vaarin omakotitalo

panneu

Asun vaarini kanssa omakotitalossa, tai nyt hän on joutunut hoitokotiin ja yksin tässä asustelen... Vaarini ei enää kovin kauaa elä/voi nukkua pois ihan lähiaikoina... Jos minä jään tähän hänen taloonsa asumaan, niin tuleeko minulle jotain perintöveroa maksettavaksi?? Ikää on päälle 20v..

19

440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • panneu

        Mitenkä tuo talon arvo sitten määritellään.. Talo on kuitenkin aika vanha (70) luvulla rakennettu, eikä ole ede mitään remontteja tehty... Mitäs jos en pysty maksamaan veroja, niin pitääkö talo myydä sen takia pilkkahinnalla??


      • mikä onhgelma?
        panneu kirjoitti:

        Mitenkä tuo talon arvo sitten määritellään.. Talo on kuitenkin aika vanha (70) luvulla rakennettu, eikä ole ede mitään remontteja tehty... Mitäs jos en pysty maksamaan veroja, niin pitääkö talo myydä sen takia pilkkahinnalla??

        No kai sää nyt töissä käyt!


    • Lähtökohtana on käypä arvo eli se, mitä talosta nykykunnossaan myytäessä (ainakin) maksettaisiin. Perunkirjoituksen uskottujen miesten tehtävä on arvioida talo ja muu vaarilta jäävä omaisuus. Asiantuntija-apua voi arvioon kysyä vaikkapa paikkakunnan kiinteistönvälittäjältä. (Syytä on kertoa, että et aio taloa myydä, jottet toimeksiannon toivossa saa liian korkeaa arviota.)

      Jos et perintöverosta muuten selviä, niin sitten talo täytynee myydä - mutta oikeaan käypään hintaan. Jos on selvää, että talo tulee myytäväksi, myyminen kannattaa hoitaa piakkoin perunkirjoituksen jälkeen sekä ilmoittaa verotoimistoon saatu kauppahinta, jottet joko a) maksa liikaa perintöveroa tai b) maksa perintöveroa ankarampaa luovutusvoittoveroa.

    • Lellu....

      Oletko vaarin ainoa perillinen ? Eikö vaarilla ole muita lapsia kuin sinun ilmeisesti kuollut vanhempasi ? Onko vaarilla jotain muuta omaisuutta kuin talo esim talletuksia pankissa ? Talletuksille voi maksaa perintöveroa niiltä osin kun vaarin hautauksen kulut ja muut laskut on maksettu.

      • panneu

        No siis on mulla 1 sisko. En tiedä miten nää menee mutta vaari nytkin sanonut montakertaa että minä saan jäädä asumaan hänen taloonsa... Ei siitä kyllä mitään mustaa valkoisella ole, mutta niin hän haluaisi... Siskon kanssa en ole oikeestaan missään tekemisissä... Miten sitten jos tuohon saisin jäädä asumaa niin joutuisinko ostamaan siskoni ulos tuosta vai mitä?


      • 1+4
        panneu kirjoitti:

        No siis on mulla 1 sisko. En tiedä miten nää menee mutta vaari nytkin sanonut montakertaa että minä saan jäädä asumaan hänen taloonsa... Ei siitä kyllä mitään mustaa valkoisella ole, mutta niin hän haluaisi... Siskon kanssa en ole oikeestaan missään tekemisissä... Miten sitten jos tuohon saisin jäädä asumaa niin joutuisinko ostamaan siskoni ulos tuosta vai mitä?

        Olisit nyt siskon paljastaessasi samalla tarkentanut nim. lellun kysymät vaarin lapset. Jos kuolleen vanhempasi lisäksi vaarilla on tai oli muitakin lapsia, niin osuutesi perinnöstä voi kuihtua olemattomaksi.
        Saadaksesi talon, pitäisi vaarin myydä se sinulle tai tehdä testamentti sinulle. Jos jaolle tulee muitakin kaltaisiasi rintaperillisiä, niin he voivat vaatia lakiosinaan puolet siitä mitä saisivat ilman testamenttia. Kyllä se nyt huteralta vaikuttaa, miten vaarin kuoltua asumisesi jatkuu. Sun kannattas jutella jonkun näistä asioista tietävän kanssa jo ennen vaarin kuolemaa, että ehdit varautua tilanteeseen.


      • panneu
        1+4 kirjoitti:

        Olisit nyt siskon paljastaessasi samalla tarkentanut nim. lellun kysymät vaarin lapset. Jos kuolleen vanhempasi lisäksi vaarilla on tai oli muitakin lapsia, niin osuutesi perinnöstä voi kuihtua olemattomaksi.
        Saadaksesi talon, pitäisi vaarin myydä se sinulle tai tehdä testamentti sinulle. Jos jaolle tulee muitakin kaltaisiasi rintaperillisiä, niin he voivat vaatia lakiosinaan puolet siitä mitä saisivat ilman testamenttia. Kyllä se nyt huteralta vaikuttaa, miten vaarin kuoltua asumisesi jatkuu. Sun kannattas jutella jonkun näistä asioista tietävän kanssa jo ennen vaarin kuolemaa, että ehdit varautua tilanteeseen.

        Ei ole muita lapsia eikä lapsenlapsia kuin minä ja sisko


      • panneu
        1+4 kirjoitti:

        Olisit nyt siskon paljastaessasi samalla tarkentanut nim. lellun kysymät vaarin lapset. Jos kuolleen vanhempasi lisäksi vaarilla on tai oli muitakin lapsia, niin osuutesi perinnöstä voi kuihtua olemattomaksi.
        Saadaksesi talon, pitäisi vaarin myydä se sinulle tai tehdä testamentti sinulle. Jos jaolle tulee muitakin kaltaisiasi rintaperillisiä, niin he voivat vaatia lakiosinaan puolet siitä mitä saisivat ilman testamenttia. Kyllä se nyt huteralta vaikuttaa, miten vaarin kuoltua asumisesi jatkuu. Sun kannattas jutella jonkun näistä asioista tietävän kanssa jo ennen vaarin kuolemaa, että ehdit varautua tilanteeseen.

        Voiko vaari myydä talon mulle pilkkahinnalla? Jis se myy sen mulle 100e? Joo täytyy kyllä jutella jonkun tietäväisen kanssa näistä asioista...


      • 1+4
        panneu kirjoitti:

        Voiko vaari myydä talon mulle pilkkahinnalla? Jis se myy sen mulle 100e? Joo täytyy kyllä jutella jonkun tietäväisen kanssa näistä asioista...

        Jos kauppa tehdään yli 25% alle käyvän hinnan, niin verottaja saattaa lätkäistä sulle lahjaveron ja lisäksi sisaresi voi vaatia hyvitystä. Ellei vaarilta jää muuta kuin talo, niin talon pitämiseksi olisi hyvä jemmata rahaa veroja varten ja/tai neuvoteltava pankin kanssa mahdollisuudesta saada lainaa. Laina pitää pystyä myös hoitamaan, eli sulla pitää olla riittävät tulot.


    • Ilman testamenttia peritte vaarin puoliksi. Siskon osuuden joutuisit lunastamaan, jos haluaisit koko perinnön itsellesi.

      Testamentista huolimatta siskollasi on oikeus lakiosaan vaarin jälkeen, mikä olisi 1/4 jäämistön (talon) arvosta (ja siis 3/4 sinulle). Sen siis joutuisit siskollesi maksamaan, vaikka vaari testamenttaisi talon sinulle, jos talon haluaisit pitää. Suupuheella ei vaarin kuoltua ole merkitystä.

      • Kysyvä

        Eikös vain rintaperillisillä ole lakiosaoikeus, eikä lastenlapsilla?


      • Vero Matti
        Kysyvä kirjoitti:

        Eikös vain rintaperillisillä ole lakiosaoikeus, eikä lastenlapsilla?

        Lapsenlapset ovat rintaperillisiä, jos he tulevat oman vanhempansa (eli vainajan lapsen) sijaan perilliseksi.


      • Vero Matti kirjoitti:

        Lapsenlapset ovat rintaperillisiä, jos he tulevat oman vanhempansa (eli vainajan lapsen) sijaan perilliseksi.

        Lapsenlapset - kuten kaikki perittävän jälkeläiset pitemmällekin - ovat aina rintaperillisiä (vaikka he saisivat testamentilla perintöä elossa olevan vanhempansa ohella tai sijasta). Lakiosa on (lähtökohtaisesti) puolet lakimääräisestä perintöosasta.

        PK 2:1
        "Lähinnä saavat perinnön rintaperilliset.

        Kukin lapsista saa yhtä suuren osan perinnöstä. Milloin lapsi on kuollut, tulevat lapsen jälkeläiset hänen sijaansa, ja joka haara saa yhtä suuren osan."

        PK 7:1
        "Rintaperillisellä sekä ottolapsella ja tämän jälkeläisellä on lakiosa perittävän jälkeen.

        Lakiosa on puolet 1 momentissa mainitulle perilliselle lakimääräisen perimisjärjestyksen mukaan tulevan perintöosan arvosta."

        Kun lapsen lapsella vanhempansa eläessä ei ole lakimääräistä perintöosaa (kun se on tällä elossa olevalla), hänellä - vaikka siis on rintaperillinen - ei ole lakiosaakaan.
        Jos ko. vanhempi on kuollut, kuolleen lapsen lapsella lakiosasoikeus on.


    • toivoa on

      Yksi mahdollisuus on,että sisko antaa asua pientä vuokraa vastaan.

      • panneu

        No siis sen verran mitä olen siskoon ollut yhteydessä, niin hän ei halua talosta mitään, ja sanoi että senkun asut siinä.. Jos vaarilla olisi lapsia elossa, niin menisikö sitten talo suoraan heille? Eikä lapsenlapset saisi mitään, niin ainakin olisi järkevää..


      • Ei ilmaista
        panneu kirjoitti:

        No siis sen verran mitä olen siskoon ollut yhteydessä, niin hän ei halua talosta mitään, ja sanoi että senkun asut siinä.. Jos vaarilla olisi lapsia elossa, niin menisikö sitten talo suoraan heille? Eikä lapsenlapset saisi mitään, niin ainakin olisi järkevää..

        Miksi olisi järkevää?

        Lakimääräisiä perillisiä ovat vainajan lapset tasaosuuksin. Jos joku lapsista haluaa, hän voi luopua osastaan, jolloin sen saavat hänen lapsensa. Jos luopujalla ei ole lapsia, niin muut sisarukset sitten.
        Jos vaarisi olisi tästä halunnut poiketa, hän olisi voinut tehdä testamentin, tosin kuitenkin rintaperillisillä olisi oikeus lakiosaan (puoleen perintöosaansa), jos niin haluavat.

        Onko se talo muuten kokonaan vaarin, vai omistaako osan joku muu, esim. vaarin edesmenneen aviopuolison kuolinpesä (kenties teidän isoäitinne)? Sekin vaikuttaa talon kohtaloon.

        Jos vaarillasi on taloon hallintaoikeus, sinä voit hänen tai edunvalvojansa luvalla asua talossa.

        Jos myöhemmin perit talon tai ainakin saat asua siinä, tulee ajatella talon kuluja, kuten vuosittaista kiinteistöveroa, mahdollista tonttivuokraa, lämmitys-, vesi-, vakuutus- ym. kuluja tai vuokraa, selviytyisitkö niistä? Entä perintöverosta, ellei taloa myydä tai vuokrata ulkopuoliselle?


    • panneu

      No juu tontti on oma, eli siitä ei tarvi maksaa vuokraa... No on mulla tilillä nytkin lähemmäs 30000e.. Olen oppisopimuksella kouluttautunut lvi asentajaksi ja kokoajan töissä... Tienaan nettona käteen jää kuukaudessa 2600e ilman ylitöitä... Kyllä tuolla nyt luulis selviytyvän...

    • Lellu...

      Siihen ei kannata luottaa, että sisko antaa asua. Siskon mieli voi muuttua kun maksettavaksi tulee perintöverot. Noilla tuloilla on mahdollista saada lainaa ja lunastaa sisko ulos asunnosta. Eikä minusta asunnon myyminenkään ole huono vaihtoehto. Omakotitalo voi olla turhan iso ja kallis ratkaisu. Myynnistä saadut rahat voi käyttää vaikkapa rivarikaksioon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe