Mormonit ja lepopäivä

Joku vaan

Hei!

Mites MAP - kirkon jäsenet pyhittävät lepopäivänsä. Jos vaikka on sellaisessa työssä ,että pitää olla joskus sunnuntaisin työssä niin miten menetellä?

16

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyhää.

      Sitten käydään työssä.

      Toisaalta, lepopäivän pyhittämisen saa epäonnistumaan ilman leipätyötäkin.

    • manivesti

      Eräs lähetyspresidentti ohjasti ryhmää nuoria lähetyssaarnaajia että kun menette kotiin niin älkää kouluttautuko ammattiin jossa pitää rikkoa sapattia (eli käydä sunnuntaisin töissä). Nuori lähetyssaarnaaja sanoi että entäs jalot lääkärin, sairaanhoitajan ja poliisin ammatit? Niissähän pitää olla töissä välillä sunnuntaisin. Siihen pressa tokaisi että älkää siis te kouluttautuko lääkäreiksi, sairaanhoitajiksi tai poliiseiksi. Jättäkää ne ammatit muille, kyllä niille aloille on tekijänsä. Siihen eräs hämmentynyt lähkäri sitten että entäs apostoli Nelson, hänhän on kirurgi. Pressa suuttui ja korottaen ääntään nuhteli nuorta saarnamiestä kun tämä julkesi kritisoida Herran voideltua. Apostoli Nelsonilla kuulema oli oikeus olla lääkäri ja hän oli siinä työssä suuresti siunannut maailmaa ja kirkkoa. Keskustelu asiasta loppui tähän sillä lähetyssaarnaajaryhmä oli niin hämmentynyt pressasta ettei kukaan viitsinyt jatkaa keskustelua.

      • M.E.L.

        Mormonien lähetyspresidentit ovat täysin hanurista.

        Omakohtaisia kokemuksia on eräästä Suomen amerikkalaisesta öykkäristä ja varmistin naksahti pois päältä välittömästi!

        Lisäksi nämä öykkärit tulevat kirkolle ja seurakuntalaisille TODELLA kalliiksi (!)


    • manivesti

      Työn tekeminen sapattina on synti. Kirkko kuitenkin ymmärtää että työntekijöillä on velvollisuutensa työnantajia kohtaan joten joidenkin on sunnuntaisinkin tehtävä työtä.
      Jos jäsen on itse bisneksen omistaja odotetaan hänen uhraavan ja olemaan tekemättä bisnestä sunnuntaina sapatin pyhyyden takia. Kirkon ikioma ostoskeskuskin Salt Lake Cityssä on sunnuntaisin kiinni. Jäsenten ei pitäisi käydä ostoksilla sunnuntaisin, ei edes ruokaostoksilla koska nämäkin voi tehdä muina päivinä ennakkoon. Mitään kummempaa rangaistusta ei kuitenkaan seuraa sapatin rikkomisesta, pientä paheksuntaa vain kyttäävimmiltä uskonsisarilta tai -veljiltä.

      • to..

        millä perusteella kristittyjen tai mormonien sunnuntai on "sapatti"? Eihän torah -laki- koske ketään joka ei ole juutalainen ja Paavali vielä erikseen kumosi -ilman valtuuksia tosin- lain juutalaisiltakin. Sabatti on viikon viimeinen päivä -lauantai ja se on tietyllä erityisellä tavalla pyhä vain niille joita sitoo laki, eli juutalaisille. Samalla perusteella millä on kielletty syömästä joitakin ruokia tai käsketään ympärileikata poikalapset.

        Opettaako UT missään että kristittyjen pitää pyhittää sabatti tai että pyhitettävä "sapatti" on sunnuntai? Kristittyjen lepopäivä se kyllä on ja se liittyy Jeesukseen, ei enää mitenkään juutalaisuuteen tai sen käskyihin.

        Tietääkseni ei kristityillä ole mitään tiettyjä käskyjä sunnuntain viettämiseksi. Näin ollen on vaikea ymmärtää millä perusteella mitään sunnuntaityötä kielletään uskonnoissa joille eivät juutalaiset säännöt kuulu. Kuuntelen mielellään perusteet jos niitä on.


      • manivesti
        to.. kirjoitti:

        millä perusteella kristittyjen tai mormonien sunnuntai on "sapatti"? Eihän torah -laki- koske ketään joka ei ole juutalainen ja Paavali vielä erikseen kumosi -ilman valtuuksia tosin- lain juutalaisiltakin. Sabatti on viikon viimeinen päivä -lauantai ja se on tietyllä erityisellä tavalla pyhä vain niille joita sitoo laki, eli juutalaisille. Samalla perusteella millä on kielletty syömästä joitakin ruokia tai käsketään ympärileikata poikalapset.

        Opettaako UT missään että kristittyjen pitää pyhittää sabatti tai että pyhitettävä "sapatti" on sunnuntai? Kristittyjen lepopäivä se kyllä on ja se liittyy Jeesukseen, ei enää mitenkään juutalaisuuteen tai sen käskyihin.

        Tietääkseni ei kristityillä ole mitään tiettyjä käskyjä sunnuntain viettämiseksi. Näin ollen on vaikea ymmärtää millä perusteella mitään sunnuntaityötä kielletään uskonnoissa joille eivät juutalaiset säännöt kuulu. Kuuntelen mielellään perusteet jos niitä on.

        Erinomainen kysymys. Muistaakseni minulle sanottiin että Herra on muuttanut sapatin sunnuntaiksi. Joku mormoni kertokoon miten on.


    • jeesus ei kumonnut tai poistanut Kymmenen Käskyjä. Jo Mooseksen laissa sanottiin 2.Moos20:

      8 Muista pyhittää lepopäivä.
      9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi
      10 mutta seitsemäs päivä on Herran sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi.

      Sana "muukalainen" viitaa selväsi henkilöön, joka ei ollut israelilainen. Joten, jos lepopäivän pyhittäminen kuului myös ei-israelilaiselle jo Mooseksen aikana, niin totta kai sama pitäisi kuulua myös kristityille, jotka ovat ottaneet vastaan Jeesuksen Messiaana ja hyväksyneet hänet Lunastajakseen. Raamatun opetuksen mukaan Kristukseen uskova on kuuluu Abrahamin jälkeläisten joukkoon.

      Paavali ei kumonnut muuta lakia kuin ympärileikkauksen, joka merkitsi, että pakanuudesta kääntynyttä ei tarvinnut ympärileikata pelastuakseen.

      Sapatti eli lepopäivä muuttui seitsemännestä päivästä ensimmäiseksi Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen. Siitä on todisteitta Raamatussa ja erityisesti Uuden testamentin kreikkalinen alkuteksti osoittaa, että sunnuntaista käytettiin nimitystä "sapatti".

      Myös kirkkoisien kirjoitukset vahvistavat sen, että kristityt kokoontuivat viikon ensimmäisenä päivänä jumalanpalvelukseen seurakunnissa. Venäjän kielessä sunnuntain nimi on "ylösnousemus".

      On syytä korostaa, että sunnuntai oli kristittyjen jumalanpalveluspäivä ennen Rooman keisaria, joka teki kristinuskosta valtakunnan uskonnon. Konstantinus teki siitä vain vapaapäivän kristityille, joka mahdollisti jumalanpalveluksen pidon päivällä.

      Tämän vuoksi on johdonmukaista, että sunnuntaita pyhäpäivänä vietetään samojen periaatteitten mukaan, kuin mitä Kymmennessä Käskyssä määrätään. Tosin ei olla yhtä tiukkoja, kuin juutalaiset rabbit Jeesuksen aikana.

      Jeesus sanoi, että Ihmisen Poika on "sapatin herra", mikä tarkoitti, että hänellä oli valta muuttaa sapattia koskevia lakeja. Joten voimme olettaa, että apostolit muuttivat lepopäivän häneltä saamiensa ohjeitten mukaisesti.

      • PP-

        Vanhan Testamentin ohjeet ja jumalalliset käskyt ovat sen ajan terveysvalistusta.
        Olemme kaikki lukeneet orjien raadannasta pyrmidien rakentamiseksi, joten voi arvata, että kaikissa muissakin töissä ihminen ajettiin piippuun ja työpäivät olivat epäinhimillisen pitkiä ja raskaita. Kaikkihan tehtiin käsin ja härkien vetämillä maatyövälineillä.
        Pakollinen lepopäivä toi jokaiselle voimia takaisin seuraavaa viikkoa varten. Moni ruokaan liittyvä ohje on myös aivan asiallinen kuumassa ilmanalassa. Sianlihan syöntikielto perustui siihen, että vapaana juoksevat sikalaumat kaivoivat raadot maasta ja söivät niitä, katsomatta, oliko kyseessä kuollut ihminen vai nauta. Kaikki muukin jäte niille kelpasi, sen ajan puhtaanapitolaitos!
        Sioissa loisi myös trikiini, joka aiheuttaa ihmiselle sokeuden.

        On ymmärrettävä, että Raamatun kertomukset ovat sen ajan historiaa ja elettävä sen tiedon mukaan, Enää emme elätä koko sukuamme lammaslaumoilla, emme osta ja myy ihmisiä, emme anna tyttäriämme vaimoiksi kenellekään, emme siunaa ja kiroa jälkeläisiämme, emme uhraa ketään eikä mitään. Meillä ei ole jumalia, joista tekisimme kullattuja patsaita, emme ennusta, emmekä profetoi.

        Jumalamme ei enää puhu meille unessa eikä aseta meille tehtäviä, joita tulisi suorittaa, ja palkkioksi me ja jälkeläisemme saisimme periä isiemme maan.


      • PP- kirjoitti:

        Vanhan Testamentin ohjeet ja jumalalliset käskyt ovat sen ajan terveysvalistusta.
        Olemme kaikki lukeneet orjien raadannasta pyrmidien rakentamiseksi, joten voi arvata, että kaikissa muissakin töissä ihminen ajettiin piippuun ja työpäivät olivat epäinhimillisen pitkiä ja raskaita. Kaikkihan tehtiin käsin ja härkien vetämillä maatyövälineillä.
        Pakollinen lepopäivä toi jokaiselle voimia takaisin seuraavaa viikkoa varten. Moni ruokaan liittyvä ohje on myös aivan asiallinen kuumassa ilmanalassa. Sianlihan syöntikielto perustui siihen, että vapaana juoksevat sikalaumat kaivoivat raadot maasta ja söivät niitä, katsomatta, oliko kyseessä kuollut ihminen vai nauta. Kaikki muukin jäte niille kelpasi, sen ajan puhtaanapitolaitos!
        Sioissa loisi myös trikiini, joka aiheuttaa ihmiselle sokeuden.

        On ymmärrettävä, että Raamatun kertomukset ovat sen ajan historiaa ja elettävä sen tiedon mukaan, Enää emme elätä koko sukuamme lammaslaumoilla, emme osta ja myy ihmisiä, emme anna tyttäriämme vaimoiksi kenellekään, emme siunaa ja kiroa jälkeläisiämme, emme uhraa ketään eikä mitään. Meillä ei ole jumalia, joista tekisimme kullattuja patsaita, emme ennusta, emmekä profetoi.

        Jumalamme ei enää puhu meille unessa eikä aseta meille tehtäviä, joita tulisi suorittaa, ja palkkioksi me ja jälkeläisemme saisimme periä isiemme maan.

        Sapatti erotettiin muista päivistä nimenomaan jumalanpalvelusta varten. Vaikka se antoi myös levon raskaasta työstä, niin ensisijainen tarkoitus oli omistaa yksi päivä viikosta jumalanpalvelusta varten.

        Vaikka nykyään ei käydäkään orjakauppa eikä orjia käytettäkään työvoimana, niin siitä huolimatta Jumala on yhä olemassa ja yksi päivä pitäisi pyhittää sille. Eri asia sitten on, että kaikki eivät usko Jumalan olemassaoloon tai eivät ainakaan välitä siitä.

        Tästä syystä raamattu on yhä tärkeä kirja, vaikka meille on annettu sen lisäksi myös Mormonin kirja.


      • to..

        muukalainen joka muinoin asui israelilaisten kanssa heidän kaupungeissaan(=alueellaan). Ei siis muukalaiset Helsingissä tai Salt Lake Cityssa.

        Sabattisäännöt kuten muutkin toran lait ovat yksin Israelin kansalle kuuluvia, kukaan kristitty ei kai edes kuvittele että joutuu ympärileikkaamaan poikansa tai pitämään koshersäännöt , sabattilait kuitenkin ovat samaan pakettiin kuuluvia.

        Kyllä Paavali kumosi koko lain vaikka hän välillä sanoi siitä sitä ja välillä tätä. Hänelle ehkä ei itselleenkään ollut täysin selvää miten menetellä.

        Sabatti ei ole muuttunut eikä vaihtunut toiseen viikonpäivään, sehän määrättiin viikon viimeiseksi eli se on yhä lauantai ja sitä silloin vietetään juutalaisuudessa.

        Sunnuntai ei ole sabatti vaikka on kristinuskon lepopäivä, enkä usko että on yhtään kirkkoa joka viettää sunnuntaita Egyptistä lähdön ja maailman luomisen muistoksi tai noudattaa tai edes ajattelee että pitäisi noudattaa niitä sääntöjä jotka Mooseksen laki sabatin viettoon liittää. Säännöt ovat sieltä, eivät ne ole rabbien, vain tulkinnat ovat.

        "Jeesus sanoi, että Ihmisen Poika on "sapatin herra", mikä tarkoitti, että hänellä oli valta muuttaa sapattia koskevia lakeja. Joten voimme olettaa, että apostolit muuttivat lepopäivän häneltä saamiensa ohjeitten mukaisesti. " jos Jeesus muutti hän siinä tapauksessa kumosi laista muutakin kuin vain pienimmän piirron. Hänen seuraajansa ovat ne jotka muutoksen tekivät etenkin juuri Paavali, kristinuskosta oli tulossa ei- juutalaisten uskonto joten muutokset olivat välttämättömiäkin.


      • M.E.L.
        lehi kirjoitti:

        Sapatti erotettiin muista päivistä nimenomaan jumalanpalvelusta varten. Vaikka se antoi myös levon raskaasta työstä, niin ensisijainen tarkoitus oli omistaa yksi päivä viikosta jumalanpalvelusta varten.

        Vaikka nykyään ei käydäkään orjakauppa eikä orjia käytettäkään työvoimana, niin siitä huolimatta Jumala on yhä olemassa ja yksi päivä pitäisi pyhittää sille. Eri asia sitten on, että kaikki eivät usko Jumalan olemassaoloon tai eivät ainakaan välitä siitä.

        Tästä syystä raamattu on yhä tärkeä kirja, vaikka meille on annettu sen lisäksi myös Mormonin kirja.

        Mitä virkaa on historiallisesti epätodella Mormonin kirjalla?

        Saako sillä edes kiukaan alle tulta syttymään?


      • to..
        lehi kirjoitti:

        Sapatti erotettiin muista päivistä nimenomaan jumalanpalvelusta varten. Vaikka se antoi myös levon raskaasta työstä, niin ensisijainen tarkoitus oli omistaa yksi päivä viikosta jumalanpalvelusta varten.

        Vaikka nykyään ei käydäkään orjakauppa eikä orjia käytettäkään työvoimana, niin siitä huolimatta Jumala on yhä olemassa ja yksi päivä pitäisi pyhittää sille. Eri asia sitten on, että kaikki eivät usko Jumalan olemassaoloon tai eivät ainakaan välitä siitä.

        Tästä syystä raamattu on yhä tärkeä kirja, vaikka meille on annettu sen lisäksi myös Mormonin kirja.

        Sabatti oli liiton merkki "Sukupolvesta toiseen israelilaiset viettäkööt sapattia ja pitäkööt sen kunniassa. Se on heidän ikuinen velvollisuutensa.Pysyköön sapatti ikuisesti merkkinä liitosta, jonka olen teidän kanssanne tehnyt, sillä kuutena päivänä minä,JHWH, loin taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä en enää tehnyt työtä vaan lepäsin"


        Kristinuskon sunnuntai liittyy Jeesukseen ja voi olla sisällöltään sellainen kuin kristityt itse sen haluavat, ei sen tiettyä noudattamistapaa ole tietääkseni missään määrätty .


      • manivesti
        lehi kirjoitti:

        Sapatti erotettiin muista päivistä nimenomaan jumalanpalvelusta varten. Vaikka se antoi myös levon raskaasta työstä, niin ensisijainen tarkoitus oli omistaa yksi päivä viikosta jumalanpalvelusta varten.

        Vaikka nykyään ei käydäkään orjakauppa eikä orjia käytettäkään työvoimana, niin siitä huolimatta Jumala on yhä olemassa ja yksi päivä pitäisi pyhittää sille. Eri asia sitten on, että kaikki eivät usko Jumalan olemassaoloon tai eivät ainakaan välitä siitä.

        Tästä syystä raamattu on yhä tärkeä kirja, vaikka meille on annettu sen lisäksi myös Mormonin kirja.

        "Sapatti on pyhä päivä, jolloin voi toimittaa arvokkaita ja pyhiä asioita. On tärkeää olla tekemättä työtä ja osallistumatta virkistystoimintaan, mutta se ei riitä. Sapatinpäivänä tulee ajatella ja toimia rakentavasti, ja jos ihminen pelkästään kuluttaa aikaa joutilaisuudessa tekemättä sapatinpäivänä mitään, hän rikkoo sapattia. Sen pyhittäminen tarkoittaa polvillaan rukoilemista, oppiaiheiden valmistamista, evankeliumin tutkimista, mietiskelyä, sairaiden ja ahdistettujen luona käymistä, kirjeiden kirjoittamista lähetyssaarnaajille, päiväunia, tervehenkisen materiaalin lukemista ja osallistumista kaikkiin sinä päivänä pidettäviin kokouksiin, joissa meidän odotetaan käyvän.
        ... Tämä on myös erinomaista aikaa kirjoittaa päiväkirjaa ja tehdä sukututkimustyötä." Lainaus otettu kirkon oppikirjasta S. W. Kimballin opetuksia.

        Tuossa kiteytys miten kirkon jäsenten odotetaan sunnuntaisin toimivan. Lisään tähän että omassa lapsuudessani ja nuoruudessani elokuvissa ja urheilutapahtumissa käyminen oli erityisesti kiellettyjen asioiden listalla sunnuntaisin, samaten urheilu mukaanlukien uinti kesähelteellä. Sunnuntaisin television katsomista pidettiin myös epäilyttävänä toimintana. Monen mielestä kiellettynä. Poikkeuksena sarja "Pieni talo preerialla." Lähetyspresidentinkin tiedettiin katsovan sitä sunnuntaisin perheensä kanssa joten tämä ohjelma oli poikkeus säännöstä ja sen katsominen oli sapattina sopivaa. Naisille annettiin ohjeita että kannattaa valmistaa sunnuntaiksi sellaista ruokaa jonka voi valmistaa jo lauantaina ja sitten vaan sunnuntaina lämmittää kun perhe tulee kirkosta kotiin.
        Tärkeintä on kokouksiin osallistuminen. Lapsuudessani sunnuntaisin mentiin kirkkoon aamulla ja illalla. Aamupäivällä oli muut kokoukset ja sakramenttikokous oli vasta illalla. Välillä käytiin kotona tai vieraissa.


      • manivesti
        manivesti kirjoitti:

        "Sapatti on pyhä päivä, jolloin voi toimittaa arvokkaita ja pyhiä asioita. On tärkeää olla tekemättä työtä ja osallistumatta virkistystoimintaan, mutta se ei riitä. Sapatinpäivänä tulee ajatella ja toimia rakentavasti, ja jos ihminen pelkästään kuluttaa aikaa joutilaisuudessa tekemättä sapatinpäivänä mitään, hän rikkoo sapattia. Sen pyhittäminen tarkoittaa polvillaan rukoilemista, oppiaiheiden valmistamista, evankeliumin tutkimista, mietiskelyä, sairaiden ja ahdistettujen luona käymistä, kirjeiden kirjoittamista lähetyssaarnaajille, päiväunia, tervehenkisen materiaalin lukemista ja osallistumista kaikkiin sinä päivänä pidettäviin kokouksiin, joissa meidän odotetaan käyvän.
        ... Tämä on myös erinomaista aikaa kirjoittaa päiväkirjaa ja tehdä sukututkimustyötä." Lainaus otettu kirkon oppikirjasta S. W. Kimballin opetuksia.

        Tuossa kiteytys miten kirkon jäsenten odotetaan sunnuntaisin toimivan. Lisään tähän että omassa lapsuudessani ja nuoruudessani elokuvissa ja urheilutapahtumissa käyminen oli erityisesti kiellettyjen asioiden listalla sunnuntaisin, samaten urheilu mukaanlukien uinti kesähelteellä. Sunnuntaisin television katsomista pidettiin myös epäilyttävänä toimintana. Monen mielestä kiellettynä. Poikkeuksena sarja "Pieni talo preerialla." Lähetyspresidentinkin tiedettiin katsovan sitä sunnuntaisin perheensä kanssa joten tämä ohjelma oli poikkeus säännöstä ja sen katsominen oli sapattina sopivaa. Naisille annettiin ohjeita että kannattaa valmistaa sunnuntaiksi sellaista ruokaa jonka voi valmistaa jo lauantaina ja sitten vaan sunnuntaina lämmittää kun perhe tulee kirkosta kotiin.
        Tärkeintä on kokouksiin osallistuminen. Lapsuudessani sunnuntaisin mentiin kirkkoon aamulla ja illalla. Aamupäivällä oli muut kokoukset ja sakramenttikokous oli vasta illalla. Välillä käytiin kotona tai vieraissa.

        Ja tietysti on ilmoitus sunnuntaihin liittyen:
        "On tarpeen, että kirkko kokoontuu usein yhteen nauttimaan leipää ja viiniä Herran Jeesuksen muistoksi;" (OL 20:75). Tosin tätä ilmoitusta antaessaan ei Herra tiennyt vielä kertoa että vesi on parempaa sakramenttijuomaa.


      • Palstaa lukenut
        to.. kirjoitti:

        Sabatti oli liiton merkki "Sukupolvesta toiseen israelilaiset viettäkööt sapattia ja pitäkööt sen kunniassa. Se on heidän ikuinen velvollisuutensa.Pysyköön sapatti ikuisesti merkkinä liitosta, jonka olen teidän kanssanne tehnyt, sillä kuutena päivänä minä,JHWH, loin taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä en enää tehnyt työtä vaan lepäsin"


        Kristinuskon sunnuntai liittyy Jeesukseen ja voi olla sisällöltään sellainen kuin kristityt itse sen haluavat, ei sen tiettyä noudattamistapaa ole tietääkseni missään määrätty .

        Kristittyjen pyhäpäivä on rippikoulussa saamani opetuksen mukaan muutettu aikanaan sunnuntaiksi, koska se oli se viikonpäivä, jolloin Kristus nousi kuolleista.

        Pyhäpäivää on menneinä aikoina vietetty hartaudella ja omissa oloissa. Oli pyhävaatteet ja tavallista maukkaampi ruoka. Työtä ei tehty, ei edes käsityöt olleet soveliaita. Yllätysvierailuille ei menty.
        Vielä viime vuosisadan alkuvuosikymmeninä sunnuntairauha oli yleinen, mutta sota-ajan vaivat ja vastukset veivät vanhan, hyvänajan sunnuntairauhan mennessään. Pitkää päivää ansiossa oli pakko tehdä, monissa kodeissa pyhäpäivä oli ainoa päivä, jolloin sai tehdyksi monet viikon askareet. Vapaat lauantait tulivat vasta 60-luvun loppupuolella.

        Maallistuneet tapakristityt eivät enää käy kirkossa. Vielä omassa lapsuudessani kirkkoon mentiin monta kertaa vuodessa, mutta kiireinen aika on tehnyt tehtävänsä. Nyt ei käydä kirkossa kuin häissä ja hautajaisissa.


    • M.E.L.

      Kai se nyt tämänkin ritirallaan perimmäisenä tarkoituksena oli se, että ihmisen tarvii joskus vähän huilata duunistaan että jaksaa taas eteenpäin.

      Kaikkea älyttömyyttä on tämänkin aivan triviaalin asian tiimoilta sitten keksitty (!!)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe