Vinkkejä 3 yritykseen kaivattaisiin

KolmasKerta

Olen nyt kaksi kertaa epäonnistunut äärimmäisen pienellä piste-erolla ja tää alkaa syödä erityisesti henkistä kanttia. Syksy tulee olemaan vaikein kun monet tutut aloittaa kauppiksissa ja itse joudun tähtäämään lähes vuoden päähän jälleen kerran.

Masentaa oikein kunnolla, niin paljon että tulee melkein paha olo, silti en aio luovuttaa, tämä on minulle erittäin tärkeää. En sitten tiedä onko kyse väärästä opiskelutekniikasta, olenko liian tyhmä vai mistä mutta epätoivo ja hiki alkaa olla pannassa ja minun on vaikea pitää motivaatiota yllä jälleen vuoden.

Jeesatkas vähäsen, miten saisin pidettyä motivaation ja mielenrauhan kokonaiseksi vuodeksi eteenpäin

14

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeasanoa

      Onko sulla mahdolisuutta alkaa tekemään kursseja avoimessa? Se olisi järkevää. Et jää niin jälkeen ja jos kolmas kerta vielä epäonnistuu niin haet sitten avoimen haussa kun olet saanut tarpeeksi opintopisteitä kasaan.

    • Kolm

      Oletko aiemmin hakenut vain Aaltoon ja muihin vaikeampiin paikkoihin? Varmista nyt tällä kertaa sisäänpääsy, eli laita esim. Itäsuomi ykköseksi jotta saat täydet ensisijaisuudet.

      • vinkkinäsulle

        Vinkkinä sulle: jos kerran haet seuraavana vuonna kolmatta kertaa

        a) Laita ykköseksi jokin "helpompi yliopisto" vaikkapa Oulu joka on itseasiassa yksi parhaista yliopistoista vaikkakin on helpommasta päästä sisäänpääsyn kannalta.

        b) älä hae pelkästään yhteishaussa mikäli mahdollista. Eli laita paperit myös kauppatieteellisen yhteishaun ulkopuolelle vaikkapa jyväskylän kauppakorkeaan(mikäli vielä pitävät ensivuonna kokeen erikseen), mikkeliin ja muihin jos mahdollista/omien intressejen mukaan. Tällä tavalla maksimoit mahdollisuutesi päästä sisään, koska vaikka munaisit yhteishaussa saatat onnistua toisessa ja toisinpäin. Lisäksi esim jyväskylään on aina ollut lähes samat / melkein samat kirjat. Ja taloustieteessä on ainakin aina ollut pohjolan kirja.

        c) uhraa aikaasi. En tiedä ketään sellaista ketä ei ole päässyt sisään uhraamatta huomattavia aikoja kirjojen parissa. Paljon tiedän kuitenkin niitä, jotka ovat laittaneet aikaa mutta siitä huolimatta ovat epäonnistuneet kokeessa ( siksi kohta b on todella tärkeä mikäli mielii opiskelemaan ennen kuin ikää karttuu ).


    • nöhnöh

      Auttaisi juu jos kertoisit että minne haet, ja millainen pohja sulla on?
      Itse hain ensimmäistä kertaa, en ole käynyt lukiota ja luin 5 viikkoa kesälomalla ja pääsin.

      Mun varasuunnitelmana olisi ollut avoimen opinnot, ja ensivuonna uudestaan. Eli jos et avoimessa ole vielä käynyt niin sinne perusopintoja suorittamaan ja ensivuonna sisään niin et ole pahemmin jäljessä tämän vuoden fukseja. Onnea matkaan :)

    • vaihtoehto

      Hellitä hetkeksi. Tarkastele asiaa uudelleen joulun jälkeen. Jos vielä tuntuu sitä, että muuta vaihtoehtoa ei ole kuin se sama, jossa jo kaksi kertaa epäonnistuit, niin ala valmistautua seuraavaan yritykseen oikein apinan raivolla.

      Varoittaisin kuitenkin, että jos opiskelemaan pääsy on erittäin kovan työn takana, niin myös itse opiskelu voi olla liian vaativaa. Vaikka kaupallinen ala ei ole mitenkään vaikeaa.

      Ammattikorkeakoulu ja tradenomin tutkinto voisi olla varteenotettava vaihtoehto, jos mikään muu kuin kaupallinen ala ei kiinnosta.

      • muutkinmokaamo

        Ei 2 kertaa silti ole edes paha mikäli ensimmäisellä on "hakenut" eli plärännyt vähän kirjoja niin on epäonnistunut vasta kerran.


      • gggghhh

        No jos olet yrittänyt helpompiin paikkoihin voi lukemisessa olla vikaa, mutta jos jomnekin turku-helsinki-tampere alueelle, voi olla vähän tuuristakin kiinni.

        Kirjat on vaan osattava ihan täydellisesti. Joku onnistuu tuurilla helpommallakin kun on sattumalta jäänyt päähän ne oikeat asiat vaikkei osaisikaan hyvin.

        Joki voi pärjätä saamalla täydet matikasta hyvällä matikkapäällä. Tällöin on varaa jättää enemmän tyhjiä.

        Jos sait jotain 20 pistettä, voi olla ettet vaan pysty sisäistämään noin suurta aluetta eli voi tulla vaikeaa sitten opiskeluvaiheessa. Yli 25 alkas olla jo aika hyvin ja 30 pisteellä osaat erinomaisesti. 35-40 p...et voisi lukea enempää.


      • nojaaaaq
        gggghhh kirjoitti:

        No jos olet yrittänyt helpompiin paikkoihin voi lukemisessa olla vikaa, mutta jos jomnekin turku-helsinki-tampere alueelle, voi olla vähän tuuristakin kiinni.

        Kirjat on vaan osattava ihan täydellisesti. Joku onnistuu tuurilla helpommallakin kun on sattumalta jäänyt päähän ne oikeat asiat vaikkei osaisikaan hyvin.

        Joki voi pärjätä saamalla täydet matikasta hyvällä matikkapäällä. Tällöin on varaa jättää enemmän tyhjiä.

        Jos sait jotain 20 pistettä, voi olla ettet vaan pysty sisäistämään noin suurta aluetta eli voi tulla vaikeaa sitten opiskeluvaiheessa. Yli 25 alkas olla jo aika hyvin ja 30 pisteellä osaat erinomaisesti. 35-40 p...et voisi lukea enempää.

        Vähän ehkä liioittelua. Ja mikä on sinusta "helppi paikka?" Ei taida sellaisia enää olla jos jokaiseeb tarvitaan jotain 25 .


      • ooooooooooooooooop
        nojaaaaq kirjoitti:

        Vähän ehkä liioittelua. Ja mikä on sinusta "helppi paikka?" Ei taida sellaisia enää olla jos jokaiseeb tarvitaan jotain 25 .

        Ouluun on aina yksi helpoimmista vaihtoehdoista, riippumatta mitä menee opiskelemaan. Tänä vuonna Ouluun taisi päästä pelkästään varasijoilta mukava määrä väkeä.


      • Yrittäminen palkitaa

        Itse opiskelulla ja pääsykokeella ei ole mitään yhteistä. Pääsykoe on vain ulkoaopettelua, mikä ei riitä opiskellessasi. Lisäksi englanninkielinen kirjallisuus tuo pienen lisämausteen itse opiskeluun myös. Joten en rinnastaisi pääsykoetta ja opiskelua kauheasti. Opiskellessa voi pärjätä, vaikka ei olisi pääsykokeessa pärjännyt ja toisinpäin. Tsemii alottajalle kuitenkin! =)


      • iloistajaikävää
        Yrittäminen palkitaa kirjoitti:

        Itse opiskelulla ja pääsykokeella ei ole mitään yhteistä. Pääsykoe on vain ulkoaopettelua, mikä ei riitä opiskellessasi. Lisäksi englanninkielinen kirjallisuus tuo pienen lisämausteen itse opiskeluun myös. Joten en rinnastaisi pääsykoetta ja opiskelua kauheasti. Opiskellessa voi pärjätä, vaikka ei olisi pääsykokeessa pärjännyt ja toisinpäin. Tsemii alottajalle kuitenkin! =)

        Samaa mieltä. Jyväskylästä tuli mieleen semmonen että se taitaa kyllä liittyä yhteishakuun enai vuodeksi (ainakin pörssin blogissa oli tälläinen villi huhu, pitänee kuitenkin paikkansa.) Eli enään ei ole oikeastaan yhtään kauppakorkeaa/tieteellistä haun ulkopuolella (paitsi tietenkin mikkelin kv linja ja hurrien koulut.)

        Kuitenkin helpotusta on luvassa mikäli esitya lisäpaikoista pitää vielä kutinsa. Tänä vuonnahan tuli jo joitain paikkoja lisää, ja suunnitteillahan oli lisätä niitä melkoinen läjä. Tästä ei kuitenkaan minkäänlaista varmuutta ole mutta jo nykyinen paikkojen lisäys oli kuitenkin kohtalaisen suurta.

        Tsemppiä ja asennetta kuitenkin allittajalle!


      • kylteri
        iloistajaikävää kirjoitti:

        Samaa mieltä. Jyväskylästä tuli mieleen semmonen että se taitaa kyllä liittyä yhteishakuun enai vuodeksi (ainakin pörssin blogissa oli tälläinen villi huhu, pitänee kuitenkin paikkansa.) Eli enään ei ole oikeastaan yhtään kauppakorkeaa/tieteellistä haun ulkopuolella (paitsi tietenkin mikkelin kv linja ja hurrien koulut.)

        Kuitenkin helpotusta on luvassa mikäli esitya lisäpaikoista pitää vielä kutinsa. Tänä vuonnahan tuli jo joitain paikkoja lisää, ja suunnitteillahan oli lisätä niitä melkoinen läjä. Tästä ei kuitenkaan minkäänlaista varmuutta ole mutta jo nykyinen paikkojen lisäys oli kuitenkin kohtalaisen suurta.

        Tsemppiä ja asennetta kuitenkin allittajalle!

        lisäpaikkojen toivoja vain ampuu itseään nilkkaan. paikkojen lisääminen on kaikin puolin paska homma, lisää vain työttömyyttä ja laskee palkkatasoa... ekonomeilla pyyhkii ihan hyvin vielä mutta alkupaikkojen suuri lisäys kyllä tekee hallaa eikä sitä voi kukaan kiistää.

        toki sellaiselle henkilölle joka on vasta hakuprosessissa, voi antaa toivoa mutta myöhemmin valmistuessa vituttaa...

        ja hakemisesta vielä. jos todella haluat alalle, niin sen kun haet. mutta jos et vieläkään ole päässyt, voisit ehkä miettiä omaa kapasiteettia, koska itse opiskelutkin ovat melkein kuin jatkuvaa pääsykoetta (-> lukemisesta et pääse minnekään! pääsykoekirjat ovat ihan lastenkirjoja verrattuna joihinkin tenttikirjoihin). tsemppiä!


      • gggggggggggggggghhhh
        kylteri kirjoitti:

        lisäpaikkojen toivoja vain ampuu itseään nilkkaan. paikkojen lisääminen on kaikin puolin paska homma, lisää vain työttömyyttä ja laskee palkkatasoa... ekonomeilla pyyhkii ihan hyvin vielä mutta alkupaikkojen suuri lisäys kyllä tekee hallaa eikä sitä voi kukaan kiistää.

        toki sellaiselle henkilölle joka on vasta hakuprosessissa, voi antaa toivoa mutta myöhemmin valmistuessa vituttaa...

        ja hakemisesta vielä. jos todella haluat alalle, niin sen kun haet. mutta jos et vieläkään ole päässyt, voisit ehkä miettiä omaa kapasiteettia, koska itse opiskelutkin ovat melkein kuin jatkuvaa pääsykoetta (-> lukemisesta et pääse minnekään! pääsykoekirjat ovat ihan lastenkirjoja verrattuna joihinkin tenttikirjoihin). tsemppiä!

        Onhan ne helppoja, mutta ne täytyy osata melkeen sana sanalta oikein, kun taas tenssikirjojen lukeminen on rennompaa ja pitää osata enemmänkin se sisältö. Vaikka on ollut englannin kielinen paksu opus, on riittänyt pelkkä tunnilla kuunteleminen ja muistiinpanojen lukeminen suomeksi (lisäksi olen googletellut suomeksi keskeisiä asioita). Olen käynyt avoimessa kursseja joten tiedän. En siis vertaisi näitä kahta. Olen saanut 3-5 arvosanoja parin päivän lukemisella, mutta pääsykokeista en ole päässyt läpi. Olen käynyt pelkästään peruskursseja, tottakai syventävät ovat varmasti vaikeampia, mutta eka vuosi pitäisi olla kyllä helppoa.


    • ideoitajaehdotuksia

      Hyviä ideoita on tässä keskustelussa jo tullut. Tosiaankin mene sinne avoimeen yliopistoon käymään syksyksi noita peruskursseja (markkinoinnin, taloustieteen, laskentatoimen jne. perusteet). Niiden käymisestä pitäisi olla apua, kun aloitat pääsykoevalmistautumisen ensi vuonna. Voit myös pyrkiä yliopistoon avoimen väylän kautta eli jos tuo pääsykoehomma ei etene niin voit suorittaa noita avoimen kursseja ja pyrkiä niistä saamallasi keskiarvolla sisään. Samalla näet, onko homma itseäsi varten ja saat siitä lisää motivaatiota, jos on ja jos ei ole niin tiedät hakea jonnekin muualle.

      Tuskin olet liian tyhmä oppiaksesi asiat, mutta tyhmää on toistaa samat virheet esim. opiskelutekniikassa. Pystytkö itse arvioimaan, missä meni metsään? Voi myös olla, että opiskelutekniikkasi on kunnossa, mutta vastaustekniikka ei, se monivalintakin on taitolaji. Entä onko jokin aihealue erityisen vaikea?

      Jos tosiaankin olet ollut vain pisteen tai parin päässä niin laittaa miettimään, että mihin yliopistoihin olet hakenut. Jos olet laittanut vain yhden kovan esim. Aallon hakupapereihin niin voisit jatkossa laittaa siihen pari muutakin.

      Sanoit, että sinulla on tuttuja kauppiksessa, kannattaisiko kysyä heiltä miten he valmistautuivat, jotta saisit mahdollisesti vihjeitä ja uusia neuvoja seuraavaa hakua varten.

      Voi olla myös fiksua mennä valmennuskurssille, siitä on apua motivaation ylläpitoon ja saat apua vaikeisiin asioihin. Osilla kursseilla mukaan kuuluu myös lyhyt opiskelutekniikkakurssi, josta voisi olla sinulle apua. Voit myös varmaan mennä pelkästään tuolle tekniikkakurssille, jos valmennuskurssi ei tunnu omalta jutulta tai on liian kallis.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe