Miksi Israel raamatussa muurasi ja poltti lapsiaan ???

Ihme touhua

Kertoisiko joku edes yhden järkisyyn sille? Se siirtyi mayoulle ja atsteekeille ja monille kulteille myöhemmin. Myös kat kirkon pimeisiin osiin ! Jeesus eSikoisena lopetti käytännön ja tuli perustuskiveksi. Joosef nuorimmaisena kuoppaan laitettuna symboloi siementä ja vartioi viljavarastoja myöhemmin!!!

15

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Touhutulkki

      Viestisi on sekava. Muurauksella tarkoittanet murhaamista, eikä Israel tietämäni mukaan koskaan tappanut omia lapsiaan. Muiden kansojen lapsia sen sijaan tapettiin eräässä yhteydessä, kun kokonainen heimo pantiin matalaksi. Luultavasti juuri siksi, että näillä kansoilla perverssit polttouhrit ja jopa omien lasten kidutus oli yleistä. Tähän toisten kansojen tuhoamiseen Jumala antoi erikseen nimenomaiset määräykset tuota historiallista tilannetta silmälläpitäen. Silti ajatus Jumalasta, joka hyväksyi siviileihin kohdistuvat sotatoimet, tuntuu edelleen joskus raskaalta.

      Joosef-vertaus tuskin liittyy tähän asiaan mitenkään. Selitä tarkemmin, jos kaipaat muiden tulkintaa aiheesta.

      • fda

        Älä unohda Jeftaa ja sitä kuinka hän teki tyttärestään polttouhrin raamatun Jumalalle.


      • Rajattu Ajatus

        Touhutulkki:"Silti ajatus Jumalasta, joka hyväksyi siviileihin kohdistuvat sotatoimet, tuntuu edelleen joskus raskaalta. "

        Joskus?

        Joka toinen viikonloppu?


      • ljklkjkj

        "Muiden kansojen lapsia sen sijaan tapettiin eräässä yhteydessä, "

        Eräässä yhteydessä?

        Oletko koskaan laskenut, että miten paljon Raamatun tarinoissa murhataan ihmisiä?

        "Silti ajatus Jumalasta, joka hyväksyi siviileihin kohdistuvat sotatoimet, tuntuu edelleen joskus raskaalta. "

        Siviiliileihin kohdistuneet sotatoimet tuntuvat sentään joskus raskaalta?

        Joka toinen viikonloppuko?


    • Paini-Jaakko

      "Miksi Israel raamatussa muurasi ja poltti lapsiaan ?"

      Isra-El = Hän joka taisteli Jumalan kanssa

      • Etkö sitten tiedä tätä

        Kylläpä vaan israelin heimoissa oli tapana uhrata esikoinen ja nuorin kun rakennettiin pyhiä paikkoja!!! Ja lapsiuhrit olivat tavallisia!


      • Esimerkki 1
        Etkö sitten tiedä tätä kirjoitti:

        Kylläpä vaan israelin heimoissa oli tapana uhrata esikoinen ja nuorin kun rakennettiin pyhiä paikkoja!!! Ja lapsiuhrit olivat tavallisia!

        26 Kun Mooabin kuningas näki joutuvansa tappiolle taistelussa, otti hän mukaansa seitsemänsataa miekkamiestä murtautuakseen Edomin kuninkaan luo; mutta he eivät voineet.
        27 Niin hän otti poikansa, esikoisensa, joka oli tuleva kuninkaaksi hänen sijaansa, ja uhrasi hänet polttouhriksi muurilla. Silloin suuri viha kohtasi Israelia, niin että he lähtivät sieltä ja palasivat omaan maahansa.


      • Esimerkki 2
        Esimerkki 1 kirjoitti:

        26 Kun Mooabin kuningas näki joutuvansa tappiolle taistelussa, otti hän mukaansa seitsemänsataa miekkamiestä murtautuakseen Edomin kuninkaan luo; mutta he eivät voineet.
        27 Niin hän otti poikansa, esikoisensa, joka oli tuleva kuninkaaksi hänen sijaansa, ja uhrasi hänet polttouhriksi muurilla. Silloin suuri viha kohtasi Israelia, niin että he lähtivät sieltä ja palasivat omaan maahansa.

        Jeftan lupaus ja ammonilaisten kukistuminen

        29 Silloin Jeftaan tuli Herran henki. Jefta kulki Gileadin ja Manassen alueiden kautta ja palasi Gileadin Mispaan. Sieltä hän lähti sotaretkelle ammonilaisia vastaan. 30 Jefta antoi Herralle tämän lupauksen: "Jos sallit minun voittaa ammonilaiset, 31 minä lupaan sinulle uhriksi sen, joka ensimmäisenä tulee taloni portista minua vastaan, kun palaan voittajana kotiin. Sen minä uhraan sinulle polttouhrina."
        32 Sitten Jefta lähti taisteluun ammonilaisia vastaan, ja Herra antoi heidät hänen käsiinsä. 33 Hän löi ammonilaiset Aroerissa perin pohjin ja ajoi heitä takaa Minnitin seuduille ja Abel- Keramimiin saakka valloittaen kaksikymmentä kaupunkia. Näin ammonilaiset jäivät tappiolle taistelussaan israelilaisia vastaan.

        34 Mutta kun Jefta palasi kotiinsa Mispaan, häntä vastaan tuli rumpua lyöden ja tanssien hänen oma tyttärensä, hänen ainoa lapsensa. Jeftalla ei ollut poikaa eikä toista tytärtä. 35 Nähdessään tyttärensä Jefta repäisi vaatteensa ja sanoi: "Voi, oma tyttäreni, mikä hirveä onnettomuus! Miksi juuri sinun piti tulla ensimmäisenä minua vastaan! Minä annoin Herralle lupauksen enkä voi sitä peruuttaa." 36 Silloin tytär sanoi hänelle: "Isä, sinä olet antanut Herralle lupauksen. Tee siis minulle lupauksesi mukaisesti, kun Herra nyt on antanut sinun kostaa vihollisillesi ammonilaisille." 37 Hän jatkoi: "Yhtä asiaa haluaisin sinulta kuitenkin pyytää: suo minulle vielä kaksi kuukautta aikaa. Haluaisin mennä ystävättärieni kanssa vuorille suremaan sitä, että minun on kuoltava näin nuorena." 38 Jefta sanoi hänelle: "Mene vain, tyttäreni."

        Jefta antoi tyttärensä lähteä kahdeksi kuukaudeksi. Tytär meni ystävättäriensä kanssa vuorille suremaan sitä, että hänen oli kuoltava naimattomana ja lapsettomana. 39 Kahden kuukauden kuluttua hän palasi isänsä luo. Jefta täytti Herralle antamansa lupauksen, ja hänen tyttärensä kuoli koskemattomana neitsyenä. Israelissa tuli tavaksi, 40 että nuoret tytöt menivät vuosittain neljäksi päiväksi ylistämään lauluillaan gileadilaisen Jeftan tyttären muistoa.


      • Kolmas esimerkki
        Esimerkki 2 kirjoitti:

        Jeftan lupaus ja ammonilaisten kukistuminen

        29 Silloin Jeftaan tuli Herran henki. Jefta kulki Gileadin ja Manassen alueiden kautta ja palasi Gileadin Mispaan. Sieltä hän lähti sotaretkelle ammonilaisia vastaan. 30 Jefta antoi Herralle tämän lupauksen: "Jos sallit minun voittaa ammonilaiset, 31 minä lupaan sinulle uhriksi sen, joka ensimmäisenä tulee taloni portista minua vastaan, kun palaan voittajana kotiin. Sen minä uhraan sinulle polttouhrina."
        32 Sitten Jefta lähti taisteluun ammonilaisia vastaan, ja Herra antoi heidät hänen käsiinsä. 33 Hän löi ammonilaiset Aroerissa perin pohjin ja ajoi heitä takaa Minnitin seuduille ja Abel- Keramimiin saakka valloittaen kaksikymmentä kaupunkia. Näin ammonilaiset jäivät tappiolle taistelussaan israelilaisia vastaan.

        34 Mutta kun Jefta palasi kotiinsa Mispaan, häntä vastaan tuli rumpua lyöden ja tanssien hänen oma tyttärensä, hänen ainoa lapsensa. Jeftalla ei ollut poikaa eikä toista tytärtä. 35 Nähdessään tyttärensä Jefta repäisi vaatteensa ja sanoi: "Voi, oma tyttäreni, mikä hirveä onnettomuus! Miksi juuri sinun piti tulla ensimmäisenä minua vastaan! Minä annoin Herralle lupauksen enkä voi sitä peruuttaa." 36 Silloin tytär sanoi hänelle: "Isä, sinä olet antanut Herralle lupauksen. Tee siis minulle lupauksesi mukaisesti, kun Herra nyt on antanut sinun kostaa vihollisillesi ammonilaisille." 37 Hän jatkoi: "Yhtä asiaa haluaisin sinulta kuitenkin pyytää: suo minulle vielä kaksi kuukautta aikaa. Haluaisin mennä ystävättärieni kanssa vuorille suremaan sitä, että minun on kuoltava näin nuorena." 38 Jefta sanoi hänelle: "Mene vain, tyttäreni."

        Jefta antoi tyttärensä lähteä kahdeksi kuukaudeksi. Tytär meni ystävättäriensä kanssa vuorille suremaan sitä, että hänen oli kuoltava naimattomana ja lapsettomana. 39 Kahden kuukauden kuluttua hän palasi isänsä luo. Jefta täytti Herralle antamansa lupauksen, ja hänen tyttärensä kuoli koskemattomana neitsyenä. Israelissa tuli tavaksi, 40 että nuoret tytöt menivät vuosittain neljäksi päiväksi ylistämään lauluillaan gileadilaisen Jeftan tyttären muistoa.

        Nälänhätä ja Saulin jälkeläisten kuolema

        1 Daavidin aikana oli nälänhätä, jota kesti kolme vuotta. Daavid kääntyi silloin Herran puoleen, ja Herra sanoi: "Saulin ja hänen sukunsa yllä on verivelka, koska hän on surmannut gibeonilaisia." 2 Gibeonilaiset eivät olleet israelilaisia vaan maahan jääneitä amorilaisia. Israelilaiset olivat vannoneet säästävänsä heidät, mutta Saul, joka ajoi kiihkeästi Israelin ja Juudan etuja, oli yrittänyt tuhota heidät. Kuningas kutsui nyt gibeonilaiset luokseen 3 ja kysyi heiltä: "Mitä minä voin tehdä hyväksenne? Miten voin sovittaa tämän asian, niin että te saattaisitte jälleen toivottaa siunausta Herran omalle kansalle?"

        4 Gibeonilaiset vastasivat: "Meidän ja Saulin suvun kesken ei ole kysymys hopeasta eikä kullasta, eikä meillä myöskään ole oikeutta surmata ketään israelilaista." Daavid sanoi: "Teen hyväksenne mitä vain pyydätte." 5 He vastasivat kuninkaalle: "Tuo mies tahtoi tehdä meistä lopun ja aikoi hävittää meidät tyystin koko Israelista. 6 Annettakoon meille seitsemän hänen jälkeläistään, niin teloitamme heidät Herran lepyttämiseksi Gibeassa, hänen valittunsa Saulin kaupungissa." Daavid sanoi: "Minä annan heidät teille."

        7 Sen valan vuoksi, jonka Daavid ja Saulin poika Jonatan olivat keskenään Herran nimeen vannoneet, kuningas säästi Jonatanin pojan Mefibosetin, Saulin pojanpojan. 8 Hän otti kaksi Aijan tyttären Rispan poikaa, Armonin ja Mefibosetin, jotka tämä oli synnyttänyt Saulille, sekä viisi Saulin tyttären Merabin* poikaa, jotka tämä oli synnyttänyt meholalaiselle Adrielille, Barsillain pojalle. 9 Heidät hän antoi gibeonilaisten käsiin, ja nämä teloittivat heidät vuorella Herran edessä. Näin he kuolivat kaikki yhdessä. Heidät surmattiin elonkorjuun ensimmäisinä päivinä, ohranleikkuun alkaessa.


      • On näitä ja monta!
        Kolmas esimerkki kirjoitti:

        Nälänhätä ja Saulin jälkeläisten kuolema

        1 Daavidin aikana oli nälänhätä, jota kesti kolme vuotta. Daavid kääntyi silloin Herran puoleen, ja Herra sanoi: "Saulin ja hänen sukunsa yllä on verivelka, koska hän on surmannut gibeonilaisia." 2 Gibeonilaiset eivät olleet israelilaisia vaan maahan jääneitä amorilaisia. Israelilaiset olivat vannoneet säästävänsä heidät, mutta Saul, joka ajoi kiihkeästi Israelin ja Juudan etuja, oli yrittänyt tuhota heidät. Kuningas kutsui nyt gibeonilaiset luokseen 3 ja kysyi heiltä: "Mitä minä voin tehdä hyväksenne? Miten voin sovittaa tämän asian, niin että te saattaisitte jälleen toivottaa siunausta Herran omalle kansalle?"

        4 Gibeonilaiset vastasivat: "Meidän ja Saulin suvun kesken ei ole kysymys hopeasta eikä kullasta, eikä meillä myöskään ole oikeutta surmata ketään israelilaista." Daavid sanoi: "Teen hyväksenne mitä vain pyydätte." 5 He vastasivat kuninkaalle: "Tuo mies tahtoi tehdä meistä lopun ja aikoi hävittää meidät tyystin koko Israelista. 6 Annettakoon meille seitsemän hänen jälkeläistään, niin teloitamme heidät Herran lepyttämiseksi Gibeassa, hänen valittunsa Saulin kaupungissa." Daavid sanoi: "Minä annan heidät teille."

        7 Sen valan vuoksi, jonka Daavid ja Saulin poika Jonatan olivat keskenään Herran nimeen vannoneet, kuningas säästi Jonatanin pojan Mefibosetin, Saulin pojanpojan. 8 Hän otti kaksi Aijan tyttären Rispan poikaa, Armonin ja Mefibosetin, jotka tämä oli synnyttänyt Saulille, sekä viisi Saulin tyttären Merabin* poikaa, jotka tämä oli synnyttänyt meholalaiselle Adrielille, Barsillain pojalle. 9 Heidät hän antoi gibeonilaisten käsiin, ja nämä teloittivat heidät vuorella Herran edessä. Näin he kuolivat kaikki yhdessä. Heidät surmattiin elonkorjuun ensimmäisinä päivinä, ohranleikkuun alkaessa.

        Viimeinen 2sam 21. Moab oli benjaminin heimoa...


      • ölkölklök
        Etkö sitten tiedä tätä kirjoitti:

        Kylläpä vaan israelin heimoissa oli tapana uhrata esikoinen ja nuorin kun rakennettiin pyhiä paikkoja!!! Ja lapsiuhrit olivat tavallisia!

        Onko se Raamatun vika ole, jos mielenvikaiset murhaavat ja uhraavat lapsiaan?


    • Sometusta

      Someliuksen prinsiippi:

      Jokaiselle keskustelupalstalle ilmestyvälle uskovaiselle tulee pakonomainen tarve kopioida palstalle se ainoa kohta Raamatusta, jonka hän on lukenut.

      • Yhä uudestaan....

        "Miksi Israel raamatussa muurasi ja poltti lapsiaan ?"

        Isra-El = Hän joka taistelee Jumalan kanssa

        Toisessa maailmansodassa

        -Saksa taisteli Englannin kanssa
        -Suomi taisteli NL:n kanssa.
        -Japani taisteli Usan kanssa

        Miksiköhän Lähi-Idässä ei saada rauhaa aikaan?


      • Niin ne vielki tekis
        Yhä uudestaan.... kirjoitti:

        "Miksi Israel raamatussa muurasi ja poltti lapsiaan ?"

        Isra-El = Hän joka taistelee Jumalan kanssa

        Toisessa maailmansodassa

        -Saksa taisteli Englannin kanssa
        -Suomi taisteli NL:n kanssa.
        -Japani taisteli Usan kanssa

        Miksiköhän Lähi-Idässä ei saada rauhaa aikaan?

        Jeesus tapettiin ja juutalaiset tapattivat omansakin viattoman niinkö ei sitten muita? Turha sanoa rooma tappoi! Heiltä kysyttiin ja he sanoivat tulkoon hänen verensä meidän ja lastemme päälle ristiinnaulitse!


    • lklklklkjoi

      Legendan mukaan Juutalaiset tappoivat Jeesuksen.
      Legendan mukaan Kommunistit tappoivat Davidin
      Legendan mukaan Davidin pojanpojan tappaminen tulee olemaan kolmas kerta kun Davidin suvun jäseniä tapetaan.

      Mitähän Jumala siitä sanoisi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe