Pahasti masentunut exä ja mustasukkainen poikaystävä

minnnie89

Tarvitsisin nyt apua mitä tehdä exäni ja poikaystäväni suhteen.. tässä vähän pohjustusta:
Minä ja exäni seurustelimme noin 8vuotta sitten 1,5 vuoden ajan. Tämän jälkeen olemme olleet kavereita pitäen yhteyttä välillä enemmän ja välillä vähemmän. Kuitenkin nyt viimeisen puolentoista vuoden ajan olemme olleet enemmän yhteyksissä, hänen pahan masennuksensa takia. Esim viime kesänä olin paljon hänen luonaan yötä, jos hänellä oli paha ahdistus. Nukuin kuitenkin sohvalla ja hän sängyssä, eli meidän välillä ei ole ollut mitään muuta kuin todellakin vain kaveruutta. Sain hänet viimein menemään terapiaan ja hän sai masennuslääkkeetkin.
Loppu vuodesta aloin kuitenkin seurustelemaan maailman ihanimman miehen kanssa(sanotaan nyt vaikka pekka), olemme nyt olleet yhdessä yli puolivuotta ja olemme alkaneet etsimään yhteistä asuntoa. Rakastan häntä enemmän kuin mitään. Olen kertonut hänelle alusta asti exästäni, joka on minulle kovin tärkeä. En tietenkään voi enää olla yötä exäni luona tai muutenkaan en omien töideni ja muun elämäni takia voi nähdä exääni yhtä paljon kuin vuosi sitten. Ongelma kuitenkin on, että Pekka on hyvin mustasukkainen.. Pekan exät ovat pettäneet Pekkaa omien exiensä kanssa, joten Pekan on hyvin vaikea hyväksyä että olen yhteyksissä exääni.

Nyt kuitenkin exäni tila on pahentunut huomattavasti, ja olen todella huolissani että hän saattaa tehdä itselleen jotain peruuttamatonta.. Hänellä ei ole muita ystäviä kuin minä ja eräs Mikko(jonka kanssa minäkin olen hyvä ystävä). Exäni on melkein täysin erakoitunut, eikä hänen perheestäänkään ole apua, koska myös äiti on pahasti masentunut. Minä ja Mikko olemme siis melkeinpä hänen ainoat "normaalit"ihmissuhteensa. Poikaystäväni Pekka ei kuitenkaan siis pidä tästä tilanteesta missä olemme... Hän ei pelkää että tekisin mitään exäni kanssa, mutta sanojensa mukaan aina kun puhumme exästäni, hänelle tulee mieleen kuinka olen joskus harrastanut seksiä heidän kanssaan ja häntä alkaa ahdistamaan. En pysty puhumaan poikaystäväni kanssa omasta ahdistuksestani ja tämä kaihertaa välejämme todella paljon..

En oikein tiedä mitä minun pitäisi tehdä tässä tilanteessa. Olen kuin puun ja kuoren välissä; en osaa auttaa exääni, enkä poikaystävääni käsittelemään tilannetta.

20

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+12

      Minä olen ratkaissut samankaltaisen tilanteen (masentunut ex, mutta yhteisiä lapsia) niin että en puhu exästä milloinkaan. Salaan sen että olen ollut yhteydessä häneen ja kaiken mikä liittyy häneen. Minun mieheni on vaan sen verran mustasukkainen, että on luvannut hakata exäni kavereidensa kanssa joku päivä jos häntä alkaa kyllästyttää eikä häntä haittaa vaikka lapset olisi paikalla. Suojelen siis exää ja lapsiani isänsä menetykseltä.

      • otan osaa

        Hienoja miehiä sinulla on ollut ja on.


    • :) <3

      Pekka ei ole vielä valmis parisuhteeseen, ja sun tehtävä ei ole kantaa siitä vastuuta. Sä teet niin kuin aina ennenkin, eli autat läheisiäsi kun heillä on vaikeaa kuten eksääsi. Sille et voi mitään jos nykyinen seurustelukumppanisi ei luota suhun, koska hänellä on jäänyt trauma pettämisistä. Voit auttaa nykyistä kumppaniasi ymmärtämään itseään. Avoimuus, rehellisyys yhdistää ja lähentää.

    • minnnie89

      Kiitos paljon vastauksista :) Salailu ei meidän suhteessa ole vaihtoehto, mutta koitamme tässä tänään tai huomenna jutella oikein kunnolla tästä asiasta.

    • Mietippä vielä!

      Ymmärrän Pekkaa. Haluaisitko sinä, että Pekka olisi omien exiensä tukipilari? Saatat sanoa, että ymmärtäisit, mutta ymmärtäisitkö todella? Aseta itsesi hänen asemaansa. Pekasta saattaa tuntua, että hän on toissijainen elämässäsi, eli tulee exäsi jälkeen. Suhteenne on kovin tuore (mielestäni puoli vuotta ei ole kovin pitkä aika) ja olette muuttamassa yhteenkin, joten sinuna tekisin nyt päätöksen: haluatko panostaa parisuhteeseesi vai hengailla exäsi kanssa? Sinä päätät ja olet velvollinen kantamaan päätöksestäsi johtuvat seuraamukset.

    • love is hidden

      siun pitää päättää oletko pekan vai exän.exä haluaa sinua lähelleen alitajuisesti,kyllä tuohon kuvioon ei taida muita mahtua.miksi et siis ole sen eksäsi kanssa?

    • minnnie89

      Näen exääni about kerran kahdessa kuussa, ja tekstaillaan ehkä parin-kolmen viikon välein joten en usko että poikaystäväni tuntee tulevansa muka kakkosena.. :D Mutta saimme keskusteltua asiasta ja ymmärrän että tämä on hankala tilanne hänelle, je menemmekin hänen ehdoillaan tässä :)

      Kiitos kaikille vastauksista! :)

    • ……..

      Eksä on vakavasti masentunut ja pelätään, että hän tekee itselleen jotain peruuttamatonta. Poikaystävälle tulee ahdistus, kun hän ihan itse kuvittelee, miten hänen tyttöystävänsä on joskus ennen harrastanut seksiä.

      Kumpi mahtaa olla enemmän avun tarpeessa?

      • notjaa

        Vai onko eniten avun tarpeessa se nainen joka haluaa auttaa entisiä seurustelukumppanejaan kuin ihan itse seurustella oikeassa tasapainoisessa parisuhteessa?


      • ……….
        notjaa kirjoitti:

        Vai onko eniten avun tarpeessa se nainen joka haluaa auttaa entisiä seurustelukumppanejaan kuin ihan itse seurustella oikeassa tasapainoisessa parisuhteessa?

        Niin, onhan se ihmisten auttaminen ihan kauheaa. Ei sellaista pitäisi tehdä.


    • exsä on exsä

      Eihän exsän kuulu enään auttaa. Sun pitää sanoo, että hakee ammattiapua. Ethän nykysen suhteen anna tämän takia kariutua. Ei kaikista voi huolta kantaa, vaikka haluaisikin.

      Exsä on exsä. Kyllä hänen nyt muuta apua on saatava ja kummankin elettävä omaa elämää vai haikaillaanko tässä
      entisen perään ja yritellään vakuuttaa, että ja että hän tarviii mua niin ja niin paljon.

      Ehkä ei pysty eksästä kuitenkaan irrottauttua vai kuinka se nyt menikään oikeesti ?

      • minnnie89

        Niinkuin sanoin, sain hänet menemään terapeutille. Mutta terapeutti ei korvaa normaalia ihmissuhdetta.


    • aikuinen mies

      En ymmärrä naisten tarvetta hyysätä jotain ex-äijiään. Hei se suhde meni ja nyt olette löytäneet uuden. Kyllä aikuisen exän on pärjättävä ihan itse ja heitä ei pidä hyysätä kuin pikkulapsia. Ymmärrän ihan täysin miltä äijästäsi tuntuu kun oma nainen vetää eksiään kuin reppuselässä läpi elämän. En ole itse kokenut samaa, mutta kyllä ihan ymmärrettävästi miestäsi ottaa kaaliin kun nurkissa pyörii kaikenmaailman reppana exiä.

      Mieti nyt olisiko sinusta kivaa jos äijäsi kävisi vaihtelemassa exänsä autonrenkaita ja auttamassa häntä kun hänellä on niin paha olo. Tämän päälle hän vielä jäisi yöksi sinne exsäänsä paapomaan.

      Joskus ihmisen on aika kasvaa aikuiseksi ja pärjätä ilman sitä kainasaivaansa. Jos siihen ei pysty niin apua on haettava vaikka kunnallisesta mielenterveystoimistosta. Kenenkään velvollisuus ei pitäisi kusta omaa suhdettaan sen takia että vetää jotain EXIÄNSÄ perässä läpi elämän. Minulle ainakin on aina ollut päivänselvää että entiset on entisiä ja nykyiset nykyisiä. En jäänyt heihin mitenkään jumiin vaan nykyään ollaan korkeintaan vain moro tuttuja. Naisystäväni on täysin samaa mieltä kanssani.

      • yksi vaan

        Mulla entinen alkoi tukemaan nais puolista ystävää kun sillä oli niin vaikeaa kun oli juuri eroamassa yms. En pitänyt yhtään siitä ja kappas kun meille tuli ero niin meni n.3 kk kun he alkoivat olla yhdessä. Sanoin silloin kun nainen alkoi pitää päivittäin yhteyttä että en pidä siitä niin vastaus oli että oon liian mustasukkainen.

        Eron jälkeen olimme aika paljon yhteyksissä vielä kuitenkin mutta miehen viestit alkoi olemaan tyyliä että kuinka moni olis valmis hänet ottamaan ja kuinka kokeilee et onnistuuko seurustelu tämän naisen kanssa. Tyyliin että kuhan joku on jolta lohkeaa sitä. Laittoi välit vähäksi aikaa kokonaan poikki kun kertoi että alkoi olemaan yhdessä sen naisen kanssa. Samassa viestissä kertoi vielä rakastavansa vaikka ei saisi. Sitä ei olisi pitänyt sanoa enää.

        Eikä minun pitänyt kuulla hänestä enää ikinä mitään. Pari viikkoa meni ja sitten tuli kaveri pyyntö fb. Alkoi vähitellen avautumaan uudesta suhteestaan ja ongelmista. En oikein tiennyt että mitä sanoa varsinkin kun tunteita on vielä. Yritin kuitenkin olla ystävällinen vaikka pahalta tuntui kunnes myönsin että kaduttaa että päästin hänet käsistäni, kuinka välitän hänestä vielä ja kuinka paljon hän merkitsee. Ei ole sen jälkeen juuri mitään kuulunut tästä miehestä. Siis jossain tilanteissa pitäisi pitää suu supussa.


      • yksi vaan
        yksi vaan kirjoitti:

        Mulla entinen alkoi tukemaan nais puolista ystävää kun sillä oli niin vaikeaa kun oli juuri eroamassa yms. En pitänyt yhtään siitä ja kappas kun meille tuli ero niin meni n.3 kk kun he alkoivat olla yhdessä. Sanoin silloin kun nainen alkoi pitää päivittäin yhteyttä että en pidä siitä niin vastaus oli että oon liian mustasukkainen.

        Eron jälkeen olimme aika paljon yhteyksissä vielä kuitenkin mutta miehen viestit alkoi olemaan tyyliä että kuinka moni olis valmis hänet ottamaan ja kuinka kokeilee et onnistuuko seurustelu tämän naisen kanssa. Tyyliin että kuhan joku on jolta lohkeaa sitä. Laittoi välit vähäksi aikaa kokonaan poikki kun kertoi että alkoi olemaan yhdessä sen naisen kanssa. Samassa viestissä kertoi vielä rakastavansa vaikka ei saisi. Sitä ei olisi pitänyt sanoa enää.

        Eikä minun pitänyt kuulla hänestä enää ikinä mitään. Pari viikkoa meni ja sitten tuli kaveri pyyntö fb. Alkoi vähitellen avautumaan uudesta suhteestaan ja ongelmista. En oikein tiennyt että mitä sanoa varsinkin kun tunteita on vielä. Yritin kuitenkin olla ystävällinen vaikka pahalta tuntui kunnes myönsin että kaduttaa että päästin hänet käsistäni, kuinka välitän hänestä vielä ja kuinka paljon hän merkitsee. Ei ole sen jälkeen juuri mitään kuulunut tästä miehestä. Siis jossain tilanteissa pitäisi pitää suu supussa.

        Lisäys edelliseen. Mies luuli minun hypänneen ensimmäisen miehen kanssa sänkyyn kun erosimme ja se ei todellakaan pitänyt paikkaansa. Luuli kai että en ollut hänen kanssaan tosissaan enkä muka rakastanut häntä. En ole itse edelleenkään alkanut minkäänlaiseen suhteeseen kun olen mielummin vielä toistaiseksi yksin kunnes olen päässyt tunteista yli lopullisesti


      • minnnie89

        Hienoa kun olet osannut lukea viestini kokonaan!

        Sanoin nimen omaan että en enää ole (tietenkään!) jäänyt exälleni yöksi, vaan tämä tapahtui silloin kun masennus oli pahimmillaan ja minä olin sinkku (puolivuotta ennen ennen kuin edes tapasin nykyisen poikaystäväni). Ja tosiaan minä ja exäni olemme seurusteleet melkein 10vuotta sitten pikkuteineinä. Pakko sanoa että ihmeen ahdasmielistä porukkaa täällä, että jos on ollut hyvä kaveri jonkun kanssa, mutta sitten kun hänellä tulee elämässään todella vaikeaa, pitäisi hänet heittää roskiin, 8vuotta sitten tapahtuneen teiniseurustelun takia.

        Onneksi poikaystäväni kanssa saimme puhuttua tämän, ja niinkuin sanoin menemme HÄNEN ehdoillaan.

        Lukekaa viestit loppuun ennen kuin alatte pätemään ja moralisoimaan, KIITOS.


      • minnnie89
        minnnie89 kirjoitti:

        Hienoa kun olet osannut lukea viestini kokonaan!

        Sanoin nimen omaan että en enää ole (tietenkään!) jäänyt exälleni yöksi, vaan tämä tapahtui silloin kun masennus oli pahimmillaan ja minä olin sinkku (puolivuotta ennen ennen kuin edes tapasin nykyisen poikaystäväni). Ja tosiaan minä ja exäni olemme seurusteleet melkein 10vuotta sitten pikkuteineinä. Pakko sanoa että ihmeen ahdasmielistä porukkaa täällä, että jos on ollut hyvä kaveri jonkun kanssa, mutta sitten kun hänellä tulee elämässään todella vaikeaa, pitäisi hänet heittää roskiin, 8vuotta sitten tapahtuneen teiniseurustelun takia.

        Onneksi poikaystäväni kanssa saimme puhuttua tämän, ja niinkuin sanoin menemme HÄNEN ehdoillaan.

        Lukekaa viestit loppuun ennen kuin alatte pätemään ja moralisoimaan, KIITOS.

        Ja tämä viesti oli nyt tarkoitettu Aikuinen mies nimimerkille


    • eräs vaan

      Olet läheisriippuvainen ihminen, joka roikkuu exässään kiinni. Exä tuo sinulle turvallisuudentunnetta, koska olitte niin kauan yhdessä. Sinä olet epävarma uuden parisuhteen tulevaisuuden takia ja nyt roikut kahden miehen loukussa.

      Kerrot kuinka olet huolissasi Pekasta. Huolesi on verhoutunutta läheisriippuvuutta. Sinä saat turvallisuuden ja tärkeyden tunnetta, kun "huolehdit" Pekasta. Jos haluat nykyisen suhteesi onnistuvan, niin päästä irti Pekasta!! Miltä sinusta tuntuisi, jos nykyinen miehesi olisi samanlaisessa suhteessa exäänsä?! Mieti sitä, niin ehkä ymmärrät, että toimit väärin.

    • Eksä ja VainYstävä

      Näitä vastauksia lukiessa mietin, mikä ero on sillä, että toinen on eksä ja sillä, että toinen olisi vain hyvä ystävä, joka sattuisi olemaan vastakkaista sukupuolta.

      Kun siihen eksäänkin ne intohimon tunteet on voineet kadota - siihen hyvään ystävään ei ehkä vielä heränneet, tai sitten se hyvä ystävä ei vaan sattunut itse lämpenemään...

      Elinä millaisia vastauksia ap olisi saanut, jos masentunut olisi VainYstävä (jätä se mustasukkainen, sinulla on oikeus ystäviin) ja mikä ero siihen, että oli eksä (haluatko pitää eksäsi ja menettää nykyisen?)

      No, mietinpähän vaan, kun itselle tuo ero ei valjennut.

    • Vituttaa!

      (Olen poika) Seurustelin todella ihanan tytön kanssa 5kk , Kunnes hän ihastui toisella paikkakunalla asuvaan poikaan. Sitten tuli ero ja muuta, Olen ihastunut exääni. Mutta hän ei minuun, Minun kaksi kaveriani ovat myös ihastuneet exääni. Olen niin mustasuikkainen että koitan pitää kaverini kaikilla tavoilla erossani exästäni se masentaa.. Apua kellään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe