Kuolemantapaus ratsutallilla

Selitykset typeriä

"- Liikenteessä voi pyöräilijälle sattua samoin koska vain. Hevonen on arvaamaton ja vaistojensa varassa elävä eläin, joka saattaa pelästyä vaikkapa lintua tai ääntä. Tämä on surullinen ja yksittäinen tapaus, jossa on ollut epäonni mukana, koulun omistaja, ratsastuksenopettaja Tuija Rosenqvist sanoo."
...
Jep juu, polkupyöräkin on vaistojen varassa elävä eläin joka saattaa pelästyä vaikkapa lintua tai ääntä.

Tässä linkki itse juttuun:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014081418574550_uu.shtml

18

1739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gygyyy

      Vaarallinen harrastus.

    • Pyörä on eloton!

      Ei ihmisiä pidä sekoittaa tai harhaanjohtaa edes kiusallaan. Aivan käsittämätöntä logiikkaa ja tarkoitusperäistä vääristelyä! Huh heijaa vaan!

      Ensinnäkin polkupyörällä ei ole vaistoja koska se ei ole elollinen (elävä). Vaisto on pyöräilijällä itsellään joka on elollinen. Polkupyörällä ja kaikilla ajoneuvoilla on toki oma ajo-ominaisuus (ajettavuus) mutta nyt puhutaan täysin eri asiasta.

      Elottoman ja elollisen eroa voidaan kuvata myö näin esimerkiksi että polkupyörällä on käyttökaari (käyttöikä) ja ihmisellä on elinkaari (elinaika) jne..

      Asioista tulisi puhua niiden oikeilla sanoilla ja merkityksillä, eikä sekoittaa ihmisiä jotka etenkin opettelevat suomea tai nuoria koululaisia.

    • -K-

      Polkupyöräilijöitä kuolee ja loukkaantuu suhteessa paljon enemmän kuin ratsastajia. Johtuisiko esim. siitä, että hevonen elollisena olentona osaa itsekin vaikkapa väistää vaaranaiheuttajaa (esim. autoa) tai korjata liukastumista, tasa-painon horjahdusta tms. mitä pyörä ei ikinä tee. Molempien kyydistä on mahdollista pudota, mikä yhtälailla aiheuttaa ongelmia.

    • Sumpsan Sulttaani

      Elinkaari? On jollain todella oikein kaari?

    • <<<

      24V.......
      LIEKÖ OLLUT ILMAN KYPÄRÄÄ

    • juops

      Kypärä ei auta,jos niskat niksahtaa poikki tai hevonen tallaa jalkoihinsa.

    • satulaseppä

      Tai ratsastajaneiti on saanut vakavan sairauskohtauksen ja pudonnut kuin mälli maahan.

    • MIETIN ET ALOITANKO

      kuulemma oli tuolla ollu Joku kopteriki..... onko sit pelastynyu täysin

    • NoneOfYourBusiness

      Typerä aloitus.

      Anna ihmisten harrastaa mitä haluavat, mitä se sinulle kuuluu!
      Pyöräily on paljon vaarallisempaa kuin ratsastus - olen harrastanut molempia, joten tiedän mistä puhun. Pyöräillessä olen saanut isojakin haavoja kaatuessa, mutta ratsastaessa korkeintaan mustelmia.
      Laskuvarjohyppyäkin harrastan, enkä ole vielä kuollut!

      Voithan sinä elää elämäsi 4 seinän sisällä, peläten omaa varjoasikin, mutta elossa et tule silti selviämään.

      • älä uhoa?

        Toki voi portaissa kompastua juu, mutta laskuvarjohyppy on edelleen vaarallista. Myös ratsastuksessa on riski että lentää niskoilleen alas tai hevonen talloo. Pyöräilytavasta ja ihmisestä riippuu miten suuria riskejä siinä on. Toki kaikki kuolevat joskus, mutta riskejä voi yrittää vähentää, onnistui siinä tai ei. Olisi kiva tietää mikä kopteri oli taivaalla ja miksi ratsastaja oli ratsailla, vai yllättikö.
        Ajattelisit vähän läheisiä laskuvarjohypyn suhteen, mitkä heidän tunteensa ovat. Vai kiinnostaako vain "minä itse". Toki oma asiasi mitä harrastat.


      • vielä?
        älä uhoa? kirjoitti:

        Toki voi portaissa kompastua juu, mutta laskuvarjohyppy on edelleen vaarallista. Myös ratsastuksessa on riski että lentää niskoilleen alas tai hevonen talloo. Pyöräilytavasta ja ihmisestä riippuu miten suuria riskejä siinä on. Toki kaikki kuolevat joskus, mutta riskejä voi yrittää vähentää, onnistui siinä tai ei. Olisi kiva tietää mikä kopteri oli taivaalla ja miksi ratsastaja oli ratsailla, vai yllättikö.
        Ajattelisit vähän läheisiä laskuvarjohypyn suhteen, mitkä heidän tunteensa ovat. Vai kiinnostaako vain "minä itse". Toki oma asiasi mitä harrastat.

        "enkä ole vielä kuollut!"

        Tuo kiteyttää kaiken.


    • paskaratsastus

      Jaaha,syyllistä etsitään. Hullu hevonen tai joku tahallaan aiheutti pillastumisen ja putoamisen.
      Vahinkoja ratsastuksessa ei voi tapahtua eikä hevosen selästä voi pudota.

    • äityli33

      Käykäähän tuolla sivistämässä itseänne!

    • pärinä jannu

      Täällä missä asun, on vuosikaudet ollut rauhallista....
      Nyt viimeaikoina moottoripyörät, viritetyt, ylinopeudet yms häiritsevät luonnon rauhaa, seurauksena hevosen pillastuminen ja ratsastajan kuolema.

      Mutta eihän niitä mopoja voi syyttää....

    • Niks Naks

      Muutaman kerran olen pudonnut hevosen selästä. Kerran tuli aivotärähdys kun hevonen pillastui ja putosin kiviseen ojaan.

      Olen harrastanut myös Zumbaa jossa vääntyi polvi ja kaksi viikkoa klonkkasin keppien kanssa.

      Zumbasta tuli pahemmat vammat kuin hevosen kanssa. Ei se ole harrastuksesta kiinni vaan huonosta onnesta tai tuurista koska kotiinkin on moni kuollut.

      PS: kyseinen ratsastaja käytti kypärää ja turvaliivejä mutta kun käy huono tuuri mikään suojavaruste ei pelasta jos tulee millinkin verran "väärin" alas.

    • Iso eläin,isovahinko

      No kyllä minä uskon, että ratsastaja tiesi noistakin vaaroista. Onhan hän 5 vuotta harrastanut ratsastusta ( joten oletan että myös hevosia ehkä enemmänkin). AINA isojen eläinten kanssa voi sattua ja tapahtua pahimmassa tapauksessa enemmän ja hyvässä vähemmän. Toki pyöräily oli nyt vähän hassu vertauskuva, mutta voisiko asian ajatella vaikka niin, että pyöräilijät jättävät kypärän käyttämättä ja ottaa näin tietoisen riksin että onnettomuustilanteessa voi sattua jos sellainen huonossa onnessa tapahtuu ( jos kännipyöräilyä harrastaa riski on suurempi)?
      Itsekkin tunnen yhden ratsastajan joka loukkais kätensä kun hevonen heitti hänet seinään ja hänellä on pysyvä muisto siinä kädessä. Siitäkin huolimatta hän jatkaa kyseistä harrastusta koska se on hänen harrastuksensa josta tykkää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe