Milloin milloin milloin..??

Kauhea kriminaali

Mulla kävi sellainen tapaus tässä 14.7. erään kaupungin alueella, että ajelin kotiin päin ja kuinka ollakaan, siinä reitin varrella oli miehittämätön tutka-auto parkissa.
Ja kohdallahan sitten välähti.
En nyt sössötä siitä muuten sen enempiä, koska vastuuni olen oppinut kantamaan asiassa kuin asiassa, mutta tietenkin asiaan vaikutti juuri ostamani auto johon en ole vielä ehtinyt saada tätä kuuluisaa perstuntumaa ihan kohdilleen vielä.
En nyt koheltanut enkä kaahannutkaan, mutta sen verran oli extraa, että tosiaan välähti. En ole ihan varma edes, että selviänkö huomautuksella vai meneekö maksamisen puolelle hieman. Että tää ylitys oli siinä kintaalla.
Se nyt kiinnostaisi tietää, että kauanko siihen menee, että tuollaisesta väläytyksestä tulee sitten kuskille postia..?
Ja jos tää tilanne oli pelkän huomautuksen arvoinen juttu, niin lähettävätkökään välttämättä mitään?
Autoni on kyllä rahoituksella hankittu, mutta mä nyt kuitenkin olen haltija, joten mahtaako tämä vaikuttaa asiaan, että jos tiketti kiertää rahoitusyhtiön kautta haltijalle vai miten on?
Olis vaan kiva saada tuokin asia pois päiväjärjestyksestä ilman isompia odotteluja.
Tietenkin vois mennä kysymään poliisilaitokseltakin asiaa, mutta ajattelin kysyä täältä ekaksi. Jos vaikka joku fiksu voisi laittaa asiallista faktaa tänne päin.
Eräs tuttuni puhui muutamasta päivästä, mutta tässä on sentäs mennyt jo viikko odotellessa.
Niin juu, kuten varmaan kirjoituksesta huomaa, oli sitten elämäni eka tällainen tapaus, vaikka mulla on kortti ollutkin jo 90-luvulta asti.

5

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+1

      Joo, vähänkin fiksumpi kuljettaja vilkaisee aina silloin nopeusmittariin, kun huomaa kameran välähtäneen. Siitä voi silloin päätellä jo paljon, mitä tuleman pitää.

      Jos ylinopeutta on varmuusvähennyksen jälkeen 3-7 km/h seuraa huomautus.
      Jos ylinopeutta on 8-20 km/h seuraa suurempi, tai pienempi rikesakko.
      Jos ylinopeutta on 21 km/h yli sallitun mennään päiväsakoille.

      Jos ylinopeudesta seuraa rikesakko, niin poliisin on lähetettävä lain mukaan se postitse kahden viikon kuluessa rikkomuksesta auton omistajalle/haltijalle, käyttövastaavalle, jne. Huomautukseen todennäköisesti sovelletaan samaa sääntöä.
      Jos taas seurauksena on sakko, niin siitä kutsutaan erikseen kotipaikan poliisiin se noutamaan, tai poliisi tuo sen sakotettavalle. Sakko on annettavat tiedoksi ennen rikoksen vanhenemista, joka on kaksi vuotta.

      • Kauhea kriminaali

        Vilkaisin sen verran, että taitaa mennä just rikesakon puolelle.
        Tosin riippuu siitä kuinka iso tuo oman autoni nopeusmittarin virhe on ja siitä pois tuo tutkan vähennys jne. Joten siitä nyt päättelin, et menee joko huomautuksella tai vähän maksamisen puolelle ja tuo vähän maksamisen puolelle meinaa mun sanomana rikesakkoa. Päiväsakoille ei missään tapauksessa mennä.
        Siitä fiksuudesta tiedä nyt muuten, mutta eipä tässä ole tullut kaahattua, kolaroitua tms tässä parin kymmenen vuoden aikana.
        Että vastuuni olen kuitenkin omalta osaltani kantanut liikenneturvallisuuden eteen kyllä.
        No, odottelen toisen viikon vielä, jos vaikka laitokselta kuuluisi jotain.
        Sitten menen kyselemään, kun en kuitenkaan kahta vuotta ala odottelemaan tällaista asiaa.


      • 10+19
        Kauhea kriminaali kirjoitti:

        Vilkaisin sen verran, että taitaa mennä just rikesakon puolelle.
        Tosin riippuu siitä kuinka iso tuo oman autoni nopeusmittarin virhe on ja siitä pois tuo tutkan vähennys jne. Joten siitä nyt päättelin, et menee joko huomautuksella tai vähän maksamisen puolelle ja tuo vähän maksamisen puolelle meinaa mun sanomana rikesakkoa. Päiväsakoille ei missään tapauksessa mennä.
        Siitä fiksuudesta tiedä nyt muuten, mutta eipä tässä ole tullut kaahattua, kolaroitua tms tässä parin kymmenen vuoden aikana.
        Että vastuuni olen kuitenkin omalta osaltani kantanut liikenneturvallisuuden eteen kyllä.
        No, odottelen toisen viikon vielä, jos vaikka laitokselta kuuluisi jotain.
        Sitten menen kyselemään, kun en kuitenkaan kahta vuotta ala odottelemaan tällaista asiaa.

        Niin, siellä Viljatiellä Malmillahan se poliisin valtakunnallinen Liikenneturvallisuuskeskus sijaitsee. Jos siinä vieressä asut, niin poikkea toki kysymässä.
        Nykyään kun kaikki Suomen ylinopeudet, joissa ajoenuvoa ei pysäytetä, eikä kuljettajaa erikseen selvitetä hoidetaan sieltä.


      • alpharemuxxx
        Kauhea kriminaali kirjoitti:

        Vilkaisin sen verran, että taitaa mennä just rikesakon puolelle.
        Tosin riippuu siitä kuinka iso tuo oman autoni nopeusmittarin virhe on ja siitä pois tuo tutkan vähennys jne. Joten siitä nyt päättelin, et menee joko huomautuksella tai vähän maksamisen puolelle ja tuo vähän maksamisen puolelle meinaa mun sanomana rikesakkoa. Päiväsakoille ei missään tapauksessa mennä.
        Siitä fiksuudesta tiedä nyt muuten, mutta eipä tässä ole tullut kaahattua, kolaroitua tms tässä parin kymmenen vuoden aikana.
        Että vastuuni olen kuitenkin omalta osaltani kantanut liikenneturvallisuuden eteen kyllä.
        No, odottelen toisen viikon vielä, jos vaikka laitokselta kuuluisi jotain.
        Sitten menen kyselemään, kun en kuitenkaan kahta vuotta ala odottelemaan tällaista asiaa.

        No juu, itsellänikin on ollut kortti jo 90-luvun puolivälistä asti ja olen saanut tuon linnunpöntön välähtämään yhteensä viisi kertaa, joista yksi oli tutka-auto, loput neljä tolppia. Yhdestä tolpasta sain rikesakon, tasan huntti maksettavaa ja kaikista muista tuli huomautus. Aikaa kirjeiden saapumiseen meni 1,5-3 viikkoa.

        Ps. huvittavin noista huomautuksista oli ohituskaistan päähän laitettu kamera, ylinopeutta oli ollut 3km/h 80km/h alueella ohituksen jälkeisessä tilanteessa. Huoh, että on joustava systeemi..


    • Kauhea kriminaali

      No niin, tänään tuli postia sitten.
      Ja huomautuksella selvisin, 50km/h rajoitusalueella nopeuteni oli 57km/h.
      Eli tarkalle meni, kilometri enempi tuntinopeudessa, niin olisi napsahtanut tuo 115€ rikesakko.
      Eli tuosta tuo epävarmuus, että meneekö huomautteluksi vai rikemaksuksi, mitä mun järki ei riittänyt varmaksi vannomaan.
      Ja tulipa tuo autoni nopeusmittarin virhemarginaalikin samalla selvitettyä. Eli on pieni.
      No, eiköhän tää tästä sitten jatku tämä elämä.
      Nuo ohituskaistojen loppupäät ja rajoitusalueiden rajathan taitaa olla virkavallalla ne suosituimmat paikat nopeudenvalvonnassa.
      Mutta helkkarin hyvä kyllä, että liikennettä valvotaan. Kun aika kohellusta tuo meno tien päällä usein näyttää olevan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe