Svenskspråkiga besöker visst inte den här debatten ?

östra nyland

Jag har märkt att det mest är tvåspråkiga som skriver på den här spalten.Det är tråkigt ,det finns så få forum där man kan skriva på svenska.

14

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bla.RKPdebatten

      Suomi 24 är inte särskilt populärt bland svenskspråkiga.Det undrar man ju inte på,här är många spalter med språkrasistiskt innehåll.

      • lamf

        Många vet inte ens om att man kan diskutera på svenska.


      • lamf kirjoitti:

        Många vet inte ens om att man kan diskutera på svenska.

        Finns det inget forum som enbart är finlandssvenkt?
        Fast jag vet ju inte ens om man accepterar mig här, jag är ju inte finlandssvensk.


    • Jag är ursprungligen bara finskspråkig. Flyttade för länge sedan, bor i Sverige. Så nu är jag tvåspråkig :)
      Kanske ni/vi som skriver här ibland, borde göra nya öppningar, nya ämnen att diskutera, så att det fanns hela tiden nya ämnen här? Inte vet jag.

      Det är verkligen tyst här. jag skall tänka på lite....

      • östnyland

        Det här forumet är ju "officiellt "tänkt för finlandssvenskar,men mest är här tvåspråkiga och alldeles som du Sverigefinnar.Jag tycker inte det har någon betydelse.Kanske du har några bra förslag vad vi kunde prata om ?


    • Jag förstår inte riktigt det där när ni säger, tvåspråkiga?
      Är inte ni finlandssvenskar tvåspråkiga? Ni måste väl lära er finska i era skolor, eller hur? Då kan man ju säga att även ni är tvåspråkiga.

      Det med nya ämnen hela tider, menade jag att ni finlandssvenskar som skriver här, kanske bör ni göra nya ämnen mycket oftare än vad ni gör nu. Kanske det skulle locka mer finlandssvenskar hit, om det fanns ämnen att diskutera?

      Som sagt, jag är inte finlandssvensk, jag bara tittade in hit. Vill absolut inte störa någon :)
      Du vet, jag bryr mig inte om alla dessa grupperingar, jag betraktar hela mänskliheten som en och samma, mänsklighet :)

      • tvåspråkig familj

        Du är så välkommen,och stör absolut inte !!!!! Vi studerar självklart finska i skolan redan från tredje klassen.Tvåspråkiga kallas sådana som har två hemspråk,i Finland för det mesta finska /svenska..Ivår familj tex. är pappa finskspråkig och mamma svenskspråkig,man talar konsekvent med barnen sitt eget modersmål,då får man språken "gratis".Dessutom kan man välja de bästa bitarna från två kulturer.


      • tant blå
        tvåspråkig familj kirjoitti:

        Du är så välkommen,och stör absolut inte !!!!! Vi studerar självklart finska i skolan redan från tredje klassen.Tvåspråkiga kallas sådana som har två hemspråk,i Finland för det mesta finska /svenska..Ivår familj tex. är pappa finskspråkig och mamma svenskspråkig,man talar konsekvent med barnen sitt eget modersmål,då får man språken "gratis".Dessutom kan man välja de bästa bitarna från två kulturer.

        Finlandssvenskar älskar att skriva bloggar....många på "bloggen .fi.


      • tvåspråkig familj kirjoitti:

        Du är så välkommen,och stör absolut inte !!!!! Vi studerar självklart finska i skolan redan från tredje klassen.Tvåspråkiga kallas sådana som har två hemspråk,i Finland för det mesta finska /svenska..Ivår familj tex. är pappa finskspråkig och mamma svenskspråkig,man talar konsekvent med barnen sitt eget modersmål,då får man språken "gratis".Dessutom kan man välja de bästa bitarna från två kulturer.

        Till "tvåspråkig familj"

        Tack,det var snällt sagt. Jag är nämligen ganska så van att många debattörer stöter bort mig och eller börjar skälla på mig. Så ditt välkommande värmde oerhört mycket mitt "hjärta" :)


      • tvåspråkig familj
        seijaah kirjoitti:

        Till "tvåspråkig familj"

        Tack,det var snällt sagt. Jag är nämligen ganska så van att många debattörer stöter bort mig och eller börjar skälla på mig. Så ditt välkommande värmde oerhört mycket mitt "hjärta" :)

        Vi är ju alla människor lika värda,oberoende vilket språk man talar.Tack för de vänliga orden.


      • 3113w
        tvåspråkig familj kirjoitti:

        Vi är ju alla människor lika värda,oberoende vilket språk man talar.Tack för de vänliga orden.

        Suomi 24 betraktas som "inte riktigt rumsren ",den hålls i samma klass som rikssvenska Flashback.Flashback är nog mycket råare enligt min åsikt "yttrandefrihet på riktigt " och det stämmer nog.Där skrivs öppet om ALLT mellan himmel och jord.


      • 3113w kirjoitti:

        Suomi 24 betraktas som "inte riktigt rumsren ",den hålls i samma klass som rikssvenska Flashback.Flashback är nog mycket råare enligt min åsikt "yttrandefrihet på riktigt " och det stämmer nog.Där skrivs öppet om ALLT mellan himmel och jord.

        Till "3113w"

        Suomi24 är likadan som det svenska forumer Passagen. http://debatt.passagen.se/

        Flashback, där finns yttrandeshrihet, men inte sådan som t.ex här på Suomi24. Här får ju barn och vilka som helst spy ut sin galla, ociviliserat och eller barnsligt. Så kan man inte göra i Flashback. Flasback modereras ganska hårt. Där accepreras inga trollar, man måste hålla sig i ämnet, alltså det som diskuteras. Hets mot folkgrupp är inte tillåtet.
        Kolla vilka netikett och regler man har där, https://www.flashback.org/regler
        Det är sant att i Flashback har man många konstiga diskussioner, det är tillåtet. men barnsliga skriverier tillåts inte i allmämt.


    • :-)

      När man fått sig nåra järn går det bra t.o.m med teckenspråk :D

    • Jfjwk

      Varför dessa grupperingar? Om forumet är för Finlandssvenskar bör det vara glädjande att även andra som kan svenska deltar i diskussioner. Det medverkar ju acceptans som man ofta stävar efter, iaf vad det gäller Finlandssvenskar. Det bör vara positivt att ex. även de som har finska som modersmål övar och vill förbättra sin svenska. Det finns väl inga hemlisar på forumet? Inte så vänligt att stötta bort de andra som stöttar minioriteter...och visst finns de elaka i läggen också men det finns även på andra forumen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe