turhaa puhetta

raskas ikävä

Täällä omaishoitajien palstalla on kirjoiteltu kun tuo puoliso lähtis niin olisin vapaa.Voin minäkin sanoa että se surutyö on tuhat kertaa rankempaa kuin jos puoliso eläisi vaikka makaisi vain pakettina sängyssä.Kuolema on niin traagista,niin lopullista.Joka ei ole sitä nähnyt puolisonsa kohdalla niin hän ei tiedä mistä puhuu.Hoidin tälläistä pestävä,syötettävä,käänneltävä ja luulin valmistautuneeni pois lähtöön,minusta tuo valmistautuminen on turhaa puhetta.Raskaat ne on askeleet ja kaipaus vie joiltakin koko loppuelämän ilon.En ymmärrä sanoja "elävän leski"joita niitäkin on täällä käytetty.Sitten vasta olin leski kun rakas henkäisi viimeisen kerran.

10

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksin ainakin.

      Kyllä tunnen olevani elävän leski, ei minulla ole aviomiestä ollut viiteentoista vuoteen. On ollut hoidettava, vaipat vaihdettava,käänneltävä, itse ei pysty muuhun kuin nielemään ruokansa, ei tiedä mitä ajattelee kun ei puhu mitään, ei kai ymmärrä tilaansa.
      Nyt on sairaalan vuodeoasastolla. Elämäni tuntuu tyhjältä, hoittyö täytti kaiken aikani, sitä kesti kauan. En tahdo oppia elämään vapaana.

      • Ja vielä,raskas ikävä,kyllä me samassa veneessä ollaan.Vaikka miehemme elävät,kyllä meille se viimeinen hyvästijättö kaikille tulee.
        Älä hyvä ihminen sairastuta itseäsi surutyölläsi,masennus on todella paha sairaus,kun se iskee täysillä.

        Minulle kävi niin poikani surutyössä.jouduin kymmeniä masennuslääkepurkkeja syömään,joskin töissä kyllä kävin.
        Muuta en siitä vuodesta muista,Tsernobylin ja Kekkonen kuoli.

        Ei mieheni minua ymmärtänyt,ei lohduttanut,kun erimielisyyttä tuli käski lähteä lätkimään,kun onneton menin asumaan hänen huusholliinsa.
        Asia korjaantui vasta hiukan,kun hän myi omansa ja ostimme yhteisen tämän järvenrantatilan,joka oli kasvattikotini.

        Onneksi minulla on kädet täynnä töitä ja harrastuksia,en jaksa vatvoa nykyistä elämääni.
        Onhan sinulla raskas ikävä mahdollisuus mennä vapaaehtoistyöhön ja käydä vaikka sairaaloissa auttamassa vanhuksia ruokailussa.

        Toi on niin väärin alkaa syyttää meitä,joilla miehemme vielä elävät.
        Täällä on myös toinen palsta Kuolema ja suru,ehkä siellä olisi enemmän kaltaisiasi.
        Kyllä me jokainen surutyötä teemme jatkuvasti,vaikkei sitä vainajaa vielä olekaan


    • Kyllä sinä nyt ylireakoit ja dramatisoit.en minä ole sanaa"elävänleski"keksinyt,myös eronnut on elävänleski.

      Jokainen elää surunsa tavallaan.Kyllä kuolemaa olisi hyvä käsitellä molenpien elinaikana,kun se kuitenkin on tosiasia,että kutsu tulee ennemmin taikka myöhemmin.

      Poikani teki itsemurhan 22vuotiaana,ei ollut ennakkovaroituksia,ei sairautta.Mieheni on 85v.alzheimerikkö,se on heillä suvunperintönä,samoinkuin sairaaloinen mustasukkaisuus.

      En tiettääkseni ole elostellut millään elävänleskellä,enkä pysty toisen suruun sisälle pääsemään.
      Meillä on sururyhmiä,minä kävin aikoinaan terapiassa,kun kahdet hautajaiset jouduin järjestämään puolenvuoden sisällä,he olivat vanhoja ihmisiä ja sairaita.

      turha

    • Mie tehnyt surutyötä psykologin avustuksella, ja tosi hyvä tekee minulle.Elo ei ole niin raskasta, kun saa ammattiapua. Nyt on kevyempää olla, surutyötä tehden.
      Itse kyllä koen että olen elävän leski, mies kun nyt syötettävä ja kaikessa autettava , vähän kävelee enää, ei puhu eikä mitään. Olen jo jättänyt jäähyväiset terveelle miehelleni, oli ilo tuntea ja rakastaa. Tämä alzheimerin runtelema on kuin vieras kuori, hoidan tietenkin, mutta ei hän ole se jonka tunsin.
      Lopullinen kuolema on suuri helpotus, koko perheelle. Katsella kun toinen taantuu kasviksi ei ole mitään elämää, ei edes sairastavalle.
      Menetin niin paljon, 5 kauhun vuotta. Toivottavasti saan elää edes hetken terveenä ja onnellisena vielä, ja nauttia tyttärestämme.
      Suru on kumma juttu, siitäkin pitää päästää irti, ja koittaa ajatella kuin intiaanit " että olipas kiva tuntea tuo ihminen " juhlia sitä että sai kokea ja elää ja rakastaa ne vuodet mitä sai.
      Aikansa kaikella, elämä jatkuu, kun antaa haavojen parantua.
      Olen löytänyt uusia ystäviä, elämä taitaa jatkua, kaikesta huolimatta,
      Siitä olen iloinen että selvisin/ selviän tästä, tulematta katkeraksi , enkä usko että lopullinen kuolema enää murra minua tämän enempää, oikeastaan toivon koko sydämestäni, että mieheni pääsee pois.

      • minä*

        Minulla meni yli 10v elämästäni omaishoitajana. Ainoa asia mitä kadun on se, miksi en lopettanut ajoissa vaan sinnittelin jaksamiseni äärirajoilla.
        Olisin nyt terveempi, vaan se on jossittelua. Lähden selkäleikkaukseen ... jos se siitä, voisin vaikka oppia elämään vielä.


    • sivullinen ei ymmärr

      Varmaan omaishoitajan suru on syvempi, koska on niin ollut kokoaikaisesti sidottu ja kiinni hoidettavassaan. Kun omainen kuolee, niin suru jää, on väsynyt ja elämän sisältö on rakennettava täysin uusita palikoista.

      • soilikki1

        Aloittaa sen palikka talon rakentamisen jo silloin kun sairaus alkaa.Meidän kohdalla sairaudet ovat toisen laisia kuin teillä.Lupasin silloin alussa 16vuotta sitten,taistelen niin kauan kun on hoitomahdollisuuksia,mutta osaan myös luovuttaa kun se aika tulee.Eihän sitä tiedä vaikka minä olen se joka ensin tyhjää potkasen.Nyt on 6vuotta viimeisen pikahiiva pommituksen alkamisesta,kuten mieheni sanoo.Olemme tehneet kaikkea sitä mistä emme olisi osanneet edes 16vuotta sitten haaveilla.Asumme tällä hetkellä suurimman osan vuodesta ulkomailla,miestäni hoitava hematologi antoi 10pistettä kun hirvitään vielä elää.Viime keväänä kun käytiin Meilahdessa 15 vuotis maksansiirto kontrollissa siirrossa nuorena kirurgina ollut ,sanoi että täällä on hyvin korkeatasoinen hoito.Ja on sen olen huomannut.Taas meinaa rommaani tulla.Jaksamista kaikille.


    • Tänään luin tarinana naisesta jolla syöpäkasvain päässä, pieniä lapsiakin hänellä oli 2 kpl. Mut se asenne ja ilo vaikka tietää että häviää taistelun. Hän harrasti samanlaista surun purkua niinkuin mie, itkee pari tuntia oikein kunnolla ja purkaa itseään, sitten taas jatkaa elämistä. Jatkuva tihruttaminen ja sureminen ei ole hyväksi , vie ihmisen vaan alemmaksi ja alemmaksi, itsekin olin siinä kuopassa.
      Nykyään istun saunassa ja kiroilen ja itken silloin kun astia on liian täynnä, sit helpottaa ja taas eteenpäin. Toinen vaihtoehto on piiiitkät kävelylenkit, joskus vaan istun ja parantelen Saimaan rannalla, se ulapalle tuijoittaminen on tosi eheyttävää.

    • pikän linjan hoitja.

      Mikähän sitä on kun aviomies on yksi lapsi lisää, syöttämisineen, pukemisineen ja vaipanvaihtoineen. Yöunetkin jäävät yhtä vähiin kuin lasten ollessa pieniä. Mihinkään ei pääse jos ei saa hoitajaa kuten lastenkin pienenä ollessa.
      Naimisissa on, itsellä olis elämää ja terveyttä jäljellä, voi vain katsella kdehtien ikäisiäni preja jotka harrastavat ja matkustelevat yhdessä.
      Meillä omaishoitajillakin on vain tämä yksi ainoa ainutkertainen elämä.
      En halua hyjätä hoidettavaa puolisoani, halaisin enemmän vapaata että kontakti ulkomaailmaankin säilyisi.

    • Niin, täytyy sanoa, että kyllä on kuin lasta hoitais.Silloin kun mieheni kotona, päivystää samalla tavalla kuin lapsen ollessa pieni, saa syöttää pukea ja pestä, yöllä herää monta kertaa.Ainut ero on että lapsi kehittyy ja kuuntelee ja oppii.Mies ei tiedä mistään mitään enää.
      Jatkuva läsnäolo ja tämä vierestä seuraaminen, ihmisen taantumista alkutekijöihin on niin valtava psyykkinen prässi, että oksat pois.
      Onneksi on jotenkin ollut voimia, laittaa aikoinaan intevalliin, jotta saa omia juttuja tehdä.Maksaa se ja tuki olematon, mutta oma pää ja elämä ja tytär ajaa kyllä nyt miehen edelle.Ei se ole hylkäämistä jos toista laittaa laitokseen se on järjellä ajattelemistä ja rakkautta sekin että luopuu.
      Katselin eilen kun vein miestäni hoitoon, ei hänellä edes väliä enää missä on, jatkoi vaan kävelemistä niinkuin ennen, ei edes tunnista tai huomaa kun mie oon poissa.Oikein olen tehnyt, ja sydän luopuu, ja kyllä siitä selviää, ei alzheimerille mahda yhtikäs mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe