Menetkö Teu tänään seuroihin vai kiemurteletko karvasjuureen kietoutuneena omassa kotona? Leikkaa pois karvas juuri ja nyhdä lonkerot siitä pois sydämesi huoneesta.
Teu menetkö
47
294
Vastaukset
- teu,
Olemme miettineet asiaa , tulleet siihen tulokseen , että Ei ole lapin veikot vielä
tehneet korjauksia huonosta käytöksestä . toiseksi et ole sinäkään korjannut
sitä puhetta , etrtä kolme kuukautta ennen pidettyjä Lapin kokouksia sanottiin
että se on Jumalan sanaa ,,Kuinka niin Jumalan sana tutkitan saartnan jälkeen
jolloin se määritetään ,oliko se Jumalan sanaa ei ole ellei sitä tukita. .
Siis en mene ,p-joella voi olla jossakin muualla , HML:n ehkä. - ryhtiä, Teu!
Sinä Teu ulossysit paikkakuntasi kristityt ja annat ylön yhteisen kokouksen.
Mene edes kanssapuheisiin.- teu,
""Ryhtiä teu""
Sovitaanko että minä en ole mitään ryhmää perustanuit , minua ennen oli ihmisiä ,
jotka tuli toimeen , ilman minua , jotern ole vain viksusti , ettei kukaan menesi
mihinkään ihmeellisyyksiin , oleta että tiedätte puhelin numerot ,
Ja tarpeen tullen soitatte ..tahi käytte keskustelemaan.
homma on kyllä sellainen ettei voi mitenkään olla tietämystä
vaille , eli kaiken kaikkian ei kukaan voi mennä ku itteensä kuin .
Tuhlaaja poika , Luuk . 15:11 -24. tutkikaa. - Pietarin kirjuri
teu, kirjoitti:
""Ryhtiä teu""
Sovitaanko että minä en ole mitään ryhmää perustanuit , minua ennen oli ihmisiä ,
jotka tuli toimeen , ilman minua , jotern ole vain viksusti , ettei kukaan menesi
mihinkään ihmeellisyyksiin , oleta että tiedätte puhelin numerot ,
Ja tarpeen tullen soitatte ..tahi käytte keskustelemaan.
homma on kyllä sellainen ettei voi mitenkään olla tietämystä
vaille , eli kaiken kaikkian ei kukaan voi mennä ku itteensä kuin .
Tuhlaaja poika , Luuk . 15:11 -24. tutkikaa.Teu varmaan kuuntelee Herransa ääntä, häntä ei ole kukaan koskaan liittänyt lestadiolaisuuteen eikä poisjääminenkään ole rekisteristä poisto, vaan hiljainen poistuminen.. niinkuin muillakin 90% jotka ei jäseniä.
- 10+100
teu, kirjoitti:
""Ryhtiä teu""
Sovitaanko että minä en ole mitään ryhmää perustanuit , minua ennen oli ihmisiä ,
jotka tuli toimeen , ilman minua , jotern ole vain viksusti , ettei kukaan menesi
mihinkään ihmeellisyyksiin , oleta että tiedätte puhelin numerot ,
Ja tarpeen tullen soitatte ..tahi käytte keskustelemaan.
homma on kyllä sellainen ettei voi mitenkään olla tietämystä
vaille , eli kaiken kaikkian ei kukaan voi mennä ku itteensä kuin .
Tuhlaaja poika , Luuk . 15:11 -24. tutkikaa.Nääswillessä hehkutettiin wanhimpien saarnoja ja varoitettiin kapinamielestä. En olis uskonut juuri tämän puhujan sortuneen moiseen! Näyttää siltä että ovat yhdessä sopineet että jokainen vuorollaan vahvistaa wanhimpien saarnat jumalan sanaksi.
- Mirjasisko
10+100 kirjoitti:
Nääswillessä hehkutettiin wanhimpien saarnoja ja varoitettiin kapinamielestä. En olis uskonut juuri tämän puhujan sortuneen moiseen! Näyttää siltä että ovat yhdessä sopineet että jokainen vuorollaan vahvistaa wanhimpien saarnat jumalan sanaksi.
Kukas Mansessa hehkutti?
- teu,
Mirjasisko kirjoitti:
Kukas Mansessa hehkutti?
""Mirjasisko"
se oli EN. ei olisi uskonut , kun tässä on jo vuosia totuttu hän evagelisuuteen ..
Toiseksi se että on näkyvissä kierroksien puheet , viimesunnuntaina on saarnannut
paikkakuntien 1 miehet ,,tänään seuraavat kaikkien on täytynyt saadä peloteluja
Lapin veikoilta , , vai juuria ? - teu,
""ryhtiä""
Ei pidä asettaa toisia kristittyjen panettelijoiksi , sinun miete , kaatuu ittelles.. - RRxxy
teu, kirjoitti:
""Mirjasisko"
se oli EN. ei olisi uskonut , kun tässä on jo vuosia totuttu hän evagelisuuteen ..
Toiseksi se että on näkyvissä kierroksien puheet , viimesunnuntaina on saarnannut
paikkakuntien 1 miehet ,,tänään seuraavat kaikkien on täytynyt saadä peloteluja
Lapin veikoilta , , vai juuria ?""Mirjasisko"
"se oli EN. ei olisi uskonut , kun tässä on jo vuosia totuttu hän evagelisuuteen"
Hyvin on aivopesu tehonnut! Kuukausi syntiluetteloita ja huutoa on on näköjään pehmittänyt Mansen puhemiehienkin pään. Onko esik. lestadiolaisuudessa enää ketään sanojensa takana seisovia puhemiehiä? Ei ole! - teu,
teu, kirjoitti:
""Ryhtiä teu""
Sovitaanko että minä en ole mitään ryhmää perustanuit , minua ennen oli ihmisiä ,
jotka tuli toimeen , ilman minua , jotern ole vain viksusti , ettei kukaan menesi
mihinkään ihmeellisyyksiin , oleta että tiedätte puhelin numerot ,
Ja tarpeen tullen soitatte ..tahi käytte keskustelemaan.
homma on kyllä sellainen ettei voi mitenkään olla tietämystä
vaille , eli kaiken kaikkian ei kukaan voi mennä ku itteensä kuin .
Tuhlaaja poika , Luuk . 15:11 -24. tutkikaa.""teu,22
Sikäli että sain oiken tiedon saarna tekstittä se oli Gal,4 :1-31.. tästä
voin sitten myöhemmin antaa selitystä. . - teu,
""Ryhtiä (teu) ""
Sovitaanko , nimimerkkivaras ,että minä olen sentään asioissa REHELLINEN
Sitä vastoin sinusta ei voi sanoa samaa , vaan sinun lonkerot nyhtää paikka-
kuntasi kristityitä . Toiseksi mitä Kanssapuheita tarkoitat , niitä LVkansa
puhutuja vai omia , joitten kanssa saatte ulos sysityksi miltei kaikki , vain sisään rakentamalla , pahaa verta puskevan Keiturin tekoja. .
kyllä meillä keskusteluja rittää , sinähän tiedä't etten hetikään annaperiksi eli
kuinka niin vain minä.. annan ylön yhtään mitään Jos väärin saarnattiin kesä
Ei kai se tarkoita että voit jatkaa samaa rataa . olisi paljon parempi jotta
sinä jämäköityisit , ja jättäisit Rehellisaet ihmiset rauhaan , jotka tuntee asiat
yhtähyvin kuin omat taskut , ja siitä ouhutaan nyt.. - teu,
"" Ryhtiä ""
Kuinkaniin minä , miten voit vetää itses pois vastuusta .
Minun sanomiseni on pientä , verrattuna siniin
Sinnä olet oppinut kieräksi , en hyvällä en palla ollenkaan ..
- karvas pala
Juurihan joku kertoi vanhimpien sanoneen, että juuri on lapissa ja oksat muualla.
- juuri kulkee
Se ei ole karvas! Juuri on pidemmällä kuin Gällissä, se juontaa Åseleen kautta Herrnhutiin ja sieltä aina Jerusalemiin ja jatkaa Eedenin paratiisiin.
- karvas pala
juuri kulkee kirjoitti:
Se ei ole karvas! Juuri on pidemmällä kuin Gällissä, se juontaa Åseleen kautta Herrnhutiin ja sieltä aina Jerusalemiin ja jatkaa Eedenin paratiisiin.
Melko karvas oli se juuri, joka Eedenin paratiisissa kasvoi, hyvää ja pahaa tietoa hedelminään.
Ehkä kannattaisi jättää nämä juuriasiat, ja siirtyä seuraamaan Vapahtajaa. Juuria seuraamalla voi eksyä maan pinnalta syvyyksiin, joissa ei ole oikeaa valoa.
- voi raukkoja
No jo teillä on pitkät juuret harhoissanne !!
oliko se se omenapuun juuri joka on nyt teillä kasteltavana.- teu.
Ei ollut , tutkijat on sitä mieltä että Omena puu ei kasva sillä leysasteella , se oli
jokin toinen puu tai kasvi , koska minusta Paratiisi "Eeden " on voinut kyllä' kasvaa
Jumalan uskon mukaan se saattoi hyvinkin kasvaa OMENOITA siis ainakin paradis-
in omenoita , , siellä on kyllä kasvanut , niin miksei jokujoku toinenkin laatu ..
- syöty on
http://www.paratiisintaimitarha.fi/tuotekuvat/900x600/Malus Erstaa.jpg
Erstan Paratiisi omenapuu!- teu.
Tuon kuvan perusteella , se ei ole paratiisiomena ,,Vaan joku MALVA.
- leihvi
teu. kirjoitti:
Tuon kuvan perusteella , se ei ole paratiisiomena ,,Vaan joku MALVA.
Kyllä se teukka omenapuu siinä kukki
- Stuberg
leihvi kirjoitti:
Kyllä se teukka omenapuu siinä kukki
Eri uskontojen pyhissä kirjoissa on useita mainintoja granaattiomenasta. Mm. juutalaisten Toora sisältää 613 mitsvaa eli käskyä, yhtä monta kuin granaattiomenassa on siemeniä. Myös Raamatusta löytyy monia mainintoja granaattiomenasta. Erään arvelun mukaan Paratiisin kielletty hedelmä ei ehkä olisikaan ollut omena vaan granaattiomena.
- Stuberg
leihvi kirjoitti:
Kyllä se teukka omenapuu siinä kukki
Eri uskontojen pyhissä kirjoissa on useita mainintoja granaattiomenasta. Mm. juutalaisten Toora sisältää 613 mitsvaa eli käskyä, yhtä monta kuin granaattiomenassa on siemeniä. Myös Raamatusta löytyy monia mainintoja granaattiomenasta. Erään arvelun mukaan Paratiisin kielletty hedelmä ei ehkä olisikaan ollut omena vaan granaattiomena.
- teu,
""syöty on ""
Kyllä minäkin näen nyt siinä omenapuun tunnisteet ,Lehdistä ja kukista ja hedelmät
tulee jälkeen päin, siis pikkusen pnaisen voittoista, kun meillä oli kokopuu valkeana
Mutta tämä ei ollut Eedenistä , tämä saattaa olla Erstan Paradiisi omena puu, Sillä
Se vbasken valaaja joka joka tuli jostakin Salomoinin luo , ja sanoi minä saatan
tehdä sinulle kaikki ne mitä vielä Temmppelistä puuttu. Hän oli jokin hiskias ja oli
taitava vasken käsitelijä , hän teki pylväiden ylä päihin n. 200 koriste omenaoksaa
joissa oli lehtiä ja omenoita. ym. Vaskesta meren joka oli 70'000 Baat mittaa .
36.4 litraa x70'000 = 254'800litraa vetoinen vaskimeri , jonka hän teki noin 4"
kaksut seinämät ,Tähän kuluimelkein kaikki vaski tarpeet , ja sitten hän teki
erlaisia Alttari vempaimia Pronssista , kuten alttrin luon käutettyja Kärryjä, eli
Uhrilihan siirtoa varten yms. veitsia haarukoita isoja , hän teki kullalsta .
Noin 20 paria, penenpiä hopeasta n.200 paria , .
Luulen että olit oikeasa esko tuon omenan suhteen , siksi paljon sitä on tehty
koristeeksi Salomonin temppelissä . , eihän mulla tässä näpeissä ,joonas
sanoi empulle ,kerro vaimolle terveisiä ja löi luurin kiinni . Johon eppu saoi
Midä taisín suuduttaa joonaksen .,
- kesäomppu
Miks se olis ollu omena? "Kielletty hedelmä" ei välttämättä oo omena!
- Sittenkin epävarma
Taitaa uusimmat päätöksetkin olla kuitenkin vähän kuin kiellettyä hedelmää,kiertämällä siitä seuroissa eilen puhuttiin.
Puhuja oli kyllä vankasti asian puolesta,mutta salailua oli edelleen.
Miksei voi puhua asioita suoraan,jos on sitä mieltä ja asia on heidän mielestään oikein päätetty.
Kieroilut ja kaks naamaisuudet sais loppua,jos on kanttia tehdä päätöksiä toistenkin puolesta. - teu,
Sittenkin epävarma kirjoitti:
Taitaa uusimmat päätöksetkin olla kuitenkin vähän kuin kiellettyä hedelmää,kiertämällä siitä seuroissa eilen puhuttiin.
Puhuja oli kyllä vankasti asian puolesta,mutta salailua oli edelleen.
Miksei voi puhua asioita suoraan,jos on sitä mieltä ja asia on heidän mielestään oikein päätetty.
Kieroilut ja kaks naamaisuudet sais loppua,jos on kanttia tehdä päätöksiä toistenkin puolesta.Minkälainen ,kielletty hedelmä ?
Monessa paikassa saatoit kuulla sitä kirtämällä .
Kun kuulen että vankasti oli puhuja asian puolesta , mutta salailuaoli edelleen .?
Luulen että kysymy on meidän kesä saarnaaja KV, joka on kyllä LV. asialla ,kuin
aikaisemminkin . --
Siksi ei voi puhua suoraan , kun joku teuta voi jäädöä pois , eikä yhdelläkään saarnaajalla ole varaa tehdä työtä niin että , kukaan jättäisi paokkansa ..
Minä olen sitä mieltä , että ne kaikki jotka on ehdottomasti sitä mieltä , että
pitää kannattaa lapin veikkoja on asia aivan pielessä , siis ei mitään ihmis
jumalia ,kaikkien on Palveltava Taivaan Jumalkaa ja vain Jumalan määritys
synneistä on ok . ei mitään muita käskyja , kuin ne 10 joissa on kaikki .
Totta kieroilut ja muut käärmeen kielet on loputtava , kenelläkään ei ole kanttia
tehdä päätöksiä toisenkin puolesta,, Siis tätä mieltä . . - armonpenikka
teu, kirjoitti:
Minkälainen ,kielletty hedelmä ?
Monessa paikassa saatoit kuulla sitä kirtämällä .
Kun kuulen että vankasti oli puhuja asian puolesta , mutta salailuaoli edelleen .?
Luulen että kysymy on meidän kesä saarnaaja KV, joka on kyllä LV. asialla ,kuin
aikaisemminkin . --
Siksi ei voi puhua suoraan , kun joku teuta voi jäädöä pois , eikä yhdelläkään saarnaajalla ole varaa tehdä työtä niin että , kukaan jättäisi paokkansa ..
Minä olen sitä mieltä , että ne kaikki jotka on ehdottomasti sitä mieltä , että
pitää kannattaa lapin veikkoja on asia aivan pielessä , siis ei mitään ihmis
jumalia ,kaikkien on Palveltava Taivaan Jumalkaa ja vain Jumalan määritys
synneistä on ok . ei mitään muita käskyja , kuin ne 10 joissa on kaikki .
Totta kieroilut ja muut käärmeen kielet on loputtava , kenelläkään ei ole kanttia
tehdä päätöksiä toisenkin puolesta,, Siis tätä mieltä . .Epäilen että tätä salatoimintaa on harrastettu näissä piireissä pitemmän aikaa.Iltakyliin kutsutaan samanmielisiä pohtimaan,miten jatketaan epärehellistä toimintaa.
Tälläinen on salaseura.
Yksi armolahja on erottaa henget.
Pois kaikkinainen epärehellisyys ja" pyrkikää niiden perään,kuin ylhäällä ovat" - oikea uskov (vl)
teu, kirjoitti:
Minkälainen ,kielletty hedelmä ?
Monessa paikassa saatoit kuulla sitä kirtämällä .
Kun kuulen että vankasti oli puhuja asian puolesta , mutta salailuaoli edelleen .?
Luulen että kysymy on meidän kesä saarnaaja KV, joka on kyllä LV. asialla ,kuin
aikaisemminkin . --
Siksi ei voi puhua suoraan , kun joku teuta voi jäädöä pois , eikä yhdelläkään saarnaajalla ole varaa tehdä työtä niin että , kukaan jättäisi paokkansa ..
Minä olen sitä mieltä , että ne kaikki jotka on ehdottomasti sitä mieltä , että
pitää kannattaa lapin veikkoja on asia aivan pielessä , siis ei mitään ihmis
jumalia ,kaikkien on Palveltava Taivaan Jumalkaa ja vain Jumalan määritys
synneistä on ok . ei mitään muita käskyja , kuin ne 10 joissa on kaikki .
Totta kieroilut ja muut käärmeen kielet on loputtava , kenelläkään ei ole kanttia
tehdä päätöksiä toisenkin puolesta,, Siis tätä mieltä . .Sinä teu kirjoitit:
"Minä olen sitä mieltä , että ne kaikki jotka on ehdottomasti sitä mieltä , että
pitää kannattaa lapin veikkoja on asia aivan pielessä"
Minä olen teu samaa mieltä. Te esikoislestadiolaiset OLETTE pielessä.
Menitte pieleen eli Lapin veikkojen nuoleskelijoiksi Suomessa jo tammikuussa 1901. Ruotsissa se tapahtui 1900. Amerikassa 1888. Vesisaaressa 1886. - varpunen..
oikea uskov (vl) kirjoitti:
Sinä teu kirjoitit:
"Minä olen sitä mieltä , että ne kaikki jotka on ehdottomasti sitä mieltä , että
pitää kannattaa lapin veikkoja on asia aivan pielessä"
Minä olen teu samaa mieltä. Te esikoislestadiolaiset OLETTE pielessä.
Menitte pieleen eli Lapin veikkojen nuoleskelijoiksi Suomessa jo tammikuussa 1901. Ruotsissa se tapahtui 1900. Amerikassa 1888. Vesisaaressa 1886.Oikea uskov (vl)
Olen samaa mieltä. Pieleen menee tällä hetkellä, mutta täytyy huomata, että pieleen menevä asia on 1:1 sama kuin vl-piirissä. Oikeassa ovat sekä vl:t että lapin veikot omasta omavanhurskaasta mielestään.
Siinä eivät vuosiluvut ja Vesisaaret auta, vaan ainoa oikea asia on tehdä parannus erehtymättömyysopista. Molempien.
Sitten kun oikea nöyryys on saanut astua tilalle, voidaan tehdä vaikka yhteistyötä. - teu,
oikea uskov (vl) kirjoitti:
Sinä teu kirjoitit:
"Minä olen sitä mieltä , että ne kaikki jotka on ehdottomasti sitä mieltä , että
pitää kannattaa lapin veikkoja on asia aivan pielessä"
Minä olen teu samaa mieltä. Te esikoislestadiolaiset OLETTE pielessä.
Menitte pieleen eli Lapin veikkojen nuoleskelijoiksi Suomessa jo tammikuussa 1901. Ruotsissa se tapahtui 1900. Amerikassa 1888. Vesisaaressa 1886.""Oikea uskova ""
Sillä kun teen havantoni Ei ole VL:n puhdas.
Teit muutaman vuosi luvun tuohon malliksi , ensin käydään läpi ne jotka selvimmät
Esikoiset ei ole eronnet mistään , siis kuin lähetys tuli Suomeen etelään 1902 . niin
Lähetys kierrokseaa oli samat miehet miehet jotka saarnasi Jällivaarassa ja oli
saarnanneet jo kauan , mitään vanhan suossadan juttuja ei ollut , siksi toiseksi
esikoisia oli puhuteltu jo 1873, aamun sarastaessa ..
Kun kun sitten Gälliin tuli seuurue 1901 SIRKANMAA 4-5 mukana en nyt kirjoita '¨
sirkanmaasta kaikkea , olihan ovela tulo aika gällin saarnaajat oli pitämässä
seuroja ´Wettasjärvellä tammikuuta 8 PENINKULMAA suuntaansa , ei autoja
kun sitten kävi niin että saanaajia alkoi tippumaan , oli Purnusaanut vilustumisen
Joka vei hänet hautaan , se vei jokseenkin vuoden ,
Joka ainua tietää että ei suomessa ollut lähetystä 1901 vaan 2.silloin
jokainen voi lukea noita asia tapliskoja , että Esikoiset ei eronneet ns. mistään
vaan kaikki haluisi muut , eroon ja tutkimatta hillutaan erosta , jota vain muut toteutti ,,Sirkanmaakin lähti yöllä .
kun pelkäsi kirjeensä ehtivän jo aamuksi (tämä oli sellainen raaka haukkumakirje
Mitä tuli Ameriikan juttuihin ,minusta se oli alkanut jo aikaisemmin kun Takkinen
oli kuollut , ja sen sovinto oli jo tehSitten ry , Vesisaari saattoi olla 1896, mutta sen pienuuden takia sillä ole väliä ,sitten Ruotsin eroa ei ollur kuin ei suomenkaan
siisesikoisissa , sitten lähellä oli Suomen Petroskoi ,sinne oli Nikkelin ympärille
kasaantunut ammatti miehiä , jopa enemmän kuin Vasisaarei, pienträ
savua nyt kuitenkin , minulla on Ameriikan kirjeitä , joista voi tutkia sitä puolta.. - lkhöih
teu, kirjoitti:
""Oikea uskova ""
Sillä kun teen havantoni Ei ole VL:n puhdas.
Teit muutaman vuosi luvun tuohon malliksi , ensin käydään läpi ne jotka selvimmät
Esikoiset ei ole eronnet mistään , siis kuin lähetys tuli Suomeen etelään 1902 . niin
Lähetys kierrokseaa oli samat miehet miehet jotka saarnasi Jällivaarassa ja oli
saarnanneet jo kauan , mitään vanhan suossadan juttuja ei ollut , siksi toiseksi
esikoisia oli puhuteltu jo 1873, aamun sarastaessa ..
Kun kun sitten Gälliin tuli seuurue 1901 SIRKANMAA 4-5 mukana en nyt kirjoita '¨
sirkanmaasta kaikkea , olihan ovela tulo aika gällin saarnaajat oli pitämässä
seuroja ´Wettasjärvellä tammikuuta 8 PENINKULMAA suuntaansa , ei autoja
kun sitten kävi niin että saanaajia alkoi tippumaan , oli Purnusaanut vilustumisen
Joka vei hänet hautaan , se vei jokseenkin vuoden ,
Joka ainua tietää että ei suomessa ollut lähetystä 1901 vaan 2.silloin
jokainen voi lukea noita asia tapliskoja , että Esikoiset ei eronneet ns. mistään
vaan kaikki haluisi muut , eroon ja tutkimatta hillutaan erosta , jota vain muut toteutti ,,Sirkanmaakin lähti yöllä .
kun pelkäsi kirjeensä ehtivän jo aamuksi (tämä oli sellainen raaka haukkumakirje
Mitä tuli Ameriikan juttuihin ,minusta se oli alkanut jo aikaisemmin kun Takkinen
oli kuollut , ja sen sovinto oli jo tehSitten ry , Vesisaari saattoi olla 1896, mutta sen pienuuden takia sillä ole väliä ,sitten Ruotsin eroa ei ollur kuin ei suomenkaan
siisesikoisissa , sitten lähellä oli Suomen Petroskoi ,sinne oli Nikkelin ympärille
kasaantunut ammatti miehiä , jopa enemmän kuin Vasisaarei, pienträ
savua nyt kuitenkin , minulla on Ameriikan kirjeitä , joista voi tutkia sitä puolta..Tampereella hajaannus tapahtui jo 1901, mutta muualla etelä-Suomessa pääosin vasta 1902.
Tampereella alkoivat pitää kaksia eri seuroja tammikuussa 1901. Eskikoiset omiaan ja vanhoilliset omiaan.
Sitä ennen olivat jo uusheränneet alkaneet pitää erillisiä seuroja muutama vuosi aikaisemmin. - teu,
lkhöih kirjoitti:
Tampereella hajaannus tapahtui jo 1901, mutta muualla etelä-Suomessa pääosin vasta 1902.
Tampereella alkoivat pitää kaksia eri seuroja tammikuussa 1901. Eskikoiset omiaan ja vanhoilliset omiaan.
Sitä ennen olivat jo uusheränneet alkaneet pitää erillisiä seuroja muutama vuosi aikaisemmin.Minulla on tälläinen krja RAUHA OLKON TEILLE. .
TAMPEREEN ESIKOISLESTAADIOLAISUUDEN VAIHEILTÄ ..
Olen saanut sen KV. RV: ta , painettu 2007,.. Miksi se alkaa 1840 lulta en ymmärrä
Koska LLL: n ohje oli että mitään uutta ei ole perustettu ( LLL: oli syntynyt 1800 )
Hän oli Kristityn perhéen poika , Isä oli Hopeakaivoken työn johtaja siihen asti ,LLL.
oli syntynyt ,ja muutti Uudisviljelijäki niihin aikoihin ja he kävi siellä alemmat koulut .
Möhemmin he veljensä ja hän lukivat yhhdessä , Ja niin kävi myös Uumajassa ja Sto-
kholmissa , LLL:n saadessä papin vihkimyksen , semeni Loppiaisen jälkeiseen aikaan
Siksi Hän (äitinsä sukulaisen ' Rovasti ' nyt enmuista nimeä , tekivät hakemuksen
Arjeblogissa olevaan vapaaseen papin virkaan ja sai sen ) Ei ollut monta kk ,siellä
kun Kaaresuannon kirkkoherran paikka papautui tämä oli vielä 1826 . seuraava paikka vapautui 1849 , Pajalaan .. siellä oli isonpi seurakunta . siellä hän nousi Rovastiksi . eikä vähiten Hengellisten asioiden nojalla. Hän kuoli 1861 . ja vasta silloin moni seurakuntalainen huomasi , että hän oli Prfeetta .
1843 kinkeri kierroksella hän tapali MILLA CLAUNDROTTIN .jonka kanssa keskustellessa avautui moni asia ,,joista LLL.n sanoi opin enemmän kuin papin koulussa Milla sanottin Lapin Mariaksi , sieltä kuultu Evankelium . LLL:n alkoi
levittää tarmokkaasti ajankohtaista muuttumatonta Raamatun sanomaa:n
Ihminen on syntinen ja kyvytön itse vaikuttamaan oman pelastukseensa , Mutta Jumala käsittämättömässä armossaan tuli ihmisten keskuuteen Pojassaan , julisti Jumalan valtakunnan evankeljumia , Paranansi sairaita , Ruokki nälkäiset ja köyhiä.
kärsi aikansa hurskaiden ja paatuneiden syntisten vihan ja vastustuksen , kuoli häpällisesti Ristillä - ja nousi ylös kuoleman ja synnin voittajana. .
jatkan. - teutoraakkimus
lkhöih kirjoitti:
Tampereella hajaannus tapahtui jo 1901, mutta muualla etelä-Suomessa pääosin vasta 1902.
Tampereella alkoivat pitää kaksia eri seuroja tammikuussa 1901. Eskikoiset omiaan ja vanhoilliset omiaan.
Sitä ennen olivat jo uusheränneet alkaneet pitää erillisiä seuroja muutama vuosi aikaisemmin.. Ei Tampereella mitään hajaannsta ollut, siellä kristityt vain vuokrasivat oman rukoushuoneen käyttöönsä ja nykyisten vanhoillisten esivanhemmat jäivät entiseen rukoushuoneeseen voivottelemaan mistä saada vuokrarahat kun suurin osa maksajista ei enään antaneet vuokrarahoja.
Tietenkin ne joilla oli Lapinmaan seurakunnan luottamus ja oikea hengllinen sanan nälkä siirtyivät uuteen rukoushuoneeseen,
Moni pieni puu jäi lahon kaatuvan puun alle, sääli että niin vain kävi monelle. - teu,
lkhöih kirjoitti:
Tampereella hajaannus tapahtui jo 1901, mutta muualla etelä-Suomessa pääosin vasta 1902.
Tampereella alkoivat pitää kaksia eri seuroja tammikuussa 1901. Eskikoiset omiaan ja vanhoilliset omiaan.
Sitä ennen olivat jo uusheränneet alkaneet pitää erillisiä seuroja muutama vuosi aikaisemmin.""Ikhöih""
Okei se ei ole nyt se tärkein pointti , vaan se on se että ketä erosi kenestäkin
Siis suomen puolella haetiin perseluvun pohjalta ketkä vei Rukoushuneet niitä
ei minta Esíkoisille jäänyt ,vaikka esikoiset ei eronneet mistään ne istui kuin tatti
KAIKKI MUUT EROSI MEISTÄ OLI PÄÄKAL TIETO Ja se tarkoitti että VL:n oli
ne jotka RYKKI kaiken hajalle, SUOMESSA. en paremmin sano ..
Pelkäämn että nyt 2014 , on käymässä samoin , Meidän tiukkikset ovat nyt (vl.ä)
jotka vie mahdollisesti kaikki rakenettut ja talkoilla tehdyt , Voisiko miettä mikä on oikein meistä on oikein että ,meillä on ossuus uhteisiin yhtälailla olen ollut monilla
rukuous huone työmailla , ja Lahdessa olin 2 vuotta , joku roti pitää olla kaikkia ei¨
saa varastaa , mitä olemme tehnet , kiitollisuudella olemme tehneet .
mutta kiitollisuudella ei voi VARASTAA. Tämä on suunnattu TIUKKIKSIA VASTAAN .jotka voi näköjään mitä vaan , aibvan kuin ennen VL:n 1902.
en tästäkäänm sano paremmin .. - teu.
teu, kirjoitti:
Minulla on tälläinen krja RAUHA OLKON TEILLE. .
TAMPEREEN ESIKOISLESTAADIOLAISUUDEN VAIHEILTÄ ..
Olen saanut sen KV. RV: ta , painettu 2007,.. Miksi se alkaa 1840 lulta en ymmärrä
Koska LLL: n ohje oli että mitään uutta ei ole perustettu ( LLL: oli syntynyt 1800 )
Hän oli Kristityn perhéen poika , Isä oli Hopeakaivoken työn johtaja siihen asti ,LLL.
oli syntynyt ,ja muutti Uudisviljelijäki niihin aikoihin ja he kävi siellä alemmat koulut .
Möhemmin he veljensä ja hän lukivat yhhdessä , Ja niin kävi myös Uumajassa ja Sto-
kholmissa , LLL:n saadessä papin vihkimyksen , semeni Loppiaisen jälkeiseen aikaan
Siksi Hän (äitinsä sukulaisen ' Rovasti ' nyt enmuista nimeä , tekivät hakemuksen
Arjeblogissa olevaan vapaaseen papin virkaan ja sai sen ) Ei ollut monta kk ,siellä
kun Kaaresuannon kirkkoherran paikka papautui tämä oli vielä 1826 . seuraava paikka vapautui 1849 , Pajalaan .. siellä oli isonpi seurakunta . siellä hän nousi Rovastiksi . eikä vähiten Hengellisten asioiden nojalla. Hän kuoli 1861 . ja vasta silloin moni seurakuntalainen huomasi , että hän oli Prfeetta .
1843 kinkeri kierroksella hän tapali MILLA CLAUNDROTTIN .jonka kanssa keskustellessa avautui moni asia ,,joista LLL.n sanoi opin enemmän kuin papin koulussa Milla sanottin Lapin Mariaksi , sieltä kuultu Evankelium . LLL:n alkoi
levittää tarmokkaasti ajankohtaista muuttumatonta Raamatun sanomaa:n
Ihminen on syntinen ja kyvytön itse vaikuttamaan oman pelastukseensa , Mutta Jumala käsittämättömässä armossaan tuli ihmisten keskuuteen Pojassaan , julisti Jumalan valtakunnan evankeljumia , Paranansi sairaita , Ruokki nälkäiset ja köyhiä.
kärsi aikansa hurskaiden ja paatuneiden syntisten vihan ja vastustuksen , kuoli häpällisesti Ristillä - ja nousi ylös kuoleman ja synnin voittajana. .
jatkan.""teu, ei mikään rraakkimus ""
Kirjoitin siitä kirjasta sulla ei ole varmaankaan sitä
Nyt ajattelin jatkaa ,Lestaadiuksen Herätys saanat kohdistuivat sydänten kääntymättömyyteen mutta myös hengelliseen alennustilan Ruotsin kirkossa ja yleisen tapainturmelukseen , joka vallitsi kansan keskuudessa Tornion Lapissa .
Erityisellä purevalla ( etten sanoisi Sarkastisella, ) Hän arvosteli kaupunkien säätyläisten jumalatonta , korskeaa ja käyrää kevytmielisyyttä elämää . .
Kaarresuvanion Papin väkevä julisyus ei mennyt hukkaan , vaan herätys levisi nopeasti , usein Heränneiden ja Armon kokeneiden innokkaaan käännytystyön
seurauksena paikalliset herätykset vakiintuivat Evanlelis-Luterilaisen Kirkon
sisällä toimiuvaksi herätysliikkeeksi . LLL:n kuoltua Liike jäi taitaviewn ja kärsivällisten maallikkojen , ennen kaikkea J:Raattama Lähetys lähti liikkeele Pohjoisessa n.1860. siis Suomessa . Yhtä hyvin Maaseudulla kin kaupungeissa
Liikkeen johto.Sen Hengellinen hallitus säilyi kuitenkin Alkuherätyksen alueella ruotsissa .. - teu,
teutoraakkimus kirjoitti:
. Ei Tampereella mitään hajaannsta ollut, siellä kristityt vain vuokrasivat oman rukoushuoneen käyttöönsä ja nykyisten vanhoillisten esivanhemmat jäivät entiseen rukoushuoneeseen voivottelemaan mistä saada vuokrarahat kun suurin osa maksajista ei enään antaneet vuokrarahoja.
Tietenkin ne joilla oli Lapinmaan seurakunnan luottamus ja oikea hengllinen sanan nälkä siirtyivät uuteen rukoushuoneeseen,
Moni pieni puu jäi lahon kaatuvan puun alle, sääli että niin vain kävi monelle.""teutoraakkimus ""
Jos olet joksi mitoitin ,voit antaa olla . palnko luulet tienaavasi tuolla .
Minä uskon että olenjo tienannut enemmän , en ole lv, saappan alla
en ole Ihmis syntejä syytävä LV. Joka on vastaan Jumalan tahtoa .
Siitä luulen että pitää hake sitä yhteistä narua ,eikä morkaamista.
Tahdon vieläkin tuoda asiaa eteen , kukan ei voi haukkumalla saada
mitään hää aikaan ,et sinä enkä minä eikä kukaan ,miksi minusta tuntuu
että tetanoraakkimus##, on jotain unhottanut . voi voi - Teu,
teu. kirjoitti:
""teu, ei mikään rraakkimus ""
Kirjoitin siitä kirjasta sulla ei ole varmaankaan sitä
Nyt ajattelin jatkaa ,Lestaadiuksen Herätys saanat kohdistuivat sydänten kääntymättömyyteen mutta myös hengelliseen alennustilan Ruotsin kirkossa ja yleisen tapainturmelukseen , joka vallitsi kansan keskuudessa Tornion Lapissa .
Erityisellä purevalla ( etten sanoisi Sarkastisella, ) Hän arvosteli kaupunkien säätyläisten jumalatonta , korskeaa ja käyrää kevytmielisyyttä elämää . .
Kaarresuvanion Papin väkevä julisyus ei mennyt hukkaan , vaan herätys levisi nopeasti , usein Heränneiden ja Armon kokeneiden innokkaaan käännytystyön
seurauksena paikalliset herätykset vakiintuivat Evanlelis-Luterilaisen Kirkon
sisällä toimiuvaksi herätysliikkeeksi . LLL:n kuoltua Liike jäi taitaviewn ja kärsivällisten maallikkojen , ennen kaikkea J:Raattama Lähetys lähti liikkeele Pohjoisessa n.1860. siis Suomessa . Yhtä hyvin Maaseudulla kin kaupungeissa
Liikkeen johto.Sen Hengellinen hallitus säilyi kuitenkin Alkuherätyksen alueella ruotsissa ..""teu,""
jatkoa
"niinkuin köyhät , mutta kuitenkin rikkaaksi tekevät " 2 Kor . 6:10 ..
Kristityt ovayt yksinketaisilaan puheilla ja elämänsä esikuvalla vaikuttaneet .
alhaalta ylöspäin , niin että Jumala on saanut muuttaa ja uudistaa auttaa
kaipaavien ihmisten hengellisen ja maallisen elämän .
LLL: herätys levisi Saamelaisten matkassa Norjaan , jo LLL:eläessä ja
hänen jälkeensä maastamuuttajien mukana Aameriikkaan ja Kanadaan .
Kun etäisyydet kasvoi , ja tiedon kulkuoli hidasta , Uusissa oloissa kohdatut haasteet kioettelivat Liikkeen yhtenäisyyttä - teu,
teutoraakkimus kirjoitti:
. Ei Tampereella mitään hajaannsta ollut, siellä kristityt vain vuokrasivat oman rukoushuoneen käyttöönsä ja nykyisten vanhoillisten esivanhemmat jäivät entiseen rukoushuoneeseen voivottelemaan mistä saada vuokrarahat kun suurin osa maksajista ei enään antaneet vuokrarahoja.
Tietenkin ne joilla oli Lapinmaan seurakunnan luottamus ja oikea hengllinen sanan nälkä siirtyivät uuteen rukoushuoneeseen,
Moni pieni puu jäi lahon kaatuvan puun alle, sääli että niin vain kävi monelle.""teutano""
Luve uudestaan, en ole väittäyt mitään pampereesta
Ainoa jota kirjoita on tuo kirja ,jonka tieto on muista kiinni'
kuin teu, kirjoituksiata , eli minä vain kopioin Tamperelaista
teosta . jonka nimi on RAUHA OLKOON TEILLE.
se mitä siinä lukee on meillekummallekin uuttaa ,mitä sinä
olet ajattelemassa , vaiko vain häiriöksi sellainen takäkäteinen
kierous . ettei huomaa lainkaan missä menee , ja mikä maa
Mikä siinä. jos myönnät että olet Häirikkö , voit vielä parantua.
Kaikki häiriköt tänne oletko muuten sitä mieltä , että lapin veljen
sasappaan alla on parempi olla , kuin saa ta nan saappaan allä
kurja on tilanne, mutta noin se vain taitaa mennä . - teu,
teu, kirjoitti:
""Ikhöih""
Okei se ei ole nyt se tärkein pointti , vaan se on se että ketä erosi kenestäkin
Siis suomen puolella haetiin perseluvun pohjalta ketkä vei Rukoushuneet niitä
ei minta Esíkoisille jäänyt ,vaikka esikoiset ei eronneet mistään ne istui kuin tatti
KAIKKI MUUT EROSI MEISTÄ OLI PÄÄKAL TIETO Ja se tarkoitti että VL:n oli
ne jotka RYKKI kaiken hajalle, SUOMESSA. en paremmin sano ..
Pelkäämn että nyt 2014 , on käymässä samoin , Meidän tiukkikset ovat nyt (vl.ä)
jotka vie mahdollisesti kaikki rakenettut ja talkoilla tehdyt , Voisiko miettä mikä on oikein meistä on oikein että ,meillä on ossuus uhteisiin yhtälailla olen ollut monilla
rukuous huone työmailla , ja Lahdessa olin 2 vuotta , joku roti pitää olla kaikkia ei¨
saa varastaa , mitä olemme tehnet , kiitollisuudella olemme tehneet .
mutta kiitollisuudella ei voi VARASTAA. Tämä on suunnattu TIUKKIKSIA VASTAAN .jotka voi näköjään mitä vaan , aibvan kuin ennen VL:n 1902.
en tästäkäänm sano paremmin ..Jatkoa,
Tämä teos kertroo Tampereen ja sen lähiympärisatön Lestaadioilaisuuden varhaisvaiheita . Lestaadiolaisuudesta ja sen esiintymistä ja varhaisvaiheita
kuitenkin on sen eri alueita onm kirjoitettu monissa yhteyksissä
Es/Lesta lehti Rauhan Side on 1994 TEHNYT TAMPEREELTA Es/Lesta
ei ole aikaisemmin julkaissut kokonaista kirjaa,
Jumalan sana on ikuisesti muuttamaton ( tuota en nyt usko koska LV:t niin paljon
sivuutti Jumalan sanaa kasiken aikaa, heillä on erilainen evankeliumi kuin minulla
tarkoitan sitä, Esimerkiksi että minä uskon Jumalan käskyihjin joihin ei he vaan
heillä on ihmisoppi ja määritys. ), ikuisesti muuttumaton . Se on Kristuksen perustama seurakunta ,perusta on jokaisen kristityn uskon ja elämän ainoa kestävä ohje . Maanpäällinen ,taisteleva seurakunta koostuu kuitenlkin inhim-milliusestä ihmisistä , jotka ovat syntiinlangeemuksessa saadunturmeluksen alaisia.. - teu,
teu, kirjoitti:
Jatkoa,
Tämä teos kertroo Tampereen ja sen lähiympärisatön Lestaadioilaisuuden varhaisvaiheita . Lestaadiolaisuudesta ja sen esiintymistä ja varhaisvaiheita
kuitenkin on sen eri alueita onm kirjoitettu monissa yhteyksissä
Es/Lesta lehti Rauhan Side on 1994 TEHNYT TAMPEREELTA Es/Lesta
ei ole aikaisemmin julkaissut kokonaista kirjaa,
Jumalan sana on ikuisesti muuttamaton ( tuota en nyt usko koska LV:t niin paljon
sivuutti Jumalan sanaa kasiken aikaa, heillä on erilainen evankeliumi kuin minulla
tarkoitan sitä, Esimerkiksi että minä uskon Jumalan käskyihjin joihin ei he vaan
heillä on ihmisoppi ja määritys. ), ikuisesti muuttumaton . Se on Kristuksen perustama seurakunta ,perusta on jokaisen kristityn uskon ja elämän ainoa kestävä ohje . Maanpäällinen ,taisteleva seurakunta koostuu kuitenlkin inhim-milliusestä ihmisistä , jotka ovat syntiinlangeemuksessa saadunturmeluksen alaisia..Siksi Jumala on kautta aikojen nähnyt välttämättömäksi lähettää Proffeettoja , totuuden julistajia , uskonpuhdistajia ja uudistajia , esikoislest0issa koetetaan erityisesti siunaukseksi se , että saadaan yhä ammentaa viisautta Rovasti LLL:n saarnoista ja kirtjoituksista . Hänen saarnoja on julkaistu uusina laitoksina ja niitä luetyaan joka Sunnuntai Seuroissa Es/Lestojen kokouksissa . .
Esikoislestaadiolaisuus on säilyttänyt muutenkin vahvan yhteyden RL. jossa on
liikkeen Hengellinen Hallitus .. ja lähettää 2-3vuoden välein ,kokeneita ja koeteltuja nLV. kiirtämään kokoneita ja koeteltuja ( paitsi tänä ´vuonna ) kiertämään Suomen
seurakuntia . Niin kuin käsilläoleva teos osoittaa , eräät Tampereen Lestat, olivat avain asemassa ensimmäisen lähetyksen aikaansaamisessa 1902 '
Lapin lähetyksen aikana nyt jo 2014 saakka .. - teu,
teu, kirjoitti:
Siksi Jumala on kautta aikojen nähnyt välttämättömäksi lähettää Proffeettoja , totuuden julistajia , uskonpuhdistajia ja uudistajia , esikoislest0issa koetetaan erityisesti siunaukseksi se , että saadaan yhä ammentaa viisautta Rovasti LLL:n saarnoista ja kirtjoituksista . Hänen saarnoja on julkaistu uusina laitoksina ja niitä luetyaan joka Sunnuntai Seuroissa Es/Lestojen kokouksissa . .
Esikoislestaadiolaisuus on säilyttänyt muutenkin vahvan yhteyden RL. jossa on
liikkeen Hengellinen Hallitus .. ja lähettää 2-3vuoden välein ,kokeneita ja koeteltuja nLV. kiirtämään kokoneita ja koeteltuja ( paitsi tänä ´vuonna ) kiertämään Suomen
seurakuntia . Niin kuin käsilläoleva teos osoittaa , eräät Tampereen Lestat, olivat avain asemassa ensimmäisen lähetyksen aikaansaamisessa 1902 '
Lapin lähetyksen aikana nyt jo 2014 saakka ..Kaikesta päätellen Pidettiin Tampereela kokoukset tänäkin vuonna . muttei paljon sanottu päätöksistä , ne kun oli pahat ja hunsvotti maiset tärkoitan sitä että jos
huonosti käy tulee lahkolaisuus tännekin eli sellaistä ,,
työvoiman ja ajan rajallisuuden vupksi tavoitteeksi valitut verrattain vapaamuodtinen historiikki . Työryhmän linjasi ensimmäisessä kokouksessa 2006 , että kyse ei ole tieteellisestä tekstistä , vaikka työssä pyritään asioiden oikeellisuuteen ja tarkkuuteen sekäsiihen, että väittämät perustuvat johonkin lähteeseen " , Keskustelujen jälkeen
päädyttiin siihen , että tekstissä käytetään lähdeviitteitä , jotka on sijoitettu teoksen loppuun . - teu,
teu, kirjoitti:
Kaikesta päätellen Pidettiin Tampereela kokoukset tänäkin vuonna . muttei paljon sanottu päätöksistä , ne kun oli pahat ja hunsvotti maiset tärkoitan sitä että jos
huonosti käy tulee lahkolaisuus tännekin eli sellaistä ,,
työvoiman ja ajan rajallisuuden vupksi tavoitteeksi valitut verrattain vapaamuodtinen historiikki . Työryhmän linjasi ensimmäisessä kokouksessa 2006 , että kyse ei ole tieteellisestä tekstistä , vaikka työssä pyritään asioiden oikeellisuuteen ja tarkkuuteen sekäsiihen, että väittämät perustuvat johonkin lähteeseen " , Keskustelujen jälkeen
päädyttiin siihen , että tekstissä käytetään lähdeviitteitä , jotka on sijoitettu teoksen loppuun ."2"Lestojen tulo Tampereelle ..LLL:n alkuvaiheesta Kaarresuannon ja ,sittemmin
Pajalan kirkko herran LLL.n omastakääntymyksestä ja julistustoiminnasta käynnis-
tynyt lestojen Herätys liike osoittautui elinvoimaiseksi ja tarttuvaksi , se ei jäänyt
paiklliseksi vaan levisi 1847 jälkeen varsin laajalle ..
LLL: Raittius lähetit alkoi 1847 lähtien .Merkittävämmksi muodostui kuitenkin erityisen
lähetyskoulujen organisointi . Ensimmäisen lähetys koulun LLL: perusti 1848 ,
Jukkasjärven Lainioon , jossa opettajana toimi J:Raattama . Hänm oli opaitrsi tunnetuoin ja arvosteuin lähetyskoulun pitäjä. Myös LLL:läheinen työtoveri ja sittemmin hänen (LLL)n työnsa jatkaja herätyksen johdossa .
Huomattavin Raittiuslähetti oli Pekka Raattama hänm oli syntynyt 1804 , joka teki myöhemmin Saarnamatkoja Ruijaan ja Lyngenin seuduille Raaittius lähetin kuin lähetysköulun opettajat lukivat ääneen lestadiuksen saarnakartoja , jotkaoli käsinkirjoitettuja saarnoja ,lukemisella pystyttiin kiertämään 1726 annettu Konventikkelipakaatti joka kielsi maallikkojen hartauskokoukset ,se kumottiin
ruotsissa 1858 ja Suomessa 1869 .. - teu,
teu, kirjoitti:
"2"Lestojen tulo Tampereelle ..LLL:n alkuvaiheesta Kaarresuannon ja ,sittemmin
Pajalan kirkko herran LLL.n omastakääntymyksestä ja julistustoiminnasta käynnis-
tynyt lestojen Herätys liike osoittautui elinvoimaiseksi ja tarttuvaksi , se ei jäänyt
paiklliseksi vaan levisi 1847 jälkeen varsin laajalle ..
LLL: Raittius lähetit alkoi 1847 lähtien .Merkittävämmksi muodostui kuitenkin erityisen
lähetyskoulujen organisointi . Ensimmäisen lähetys koulun LLL: perusti 1848 ,
Jukkasjärven Lainioon , jossa opettajana toimi J:Raattama . Hänm oli opaitrsi tunnetuoin ja arvosteuin lähetyskoulun pitäjä. Myös LLL:läheinen työtoveri ja sittemmin hänen (LLL)n työnsa jatkaja herätyksen johdossa .
Huomattavin Raittiuslähetti oli Pekka Raattama hänm oli syntynyt 1804 , joka teki myöhemmin Saarnamatkoja Ruijaan ja Lyngenin seuduille Raaittius lähetin kuin lähetysköulun opettajat lukivat ääneen lestadiuksen saarnakartoja , jotkaoli käsinkirjoitettuja saarnoja ,lukemisella pystyttiin kiertämään 1726 annettu Konventikkelipakaatti joka kielsi maallikkojen hartauskokoukset ,se kumottiin
ruotsissa 1858 ja Suomessa 1869 ..""teu""
Jospa puhuttaisiin , vielä jokusana siitä LLL:n leviämisetä se tapehtui kyllä
1847 jälkeen ,ja kokkolassa oli 1867. samoin Tammela ja Padasjoki jossa
vielä on 200 lasten kanssa , mutta Tammelassa ei muistaakseni ole . - teu,
teu, kirjoitti:
""teu""
Jospa puhuttaisiin , vielä jokusana siitä LLL:n leviämisetä se tapehtui kyllä
1847 jälkeen ,ja kokkolassa oli 1867. samoin Tammela ja Padasjoki jossa
vielä on 200 lasten kanssa , mutta Tammelassa ei muistaakseni ole .Myöps sitä seikkaa josta joku puhui että tampereellä oli 1901 , niin sellaista ei löydy
mutta muita lukuja kyllä ,,nimittöäin Tutkija Seppo Lohi sanoo ensimmäisen nLestan tulleen tampereelle 1876, Sitten 1880 jo usieta , tampereelle tuotiin monesta suunnasta ristillisyyttä ,. Tammelasta parkanosta ja Ikaalisista ja Muualta keskisuomesta ja Helsingístä , kahdesta viimeksi mainitusta ,tehtiin lähetystyötä .
Arvokasta tietoa herätyksen syntyvaiheilta Tampereella antaa Robert Aleksanter Grönfors , ja oli s.1851. ja oli nyt Ruutikellarin vartija K.1934 Hänen muistelmat Wähän herätyksestäni ja uudensyntymisen koettelemuksia ,kristillisyydessä ennen ja nykyisin vuodelta 1925. . Grönfors sanoo kirjiuttaneensa muistelmiansa näyttääksen ,#millaista oli kristillisyys kodissani , kirkossa ,kirkkotiellä ja pappilassa. niin että jälkeen jääneet lapseni saavat tätä lukea kun Isää ei ole
olemassa ,ja heille puhumassa ..
pitänee jatkaa. - teu.
teu, kirjoitti:
Myöps sitä seikkaa josta joku puhui että tampereellä oli 1901 , niin sellaista ei löydy
mutta muita lukuja kyllä ,,nimittöäin Tutkija Seppo Lohi sanoo ensimmäisen nLestan tulleen tampereelle 1876, Sitten 1880 jo usieta , tampereelle tuotiin monesta suunnasta ristillisyyttä ,. Tammelasta parkanosta ja Ikaalisista ja Muualta keskisuomesta ja Helsingístä , kahdesta viimeksi mainitusta ,tehtiin lähetystyötä .
Arvokasta tietoa herätyksen syntyvaiheilta Tampereella antaa Robert Aleksanter Grönfors , ja oli s.1851. ja oli nyt Ruutikellarin vartija K.1934 Hänen muistelmat Wähän herätyksestäni ja uudensyntymisen koettelemuksia ,kristillisyydessä ennen ja nykyisin vuodelta 1925. . Grönfors sanoo kirjiuttaneensa muistelmiansa näyttääksen ,#millaista oli kristillisyys kodissani , kirkossa ,kirkkotiellä ja pappilassa. niin että jälkeen jääneet lapseni saavat tätä lukea kun Isää ei ole
olemassa ,ja heille puhumassa ..
pitänee jatkaa.Granmfors kertoo isänsä olleen ahkera Suutari , joka pystyi elättämään 12 loastan ja jopa opettamaan heidät lukemaan . Ropert Aleksantra oli perheen kuopus , Isä antoi lapsilleen anjkaran luterilaisen kasvatuksen : illalla annettu lukuläksy piti osata aamulla , jos mielisaada syötävää , jota lasten eisallittu nauttia istuen . Niinä pyhinä,
kun ei menty kirkkoon , isä lu8ki postilolasta saarnan ,jota lasten tuli kuunnella hievahtamatta . .
Grönforssin vanhemmilla ei ollut tieto9a "kristilli8syyden korkeasta asiasta " ja molemmat olivat viinalohikäärmeen orjia" ,Grönforss kuvaa elävästi erästä joulua ,jkolloin kotipolttimon viinaa juotiin niin kotona jouluaterialla , kuin kirkopn mäellä ja kirkossakin ja varsinkin paluu matkalla paluu kirkosta muistuu eräiden LLLO: saarnojen kuvauksia, ..
Kun siunaus on luettu , lähdetään kirkosta. Katsotaan ,jos kulkuset ja pienet kellot on kunnossa , sitten annetaan muut5amia läimäyksia hevoselle jotka jo muutenkin on kylmässä värisseet . Ja niin sitä mennään Joulukirkosta ,niin että niin sitä
mennään ,että vanhat mummot ryömivät maantien ojasta hankeen , peläten päälle ajoa , ja huudetaan : pois alta ". - sukututkija
teu, kirjoitti:
Myöps sitä seikkaa josta joku puhui että tampereellä oli 1901 , niin sellaista ei löydy
mutta muita lukuja kyllä ,,nimittöäin Tutkija Seppo Lohi sanoo ensimmäisen nLestan tulleen tampereelle 1876, Sitten 1880 jo usieta , tampereelle tuotiin monesta suunnasta ristillisyyttä ,. Tammelasta parkanosta ja Ikaalisista ja Muualta keskisuomesta ja Helsingístä , kahdesta viimeksi mainitusta ,tehtiin lähetystyötä .
Arvokasta tietoa herätyksen syntyvaiheilta Tampereella antaa Robert Aleksanter Grönfors , ja oli s.1851. ja oli nyt Ruutikellarin vartija K.1934 Hänen muistelmat Wähän herätyksestäni ja uudensyntymisen koettelemuksia ,kristillisyydessä ennen ja nykyisin vuodelta 1925. . Grönfors sanoo kirjiuttaneensa muistelmiansa näyttääksen ,#millaista oli kristillisyys kodissani , kirkossa ,kirkkotiellä ja pappilassa. niin että jälkeen jääneet lapseni saavat tätä lukea kun Isää ei ole
olemassa ,ja heille puhumassa ..
pitänee jatkaa.Minun suvussani on ollut Tampereella yli 100 v sitten laestadiolaisia. Heistä ei ole historioissa mitään mainintaa.
Seuraavat henkilöt:
Karl Hildén
Gustava Meriläinen - teu,
sukututkija kirjoitti:
Minun suvussani on ollut Tampereella yli 100 v sitten laestadiolaisia. Heistä ei ole historioissa mitään mainintaa.
Seuraavat henkilöt:
Karl Hildén
Gustava MeriläinenNiin minun nsukuni kasvoi siellä missä 1965 tuli Leeviläiset , se kuku myös kauka
Taata syntyi 1845. siis satavuotta ennen muin minä , hänellä oli 2 poikaa ,Matti ja
Hjalmar (frake ) Koskia he sai kristillisyyden , luulen että 1902 Taata ja pojat 1903.
tai niillä paikkeilla. kuitenkin kun Frake on mennyt naimisiin kokemäeltä Hilman
kanssa ;(se suku oli hakoisten kartano, Ja Rajapuron Toivon sukua joka kuoli HML
jo parikymmentä vuotta sitten. jatkan joskus.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p591937Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,491682- 521604
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.51537Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61515Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61435Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81316Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121291Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41173Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni41158