Pakkomielle lääkkikseen

lahjaton.

Minusta tuntuu, että lääkkikseen pääsystä on tullu minulle pakkomielle. En todellakaan ole lahjakas loogisesti tai kirjallisesti, vaikka koulussa olen pärjännyt kohtalaisesti. Menin suoraan lukiosta yliopistoon lähinnä hyvillä kemian papereilla ja valmistuin tavoiteajassa keskinkertaisilla papereilla.
Hain ensimmäistä kertaa vuonna 2012 ja sain naurettavan huonot pisteet. Vuonna 2013 kävin kokeessa toteamassa, että huono sisälukutaito estää minulta sisäänpääsyn. Luovuin kokeesta ja menin suosiolla hetkeksi työelämään. Nyt taas iski olo, että haluan yrittää. Poikaystävä on sitä mieltä, että taitoni ei riitä tai no hän sanoo sen hienovaraisesti.
Minua masentaa lukea siitä kuinka muut pääsevät noin vuoden panostuksella. Myönnän, että ensimmäisinä vuosina luin laiskasti, mutta en halua vain luovuttaa. Onko muita hakijoita, jotka kaikessa lahjattomuudessa hakevat sisään?

22

1725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omanonnensaseppä

      Kehoitan miettimään motiivejasi, sitä miksi ylipäätään haluat lääkikseen. Tässä lyhyt tarina:

      Itsellekin lääkis oli joskus pakkomielle. En pari kertaa haettuani kuitenkaan sinne päässyt, pisteiden päähän jäi. Välivuosi ja armeija olivat hyvää aikaa pohtia asioita, sitä mitä haluaa elämässään tehdä ja kokea. Hiljalleen minulle kävi selväksi, että halusin lääkikseen vain A rahan ja B yhteiskunnallisen statuksen takia. Jos nuo kaksi poistaisi, ei lääkärin ammatti kiinnostaisi minua juuri lainkaan, pikemminkin päinvastoin.

      Sittemmin siirryin opiskelemaan luonnontieteelliseen, ja ainakin vielä tuntuu siltä että olen menossa oikeaan suuntaan. Ehkä joskus vanhempana sitä huomaa kaipaavansa enemmän A:ta ja B:tä, mutta itse olen valintani tehnyt.

      • ismo laitela

        Todellisuudessa et kuitenkaan tehnyt päätöstä, koska et päässyt koskaan sisälle lääkikseen. Päätökseksi sitä voisi kutsua vasta silloin kun sinulla on ovet auki kumpaankin suuntaan. Ole rehellinen, olisitko oikeasti punninnut molempia vaihtoehtoja tasapuolisesti jos olisit pässyt lääkikseen?


      • ismo laitela
        ismo laitela kirjoitti:

        Todellisuudessa et kuitenkaan tehnyt päätöstä, koska et päässyt koskaan sisälle lääkikseen. Päätökseksi sitä voisi kutsua vasta silloin kun sinulla on ovet auki kumpaankin suuntaan. Ole rehellinen, olisitko oikeasti punninnut molempia vaihtoehtoja tasapuolisesti jos olisit pässyt lääkikseen?

        Anteeksi, korvaa sana "päätös" sanalla "valinta".


      • omanonnensaseppä
        ismo laitela kirjoitti:

        Anteeksi, korvaa sana "päätös" sanalla "valinta".

        Vaihtoehtot olivat pyrkiä lääkikseen tai aloittaa opiskelu luonnontieteellisessä tk. Valitsin/päätin jälkimmäisen.


      • JusJusJus
        ismo laitela kirjoitti:

        Todellisuudessa et kuitenkaan tehnyt päätöstä, koska et päässyt koskaan sisälle lääkikseen. Päätökseksi sitä voisi kutsua vasta silloin kun sinulla on ovet auki kumpaankin suuntaan. Ole rehellinen, olisitko oikeasti punninnut molempia vaihtoehtoja tasapuolisesti jos olisit pässyt lääkikseen?

        Tiedän tuon pakkomielteen, mulle tuli myös sellainen. Heti kirjoitusten jälkeen mielessä pyöri useampikin vaihtoehto (bilsa, mikrobilsa, ravitsemustiede..), mutta sen lääkisen pääsykokeen jälkeen "erehdyin" mukaan erilaisiin lääkiskeskustelufoorumeihin ja ostin pari lääkiksen kirjaa (kirra, fysiologia) ja hurahdin tyystin.

        Mä tajusin, että lääkärin ammatti on juuri mun juttuni. Haluaisin perinnöllisyystieteen puolelle, kirurgiksi tai gyneksi.

        Mä en tiedä onko se, että on vain se yksi vaihtoehto, hyvä asia vai ei. Mä olen myös keskilahjakas, en mikään 7 ällän ylioppilas ja jäin keväällä aika kauas pisterajoista, mutta yritän uudelleen nyt kun ehtii valmistautumaan kunnolla.

        Eihän se työ mitään Grayn anatomiaa ole, mutta mua ainakin motivoi työn monipuolisuus ja se, että voi olla ihmisten kanssa tekemisissä.


      • lääkis monipuolinen

        Itsestäni tuntui, että en sovellu millekään muulle alalle kuin lääkäriksi. Opettajaksi tai poliisiksi en pääsisi. Toisaalta tuntui niinkin, että en haluaisi opettaa nykyajan levottomia lapsia, poliisiksi ei fyysinen kunto riittäisi.

        Pappi en osaisi olla, sosiaalityöntekijäksi en ole kyllin sosiaalinen. Sairaanhoitajien 3-vuorotyö on minulle liian raskas.

        Monella kiinnostavalla alalla ei ole välttämättä töitä esim. tanssi, toimintaterapeutti jne.

        Psykologiksi en jaksaisi, ala on lisäksi jotenkin epävarma. Kun kunnilta loppuu rahat, psykologien määrää tullaan väistämättä vähentämään.

        Toimistotöissä tullisin hulluksi muutamassa viikossa, tietokonealoista puhumattakaan.

        Tehdastyö ei kiinnosta, siivoustyössä inhoan kaikkia myrkkyjä, joita puhdistuksessa käytetään.

        Lääkärintyö on todella monipuolinen: silmälääkäri, lastenlääkäri, psykiatri, kirurgi, kliininen fysiologia jne.

        Hallintolääkäri, Kuulonhuolto-liiton lääkäri, Valviran lääkäri, Kelaan lääkäriksi.


    • no ei mieleenkään

      Minä älysin jo heti ylioppilaaksi päästyäni, ettei minulla ole asiaa lääkikseen. En lähtenyt iskemään päätäni seinään, vaan hain tiedekuntaan, johon pääsin ensi yrityksellä. Koskaan ei ole käynyt mielessä, että pitäisi yrittää lääkikseen.

      Sanon vaan, että tuhlaat aikaasi ja voimiasi turhaan, jos sinne lääkikseen vielä yrität.

    • pruuits

      Jokainen hakee sinne opiskelemaan, mihin haluaa. Jos haluat mieluummin siivoojaksi, sitten ei kannata enää lääkikseen hakea. Silloin jos haluaa lääkäriksi, onko muuta vaihtoehtoa kuin hakea vuosi vuoden jälkeen, niin kauan kun sinne pääsee? Häh? Lääkikseen pääsee, kun tarpeeksi opiskelee pääsykokeeseen. Ehkä et ole vielä tarpeeksi opiskellut.Jos lääkäriksi haluat, jatkat niin kauan kun sisään pääset.

    • pepe500

      Ei sinne lääkikseen ole niin vaikea päästä jos motivaatio on kohdillaan. Kysymys ei kuitenkaan ole "haluatko lääkikseen", vaan "KUINKA paljon haluat päästä sinne, kuinka paljon olet valmis tekemään sen eteen, kuinka paljon olet valmis uhraamaan asioita sen vuoksi". Pääsykoelukeminen käy työstä ja vastoinkäymisiä on varmasti edessä, mutta uskon vakaasti että JOKAINEN jolla on motivaatio kunnossa tulee lopulta pääsemään sisään. Se on sitten toinen asia oletko valmis taistelemaan mahdollisesti vielä vuosia sisäänpääsyn kanssa. Tie lääkikseen saattaa olla hyvinkin kivinen. Oletko valmis siihen? Näitä asioita kannattaa miettiä. Itse taistelin kolme vuotta pohjamudissa ja nyt sisäänpääsytäni voin todeta, että todellakin kannatti.

      Tee siis itsellesi palvelus ja hae!

    • hopi hopi

      Hae Pietariin tai Viroon lääkikseen. Pietarissa opisekelet eka vuoden venäjää ja sitten 1. vuosikurssille. Suomessa on tuhansia lääkäreitä Venäjältä ja sieltä tulee hyviä kirurgeja. Turhaan pähkäilet ja luet pääsykokeisiin. Ne ei kerro siitä, kuinka hyvä lääkäri sinusta voisi tulla. Kuinka hyvä olisit ammatissasi. Siksi älä hukkaa täällä vuosia pääsykokeisiin, vaan aloita opinnot heti. 3. vuosikurssin jälkeen Pietarissa, voit suorittaa harjoittelut aina Suomessa ja lopuksi tutkintosi hyväksytään sellaisena Suomeen, tai minne tahansa maailmalle. Liian moni hyvä lääkäriksi sopiva henkilö antaa periksi pääsykoesysteemille. Se, että Suomessa on pienet kiintiöt lääkikseen ei tarkoita sitä, että maailmalla olisi.

    • aloittaja.

      Täällä joku kommentoi, että tuhlaan aikaani lukemiseen, mutta itse ainakin huomaan elämäni helpottuneen, kun omaksuin loogista ajattelua. Olin nuorempana aika suurpiirteinen, mutta nyt osaan kiinnittää huomiota myös yksityiskohtiin.

      Katselin tämän vuoden pisterajoja ja hyvänä päivänä olisin päässyt Ouluun opiskelemaan. Tämä on minun unelmani. En halua lääkäriksi statuksen takia, vaan kiinnostuksesta olla läsnä ihmisten elämässä eri elämänvaiheissa.

      Kyllä se poikaystävä sparraa vielä minua. Jos minua ei ole älykkyydellä pilattu, niin ainakin olen riittävän omapäinen ollakseni luovuttamatta.

      Huomenna taas jatkuu lukemiset. Pitää käyttää lomapäivät lukemiseen, kun töissä pitää käydä.

    • pepe500

      Ihmiset on kateellisia ja katkeria omien epäonnistumisien johdosta. He selailevat silti näitä keskusteluita ja lyttäävät ihmisiä jotka epäröivät vähänkin itseään, koska he eivät halua nähdä kenenkään tekevän jotain sellaista mihin he itse eivät pystyneet. Luuletko että kukaan menestyksekäs, onnellinen ja muutenkin omaan elämäänsä tyytyväinen ihminen tulisi suomi24:n palstalle ja lyttäisi sinun - täysin toteutettavissa - olevan unelmasi? Ehkä poikaystäväsikin pelkää menettävänsä sinut jos pääset lääkikseen, ja siksi "epäilee" taitojasi.

      Oman hakuprosessini alkupuolella huomasin itsekkin kuinka eräät tuttavat epäili taitojani, "pelotteli" kuinka vaikeaa lääkiksessä on (vaikkei heillä itsellään ollut mitään tietoa asiasta) ja muutenkin tuntui suhtautuvan negatiivisesti pyrkimykseeni. Keitä nämä henkilöt olivat? He olivat järjestäen ihmisiä joilla oli lääkistä selvästi alempi koulutustaso, ihmisiä jotka ovat aina kilpailleet kanssani paremmista tuloksista oli se sitten urheilussa, koulussa tai muualla. Muistan elävästi kuinka näin erään tälläisen henkilön kasvoilta huojentuneen ilmeen kun kerroin etten päässyt toisellakaan hakukerralla sisään. Jännästi sitten taas kukaan lääkiksessä jo olevista tai muuten vain oman tiensä löytäneistä tuttavistani ei lytännyt haaveitani, vaan kannusti vilpittömästi jatkamaan taistelua.

      Myös ne kateelliset ja negatiivisesti hakemiseeni suhtautuneet kaverini säilyvät edelleen kavereina vaikka pääsinkin lopulta sisään lääkikseen. Tunnistin heidän reaktionsa ja ymmärrän sen. Yksi heistä olikin aluksi negatiivinen, mutta päätti sitten itsekkin edetä urallaan (mahdollisesti hakemisestani motivoituneena) ja nyt hänenkin suhtautumisensa minuun on muuttunut täysin, positiivisessa mielessä.

      Älä siis kuuntele ketään kuka väittää ettei sinusta olisi siihen. Jokaisesta on siihen kunhan vain jaksaa tehdä töitä ja taistella. Suurin osa nykyisistäkin lääkäreistä on hakenut monta kertaa ennen kuin ovat päässeet sisään, se on enemmän kuin normaalia. Tiedän erään nyt jo vuosia kirurgina työskennelleen henkilön joka pääsi aikanaan seitsemännellä kerralla sisään. Veikkaanpa ettei hänkään kadu rohkeuttaan, päättäväisyyttään ja sinnikkyytään.

    • hitonvähättelijät

      Minulla ei ole kokemusta lääkikseen hakemisesta, mutta oikikseen olen sensijaan hakenut useamman kerran, kunnes sitten pääsin. Ajattelin kuitenkin kertoa kokemuksistani, koska vähättely tuli tutuksi niinä aikoina kun vielä pänttäsin pääsykokeisiin. Moni katseli halveksuen vierestä ja naureskelikin minulle, ei se tule sinne koskaan pääsemään. Ja nämä naureskelijat itse ovat opintonsa käyneet amiksessa, tottakai.

      Muut yliopistoon hakeneet eivät lytänneet haaveitani, koska itsekin omakohtaisesti tiesivät, että se voi olla monen vuoden homma. Kyllähän minäkin olisin heittämällä mennyt amikseen sisään, jos olisin yrittänyt. Voin kyllä myöntää että tuli amis-viha siitä vuosien vinoilusta, vaikka eivät kaikki sellaisia juntteja ole.

      Jotkut pääsevät opiskelemaan suoraan lukiosta, toisilla se vaatii useamman hakukerran. Mielestäni tästä ei voi vetää suoria johtopäätöksiä älykkyydestä/lahjakkuudesta/mistään muustakaan. Ja pääsykoemenestys ei kerro mitään siitä, miten menestynyt tulet olemaan työelämässä. Kunhan nyt pääset sinne opiskelemaan, ja jaksat uskoa unelmaasi.

      Älä tee päätöksiä perustuen muiden mielipiteisiin. Äläkä varsinkaan itse vähättele itseäsi. Toki järkeä tulee käyttää : Onko ala varmasti se, minne oikeasti haluat, ja onko sinulla realistisia mahdollisuuksia?

    • Hae!

      Kannattaa varmaan lähteä siitä, että pohtii miksi haluaa lääkikseen (tai miksi siitä on tullut sinulle omien sanojesi mukaan jopa "pakkomielle"). Jos sinne toteaa haluavansa pääasiassa esim. vaikkapa vanhempien (tai muiden läheisten) painostuksen/odotusten, palkan tai statuksen vuoksi, opiskelu ja lääkärintyö saattavat alkaa tuntua jossakin vaiheessa ankealta ja epäpalkitsevalta touhulta mikäli omaa aitoa innostusta opiskeltavia asioita kohtaan ei olekaan niin paljoa. Tällöin saattaa olla hyvä pohtia, löytyisikö jotain muuta alaa kohtaan sitä todellista "paloa".

      Jos kuitenkin päädyt siihen lopputulokseen että haluat lääkikseen siksi koska koet sen olevan sun juttusi ja olet oikeasti innostunut lääkiksessa opetettavista asioista, niin hae ihmeessä uudelleen! Niin klisee kuin se onkin, niin jokaisella on vain yksi elämä ja se on elettävä itseään varten. Jos haluat lääkikseen, niin sitoudu tekemään kovasti hommia ja yritä olla piittaamatta muiden negatiivisuudesta. Itseäsi varten sinne haet, et muita. Kuten pepe500 sanoi, monet noista negatiivisista ja epäilevistä ihmisistä saattavat hyvinkin projisoida omaa kateuttaan, epävarmuuttaan ja harmiaan omista mahdollisista epäonnistumisistaan suhun - mikäpä helpottaisi itseensä epävarman ihmisen tyytymättömyyttä ja kateutta kuin se, kun näkee jonkun muun epäonnistuvan ja voi kokea ettei ole yksin mieliharminsa kanssa :D Misery loves company ja niin edelleen. Kyllä mä uskon että sulla - tai kenellä hyvänsä muullakin - on mahdollisuudet päästä lääkikseen kun oikein yrittää. Sulla on ilmeisesti vielä pohjaa ainakin kemian osalta, eli sekin auttaa. Jos on mahdollista, niin kannattaa ehkä harkita opiskelun tueksi valmennuskurssia tai kaveria jonka kanssa voit opiskella. Mun mielestäni kuulostaa että tarvitset lähinnä itsevarmuutta omaan osaamiseesi ja hyvän suunnitelman siihen lukemiseen, kyllä sulla on mahdollisuuksia jos lääkikseen tahdot!

      • tämäkin puoli

        "Tällöin saattaa olla hyvä pohtia, löytyisikö jotain muuta alaa kohtaan sitä todellista "paloa"."
        Jos paloa jotain alaa kohtaan on, sen kyllä tietää. Paloa ei synny noin vain tyhjästä.

        Minusta olisi syytä miettiä sitäkin, voisiko opiskella jotain alaa ihan pelkin järkiperustein, ilman suurta paloa. Hyvä järkiperuste on jo se, että alalta voi työllistyä ja ansaita elatuksensa.

        Jossakin vaiheessa on viisasta uskoa, ettei kannata uhrata monta vuotta pääsykokeisiin. Jos on pelkkiin pääsykokeisiin joutunut pänttäämään vuosikausia, mitenkähän itse opiskelu onnistuu?


      • Hae
        tämäkin puoli kirjoitti:

        "Tällöin saattaa olla hyvä pohtia, löytyisikö jotain muuta alaa kohtaan sitä todellista "paloa"."
        Jos paloa jotain alaa kohtaan on, sen kyllä tietää. Paloa ei synny noin vain tyhjästä.

        Minusta olisi syytä miettiä sitäkin, voisiko opiskella jotain alaa ihan pelkin järkiperustein, ilman suurta paloa. Hyvä järkiperuste on jo se, että alalta voi työllistyä ja ansaita elatuksensa.

        Jossakin vaiheessa on viisasta uskoa, ettei kannata uhrata monta vuotta pääsykokeisiin. Jos on pelkkiin pääsykokeisiin joutunut pänttäämään vuosikausia, mitenkähän itse opiskelu onnistuu?

        Noh, en meinannut ihan kirjaimellisesti sitä että olisi täytynyt tuntea "suurta paloa" lääkikseen viisivuotiaasta saakka jotta sinne voisi hakea :D Lähinnä oli tarkoitus kehottaa AP:ta juurikin puntaroimaan että mikä häntä lääkikseen loppujen lopuksi ajaa, kun hän itse vaikutti epävarmalta: onko se oma kiinnostus alaa kohtaan, onko "pakkomielle" lääkiksestä peräisin vaikkapa sitä jalustalle nostavilta sukulaisilta/tutuilta, onko se status jne.

        Ja joo, ilman muuta on fiksua miettiä noita "järkiperusteitakin", kuten työllistymistä ja sitä pystyykö elättämään itsensä valmistuttuaan. Meinasin vain sitä, että jos hakee johonkin opiskelupaikkaan esim. siksi että kaipaa sitä ammatin tuomaa statusta ja ala itsessään ei välttämättä kiinnosta, niin työnteko voi alkaa tuntua jossain vaiheessa ankealta vaikka palkkaa tulisikin. No, lääkärinhän ei toki kamalasti tarvitsisi murehtia että löytyykö työtä.

        Saattaahan se olla että jos hakee todella monta kertaa ja jää aina vaan silti erittäin kauas sisäänpääsystä niin voi pohdiskella muitakin mahdollisia alavaihtoehtoja. Se vaan, että AP tässä tapauksessa nyt ei ole edes hakenut vielä "vuosikausia" vaan vasta kahdesti (mikä ei ole mitenkään ennenkuulumatonta kun lääkikseen haetaan). Lisäksi hän kuulostaa tässä siltä että hänellä ei ehkä ole itsellään kovin hyvä luottamus omiin kykyihinsä, ja lisäksi lähipiirin negatiiviset kommentit lannistavat entisestään. Sekin voi vaikuttaa osaltaan opiskelumenestykseen, jos ajattelee heti kättelyssä että "olen ihan huono ja poikaystäväkin sanoi etten voi onnistua". On lääkikseen ennenkin päässyt ihmisiä jotka eivät ole edes käyneet lukiota tai kirjoittaneet keskinkertaiset tai jopa ns. huonot paperit.


      • itseni

        "mikäpä helpottaisi itseensä epävarman ihmisen tyytymättömyyttä ja kateutta kuin se, kun näkee jonkun muun epäonnistuvan ja voi kokea ettei ole yksin mieliharminsa kanssa :D"
        Kiitos tästä vastauksesta nimimerkki "Hae!" Siinä sainkin vastauksen kysymykseeni jonka esitin täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12408174


    • 445644456

      Jos jää joka kerta kauas sisäänpääsyrajasta, ei välttämättä kannata heti rynnätä hakemaan toiselle alalle, vaan tehdä kunnollinen opiskelutaparemontti. Jos lukion bilsaa, kemiaa ja fysiikkaa ei vain millään sisäistä, vaikka samoja asioita tankkaa vuodesta toiseen, vika ei varmasti ole ihmisessä, vaan opiskelutekniikassa.

      Tarkoitan siis sitä, että ei kauas rajasta jääminen tarkoita missään nimessä sitä, etteikö hakija olisi sovelias lääkäriksi. Pääsykoekirjallisuudella ja itse koulutuksella kun ei ole juuri mitään tekemistä toistensa kanssa.

      • kuinkakau

        No enpä tiedä, onko heti toiselle alalle ryntäämistä, jos on epäonnistunut lääkiksen pääsykokeessa monta kertaa ja alkaa harkita jotakin muuta. Eihän koko elämää voi tuhlata lääkiksestä haaveilemalla. Opiskelemaan, ammattiin ja työhön olisi hyvä päästä alle 30-vuotiaana.


      • 445644456
        kuinkakau kirjoitti:

        No enpä tiedä, onko heti toiselle alalle ryntäämistä, jos on epäonnistunut lääkiksen pääsykokeessa monta kertaa ja alkaa harkita jotakin muuta. Eihän koko elämää voi tuhlata lääkiksestä haaveilemalla. Opiskelemaan, ammattiin ja työhön olisi hyvä päästä alle 30-vuotiaana.

        No kyllä se on. Varmasti ahdistaa opiskella jotain muuta alaa kuin lääketiedettä, jos lääketiede on se, joka oikeasti kiinnostaa kaikista eniten. Ei luovuteta niin helposti, eihän?


    • kandipaatti

      Jos huono sisälukutaito l. pääsykokeen nykyinen luonne esti mielestäsi sisäänpääsysi, sitä et voi muuttaa vaikka opettelisit pääsykoekirjat ulkoa. Ulkoaoppiminen ja papukaijana toistaminen kun ei riitä, pitää kyetä kokeessa oppimaan uutta ja soveltamaan.

      Unohda koko juttu. Lääkiksiin riittää pilvin pimein AHKERASTI lukeneita, sisälukutaitoisia huippuhakijoita. Älä hakkaa päätäsi seinään.

    • sdfjn93

      Miksi te hyvät ihmiset että hae vaan jollekin muulle alalle jos lääkikseen ette pääse vielä n:llä yrittämälläkään? Väitättekö ettei oikeesti mikään muu kiinnosta? Sairaanhoitaja? Farmaseutti? Sairaalafyysikko? Luonnontieteilijä? Tuossa vaikka hyvin samankaltaisia aloja. Ei kenellekään ole olemassa vaan yhtä ammattia, jossa on onnellinen ja muissa onneton. Sitä paitsi ainakin itselleni elämä on ihan muualla kuin työpaikalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe