exä se olen minäkin

mieitteee

Kutakuinkin täysi-ikäiseksi saakka olin aktiivimormoni. Nyt ollut poissa n. 16 vuotta. Mikähän siinä on, että "hirveyksiä" joita mm. nim. ent. mormoni luettelee tällä palstalla kovinkin ahkerasti, ei koskaan osunut minun kohdalleni? Mikähän siinäkin on, etten tunne edelleenkään (en ole koskaan tuntenut), mitään kirkkoa vastaan, enkä koe mitään tarvetta puhua kirkosta negatiiviseen sävyyn?

36

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet varmaan elänyt hyvää elämää, jonka vuoksi omatuntosi on puhdas ainakin kirkon mittapuun mukaan.

      • mieitteee

        Nooh, kyllä tässä on tullut kaikenlaisia "tuhmuuksia" harrastettua...


      • mieitteee kirjoitti:

        Nooh, kyllä tässä on tullut kaikenlaisia "tuhmuuksia" harrastettua...

        Tuhmuuksia tai ei niin niistä voi tehdä parannuksen ja saada anteeksi. Mutta ilmeisesti et ole joutunut kovin suureen ristiriitaan kirkon oppien kanssa, kun ei ole tarvetta kirjoitella kirkosta negatiivisesti.

        Useimmilla kirkon jättäneillä on jotain ristiriitaa henkilökohtaisen uskon tai elämän suhteen.


      • Riita Rasti
        lehi kirjoitti:

        Tuhmuuksia tai ei niin niistä voi tehdä parannuksen ja saada anteeksi. Mutta ilmeisesti et ole joutunut kovin suureen ristiriitaan kirkon oppien kanssa, kun ei ole tarvetta kirjoitella kirkosta negatiivisesti.

        Useimmilla kirkon jättäneillä on jotain ristiriitaa henkilökohtaisen uskon tai elämän suhteen.

        Mihin perustuu väitteesi "Useimmilla kirkon jättäneillä on jotain ristiriitaa henkilökohtaisen uskon tai elämän suhteen." Onko asiasta tehty tieteellinen tutkimus esim. psykologian laitoksella? Vedätkö tuon vaan mututuntumalla?

        Useimmat kirkon jättäneet ovat huomanneet ristiriidan että kirkko väittää olevansa ainoa oikea Kristuksen kirkko vaikkei sitä ole.


      • mieitteee
        lehi kirjoitti:

        Tuhmuuksia tai ei niin niistä voi tehdä parannuksen ja saada anteeksi. Mutta ilmeisesti et ole joutunut kovin suureen ristiriitaan kirkon oppien kanssa, kun ei ole tarvetta kirjoitella kirkosta negatiivisesti.

        Useimmilla kirkon jättäneillä on jotain ristiriitaa henkilökohtaisen uskon tai elämän suhteen.

        Olet aikalailla oikeassa..


      • Ent. mormoni

        Minulla ei ainakaan ole mitään erityistä sellaista omallatunnollani, johon ei jokainen syntinen aikuinen ihminen ole syyllistyt sanoin, teoin ja laiminlyönnein.

        Olen saanut elää mielenkiintoista ja hyvää elämää joka tavalla sen jälkeen, kun erosin mormonikirkosta. Mutta koska minussa edelleen on samaa maailmanparantajan vikaa kuin nuorenakin, haluan omalta pieneltä osaltani vaikuttaa siihen, että kukaan lapsi ja nuori ei joutuisi kokemaan samaa kuin minä jouduin.

        Koko pitkän elämäni aikana en yhteensäkään ole myöhemmin kokenut yhtä paljon pahuutta ja pahuuden kohteeksi joutumista, kuin ollessani lapsi ja nuori mormonismin vaikutuspiirissä.


      • mieitteee
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Minulla ei ainakaan ole mitään erityistä sellaista omallatunnollani, johon ei jokainen syntinen aikuinen ihminen ole syyllistyt sanoin, teoin ja laiminlyönnein.

        Olen saanut elää mielenkiintoista ja hyvää elämää joka tavalla sen jälkeen, kun erosin mormonikirkosta. Mutta koska minussa edelleen on samaa maailmanparantajan vikaa kuin nuorenakin, haluan omalta pieneltä osaltani vaikuttaa siihen, että kukaan lapsi ja nuori ei joutuisi kokemaan samaa kuin minä jouduin.

        Koko pitkän elämäni aikana en yhteensäkään ole myöhemmin kokenut yhtä paljon pahuutta ja pahuuden kohteeksi joutumista, kuin ollessani lapsi ja nuori mormonismin vaikutuspiirissä.

        Sitäpä lähinnä ihmettelen, että miksi minä en ole kokenut vastaavanlaisia kokemuksia kuin sinä? En mitään pahuutta enkä muutakaan vastenmielisyyttä. Ja kun pois jäin, niin en ole kokenut mitään "pakkotakaisinkäännytystä" tai vastaavaa ja tutut mormonit suhtautuvat minuun edelleen "aivan normaalisti"...


      • Ent. mormoni
        mieitteee kirjoitti:

        Sitäpä lähinnä ihmettelen, että miksi minä en ole kokenut vastaavanlaisia kokemuksia kuin sinä? En mitään pahuutta enkä muutakaan vastenmielisyyttä. Ja kun pois jäin, niin en ole kokenut mitään "pakkotakaisinkäännytystä" tai vastaavaa ja tutut mormonit suhtautuvat minuun edelleen "aivan normaalisti"...

        Ehkä jäsenyys on ollut erilaista noilla vuosikymmenillä?

        Myös sukupuoli vaikuttaa mormonismissa paljon. Merkittävä osa saamastani epäasianmukaisesta kohtelusta luultavasti johtui siitä, että olin nuori (ja oikein hauskannäköinen) tyttö. Nuoruuden hehku ja viattomuus saa ilmeisesti esiin mormonimiesten alhaisimmat käyttäytymispiirteet? Naisen arvo ei ole mormonismissa kovinkaan korkea, joten tyttöjä voi kohdella törkeästi.

        Seurakunnassani ei vallinnut rakkauden ilmapiiri vaan kilpailu siitä, kuka on se paras ja hurskain mormoni. Tämä koski niin naisia kuin miehiäkin. Naisten kesken myös ulkonäkökilpailu ja kilpailu kakunleipomistaidoissa ym. oli minusta säälittävää. Tästä päättelin, että mormoneihin liittyy enimmäkseen henkilöitä, joilla on luokattoman alhainen itsearvostus, koska ovat jatkuvasti kiitoksenkipeitä ja kateellisia toisilleen.

        Paljon kohdallani vaikutti ja vaikuttaa, että isämme ei ole luultavasti aivan keskivertomormoni. Hän on fanaatikko, jonka on ollut aina saatava oma tahtonsa läpi ja joka on ollut mielestään aina oikeassa. Jopa sellaisetkin harvat asiat jotka hän on joutunut painostuksen edessä pyytämään anteeksi hän on myöhemmin uudelleen selitellyt uhriensa syyksi.


      • mieitteee
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Ehkä jäsenyys on ollut erilaista noilla vuosikymmenillä?

        Myös sukupuoli vaikuttaa mormonismissa paljon. Merkittävä osa saamastani epäasianmukaisesta kohtelusta luultavasti johtui siitä, että olin nuori (ja oikein hauskannäköinen) tyttö. Nuoruuden hehku ja viattomuus saa ilmeisesti esiin mormonimiesten alhaisimmat käyttäytymispiirteet? Naisen arvo ei ole mormonismissa kovinkaan korkea, joten tyttöjä voi kohdella törkeästi.

        Seurakunnassani ei vallinnut rakkauden ilmapiiri vaan kilpailu siitä, kuka on se paras ja hurskain mormoni. Tämä koski niin naisia kuin miehiäkin. Naisten kesken myös ulkonäkökilpailu ja kilpailu kakunleipomistaidoissa ym. oli minusta säälittävää. Tästä päättelin, että mormoneihin liittyy enimmäkseen henkilöitä, joilla on luokattoman alhainen itsearvostus, koska ovat jatkuvasti kiitoksenkipeitä ja kateellisia toisilleen.

        Paljon kohdallani vaikutti ja vaikuttaa, että isämme ei ole luultavasti aivan keskivertomormoni. Hän on fanaatikko, jonka on ollut aina saatava oma tahtonsa läpi ja joka on ollut mielestään aina oikeassa. Jopa sellaisetkin harvat asiat jotka hän on joutunut painostuksen edessä pyytämään anteeksi hän on myöhemmin uudelleen selitellyt uhriensa syyksi.

        No noin vähän olen tulkinnutkin kirjoituksistasi... Että suurimmat ongelmat sinulla on/tai on ollut isäsi kanssa. Ei mormonikirkon...

        Ja vahvasti epäilen, että jos isäsi aikoinaan olisi "hurahtanut" johonkin toiseen uskontoon, olisi samat ongelmat tulleet esiin siltikin. Erona vain se, että nyt kirjoittelisit jotain muuta uskontoa vastaan...

        Ja korostanpas nyt varulta, että tämä on VAIN minun MIELIPIDE.. :)


      • Sitä samaa
        mieitteee kirjoitti:

        No noin vähän olen tulkinnutkin kirjoituksistasi... Että suurimmat ongelmat sinulla on/tai on ollut isäsi kanssa. Ei mormonikirkon...

        Ja vahvasti epäilen, että jos isäsi aikoinaan olisi "hurahtanut" johonkin toiseen uskontoon, olisi samat ongelmat tulleet esiin siltikin. Erona vain se, että nyt kirjoittelisit jotain muuta uskontoa vastaan...

        Ja korostanpas nyt varulta, että tämä on VAIN minun MIELIPIDE.. :)

        mieltä.

        ja lisäksi, että maailmanparannus on syytä aloittaa omasta maailmasta, eikä syytellä muita.


      • ent. mormoni
        mieitteee kirjoitti:

        No noin vähän olen tulkinnutkin kirjoituksistasi... Että suurimmat ongelmat sinulla on/tai on ollut isäsi kanssa. Ei mormonikirkon...

        Ja vahvasti epäilen, että jos isäsi aikoinaan olisi "hurahtanut" johonkin toiseen uskontoon, olisi samat ongelmat tulleet esiin siltikin. Erona vain se, että nyt kirjoittelisit jotain muuta uskontoa vastaan...

        Ja korostanpas nyt varulta, että tämä on VAIN minun MIELIPIDE.. :)

        Kirkko tulee näkyväksi ja vaikuttaa jäsentensä kautta. Ei minulle tietenkään mikään rakennus tai organisaatiokaavio ole pahaa tehnyt, vaikka organisaatiokaavio onkin monella tapaa vääristynyt.


      • mieitteee
        ent. mormoni kirjoitti:

        Kirkko tulee näkyväksi ja vaikuttaa jäsentensä kautta. Ei minulle tietenkään mikään rakennus tai organisaatiokaavio ole pahaa tehnyt, vaikka organisaatiokaavio onkin monella tapaa vääristynyt.

        Nimenomaan! Itselleni ei kukaan mormoni ole pahaa tehnyt. Ja luulen vahvasti, että suurin osa mormoneista ei sinullekaan..


      • Riita Rasti kirjoitti:

        Mihin perustuu väitteesi "Useimmilla kirkon jättäneillä on jotain ristiriitaa henkilökohtaisen uskon tai elämän suhteen." Onko asiasta tehty tieteellinen tutkimus esim. psykologian laitoksella? Vedätkö tuon vaan mututuntumalla?

        Useimmat kirkon jättäneet ovat huomanneet ristiriidan että kirkko väittää olevansa ainoa oikea Kristuksen kirkko vaikkei sitä ole.

        Mainitsin "ristiriidan henkilökohtaisen uskon tai elämän välillä". Sinä itse vahvistat ensimmäisen sanomalla: " useimmat kirkon jäsenet ovat huomanneet ristiriidan että kirkko väittää olevansa ainoa oikea Kristuksen kirkko vaikkei sitä ole."

        Eikö tuossa ilmene ristiriita henkilökohtaisen uskon suhteen, kun ei usko kirkon sanomaa evankeliumin palautuksesta? minusta ilmenee.

        Ainakin kirkosta eronneilla on joku ristiriita oman uskon ja kirkon opin kesken. Voi toki olla muitakin syitä, mutta nähdäkseni suurin syy on uskon puute.


      • lehi kirjoitti:

        Mainitsin "ristiriidan henkilökohtaisen uskon tai elämän välillä". Sinä itse vahvistat ensimmäisen sanomalla: " useimmat kirkon jäsenet ovat huomanneet ristiriidan että kirkko väittää olevansa ainoa oikea Kristuksen kirkko vaikkei sitä ole."

        Eikö tuossa ilmene ristiriita henkilökohtaisen uskon suhteen, kun ei usko kirkon sanomaa evankeliumin palautuksesta? minusta ilmenee.

        Ainakin kirkosta eronneilla on joku ristiriita oman uskon ja kirkon opin kesken. Voi toki olla muitakin syitä, mutta nähdäkseni suurin syy on uskon puute.

        Tosin kirkon voi jättää monella tapaa. Yksi on se, että lakkaa vain käymästä kirkossa. Siihen ei tarvita varsinaista uskon kriisiä tai puutetta.


      • Ent. mormoni
        mieitteee kirjoitti:

        Nimenomaan! Itselleni ei kukaan mormoni ole pahaa tehnyt. Ja luulen vahvasti, että suurin osa mormoneista ei sinullekaan..

        No en takuulla olisi edes hengissä, jos reilut 10 miljoonaa mormonia olisi ollut kimpussani.

        : - D


      • Kuitenkin,
        Ent. mormoni kirjoitti:

        No en takuulla olisi edes hengissä, jos reilut 10 miljoonaa mormonia olisi ollut kimpussani.

        : - D

        kuvitteletko, että jäljelle jäävät reilut kolme miljoonaa mormonia kuitenkin kiusaavat sinua? : O


      • Ent. mormoni
        Kuitenkin, kirjoitti:

        kuvitteletko, että jäljelle jäävät reilut kolme miljoonaa mormonia kuitenkin kiusaavat sinua? : O

        Pidän edelleen yhteyttä muutamiin mormoneihin, mutta heidät olen valinnut itse ja he minut ja syy olla vuorovaikutuksessa on ystävyys tai sukulaisuus, ei uskonto.

        Vika ei ole ihmisissä, vaan uskonnossa. Parasta A-luokkaa olevia ihmisiä ei edes mormonismi pysty pilaamaan ja mormonit joihin pidän yhteyttä kuuluvat tähän joukkoon.

        Mormonit kiusaavat uskonnollaan lapsiaan ja sen lisäksi ystäviään, tuttaviaan, sukulaisia ja kylänmiehiä. Minua häiriköitiin vuosikaudet sen jälkeen kun olin eronnut kirkosta, mutta nyt kun aikaa on jo tarpeeksi kulunut, eivät mormonit enää ole ilmestyneet ovelle kutsumatta. Ehkä maaseudulle muuttamisellakin on ollut vaikutusta asiaan?

        Jos kiusaisivat edelleen, tekisin tietysti rikosilmoituksen viivyttelemättä.


      • Rikosilmoituksella
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Pidän edelleen yhteyttä muutamiin mormoneihin, mutta heidät olen valinnut itse ja he minut ja syy olla vuorovaikutuksessa on ystävyys tai sukulaisuus, ei uskonto.

        Vika ei ole ihmisissä, vaan uskonnossa. Parasta A-luokkaa olevia ihmisiä ei edes mormonismi pysty pilaamaan ja mormonit joihin pidän yhteyttä kuuluvat tähän joukkoon.

        Mormonit kiusaavat uskonnollaan lapsiaan ja sen lisäksi ystäviään, tuttaviaan, sukulaisia ja kylänmiehiä. Minua häiriköitiin vuosikaudet sen jälkeen kun olin eronnut kirkosta, mutta nyt kun aikaa on jo tarpeeksi kulunut, eivät mormonit enää ole ilmestyneet ovelle kutsumatta. Ehkä maaseudulle muuttamisellakin on ollut vaikutusta asiaan?

        Jos kiusaisivat edelleen, tekisin tietysti rikosilmoituksen viivyttelemättä.

        tekisit itsesi taas kerran naurettavaksi.


      • Sivullinen.
        Rikosilmoituksella kirjoitti:

        tekisit itsesi taas kerran naurettavaksi.

        Ei rikosilmoituksen tekeminen ole naurettavaa. Sinun tyhmät kommenttisi ovat. Olet tehnyt itsesi naurettavaksi tällä palstalla jo vuosia. Ensin kirjoittelin nimimerkillä Jokuveli, mutta sitten aloit hävetä nimimerkkiäsi, kun olit mokannut tarpeeksi usein.


      • Yhtä
        Sivullinen. kirjoitti:

        Ei rikosilmoituksen tekeminen ole naurettavaa. Sinun tyhmät kommenttisi ovat. Olet tehnyt itsesi naurettavaksi tällä palstalla jo vuosia. Ensin kirjoittelin nimimerkillä Jokuveli, mutta sitten aloit hävetä nimimerkkiäsi, kun olit mokannut tarpeeksi usein.

        naurettava väite kuin rikosilmoituksen tekeminen.


      • Ent. mormoni
        Rikosilmoituksella kirjoitti:

        tekisit itsesi taas kerran naurettavaksi.

        On jäänyt harmittamaan, kun en aikanaan tehnyt rikosilmoitusta Kouvolan seurakunnan johtajasta. Hän soitti minulle useita kertoja viikossa ja masinoi myös muutaman helsinkiläismormonin soittamaan. Soittojen sisältö oli aina samanlainen. Minua vaadittiin matkustamaan Helsinkiin erotettavaksi mormonikirkosta, koska olin syyllistynyt huoruuteen.

        Jo pelkät puhelinsoitot olivat tahallsita häirintää ja haureudesta syyttäminen oli tietysti kunnianloukkaus.

        Kouvolan seurakunnan johtaja oli päätellyt minun saaneen aviottoman lapsen, koska Kouvolan Sanomissa oli ollut ilmoitus esikoisemme syntymästä ja syntymäilmoituksessa vanhemmilla oli eri sukunimi.

        Olin kuitenkin eronnut mormonikirkosta jo reilu vuosikymmen sitten. Olin myös naimisissa, vaikka asia ei tietysti mormoneille mitenkään kuulunut.

        On poliisiasia, jos tuntemattomat miehet toistuvasti soittelevat naimisissa olevalle naiselle kielloista huolimatta ja syyttävät häntä haureuden hjarjoitamisesta ja aviottoman lapsen saamisesta.


      • Sivullinen.
        Yhtä kirjoitti:

        naurettava väite kuin rikosilmoituksen tekeminen.

        Ei suinkaan. Ja edelleenkään rikosilmoituksen tekeminen ei ole naurettavaa.


      • Vain sinulla
        Sivullinen. kirjoitti:

        Ei suinkaan. Ja edelleenkään rikosilmoituksen tekeminen ei ole naurettavaa.

        on sivupersoonia.


      • Sivullinen.
        Vain sinulla kirjoitti:

        on sivupersoonia.

        Sinulla on eri nimimerkki joka kerralla... Mutta muodostettu aina samalla tavalla.


      • Juu tietenkin,
        Sivullinen. kirjoitti:

        Sinulla on eri nimimerkki joka kerralla... Mutta muodostettu aina samalla tavalla.

        tarkoituksella, jotta kuvittelisit olevasi itseäsi nokkelampi. Niinkuin taas kerran.


      • Sivullinen.
        Juu tietenkin, kirjoitti:

        tarkoituksella, jotta kuvittelisit olevasi itseäsi nokkelampi. Niinkuin taas kerran.

        Et ole sitä tapaa suinkaan minun vuokseni ottanut käyttöön, mutta saitpa taas valehdeltua...


      • En tietenkään
        Sivullinen. kirjoitti:

        Et ole sitä tapaa suinkaan minun vuokseni ottanut käyttöön, mutta saitpa taas valehdeltua...

        sinun vuoksesi ottanut alunperin käyttöön, mutta huomattuani kuinka sillä pikku jutulla narutetaan sinua kuin pässiä lieassa, olen jatkanut sen käyttöä, pääosin juuri sinua varten.

        Toki voisin valita nikinkin, mutta se olisi liian helppoa sinulle.


      • Sivullinen.
        En tietenkään kirjoitti:

        sinun vuoksesi ottanut alunperin käyttöön, mutta huomattuani kuinka sillä pikku jutulla narutetaan sinua kuin pässiä lieassa, olen jatkanut sen käyttöä, pääosin juuri sinua varten.

        Toki voisin valita nikinkin, mutta se olisi liian helppoa sinulle.

        Eli narutat minua aloittamalla aina lauseesi kulloisellakin nimimerkilläsi, jotta luulisin sinun olevan aina sama...

        Heh, heh...

        Ja minä puutuin kirjoitteluusi vasta hetki sitten, mutta samaa olet harrastanut jo varsin pitkään, silloin kun joku vastasi viesteihisi jollain moikkauksella.


      • Olette
        Sivullinen. kirjoitti:

        Eli narutat minua aloittamalla aina lauseesi kulloisellakin nimimerkilläsi, jotta luulisin sinun olevan aina sama...

        Heh, heh...

        Ja minä puutuin kirjoitteluusi vasta hetki sitten, mutta samaa olet harrastanut jo varsin pitkään, silloin kun joku vastasi viesteihisi jollain moikkauksella.

        moikkaajan kanssa samaa sarjaa.


      • Sivullinen.
        Olette kirjoitti:

        moikkaajan kanssa samaa sarjaa.

        Olet Jokuveljen kanssa samaa karjaa.


    • tiedä historiasi

      Ehkäpä et tiedä juuri paljonkaan kirkon historiasta ja muuttuneista opeista?
      Tässä hyvää luettavaa aiheen tiimoilta.
      http://cesletter.com/

    • Vaihto E Hto

      Ehket ole edes eronnut vaan ihan aktiivinen jäsen.....

      • mieitteee

        Niin. Itsehän tuon paremmin tiedän...

        Mutta kommenttisihan oli aivan oletettava. Mielestäsihän ei kukaan voi olla ex-mormoni, jos ei puhu mormoneista pahaa... Niinkö?

        Mutta olet tosiaan osittain jopa oikeassa! En tosiaankaan ole eronnut, lopetin vain käymisen... Itseasiassa en edes varmuudella tiedä, olenko vielä jäsen vai en. Luultavasti olen..

        Mutta itse miellän itseni exäksi ja siihen katson olevani oikeutettu. Kovin aktiiviseksi jäseneksi, miksi minua epäilet en itseäni miellä. Täysi-ikäisenä olen mormokirkossa käynyt 2 kertaa, hautajaisissa.


      • Ent. mormoni
        mieitteee kirjoitti:

        Niin. Itsehän tuon paremmin tiedän...

        Mutta kommenttisihan oli aivan oletettava. Mielestäsihän ei kukaan voi olla ex-mormoni, jos ei puhu mormoneista pahaa... Niinkö?

        Mutta olet tosiaan osittain jopa oikeassa! En tosiaankaan ole eronnut, lopetin vain käymisen... Itseasiassa en edes varmuudella tiedä, olenko vielä jäsen vai en. Luultavasti olen..

        Mutta itse miellän itseni exäksi ja siihen katson olevani oikeutettu. Kovin aktiiviseksi jäseneksi, miksi minua epäilet en itseäni miellä. Täysi-ikäisenä olen mormokirkossa käynyt 2 kertaa, hautajaisissa.

        Jos et ole virallisesti eronnut maistraatissa, olet edelleen jäsen. Mormonit eivät automaattiesti poista jäsenrekisteristään, vaikka kirkolle ilmoittaa kirjallisesti erostaan. Erokirjeitä on mm. tulkittu jäsenen oman pään tuuletukseksi ja oletettu että kumminkin haluaa olla jäsen.

        Väestörekisterikeskuksen ja mormonikirkon jäsenrekisterissä on aikamoinen heitto. Mormonit eivät poista, koska haluavat jäsenlukunsa näyttävän suuremmalta kuin mitä se todellisuudessa on. Työvoimapulaakin ovat mormonit itse väittäneet lukujen eron syyksi.


      • mieitteee
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Jos et ole virallisesti eronnut maistraatissa, olet edelleen jäsen. Mormonit eivät automaattiesti poista jäsenrekisteristään, vaikka kirkolle ilmoittaa kirjallisesti erostaan. Erokirjeitä on mm. tulkittu jäsenen oman pään tuuletukseksi ja oletettu että kumminkin haluaa olla jäsen.

        Väestörekisterikeskuksen ja mormonikirkon jäsenrekisterissä on aikamoinen heitto. Mormonit eivät poista, koska haluavat jäsenlukunsa näyttävän suuremmalta kuin mitä se todellisuudessa on. Työvoimapulaakin ovat mormonit itse väittäneet lukujen eron syyksi.

        Sittenpä olen jäsen. Eipä ole haitannut mitään..


      • Tuo taas
        mieitteee kirjoitti:

        Niin. Itsehän tuon paremmin tiedän...

        Mutta kommenttisihan oli aivan oletettava. Mielestäsihän ei kukaan voi olla ex-mormoni, jos ei puhu mormoneista pahaa... Niinkö?

        Mutta olet tosiaan osittain jopa oikeassa! En tosiaankaan ole eronnut, lopetin vain käymisen... Itseasiassa en edes varmuudella tiedä, olenko vielä jäsen vai en. Luultavasti olen..

        Mutta itse miellän itseni exäksi ja siihen katson olevani oikeutettu. Kovin aktiiviseksi jäseneksi, miksi minua epäilet en itseäni miellä. Täysi-ikäisenä olen mormokirkossa käynyt 2 kertaa, hautajaisissa.

        keskusteluun puuttunut nimimerkki tietää aina kaiken, turha väittää muuta.

        Hänen oletuksensa ovat vahvempia kuin titaanirunkoiset ydinsukellusveneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe