Miksi 2t Yamahat niin luotettavia moottoreita?

Yamahalla 27v

Minulla on 16 jalkaisessa veneessä vm. 1984 Yamaha 60hv lyhytriki ilman autolubea. Ostin moottorin 2 vuotta käytettynä vuonna 1986. Moottorilla on ajettu sekä järvessä että meressä joka vuosi. Ainoat huollot ovat peräöljyn vaihto joka kevät sekä tulppien vaihto 10v välein. Lisäksi kerran vaihdoin vesipumpun siipipyörän kun se on kumia, senkin tosin varmuudeksi vain.

Moottorissa ei ole IKINÄ ollut mitään ongelmia, käynnistyy aina laakista eikä tosiaan mitään ongelmia.

Minulla on nyt ollut 7 vuoden ajan 15-jalkaisessa veneessäni 90hv Yamaha vm 1993 ja siinä sama juttu. Ei mitään ongelmia missään.

Miksi juuri nämä 2t Yamahat ovat niin hiton hyvin tehtyjä, että ne kestävät ja toimivat kuin sveitisläiset kellot? Oliko laaduntarkkailu ja vaatimustaso tuolloin Japanissa korkeimmillaan? Muuta syytä en keksi, nimittäin tuttujen samanikäisissä Mercuryissä , Johnsoneissaja Evinrudeissa on ollut paljon ongelmia. Samatien yksi kaveri kiroaa koko ajan miten hänen F50 4t Yamahansa 2000-luvulta maksaa hunajaa kun pitää huollattaa jakoketjun vuoksi kalliilla huolloissa ja ollut pientä vikaakin vaikka niin uusi moottori.

Ilmeisesti 2t Yamahat säilyttävät juuri siksi arvonsa niin hyvin, koska ne ovat maailman luotettavimpia moottoreita?

46

2197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unohtui mainita

      Niin, mitään muuta en olle moottoreille muuten tehnyt kuin ajanut. Ei edes kaasareiden säätöä. Ja vene kulkee kuitenkin samat 45 solmua tuolla 60hv:lla nyt kuin se kulki vuonna 1986 eli säädöt tehtaan jäljiltä tikissä edelleen.

    • tympääntynyt.

      Kyllä niitä muitakin konemerkkejä kestäviä on.
      En vain viitsi alkaa "lobbaamaan" niitä.
      Näköjään nytkin joku "Jammukauppias" yrittää kehua omiaan.

      • Ei trtte tympääntyä

        Iloinen asiahan se vain on, kun jotkut vanahat koneet toimivat :)

        Mullakin on vuosikymmeniä vanahat Evikat ja Johnsonit toimineet, että eivoi muuta kun ihmetellä niiden varmuutta, samoin kavereillani. Ovat oikein ylpeitä Evareistaan, että aina ne vaan toimivat.
        Ja HUOM. Niitä voi myös virittää, ja NE vaan toimivat .

        Mulla olisi upea filmi talletettuna koneelle, mutta en osaa laittaa linkkiä tänne, missä järveen upotettu pikkujohnsson sai ensiapua, kun oli pohjaravassa aika pahasti, ja painepesurilla päästeli äijät pahimpia paskoja pois, myös kopan sisäpuolelta, kun oli ollu pitkään pohjassa, ja porakoneella starttasivat vauhtipyörän mutterista, ja EIKU kone tulille :)))

        Sen näki, että Johsson oli ollu pohjassa aika pitkään, kun oli niin pahasti ravassa , mutta niin vaan starttasi :))


      • Ei trtte tympääntyä kirjoitti:

        Iloinen asiahan se vain on, kun jotkut vanahat koneet toimivat :)

        Mullakin on vuosikymmeniä vanahat Evikat ja Johnsonit toimineet, että eivoi muuta kun ihmetellä niiden varmuutta, samoin kavereillani. Ovat oikein ylpeitä Evareistaan, että aina ne vaan toimivat.
        Ja HUOM. Niitä voi myös virittää, ja NE vaan toimivat .

        Mulla olisi upea filmi talletettuna koneelle, mutta en osaa laittaa linkkiä tänne, missä järveen upotettu pikkujohnsson sai ensiapua, kun oli pohjaravassa aika pahasti, ja painepesurilla päästeli äijät pahimpia paskoja pois, myös kopan sisäpuolelta, kun oli ollu pitkään pohjassa, ja porakoneella starttasivat vauhtipyörän mutterista, ja EIKU kone tulille :)))

        Sen näki, että Johsson oli ollu pohjassa aika pitkään, kun oli niin pahasti ravassa , mutta niin vaan starttasi :))

        Muuttaisin ensimmäisen lauseesi "iloinen asiahan se vain on kun jotkut yamahan koneet toimivat " sillä käsitykseni niiden toimivuudesta on täysin toinen


      • :))
        erkkanen kirjoitti:

        Muuttaisin ensimmäisen lauseesi "iloinen asiahan se vain on kun jotkut yamahan koneet toimivat " sillä käsitykseni niiden toimivuudesta on täysin toinen

        :)) Onhan niissä vikoja, muuten ei olisi koko maailman kattavia varaosa hyllyjä, joilla käy aikamoinen pölinä, ettei pölyä paketteihin paljo keräänny :)


    • sen verran korjausta asiaan että yamahassa ei ole jakoketjua vaan hihna. Taitaa ainut kehittynyt moottori olla suzuki joka käyttää ketjua.minulla oli myös uusi jammu enkä ollut tyytyväinen.

      • vm 41

        Onhan järjen vastaista valmistajan tehdä yli 5v kestävä kone nykyään.
        Tietenkin se vain pyhisin käytettynä kestää pitempään, mutta normaali jokapäiväisessä tai jokatoisena päivänäkin käytössä ollessaan, tuskin kovin monia vuosia kunnossa kukkuu.
        Eihän autojenkaan kestoikää enää edes kymmeneksi vuodeksi suositella, miksi siis perätuuppareiden ?


      • TULEE AIKA--
        vm 41 kirjoitti:

        Onhan järjen vastaista valmistajan tehdä yli 5v kestävä kone nykyään.
        Tietenkin se vain pyhisin käytettynä kestää pitempään, mutta normaali jokapäiväisessä tai jokatoisena päivänäkin käytössä ollessaan, tuskin kovin monia vuosia kunnossa kukkuu.
        Eihän autojenkaan kestoikää enää edes kymmeneksi vuodeksi suositella, miksi siis perätuuppareiden ?

        Jolloin Kingien taistelu käydään :))

        Nythän on ollu vasta lasten leikkiä tämä touhu :)


      • Make..

        Mulla Yamaha AE 75hp. vm. 83. Meni sytkä sekaisin, oliskohan toi jakohihna? Jos tietoo niin olisin kiitollinen. Puolat, cdi-boksi ja staattori jo vaihdettu mut ei apua????


    • High C

      Vanhoilla 2-tahtikoneilla oletettiin laskennallisesti olevan normaalikäytössä sekalaisessa ajossa (vähintään) 1000 käyttötuntia. Ja tämä sellaisella summittaisella huollolla, jota esim. mökkiläiset usein harrastavat. Siististi käytettynä ja hyvin huollettuna käyttöikä saattoi olla tupla, tai enemmänkin.

      Jos siis käyttää 2-tahtikonetta 50 h kesässä, kestää se 20 vuotta melkein ilman varsinaista huoltoa. Keskiverto kesämökkiläinen ei käytä edes tuota tuntimäärää, mutta himokalastaja moninkertaisesti.

      Matkaveneilijän tuntimäärä (vertailun vuoksi) per kausi on ehkä 100 h, joka sekin tarkoittaa jo 20 viiden tunnin reissua, tai vaikkapa 10 x edestakaisin Helsingistä Tallinnaan. Veneestä toki vähän riippuen.

      Aika usein omat todelliset keskimääräiset kauden käyttötunnit arvioidaan yläkanttiin. Samaan malliin kuin tuulilukematkin.

    • kalassajapaljon

      Täytyy kyllä kehua alkupään nelitahtejakin. Mariner 40hp vuodelta 99 ja tunteja takana 2700. Tämä kone ollut ammattikäytössä ja huoltona ollut öljyjen vaihto vuosittain. Tulpat vaihdettu kerran, hihnaa ei vielä ollenkaan.

      Kone on made in japan niinkuin muutkin laatuvehkeet. Tätä laitetta ei olla pilattu ylimääräisillä härpäkkeillä.

    • yama40

      No niin sanottakoon tähän ,jotta nuo-84/-85 vuoden "uudenmallin"jammut
      ilman tuore voitelua on todellakin moottoreiltaan paljon vahvempia,kuin uudemmat.
      Jos joku ei usko purkakoon malliksi esim.-84 50hv.koneen ja samanlaisen
      pari vuotta uudemman.Siittä sitte tutkimaan,esim kampuran keskilaakerit on vanhassa neuloin.

    • juyhmyujiyu

      Niin Yamaha sai moottoripyörissä kehitettyä niin kestävän ratkaisun, että pyöriä ei mennyt kaupaksi suunnitellusti. Se tunnusti myöhemmin pääjohtajansa.
      Kuka muistaa viimeiset Warret, niin muistaa myös, että kun piti n. 2-3% öljynseoksen, moottorilla sai ajaa vuodessa sen 25 000 km. Ei ne olleet kaupparatsujen autoja, mutta maaseudun porukka päästeli niillä sen 10 - 13 vuotta ongelmitta moottorissa tai vaihteistossa. Ongelmat olivat vetoakselissa ja ohjausnivelissä.
      Kaksitahtinen oli 1980- luvulla kehitetty kestämän. Siihen ruvettiin sitten laittamaan elektroniikkaa ja muuta, joka ei kestänyt. Turbotettu 900 kuutioinen Warre olisi varmasti melkoinen menijä ja pihi bensassa. Samoin turbotetut Yamat perätuuppareina olisivat jotakin muuta, kuin nämä väsyt. Nykyinen voiteluaine ei rikkoisi katalysaattoreitakaan enää!

      • ryhy555

        Niin 1970- luvun Yamahat ovat moottoripyörissä haluttuja ja kalliita vanhoinakin.


      • kivaa tietoa teiltä
        ryhy555 kirjoitti:

        Niin 1970- luvun Yamahat ovat moottoripyörissä haluttuja ja kalliita vanhoinakin.

        Olen ostamassa venettä jossa on 40 hv jammu-85 perässä ollu merellä, koe ajo suoritettu vaikka kylmänä ei meinanu käydä, hyvin toimi kun lähti käyntiin. En niinkään moottorin takia mutta luotettavaa kerrontaa teiltä. Arvoa ei tolla ole rahassa mutta käyttöarvoa olis kiva jos kestäs ensi kesän...rahatilanteen takia kun uudempaa meinaa ostaa nii täytyy olla aika uusi.


    • JormaLäski

      No esimerkiksi minun vm1990 20hv jammu on luotettava, ja lisäksi vain niin helvetisti tehokkaampi, kuin esimerkiksi veljen 2000-luvun Honda 20. Samat veneetkin vertailussa, minun paatti kulkee neljällä hengellä yhtä hyvin kuin veljen yhdellä tai kahdella.

      • 25v

        No johan varsinaisen vitsin murjaisit,et muuten usko itsekkään kohan höoiset,tai veljesi koneessa on jokin perustavaa laatua oleva iso vika.


      • suzuki power

        Itsellä oli 90 luvulla 90hp evari kaverilla 90hp yamaha ei ollut jammusta haastajaksi voimassa eikä nopeudessa joten turha höpöttää jammun tehokkuudesta. ostin jossain vaiheessa pienempään veneseen koneeksi 50hp jammun kampiakselin laakerit meni 2 kertaa sitten riitti. ei enää jammuja.


    • Yamaha kolmikymppi

      Kohta nähdään kingien kamppailu, yamaha vs evikan kakstahti kun uudet kakstahtarit tulevat markkinoille. Nelitahti on sukupuuttoon kuoleva kone.

      • Juntei Riittää

        Vaiha sukat ja vie tyhjät pullot.


      • VPee
        Juntei Riittää kirjoitti:

        Vaiha sukat ja vie tyhjät pullot.

        Kyllä näin on näreet, että nämä 4T ovat vain kokeiluvaihe perämoottorien kokeilemisessa. Eihän kukaan järkevä vähänkään koneista tajuava usko, että 4T nen kone olisi joku lopullinen tekniikan ihme tuote. Jo mekaniikan paljous, että kone edes jotenkin toimisi, antaa ymmärtää sen vanhan aikaisuuden.
        Kyllä tulevaisuuden koneet tulevat olemaan jotain muuta kuin 4T.


      • Fiksu ja filmaattinen
        VPee kirjoitti:

        Kyllä näin on näreet, että nämä 4T ovat vain kokeiluvaihe perämoottorien kokeilemisessa. Eihän kukaan järkevä vähänkään koneista tajuava usko, että 4T nen kone olisi joku lopullinen tekniikan ihme tuote. Jo mekaniikan paljous, että kone edes jotenkin toimisi, antaa ymmärtää sen vanhan aikaisuuden.
        Kyllä tulevaisuuden koneet tulevat olemaan jotain muuta kuin 4T.

        Tää on Amissien keskustelupalsta. Kohta nää väittelee onko Hankkian vai Esson lippis parempi.


    • €ero

      Kysympä huvikseen.
      Ostin viime keväänä ht veneen jossa 40 hv hv. Yamaha-85 mallia, myyjä neuvoi irrottamaan bensaletkun ajon loputtua ja antaa koneen käyttää kaasari tyhjäksi, no aika hyvin on toiminu tollai. Onko tuo tapa hyvä, yksi kaveri ihmetteli ettei hän ole noin tehny.
      Tätä vaan ensikesää varten,. Muuten , polttoaineen kulutus ollu reilu 10 l. Tunti ei täydellä kaasulla, tolla määrällä 25 km.
      Tunnuitte kehuvan moottorin kestävyyttä no kiva olis jos kestäisi, kun on varautunut pahimpaan.

      • Jos se on

        1% seoksella,niin laita tankkiin toinenkin %, kestävyys paranee taatusti, kun niissä on ollu paljon laakerivikaisia.

        Synteettistä öljyäkin ainakin 1,5 %


      • ????????????????????
        Jos se on kirjoitti:

        1% seoksella,niin laita tankkiin toinenkin %, kestävyys paranee taatusti, kun niissä on ollu paljon laakerivikaisia.

        Synteettistä öljyäkin ainakin 1,5 %

        Huvittaa joskus lueskella joidenkin valituksia perämoottoreiden ylläpito-kustannuksista, kun samat tyypit voivat vuosittain hakata satoja euroja autonsa ylläpitoon itsestään selvänä asiana. Jos autonkin vie vuosittaiseen huoltoon, ei sitä ilman saa tehtyä myöskään. Perämoottorin odotetaan kestävän ilman mitään hoitoa ja velvoitteita 10-15 v ja valitetaan jos jotain täytyisi kunnossapidosta maksaa.
        30 000 € saa jo mukavan tuupparin uutena, mutta auton vain "karvalakki" mallisen.


      • itse huoltaja
        ???????????????????? kirjoitti:

        Huvittaa joskus lueskella joidenkin valituksia perämoottoreiden ylläpito-kustannuksista, kun samat tyypit voivat vuosittain hakata satoja euroja autonsa ylläpitoon itsestään selvänä asiana. Jos autonkin vie vuosittaiseen huoltoon, ei sitä ilman saa tehtyä myöskään. Perämoottorin odotetaan kestävän ilman mitään hoitoa ja velvoitteita 10-15 v ja valitetaan jos jotain täytyisi kunnossapidosta maksaa.
        30 000 € saa jo mukavan tuupparin uutena, mutta auton vain "karvalakki" mallisen.

        Eihän huolto maksa juuri mitään, pääasia että tekee sen


      • Tottakin puhut
        ???????????????????? kirjoitti:

        Huvittaa joskus lueskella joidenkin valituksia perämoottoreiden ylläpito-kustannuksista, kun samat tyypit voivat vuosittain hakata satoja euroja autonsa ylläpitoon itsestään selvänä asiana. Jos autonkin vie vuosittaiseen huoltoon, ei sitä ilman saa tehtyä myöskään. Perämoottorin odotetaan kestävän ilman mitään hoitoa ja velvoitteita 10-15 v ja valitetaan jos jotain täytyisi kunnossapidosta maksaa.
        30 000 € saa jo mukavan tuupparin uutena, mutta auton vain "karvalakki" mallisen.

        Mutta kun autoa kaivetaan joka vuosi umpikinoksesta talviaamuisin, kun lumiaurakin on puskenu melekein sivuikkunat sisään, ja ovia ei saa auki, kun ovat umpijäässä, ja jos akku on vähänkin heikko, niin siinähän talvi yllätti taas kerran.

        perämoottoreiden osalta sanoisin, että suuntaus on ehdottomasti huolettomampaan veneilyyn, ja VAIN EVARI merkkinen SITÄ on kehittäny !

        Aattele, jopa viisi vuotta saa ajaa, ennenkun ensimmäinen huolto on tarpeen :)

        Kuka muu merkki pystyy tarjoamaan samaa laatua -oon aika varma, ettei yksikään nelitahtinen pysty haastamaan uusia Evareita, eikö olekkin aika järkyttävää ?


      • ronaajamies
        ???????????????????? kirjoitti:

        Huvittaa joskus lueskella joidenkin valituksia perämoottoreiden ylläpito-kustannuksista, kun samat tyypit voivat vuosittain hakata satoja euroja autonsa ylläpitoon itsestään selvänä asiana. Jos autonkin vie vuosittaiseen huoltoon, ei sitä ilman saa tehtyä myöskään. Perämoottorin odotetaan kestävän ilman mitään hoitoa ja velvoitteita 10-15 v ja valitetaan jos jotain täytyisi kunnossapidosta maksaa.
        30 000 € saa jo mukavan tuupparin uutena, mutta auton vain "karvalakki" mallisen.

        Ihme puhetta mulla on ollu aina 70-80 koslia ja perätuuppareita enkä koskaan oo maksanut 500 enenpää . viime kesännä ostin täysin ruosteettoman volvo 460 -90 ajan sillä ainakin 10 .v sit ostin syksy hintaan kovan tinki taistelun jälkeen jammu 40 jolla menee loppuiän.kyllä näillä pärjää jos osaa ronata moottoreita. on sitä rahalle tärkeempääkin kåyttöä kun sitä ei köyhällä oo muutenkaan tarpeeksi.


      • yama40
        Jos se on kirjoitti:

        1% seoksella,niin laita tankkiin toinenkin %, kestävyys paranee taatusti, kun niissä on ollu paljon laakerivikaisia.

        Synteettistä öljyäkin ainakin 1,5 %

        Juu kandee ajaa kaksprossasella.
        -85 mallisessa on vielä kampuran keskimmäiset runkolaakerit rullalaakereita,
        paljon vahvemmat kun vuotta uudemmassa.


    • asiaaa

      Jos haluat koneen joka kestää on 2t ja huolot teet itse .4t maksaa ja painaa mutta romurauta hinta sama.

      • vm 41

        Kummassakin konetyypissä on hyviä sekä huonoja puolia, joten kumpikin on vain valittava käyttötarkoitusta silmällä pitäen.
        Suurin miinus uusissa koneissa on elektroniikan paljous, jolle ei tavallinen "mattimeikäläinen" mahda mitään pienenkään häiriön sattuessa.
        Sama juttu on myös autojen kohdalla. Siinä suhteessa vanhat 2T koneet päihittävät "mennen tullen" nykyiset 2T sekä 4T koneet perämoottoreiden kohdalla.
        Valitettava ilmiö se vain on, joka mielestäni ei palvele muiden intressejä kuin valmistajan, varaosa-tuottajien, sekä huollon kannalta silmäiltynä.
        Vanhat 2T koneet olivat sentään ns. Jokamiehen huollettavissa pienin kustannuksin, jolloin jotkut kustannukset jäivät aivan minimiin. Ihmetystä vain herättää se miksi tehdään turhan monimutkaisia laitteita olosuhteisiin, jossa avunsaanti mahdollisuus on kyseenalaista ? Mitä hyötyä sillä haetaan, ei mielestäni ainakaan toiminta sekä käyttövarmuutta. Jos joku meinaa että polttoainekulujen minimoimiseksi, niin mielestäni silloin ollaan menty "ojasta allikkoon", koska silloin nämä mahdolliset syntyneet säästöt vesittyvät muilla ylläpito kustannuksilla.


      • Isä oli sokrates
        vm 41 kirjoitti:

        Kummassakin konetyypissä on hyviä sekä huonoja puolia, joten kumpikin on vain valittava käyttötarkoitusta silmällä pitäen.
        Suurin miinus uusissa koneissa on elektroniikan paljous, jolle ei tavallinen "mattimeikäläinen" mahda mitään pienenkään häiriön sattuessa.
        Sama juttu on myös autojen kohdalla. Siinä suhteessa vanhat 2T koneet päihittävät "mennen tullen" nykyiset 2T sekä 4T koneet perämoottoreiden kohdalla.
        Valitettava ilmiö se vain on, joka mielestäni ei palvele muiden intressejä kuin valmistajan, varaosa-tuottajien, sekä huollon kannalta silmäiltynä.
        Vanhat 2T koneet olivat sentään ns. Jokamiehen huollettavissa pienin kustannuksin, jolloin jotkut kustannukset jäivät aivan minimiin. Ihmetystä vain herättää se miksi tehdään turhan monimutkaisia laitteita olosuhteisiin, jossa avunsaanti mahdollisuus on kyseenalaista ? Mitä hyötyä sillä haetaan, ei mielestäni ainakaan toiminta sekä käyttövarmuutta. Jos joku meinaa että polttoainekulujen minimoimiseksi, niin mielestäni silloin ollaan menty "ojasta allikkoon", koska silloin nämä mahdolliset syntyneet säästöt vesittyvät muilla ylläpito kustannuksilla.

        Monimutkanen vempain on houkutteleva ostettaessa, ihmiset haluaa näitä herkkuja ja plingplingiä. Ja jos on varaa vaihtaa rassi vuoden kahen välein, niin on elämä helppoa.
        Mutta voi sitä raukkaköyhää joka tämmösen hiukan hapettuneen vehkeen ostaa jo vain on rahanmenoa.
        Rahulilla tästä selviää, älä nykyään pidä enää mitään yli vuoden vanhaa teknistä vempainta. Vaihtoraha on suhkt pieni ja aina on kaikki takuulaitteita. Viat on muiden propleema ja vakuutus täydestä arvosta.
        Toinen konsti on jotta käytät vain yli 20 vuotta vanhoja vempaimia(paitsi kännykkä) niitä saa lähes ilmaiseksi ja korjaukset voi tehdä itse, tai ne tekee serkun mies halavalla.
        Äläkä etsi enää järkeä tästä maailmasta.


      • vfdsaqs
        vm 41 kirjoitti:

        Kummassakin konetyypissä on hyviä sekä huonoja puolia, joten kumpikin on vain valittava käyttötarkoitusta silmällä pitäen.
        Suurin miinus uusissa koneissa on elektroniikan paljous, jolle ei tavallinen "mattimeikäläinen" mahda mitään pienenkään häiriön sattuessa.
        Sama juttu on myös autojen kohdalla. Siinä suhteessa vanhat 2T koneet päihittävät "mennen tullen" nykyiset 2T sekä 4T koneet perämoottoreiden kohdalla.
        Valitettava ilmiö se vain on, joka mielestäni ei palvele muiden intressejä kuin valmistajan, varaosa-tuottajien, sekä huollon kannalta silmäiltynä.
        Vanhat 2T koneet olivat sentään ns. Jokamiehen huollettavissa pienin kustannuksin, jolloin jotkut kustannukset jäivät aivan minimiin. Ihmetystä vain herättää se miksi tehdään turhan monimutkaisia laitteita olosuhteisiin, jossa avunsaanti mahdollisuus on kyseenalaista ? Mitä hyötyä sillä haetaan, ei mielestäni ainakaan toiminta sekä käyttövarmuutta. Jos joku meinaa että polttoainekulujen minimoimiseksi, niin mielestäni silloin ollaan menty "ojasta allikkoon", koska silloin nämä mahdolliset syntyneet säästöt vesittyvät muilla ylläpito kustannuksilla.

        aikas harvoin autokin jättää tienpäälle. ja 4t koneethan on ihan käytössä olevia autojen moottoreita jotka vaan on nostettu pystyyn. eli ihan helppohan on huoltaa autojakin niin miksei perämoottoreita. sehän on vaan viiteliäisyydestä kiinni.


    • tohelo tuumailija

      On ollu käytössä kesän 80-luvun 40 hv jammu, käyntiin lähteminen on huolestuttanu kun välistä hörähtää helposti ja toisinaan ei. Kun en ole moottori miehiä niin ja huolestuttaa että olet jossain kauempana, niin mitä tulevaa kesää aatellessa olisi hyvä huoltaa, hyvin on käynyt kun hyrähtänyt käyntiin.

      • yamaha84

        Itellä jammu vm84/75hp ja aina lähtee käyntiin ku vaa avainta näyttää jos vaa bensaa riittää. Talven jälkeenkin.. ostin sen ku oli uponnut järviveteen,joka syksy ennen ylös nostoa oon "syöttäny" 2t öljyä kaasareihin niin että meinaa tukehtua ja keväällä putsaan/vaihdan tulpat ja teen muut yms huollot.. ja koneella ajettu todella paljon,ollut mulla jo 6vuotta ja n.100km per kesä vk loppu.. aikasempi vehe oli 55 jönssi samaa ikäluokkaa ja ei toiminu oikeastaa ikinä et kyllä omasta kokemuksesta voin sanoa että vanha jammu on hyvä.. uusista 4t vehkeistä ei hirveemmi oo kokemusta..


    • Polaris1

      Perustuu siihen ikivanhaan teknologiaan, Isällä oli vuonna 1971, (kun nykyisen mökin tontti ostettiin), vm. 1968 Evinrude (on vieläkin käytössä). Siihen ei ole kylläkään yksikään "Japsikone" pystynyt ,ehkä materiaaliin heikkouden takia.
      Mutta vaimon vanhemmilla on vieläkin käytössä vm. -89 Yamaha, vaikka tuntuukin jo väljältä, niin toimii vielä hyvin.
      Uskoisin, että nykyinen monimutkainen 4-T tekniikka elektronisien laitteitten kanssa
      tulee aiheuttamaan tulevaisuudessa ongelmia.
      Tällä hetkellä käytössäni on täällä Merenkurkun saaristossa Mercury 4-T ja Evinruden E-tec, molemmat upeita koneita (jälkimmäinen erityisesti)

      • tohelo tuumailija

        Mulla taas jammun rinnalla 6 hv 4-tahti suzuki kalastuksen takia, parikertaa yamaha ei suostunu käynitymään joten pikkukoneella pääsi eteenpäin. Uskon että jammu toimii, tuli opittua sen oikut.


      • ME tiedämme

        Että rehellisesti puhuit !!!

        Minkä kokoisia sinun nykyiset moottorit ovat, ja paljonko niitä oot käyttäny ?


    • olen miettinyt

      Ostin kesällä ht veneneen perässä yamaha 40 hv -85, jotenkin jäi vielä epävarma kuva moottorista, muutaman kerran nikotteli.
      syksyllä nolla kelissä ei suostunu käyntiin että olisin laittanut suoja-aineet talvea varten joten laitoin tulpanreistä öljyä ja pyöritin potkurista käsin ??? jäin miettimään kuinka sitten keväällä lähtee käyntiin.

      • Käytä kaiken varalta

        Sitä Möluid ligu ainetta bensan sekaan, niin ainakin suuttimet puhdistuu.
        Mulla parani vanahan johnnsonin käynti ihan selvästi sillä aineella, eikä tarvinnu purkaa kaasutinta.

        Se poistaa vanahat hapettumat, ja bensan hartsit suuttimista muutamassa minuutissa, ja tehot palaa, kun vain koneessa on puristukset tallella.


    • Tyrskyjä päin

      Yamahaan olen ollut istekin tyytyväinen, mutta Evinrude on tuonut markkinoille hyvin kehittynyttä 2-T-tekniikkaa. Aitoja made in USA-koneita.

      Mulla oli kaksi Belgiassa valmistettua OMC-konetta, 30hp Johnson -93 ja 40hp Evinrude -95. Molempiin tuli ongelmia polttoainepumpun kanssa ja Johnsonista meni vielä tyristori-boksi.

      Sensijaan Amerikassa valmistettu Evinrude 15hp -86 toimii edelleen moiteetta.

      Eka Yamaha oli 20hp -76 joka oli hyvä muuten mutta vanhemmiten siihen iski jäähdytysongelmat ja toinen on edelleen käytössä oleva 40hp 2-T-kone -99 joka on palvellut hienosti.

      • Evinrude kiina

        Evinruden uudet kehittyneet moottorit valmistetaan kehitysmaissa.


      • hahahheeheheh
        Evinrude kiina kirjoitti:

        Evinruden uudet kehittyneet moottorit valmistetaan kehitysmaissa.

        Etb ees erota barsunia usassa tehdystä koneesta.
        Joten voisitko mennä vaikka kaihileikkaukseen ?

        Nykyiset E-tecit taitaa laittaa itämaan nelarit väistämättä hoitopöydälle pötkölleen :)
        Eihän haittaa, kun lepoahan ne kaipaavatkin.


    • Evinrude china

      Kyllä ne kiinassakin riisikupin ääreen ehtivät siks tekevät epikaa siellä.

    • Evinrude

      Minulla ja ystäväpiirilläni on omc konsernin moottoreita 20 ja 30v takaa.
      Uusina ostettu aikanaan evinrude ja johnson merkkisiä.
      Vikoja ei ole ollut ja me kaikki olemme ylpeitä moottoreistamme ja ajamme niillä ylväästi, kunniakkaasti usaa ja barack obamaa nöyrästi kunnioittaen.
      Uudet koneet eivät toimi kaikkine hienouksineen ja nelitahtisuuden aiheuttamine liikkuvine osineen.

      • sama täällä

        24 vuotta vanaha Johnsson, ja toimii kuin uusi- kertanykäisyllä käyntiin, ja voimaa riittää isolohkossa. Kulutus oli 7 tunnin kalareissulla 4,1 litraa kahen satakiloisen äijän painolla, ja täysilläkin puhallettiin n.5km. kulkee n. 27 solmua-piristetty 20hv.

        Ei voi muuta kun kiittää hyvästä moottorista !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe