Miltä tuntuu olla väärässä?

porvarihallitus

Miltä tuntuu olla väärässä asuntojen hintojen romahtamisen suhteen?

37

454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä avaushan

      siis heijastelee vain omaa häpeällistä erehtymistäsi nousukauden suhteen:) Sitä ei vain tullut ja nyt on kova lama lusittavana. Hinnoista lähtee helposti 70%, mutta kyllähän sinä juuri tämän oikeasti käsitätkin. Siksi availet näitä hassuja "katsokaa, tajuan olleeni aivan helvetin väärässä!!!" -kirkuvia ketjuja:D

      • porvarihallitus

        Peilaan tätä oman tekemisen kautta. Ostin vuonna 2002. Minulle oikeassa oleminen tarkoittaa että on osannut tehdä ratkaisun oikeaan aikaan toisten mielipiteistä välittämättä. Nyt miltei verrattoman osakkeen omistajana voin onnitella itseäni. Sinun mielipiteesi arvo nähdään 15 vuoden kuluttua.


      • Mitäs ihmet muuten..
        porvarihallitus kirjoitti:

        Peilaan tätä oman tekemisen kautta. Ostin vuonna 2002. Minulle oikeassa oleminen tarkoittaa että on osannut tehdä ratkaisun oikeaan aikaan toisten mielipiteistä välittämättä. Nyt miltei verrattoman osakkeen omistajana voin onnitella itseäni. Sinun mielipiteesi arvo nähdään 15 vuoden kuluttua.

        Ketä nämä "muut" ovat, joiden mielipiteestä et oli välittänyt? Koko Suomihan on vähintään viimeisen 15v ollut ääliömäisen asunnot nousee ikuisesti -hysteerian vallassa?

        Tämä vuosi on ollut käänteentekevä, mutta tähän asti on ollut aivan tuikiharvinaista törmätä henkilöön, joka olisi kyllin viisas tajutakseen, mitä asuntojen toinen toisilleen myyminen aina 10% kalliimmalla lopulta tekee.


      • porvarihallitus
        Mitäs ihmet muuten.. kirjoitti:

        Ketä nämä "muut" ovat, joiden mielipiteestä et oli välittänyt? Koko Suomihan on vähintään viimeisen 15v ollut ääliömäisen asunnot nousee ikuisesti -hysteerian vallassa?

        Tämä vuosi on ollut käänteentekevä, mutta tähän asti on ollut aivan tuikiharvinaista törmätä henkilöön, joka olisi kyllin viisas tajutakseen, mitä asuntojen toinen toisilleen myyminen aina 10% kalliimmalla lopulta tekee.

        Nämä muut ovat niitä tyyppejä jotka rommauttelivat silloin kun minä ostin kämpän.

        Asua pitää joka tapauksessa. Onko se sitten vuokra, niin siinähän ei romahdusta tapahdu koska mitään ei omista.

        Ei ole ollut koko Suomi hintojen nousun kohteena, vaan pari kasvakeskusta joissa hinnat ovat nousseet.


      • whoknowswins
        porvarihallitus kirjoitti:

        Nämä muut ovat niitä tyyppejä jotka rommauttelivat silloin kun minä ostin kämpän.

        Asua pitää joka tapauksessa. Onko se sitten vuokra, niin siinähän ei romahdusta tapahdu koska mitään ei omista.

        Ei ole ollut koko Suomi hintojen nousun kohteena, vaan pari kasvakeskusta joissa hinnat ovat nousseet.

        Ostohetki on ollut siedettävä, 2002. Sen ajan hintataso saavutetaan uudehkoissa omakotitaloissa hissukseen, lähellä, jopa alla ollaan jo monessa paikassa. Rivareissa kestänee vielä toista vuotta ja pienimmissä osakkeissa ehkä sen kaksi vuotta, kunnes hintataso on sama kuin 2002. Inflaation kera tietenkin. Siitä suunta jatkuu kohti viime laman hintatasoa. Jossain voidaan jäädä yläpuolellekin, mutta alituksiakin tulee.
        Vuoden 2013 aikana ei enää olekaan ollut kyse siitä, ostiko ajoissa. Kyse on ollut siitä, että myikö ajoissa.

        Kuluneen kesän mittaan ovat äänenpainot muuttuneet hurjasti vaikkapa viime talveen verrattuna. Suuri osa suomalaisista ymmärtää jo pysyvän elintason laskun olevan tosiasia Suomessa. Tästä eteenpäin jokainen sukupolvi tulee olemaan köyhempi kuin aiempi sukupolvi. Tähän asti uudempi sukupolvi oli lähinnä vain aiempaa velkaisempi.


      • Tuo on kyllä totta
        whoknowswins kirjoitti:

        Ostohetki on ollut siedettävä, 2002. Sen ajan hintataso saavutetaan uudehkoissa omakotitaloissa hissukseen, lähellä, jopa alla ollaan jo monessa paikassa. Rivareissa kestänee vielä toista vuotta ja pienimmissä osakkeissa ehkä sen kaksi vuotta, kunnes hintataso on sama kuin 2002. Inflaation kera tietenkin. Siitä suunta jatkuu kohti viime laman hintatasoa. Jossain voidaan jäädä yläpuolellekin, mutta alituksiakin tulee.
        Vuoden 2013 aikana ei enää olekaan ollut kyse siitä, ostiko ajoissa. Kyse on ollut siitä, että myikö ajoissa.

        Kuluneen kesän mittaan ovat äänenpainot muuttuneet hurjasti vaikkapa viime talveen verrattuna. Suuri osa suomalaisista ymmärtää jo pysyvän elintason laskun olevan tosiasia Suomessa. Tästä eteenpäin jokainen sukupolvi tulee olemaan köyhempi kuin aiempi sukupolvi. Tähän asti uudempi sukupolvi oli lähinnä vain aiempaa velkaisempi.

        Todella moni nuori pääsee nyt ostamaan uudestaan 2002 hinnoilla.


    • i8i8o999966

      Noo, eiköhän se mene aika lailla rutiinilla, kun on jo 15 vuotta harjoitellut tuota väärässä olemista ja jossain surkeassa vuokraluukussa kärvistelyä sekä toisten lainojen maksua.

    • Oman tien kulkija

      Minusta maailma on jotenkin koventunut työelämässä ja vähän siellä täällä. Kovasti on yksisilmäistä ja tiukkapipoista vähän jokaisella? Onneksi voi jättäytyä pois hommista jotka ei miellytä! Pikku duunia on, mutta ehdot voi sanella itse! Einari joutuu menemään vaikka ilman päätä niin kauan kuin velka on maksettu! Mikä meni siis pieleen ja missä väärässä? Alkaa vain tuntumaan siltä, etten halua olla tämän maailman kanssa missään tekemisissä! Enkä takuumieheksi ainakaan tälle alkaa.

      • porvarihallitus

        Sitähän voi aina myydä asunnon jos ei ole duunia.


    • Pelleily seis

      Porvarihallitus on oikeassa ja onneksi meillä seuraavien vaalienkin jälkeen on sellainen. Lakatkaa nyt jo kitisemästä toisten omistamisista, oli ne minkä arvoisia tahansa. Ette nimittäin tuo kuin kateellisen, katkeran ja kyynisen, eli peruspersun typerän ajattelumallin esille. Me, jotka on uskallettu ostaa, pätjätään yleensä kaikilla elämämme alueilla paremmin kuin siitä kitisevät. Että silleen...

    • hehhehheheheeeeee

      Huhuhhuhuhuuuuu... Kyllä osaa muulien hätä olla jo käsin kosketeltavan konkreettista näin internetin välitykselläkin. Ja mitä se sitten lainkaan on siellä verrattomassa osakkeessa paikan päällä? Ei taida perheen olla hyvä siinä lähellä?? Ainakaan perjantaipullon jälkeen... Järkyttävää ajatellakin.

      • kysymyksiä-----

        Itse vuokralla asuenko näissä vahingoniloisissa fantasioissasi piehtaroit ?
        Maksatko itse kaiken vuokrasi etkä asu yhteiskunnan varoista järjestetyissä tai tuoetuissa asunnoissa ?


      • oma syynne
        kysymyksiä----- kirjoitti:

        Itse vuokralla asuenko näissä vahingoniloisissa fantasioissasi piehtaroit ?
        Maksatko itse kaiken vuokrasi etkä asu yhteiskunnan varoista järjestetyissä tai tuoetuissa asunnoissa ?

        Jos haluaa asua vuokralla niin kaupungin asunto on ainoa vaihtoehto jossa voi elää normaalia elämää. Saa pitää lemmikkieläintä ja laittaa tauluja seinälle jne. Lisäksi vuokraisäntä ei kyttää jatkuvasti vuokralaisen elämää.
        Kunhan noihin tulee muutosta yksityisissä asunnoissa niin voin ehkä harkita sellaistakin vaihtoehtoa. Nyt vielä kaukana siitä.
        Maksan KAIKEN vuokran itse. Olisin hyvä vuokrainen, työssäkäyvä ja asunnosta huolehtiva. Nyt asun kuntainliiton työsuhdeasunnossa josta maksan vuokraa 317e kuukaudessa. Kai niihin on jotain tukia saatu joskus rakennusvaiheessa, en tiedä. Pääasia että saan elää omannäköistä elämää koirineni ja tauluineni.


    • .....

      Vuonna 2002 nyt ei ollut mikään kummempi päätös ostaa asuntoa, ja joka silloin on siitä varoitellut niin on ollut pihalla.
      Mutta v 2008 finanssikriisin jälkeen on maailman meno ollut niin arvaamatonta, että voi sanoa kaikki ekonomistitkin ovat olleet ennusteissaan epävarmoja.
      Mutta moukan tuurilla on jotkut pärjänneet, ja sitten kehuvat olleensa fiksuja.

    • porvarihallitus

      " Vuonna 2002 nyt ei ollut mikään kummempi päätös ostaa asuntoa, ja joka silloin on siitä varoitellut niin on ollut pihalla."

      Jälkikäteen tarkasteltuna näyttää tältä.

      Mutta asunnon oston vaikutukset saattavat kestää jopa 20 vuotta, itse asiassa enemmänkin kun loppujen lopuksi omistaa asunnon. Vuonna 2002 oli samanlaisia puhujia hintaromahduksesta, joten mikä tekee eroa näihin juttuihin vuonna 2014? Mielestäni ei mikään itse kotitalouden kannalta: asua pitää joka tapauksessa.

      Tästä viisastuneena sanoisin, että vuonna 2024 nähdään olitko oikeassa, ettei vuonna 2014 kannattanut ostaa asuntoa. Asunnon vaihtamistahan tämä ei koske.

    • Joopa joo joo

      Ei oikeastaan miltään kun kysymyksesi ei ole totta. Hinnat ovat laskeneet ja laskevat edelleen. Ja mitä noita hintoja katselee niin aika alaspäin on menneet. Nykyaikana ei enää lainaakaan saa, joten harvapa saa myytyä enää suureen hintaan. Tätä ovat voivotelleet monet ystäväni, sillä tämä on heille todellisuutta.

      mutta mitäpä tuota riitelemään, tosiasia kun on.. harmittaa vaan niiden puolesta jotka ovat kovalla rahalla asuntonsa hankkineet ja nyt huomaavat että maksoivat ihan liikaa ylihintaa.

      Asenteet ovat myös muuttuneet, olisin itse 5 vuotta sitten ostanut asunnon 150.000, nyt ajattelen että enemmänkin alle 100.000 on se oikea summa. Luulen että moni muu on alkanut ajattelemaan samalla tavoin. Kukaan ei halua enää maksaa pelkästä asunnosta hurjia summia ja jäädä eliniäksi velkavankeuteen. Ajat ovat muuttuneet.

    • Luki.

      "Asenteet ovat myös muuttuneet, olisin itse 5 vuotta sitten ostanut asunnon 150.000, nyt ajattelen että enemmänkin alle 100.000 on se oikea summa. "

      Palstalaisilla onkin näköjään monenlaisia näkmyksiä.

      Mutta asia on noin jonka joopa joo joo mainitsee,et varmaan ehkä tiedä Lukia,minä joka osallistun suhteellisen aktiivisesti palstalle,olen täällä kertonut varsin laajasti vuosien saatossa jo 2008 lähtien.

      Tuohon aikaan täällä oli nousu meneillään kaikilla,olin siis yksin kertomassa täällä ettei hyvä tule heilumaan.

      Kerroin suomen taloudentilanteesta ja koko euroopaa kohtaavasta lamasta,jopa koko maailmaa niin että monet lentävät polvilleen.


      Olen kiertänyt suomen tässä välissä kohtuudellisesti yksityisten myytäviä kohteita,ja saanut vankan käsityksen missä mennään.

      Olin eilenkin vielä erään myyjän luona klo:22:00 moniko meistä palstalla on ei varmasti monikaan sitä ennen tulin toisen myyjän luota klo:18:00-21:00 muuten en olisi enään noin myöhään mennnyt mutta juuri oli kulkenut autolla ohi kun puhelin pirahti ja hän kutsui Lukin luokseen.

      Nämä kaksi myyjää oli surullisen elämän kokeneita ,molemmilla ok-talot myytävänä,toisella koti oli rahalla ja taidolla laitettu mutta kolme vuotta sitten kun hänelle tarjottiin hurjaa summa kohteesta niin ei myynyt,oli hirveän jäärä ja luotti tuolloin nousuun.

      Nyt oli kaikki toisin -50% oli nyt pudotus kun tinkasin,(oikeasti) eräs naapurikin oli tarjonut kohteesta jätti summaa mutta ei enään.

      Erään puolitutun välittäjänkin kanssa keskeustelin puhelimessa juuri tästä kohteesta ja kertoi että kyseessä alkaa olemaan lahja,eikä hän silti tienyt edes millä hintaa se oikeasti myy kohteen,välittäjä tiesi kohteen koska oli ollut myyjänä vuosi sitten kohteessa,ei vaan mennyt.

      Päivällä kävin sitten erään välittäjän ok-kohteessa,soitin ja kas siis olin tien päällä autolla,välittäjä oli juuri tulossa kohteeseen(mikä tuuri) no ajelin sinne sitten,välittäjä teki töitä päämärkänä,oli samalla reisulla hakemassa junalta hesasta saapuvia kahta katsojaa kohteeseen,no tämän kohteen hinta eilen putosi pelkällä kysymisellä 20% aikaisemmasta pyynöstä.

      Hinnoissa on nyt todella pudotusmeneillään,tuon välittäjänkin pudotus tuli siitä että myyjä tahtoo päästä eroon kohteesta.

      Kumatkin kohteet joita katsoin sijaitsivat vesistön äärellä toisessa oma ranta,silti ei mee kaupaksi.

      Ensi vuosi on kyllä arvoitus ,kuinka käy?Itse taidan jättää kuitenkin ostamatta vaikka tuo mittava alennus -50% onkin merkittävä ,tarjosin tai heitin kuitenkin vielä 2000euroa alle hänen kipurajan ,mutta jos hän senkin vielä hyväksyy niin en taida siltikään enään ostaa.

      Kohde on siis uudehko ja omalla rannalla.


      Kaikista huonoimmat kohteet joita markkinoilla on jää käsiin.

      • Ok-Loordi

        Ohhoh, tuollainen kohde kiinnostaisi Loordiakin, jos on 2004 tai sen jälkeen valmistunut ja oma ranta ja siisti laitettu piha ja järkevä lämmitysratkaisu, sanotaanko että yli 1500€ vuodessa ei saa maksaa lämmitys vaikka ei takkaa juuri käyttäisikään. Jos on vielä riittävästi neliöitä, vähintään 150, mieluummin enemmänkin.

        Tuollaiset maksoivat esim. Savonlinnassa vielä vähän aikaa sitten n.700.000 eli jos sen saisi 400.000 esim. niin voisi ostaa jos paikkakunta on ok. Oliko hyvä laituri tai pihasaunaa siinä? Oma ranta ja riittävän kokoinen kaupunki ja mielellään ei keskustaan yli 4-5km ja pientaloalue, ei siis kerrostaloja lähellä. Tontin kooksi riittää ihan perus 1000 neliötäkin Loordille. Mielellään suojaisa aidattu piha.

        Vesistökohteet ovat kyllä hyviä ja arvokkaita jos talo on tuollainen korkeintaan 10v. vanha. Kyllä niistä varmaan vielä noin 400.000 saa maksaa jos sijainti on ok ja talo hyvässä kunnossa.


    • Hauskaakesk

      Uskomatonta tämä taistelu. Tällä hetkellä on varmaa ettei hinnat nouse ilman dramaattista muutosta Suomen taloudessa. Laskeeko on toinen kysymysmerkki? En ymmärrä ihmisiä jotka ovat täällä huudelleet viimeiset 10v hinnat laskee ilman todenperää. Aino syy on ollut kovat hinnat. Fakta on että hinnat nousevat aina palkkojen ja lainansaannin myötä. Ihmiset haluavat parasta heti eivät välitä tulevaisuudesta.

      Nyt kun rahaa ei saa ja kaikki kallistuu niin romahduksen huutelioita on enään vaikea uskoa, vaikka suurella todennäköisyydellä he osuvat oikeaan. Olisi mukava kuulla millä teorialla ihmiset uskovat nousuun tai edes siihen että joku ostaa asunton nykyisillä pyyntihinnoilla?

    • Luki.

      Kun ajatellaan asunto kauppaa niin helsinki on kokonaan oma maailma siksi tämä on jätettävä pois laskusta tai oikeastaa huomioimatta.

      On katsottava missä muu suomi menee.

      Palkat ei nouse siinä suhteessa kun pitäisi se tiedetään ja lainaa saa vain jos täyttää pankkien ehdot,ei siis enään niin että joka jannu menee ja kysyy lainaa ja ostaa jonkun mörskän.

      Olen itse tehnyt koko tämän taantuman 2008-2014 asti kauppa ostanut ja myynyt joten tiedän käytännön tasolla missä on menty minäkin vuonna.

      Tällä palstalla ei muita ole,välittäjiä ei voi laskee tähän he eivät toimi omilla rahoilla,he ei osta eikä myy vaan välittää.

      Minä olen ostan ja myynkin itse,yksi ainut välittäjä on toiminut tässä välissä yhden kiinteistön kohdalla mutta silloinkin jousuin tulemaan paikalle tekemään loppusilauksen myyjien kanssa ,tällöin välittäjä oli sivuroolissa ja kuunteli.

      kohde oli arvo asunto uudellamaalla taisi olla 2011 elokuuta tällöin oli todella viimeinen hetki myydä arvokas kohde,2012 se oli jo myöhäistä,nyt 2014 sitä ei myytäisi enään mitenkään päin.


      Möin 2014 kesäkuussa viimeisimmän myynnin ja sekin oli oikeasti luojan siunaus ,tänä päivänä nyt siis en saisi myytyä vaikka puhuisin enkelien kielillä.

      • Findikaattori

        Tilastojen mukaan 2000-luvulla tehty omistusasuntosijoitus kerrostaloon on ollut huonosti tuottava. Reaalihinnat nousseet Helsingissä v2000 alkaen 45% ja muualla suomessa 25% viidentoista vuoden aikana. Reaalinen vuosinousu vain 1,5-3%.

        http://www.findikaattori.fi/fi/92

        Tilastokeskuksen taulukosta voi havaita että v2005 reaalihinta-indeksi on 100 ja nyt v2014/2 Helsinki on noussut lukemaan 125,9 ja Oulu pudonnut lukemaan 91,9. Koko maan lukema 109,8. Helsingin nousua selittää kalliit remontit ja Oulun pudotusta Nokian irtisanomiset.

        http://www.stat.fi/til/ashi/2014/06/ashi_2014_06_2014-07-28_tau_006_fi.html


      • Velaton asukas
        Findikaattori kirjoitti:

        Tilastojen mukaan 2000-luvulla tehty omistusasuntosijoitus kerrostaloon on ollut huonosti tuottava. Reaalihinnat nousseet Helsingissä v2000 alkaen 45% ja muualla suomessa 25% viidentoista vuoden aikana. Reaalinen vuosinousu vain 1,5-3%.

        http://www.findikaattori.fi/fi/92

        Tilastokeskuksen taulukosta voi havaita että v2005 reaalihinta-indeksi on 100 ja nyt v2014/2 Helsinki on noussut lukemaan 125,9 ja Oulu pudonnut lukemaan 91,9. Koko maan lukema 109,8. Helsingin nousua selittää kalliit remontit ja Oulun pudotusta Nokian irtisanomiset.

        http://www.stat.fi/til/ashi/2014/06/ashi_2014_06_2014-07-28_tau_006_fi.html

        Asuminen on Suomessa pakko, ja jos se tuottaa huonosti, ei sille mitään voi. On omistaminen kuitenkin tuottanut paremmin kuin vuokralla asuminen. Minä ostin 2001 ja rahaa on mennyt kaikkiaan saman verran kuin vuokrallakin. Kolmessatoista vuodessa olen siis maksanut asumisesta yhtä paljon kuin tuhnu, mutta minulla on nyt 70 % pienemmät asumiskustannukset ja oma velaton asunto. Minusta se on olennaisesti parempi tulos sijoitukselle kuin 156 vuokrakuittia.


    • Joopa joo joo

      Arvasin että saan vastaväitteitä. Niin käy aina kun joku puhuu totta. Moni haluaisi luoda väärää kuvaa ihmisille että hinnat muka nousisivat. Jokainen joka vähänkin katsoo uutisia tai selailee asuntosivuja tietää että hinnat ovat laskussa tai laskeneet. Ilmeisesti tällä palstalla on joitakin henkilöitä jotka haluavat oman asuntonsa myyntiin ja siksi haluavat luoda kuvaa isoista hinnoista.

      Tosiasioita ei oikein voi kiistää vaikka huomaan huvikseni että moni kyllä yrittää vääntää tosiasioista uutta kuvaa että hinnat muka nousisivat heh heh eipä enää. Laskussa ovat ja ilmeisesti aika roimasti.

    • Olisipa kristallipal

      Itsellä oli kuva, että vielä 2012 kaikki näytti valoisalta ja moni suunnitelikin ostoa. Itsekin suhtauduin positiivisesti tulevaisuuteen. Sitten alkoi tulla yt:tä yhtenä putkena sieltä täältä, melkein päivittäin. Nokia sitten vielä viimeisteli tilanteen jätti-irtisanomisineen 2013. Tämä nyt sitten näkyy ilmapiirissä Suomessa. Venäjän tilanne ei ainakaan paranna asiaa. Kuitenkin tilannehan on se, että 2005 ei ollut mitään syytä laskulle, jotkut puhui kuitenkin jopa romahduksesta. Korkotaso oli silloin se pahin riski, joka kylläkin rauhoittui ja laski. Tulevaisuuden ennustaminen on todella vaikeaa!

    • Luki.

      Vuonna 2005 ei ollut syytä laskulle,se on totta.

      Mutta henkilö kohtaisesti näin tuolloin tilanteen ettei hyvä heilu,en ollut silloin palstalla mutta kirjoitin tänne kerran tai kahdesti tuolloin.

      Kerroin 2013-2014 vuodesta jolloin tulisi asuntojen hintojen lasku.

      Ja on totta.

      2005 vuonna möin erään rantapaikan,ja ostin yhden kiinteistön samana vuonna.

      2007 ostin toisen ja möin yhden 2008 vuonna.2010 ostin taas ja möin 2011 elokuussa yhden,2012 ostin taas ja möin 2014 kesäkuussa.


      Aina siis on voinut ostaa ja myydä tähän asti mutta aika vaikeutui hetki hetkeltä.

      2010 tällä palstalla oli raju nousukausi meneillään,josta kerroin täällä ettei nousulle ole sijaa ,niin kutsuttu finanssi kriisi joka siis alkoi 2008 oli edelleen meneillään,tätä ei tuolloin nähnyt maalikot enään,se hämärtyi.

      Mutta nythän tilanne paljon pahempi kuin 2008 alkanut taantuma,me ei nousta tästä koko tällä vuosikymmenellä,näkemykseni mukaan ei edes 2020 alkuvuosinakaan,vasta 2025 voidaan saavuttaa 2007 vuoden taso mikäli päästään nousuun.

      Tämän välinen aika on laskevaa hintatasoa asunnoissa.

    • Luki.

      Yllä oleva henkilö toivoo jospa olisi kriallipallo?

      Jos tarvitset asunnon niin osta jos varat on kerran.

      Mutta minun kohdalla tilanne on toinen,minun täytyy nähdä kaus ja millä hintaa saa ostettua,en osta pelkkään asumiseen,en osta huoneistoja, vain ja ainoastaan kiinteistöjä.

      Tässä tullaan kohtaan kristallipalloon katsominen jota en käytä mutta on nähtävä kauas,jos ostaa pelkkään asumiseen tällöin ei ole merkitystä (oleellista merkitystä) onko kohde 10%-30% halvempi,koska asut siinä todennäköisesti ja kauan.

      Omalta kohdaltani kerron etuoven pyyntöjen olevan sitä luokkaa ettei sieltä voi ostaa ,hinnat on ammuttu valtaviksi,syy tähän on muulien jotka velalla ostivat nousuvuonna maksaen mitä joku myyjä pyyti,monet on tehneet remonttia joka taas nostaa hintaa.

      Esim:eräässä kohteessa tällä viikolla ok-talo siis ,oli myyjä tehnyt hirvittävät remontit,budjetti oli painut puolella suunitellusta,nyt kohde olisi myytävänä niin ettei hän saisi edes remontti rahojaan pois.

      Tälläisiä on tarjolla,ei edes sitä saa mitä laittoi remonttiin.kyseessä on mittavat summat.

      Syy asuntojen päättömään nousuun on velkaisten muulien jotka ostivat päämärkänä maksaen ilmaa.

      • 44555223333333333333

        " Tälläisiä on tarjolla,ei edes sitä saa mitä laittoi remonttiin.kyseessä on mittavat summat."

        Jos näin tosiaankin alkaa asuntomarkkinoilla tilanne olla, niin mietippä tarkemmin tämänkin esimerkin pohjalta syitä tilanteeseen !
        No seuraavassa kommentissasi päädyt toteamaan korkeiden hintojen syyksi:

        " Syy asuntojen päättömään nousuun on velkaisten muulien jotka ostivat päämärkänä maksaen ilmaa. "

        Etkö näe mitään ristiriitaa näissä johtopäätöksissäsi ?

        Eikö mielestäsi esim. asumisen ja asuntorakentamisen verotuksen alituinen kasvattaminen ole sekään pahemmin yhteydessä hintojen nousuun ?


      • 44556668999999999999

        Sekin jossainmäärin askarruttaa kun sanot itse pystyväsi ostamaan markkinoilta asuntoja paljon muiden maksamia hintoja edullisemmin ja saamaan hyviä voittoja asuntokaupoillasi. Jos näin kerta on niin pitää siinä kuitenkin saada myytyä hyvään hintaan, eli vähän niissä kaupoissa pitää hujaamaankin onnistua jos niistä hyvin netota meinaa.


      • porvarihallitus

        " Syy asuntojen päättömään nousuun on velkaisten muulien jotka ostivat päämärkänä maksaen ilmaa."

        Asuntojen hinnat ovat nousseet, koska markkinoilla on halpaa rahaa tarjolla. Hinnan muodostus on reaalitaloudesta erillinen asia kasvukeskuksissa.
        Muuten yleensä nämä nimittämäsi velkaiset muulit omaavat varallisuutta, joka kattaa velan ja jää ylikin. Jos on velkaa ja sen käyttää järkevästi, niin mitä sitten?

        Mitä sitten pitäisi tehdä jos ei ottaa lainaa ja ostaa asuntoa? Voisitko meille kertoa, koska pitää olla vaihtoehto kritisoimallesi asuntolainalle.

        Ei Luki ole tehnyt asuntokauppoja. Jos olisi, niin noin et kirjoittelisi.


      • Luki.
        porvarihallitus kirjoitti:

        " Syy asuntojen päättömään nousuun on velkaisten muulien jotka ostivat päämärkänä maksaen ilmaa."

        Asuntojen hinnat ovat nousseet, koska markkinoilla on halpaa rahaa tarjolla. Hinnan muodostus on reaalitaloudesta erillinen asia kasvukeskuksissa.
        Muuten yleensä nämä nimittämäsi velkaiset muulit omaavat varallisuutta, joka kattaa velan ja jää ylikin. Jos on velkaa ja sen käyttää järkevästi, niin mitä sitten?

        Mitä sitten pitäisi tehdä jos ei ottaa lainaa ja ostaa asuntoa? Voisitko meille kertoa, koska pitää olla vaihtoehto kritisoimallesi asuntolainalle.

        Ei Luki ole tehnyt asuntokauppoja. Jos olisi, niin noin et kirjoittelisi.

        "Sekin jossainmäärin askarruttaa kun sanot itse pystyväsi ostamaan markkinoilta asuntoja paljon muiden maksamia hintoja edullisemmin ja saamaan hyviä voittoja asuntokaupoillasi. "

        -En osta asuntoja paljon,eli se meni väärin sinulta.

        -En sano että pystyn ostamaan että myymään voitolla juuri nyt.

        Tämä on haasteellista,on joitakin kohteita että saan esim:eilen käyväni neuvottelu osoitti -50% ,mutta se paljonko saisin myydessä olisi haasteellinen,tuskin voisi myydä moneen vuoteen,koska ostajia ei ole.(rahan omaavia).


        Kerron viimeisen kohteen myynnin esimerkin:ostin kohteen kakkoskodiksi vuonna 2012 ,en edes ajatellut myyntiä koska olin jo päättänyt mielessäni lopettaa koko kauppa toiminnan osaltani,ajat oli jo huonot 2012 .

        Mutta kun taas alkoi se myynti (veressä) painamaan,kohde oli ostettu 2007 tason hinnalla vuonna 2012 kun ostin.

        Nyt olin sitten päättänyt myydä,möin kohteen uudelle ostajalla halvalla niin halvalla että se myytiin kahdessa-kolmessa tunnissa siis päätös saatiin tehtyä sinä aikana.

        En ole ahne vaan annan myös toisille,annoin heille elämänsä paikan rannalta ja halvalla,samalla he saivat mittavan omaisuuden mukaan,kohde oli sinäänsä poikkeuksellisen siisti,unelma kohde jota en saisi toista kertaa ostettua samaan hintaan.

        Tällä kohteella ei saanut voittoa kun 45% tienoilla, se siis alle kahdessa vuodessa.
        Mutta aikansa kutakin.

        On siis nähtävä kohde jolla voi saada enemmän.

        Yleensä voitto kertoin on oltava 3-4 kertainen osto summaan nähden että olisi mieltä tehdä kauppaa,silloinkin on hinta oltava hyvin kutsuva ei missään tapauksessa peilata muita alueen hintoja,se jää myymättä muuten,on ostettava halvalla ja myytävä halvalla.

        Monilla jää myymättä,syy siihen piheys,ruvetaan pyytämään rahaa jostain joka automaattisesti kuuluu taloo tai kiinteistöön,ne voi olla ruohon leikkurit tai polttopuut tai sisustusta ym ym....hekin saivat sellaisen omaisuuden nyt etteivät voisi ostaa kaupasta vaikka olivatkin opettajia ammatikoulun opettaja toinen heistä,heidän varat ei olisi riitänyt,lainaa ei hekään mahdottomia olisi saaneet.

        Heidän lapset saa nauttia paikasta jota ei saa sillä rahalla suomesta mistään.


      • Ok-Loordi
        Luki. kirjoitti:

        "Sekin jossainmäärin askarruttaa kun sanot itse pystyväsi ostamaan markkinoilta asuntoja paljon muiden maksamia hintoja edullisemmin ja saamaan hyviä voittoja asuntokaupoillasi. "

        -En osta asuntoja paljon,eli se meni väärin sinulta.

        -En sano että pystyn ostamaan että myymään voitolla juuri nyt.

        Tämä on haasteellista,on joitakin kohteita että saan esim:eilen käyväni neuvottelu osoitti -50% ,mutta se paljonko saisin myydessä olisi haasteellinen,tuskin voisi myydä moneen vuoteen,koska ostajia ei ole.(rahan omaavia).


        Kerron viimeisen kohteen myynnin esimerkin:ostin kohteen kakkoskodiksi vuonna 2012 ,en edes ajatellut myyntiä koska olin jo päättänyt mielessäni lopettaa koko kauppa toiminnan osaltani,ajat oli jo huonot 2012 .

        Mutta kun taas alkoi se myynti (veressä) painamaan,kohde oli ostettu 2007 tason hinnalla vuonna 2012 kun ostin.

        Nyt olin sitten päättänyt myydä,möin kohteen uudelle ostajalla halvalla niin halvalla että se myytiin kahdessa-kolmessa tunnissa siis päätös saatiin tehtyä sinä aikana.

        En ole ahne vaan annan myös toisille,annoin heille elämänsä paikan rannalta ja halvalla,samalla he saivat mittavan omaisuuden mukaan,kohde oli sinäänsä poikkeuksellisen siisti,unelma kohde jota en saisi toista kertaa ostettua samaan hintaan.

        Tällä kohteella ei saanut voittoa kun 45% tienoilla, se siis alle kahdessa vuodessa.
        Mutta aikansa kutakin.

        On siis nähtävä kohde jolla voi saada enemmän.

        Yleensä voitto kertoin on oltava 3-4 kertainen osto summaan nähden että olisi mieltä tehdä kauppaa,silloinkin on hinta oltava hyvin kutsuva ei missään tapauksessa peilata muita alueen hintoja,se jää myymättä muuten,on ostettava halvalla ja myytävä halvalla.

        Monilla jää myymättä,syy siihen piheys,ruvetaan pyytämään rahaa jostain joka automaattisesti kuuluu taloo tai kiinteistöön,ne voi olla ruohon leikkurit tai polttopuut tai sisustusta ym ym....hekin saivat sellaisen omaisuuden nyt etteivät voisi ostaa kaupasta vaikka olivatkin opettajia ammatikoulun opettaja toinen heistä,heidän varat ei olisi riitänyt,lainaa ei hekään mahdottomia olisi saaneet.

        Heidän lapset saa nauttia paikasta jota ei saa sillä rahalla suomesta mistään.

        Saitko itse ostettua tuon huippukohteen siis n. -75 - -66% hintaan? Kun sait 3-4 kertaisen voiton? Asuitko siinä itse pari vuotta ettei mene myyntivoitosta veroa? Vaikea uskoa, vaikka on se kai mahdollista. Taisi olla kuitenkin jokin vanhahko talo 60 70 80 -luvulta korkeintaan? Vai oliko?


    • Luki.

      "Ei Luki ole tehnyt asuntokauppoja. Jos olisi, niin noin et kirjoittelisi. "

      Nyt sinä et tiedä mistä kirjoitat.

      Nyt kyseessä ei ole lainalla osto,vaan kyseessä järjettömyyden maksaminen,et ole näköjään perillä edes tästä palstasta,nämä veijarit meinaan huusi päämärkänä jonojen perältä hintaa ylöspäin näkemättä edes kohdetta.

      Sama toistuu yksiöissä helsingissä jokunen aika sitten,kaupat sovittiin monesti näkemättä huoneistoa.

      Meno oli hurjaa.

      Sitten tarjouskauppa kilpailuun esim:kiinteistö maailma,pää vaan märäksi ja hintaa nostamaan ylöspäin.

      Ja lopuksi sainpas asunnon,meinasi vilahtaa käsistä.

      Tämmöstä oli taka vuosina ja suuria kohteita ostettiin,nyt nämä suuret kohteet jää käsiin,kukaan terve ei osta niitä.

    • Toimari vm. 70

      No nyt kommentoin sinulle "Luki" Näin se vaan sattuu olemaan totta, tuo nykytilanne!!

      Sääliksi käy niitä, jotka ovat ostaneet nykyhinnoilla velaksi isomman asunnon! Otan osaa suruunne.

      Itse ostin omakotitaloni n.290nm2 vuonna 1996, ja maksettu jo ajat sitten. Hinta oli silloin 570 000mk! Tämä oli konkurssin tehneen rakennusalan yrittäjän entinen tölli.

      Pankinjohtaja myi sen minulle "tiskinalta halvalla" ,kun sattui olemaan sukua!!! Tälle yrittäjälle jäi vielä miljoonavelat myynnin jälkeen.......

      • Toimari vm. 70

        Lisään vielä että, sijainti on Turku ja merenrannalla. Kyllä, en myy tätä koskaan pois.

        No se oli sitä aikaa, mutta samat ajat koittaa vielä ja nopeasti. Ajatelkaa että tuollaisen sain silloin alle 100 000e huh huh.....Kannattaa olla pankinjohtaja suvussa!


      • kassulainen
        Toimari vm. 70 kirjoitti:

        Lisään vielä että, sijainti on Turku ja merenrannalla. Kyllä, en myy tätä koskaan pois.

        No se oli sitä aikaa, mutta samat ajat koittaa vielä ja nopeasti. Ajatelkaa että tuollaisen sain silloin alle 100 000e huh huh.....Kannattaa olla pankinjohtaja suvussa!

        Ei helv... Turusta en ikinä ostais kämppää.


    • porvarihallitus

      Miksiköhän kukaan ei myönnä olevansa väärässä?

    • loppu tulee

      Kyllä se on kova paikka meille kateuden synnissä piehtaroiville alkoholistiuskovaisille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe