Onko naisella mitään vastuuta miehen tunteista?

Broken Man

Vai onko täysin miehen oma moka, jos ajan myötä (esim. 1v.) rakastuu naiseen, joka antaa ymmärtää, että on yhtälaisesti kiinnostunut ja yllättäen katkaisee suhteen, suostumatta selittämään mitään syytä toiminnalleen?

35

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ………...

      Millä tavoin nainen on "antanut ymmärtää"?

      • Broken Man

        Haluaa edetä nopeasti (ois pitänyt tietysti ottaa varoittavana signaalina), suunnittelee tulevia innokkaasti, syvää henkistä ja fyysistä läheisyyttä, kiinteää yhdessä oloa, arkista hauskaa, intohimoa, lieneekö sitten liian hyvää ollakseen totta...

        Varuillaan toki olin alussa ja yritin hillitä toisen innokkuutta, mutta kuukausien kuluessa väkisinkin kiinnyin ja rakastuin, varsinkin, kun tulee komenttia tyyliin, että enää ei vois kuvitellakkaan elämää ilman sinua, rakkauden tunnustuksia, pitkälle meneviä suunnitelmia...

        Eniten ihmetyttää se, että jotenkin sitten olisi ihan normaalia toimia kuten hän ja että olisin jotenkin vammainen, kun en käsitä sitä...

        No, ei voi mitään nyt pitää päästä eteenpäin, kääntää pää kohti tulevaa ja pitää silmät auki mahdollisuuksille...


      • niinkö se meni
        Broken Man kirjoitti:

        Haluaa edetä nopeasti (ois pitänyt tietysti ottaa varoittavana signaalina), suunnittelee tulevia innokkaasti, syvää henkistä ja fyysistä läheisyyttä, kiinteää yhdessä oloa, arkista hauskaa, intohimoa, lieneekö sitten liian hyvää ollakseen totta...

        Varuillaan toki olin alussa ja yritin hillitä toisen innokkuutta, mutta kuukausien kuluessa väkisinkin kiinnyin ja rakastuin, varsinkin, kun tulee komenttia tyyliin, että enää ei vois kuvitellakkaan elämää ilman sinua, rakkauden tunnustuksia, pitkälle meneviä suunnitelmia...

        Eniten ihmetyttää se, että jotenkin sitten olisi ihan normaalia toimia kuten hän ja että olisin jotenkin vammainen, kun en käsitä sitä...

        No, ei voi mitään nyt pitää päästä eteenpäin, kääntää pää kohti tulevaa ja pitää silmät auki mahdollisuuksille...

        ettet nyt vähän valehtelis...


      • ………………..
        Broken Man kirjoitti:

        Haluaa edetä nopeasti (ois pitänyt tietysti ottaa varoittavana signaalina), suunnittelee tulevia innokkaasti, syvää henkistä ja fyysistä läheisyyttä, kiinteää yhdessä oloa, arkista hauskaa, intohimoa, lieneekö sitten liian hyvää ollakseen totta...

        Varuillaan toki olin alussa ja yritin hillitä toisen innokkuutta, mutta kuukausien kuluessa väkisinkin kiinnyin ja rakastuin, varsinkin, kun tulee komenttia tyyliin, että enää ei vois kuvitellakkaan elämää ilman sinua, rakkauden tunnustuksia, pitkälle meneviä suunnitelmia...

        Eniten ihmetyttää se, että jotenkin sitten olisi ihan normaalia toimia kuten hän ja että olisin jotenkin vammainen, kun en käsitä sitä...

        No, ei voi mitään nyt pitää päästä eteenpäin, kääntää pää kohti tulevaa ja pitää silmät auki mahdollisuuksille...

        Kävikö siinä niin, että tämä nainen suunnitteli tulevia, tunsi läheisyyttä ja intohimoa, teki rakkaudentunnustuksia kuukausien ajan, mutta sinä yritit hillitä. Nainen ei siis saanut vastakaikua tunteilleen. Kun sinä lämpenit, hän oli jo ehtinyt luovuttaa, ehkä loukkaantuakin siitä, kun toinen toppuuttelee.

        En tiedä, mutta tällaisen päätelmän kertomastasi voisi tehdä.


      • Broken Man kirjoitti:

        Haluaa edetä nopeasti (ois pitänyt tietysti ottaa varoittavana signaalina), suunnittelee tulevia innokkaasti, syvää henkistä ja fyysistä läheisyyttä, kiinteää yhdessä oloa, arkista hauskaa, intohimoa, lieneekö sitten liian hyvää ollakseen totta...

        Varuillaan toki olin alussa ja yritin hillitä toisen innokkuutta, mutta kuukausien kuluessa väkisinkin kiinnyin ja rakastuin, varsinkin, kun tulee komenttia tyyliin, että enää ei vois kuvitellakkaan elämää ilman sinua, rakkauden tunnustuksia, pitkälle meneviä suunnitelmia...

        Eniten ihmetyttää se, että jotenkin sitten olisi ihan normaalia toimia kuten hän ja että olisin jotenkin vammainen, kun en käsitä sitä...

        No, ei voi mitään nyt pitää päästä eteenpäin, kääntää pää kohti tulevaa ja pitää silmät auki mahdollisuuksille...

        Minusta tässä vaikuttaa olevan impulsiivinen henkilö tämä nainen.. Jos hän leikkisästi suunnitteli tulevaisuutta, vaikka olittekin ihan suhteen alussa, se oli enemmänkin sellaista maalailua..? "Mitäs jos.. ""Ja jos vaikka.." Lyhyessä ajassa ei oikeasti voi vielä tietää tulevaisuudesta ja yhteensopivuudesta. Ehkä hän oli ihastunut ihastuksen tunteeseen ja siihen, että häneen ollaan ihastuneita. Otti siitä tunteesta kaiken innoissaan irti, mutta sitten tutustuitte paremmin ja olitte yhdessä pidempään ja alkoi tuntua, että se olikin enemmän haavekuvaa,kuin todellista.

        Ihminen on helposti innoissaan,jos huomaa ihastuneensa, esim.pitkän ajan jälkeen ja haluaa uskoa, että tämä on nyt lopullista. Mutta joskus vain herää siihen, ettei ollutkaan, tunteet hiipuivat. Silloin pitää olla itselle ja toiselle rehellinen, eikä jatkaa väkisin. Sinussa tuskin oli mitään vikaa tai tuskin teit mitään väärin, tunne vain loppui toiselta osapuolelta. Tällaisia ollut itselläkin, että jommallakummalla käynäin.

        Kun taas itse menin yksiin nyxän kanssa, minulle oli selvää, että tämän kanssa olen lopun lopun ikää, se vain tuntui siltä, vahvasti,molemmilla. Mutta tulevaisuudesta emme puhuneet juuri mitään. Vuoden päästä mentiin kyllä sitten kihloihin ja kihloista parin vuoden päästä naimisiin. Lapsia alettiin harkita siitä naimisiinmenosta kolmen vuoden päästä. Mutta tulevaisuuden suunnitelmat olivat aina varovaisia. Elettiin vain sitä hetkeä, enimmäkseen. Elämä on vähän sellaista tunnustelua suhteissa, Sanoilla ei pysty tunnetta ylläpitämään. Jos tunteet päättävät hiipua, niin sitten ne hiipuvat,jommalla kummalla tai molemmilla. Elämä on semmoista. Ennen vanhaan saatettiin silti jäädä yhteen, mutta nykyään harvemmin, ainakaan ennen lapsia.


    • Mikä on Yhteinenhistoria

      Kai ihmisen vastuu kumppaninsa tunteista ikään kuin kasvaa sitoumuksen syvenemisen myötä... Lienee poikkeuksellisen törkeää jättää selitystä vaille vaikkapa lastensa toinen vanhempi pitkän liiton jälkeen... samoin jo vuoden seurustelun jälkeen hiljainen äkkikuolema vaikuttaa aika raa'alta.

    • omituiselta vaikuttaa

      Ei tätä ymmärrä: olla suhteessa vuosi ja olla tilanteessa, jossa toinen vasta antaa ymmärtää olevansa kiinnostunut, miten tuo voi olla yhtäaikaista? Jos vuoden suhteen jälkeen on puhuttu niin vähän että toinen vasta luulee toisen ehkä olleen kiinnostuneen, miten voisi olettaa erostakaan puhuttavan jos yhteenmenostakaan ei ole varmuutta jos sitä edes koskaan on tapahtunut. Mokaa on silloin valmisteltu puolin ja toisin puhumattomuudella ainakin se vuosi. Selvittäisi ensin onko koskaan yhteen mennytkään, jos on vain antanut itselleen luvan ymmärtää väärin.

      • Broken Man

        Ei ollenkaan sinne päinkään miten olit viestini tulkinnut, no ehkä viestini oli sekava tunteenpurkaus...


      • vedättäjät
        Broken Man kirjoitti:

        Ei ollenkaan sinne päinkään miten olit viestini tulkinnut, no ehkä viestini oli sekava tunteenpurkaus...

        Ajattelen ettei ole "todellisen" oloista kun heti alussa jo täysillä läpi käydään ja suunnitellaan
        yhteinen tulevaisuus. Ei,ei,yhtä nopeasti loppuu kiinnostus ja suuntautuu uuteen.
        Tunteet eivät oikeastaan nähdäkseni kohdistu todelliseen ihmiseen vaan johonkin itse luotuun haavekuvaan toisesta. Rasittavaa tunteiden vuoristorataa.


    • Pikaista paranemista

      Ei kai se kenenkään moka ole, noita nyt vaan sattuu. Joskus siitä syystä, että ensihuuma menee ohi eikä olekaan mitään kestävää, joskus on näitäkin, missä toinen sitten ei vaan kai ole koskaan niin tosissaan ollutkaan, joskus kolmas osapuoli... No, tietty on myös jotkut mielenterveysongelmatkin.
      Eipä tuo historian ensimmäinen tapus ole eikä viimeinenkään, ei naisilla eikä miehillä. Semmoisia on joskus asiat ja suhteet ja ihmiset.

      Yleensä suhteen katkaisu on toisen osapuolen ratkaisu, toinen rakastaa enemmän, tai toinen ylipäätään rakastaa ja toisella se meni jo. Semmoista elämä on, se riski on aina olemassa kun rakastuu. Se on sydäntä särkevää, siksi kai sitä semmoiseksi kutsutaankin. Mutta miten se toinen sitten olisi vastuussa? Rakastaisi väkisin, tai olisi muuta kuin on? Ei, ikävä kyllä ei ole vastuussa, meidän on vaan kaikkien opittava kestämään pettymyksiä. Tietenkin jos kysessä on taloudellinen hyväksikäyttö, että siis auervaara (-tar tässä) joka lirkuttelee, uskottelee ja sitten vie rahat, kyseessä on rikos, silloin hän on vastuussa. Tahallinen huijaus olisi tietty myös, mutta tuskin se vuotta kestäisi tai no, mistä sitä tietää, ihmisiä on joka junaan.
      Mutta muuten kyseessä on vain pettymys. Kova pettymys, sydäntä särkevä pettymys, mutta pettymys, ei rikos, eikä muuta.

      Kukaan toinen ei ole vastuussa tuolla tavalla kuitenkaan toisten tunteista, että kuitenkin itse se riski täytyy ottaa. Kai siinä sitten tunteekin itsensä hölmöksi, sehän siinä myös kipeää tekeekin, mutta eihän siinä hölmö ole: ei kukaan tulevaan nää. Joten jos rakastuu ja pettyy, se on vain elämää, ei kenenkään hölmöyttä. Ehkä tuokin nainen rakastui enemmän unelmaan ja mielikuvaan ja kun se ei enää kantanut, ei jäljelle jäänytkään suhdetta.
      Ehkä hän ei halua selittää, ehkä ei pysty, ehkä ei osaa (ja saattaa itsekin olla pettynyt ettei asiat menneetkään haavekuvan mukaan) mutta se asia ei siitä mihinkään muutu.
      Noin nyt kävi tällä kertaa, paska mäihä. Se sattuu, ja sitten pitää vaan kasata itsensä ja kääntää katse kohti tulevaa.

      Usein juuri tuo hirveän nopea eteneminen onkin sitä ihastusta ja mielikuvaa. Tai voihan se olla että hän tosiaan hullaantui, se vaan ei kestänyt.
      Eli, ei hän ole vastuussa korvaamaan mitään eikä voi pakolla olla yhdessä tai rakastaa, ei hän ole sillä tavalla vastuussa siitä että tuotti pettymyksen. Etkä sinä ole mokannut etkä ollut hölmö. Olet vain elänyt elämää.
      Toivottavasti on parempi onni ensi kerralla! Älä kuitenkaan ala vellomaan pettymyksessä tai pelkäämään "mokia", jaloillesi sinä tuostakin tiput. Parempi elää ja tuntea, pettymyksen uhallakin. On se!

    • Niinno...

      Vastuussa? Eh.. Mitenhän tämä vastuu sitten ilmenee? Jos nainen on kiinnostunut ja on luonteeltaan räiskyvä (eli rakastaa ns täysillä ja sitten voi homma sipata ihan seinään) niin pitäisikö hänen vastuun takia jäädä loppuelämäksi sinun kanssasi? Mikä sitten on rangaistus jos tästä vastuustaan luistaa?

      Ymmärrän, että esim johtaja on vastuussa firmastaan ja jos homma kusahtaa, hän on vastuussa siitä. Ymmärrän että vanhempi on vastuussa lapsestaan. Ihminen lemmikistään. Mutta miten ihmeessä aikuinen nainen voi olla vastuussa aikuisen miehen tunteista? Ja mihin raja vedetään? Onko nainen vastuussa vain lyhytaikaisemmissa suhteissa vai myös vuosikymmeniä kestäneissä suhteissa? Eikö nainen saa koskaan erota, koska on joskus rakastanut miestä? Entä jos mies vaan on ihan rehellisesti ymmärtänyt jotain väärin, rakastuu naiseen, mutta miehen mielestä nainen on vastuussa? Stalkkeritkin varmasti pitää naista syyllisenä pakkomielteeseensä.

      Jokainen on mielestäni vastuussa omista tunteistaan. Toisia kohtaan voi tehdä väärin, mutta toisen tunteista ei voi olla vastuussa. On ihmeellistä, että aina pitää etsiä syyllisiä ja vastuunkantajia omiin, arkipäiväisiin ongelmiin. Pettymykset kuuluu elämään, et voi vierittää kaikesta syytä toisille.

      Eli ei; sinä et ole uhri. Nyt kävi köpelösti, sitä sattuu ja siitä pääsee varmasti yli. Ehkä sinua kohtaan on tehty väärin, en tiedä.. Mutta mitä sitten? Paha mieli tuli varmasti, mutta välillä niin käy ja sen kanssa pitää oppia elämään.

      • Twelve points

        Minä tykkään sinusta.


    • on vastuu toisesta

      Kyllä on vastuu toisen tunteista, silloin jos tekee toiselle väärin. Ei toisia voi kohdella miten sattuu ja ajatella, että ei mun syy jos sille tulee paha olo. Kyllä on.

      "Niinno.." minusta sinä omassa logiikassasi nimenomaan ulkoistat vastuuta, "Jokainen on mielestäni vastuussa omista tunteistaan. Toisia kohtaan voi tehdä väärin, mutta toisen tunteista ei voi olla vastuussa." Siis ei hyvää päivää! Jokainen on vastuussa omissa tunteistaan, NIIN kauan kuin toinen ei ole kohdellut väärin. Onko raiskauksen uhri yksin vastuussa omista tunteistaan, pahoinpidelty, petetty, hyväksikäytetty??? Oma vika omat tunteet, niinkö? Ei se niin mene.

      AP, exäsi ei ole ollut sinulle rehellinen tunteistaan. Hän on leikkinyt niillä. Se satuttaa aivan helvetisti.

      Ymmärrän ap:ta. Tuollaisia naisia (ja miehiä) on. He eivät ot vastuuta mistään, he eivät osaa katsoa peiliin, nähdä asiaa objektiivisesti kannaltasi (tuntuu, etteivät edes yritä), tuntuu, että myötätuntokin puuttuu. Empatia nollissa. Tulee tunne kuin toinen olisi sukat vaihtanut ja itse riutuu yksin tunteidensa kanssa. Jonkinasteista narsismia? Ainakin vahvaa oman vastuun ulkoistamista, jolla suojellaan itseä. Se näyttäytyy omatunnon puutteena.

      Ei auta kuin mennä eteenpäin ja uskoa, ettei kaikki naiset ole samanlaisia. Vaikeinta on kun ei tajua ja saa vastauksia omiin kysymyksiin, pääse edes kunnolla purkamaan omia tunteitaan tai ajatuksia toiselle, kun hän kieltäytyy kuuntelemasta.

      Näin mulle on käynyt joskus. En tiedä menikö oman kokemuksesi kanssa yksiin.

      • on vastuu toisesta

        Täsmennän... jokaisella on vastuu omien tunteiden käsittelystä ja selvittämisestä. Toiselle sitä ei voi ulkoistaa oli tapahtunut mitä tahansa. Yllä viittasin tunteiden syntymiseen.

        Välittävä ja myötätuntoinen ihminen ei aiheuta toiselle pahaa mieltä ja jos sen päätyy tekemään, auttaa toista tunteidensa käsittelyssä ja purkamisessa. Ottaa vastaan toisen pahaa oloa ja kuuntelee.

        Erotilanne "keskustellaan asiat aidosti halki" vrt. "lähdin kauppaan, enkä enää koskaan palannut tai ottanut yhteyttä".


      • Niinno...

        Miten raiskaus ja pahoinpitely liittyy suhdekeskusteluun? Nuo ovat toisen valinnan viemistä, itsemääräämisoikeuden ja koskemattomuuden viemistä, ei parisuhdeasioita. Vai onko sinusta mielenpahoittaminen rakkauden loppumisesta rinnastettavissa raiskaukseen?

        Onko miehet todellakin suhdeasioissa niin ressukoita, että tarvitsee jonkun vastuunkantajan epäonnistuneisiin suhteisiin? Eikö voi vaan todeta, että oho, nyt meni pieleen, pahoitin mieleni, rikoin sydämeni ja mennä eteenpäin, ILMAN että tarvitsee syytellä toisia toisten tunteista?

        Minkä sille voi jos rakkaus vaan loppuu? Entä jos se mies on itse edesauttanut tunteiden kuolemista ja nainen vaan lähtee, koska ei voi olla onnellinen miehen kanssa, mutta mies kokee tehneensä kaikkensa naisen eteen ja naisen lähtö on väärin ja nainen pitää jotenkin laittaa vastuuseen? Minun exäni oli tälläinen uhrimies. Hän oli alkuun mukava ja ns hyvä mies, mutta vuosien saatossa hänestä tuli ilkeä, katkera ja inhottava. Katselin sitä pitkään, vuosia, mutta totesin, että olen liian onneton siinä suhteessa ja erosin hänestä. Syyksi ei sitten kelvannut se, että olin onneton hänen kanssaan, hänhän oli tehnyt aina kaikkensa minua varten. Hän jankkasi ja jankkasi, koki, ettei saanut erolle mitään syytä, että minä vain otin hatkat vuosien suhteesta. Kun sitten myöhemmin aloin seurustella toisen kanssa, exä hyppäsi takaisin kuvioon ja alkoi syytellä minua pettämisestä, että se oli ainoa syy eroomme, minulla oli tämä toinen mies jo valmiiksi katsottuna ja siksi jätin hänet. Olin hänestä johtanut häntä suhteemme aikana harhaan sanomalla että rakastan häntä. Hän syytti minua siitä, että hän ei koskaan tule saamaan lapsia, kun minä niitä en hänelle koskaan tehnyt ja nyt hän on liian vanha (hän ei halunnut suhteen aikana lapsia, eikä hän ole edes 35v, joten voisi lapsia varmasti saada). Olin hänestä siis vastuussa siitä, että en kestänyt sitä pahaa mieltä mitä hän minulle aiheutti, oli minun syyni, että en ollut onnellinen ja minun olisi pitänyt onnettomana olla hänen kiusattavanaan, jottei hän pahoita mieltään.

        Entäs sitten nämä renttuihin rakastuvat naiset? Pelimiehethän ovat kautta aikain huijannut naisia rakastumaan tai edes ihastumaan, mutta se kuitataan "pojat on poikia" lausahduksilla ja syytetään naisia kevytkenkäisyydestä ja tyhmyydestä. Vastuu on silloin(kin) naisen, ei koskaan sen miehen. Vähän ollaan miehille silleen, että soosoo, ei noin saa tehdä, mutta jos nainen tekee samat, niin ollaan heti vastuukysymysten äärellä.

        Sitten ihan perusparisuhdeasiat.. Kuka määrittää, että tekikö toinen väärin, vai oliko vaan kemianpuutetta? Nythän meillä on ap:n tapauksesta vaan toinen puoli tarinasta kerrottuna. Oli viettelijätär joka tuli, vokotteli, hyötyi, rikkoi sydämet ja lähti. Mikähän on naisen tarina tähän?

        En ole koskaan tavannut ihmistä, joka tietää 100% varmaksi mitä tahtoo elämältään ja parisuhteeltaan. Mielikin voi muuttua, vaikka luuli, että tiesi varmaksi. Omassa esimerkissäni, exäni kanssa, en kelvannut hänelle suhteen aikana täysin, ei halunnut kanssani naimisiin, ei halunnut kanssani lapsia. Sitten kun minulle riitti hänen ilkeytensä ja lähdin, meni varmaan kuukausi, kaksi, kun hän ilmoitti että voisi haluta kanssani nyt naimisiin eikä lapsetkaan pilaisi koko elämää tässä vaiheessa. Harmi vaan, että minun rakkauteni oli kuollut, muutenhan tarina olisi voinut olla onnellinen. Kai. Mutta kuitenkin; mies muutti mielensä ja totesi, että olinkin hänen elämänsä nainen jonka kanssa voi perustaa perheen. Miksen minä saanut muuttaa minun mieltäni hänestä? Miksi minä olisin vastuussa tilanteessa,jossa ei ole oikeaa tai väärää, on vain kahden ihmisen tunteet?

        On aika rajua tekstiä sanoa, että ihminen joka ei toimi juuri niin kuin sinun moraalikäsityksesi sanoo, on vastuuttomia, empatiakyvyttömiä, myötätunnottomia ihmishirviöitä..

        Olisiko ratkaisu sitten se, että jos jonkun kanssa suhteeseen ryhtyy, ei saa erota, ettei pahoita toisen mieltä? Jos lyhyt suhden tuntuu itsestä väärältä, on pakko jatkaa kun toinen vaikuttaa onnelliselta? Nykyinen aviomieheni teki tuon virheen aiemmassa avioliitossaan. Hän seurusteli naisen kanssa, joka oli ihan kiva, muttei rakkautta varsinaisesti ollut. Hän ajautui naimisiin ja luonnollisesti sitten lapsetkin tehtiin. Pari vuotta siinä vierähti, kun mies heräsikin ja totesi, ettei voi elää siinä elämässä, johon oli ajautunut koska ei halunnut pahoittaa toisen mieltä. Avioero ja rikkinäinen perhe, viikonloppuvanhemmuus ja reissaavat lapset. Kun ero tuli, vaimohan tottakai oli pettynyt ja järkyttynyt, hän oli onnellisesti naimisissa. Mies oli paha, koska oli johtanut häntä harhaan. Miehen olisi pitänyt jatkaa kulissia, koska nainen oli rakastunut. Kyllä, mies teki väärin naista kohtaan, mutta ei pahaa ei tarkoittanut missään vaiheessa. Ihmiset ovat ailahtelevaisia ja tekevät asioita väärin perustein.


      • Niinno...
        Niinno... kirjoitti:

        Miten raiskaus ja pahoinpitely liittyy suhdekeskusteluun? Nuo ovat toisen valinnan viemistä, itsemääräämisoikeuden ja koskemattomuuden viemistä, ei parisuhdeasioita. Vai onko sinusta mielenpahoittaminen rakkauden loppumisesta rinnastettavissa raiskaukseen?

        Onko miehet todellakin suhdeasioissa niin ressukoita, että tarvitsee jonkun vastuunkantajan epäonnistuneisiin suhteisiin? Eikö voi vaan todeta, että oho, nyt meni pieleen, pahoitin mieleni, rikoin sydämeni ja mennä eteenpäin, ILMAN että tarvitsee syytellä toisia toisten tunteista?

        Minkä sille voi jos rakkaus vaan loppuu? Entä jos se mies on itse edesauttanut tunteiden kuolemista ja nainen vaan lähtee, koska ei voi olla onnellinen miehen kanssa, mutta mies kokee tehneensä kaikkensa naisen eteen ja naisen lähtö on väärin ja nainen pitää jotenkin laittaa vastuuseen? Minun exäni oli tälläinen uhrimies. Hän oli alkuun mukava ja ns hyvä mies, mutta vuosien saatossa hänestä tuli ilkeä, katkera ja inhottava. Katselin sitä pitkään, vuosia, mutta totesin, että olen liian onneton siinä suhteessa ja erosin hänestä. Syyksi ei sitten kelvannut se, että olin onneton hänen kanssaan, hänhän oli tehnyt aina kaikkensa minua varten. Hän jankkasi ja jankkasi, koki, ettei saanut erolle mitään syytä, että minä vain otin hatkat vuosien suhteesta. Kun sitten myöhemmin aloin seurustella toisen kanssa, exä hyppäsi takaisin kuvioon ja alkoi syytellä minua pettämisestä, että se oli ainoa syy eroomme, minulla oli tämä toinen mies jo valmiiksi katsottuna ja siksi jätin hänet. Olin hänestä johtanut häntä suhteemme aikana harhaan sanomalla että rakastan häntä. Hän syytti minua siitä, että hän ei koskaan tule saamaan lapsia, kun minä niitä en hänelle koskaan tehnyt ja nyt hän on liian vanha (hän ei halunnut suhteen aikana lapsia, eikä hän ole edes 35v, joten voisi lapsia varmasti saada). Olin hänestä siis vastuussa siitä, että en kestänyt sitä pahaa mieltä mitä hän minulle aiheutti, oli minun syyni, että en ollut onnellinen ja minun olisi pitänyt onnettomana olla hänen kiusattavanaan, jottei hän pahoita mieltään.

        Entäs sitten nämä renttuihin rakastuvat naiset? Pelimiehethän ovat kautta aikain huijannut naisia rakastumaan tai edes ihastumaan, mutta se kuitataan "pojat on poikia" lausahduksilla ja syytetään naisia kevytkenkäisyydestä ja tyhmyydestä. Vastuu on silloin(kin) naisen, ei koskaan sen miehen. Vähän ollaan miehille silleen, että soosoo, ei noin saa tehdä, mutta jos nainen tekee samat, niin ollaan heti vastuukysymysten äärellä.

        Sitten ihan perusparisuhdeasiat.. Kuka määrittää, että tekikö toinen väärin, vai oliko vaan kemianpuutetta? Nythän meillä on ap:n tapauksesta vaan toinen puoli tarinasta kerrottuna. Oli viettelijätär joka tuli, vokotteli, hyötyi, rikkoi sydämet ja lähti. Mikähän on naisen tarina tähän?

        En ole koskaan tavannut ihmistä, joka tietää 100% varmaksi mitä tahtoo elämältään ja parisuhteeltaan. Mielikin voi muuttua, vaikka luuli, että tiesi varmaksi. Omassa esimerkissäni, exäni kanssa, en kelvannut hänelle suhteen aikana täysin, ei halunnut kanssani naimisiin, ei halunnut kanssani lapsia. Sitten kun minulle riitti hänen ilkeytensä ja lähdin, meni varmaan kuukausi, kaksi, kun hän ilmoitti että voisi haluta kanssani nyt naimisiin eikä lapsetkaan pilaisi koko elämää tässä vaiheessa. Harmi vaan, että minun rakkauteni oli kuollut, muutenhan tarina olisi voinut olla onnellinen. Kai. Mutta kuitenkin; mies muutti mielensä ja totesi, että olinkin hänen elämänsä nainen jonka kanssa voi perustaa perheen. Miksen minä saanut muuttaa minun mieltäni hänestä? Miksi minä olisin vastuussa tilanteessa,jossa ei ole oikeaa tai väärää, on vain kahden ihmisen tunteet?

        On aika rajua tekstiä sanoa, että ihminen joka ei toimi juuri niin kuin sinun moraalikäsityksesi sanoo, on vastuuttomia, empatiakyvyttömiä, myötätunnottomia ihmishirviöitä..

        Olisiko ratkaisu sitten se, että jos jonkun kanssa suhteeseen ryhtyy, ei saa erota, ettei pahoita toisen mieltä? Jos lyhyt suhden tuntuu itsestä väärältä, on pakko jatkaa kun toinen vaikuttaa onnelliselta? Nykyinen aviomieheni teki tuon virheen aiemmassa avioliitossaan. Hän seurusteli naisen kanssa, joka oli ihan kiva, muttei rakkautta varsinaisesti ollut. Hän ajautui naimisiin ja luonnollisesti sitten lapsetkin tehtiin. Pari vuotta siinä vierähti, kun mies heräsikin ja totesi, ettei voi elää siinä elämässä, johon oli ajautunut koska ei halunnut pahoittaa toisen mieltä. Avioero ja rikkinäinen perhe, viikonloppuvanhemmuus ja reissaavat lapset. Kun ero tuli, vaimohan tottakai oli pettynyt ja järkyttynyt, hän oli onnellisesti naimisissa. Mies oli paha, koska oli johtanut häntä harhaan. Miehen olisi pitänyt jatkaa kulissia, koska nainen oli rakastunut. Kyllä, mies teki väärin naista kohtaan, mutta ei pahaa ei tarkoittanut missään vaiheessa. Ihmiset ovat ailahtelevaisia ja tekevät asioita väärin perustein.

        Rakkaus on aina riskinotto.Uudet suhteet pelottavat kovasti, kun ei tiedä onko toinen tunteeton hullu joka vaan leikkii vai ihan normaali, ihana mies jonka kanssa voisi olla onnellinen. Jos kokee, että riski tulla satutetuksi on liian iso, silloin ei ala suhteeseen. Jos sitten päättää riskistä huolimatta ryhtyä suhteeseen ja tulee satutetuksi, ei todellakaan voi pistää toista ihmistä vastuuseen omasta teosta. Vihainen voi sille toiselle olla ja pitääkin, mutta vastuussa hän ei kuitenkaan voi olla.


    • Joopsjoops

      Tunteet ovat tunteita. Niitä ei voi hävetä. Vastuu tulee siinä, että aina ei kannata mennä tuuliviirinä kaikkien tunteiden mukaan, vaan ottaa toinen huomioon omissa teoissaan. Kun toimii arvojensa mukaan, niin silloin ei ole hävettävää, tämän mieltäminen auttaa konfliktitilanteissa.

      Toinen osapuoli ei oikeastaan voi tietää toisen tunteita. Sitäkin varten ihmiset kommunikoivat, viestivät keskenään. On julmaa esimerkiksi väittää että sinä et minua rakasta, rakkaudenosoituksen jälkeen jne...

      Mitä tuossa sitten on tapahtunut? Ilmeisesti nainen hullaantui korviaan myöten, tai sitten vietteli alkuun. Mutta ajan saatossa kiinnostus lopahti, jostain syystä, mitä nyt ei voi tietää. Mihen toiminnassa ei välttämättä ollut mitään vikaa. Tai sitten jotain muuta, ainoastaan se nainen tietää omat tunteensa ja tekonsa, että miksi noin teki.

      Eipä sitä syyttelemäänkään kannata ruveta. Sananasku "Pata kattilaa soimaan, musta poski kummallakin" pätee erinomaisesti. Antaa elämän jatkua, ottaa kunnolla irti ja etäisyyttä vapaana miehenä. Maailmaan kun naisia mahtuu :)

    • Syyt syvissä syövere

      Teoriassa meillä kaikilla on vastuu toisistamme, käytännössä asia ei ole yhtä yksinkertainen. Aloittajan tarinassa on varmaankin kyse nuorista ihmisistä eikä nuorilla ole vielä nimiä eikä selitystä kaikille asioille. Kannattaa elää omaa elämäänsä ja mennä eteenpäin, jonain päivänä asia selkiää itsestään tai sitten se toinen osaa kertoa mistä oli kyse.

      Oikeassa rakkaudessa on kyse no. siitä, että sinä annat vapauden valita sille ihmiselle, josta välität.

    • Tuleva pelimies

      Hyvä tietää, että voi siis kokeilla vaikka vuoden jonkun kiinnostuneen pantavan naisen kanssa, että syntyskö jotain syvempää ja sitten vaihtaa parempaan, jos kohdille osuu, sen enempää selventelemättä tilannetta. Tunteet vain loppu jne.. Pitääkin alkaa heti lirkuttelemaan. On yksi sopiva tyttönen jo mielessä. Eiku FBookin availemaan peliä ja käyttämään toisia ihmisiä tyydyttämään tarpeitani, sen kummemmin miettimättä seuraamuksia. Jokainen olkoon vastuussa omista tunteistaan.

      • Niinno...

        Mutta sitähän ne suhteet ovat; tutustutaan ja katsotaan tuleeko tästä mitään. Sitten muutetaan yhteen ja katsellaan jaksaako toisen kanssa asua yhdessä. Sitten kun ollaan aika varmoja että toinen on ok, mennään naimisiin ja perustetaan perhe.

        Mikään ei sinänsä estä käyttämästä toisia hyväksi, ei voi muuta kuin toivoa, että huijattu osapuoli näkee huijauksen taakse. Jos sinä saat elämääsi onnea ja sisältöä toisten tarkoituksenmukaisesta satuttamisesta, niin se on sitten sinun tiesi.

        Ikävä kyllä yleensä ne ihmiset jotka valitsevat sen tien, jäävät sille pysyvästi. En tunne yhtäkään pelimiestä tai -naista, joka olisi löytänyt kumppanuuden ja aidon onnen, ilman pettämisiä, sitten myöhemmässäkään elämässä, koska ei pysty enää näkemään toisia ihmisiä minkään arvoisina.. Tokihan nämä sähvärit ovat perheitä perustaneet, mutta pettäminen on erittäin aktiivisessa roolissa heillä ja miksei olisikaan, kun omat lyhyen aikavälin tarpeet ovat tärkeämpiä kuin pitkäaikainen onni, joka seuraa kumppanuudesta ja vakaasta perhe-elämästä.

        Yksi tuttu on hyvä esimerkki; oikein kiltti ja hyvä mies, löysi elämänsä naisen ja meni kihloihin. Työmatkansa aikana nainen oli pakannut kamansa, jättänyt sormuksensa, eikä koskaan selittänyt mitään, ei enää vastannut puhelimeen jne. Miehen mielestä koko naiskunta oli hänen tuskansa aiheuttanut ja päätti nimenomaan kostaa kaikille naisille ryhtymällä pelimieheksi. No, pelimiesura jatkuu kai edelleen, en ole ollut vuosiin hänen kanssaan tekemisissä. Viimeksi kun nähtiin, hän kertoi, että ei ole seurustellut 2 viikkoa pidempää kenenkään muun kanssa, kuin tuon exän. Miehellä oli tuolloin ikää 42v. Oli jonkun satunnaisen naisen laittanut paksuksi, muttei lasta juuri jaksanut tavata, koska se olisi tarkoittanut, että olisi pitänyt usein tavata sitä naistakin. Sen sijaan, että mies olisi käsitellyt tunteensa aikanaan, hyväksynyt että nyt kävi näin ja jatkanut eteenpäin, hän jumahti koston kierteeseen ja rikkoi lopulta itsensä. Joku voi sanoa, että se ensimmäinen nainen on vastuussa, mutta lopulta se mies on omista teoistaan vastuussa. Hän valitsi rappion, eikä pysty varmasti koskaan sitoutumaan mihinkään.


      • huhhuh.
        Niinno... kirjoitti:

        Mutta sitähän ne suhteet ovat; tutustutaan ja katsotaan tuleeko tästä mitään. Sitten muutetaan yhteen ja katsellaan jaksaako toisen kanssa asua yhdessä. Sitten kun ollaan aika varmoja että toinen on ok, mennään naimisiin ja perustetaan perhe.

        Mikään ei sinänsä estä käyttämästä toisia hyväksi, ei voi muuta kuin toivoa, että huijattu osapuoli näkee huijauksen taakse. Jos sinä saat elämääsi onnea ja sisältöä toisten tarkoituksenmukaisesta satuttamisesta, niin se on sitten sinun tiesi.

        Ikävä kyllä yleensä ne ihmiset jotka valitsevat sen tien, jäävät sille pysyvästi. En tunne yhtäkään pelimiestä tai -naista, joka olisi löytänyt kumppanuuden ja aidon onnen, ilman pettämisiä, sitten myöhemmässäkään elämässä, koska ei pysty enää näkemään toisia ihmisiä minkään arvoisina.. Tokihan nämä sähvärit ovat perheitä perustaneet, mutta pettäminen on erittäin aktiivisessa roolissa heillä ja miksei olisikaan, kun omat lyhyen aikavälin tarpeet ovat tärkeämpiä kuin pitkäaikainen onni, joka seuraa kumppanuudesta ja vakaasta perhe-elämästä.

        Yksi tuttu on hyvä esimerkki; oikein kiltti ja hyvä mies, löysi elämänsä naisen ja meni kihloihin. Työmatkansa aikana nainen oli pakannut kamansa, jättänyt sormuksensa, eikä koskaan selittänyt mitään, ei enää vastannut puhelimeen jne. Miehen mielestä koko naiskunta oli hänen tuskansa aiheuttanut ja päätti nimenomaan kostaa kaikille naisille ryhtymällä pelimieheksi. No, pelimiesura jatkuu kai edelleen, en ole ollut vuosiin hänen kanssaan tekemisissä. Viimeksi kun nähtiin, hän kertoi, että ei ole seurustellut 2 viikkoa pidempää kenenkään muun kanssa, kuin tuon exän. Miehellä oli tuolloin ikää 42v. Oli jonkun satunnaisen naisen laittanut paksuksi, muttei lasta juuri jaksanut tavata, koska se olisi tarkoittanut, että olisi pitänyt usein tavata sitä naistakin. Sen sijaan, että mies olisi käsitellyt tunteensa aikanaan, hyväksynyt että nyt kävi näin ja jatkanut eteenpäin, hän jumahti koston kierteeseen ja rikkoi lopulta itsensä. Joku voi sanoa, että se ensimmäinen nainen on vastuussa, mutta lopulta se mies on omista teoistaan vastuussa. Hän valitsi rappion, eikä pysty varmasti koskaan sitoutumaan mihinkään.

        "Yksi tuttu on hyvä esimerkki; oikein kiltti ja hyvä mies, löysi elämänsä naisen ja meni kihloihin. Työmatkansa aikana nainen oli pakannut kamansa, jättänyt sormuksensa, eikä koskaan selittänyt mitään, ei enää vastannut puhelimeen"

        auts, vähemmästäkin menettää uskonsa naisiin


      • Kasva aikuiseksi

        Ööö, no näinhän sitä ihmiset tekee. Ei ole mikään pakkko kahdessa kuukaudessa mennä naimisiin ja ihmistä ei edes alle vuodessa oikeasti tunne. Joten ihan olematta mikään pelimies, kyllä normaalit ihmiset usein seurustelee, tutustuu ja pystyy myöntämään senkin, että joskus kaikesta panemisesta huolimatta, intohimo ei olekaan rakkautta ja mieli muuttuu, yhteen ei sovita ja vuoden päästä suhde ei vaan kestäkään enää.

        Eikö teille lapsille enää opeteta mitään tunteista, ihmissuhteista tai muusta? Tai oikeastaan ettekö te todellakaan puhu keskenänne, aikuisten kanssa, koulussa tai missään, että maailman kuva on jotenkin noin kamalan yksinkertainen?
        Miten voi olla, että nykymaailmassa on kamalan paljon näitä aivan outoja uhri-käsityksiään viljeleviä: jos ei suhteesta tulekaan mitään, heitä on petetty ja heillä on leikitty. Kaikki on muiden vikaa, miehet syyttää naisia petoksista ja naisten kaikki exät on narsisteja: mitään tekemistä ei ole omilla valinnoilla tai vaan elämällä.

        Muilla toki on normaaleita pettymyksiä, mutta teidän on elämää suurempia huijauksia.

        Jos suhde kaatuu vuodessa, se on petos ja rikos ja verrattavissa raiskaukseenkin, kuten joku jo tuolla esitti. Hoh, hoh! Onko mitään kohtuullisuuden tajua vai viekö käsittelemättömät tunteet noin mukanaan?
        Kaikki on teille oikeutta, muiden pitäisi varjella teitä ja olla vastuussa teidän ihan normaalista elämästä jne. Aikuisenakin. Ihan niinkuin joskus lapsena, kun ei voinut valita. Vähän että kaikista muista pitäisi tulla "äiti", joka varjelee pettymyksiltä, suojaa pahalta ja pitää huolta. Kantaa vastuun tunteistakin.

        Ei siis millään pahalla, mutta jotenkin tuntuu, ettei osata suhtautua elämään lainkaan, jos siinä on vastoinkäymisiä. Onko se tie niin siloiteltu oikeasti?
        Jos joku kuolee ihan normaalin kuoleman, vaikka mummo, niin siinä on heti trauman paikka. Kun lemmikkikani kuolee, on jo masennuslääkkeiden aika.
        Kun koulussa ei sitten kaikki menekään suunnitellusti, on opettajat paskoja. Mitä he monesti ovatkin, mutta kai sitä joku vastuu on itselläkin. Jos seurustelusuhteet ei onnistu, muiden pitää muuttua. Jos eka tyttö ei ole kiinnostunut, se on ilkeä, tahallaan paha ja ties mitä: niinkuin sillä ei olisi oikeutta valita ja kukaan muu ei olisi koskaan saanut pakkeja.

        Töitä ei osata hakea 20-vuotiaanakaan vaikka ennen 13-vuotiaatkin oli töissä.
        Pettymyksiä ei osata käsitellä, heti on muiden vikaa: masennutaan, vihataan, saadaan ihan jo mielenterveysongelmia... Tunteiden käsittely on noin 5-vuotiaan tasolla, vaikka ikää on jo aikuisen verran ja ongelmat sitä luokkaa: ei voi niillä taidoilla pärjätäkään aikuisten maailmassa.

        Ja niin edelleen. Kuule, tuleva pelimies, mikä teillä oikein menee pieleen? Miksi te kieltäydytte kasvamasta aikuisiksi?
        Onko se ihan oikeasti liian helppoa se elämä, kun ei enää vaan kasveta eikä pärjätä? Muita täytyy syyttää kaikesta, koska omat kyvyt selviytyä on todella ihan lapsen tasolla. Oletteko te oikeasti noin (anteeksi, mutta...) kehityksestä jälkeen jääneitä?
        Vai onko näitä mitä lie yleistyneitä kehityshäiriöitä noin hirveän paljon?
        Mikä menee pieleen kun ei ihan tavallista elämää kestetä?

        Teitä tuntuu olevan ihan huolestuttavan paljon.
        Onko niin, että ihmisen mielenterveyden tuhoaakin liian helppo elämä, ennen kuin vaikea? Vai että molemmat on yhtä vaarallisia?
        Yleensä yritän välttää sitä "kasva aikuiseksi"-juttua, koska usein sitä viljellään vain siksi, että halutaan häpäistä, manipuloida, vedota epäreilusti jne. kun ollaan eri mieltä, mutta ei, nyt ei voi välttää. Jos ihan oikeasti tunne-elämän käsittely on tällä tasolla niin rakkaat lapset:
        Kasvakaa aikuisiksi. Kasvaminen tekee kipeää ja elämään kuuluu ne huonotkin puolet, mutta se pitää vaan kestää.
        Joskus elämässä on ihan rankkojakin vastoinkäymisiä ja ihan epäreiluja juttuja, mutta niistä pitää vaan selvitä. Pitää vaan löytää keinot, kasvattaa itseään, mennä eteenpäin, yrittää. Joskus pitää oppia pitämään puolensa, joskus itkeä surua. Elämä on luopumista ja myös joskus pettymyksiä. Epäonnistumisia täällä tulee paljon enemmän kuin onnistumisia. Ihmiset on vaikeita ja sotkuisia eläimiä. Elämä on joskus vuosikausia kestäviä kriisejä ja ei sille vaan mahda aina mitään.
        Mutta niille asioille mille mahtaa, pitää tehdä jotain!

        Sanon ihan sinunkin parhaaksesi. Oikeasti. Koska et ehkä itse sitä oivalla, mutta tuo on epätervettä ja nimenomaan Sinun kannaltasi. Me muut emme siitä kärsi eikä ne ketkä pärjää, siinä häviä. Mutta teidän samantyyppisten tyyppien kannalta... Yrittäkää tsempata, itsenne takia.


      • Ei ainutlaatuista
        huhhuh. kirjoitti:

        "Yksi tuttu on hyvä esimerkki; oikein kiltti ja hyvä mies, löysi elämänsä naisen ja meni kihloihin. Työmatkansa aikana nainen oli pakannut kamansa, jättänyt sormuksensa, eikä koskaan selittänyt mitään, ei enää vastannut puhelimeen"

        auts, vähemmästäkin menettää uskonsa naisiin

        Miksi? Onko se siis kaikkien naisien vikaa että yksi on jotain vai eikö miehet ole oikein tietoisia siitä, että ihmiskunnassa, kyllä, tässä 7 miljardin ihmisen joukossa on myös:
        huijareita, leikkijöitä, vammaisia, narsisteja, jopa sosiopaatteja, rikollisia, auervaaroja, pummeja, pelureita jne. jne. ja niitä on naisissa ja miehissä.
        Onko miehet jotenkin yksinkertaisia?

        Minä tiedän kyseisen tapauksen kaltaisia miehiä. En ole menettänyt uskoani miehiin, en vaikka olen itsekin pettynyt rakkaudessa. Koska en ole elänyt siinä harhassa enää sitten lapsuuden, että kaikki ihmiset olisivat hyviä, samankaltaisia tms. kuten en siinäkään että joulupukkia olisi olemassa.
        Uskon siis ihan vakaasti, että ommista pettymyksistäni huolimatta, saattaa olla muutakin, että selviän, löydän tai sitten en, mutta että se on vain elämää.
        Joskus käy niin ettei löydä. Sille ei sitten mahda mitään, mutta tuskin se kenenkään vika on.

        Jos vähemmästäkin kuin yhdestä suhteesta menettää uskonsa, niin kannattaa sitten suosiolla pysytellä alusta saakka ihan yksin. Koska iihmiset tulevat tuottamaan pettymyksiä, silloinkin kun he eivät jätä. Se on ihan 100% varmaa.
        Jos et halua siis pettyä naisiin, älä ole koskaan heidän seurassaan, kanssaan, suhteessa jne. jos et halua pettyä miehiin, ihan sama juttu.
        Pysy yksin kotona, neljän seinän sisällä, eikä tällekään palstalle kannata paljon kirjoitella, koska täälläkin voi pettyä, tai ainakin monen agressiivisuudesta olen päätellyt, vaikka anonyymi palsta onkin.

        En tiedä, missä ihmeen pullossa ja joulumaassa osa ihmisistä elää, mutta kyllä se nyt vaan niin on, että pikku hiljaa isoin osa kohtaa totuuden: maailma ei olekaan ikuinen muumilaakso, lapset kasvaa aikuisiksi ja jokaisella on ongelmansa. Uutiset onkin myös totta ja maailmassa on myös pimeä puoli.
        Jos haluaa pitää joulumaasta kiiinni, niin pitää jäädä pulloon. Muuten tuhoaa itsensä kuten edellisen tarinan melko reppanaksi osoittautunut mies, joka luuli kasvavansa pelimieheksi ja "kostavansa" mutta päätyi tyhjyyteen ja lähinnä itsetuhoon ja yksinäisyyteen. Viha ei tuo kuin tyhjyyttä, vaikka olisi pettynytkin.

        Me kaikki petymme joskus. Osa selviää ja osa ei. Kai se on inhimillistä, mutta pitäisi kyllä... No joo. Ehkä kaikilla ei vaan rahkeet riitä ajatella laajemmin. 7miljardia ihmistä vs. 1 ihminen, niin, olisihan siinä vähän varaa miettiä ihmisyyden kirjoa.


      • Twelve points
        Kasva aikuiseksi kirjoitti:

        Ööö, no näinhän sitä ihmiset tekee. Ei ole mikään pakkko kahdessa kuukaudessa mennä naimisiin ja ihmistä ei edes alle vuodessa oikeasti tunne. Joten ihan olematta mikään pelimies, kyllä normaalit ihmiset usein seurustelee, tutustuu ja pystyy myöntämään senkin, että joskus kaikesta panemisesta huolimatta, intohimo ei olekaan rakkautta ja mieli muuttuu, yhteen ei sovita ja vuoden päästä suhde ei vaan kestäkään enää.

        Eikö teille lapsille enää opeteta mitään tunteista, ihmissuhteista tai muusta? Tai oikeastaan ettekö te todellakaan puhu keskenänne, aikuisten kanssa, koulussa tai missään, että maailman kuva on jotenkin noin kamalan yksinkertainen?
        Miten voi olla, että nykymaailmassa on kamalan paljon näitä aivan outoja uhri-käsityksiään viljeleviä: jos ei suhteesta tulekaan mitään, heitä on petetty ja heillä on leikitty. Kaikki on muiden vikaa, miehet syyttää naisia petoksista ja naisten kaikki exät on narsisteja: mitään tekemistä ei ole omilla valinnoilla tai vaan elämällä.

        Muilla toki on normaaleita pettymyksiä, mutta teidän on elämää suurempia huijauksia.

        Jos suhde kaatuu vuodessa, se on petos ja rikos ja verrattavissa raiskaukseenkin, kuten joku jo tuolla esitti. Hoh, hoh! Onko mitään kohtuullisuuden tajua vai viekö käsittelemättömät tunteet noin mukanaan?
        Kaikki on teille oikeutta, muiden pitäisi varjella teitä ja olla vastuussa teidän ihan normaalista elämästä jne. Aikuisenakin. Ihan niinkuin joskus lapsena, kun ei voinut valita. Vähän että kaikista muista pitäisi tulla "äiti", joka varjelee pettymyksiltä, suojaa pahalta ja pitää huolta. Kantaa vastuun tunteistakin.

        Ei siis millään pahalla, mutta jotenkin tuntuu, ettei osata suhtautua elämään lainkaan, jos siinä on vastoinkäymisiä. Onko se tie niin siloiteltu oikeasti?
        Jos joku kuolee ihan normaalin kuoleman, vaikka mummo, niin siinä on heti trauman paikka. Kun lemmikkikani kuolee, on jo masennuslääkkeiden aika.
        Kun koulussa ei sitten kaikki menekään suunnitellusti, on opettajat paskoja. Mitä he monesti ovatkin, mutta kai sitä joku vastuu on itselläkin. Jos seurustelusuhteet ei onnistu, muiden pitää muuttua. Jos eka tyttö ei ole kiinnostunut, se on ilkeä, tahallaan paha ja ties mitä: niinkuin sillä ei olisi oikeutta valita ja kukaan muu ei olisi koskaan saanut pakkeja.

        Töitä ei osata hakea 20-vuotiaanakaan vaikka ennen 13-vuotiaatkin oli töissä.
        Pettymyksiä ei osata käsitellä, heti on muiden vikaa: masennutaan, vihataan, saadaan ihan jo mielenterveysongelmia... Tunteiden käsittely on noin 5-vuotiaan tasolla, vaikka ikää on jo aikuisen verran ja ongelmat sitä luokkaa: ei voi niillä taidoilla pärjätäkään aikuisten maailmassa.

        Ja niin edelleen. Kuule, tuleva pelimies, mikä teillä oikein menee pieleen? Miksi te kieltäydytte kasvamasta aikuisiksi?
        Onko se ihan oikeasti liian helppoa se elämä, kun ei enää vaan kasveta eikä pärjätä? Muita täytyy syyttää kaikesta, koska omat kyvyt selviytyä on todella ihan lapsen tasolla. Oletteko te oikeasti noin (anteeksi, mutta...) kehityksestä jälkeen jääneitä?
        Vai onko näitä mitä lie yleistyneitä kehityshäiriöitä noin hirveän paljon?
        Mikä menee pieleen kun ei ihan tavallista elämää kestetä?

        Teitä tuntuu olevan ihan huolestuttavan paljon.
        Onko niin, että ihmisen mielenterveyden tuhoaakin liian helppo elämä, ennen kuin vaikea? Vai että molemmat on yhtä vaarallisia?
        Yleensä yritän välttää sitä "kasva aikuiseksi"-juttua, koska usein sitä viljellään vain siksi, että halutaan häpäistä, manipuloida, vedota epäreilusti jne. kun ollaan eri mieltä, mutta ei, nyt ei voi välttää. Jos ihan oikeasti tunne-elämän käsittely on tällä tasolla niin rakkaat lapset:
        Kasvakaa aikuisiksi. Kasvaminen tekee kipeää ja elämään kuuluu ne huonotkin puolet, mutta se pitää vaan kestää.
        Joskus elämässä on ihan rankkojakin vastoinkäymisiä ja ihan epäreiluja juttuja, mutta niistä pitää vaan selvitä. Pitää vaan löytää keinot, kasvattaa itseään, mennä eteenpäin, yrittää. Joskus pitää oppia pitämään puolensa, joskus itkeä surua. Elämä on luopumista ja myös joskus pettymyksiä. Epäonnistumisia täällä tulee paljon enemmän kuin onnistumisia. Ihmiset on vaikeita ja sotkuisia eläimiä. Elämä on joskus vuosikausia kestäviä kriisejä ja ei sille vaan mahda aina mitään.
        Mutta niille asioille mille mahtaa, pitää tehdä jotain!

        Sanon ihan sinunkin parhaaksesi. Oikeasti. Koska et ehkä itse sitä oivalla, mutta tuo on epätervettä ja nimenomaan Sinun kannaltasi. Me muut emme siitä kärsi eikä ne ketkä pärjää, siinä häviä. Mutta teidän samantyyppisten tyyppien kannalta... Yrittäkää tsempata, itsenne takia.

        Vähän pitkä mutta onneksi täyttä asiaa.


      • Lapsi vielä?
        Kasva aikuiseksi kirjoitti:

        Ööö, no näinhän sitä ihmiset tekee. Ei ole mikään pakkko kahdessa kuukaudessa mennä naimisiin ja ihmistä ei edes alle vuodessa oikeasti tunne. Joten ihan olematta mikään pelimies, kyllä normaalit ihmiset usein seurustelee, tutustuu ja pystyy myöntämään senkin, että joskus kaikesta panemisesta huolimatta, intohimo ei olekaan rakkautta ja mieli muuttuu, yhteen ei sovita ja vuoden päästä suhde ei vaan kestäkään enää.

        Eikö teille lapsille enää opeteta mitään tunteista, ihmissuhteista tai muusta? Tai oikeastaan ettekö te todellakaan puhu keskenänne, aikuisten kanssa, koulussa tai missään, että maailman kuva on jotenkin noin kamalan yksinkertainen?
        Miten voi olla, että nykymaailmassa on kamalan paljon näitä aivan outoja uhri-käsityksiään viljeleviä: jos ei suhteesta tulekaan mitään, heitä on petetty ja heillä on leikitty. Kaikki on muiden vikaa, miehet syyttää naisia petoksista ja naisten kaikki exät on narsisteja: mitään tekemistä ei ole omilla valinnoilla tai vaan elämällä.

        Muilla toki on normaaleita pettymyksiä, mutta teidän on elämää suurempia huijauksia.

        Jos suhde kaatuu vuodessa, se on petos ja rikos ja verrattavissa raiskaukseenkin, kuten joku jo tuolla esitti. Hoh, hoh! Onko mitään kohtuullisuuden tajua vai viekö käsittelemättömät tunteet noin mukanaan?
        Kaikki on teille oikeutta, muiden pitäisi varjella teitä ja olla vastuussa teidän ihan normaalista elämästä jne. Aikuisenakin. Ihan niinkuin joskus lapsena, kun ei voinut valita. Vähän että kaikista muista pitäisi tulla "äiti", joka varjelee pettymyksiltä, suojaa pahalta ja pitää huolta. Kantaa vastuun tunteistakin.

        Ei siis millään pahalla, mutta jotenkin tuntuu, ettei osata suhtautua elämään lainkaan, jos siinä on vastoinkäymisiä. Onko se tie niin siloiteltu oikeasti?
        Jos joku kuolee ihan normaalin kuoleman, vaikka mummo, niin siinä on heti trauman paikka. Kun lemmikkikani kuolee, on jo masennuslääkkeiden aika.
        Kun koulussa ei sitten kaikki menekään suunnitellusti, on opettajat paskoja. Mitä he monesti ovatkin, mutta kai sitä joku vastuu on itselläkin. Jos seurustelusuhteet ei onnistu, muiden pitää muuttua. Jos eka tyttö ei ole kiinnostunut, se on ilkeä, tahallaan paha ja ties mitä: niinkuin sillä ei olisi oikeutta valita ja kukaan muu ei olisi koskaan saanut pakkeja.

        Töitä ei osata hakea 20-vuotiaanakaan vaikka ennen 13-vuotiaatkin oli töissä.
        Pettymyksiä ei osata käsitellä, heti on muiden vikaa: masennutaan, vihataan, saadaan ihan jo mielenterveysongelmia... Tunteiden käsittely on noin 5-vuotiaan tasolla, vaikka ikää on jo aikuisen verran ja ongelmat sitä luokkaa: ei voi niillä taidoilla pärjätäkään aikuisten maailmassa.

        Ja niin edelleen. Kuule, tuleva pelimies, mikä teillä oikein menee pieleen? Miksi te kieltäydytte kasvamasta aikuisiksi?
        Onko se ihan oikeasti liian helppoa se elämä, kun ei enää vaan kasveta eikä pärjätä? Muita täytyy syyttää kaikesta, koska omat kyvyt selviytyä on todella ihan lapsen tasolla. Oletteko te oikeasti noin (anteeksi, mutta...) kehityksestä jälkeen jääneitä?
        Vai onko näitä mitä lie yleistyneitä kehityshäiriöitä noin hirveän paljon?
        Mikä menee pieleen kun ei ihan tavallista elämää kestetä?

        Teitä tuntuu olevan ihan huolestuttavan paljon.
        Onko niin, että ihmisen mielenterveyden tuhoaakin liian helppo elämä, ennen kuin vaikea? Vai että molemmat on yhtä vaarallisia?
        Yleensä yritän välttää sitä "kasva aikuiseksi"-juttua, koska usein sitä viljellään vain siksi, että halutaan häpäistä, manipuloida, vedota epäreilusti jne. kun ollaan eri mieltä, mutta ei, nyt ei voi välttää. Jos ihan oikeasti tunne-elämän käsittely on tällä tasolla niin rakkaat lapset:
        Kasvakaa aikuisiksi. Kasvaminen tekee kipeää ja elämään kuuluu ne huonotkin puolet, mutta se pitää vaan kestää.
        Joskus elämässä on ihan rankkojakin vastoinkäymisiä ja ihan epäreiluja juttuja, mutta niistä pitää vaan selvitä. Pitää vaan löytää keinot, kasvattaa itseään, mennä eteenpäin, yrittää. Joskus pitää oppia pitämään puolensa, joskus itkeä surua. Elämä on luopumista ja myös joskus pettymyksiä. Epäonnistumisia täällä tulee paljon enemmän kuin onnistumisia. Ihmiset on vaikeita ja sotkuisia eläimiä. Elämä on joskus vuosikausia kestäviä kriisejä ja ei sille vaan mahda aina mitään.
        Mutta niille asioille mille mahtaa, pitää tehdä jotain!

        Sanon ihan sinunkin parhaaksesi. Oikeasti. Koska et ehkä itse sitä oivalla, mutta tuo on epätervettä ja nimenomaan Sinun kannaltasi. Me muut emme siitä kärsi eikä ne ketkä pärjää, siinä häviä. Mutta teidän samantyyppisten tyyppien kannalta... Yrittäkää tsempata, itsenne takia.

        Ymmärsinkö siis oikein, että meillä kenelläkään ei ole vastuuta siitä kuinka toisia kohtelemme ja se että ymmärrämme ja hyväksymme sen on osa jonkinlaista aikuistumisriittiä.


      • Ilmeisesti olet
        Lapsi vielä? kirjoitti:

        Ymmärsinkö siis oikein, että meillä kenelläkään ei ole vastuuta siitä kuinka toisia kohtelemme ja se että ymmärrämme ja hyväksymme sen on osa jonkinlaista aikuistumisriittiä.

        No etpä todellakaan ymmärtänyt oikein ja voisi luulla, että tuommoinen asian väänteleminen ja totaalisen lapsellinen yleistäminen vaatii jo aikamoista yritystäkin.

        Tuo on hieman kuin lapsen vastaus "aina, ei koskaan, ikinä, mitään vastuuta" semmoinen mustavalkoinen, aika hyvin kuvattu, 5-vuotiaan maailma. Juuri tuostahan tässä on ollut kyse... Joo.
        Sen perusteella sanoisin että kyllä, olet lapsi edelleen.

        Kun opit olemaan vähän vähemmällä aina, ei koskaan, ikinä, ja semmoisissa yleistyksissä ja kasvamaan oikeasti kuuntelemaan (tässä lukemaan) mihin asia liittyy, mihin sillä vastataan jne. niin olet henkisesti kehittynyt tuon vaiheen yli.
        Siihen saakka tulee olemaan aika hankalaa.
        Jatka vääntelyä, kyllä se siitä sitten jonain päivänä ehkä helpottaa.


      • Lapsi vielä?
        Ilmeisesti olet kirjoitti:

        No etpä todellakaan ymmärtänyt oikein ja voisi luulla, että tuommoinen asian väänteleminen ja totaalisen lapsellinen yleistäminen vaatii jo aikamoista yritystäkin.

        Tuo on hieman kuin lapsen vastaus "aina, ei koskaan, ikinä, mitään vastuuta" semmoinen mustavalkoinen, aika hyvin kuvattu, 5-vuotiaan maailma. Juuri tuostahan tässä on ollut kyse... Joo.
        Sen perusteella sanoisin että kyllä, olet lapsi edelleen.

        Kun opit olemaan vähän vähemmällä aina, ei koskaan, ikinä, ja semmoisissa yleistyksissä ja kasvamaan oikeasti kuuntelemaan (tässä lukemaan) mihin asia liittyy, mihin sillä vastataan jne. niin olet henkisesti kehittynyt tuon vaiheen yli.
        Siihen saakka tulee olemaan aika hankalaa.
        Jatka vääntelyä, kyllä se siitä sitten jonain päivänä ehkä helpottaa.

        Edelleenkään ei sitä vastausta tullut kysymykseen: onko vastuuta toisen tunteista vai ei? Kaikkea mahdollista muuta ja olkiukkoa...


      • Hah !
        Lapsi vielä? kirjoitti:

        Edelleenkään ei sitä vastausta tullut kysymykseen: onko vastuuta toisen tunteista vai ei? Kaikkea mahdollista muuta ja olkiukkoa...

        Ihan hemmetin hyvä vastaus "ilmeisesti olet" -kommentti on. Viisivuotias ei tietysti sitä mitenkään voi ymmärtää.


    • kirkkorunontaja

      Ei ole ja kaksi vaihtoehtoa. Nainen pelästyi kun aloit rakastumaan ja toinen, nainen ei missään vaiheessa ollut kiinnostunut sinusta. Voi tietysti ollut kosto siitä, että olit jättänyt hänen ystävättärensä.

      Maailmalla kiertää tarina, pienen kylän naiselle sanottiin ettei hän ikinä tule saamaan itselleen miestä. Kun sitten hän seisoi omissa häissään ja heidän saavuttua alttarille, kääntyi nainen ja kuulutti tyyliin "Väititte, etten ikinä tulisi saamaan miestä, olitte väärässä ja häät on peruttu" sen sanottuaan, nainen käveli kirkosta ulos

    • eihaloohei

      ei.
      Vai onko mäkkäri syyllinen jonkun ylipainoon?
      Onko viaton ohikulkija syyllinen siihen, jos joku harhoissaan iskee kirveen hänen päähän?

    • jglajga

      En minäkään ihan ymmärrä vastuukysymystä tässä yhteydessä. Sattuuhan se kun toinen jättää, mutta itse koen sen niin että hyvä kun ilmoitti ja voin jatkaa eteenpäin elämässä ja ihmissuhteissa. Minut on jätetty aika alkuvaiheessa, itse olen jättänyt sekä alkuvaiheissa, että vuosia jatkuneen suhteen jälkeen. En ymmärrä mitä järkeä olisi ollut kärvistellä siinä pitkässäkään suhteessa, kun huomasi ettei toinen ole se oikea. Ja valehdella toiselle että tykkää edelleen? Lapsiakaan ei ollut.

    • särkynyt sydän

      No noin ne miehetkin tekevät. Itse en silti halua sellaiseksi.

    • Näinhän se menee

      Jos mies käyttää naisen tunteita hyväkseen on hän pelimies, jos taas nainen käyttää miehen tunteita hyväkseen, niin tunteet loppuivat. Jos mies pettää naista on hän narsisiti, jos nainen pettää miestä, niin mies ei kyennyt tarjoamaan naiselle tarvittavaa läheisyyttä.

      • ei kun näin se menee

        Ei kun nainen on aina huora, lesbohuora, feministihuora tai kaikkein paras: pihtarihuora. Mies on upea Pelimies tai sitten ei voi "biolgiselle totuudelle" mitään. Kyllä näitä selityksiä kuule tehdään enemmän miesten parhaaksi kuin naisten.


    • SekaSikiö

      En sanoisi, että nainen on "vastuussa" miehen tunteista. Pikemminkin tilanteesta.
      Kaikki kokevat tunteet, käsittelevät ne ja reagoivat niihin omalla tavallaan. Ei siihen yleensä toinen ihminen paljoa vaikuta. Se on kiinni siitä miten on oppinut kohtaamaan tuollaiset tilanteet ja miten ympäristö, jossa on kasvanut, on opettanut niihin reagoimaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe