direktiivipäivät??????

ei tipu eikä lirise

kuinka moni vanhoista kuljettajista meinaa käydä tuon jonninjoutavan rahastus kurssin?? eikö tuommoinen rahastus/rosvoaminen ole jo liikaa.. kaikki jos ois jättänyt käymättä niin ois tuo vouhotus loppunut kun kumipyörä liikenne muutamia päiviä olisi seis. tänä päivänä kulj,yrittäjällä jo muutenki liian tiukkaa niin tuonkin rahan käyttäs johonkin PALJON tärkempään.. mitä mieltä arvon kollekat on?

102

5590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paavali25

      mä olen kanssasi täysin samaa mieltä, joutavan päivästä turhaa paskaa tuo koko direktiivi pelleily, mutta käyty on kun työnantaja tuon paskan kustansi, hän oli tosin myös itsekin samaa mieltä tästä touhusta!

      • Tilanteentasalla

        Kyllä yks päivä vois olla käytännön harjoittelua.Esim:säkkikuorma purkua käsipelillä.pyöränvaihto auton työkaluilla.ajoonlähtötarkastus.kärryn taskuparkkeeraus tämmöitä pienta arkipäivän asiaa.lökäpöksyille.huppari.korvis.lippispäille.Jos ei am.korttia.ei oikeutta työttömyyskorvaukseen liitoista?vai mitä.Työnhakija pitää olla kortillinen.että tässä.


    • 8tielläkulkee....

      Varokaa nyt hermoromahdusta!Käyty on jo pari vuotta sitten eikä stressaa yhtään.

      • ootasvaa

        Ja käyt ne viiden vuoden sisään uudestaan. Lyhyt aika odotas vain!


    • nÄIN SE ON

      kAIKKI ON POTASKAA ,MUTTA SE KARSII KAIKKI ELÄKELÄISET,V...TUN POLIISIT JA PALOKUNTALAISET SAATI SITTEN MAANVILJELIJÄT ALALTA NIIN SITEN SE ON LOTTOVOITTO MEILLE KAIKILLE AMMATTIKULJETTAJILLE.

      • Lande kuski

        Ósa-aika viljelijät ovat se ongelma porukka kun ,ajelevat ihan lasten karkkirahoilla
        eivätkä tajua että koko kuljetusala kärsii. Raavas mies ei pärjää 5 eur tunti


    • Hans Lankari

      Ehkä yli 60 v vakituiset kuskit olisi voitu vapauttaa. Mutta muuten on ihan oikein että satunnaiskuljettajia poistuu alalta. Olen sitä mieltä että kun palkanpolkijat ei saa enää kuskeja ja firabelikuskit ei voi enää ajaa, niin kuljetustaksojenkin on pakko nousta. Vilunkifirmat joutaakin mennä konkurssiin. Yhden auton yrittäjillekin tämä on hyvä juttu. Suuret toimijat kun vielä ei ummistaisi silmiään alihankkijoiden alipalkatuista kuskeista.

      • Fafa 64 vuotta

        60-vuotias kuski on helmi jokaiselle kuljetusliikkeelle ja yritykselle.
        Sellaiset kaverit hoitavat hommat hyvin ja tietävät ,että osaavat hommat.
        Myöskin esimiehet tietävät. Ne on niitä arvostettuja kuskeja joiden mielipidettä
        kysytään kun tehdään muutoksia.60-vuotiaan kuskin mielipide jostain asiasta
        myös useimmiten ratkaisee miten päätös firmassa tehdään.
        Itse olen 64 ja haluan ehdottomasti käydä kurssit. Muutenhan minä tuntisin,
        että olen niin vanha ettei minua oikeastaan tarvita kuljetusalalla.
        On hemmetin hyvä ,että työnantajat kouluttavat myös vanhat kuskit.
        MITÄ PORUKKA OIKEIN PELKÄÄ! Ei ole edes kokeita,ei voi reputtaa?????
        Työnantaja maksaa viulut. Tarjoaa ehkä hyvät sapuskat ja jopa saunaillan.
        EN valita.


    • Järjettömät menot

      yhden miehen kustannukset.1 päivä maksaa 100€ vähän yli tai alle riippuen paikasta missä pätevyydet käydään. Sen lisäksi ollaan 1 päivä/v pois työmaalta. Se on konkurssi edessä nyt. Ei pysty enää isännät ostamaan uusia Mersuja.

    • MB V-10 for ever

      Isäntäsi tyhmä mies . 1 päivä koulutus per vuos. paljon aika ,monta vuotta
      ollut aika suorittaa. Koulutus lauantai,sunnuntai ei mene työ hukka. Vanha mersu aina parempi
      mersu kuin viini .Mitä vanhempi sitä parempi. Iki-liikkuja ja varaosa on
      halpoja helppo korjata. Järki käteen ei konkurssi. Sorry.. nyt jo ehkä myöhäistä

      • Älä kuuule ala...

        Kuules sinä etelän mies, lopeta se änkyttäminen ja hanki se kortti ensin, ennen kuin avvaudut. Sun ei oo varaa puhua ikiliikkujista, ellet olis tietonen. Se kuule ei oo mersua nähny paitsi hlö-autois ehkä sillo 70 luvulla. Myöhästä on sillo, kun makaat sairaalas tuubit nenässä verta niistäen.


    • ennakoiva ajaja

      Oon menossa jo viidentenä launtaina peräkkäin ennakoivaan ja taloudelliseen ajoon, kun ei täällä viikonloppuisin muita järjestetä ja viikolla olen töissä. Täyttä rahastusta koko homma. Kyllä herrat tietää mikä meille on parasta.

      • Viimetingassa aina

        Toivottavasti ehdit suorittaa ja korttiakin pitää odottaa se 3 viikkoa.
        Ettei vaan palkaton loma uhkaisi syyskuussa. Ilman korttia ei kannata
        kokeilla ajoa se sitten vasta kalliiksi tulee. Virkavallalla jo sormet syyhyää
        että pääsevät tarkistamaan kuinka ruma naamakuva korttiin on saatu.


      • ei2
        Viimetingassa aina kirjoitti:

        Toivottavasti ehdit suorittaa ja korttiakin pitää odottaa se 3 viikkoa.
        Ettei vaan palkaton loma uhkaisi syyskuussa. Ilman korttia ei kannata
        kokeilla ajoa se sitten vasta kalliiksi tulee. Virkavallalla jo sormet syyhyää
        että pääsevät tarkistamaan kuinka ruma naamakuva korttiin on saatu.

        totta, jos on pätevyys, mutta ei fyysistä korttia, suattaa tulla sakkoa 10€ rikesakon verran.... sama juttu jos ei ole ajokorttia, rekisteriotetta tms mukana


      • örklnklrnkl
        ei2 kirjoitti:

        totta, jos on pätevyys, mutta ei fyysistä korttia, suattaa tulla sakkoa 10€ rikesakon verran.... sama juttu jos ei ole ajokorttia, rekisteriotetta tms mukana

        eihän sitä pätevyyttä ole jos korttia ei ole vielä myönnetty.


      • tilaan tänään
        ei2 kirjoitti:

        totta, jos on pätevyys, mutta ei fyysistä korttia, suattaa tulla sakkoa 10€ rikesakon verran.... sama juttu jos ei ole ajokorttia, rekisteriotetta tms mukana

        Kannattaa pyytää väliaikainen ammattipätevyyskortti, jos nyt vasta menee korttia tilaamaan. Ainakin kouluttaja sanoi viime viikolla, että kirjoittavat väliaikaisen todistuksen ilman eri maksua.


      • Palvelu pelaa
        tilaan tänään kirjoitti:

        Kannattaa pyytää väliaikainen ammattipätevyyskortti, jos nyt vasta menee korttia tilaamaan. Ainakin kouluttaja sanoi viime viikolla, että kirjoittavat väliaikaisen todistuksen ilman eri maksua.

        Kun hain ammattipätevyyskorttia A katsatuksen Varman virkailija laittoi
        automaattisesti todistuksen kouraan jossa mainittiin että ammattipätevyys on voimassa
        kunnes kortti on noutovalmis. Ihmetystä herätti,että Ahvenanmaalla väliaikainen
        kortti(paperi) ei ollut voimassa. Tämä tapaus oli heinäkuussa. Eli väliaikainen
        todistus tulee automaattisesti. Sitä en tiedä jos käyt kurssit ajanjaksolla
        esim 1-8 syyskuuta. Kuinka nopeasti virkailijat Trafissa sitten käsittelevät asiat
        siihen malliin,että voit edes anoa korttia???
        Ja onko kortti jatkossakaan voimassa Ahvenanmaalla??? Tuntuu olevan
        aika speciaali paikka . Suojelevat omia kuskejaan. No harvapa sinne on mitään tavaraa vienyt taitaa se Transmar kaikki kuljetukset hoitaa.


      • viisaampi
        Viimetingassa aina kirjoitti:

        Toivottavasti ehdit suorittaa ja korttiakin pitää odottaa se 3 viikkoa.
        Ettei vaan palkaton loma uhkaisi syyskuussa. Ilman korttia ei kannata
        kokeilla ajoa se sitten vasta kalliiksi tulee. Virkavallalla jo sormet syyhyää
        että pääsevät tarkistamaan kuinka ruma naamakuva korttiin on saatu.

        Kyllä kait noi kurssi todistuksetkin pitäis riittää polliisille jos ne on ajoissa käyty


      • adbnklajbn
        viisaampi kirjoitti:

        Kyllä kait noi kurssi todistuksetkin pitäis riittää polliisille jos ne on ajoissa käyty

        niillä kurssitodistuksilla ei ole vessapaperia enempää arvoa tienpäällä vaan se ammattipätevyys pitää olla haettuna. muutenhan se ammattiäteyys ei ole voimassa jos sitä ei ole haettu ja näin ollen ei saa ajaa jos pätevyys vaaditaan.


    • Ei hättää

      Kaipa noin 99% on ne käymässä... Eipähän ainakaan mitään "wanhat ja tutut firmat" tunnu hakevan uusia kuskeja joilla on pätevyydet voimassa 2024 asti....

    • Ajatteleva duunari

      Hyvistä kuskeista on yhä valtava pula. Tuskin yksikään yritys vaatisi,että
      heille tulevalla kuljettajalla pitäisi olla pätevyys joka on voimassa 2024.
      Hei haloo ollaan nyt onnellisia jos on pätevyys edes vuoteen 2019.
      koulutus ei ole kynnyskysymys jos kuljettaja on sopiva työhön.
      Tämä pitää muistaa aina. Yrittäjän kannattaa panostaa rahaa silloin kun
      katsoo,että se on sen arvoista.Yrittäminen on sitä että panostaa tulevaisuuteen.
      Jos muuta ajattelee niin toiminta loppuu ennemmin tai myöhemmin.

    • Kaiken kokenut

      Ihan hieno ajatus sulla tuossa , että yrittäminen olisi panostamista tulevaisuuteen. Sellaisella filosofialla parikymmentä vuotta pyöritin firmaa. Oli sitten ihan pakko lopettaa, kun röyhkeämmät ja kovemmat pärjäsivät paremmin. Ajatuksenaan että heti mulle kaikki tänne nyt. Ei siinä paljon auttanut se että olin kuskien mielestä mukava mies.

    • ollikuhta

      Ite kävin pari koulutus päivää ja sitten meni hermot. Joku porsas opetti ajamaan autoa, sellainen joka ei sitä osannut. Vittu jos tarvii tuollaisia kursseja käydä niin ajakoon viisaammat. Ite oon ajellu 14 vuotta puuta Suomesta ja Pohjois Venäjältä ja nyt olen ammattitaidoton, kun en höpö kursseja ole suorittanut. Aivan sama, makselkoon joku muu nämä hölmöilyt. Mulle riitti!

      • 8mm äänruut

        Hyvä Olli Kuhta. Olisit ottanut nappikuulokkeet korviin ja kuunnellut vaikka
        musiikkia. Pelkkä läsnäolo riittää. Medänkin kurssilla istui Kenialainen mies
        sanaakaa ei ymmärtänyt mutta homma hoidettiin kunnialla kotiin ja kortit on
        taskussa. Kyllä sellainen mies joka on ajanut Venäjältä puuta voi luurit
        korvilla istua 7 tuntia x5 Istuuhan ne tosi suomalaiset kusiaispesässäkin .
        Tämä on sentään vähemmän tuskainen homma. Vaihtoehtoja on sen
        pakollisen taloudellinen ennakoivan ajokurssin jälkeen 400 erilaista.
        Valitse ne jotka potkivat vähiten tuonne aivokoppaan.
        Vaikkapa tuo liikunnan ja voimistelun merkitys kuljettajan työssä.
        Nuori nätti nainen trikoissa esittelee miten kroppa pysyy timmissä kunnossa.
        Olen käynyt kurssit ja yksikään kouluttaja ei opettanut ajamaan autoa vaan korostivat
        nimenomaan,että kurssilaiset ovat ammattilaisia ja osaavat työnsä.


    • fyrkat herroille

      Hujahti taas 700euroa näihin paskakoulutuksiin, vissiin jonku platinoidun timanteilla varustetun Tieturha kortin saa nyt sit vielä kaupanpäälle postissa. Vituttaa kyllä ihan suunnattomasti tällänen touhu että pakotetaan ihmisiä väkisin tämmöseen paskaan, riittäisi joku 1 päivän kertauskoulutus jossa käytäisiin läpi. mm. ajo ja lepoaikoja, tieliikennelakia.

      • 10=

        kyllä on ihan vapaaehtoista.taidat olla lommi korva kitisijä.pysy kotona


      • Pillu8

        Jännä juttu... Pihlajamäki ottaa kursseista 50€/kpl eli yhteensä 250€ fyysinen kortti 50€ päälle

        Ihan perus muovinen kortti se on... ammattipätevyysluokat luokille C1, C D1 D C1E CE D1E DE... Sekä erikseen merkattuna LT?!?! Traktori???


      • vellihousu
        10= kirjoitti:

        kyllä on ihan vapaaehtoista.taidat olla lommi korva kitisijä.pysy kotona

        "kyllä on ihan vapaaehtoista.taidat olla lommi korva kitisijä.pysy kotona"

        Ei ole vapaaehtoista jos aikoo ammatikseen ajaa. Pelkkää rahastustahan tuo on.


      • 8mm äänruut

        Ei tule hohtava sininen kortti postissa. Sinun pitää ihan itse huhuilla sitä
        Ajovarman toimipisteestä. Samasta paikasta mistä anoit.Kortin teko kestää
        n 3 viikkoa.


    • Työtönrahtimies

      Voiko direktiivipäiviä suorittaa enemmän kuin sen 5 päivää? Olen suorittanut pari vuotta sitten 2päivää... Jos nyt käyn 5 päivää, niin jääkö 2päivää seuraavaan 5 vuoden jaksoon?

      • sfgdfghgfhghf

        "Voiko direktiivipäiviä suorittaa enemmän kuin sen 5 päivää? Olen suorittanut pari vuotta sitten 2päivää... Jos nyt käyn 5 päivää, niin jääkö 2päivää seuraavaan 5 vuoden jaksoon?"

        Saattaa olla, kannattaa kysyä Trafilta tai jostain koulutuskeskuksesta.


      • yyyyyuu
        sfgdfghgfhghf kirjoitti:

        "Voiko direktiivipäiviä suorittaa enemmän kuin sen 5 päivää? Olen suorittanut pari vuotta sitten 2päivää... Jos nyt käyn 5 päivää, niin jääkö 2päivää seuraavaan 5 vuoden jaksoon?"

        Saattaa olla, kannattaa kysyä Trafilta tai jostain koulutuskeskuksesta.

        Ei jää. Mutta käy vielä kolme päivää ennen 10.9.2014 niin sulla on riittävästi niitä pätevyyskorttiin.


      • Säästöä se täkin

        Suorita nyt 3 päivää, sitten hae korttia, sitten 2 päivää, sitten onnaa...

        Itse saanut kortin aikoinaan 2008, ja nyt on ajolupaa "näillä papereilla" 2024 asti, eli ekat kurssit kävin jo 2010-2011 ja uudet nykyisen firman kanssa ammattikortin hakemisen jälkeen pari kk sitten....


      • häh
        Säästöä se täkin kirjoitti:

        Suorita nyt 3 päivää, sitten hae korttia, sitten 2 päivää, sitten onnaa...

        Itse saanut kortin aikoinaan 2008, ja nyt on ajolupaa "näillä papereilla" 2024 asti, eli ekat kurssit kävin jo 2010-2011 ja uudet nykyisen firman kanssa ammattikortin hakemisen jälkeen pari kk sitten....

        2024 ???


      • hhh,
        häh kirjoitti:

        2024 ???

        Mitä ihmettä... Eka erä voimassa 2019 ja sitten vien nykyiset paperit, ne tuo voimassoalon 5 vuodeksi eteenpäin, eli 2024


      • Yks konsultti
        hhh, kirjoitti:

        Mitä ihmettä... Eka erä voimassa 2019 ja sitten vien nykyiset paperit, ne tuo voimassoalon 5 vuodeksi eteenpäin, eli 2024

        Paitsi että kaikki käydyt kurssit ja ammattipätevyydet tulevat voimaan syyskuussa 2014. Sitä ennen käydyt kurssit nollautuu ja viiden vuoden sisään on käytävä uudet 5 päivää. Siis 2019 vuonna uusittavaan pätevyyteen käy alle 5 vuoden sisään käydyt kurssit. Joten ennen syyskuuta 2014 käydyt kurssit eivät päde. Toisin sanoen kurssi hyväksytään vain kun se on suoritettu alle 5 vuotta hakupäivästä. Joten et saa ammattipätevyyttä vuosille 2019-2024. Käytännössä kurssisi nollautuvat syyskussa 2014 ja sen jälkeen käymäsi kurssit pätevät kun haet 2019-2024 pätevyyttä.


      • Tarkennus viel
        Yks konsultti kirjoitti:

        Paitsi että kaikki käydyt kurssit ja ammattipätevyydet tulevat voimaan syyskuussa 2014. Sitä ennen käydyt kurssit nollautuu ja viiden vuoden sisään on käytävä uudet 5 päivää. Siis 2019 vuonna uusittavaan pätevyyteen käy alle 5 vuoden sisään käydyt kurssit. Joten ennen syyskuuta 2014 käydyt kurssit eivät päde. Toisin sanoen kurssi hyväksytään vain kun se on suoritettu alle 5 vuotta hakupäivästä. Joten et saa ammattipätevyyttä vuosille 2019-2024. Käytännössä kurssisi nollautuvat syyskussa 2014 ja sen jälkeen käymäsi kurssit pätevät kun haet 2019-2024 pätevyyttä.

        Niin, mutta aloin käymään uusia kursseja vasta sitten kun olin hakenut kortin, joka on voimassa siis 2019 asti...

        Ei pomo voi päättää "sulle ei näitä makseta, koska tä on jo sun "toinen kierros"

        Eli nä vimpat papereit viedään vasta 5 vuoden päästä (eli 2019) eteenpäin, siinä missä muut talon kuskit vei ne nyt jo

        Eli vähän pelisilmää kun käyttää, niin säästää itse kummasti rahaa


      • Yks konsultti
        Tarkennus viel kirjoitti:

        Niin, mutta aloin käymään uusia kursseja vasta sitten kun olin hakenut kortin, joka on voimassa siis 2019 asti...

        Ei pomo voi päättää "sulle ei näitä makseta, koska tä on jo sun "toinen kierros"

        Eli nä vimpat papereit viedään vasta 5 vuoden päästä (eli 2019) eteenpäin, siinä missä muut talon kuskit vei ne nyt jo

        Eli vähän pelisilmää kun käyttää, niin säästää itse kummasti rahaa

        Joo mut nyt kun oli siirtymäaika niin aikaisemmin käydyt kurssit luettiin jo vuosien takaa. Mutta kun 2019 kävelet hakemaan ammattipätevyyttä niin kurssit eivät saa olla viittä vuotta vanhempia. Ja vaikka vapaaehtoisesti olet käynyt kursseja ja hakenut vapaaehtoisesti kortin jo aiemmin niin virallisesti kortin voimassaolon vaatimus läsähtää voimaan syyskuussa 2014 ja silloin käytännössä käymäsi kurssit nollautuu ja uutta pätevyyttä voit hakea vasta heinä/syyskuu 2019, jolloin esimerkiksi tämän vuoden keväällä käydyt kurssit eivät päde koska ovat yli 5v vanhoja. Itse asiassa suomessa ei ole yhtään kuljettajaa jolla riittäisi koulutuspäivät vuoteen 2024. Niin se vain on. Jos et usko niin soitappa Trafiin ja kysy. Voi tulla pikku pettymys. Ja kurssit joita kävit meni hukkaan koska 2019 hakiessasi korttia ne koulutukset ovat yli 5v vanhoja eivätkä päde.


      • 456654
        Yks konsultti kirjoitti:

        Joo mut nyt kun oli siirtymäaika niin aikaisemmin käydyt kurssit luettiin jo vuosien takaa. Mutta kun 2019 kävelet hakemaan ammattipätevyyttä niin kurssit eivät saa olla viittä vuotta vanhempia. Ja vaikka vapaaehtoisesti olet käynyt kursseja ja hakenut vapaaehtoisesti kortin jo aiemmin niin virallisesti kortin voimassaolon vaatimus läsähtää voimaan syyskuussa 2014 ja silloin käytännössä käymäsi kurssit nollautuu ja uutta pätevyyttä voit hakea vasta heinä/syyskuu 2019, jolloin esimerkiksi tämän vuoden keväällä käydyt kurssit eivät päde koska ovat yli 5v vanhoja. Itse asiassa suomessa ei ole yhtään kuljettajaa jolla riittäisi koulutuspäivät vuoteen 2024. Niin se vain on. Jos et usko niin soitappa Trafiin ja kysy. Voi tulla pikku pettymys. Ja kurssit joita kävit meni hukkaan koska 2019 hakiessasi korttia ne koulutukset ovat yli 5v vanhoja eivätkä päde.

        Itselläni riittää... Pelasin hommat oikein... "ekan" kierroksen kävin ekassa firmassa joka hoiti ne hyvissä ajoin, ja tokan kierroksen firmassa joka hoiti ne viimetipassa, jolloin mulla oli jo ammattipätevyys...

        Ei tartte soittaa siis mihinkään... Olen vain käynyt ne seuraavat hyvissä ajoin, eli LÄHES 5 vuotta ennen kuin on ollut PAKKO


      • puukenkä
        456654 kirjoitti:

        Itselläni riittää... Pelasin hommat oikein... "ekan" kierroksen kävin ekassa firmassa joka hoiti ne hyvissä ajoin, ja tokan kierroksen firmassa joka hoiti ne viimetipassa, jolloin mulla oli jo ammattipätevyys...

        Ei tartte soittaa siis mihinkään... Olen vain käynyt ne seuraavat hyvissä ajoin, eli LÄHES 5 vuotta ennen kuin on ollut PAKKO

        Ihan uskomattoman urpo olet. Tarkista asia Trafista niin tiedät itsekin olevasi väärässä.


      • Ei helkkari
        puukenkä kirjoitti:

        Ihan uskomattoman urpo olet. Tarkista asia Trafista niin tiedät itsekin olevasi väärässä.

        Niinpä! Mullaki tuli kortti jo puol vuotta sitte. Silti tän siirtymäajan jälkee kortin viralline voimas olo alkaa 10.92014 ja viimene voimas olo on 10.9.2014. Eli sun uusi kortti voi tula voimaa vast 11.9.2019. Siitä ku kelaat viis vuotta taaksepäin (koska kurssit on käytävä viiden vuoden sisään) niin enne 10.9.2014 käydyt kurssit ei päde. Onko vaikeeta?

        Trafilta:

        Ammattipätevyys on voimassa 5 vuotta perustason ammattipätevyyden saavuttamisesta, ellei henkilön ajo-oikeus ole voimassa lyhyempää aikaa. Ammattipätevyyden voimassaoloa voidaan jatkaa 5 vuodeksi kerrallaan jatkokoulutuksella. Jos ammattipätevyyttä ei ole pidetty voimassa jatkokoulutuksella, kuljettaja voi saattaa ammattipätevyyden uudelleen voimaan osallistumalla jatkokoulutukseen.

        Ei tartte soittaa, ei. Eikä kannatakkaa ettei sun harhakuvitelmas romahda. Tajuatsä että sulla on ammattipätevyys voimassa 10.92014-10.9.2019. Otat sen järjen käteen ja katot viisi vuotta taaksepäin. Tullaan päivämäärään 10.9.2014. Eli ennen sitä käydyt kurssit eivät päde KOSKA NE ON YLI 5V vanhoja. Just tossa se sun virhe tuliki ku oot käyny niit kursseja yli LÄHES 5V ennenkuin pakko.

        Mutta mitä me kinataan tässä. Kyllä se sulle valkenee ku meet niitä lappuja esittää sit viiden vuoden päästä ja ne nauraa sulle et kurssille siitä kun nää on jo yli 5v vanhoja eivätkä päde. tulet kyl huomaamaa.

        Ja ei, älä soita trafiin tai käy niiden sivuilla. Sehän olis sulle vaan pettymys. odota sitä pettymystä 5 vuotta.


      • 456465456
        puukenkä kirjoitti:

        Ihan uskomattoman urpo olet. Tarkista asia Trafista niin tiedät itsekin olevasi väärässä.

        Kysyin asian Trafilta ja sain vastauksen... kaivetaan sähköposti esiin jossain vaiheessa

        Totta se että menetän ehkä 3kk verrattuna siihen että olisin käynyt ne kurssit vaikkapa vasta ensi vuonna, mutta kun ilmaiseksi sai


      • 7897789798
        Ei helkkari kirjoitti:

        Niinpä! Mullaki tuli kortti jo puol vuotta sitte. Silti tän siirtymäajan jälkee kortin viralline voimas olo alkaa 10.92014 ja viimene voimas olo on 10.9.2014. Eli sun uusi kortti voi tula voimaa vast 11.9.2019. Siitä ku kelaat viis vuotta taaksepäin (koska kurssit on käytävä viiden vuoden sisään) niin enne 10.9.2014 käydyt kurssit ei päde. Onko vaikeeta?

        Trafilta:

        Ammattipätevyys on voimassa 5 vuotta perustason ammattipätevyyden saavuttamisesta, ellei henkilön ajo-oikeus ole voimassa lyhyempää aikaa. Ammattipätevyyden voimassaoloa voidaan jatkaa 5 vuodeksi kerrallaan jatkokoulutuksella. Jos ammattipätevyyttä ei ole pidetty voimassa jatkokoulutuksella, kuljettaja voi saattaa ammattipätevyyden uudelleen voimaan osallistumalla jatkokoulutukseen.

        Ei tartte soittaa, ei. Eikä kannatakkaa ettei sun harhakuvitelmas romahda. Tajuatsä että sulla on ammattipätevyys voimassa 10.92014-10.9.2019. Otat sen järjen käteen ja katot viisi vuotta taaksepäin. Tullaan päivämäärään 10.9.2014. Eli ennen sitä käydyt kurssit eivät päde KOSKA NE ON YLI 5V vanhoja. Just tossa se sun virhe tuliki ku oot käyny niit kursseja yli LÄHES 5V ennenkuin pakko.

        Mutta mitä me kinataan tässä. Kyllä se sulle valkenee ku meet niitä lappuja esittää sit viiden vuoden päästä ja ne nauraa sulle et kurssille siitä kun nää on jo yli 5v vanhoja eivätkä päde. tulet kyl huomaamaa.

        Ja ei, älä soita trafiin tai käy niiden sivuilla. Sehän olis sulle vaan pettymys. odota sitä pettymystä 5 vuotta.

        Kyllä, kortissa lukee että ammattipätevyys voimassa 1.7.2014-.10.09.2019

        Eli ammattipätevyys voimassa 2019 asti...

        Kurssit käytiin heinäkuun lopulla, toisille eka erä, mulle toka...

        Eli tottakai vien nuo paperit vasta joskus 2019 heinäkuun alussa, niin saan pelattua aikaa niin paljon kuin pystyn

        Mutta siis nyt on ammattipätevyys 2019, ja kyllä fyysinen kortti nenäni edessä juuri nyt, löytyy luokat C1 C ja LT


      • puukenkÄ
        456465456 kirjoitti:

        Kysyin asian Trafilta ja sain vastauksen... kaivetaan sähköposti esiin jossain vaiheessa

        Totta se että menetän ehkä 3kk verrattuna siihen että olisin käynyt ne kurssit vaikkapa vasta ensi vuonna, mutta kun ilmaiseksi sai

        Ei sitä sähköpostia löydy , siitä olen varma. Olisit sen kyllä liittänyt heti, jos sellainen on. 10.9. 2014 - 10.9.2019 KÄYDYT KURSSIT VASTA KELPAAVAT KAUDELLE 10.9. 2019 - 10.9. 2024


    • vellihousu

      "Pihlajamäki ottaa kursseista 50€/kpl"

      Täällä etelässä ei pääse mitenkään alle sadaneuron ja päälle tulee maksut Trafin merkinnöistä.

      • lörvoo

        Hyvä että on tollanen pakollinen kurssi olemassa.karsiutuu alalta ilmaseks ajavat maanviljeliät ja muut elämys matkailiat.rupee kontin ajustaki saamaan tes palkkaa ja uuden kanjan fullerin hytil ja robsonin vaihteistolla.perässä uus umpikaappi konttilärri koko aukeeval kylmäkoneen telivedolla.


      • viisampi
        lörvoo kirjoitti:

        Hyvä että on tollanen pakollinen kurssi olemassa.karsiutuu alalta ilmaseks ajavat maanviljeliät ja muut elämys matkailiat.rupee kontin ajustaki saamaan tes palkkaa ja uuden kanjan fullerin hytil ja robsonin vaihteistolla.perässä uus umpikaappi konttilärri koko aukeeval kylmäkoneen telivedolla.

        Kävin tänään ton niin sanotun pakollisen ennakoivan ajokurssin noin tunnin jälkeen olin valmis viiltämään ranteet auki tai ampumaan kurssin vetäjän.7h paskaa ja puolet siitä mitä vetäjän perheelle tai sukulaisille oli tapahtunut.En ihan tarkkaan hahmottanut miksi olen täällä. EI yhtään järkevää asiaa mut nyt olen kait viisaampi mut 150e köyhempi. Javoi muijalle rehvastella et oon lukenu mies älä ala mulle. Sit asiaa jonkun näistä pykälistä päättävän ihmisen tarteis käydä näillä tunneilla.


      • viisaampi
        lörvoo kirjoitti:

        Hyvä että on tollanen pakollinen kurssi olemassa.karsiutuu alalta ilmaseks ajavat maanviljeliät ja muut elämys matkailiat.rupee kontin ajustaki saamaan tes palkkaa ja uuden kanjan fullerin hytil ja robsonin vaihteistolla.perässä uus umpikaappi konttilärri koko aukeeval kylmäkoneen telivedolla.

        eihän kukaan voi töitä tehdä ilmatteeks?


      • lömppi
        viisaampi kirjoitti:

        eihän kukaan voi töitä tehdä ilmatteeks?

        Saako varmasti uuden kanjan kurssin jälkeen???


      • T:mi Sisu Autot Osak
        viisampi kirjoitti:

        Kävin tänään ton niin sanotun pakollisen ennakoivan ajokurssin noin tunnin jälkeen olin valmis viiltämään ranteet auki tai ampumaan kurssin vetäjän.7h paskaa ja puolet siitä mitä vetäjän perheelle tai sukulaisille oli tapahtunut.En ihan tarkkaan hahmottanut miksi olen täällä. EI yhtään järkevää asiaa mut nyt olen kait viisaampi mut 150e köyhempi. Javoi muijalle rehvastella et oon lukenu mies älä ala mulle. Sit asiaa jonkun näistä pykälistä päättävän ihmisen tarteis käydä näillä tunneilla.

        Kyllä kouluttajan kelpaa.

        Kurssi maksaa 50€ henkeä kohden ALV 0% asiakkaan tiloissa pidettynä

        Trafi ottaa tästä 17€

        Eli kouluttajalle jää yhdestä kurssilaisesta 33€

        Jos samalla kertaa mukana 30 koulutettavaa, saa kouluttaja siis 990€ ja tunteja menee 6, eli tuntipalkaksi tulee 165€... Ei mikään huono hinta... ja oppimateriaalit yms. muutamia kymppejä yhteensä


      • kouluttajat vaihtoon
        viisampi kirjoitti:

        Kävin tänään ton niin sanotun pakollisen ennakoivan ajokurssin noin tunnin jälkeen olin valmis viiltämään ranteet auki tai ampumaan kurssin vetäjän.7h paskaa ja puolet siitä mitä vetäjän perheelle tai sukulaisille oli tapahtunut.En ihan tarkkaan hahmottanut miksi olen täällä. EI yhtään järkevää asiaa mut nyt olen kait viisaampi mut 150e köyhempi. Javoi muijalle rehvastella et oon lukenu mies älä ala mulle. Sit asiaa jonkun näistä pykälistä päättävän ihmisen tarteis käydä näillä tunneilla.

        Olen käynyt jo aikaa sitten saman kurssin ja sai nauraa vatsansa kipeäksi.
        Kurssin vetäjä oli kuin stand-up koomikko. Vitsi lensi ja väliin lyötiin taululle
        hauskoja kuvia . Koulutuspäivä sujui kuin siivillä. Loppuun laitettiin rallivideo
        jossa kartturi ja kuski heitti niin hervotonta läppää,että. sai nauraa kippurassa.
        Koulutuksen suurin heikkous on se,että kouluttajat ovat hyvin eritasoisia ja tyylisiä.
        Pitäisi saada joku roti kouluttajien valintaan jos tällaisia kouluttajia on kuin
        tämä edellinen kirjoittaja "Viisaampi" mainitsi.Taso on liian kirjava nykyään.
        Koulutuksen pitää olla mielenkiintoista ja kurssilaisten pitää saada keskustella
        aiheesta ja jopa väitellä. Silloin päivä sujuu vauhdilla ja on mielenkiintoinen.
        Itse kävin SKALLIN kurssit ja ne kyllä olivat ihan asiallisetja jopa hauskat.


      • Isäntä-mies
        lömppi kirjoitti:

        Saako varmasti uuden kanjan kurssin jälkeen???

        Kaania on jo tilauksessa.


      • truker gril
        Isäntä-mies kirjoitti:

        Kaania on jo tilauksessa.

        Onko uudessa kanjaassa väliteliteliveto telikarhulla??tarvis kans muutamat viirit hyttään.tarvittavan määrän penan perseen hajua tuon kyllä itse.enhän vaihda ikinä vaatteita että näytän kovalta jätkältä joka ei käy ikinä kotona.olen myös tosi lihava ja minulla on akne.


    • Jurtti-Oskari

      Minulle tulee etuveto vanaja ropsonilla ja vielä laitetaan Ummeljoen pajalla joutsalainen katolle. Posti ja Lennätinlaitokselle menen syyskuussa ajoon. On myös ammattikätevyys hankittuna vuoteen 2559 saakka kahdella direktiivipäivällä Sysmän voimistelukeskuksen liikuntasalilla jossa oli vetäjänä Jorma Pulkkinen.

      • munasksuukkeli

        Paljonko on tarpeeksi perseenhajua??varmaan tosi paljon.


    • Kantela

      Mä olin ennakoivan ajon koulutuksessa viikko sitten. Hintaa oli 60 euroa 17 egen ammattipätevyyden rekkarointi.

      Koulutus pidettiin fiksussa ravintolassa. Kahvia, täytettyä kroissantia, loistavaa ruoka, jälkiruoka, kahvia ja pullaa. Laskeskelin ravintolan listasta että pelkästään jo ruoka, joka oli listalla maksoi 16,90 plus muut runsaat tarjoilut.

      En pitänyt lainkaan pahana, ryhmä oli pieni vaan viistoista henkee, mutta päivä meni kuin siivillä ja juttu lensi mukavasti.

    • Rahti4

      Onhan se varmaa,että 10.9.2014 on iso ratsia suomessa.

      Syynätään kalusto ja asikirjat ja myöskin kuljettajan ammattipätevyys kortti.

      Itse olen kortin hakenut,kun tuli 5 pv suoritettua. Onneksi on hyvä työnantaja niin se koulutti ja maksoi kaikki viulut. Plus sain vielä hyvän lounaan ja monet kahvit direktiivipäivillä. Plus matkakulut.

      Mut näin jälkikäteen noilla eu-direktiivipäivillä ei ole mitään annettavaa vanhoille kuskeille jotka on ajanut ammatikseen monet vuodet.

      Aloitteville kuljettajille niistä on hyötyä.

      • pelipitteri

        miksi luulet että 10.09 on isot ratsiat? e polliisikaan tyhmä ole, kyllä ne odottaa pari päivää ja sit hyökätään, sakko kuskille ja pöljälle,joka sulle on antanut auton, 1700 maksu.etkö kuunnellut kurssillasi kun näistä puhuttiin vai esititkö vaan kovaa rekkamiestä?


      • voupojat
        pelipitteri kirjoitti:

        miksi luulet että 10.09 on isot ratsiat? e polliisikaan tyhmä ole, kyllä ne odottaa pari päivää ja sit hyökätään, sakko kuskille ja pöljälle,joka sulle on antanut auton, 1700 maksu.etkö kuunnellut kurssillasi kun näistä puhuttiin vai esititkö vaan kovaa rekkamiestä?

        Työnantajan kuuluu kouluttaa ja maksaa viulut,oli Se hyvä jätkä tai ei.auton kulj. On ainoa aasi joka maksaa itse kurssinsa.muilla aloilla ei sellasia isäntä renkejä ole.!! Onneksi!!!


    • 8mm äänruut

      Renkipojathan ne itse pitävät tällaista maalaiskulttuuria hengissä.
      Kuljetusyrittäjät kuuluvat Skalliin ja työnantajaliittoon. Kuskit ne hehkuttavat
      edelleen renki ja isäntä meininkiä. Oma syy.
      Minä olen kuljettaja ja olen kuljetusyrityksen työntekijä enkä mikään renki.

      Ei edes maaseudulla ole enää renkejä ja piikoja. Kyllä olisi hauskaa
      jos naiskuskit olisivat piikoja. "Siinä se piika porhaltaa Scanialla"
      Voi että........

      • haisewa wihta

        Minä maksoin ite kurssin kun isäntä sanoi ettei hän maksa.monta kertaa saannu maksaa varaosatkin kun auto jäänny tienposkeen.hyvä Se on kuskinki osallistua talkoisiin bruukaa isäntä sanua.auton saan pitää kotona kun en vaadi pelkasia.parempi tehä ite remppaa vkl.palkka on km palkka josta osa maksetaan päivärahoina.


      • samat vetopyörät 2.v
        haisewa wihta kirjoitti:

        Minä maksoin ite kurssin kun isäntä sanoi ettei hän maksa.monta kertaa saannu maksaa varaosatkin kun auto jäänny tienposkeen.hyvä Se on kuskinki osallistua talkoisiin bruukaa isäntä sanua.auton saan pitää kotona kun en vaadi pelkasia.parempi tehä ite remppaa vkl.palkka on km palkka josta osa maksetaan päivärahoina.

        Mulla on samankaltainen palkka systeemi.vain ajetuista kilsoista maksetaan.loppu tehdään talkoilla.jos vaaditaan tes palkkaa menee kuulema veturit myyntiin.pitäis varmaa hakeutuu johku isoo taloon töihi.


      • Topi toivoton
        haisewa wihta kirjoitti:

        Minä maksoin ite kurssin kun isäntä sanoi ettei hän maksa.monta kertaa saannu maksaa varaosatkin kun auto jäänny tienposkeen.hyvä Se on kuskinki osallistua talkoisiin bruukaa isäntä sanua.auton saan pitää kotona kun en vaadi pelkasia.parempi tehä ite remppaa vkl.palkka on km palkka josta osa maksetaan päivärahoina.

        haisewa wihta on juntti isännän unelma kuski. Hyvä juttu ,vitsi meinaan....
        Ei tällaisia kuskeja kyllä Suomesta löydy. Älä vaan sano,että alla on V-8
        Scania ja sen saundia ei voi olla kuuntelematta. Siksi maksan myös rempat.


    • jörsseli

      Ammattipätevyyden voimassaolosta:
      10.09. 2014 mennessä suoritettujen päivien osalta, kaikki lain voimaantulon jälkeen suoritetut päivät ovat voimassa, vaikka olisivat yli viisi vuotta vanhoja.

      Seuraavalle koulutuskierrokselle käy myös ennen 10.9.2014 suoritetut päivät, kunhan ne on suoritettu ammattipätevyyden rekisteröinnin jälkeen, eli kun päivät on "nollattu" ajoneuvoliikennerekisteriin hakemalla joko erityisehtoa 95 tai ammattipätevyyskorttia.

      • jiikoo--76

        Eli jos on ollut aikoinaan paikassa mikä hoiti asiat ajoissa, ja vaihtanut firmaa jokunen vuosi sitten, niin näppärä kuski hankkii pätevyydet sitten 2024 asti....

        Ja nimenomaan, se kortti pitää hakea ennen kuin alkaa käymään uusia.

        Ainiin, alan vaihto on tabu tällä alalla monelle... kirotaan netissä ja kotona kun on paska paikka


      • puukenkä
        jiikoo--76 kirjoitti:

        Eli jos on ollut aikoinaan paikassa mikä hoiti asiat ajoissa, ja vaihtanut firmaa jokunen vuosi sitten, niin näppärä kuski hankkii pätevyydet sitten 2024 asti....

        Ja nimenomaan, se kortti pitää hakea ennen kuin alkaa käymään uusia.

        Ainiin, alan vaihto on tabu tällä alalla monelle... kirotaan netissä ja kotona kun on paska paikka

        Ei kellään ole pätevyyttä 2024 saakka . Ettekö osaa lukea saatikka tulkita lukemaanne. Vähemmän näppärää kun on istunut turhilla kursseilla.


      • luoti3
        puukenkä kirjoitti:

        Ei kellään ole pätevyyttä 2024 saakka . Ettekö osaa lukea saatikka tulkita lukemaanne. Vähemmän näppärää kun on istunut turhilla kursseilla.

        Olen ns. Isossa talossa töissä.yhtä paska suoritepalkka on meiläki.ei pekkasii eikä ylityö lisiä.


      • 8789798
        puukenkä kirjoitti:

        Ei kellään ole pätevyyttä 2024 saakka . Ettekö osaa lukea saatikka tulkita lukemaanne. Vähemmän näppärää kun on istunut turhilla kursseilla.

        Ei ole, se on 2019 voimassa, sitten vien nämä kuukausi sitten saadut paprut, sitten se on voimassa 2024


    • kaanikka

      Ammattipätevyyden 2. kierroksen (2019-2024) suoritukset ovat voimassa kun 1. kierroksen ammattipätevyys on rekisteröity = kortti tilattu. Ennen sitä tehdyt suoritukset 2. kierrokselle haukkaavat pas**a.

      • puukenkä

        Mun tietääkseni 10.9.2014 tilanne nollautuu. Sen jälkeen voisi sitten vaikka käydä kaikki päivät valmiiksi. Voin tietysti olla väärässäkin.


      • adbklefbn
        puukenkä kirjoitti:

        Mun tietääkseni 10.9.2014 tilanne nollautuu. Sen jälkeen voisi sitten vaikka käydä kaikki päivät valmiiksi. Voin tietysti olla väärässäkin.

        sitten sulla on väärää tietoa. tilanne "nollaantuu" kun se pätevyys on myönnetty oli se sitten mikä päivä tahansa.


      • puukenkä
        adbklefbn kirjoitti:

        sitten sulla on väärää tietoa. tilanne "nollaantuu" kun se pätevyys on myönnetty oli se sitten mikä päivä tahansa.

        Toivottavasti olet väittämäsi sitten itse tarkistanut...joku voi lukea täältä väärää tietoa tarkistamatta.


    • Riittä jopa apuva!

      Se on hauskaa seurata milloin näilläkin sivustoilla keskustelu alkaa
      laantua ja koulutuksesta tulee tylsää arkipäivää. Sellaista rutiinia
      jota suurin osa suomalaisista on suorittanut jo vuosia. Niin kuin lehdistöstä
      ja sähköisistä medioista olemme voineet omaksua suurin osa suomalaisista
      ovat jo vuosia joutunut päivittämään ammattitaitoa jatkuvilla kursseilla ja koulutus-
      päivillä. Tämä homma vain kuskeilla tuntuu olevan todella vaikeaa.
      Onko syy ,että jotkut kuskit ovat jäyhiä kuin Jukolan jussit vai mitä oikein
      seitsemän veljeksen kaartia. Maailma muuttuu kuskienkin on pakko muuttua.

    • puupääkenkä

      Rupes vaivaamaan tämä voimassaolo ja tarkistin asian itse. Uusille kuljettajille viisivuotisjakso alkaa perustason ammattipätevyystodistuksen päivämäärästä. Niille joille riittää 5 * 7 h viisivuotisjakso alkaa 10.9.2014. Molemmilla ryhmillä voimassaolo on 5 vuotta . Eli ei sulla ammattipätevyys ole voimassa 2024 asti.

      • rekkade

        Ei se ihan noinkaan ole... niille C -luokan ajo-oikeuden omaaville jotka ovat hakeneet ammattipätevyysmerkinnän ennen 10.3.2014 päivä on lähtenyt pyörimään hakupäivästä.. 11.3.-10.9. välillä hakevien lähtee pyörimään 10.9.... 10.9. jälkeen hakevien päivät lähtevät pyörimään viimeisestä suoritetusta koulutuspäivästä...

        Ammattipätevyydet voivat olla nyt voimassa maksimissaan 10.9.2019 saakka, mutta jos sinulla on myönnetty ammattipätevyys ja sen jälkeen suoritetut 5 koulutuspäivää, on ammattipätevyyttä valmiina odottamassa siihen vuoteen 2024 saakka. Tosin sen merkinnän voi hakea vasta 2019...


      • korjaus
        rekkade kirjoitti:

        Ei se ihan noinkaan ole... niille C -luokan ajo-oikeuden omaaville jotka ovat hakeneet ammattipätevyysmerkinnän ennen 10.3.2014 päivä on lähtenyt pyörimään hakupäivästä.. 11.3.-10.9. välillä hakevien lähtee pyörimään 10.9.... 10.9. jälkeen hakevien päivät lähtevät pyörimään viimeisestä suoritetusta koulutuspäivästä...

        Ammattipätevyydet voivat olla nyt voimassa maksimissaan 10.9.2019 saakka, mutta jos sinulla on myönnetty ammattipätevyys ja sen jälkeen suoritetut 5 koulutuspäivää, on ammattipätevyyttä valmiina odottamassa siihen vuoteen 2024 saakka. Tosin sen merkinnän voi hakea vasta 2019...

        Ennen 10.3.2014 haetussa ammattipätevyysmerkinnässä voimassaolo on myös lähtenyt pyörimään viimeisestä koulutuspäivästä, ei hakupäivästä.


    • puukenkä

      Ruvetaan viilaamaan pilkkua....Ainoa tapa jolla jo suoritetut kurssit riittävät vuoteen 2024 on että jouduit käymään pitkän kaavan mukaan ammattipätevyyskoulutuksen ja sait pätevyyden tänä vuonna ja olet sen jälkeen käynyt 5 koulutuspäivää, koska näiden uusien kuskien viisivuotiskausi alkaa myöntämispäivästä.. Ei riitä kuitenkaan 10.9.2024 asti. Ja "vanhoilla" joille riitti 5*7 h, kausi alkaa 10.9.2014 eikä sitä ennen käydyt kurssit kelpaa pätevyyden hakuun kaudelle 10.9.2019 jälkeen. Perkele

    • luottoukko

      Kyllä muuten Kiki taitaa välillä olla oikeassa. Valtioneuvoston asetus
      kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä sanoo 7§ 2 momentissa seuraavaa:

      "Opetus on saatava sen ammattipätevyyden voimassaolojakson aikana, jonka jatkamiseksi jatkokoulutus suoritetaan tai, jos ammattipätevyyden voimassaolo on lakannut, ammattipätevyyskortin tai ajokorttimerkinnän hakemista edeltävän viiden vuoden aikana. Edellä 4 §:ssä tarkoitetun koulutuksen suorittaneen kuljettajan jatkokoulutusvelvollisuus määräytyy saavutetun uuden pätevyyden mukaisesti."

      Koska kortin voimassaolo alkaa heti kortin myöntämisestä, lasketaan kaikki kortin myöntämisen jälkeen käydyt päivät seuraavaan jaksoon. Viiden vuoden raja astuu voimaan vasta voimassaolon lakatessa.

    • puukenkä

      Vain uusilla . Muilla viisivuotiskausi alkaa 10.9.2014 jos on älynnyt hakea kortin vasta 10.3.2014 jälkeen. Eli millään ei päästä kaudelle 10.9.2019 jälkeen.

      • luottoukko

        Uuden kortin voimassaolo alkaa heti kortin myöntämisestä eikä vanhan ammattipätevyyden umpeutumisesta. Kortti on siis voimassa maksimissaan 5,5 vuotta ja tuona aikana on suoritettava uudet 5 päivää. Viiden vuoden vanhentumisaika koulutuksille on käytössä vain, jos ammattipätevyyden voimassaolo on lakannut.

        Aivan sama juttu, kun nyt ensimmäiselle kierrokselle oli käytössä parilla vuodella pidennetty jakso käydä koulutuksia. Jos on käynyt aikanaan ensimmäiset koulutukset hyvissä ajoin ja viimeinen päivä jää viime tippaan ja menee jättämään korttihakemusta vasta vaikkapa 11.9. astuu se viiden vuoden raja voimaan, koska ammattipätevyyden voimassaolo on ehtinyt lakata. 9.9. kun vie paperit, kelpaavat myös yli 5 vuotta vanhat merkinnät.


      • dähsryjomoö

        sinä se et näy mitään ymmärtävän lukemastasi. viisivuotiskausi alkaa 10. 9 mutta kun se kortti on myönnetty jo aikaisemmin niin tulee siihen lisää siirtymäsäännöllä päiviä siitä alkaen kun se kortti on myönnetty. ainoa rajaava tekijä on se ettei ne koulutuspäivät voi enää olla viittä vuotta vanhempia toisella kierroksella. eli siis suomeksi: jos tänä vuonna on hakenut pätevyyttä vaikka huhtikuussa ja käynyt kaikki päivät toukokuussa niin viiden vuoden päästä on myös haettava pätevyyttä ajoissa jottei ne päivät mene vanhaksi. ammattipätevyys on voimassa siitä päivästä kun se on myönnetty ja sen jälkeen voi käydä jo toisen kierroksen kursseja. minulla kortti on myönnetty 13.5, mutta kun "vanha" pätevyys on voimassa 9.9 asti niin siirtymäsäännön perusteella se 5 vuotta lasketaan lisää siihen voimassaoloaikaan eikä sillä viidellä vuodella ole mitään muuta merkitystä kuin tuo ja se ettei jatkossa saa ne koulutukset olla viittä vuotta vanhempia.

        ei tämän asian nyt näin vaikeaa pitäisi olla, vai onko se todella??????


      • luottoukko
        dähsryjomoö kirjoitti:

        sinä se et näy mitään ymmärtävän lukemastasi. viisivuotiskausi alkaa 10. 9 mutta kun se kortti on myönnetty jo aikaisemmin niin tulee siihen lisää siirtymäsäännöllä päiviä siitä alkaen kun se kortti on myönnetty. ainoa rajaava tekijä on se ettei ne koulutuspäivät voi enää olla viittä vuotta vanhempia toisella kierroksella. eli siis suomeksi: jos tänä vuonna on hakenut pätevyyttä vaikka huhtikuussa ja käynyt kaikki päivät toukokuussa niin viiden vuoden päästä on myös haettava pätevyyttä ajoissa jottei ne päivät mene vanhaksi. ammattipätevyys on voimassa siitä päivästä kun se on myönnetty ja sen jälkeen voi käydä jo toisen kierroksen kursseja. minulla kortti on myönnetty 13.5, mutta kun "vanha" pätevyys on voimassa 9.9 asti niin siirtymäsäännön perusteella se 5 vuotta lasketaan lisää siihen voimassaoloaikaan eikä sillä viidellä vuodella ole mitään muuta merkitystä kuin tuo ja se ettei jatkossa saa ne koulutukset olla viittä vuotta vanhempia.

        ei tämän asian nyt näin vaikeaa pitäisi olla, vai onko se todella??????

        Ei ihan noinkaan. Seuraavallakin kierroksella kortin myöntämisen jälkeen suoritetut yli 5 vuotta vanhat päivät kelpaavat, kunhan uuden kortin hakee ennen vanhan umpeutumista. 5 vuoden raja on käytössä vain, jos ammattipätevyys on umpeutunut. Eli ei tarvitse sen kummemmin ajoissa hakea, kunhan hakee uutta korttia ennen kuin vanhan voimassaolo umpeutuu.


      • aeölhathj
        luottoukko kirjoitti:

        Ei ihan noinkaan. Seuraavallakin kierroksella kortin myöntämisen jälkeen suoritetut yli 5 vuotta vanhat päivät kelpaavat, kunhan uuden kortin hakee ennen vanhan umpeutumista. 5 vuoden raja on käytössä vain, jos ammattipätevyys on umpeutunut. Eli ei tarvitse sen kummemmin ajoissa hakea, kunhan hakee uutta korttia ennen kuin vanhan voimassaolo umpeutuu.

        no aina parempi näin jos (kun) olin siinä asiassa väärässä, mutta kuitenkin niitä kursseja voi käydä toiselle kierrokselle jo ennen 10. 9 jos sen pätevyyden on hakenut aikaisemmin. se nyt tässä lähinnä oli pääasiana.


    • Suuri Johtaja

      Höpö höpö. Minun totuuteni on ainoa oikea totuus.

    • Voi poika parkaa

      Ajokortti


      Ajokorttiluokka: A B C

      Myönnetty: 29.01.2014

      Viimeinen voimassaolopvm: 18.01.2033

      Erityisehdot:

      AM, Mopo


      Ammattipätevyyskortti


      Kortin numero: 4258715693000000

      Kortin tyyppi: Ammattipätevyyskortti

      Kortin alatyyppi: Tavaraliikenne

      Myönnetty: 01.07.2014

      Viimeinen voimassaolopvm: 10.09.2019

      Tila: asiakkaalla

      Eli mun tilanteessa vien ne heinäkuussa 2014 käytyjen kurssien paperit trafiin vaikkapa elokuussa 2019, niin näinollen saan sitten ajaa 2024 asti.

      Ei firma voi kieltäytyä maksamasta kursseja sillä perusteella "noku tää on nyt jo sun toinen kierros"

      • Jatkokoulutuksen tod

        Ja tosiaan ne ekan kierroksen kurssit näkyy jo koneella... Uusia ei ole vielä ajettu sinne sisälle:

        Jatkokoulutuksen todistus

        Kurssin suorituspäivä: 16.03.2011

        Kurssin pituus: 1

        Sisältää EAK koulutusta: 0

        Kouluttaja: J.Pihlajamäki Oy

        Jatkokoulutuksen todistus

        Kurssin suorituspäivä: 16.02.2011

        Kurssin pituus: 1

        Sisältää EAK koulutusta: 0

        Kouluttaja: J.Pihlajamäki Oy

        Jatkokoulutuksen todistus

        Kurssin suorituspäivä: 25.01.2011

        Kurssin pituus: 1

        Sisältää EAK koulutusta: 0

        Kouluttaja: J.Pihlajamäki Oy

        Jatkokoulutuksen todistus

        Kurssin suorituspäivä: 09.11.2010

        Kurssin pituus: 1

        Sisältää EAK koulutusta: 0

        Kouluttaja: J.Pihlajamäki Oy

        Jatkokoulutuksen todistus

        Kurssin suorituspäivä: 26.10.2010

        Kurssin pituus: 1

        Sisältää EAK koulutusta: 1

        Kouluttaja: J.Pihlajamäki Oy


      • Alvari tuohitorvi
        Jatkokoulutuksen tod kirjoitti:

        Ja tosiaan ne ekan kierroksen kurssit näkyy jo koneella... Uusia ei ole vielä ajettu sinne sisälle:

        Jatkokoulutuksen todistus

        Kurssin suorituspäivä: 16.03.2011

        Kurssin pituus: 1

        Sisältää EAK koulutusta: 0

        Kouluttaja: J.Pihlajamäki Oy

        Jatkokoulutuksen todistus

        Kurssin suorituspäivä: 16.02.2011

        Kurssin pituus: 1

        Sisältää EAK koulutusta: 0

        Kouluttaja: J.Pihlajamäki Oy

        Jatkokoulutuksen todistus

        Kurssin suorituspäivä: 25.01.2011

        Kurssin pituus: 1

        Sisältää EAK koulutusta: 0

        Kouluttaja: J.Pihlajamäki Oy

        Jatkokoulutuksen todistus

        Kurssin suorituspäivä: 09.11.2010

        Kurssin pituus: 1

        Sisältää EAK koulutusta: 0

        Kouluttaja: J.Pihlajamäki Oy

        Jatkokoulutuksen todistus

        Kurssin suorituspäivä: 26.10.2010

        Kurssin pituus: 1

        Sisältää EAK koulutusta: 1

        Kouluttaja: J.Pihlajamäki Oy

        Jatkokoulutksen tod. Mitähän halusit tällä litanialla ilmaista????
        Ei kyllä minulle selvinnyt????


    • Rahtiari2015EUdirekt

      Täällä kirjoitellaan ammattipätevyydestä ja sen et missä sitä suoritetaan ja minne asti se on voimassa ja blaa blaa blaa.

      Kun samaan aikaan esimerkiksi virolainen kuljettaja maksaa 520e ja saa kaikki direktivipäivät ja ei käy koulun penkillä yhtään minuuttia istumassa.

      Ja tämä ei ole edes mitään perseily viestittelyä vaan fakta on faktana tässä ja nyt.

      veitityttää muutenkin tämä suomen valtio ja kaikenmoiset rahastuskeinot.

      Rahdin ajoon ei opi koulun penkiltä vaan oikeassa elämässä ja monina monina työtunteina. Virheistä oppii ja tekee seuraavalla kerralla asiat paremmin,kuin koskaan.

      Nimimerkillä yli 10-vuotta ajaneena rahtiautoa ei tule enään nykypäivänä sammakoita suustani.

      • njäh

        Oletpas kauan ajanut. Tosi kauan . Hattu päästä ja kumarrus.


      • Ei reikiä kylkeen
        njäh kirjoitti:

        Oletpas kauan ajanut. Tosi kauan . Hattu päästä ja kumarrus.

        Surullista potaskaa kirjoitellaan. Kaiken tämän koulutuksen perusajatus on se
        ,että alalta saadaan pois ne ns.kuskit jotka vakituisen kuskin kesälomalla
        ovat rikkoneet tähän asti uuden karhean kuorma-auton ihan romuksi.
        Tähän asti on hirveä valitus kun minulla oli niin hemmetin hieno Daf ja nyt se on ihan
        pas..na kun kesätuuraja on ihan täysi ääliö koulu poika perkules ajeli miten sattuu.
        Pysyisivät lukiossa s....tana. Valittajien aivot on ilmeisesti ihrassa kun eivät tajua ,että jatkossa alalla on vaan ammattikuljettajia. Ei se pulpetti nyt ole ihan noin aikuisten
        oikeasti niin paha paikka ettei kerran vuodessa 7 tuntia istuisi 5vuoden ajan.
        Voihan sitä vaikka nukkua jos ei kiinnosta.Ja työnantaja maksaa viulut.
        Miksi valittaa.......


      • Viisas pertti
        Ei reikiä kylkeen kirjoitti:

        Surullista potaskaa kirjoitellaan. Kaiken tämän koulutuksen perusajatus on se
        ,että alalta saadaan pois ne ns.kuskit jotka vakituisen kuskin kesälomalla
        ovat rikkoneet tähän asti uuden karhean kuorma-auton ihan romuksi.
        Tähän asti on hirveä valitus kun minulla oli niin hemmetin hieno Daf ja nyt se on ihan
        pas..na kun kesätuuraja on ihan täysi ääliö koulu poika perkules ajeli miten sattuu.
        Pysyisivät lukiossa s....tana. Valittajien aivot on ilmeisesti ihrassa kun eivät tajua ,että jatkossa alalla on vaan ammattikuljettajia. Ei se pulpetti nyt ole ihan noin aikuisten
        oikeasti niin paha paikka ettei kerran vuodessa 7 tuntia istuisi 5vuoden ajan.
        Voihan sitä vaikka nukkua jos ei kiinnosta.Ja työnantaja maksaa viulut.
        Miksi valittaa.......

        Kortti on taskussa. Ensimmäinen koulutus alkaa uutta korttia varten jo 1.10
        Hätäensiapu on aihe. Odotan innolla. Ottaisi päähän todella jos tulen
        ensimmäisenä kolaripaikalle ja en osaisi tehdä mitään oikein.
        Onko kuskien sinnikäs vastustus koulutusta vastaan perua peruskoulusta.
        Kannattaisi jo ottaa järki käteen. Ammatin arvostus nousee kun koulutus vaaditaan.
        Onko porukka niin yksinkertaista ettei edes tätä ymmärrä. surullista.
        palkka juoksee sinä opiskelet. Kurssitkin maksaa työnantaja. En valittaisi!
        Näinhän ne on herrat sopineet sekä työnantaja puoli ,että AKT ettei kuluja
        työntekijälle tule..


    • rekkapekka_69

      Ensiapukurssi on kyllä todella hyödyllinen kuljetusalalla, jos kouluttaja on asiansa tunteva. Muita kursseja joita kävin, kuten esim. Tieturva 1, niin siitä en kyllä tullut yhtään viisaammaksi. Samajuttu Työturvakoulutus, ihme rahastusta ja turhanpäiväistä paskanjauhamista koko päivä. Aika helvetin yksinkertainen kaveri tosin saattaa ehkä hyötyä tuostakin kurssista jotain.

    • Viisas pertti

      Kouluttajien hyvin kirjava ammattitaito on koko koulutuksen heikoin lenkki.
      Voi olla todella hyvä kouluttaja tai sitten todella surkea.
      Se on ihan onnen kauppaa.Hätä- esiapukoulutuksen järjestää SKAL joten odotan,
      että tämän iso organisaation koulutus olisi asiallista.

    • pekkapeloton

      Täyttä rahastusta mutta täällä vaan naristaan ja käydään "kurssi". Saman videosulkeisen "ennakoiva ajo" voi käydä viisi kertaa ja kelpaa direktiiviksi???On kai tässä jotain outoa...

    • puukenkä22

      Kaikki puhuvat vain rahastuksesta!! miettikää nyt hieman, jos yksi päivä maksaa n.100e niiin ei siinä mitään isoja rahoja kukaan kerää! Kouluttajien palkat jne jne. Ihan höpö höpö puhua "rahastuksesta" mutta outoa touhua kumminkin, ei kuskille mitään hyötyä noista päivistä kumminkaan.

      • Jos kurssilla on esim. 40 typpiä, kurssi maksaa 50€ trafin maksu.

        Koulutus kestää asiakkaan tiloissa 7h...

        kouluttaja saa siis rahaa 2000€ 7 tunnin työstä melkein 300€/h... Toki tässä tulee matkakuluja hieman ja materiaaliakin pitää olla jne... Mutta kyllä siinä tienaa...

        Ja tuo 50€ trafi on lisäksi edullinen hinta....


      • Johtotähti

        Hyvä pankkiautomaatti. Näinhän se tuntuu lottovoitolta kouluttajan homma ensi tuntumalta.Työstä pitää suorittaa verottajalle verot,eläkemaksut ja muut pakolliset maksut.Sitten kouluttajan tuloista peritään henkilökohtainen tulovero. Kun huomioi ettei kursseja ole 7 h x 5 päivänä viikossa niin tulo on hyvin epäsäännöllistä. Monilla kouluttajilla sivutyö esim . 2 lauantaina kuukaudessa.Voipi mennä tuo sunnuntaikin joten ei ole yhtään vapaapäivää viikossa. Pitää muistaa ,että kouluttajat ovat yleensä töissä firmassa joka koulutuksia järjestää. Useimmiten kouluttaja on vain töissä ei siis omistaja/osakas.Minä en kadehdi ollenkaan kouluttajia.Vietän viikonloput mieluummin kotona lasten kanssa.


      • Johtotähti kirjoitti:

        Hyvä pankkiautomaatti. Näinhän se tuntuu lottovoitolta kouluttajan homma ensi tuntumalta.Työstä pitää suorittaa verottajalle verot,eläkemaksut ja muut pakolliset maksut.Sitten kouluttajan tuloista peritään henkilökohtainen tulovero. Kun huomioi ettei kursseja ole 7 h x 5 päivänä viikossa niin tulo on hyvin epäsäännöllistä. Monilla kouluttajilla sivutyö esim . 2 lauantaina kuukaudessa.Voipi mennä tuo sunnuntaikin joten ei ole yhtään vapaapäivää viikossa. Pitää muistaa ,että kouluttajat ovat yleensä töissä firmassa joka koulutuksia järjestää. Useimmiten kouluttaja on vain töissä ei siis omistaja/osakas.Minä en kadehdi ollenkaan kouluttajia.Vietän viikonloput mieluummin kotona lasten kanssa.

        Totta, jos saa laskuttaa 300€/h, niin kulujen jälkeen palkanmaksuun jää 206€/h... Aika kiva palkka silti :) Ja huomioi että tuo 50€/hlö/pvä on aika alakanttiin


    • Vakituisista joiden ajokkia ei voida korvata pakulla: 95%

      Tuuraajista: 50%

      Vakituisista joiden ajokki voidaan korvata pakulla: 20%

      Kuskipula? ei ole vielä moneen vuoteen

    • FDiniito

      Toveri hyvä.Pankkiautomaatti nyt kun itsekin huomasit miten rahaa höylätään helposti niin omat huolesi ovat pois pyyhitty. Ei tarvita Sprinteriä (yliarvostettu surkimus) ei yö-duunia ja muutama päivää töitä viikossa. facta jota olet mainostanut mielipiteissäsi. Ryhdy kouluttajaksi. Ota aiheeksi vaikka rannekapulan käyttö pakettijakelussa tai kuljettajan ruokavalio osana toimivaa ruuansulatusjärjestelmää. Vaihtoehtoja on monia.Kannattaa harkita!

      • Egoman

        Mitenköhän kouluttajaksi pääsee. Itse olen ollut Skallin koulutuspäivässä jossa joku Itellan kuljetusyrittäjä esitteli kapulaa(tietokone) jota pakettijakelussa käytetään kun luovutetaan paketteja asiakkaille.Mitä vaaditaan jotta voi kouluttaa muita kuljettajia?? Onko koko homma vielä lasten kengissä. Voiko kuka tahansa toimia kouluttajana näissä asioissa.Riittääkö että on supliikkimies ja saa porukat nauramaan??? Miten esim SKAL valitsee omat kouluttajat??
        Monta kysymystä. Voisiko joku ammattilainen antaa vastauksen.


      • Egoman kirjoitti:

        Mitenköhän kouluttajaksi pääsee. Itse olen ollut Skallin koulutuspäivässä jossa joku Itellan kuljetusyrittäjä esitteli kapulaa(tietokone) jota pakettijakelussa käytetään kun luovutetaan paketteja asiakkaille.Mitä vaaditaan jotta voi kouluttaa muita kuljettajia?? Onko koko homma vielä lasten kengissä. Voiko kuka tahansa toimia kouluttajana näissä asioissa.Riittääkö että on supliikkimies ja saa porukat nauramaan??? Miten esim SKAL valitsee omat kouluttajat??
        Monta kysymystä. Voisiko joku ammattilainen antaa vastauksen.

        Oliko tuo kapula muuten se harminaisen kuuluisa KTKL2 "- Löin laitteen kuvan pöydälle ja kerroin, että laitteen ktkl2-niminen paikannusohjelma näytti kyseisenä ajankohtana autoni nopeudeksi 82 km/t,"


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe