukemaan papereissa marraskuussakin, tämän vahvisti yrityspuolen verovirkailija.

        Ongelmana ei nyt siis ole se, että minulle olisi epäselvää, olenko saama- vai maksupuolella, tai että brutotuloissani olisi jotain epäselvyyttä, vaan se, että papereissa on maininta mieheni yrityksen tilanteesta, ja asia esitetään siinä paperissa sellaisessa valossa, että minusta jää huono vaikutelma pankille tms. sitä lukevalle taholle.

        En tosiaankaan odota, että yksittäinen virkailija voisi asialle mitään. Sitä tuossa vain ihmettelin, että kukaan virkailijoista on ollut ihan ihmeissään, että miksi asia muka minua häiritsee. No, häiritseehän se, kun kolme paikkaa on hylännyt lainahakemukseni!

        Tänään taitaa käydä matka maistraattiin avioeropapereita noukkimaan. Ilmeisesti Suomen valtio on niin hassu paikka, että vain eroamalla paperilla (ei oikeasti) voin varmistaa, että verotukseeni ei liity muita osapuolia, ja että en missään vaiheessa joudu vastuuseen mieheni veroveloista (kuten sanottu, virkailjakin sanoi, että tuosta asiasta ei voi olla varma).


      • hyvä avoliitto
        pussilakana10 kirjoitti:

        Kyllä vaan, lopulliset verotustodistukset toimitetaan vasta marraskuussa. Siitä ei nyt ollutkaan kyse, van siitä, että minun henkilökohtaisissa papereissani lukee (kärjistetysti), että koska ukko on sössinyt, niin minunkin verotukseni on epäselvä. Ja sama maininta tulee lukemaan papereissa marraskuussakin, tämän vahvisti yrityspuolen verovirkailija.

        Ongelmana ei nyt siis ole se, että minulle olisi epäselvää, olenko saama- vai maksupuolella, tai että brutotuloissani olisi jotain epäselvyyttä, vaan se, että papereissa on maininta mieheni yrityksen tilanteesta, ja asia esitetään siinä paperissa sellaisessa valossa, että minusta jää huono vaikutelma pankille tms. sitä lukevalle taholle.

        En tosiaankaan odota, että yksittäinen virkailija voisi asialle mitään. Sitä tuossa vain ihmettelin, että kukaan virkailijoista on ollut ihan ihmeissään, että miksi asia muka minua häiritsee. No, häiritseehän se, kun kolme paikkaa on hylännyt lainahakemukseni!

        Tänään taitaa käydä matka maistraattiin avioeropapereita noukkimaan. Ilmeisesti Suomen valtio on niin hassu paikka, että vain eroamalla paperilla (ei oikeasti) voin varmistaa, että verotukseeni ei liity muita osapuolia, ja että en missään vaiheessa joudu vastuuseen mieheni veroveloista (kuten sanottu, virkailjakin sanoi, että tuosta asiasta ei voi olla varma).

        " vaan se, että papereissa on maininta mieheni yrityksen tilanteesta, ja asia esitetään siinä paperissa sellaisessa valossa,"

        Jos olet naimisissa ja sun verotiedoissa lukee tollasta ja ett saa lainaa tuon takia, niin eiköhän se meinaa etä olet jonkinlaisessa vastuussa miehesi verojuttujen kanssa myös ?
        En muuten tunne avioliittojen lakijuttuja ja sen takia ei pitäisi varmaan kommentoida ollenkaan tätä, mutta ei sun verotiedoissa muuten tollasta lukisi jos siitä ei olisi haittaa sulle....


    • HassuH

      Ei siinä mitään hassua ole - jos kerran avioehtosopumusta ei ole niin aviopuolisoiden omaisuus on yhteistä ja silloin miehen töppäilyt maksetaan yhteisestä omaisuudesta - niin se vain menee.

    • Nyt taitaa olla luetun ymmärtämisessä jotain vikaa ;)

      Ongelma ei suinkaan ole omaisuus (jota ei käytönnösä edes ole) tai sen mahdollinen jakaminen, vaan liittyy verotukseen ja siinä kahteen asiaan:

      1. Olin todella yllättynyt, että toiminimeä pyörittävän miehen kanssa naimiissa olevan henkilön verotustodistuksessa lukee miehen tekemiset ja tekemättä jättämiset, koska verotaja on sitä mieltä, että puoliso liittyy ilman muuta yrityksen toimintaan. Edes virallisella ilmouksella tai todistamalla tätä asiaa ei voi muuttaa. Vastaavaa tilannetta ei ole esim. osakeyhtiön pyörittäjän vaimolla! Ja koska todistuksessa lukee, että minun verotustani ei voida toimittaa, koska mies on sösinyt, niin se asettaa minut (näköjään) ulkopuolisten silmissä epäluotettavaan valoon, vaikka en ole missään tekemisissä yrityksen kanssa!

      2. Olenko vai enkö ole vastuussa mieheni veroveloista. Tähän ei vasta avioliittolaki, eikä edes yritysverotuksen neuvonta osannut antaa varmaa vastausta, sanoivat siellä että et sinä todennäköisesti niistä vastaa...?!

    • Gerdd

      Yrittäjä ja hänen puolisonsa verotetaan samassa veroryhmässä eli yrittäjinä, vaikka puoliso ei olisi yrittäjätoiminnassa mukana lainkaan- eli siksi aloittajan vetotus ei etene koska puoliso ei ole jättänyt veroilmoitustaan. Hieman ihmettelen aloittajan juttua kun hän väittää ettei liiketoimintaa ole ollut puoleentoistavuoteen lainkaan, että mistä sitä silloin verotettavas tuloa on syntynyt ? - kannattaisi hoitaa se mihen kirjanpito kuntoon ja jättää veroilmoitus, niin säästyisi monelta vaivalta....

    • Tiedän kyllä, että verotukseni ei etene, ennen kuin mieheni. lmeisesti kommunikoin epäselvästi, kun asia ymmärretään koko ajan väärin ;) Viisastelijoita riittää, mutta kukaan ei tosiaan tunnu tietävävän vastausta kysymyksiin.

      Gerdd, siinä olet väärässä, että tuo systeemi koskisi kaikkia yrittäjiä. Esim. osakeyhtiössä ei moista hullutusta ole! Ja hei, kun skrollaat tuonne alkuun, niin siellä kyllä kerroin, että sairauden vuoksi liiketoimintaa ei ole ollut puoleentoista vuoteen. Ja kyllä, se on ihan totta. Masennus ja burnout voi olla aika kova setti. Siitä ja sen lieveilmiöistä johtuen kirjanpitokin on tekemättä. Mutta hyvä Gerdd, eihän liikevaihto määrää sitä, verotetaanko toiminimeä vai ei. Sen määrää etukäteen tehty arvio, joka ei tässä vaiheessa varovaisuudestaan huolimatta ole toteutunut sairastumisen takia millään tavalla! Totta hitossa tiedän, että äijän olisi pitänyt hoitaa kirjanpito kuntoon, jotta saisi jätettyä veroilmoituksen, ja siten aikanaan tasattua nuo ulosottoon menneet verovelat. Tiedän myös, että maailmassa olisi varmaankin rauha, jos ei olisi uskontoja, joten jätetään nyt se viisastelu ;)

      Jos tämä nyt on edelleen niin epäselvä kysymys, niin koitan tässä vielä selventää:

      ONGELMA1: En ymmärrä, miksi saatanassa Suomen lain mukaan ihminen, jolla ei ole mitään tekoa firman kanssa, on hyvin vahvalla koko elämään vaikuttavalla verositeellä kiinni firmassa?! Tähän en odota vastausta, korjausta tai apua, kunhan taivastelen, että mitä helvettiä, ja olenko oikeasti muka ensimmäinen, joka todella kärsii tästä?!

      ONGELMA2: En saa mistään vastausta siihen, vastaanko mieheni veroveloista vai en. En tarvitse tietoa siitä, että meidät verotetaan yhdessä, tai että olen mennyt naimisiin, ja se velvoittaa (jep jep...). Tarvitsen tiedon siitä, pitääkö minun maksaa mieheni verovelat. Piste.

    • 11+11

      Et ole vastuussa miehesi veroveloista. Omaisuutenne ei myöskään ole avioliiton perusteella yhteistä vaan avioliiton aikana kumpikin omistaa oman omaisuutensa ja vastaa omista veloistaan yksin.

      Lainansaannin kannalta miehesi taloudellinen tilanne on kuitenkin oleellinen tieto eli riippumatta siitä oletteko naimisissa vai ette, se on lainanantajalle punainen vaate. Käytännössä miehesi on tuloton ja sinä joudut maksamaan hänenkin osuuttaan elinkustannuksista.

      Tuossa tilanteessa kuulostaa älyttömältä alkaa ottaa lisää velkaa. Tee maksusuunnitelmat vanhojen velkojien kanssa, äläkä enää ota uutta velkaa. Tarvittaessa saat apua kunnan velkaneuvonnasta.

    • yrittäjä myös

      Minua ihmetyttää, mikset ole auttanut miestäsi kirjanpidon ajantasalle saattamiseksi? Siinä ratkeaisi moni ongelma kerralla, eikä ulosotonkaan tarvitsisi turhaan ulosmitata ennakoita, joita ei ole oikeasti maksussa.

      Tämä systeemi nyt vaan sattuu olemaan niin, että yrittäjä on aika lainsuojaton ja myös hänen puolisonsa sotketaan avioliitolla siinen mukaan.

    • yrittäjä myös
    • Veroxxxx
      • 11+11

        Yrittäjät valittavat kovasti siitä, kuinka rankkaa heillä on. Ja varmasti onkin. Mutta usein taloudelliset vaikeudet johtuvat siitä, että ei viitsitä (tai kuten tässä tapauksessa jakseta) hoitaa asioita. Ja osalla varmaan tulee "vauhdin hurmaa" siinä vaiheessa kun tuloja alkaa tulla eli on paljon mukavampi käyttää itse kaikki rahat kuin että alkaisi maksella veroja ja lakisääteisiä maksuja.

        Tässä tapauksessa kummastuttaa minuakin se, ettei kysyjä ole auttanut miestään, vaikka hänellä on ollut siihen omakin intressi.

        Kylmä fakta on se, että yrittäjillä ei useinkaan ole lahjoja paperisodan pyörittämiseen. Jos se ei itseltä onnistu, pitää käyttää apua (esim. tilitoimistoa).


    • 11 11: ei tässä mistään erityisestä yrittäjän rankkuudesta ole kyse, vaan siitä, että äijä teki kymmenen vuotta duunia 7 pv viikossa ilman lomia, ja sai totaalisen burnoutin. Tyhmää? Kyllä. Tavanomaista vastuunpakoilua ja turhasta valittamista? Ei. "Paperisotaa" ei nyt niin kauheasti ole, ja se mitä on, menee kirjanpitäjälle, joka tekee aina tammikuussa tilinpäätöksen. Mutta jos paperit eivät mene minnekään (kun ei ole rahaa, jaksamista tai kumpaakaan), niin ei siinä paljon tilinpäätöksiä tehdä...

      Veroxxx: minä en tosiaan ole sekaantunut firmaan mitenkään - ensinnäkään äijä tuskin edes haluaisi, ja toisekseen minä itse en todellakaan halua. Siksi en ole aiemmin ollut tietoinen mistään vaihtoehdoista tässä tilanteessa. Nyt nuo muutoksenhaut ynnä muut alkavat seljetä minullekin, halusin tai en, ja nyt on ikävä kyllä liian myöhäistä. No, tiedänpähän jatkossa, jos jotain jatkoa nyt on tulossa.

      Totta kai olen samaa mieltä, että firman asiat olisi pitänyt saattaa kondikseen. En kuitenkaan ole mieheni, enkä ole vastuussa firmasta, enkä aiokaan olla. Hän sairasti liki parin vuoden rajun burn outin kaikkine herkkuineen, ja siksi asiat jäivät hoitamatta. En puolustele häntä, kerronpa vain, että kaupassa käyntikin oli silloin liikaa, joten firman kirjanpitoa tms. ei tosiaan silloin tullut tehtyä. Tietysti olisi kivaa, että hän olisi hoitanut asiansa, mutta enhän minä tänne sitä varten ole kirjoitanut, että saisin myötätuntoa siihen asiaan, tai saisin muutosta jo tapahtuneeseen. Se on mitä on, eikä sille mitään voi. Nyt on perinnät hoidettu, ja seuraavana pitäisi saada kirjanpitäjän palkkio hankittua, että saisi ne kahden vuoden tilinpäätökset kondikseen, ja pääsisi hakemaan ennakkoveroja takaisin.

      Ai niin, ihmettelette, miksen ole auttanut miestäni? No, olen lainannut hänelle about viiden vuoden aikana about 20 000 € omaa rahaani (ei laina), ja jossain se raja kulkee. Jos aina vain annan rahaa, niin se on mielestäni väärä signaali. Nyt kun ollaan tultu tällaiseen vedenjakajakohtaan, niin olen päättänyt, että herra saa itse hoitaa oman kusensa, minä en ole aina siinä visakortteineni!!!

      Yhteenvetona vielä: avauksessani ei ollut mistään muusta kyse kuin siitä, että

      - hämmästelen/ihmettelen/kummastelen, että Suomessa tosiaan yhden sortin yrittäjien vaimot laitetaan tällaiseen kuseen, ja toisen sortin ei (tämä oli siis vain ihmettelyä, eikä vaatinut ratkaisua, koska sellaista ei ole)

      -kysyin (kyllä, tässä on kysymys, joka odotti vastausta) olenko vai enkö ole vastuussa mieheni veroveloista, tähän kun ei edes verotoimisto osannut antaa vastausta, 11 11 kyllä vastasi etten ole, mutta mitään taustatietoa/lähdetietoa ei sitten ollutkaan.

      • Juristi1

        Kun solmii avioliiton, pitäisi lukea avioliittolaki. Sen II osa koskee puolisoiden oikeussuhteita (esim. omaisuus, velat, avioehtosopimus).

        52 §:ssä säädetään veloista:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234?search[type]=pika&search[pika]=avioliittolaki#O2L5

        eli "Kumpikin puoliso vastaa yksin siitä velasta, minkä hän on tehnyt ennen avioliittoa tai sen aikana."

        Miten ihmeessä kukaan voi kuvitella joutuvansa vastuuseen toisen henkilön veloista? Toki jos on mennyt takaamaan niitä tai antanut pantin velasta, tilanne on toinen.

        Puolisot eivät siis vastaa toistensa veloista, eivätkä omista toistensa omaisuutta.


      • Juristi1 kirjoitti:

        Kun solmii avioliiton, pitäisi lukea avioliittolaki. Sen II osa koskee puolisoiden oikeussuhteita (esim. omaisuus, velat, avioehtosopimus).

        52 §:ssä säädetään veloista:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234?search[type]=pika&search[pika]=avioliittolaki#O2L5

        eli "Kumpikin puoliso vastaa yksin siitä velasta, minkä hän on tehnyt ennen avioliittoa tai sen aikana."

        Miten ihmeessä kukaan voi kuvitella joutuvansa vastuuseen toisen henkilön veloista? Toki jos on mennyt takaamaan niitä tai antanut pantin velasta, tilanne on toinen.

        Puolisot eivät siis vastaa toistensa veloista, eivätkä omista toistensa omaisuutta.

        En ole tuosta lainkohdasta löytänyt veroveloista erillistä mainintaa. Ne kun näyttävät olevan toiminimen ollessa kyseessä yhteisiä ainakin "hengessä", ja jopa verotoimisto on epätietoinen asiasta. Tuossa 52 pykälän toisessa momentissa jopa sanotaan näin: "Velasta, jonka jompikumpi puoliso on tehnyt perheen elatusta varten, vastaavat kuitenkin puolisot kumpikin omasta ja toisensa puolesta." Yritystoimintahan voidaan tulkita elatustoiminnaksi? Verovelkahan ei ole aviopuolison henkilökohtaisesti tekemä velka, jos aletaan oikein pilkkua viilaamaan, niin valtio saattaa hyvinkin kääntää ne asiasta vastaamattoman puolison riesaksi (tosin tällä hetkellähän verovelat on maksettu, mutta jatkoa ajatellen olen edelleen kiinnostunut selvitämään 100% totuuden)...Olisi hauskaa tietää, onko tällaisesta jotain ennakkotapausta...


      • Juristi1
        pussilakana10 kirjoitti:

        En ole tuosta lainkohdasta löytänyt veroveloista erillistä mainintaa. Ne kun näyttävät olevan toiminimen ollessa kyseessä yhteisiä ainakin "hengessä", ja jopa verotoimisto on epätietoinen asiasta. Tuossa 52 pykälän toisessa momentissa jopa sanotaan näin: "Velasta, jonka jompikumpi puoliso on tehnyt perheen elatusta varten, vastaavat kuitenkin puolisot kumpikin omasta ja toisensa puolesta." Yritystoimintahan voidaan tulkita elatustoiminnaksi? Verovelkahan ei ole aviopuolison henkilökohtaisesti tekemä velka, jos aletaan oikein pilkkua viilaamaan, niin valtio saattaa hyvinkin kääntää ne asiasta vastaamattoman puolison riesaksi (tosin tällä hetkellähän verovelat on maksettu, mutta jatkoa ajatellen olen edelleen kiinnostunut selvitämään 100% totuuden)...Olisi hauskaa tietää, onko tällaisesta jotain ennakkotapausta...

        Höpö höpö, eivät yrityksen velat ole mitään elatusvelkaa. Elatusvelka tarkoittaa sitä, että ruokaa tai vaatetta on ostettu velaksi, esim. kaupan tilille. Luottokorttivelkaa ei katsota elatusvelaksi.

        Ja löysitkö muka tuosta lainkohdasta maininnan joistain muista veloista kuin veroveloista? Eihän siellä ole erillistä mainintaa MISTÄÄN velasta.

        Lainkohdassa sanotaan aivan selvästi, että puoliso vastaa itse tekemästään velasta ja piste. Oli sitten kyse asuntolainasta, yritystoimintaan liittyvästä lainasta taikka siitä luottokorttivelasta, niin puoliso vastaa siitä ITSE. Oliko tässä vielä jotain epäselvää?

        Eikä tästä ole mitään ennakkotapauksia, koska asia on päivänselvä.

        Mutta jos olet ollut mukana yrityksen toiminnassa, niin sitten tilanne on tietysti täysin toinen.


    • :))

      Mutta kyllähän se puolisoakin koskee, kun vouti hakee yhteisen asunnon pakkohuutokauppaan toisen puoliskon velan maksuksi....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe