Mopot takaisin kevyenliikenteen väylälle

Liikenteen ohjausta

muutaman sadan metrin päässä tapahtui tänään mopokolari. Mopo törmäsi autoon. Onneksi mopoiljan loukkaantui vain lievästi. Kolariin oli kaksi selvää syytä. Asioista päättävien pitäisi katsoa peiliin.

1. Jos mopoilu olisi sallittu kevyenliikenteen väylällä, ei olisi kolaria sattunut. Mopoilu oli aikaisemmin sallittu viereisellä leveällä kevyenliikenteen väylällä. Sitten se kiellettiin. Minä en polkupyöräilijänä kokenut mopoja vaarana. Mopojen käytös on ennakoitavissa toisin kuin jalankulkijoiden jotka törttöilevät miten sattuu.

2. Kolari sattui siltatyömaan kohdalla. Siinä on yksi kaista ainoastaan käytössä. Liikennevalo ohjausta ei ole. Liikenne on erittäin vilkasta sillalla. Sitten ihmetellään kumpi menee ensin, sitten äkkijarrutetaan ja sitten kolisee. Seurasin siltatyömaan autoliikennettä kevyenliikenteen väylältä muutama päivä sitten, arvasin, että siinä vielä rysähtää. 10 - vuotta sitten oli Joensuun Enossa rautatien ylittävä silta korjattavana. Yksi kaista oli käytössä. Linja-auton ikkunasta näin, että työmaalla oli liikennevalo-ohjaus. Valot päästi liikenteen vuoron perään kulkemaan sillalla. Ei tullut vaaratilanteita

14

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Redneck Baboons

      Kyllä on taas liikenteen "tietäjä" vauhdissa. Voin sanoa, ettei se mopojen siirtäminen kevyen liikenteen väylälle ole mikään oikotie onneen. Mopo on todella paljon isompi, raskaampi ja enen kaikkea nopeampi kuin muu ns. kevyt liikenne. Aika hurjaa on esim. alle viisivuotiaan kanssa mennä pyörätietä, jossa myös mopoilla ajo on sallittua. Siksi se varmaan on aloituksen esimerkissäkin joskus kielletty, ennen kuin tapahtuu se kaikkein pahin.

      Mopoilijat ovat niitä liikenteen liikkujia jotka vasta opettelevat liikenteen seassa ajamista. Siksi niille myös käy aika paljon onnettomuuksia. Mopoa on vaikea havaita nopeasti, joten sen kuljettajan täytyisi ymmärtää olla koko ajan varuillaan. Sama pätee isompiikin kaksipyöräisiin. Mutta koska mopokuljettajat ovat yleensä nuoren ikänsä vuoksi kokemattomia, eivät he aina ymmärrä tätä realiteettiä, ennen kuin jymähtää. Eikä auta, vaikka olisit ollut kuinka oikeassa.

      Tähän väitteeseen laajempi perustelu, kiitos:
      "Mopojen käytös on ennakoitavissa toisin kuin jalankulkijoiden jotka törttöilevät miten sattuu. " Onkohan noin sittenkään?

      • Että näin

        Ainakin minun pyörätiellä havaitsemani mopot olivat digitaalisia, sillä niiden kaasukahvassa oli kaksi asentoa: auki ja kiinni. Kun vielä suuri osa mopoista kulkee nopeutta 60–80 km/h, niin vaaratilanteita riitti.


      • Liikenteen ohjausta

        No ei kaikki jalankulkijat törttöile, mutta osa kyllä. Esimerkiksi kaksi päivää sitten seurasin erästä järjen naulakkoon jättänyttä jalankulkijaa. Vanha pappa ylitti tien kepeillä kävellen ja huosti liikkuen kohdasta, jossa ei ole suojatietä. Seurasin tapausta kauhulla. Jääkö auton alle vai. Lähin suojatie oli 10 metrin päässä. Lähin suojatie oli ns. huipputurvallinen. Siinä on välikoroke sekä varoitusvalo autoilijalle. Sininen valo vilkkuu kun jalankulkija ylittää tien. Varoitusvaloin varustetut suojatiet ovat harvinaisia. Varmasti on ollut kunnalle kallis investointi tuo suojatie. Jalankulkijan pitää käyttää suojatietä kun kerran sellainen on. Mopokolaripaikalla, siltatyömaalla onkin liikennevalot. Mopo oli ajanut punaisissa pysähtyneenä olleen auton perään. Maalla kortin ajaville pitäisi olla pakollinen kaupunkiajo osuus liikennevaloharjoittelua varten ettei aja mopolla/autolla perään punaisissa liikennevaloissa. Täällä päin kun ei ole muualla liikennevaloja.


      • "Mopoilijat ovat niitä liikenteen liikkujia jotka vasta opettelevat liikenteen seassa ajamista"

        Juuri tänäaamuna kävin mopolla ajamassa noin 30 kilsan lenkin.

        Mopokortti ollut taskussa 2004 lähtien, B-kortti 2007 lähtien, C-kortti 2008 lähtien ja lisäksi A-kortti (joskaan prätkää en ole ajellut) 2009 lähtien.

        Kuorma-auton kuljettajan toimittu 2008 lähtien, milloin ajeltu kaupunkipyörittelyä ja milloin ulkomaille asti....

        En siis koe olevani kovinkaan kokematon tai edes nuori... Tosin eihän se päällepäin näy kun ajan SpeedFightillani krossikypärä päässä...

        Mutta silti voitaisi sallia ajo pyöräteillä kaupunkien ulkopuolella, tai sitten sallia ajonopeudeksi esim. 60km/h


    • Päivän peili

      Siellä pyörätielle kun ne muut ei enää osaa kulkea...
      Ajetaan ja kävellään miten sattuu MINÄ saan kävellä miten huvittaa ja voin poukkoilla katsomatta ja MINUN koirani saa tehdä mitä haluaa. Pyörälläkin MINÄ yritän ajaa mahdollisimman paljon mutkitellen ja maksimoida sääntörikkeet.

      Jospa pysyttäisiin omalla ja oikealla puolella ja käännyttäessä vilkaistaan ettei mennä nopeampien eteen yllättäen, niin homma pelaisi paljon paremmin.

    • huono ehdotus

      Huh, ei mitään mopoja eikä skoottereita eikä mitään muutakaan, joka kulkee bensalla jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden sekaan.

      • Redneck Baboons

        Olen samaa mieltä. Joskus jopa polkupyörä saattaa olla liian nopea kevyen liikenteen väylälle. Mopot ovat sitä aivan selkeästi. Oikea aivopieru lainsäätäjältä edes päästää mokomat kapineet kevyen liikenteen väylille. Kertoo vain siitä kuinka pihalla ne tyypit ovat.

        Mopot ja mopoautot ovat koko liikenteen kannalta melkoisen ongelmallisia kapineita, se on pakko myöntää. Ja suurin syy on se, että ne ovat laillisina ollessaan liian hitaita autoliikenteen joukkoon. Mopoautot ovat sellaisia, jotka kieltäisin kokonaan.


      • Kylä idässä
        Redneck Baboons kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Joskus jopa polkupyörä saattaa olla liian nopea kevyen liikenteen väylälle. Mopot ovat sitä aivan selkeästi. Oikea aivopieru lainsäätäjältä edes päästää mokomat kapineet kevyen liikenteen väylille. Kertoo vain siitä kuinka pihalla ne tyypit ovat.

        Mopot ja mopoautot ovat koko liikenteen kannalta melkoisen ongelmallisia kapineita, se on pakko myöntää. Ja suurin syy on se, että ne ovat laillisina ollessaan liian hitaita autoliikenteen joukkoon. Mopoautot ovat sellaisia, jotka kieltäisin kokonaan.

        Eno on sellainen "siti" että siellä voi ihan hyvin ajaa tiellä...


    • nopeb

      Mopoautot sopii hyvin taajamiin. Ne rauhoittavat liikennevauhtia , tosin se 45 nopeus pitäisi nostaa 50. Ja auton ajokortin omaaville omat vakuutukset.

      • Siellä vähempi haitt

        Taajamiin ja taajamiin, silti mopot kuuluu kevyenliikenteenväylälle.


      • ........
        Siellä vähempi haitt kirjoitti:

        Taajamiin ja taajamiin, silti mopot kuuluu kevyenliikenteenväylälle.

        Ei kuulu! Ja autoilijakin voisi ottaa vastuuta kanssa kulkijoista ! Mopon huippunopeuden voisi nostaa max taajamanopeudeksi ! Niin ja mopoilijat voisi laittaa ne ajovalot kuntoon!


      • väärin suunniteltu
        Siellä vähempi haitt kirjoitti:

        Taajamiin ja taajamiin, silti mopot kuuluu kevyenliikenteenväylälle.

        Muuten hyvä, mutta kevyen liikenteen väyliä suunnittelee paskamahaiset autoilijat, joille ei tule pieneen mieleenkään, että polkupyörällä pääsee yli 15 km/h...

        Eli on suorakulmaista "kaarretta", näköestettä (puskaa, alikulkutunnelia ym.), vasemmanpuoleista liikennettä (valoja ohjaavat painonapit vasemmalla puolella) jne. joten monessa paikassa 20 km/h nopeus on jo riskirajoilla.

        Mopojen 45 km/h on täysin tapponopeus liikennesuunnittelun ollessa tällaista. Eli pitäisi se maksiminopeus laskea jonnekin 25, korkeintaan 30 lukemiin.

        Tai sitten nostetaan mopojen ja mopoautojen huiput viiteen kymppiin ja pidetään ne ajoradalla.


      • Jep jep
        väärin suunniteltu kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta kevyen liikenteen väyliä suunnittelee paskamahaiset autoilijat, joille ei tule pieneen mieleenkään, että polkupyörällä pääsee yli 15 km/h...

        Eli on suorakulmaista "kaarretta", näköestettä (puskaa, alikulkutunnelia ym.), vasemmanpuoleista liikennettä (valoja ohjaavat painonapit vasemmalla puolella) jne. joten monessa paikassa 20 km/h nopeus on jo riskirajoilla.

        Mopojen 45 km/h on täysin tapponopeus liikennesuunnittelun ollessa tällaista. Eli pitäisi se maksiminopeus laskea jonnekin 25, korkeintaan 30 lukemiin.

        Tai sitten nostetaan mopojen ja mopoautojen huiput viiteen kymppiin ja pidetään ne ajoradalla.

        Muuten hyvä, mutta ei edes suunnittele. Useimmiten ne ketkä suunnittelee jotain, niin niillä ei ole mitään omakohtaista kokemusta siitä mitä suunnittelevat, varsinkaan jos se jotenkin liittyy liikenteeseen. Vähiten paskamahaiset autoilijat vaikuttavat niihin, monilla ajoteitäsuunnittelevilla ei edes ole ajokorttia, kunhan se näyttää hyvältä paperilla.


    • A-lien

      Mikäli on pyörätie kyseessä, on hyvä että 2 pyöräiset mopot, jolla nopeusrajoitus 40km/h ajaa tällöin pyörätietä mikäli mahdollista, mikäli kyseistä pyörätietä ei ole, myös polkupyöräilijät saapuvat ajoradalle.

      Suurin ongelma liikenteessä on välinpitämättömyys ja ymmärtämättömyys.
      Meillä on oikeanpuolen liikenne, mitä ei ymmärretä. Otetaan autotie, jonka vieressä menee kevyenliikenteenväylä erotettuna pyöräilijöille ja jalankulkijoille.

      Ollaan ajamassa autolla pohjoiseen, oikealla kaistalla pysyminen ei ole ongelma, kaikki menee mallikkaasti ja kaikki on hyvin, vastaantulevatkin pysyvät omalla kaistallaan, meistä katsottuna vasemmalla kaistalla. Kaikki menee niin kauan hyvin, kunnes pitää huomioida muuta liikennettä, kuten kevytliikenne tai risteykset.

      Pyöräilijöillä ja jalankulkijoilla tulee useimmiten se ongelma oikealla pysymisessä., nyt ei ole kyse porukoista, jotka kulkevat rivissä, vaan niistä jotka ylittävät oman kaistansa ja astuvat toisten kaistalle, varsinkin jos kaistaa ei ole maalattu erikseen. Tällaisessa tiessä, mikä on molemmille sallittu, on jalankulkija aina kauempana ajoradasta ja pyöräilijä lähempänä ajorataa. Pohjoiseen kulkeva jalankulkija on tien oikeassa laidassa, kun taas pohjoiseen kulkeva pyöräilijän olisi oltava vähän vasemmalla puolella tien keskikohdasta. Samat ihmiset kun tulee takaisin samaa tietä eteläsuunnasta, olisi tällöin pyöräilijän oltava tien oikeassa reunassa (lähellä ajorataa) ja näin ollen itse jalankulkija olisi keskellä tietä ja vähän vasemmalla puolella tien keskikohdasta. Tässä ne useimmat pyöräilijät ja jalankulkijat menee sekaisin. Kun pyöräilijä kohtaa jalankulkijan, pyöräilijä väistää ajoradanpuolelta ja jalankulkija vastakkaiselta puolelta. (Kaupassa kannattaa katsoa sitä suunnatonta ryntäämistä hyllyille, kompensoi suurimmalta osin sitä liikennekäyttäytymistä)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe