polkupyörällä ajo

omaksi parhaaksi

Voisivatko aikuiset opettaa lapsilleen hiukan liikennesäääntöjä koskien polkupyörällä ajoa? Ihan ensimmäisenä voisitte kertoa, että autoilijan ei tarvitse väistää suojatiellä pyöräilevää henkilöä. Ja tämä sama koskee hieman vanhempia rouvashenkilöitäkin. Myöskään ajoradalla ajettaessa kolmion takaa ei saa, eikä varsinkaan kannata tulla auton eteen.

60

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vihaan tyhmiä

      Kerran tuli isukki kahden kakaran kanssa rauhalliseen sävyyn tien yli suojatietä pitkin pyörillä eteen. En ollut kääntymässä, eikä päätiellä ole kolmioita ennen suojatietä. Mielenosoituksellisen hitaasti he menivät yli hätäjarrutukseni jälkeen yli ja tuijottivat huvittuneesti.
      Toivottavasti isukki ei siinä opettanut jälkikasvulleen turvallista koulutietä oikeuksineen. Sillä siltä se näytti. Tosin on varmaan ihan luonnonvalinta, että he joille liikennesäännöt ovat liian monimutkainen asia, karsiutuvat luonnollista kautta.

      • Muista aina

        ...tuli pyörillä, siis pyör i llä eteen. Olisi sinun ainakin kuulunut väistää (ja varominenkin) niitä alle 12 vuotiaita. Liikenteessä on velvollisuuksia, ei vain oikeuksia.


      • Keep it simple
        Muista aina kirjoitti:

        ...tuli pyörillä, siis pyör i llä eteen. Olisi sinun ainakin kuulunut väistää (ja varominenkin) niitä alle 12 vuotiaita. Liikenteessä on velvollisuuksia, ei vain oikeuksia.

        Kolareita ei tule, jos kaikki noudattavat sääntöjä.


    • Töks, töks.

      Lapsi alle 12 vuotias -tarkista tietosi ja ajatauksesi siitä. Esim. Sitten voit hieman rauhoittua. Oletko sinä opettanut sen mopoilevan poikasi, että kevyen liikenteen väylillä ei saa ajaa. Tunteeko hän, että hänellä on moottoriajoneuvo - sitä koskee kieltomerkit " Moottoriajoneuvolla ajo kielletty". Tietääkö hän, että niillä ei saa ajaa yli 40 km/h, varsinkaan nopeusrajoituksen osoittaessa pienempää nopeutta. Lapsi on aina lapsi ja elävä liikennemerkki, noudata sitä, sillä se varoittaa. 15 vuotiaan pitäisi jo ymmärtää. Autoilijatkaan, joilta vaaditaan nykyisin 18 vuoden ikä, eivät osaa noudattaa lakeja, liikennemerkit ovat ihan utopiaa monelle, nopeusrajoitukset ym. Varsinkin muun liikenteen huomioiminen, varominen ja kunnioittaminen. Peräänajoja sattunut ihan suorallakin baanalla täällä meidän hitaitten Hämeessä lähipäivinä. Ethän vain räplää kännykkää, silloin jää huomaamatta se pieni lapsi ja edessä ajavan auton mahdolliset muutokset ajossaan, jos et sinä, niin kerro ainakin sille 18 vuotiaalle, joka toimii näin.Mutta Lapset on lapsia.

    • varovaro

      Minusta kammottavampia "kamikazeäidit". Nämä työntävät rattaansa mistään
      piittaamatta suojatielle kasvoillaan ilme "uskallapas vain tulla".
      Aivan varmasti rattaat rusentuvat auton alle jos kuljettaja ei saa syystä tai toisesta
      autoa pysähtymään.
      Ja taas tarvitaan kalliita terapioita äidille jolle mahdollisesti on jäännyt rattaista
      vain kahva käteen sekä kuljettajalle joka ei pystynyt pysätymään ajoissa.
      Hei oikeesti ajatelkaa vähän, auton kanssa ei kannata leikkiä. Ei auta yhtään jos
      lainmukaan olisi oikeassa, väistää jalankulkijan aina.

    • öklkjh

      Suojateille fillarointi on maan tapa ja sama opetetaan lapsille..Valitettavasti! Suojatie on vähän harhaanjohtava nimi kun äkkiä voi pöllömpi luulla että se antaa jotain suojaa joltain!

      • Puuttuvat merkinnät

        Kannattaa kuitenkin muistaa, että tällä hetkellä kaikkia pyörätienjatkeita ei ole merkitty, koska siirtymäaikaa on 2017 saakka ja vanha sääntö pätee, että suojatie on myös pyörätienjatke, jos pyörätiet ovat sen kummassakin päässä.
        Oikeuskäytäntö on epäselvä onko myös silloin, kun pyörätie on toisessa päässä ja siihen odotellaan selvyyttä.

        Väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella taas riippuu kääntymisistä, liikennemerkeistä ja tuleeko pihasta/P-alueelta jne.

        Jos ylitys on pelkkä suojatie, niin siitä ei saa ajaa yli se alle 12 vuotiaskaan.

        Paikallisen lehden yleisönosastossa on mm. valitettu ettei Nummelta Ahveniston kouluun mennessä autoilijat aina väistä pyöräilijää, no ei pidäkkään joka paikassa.
        Mm. Nummen kerrostaloalueen sisällä olevat ja Aleksis Kiven kadun (Kylätien tai Loimalahdentien risteysalueet) ja Taimistontien pyörätienjatkeilla, kun autoilija ajaa suoraan (tai kääntyy ko. -jatkeen jälkeen)


      • 17 + 5 = 22
        Puuttuvat merkinnät kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin muistaa, että tällä hetkellä kaikkia pyörätienjatkeita ei ole merkitty, koska siirtymäaikaa on 2017 saakka ja vanha sääntö pätee, että suojatie on myös pyörätienjatke, jos pyörätiet ovat sen kummassakin päässä.
        Oikeuskäytäntö on epäselvä onko myös silloin, kun pyörätie on toisessa päässä ja siihen odotellaan selvyyttä.

        Väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella taas riippuu kääntymisistä, liikennemerkeistä ja tuleeko pihasta/P-alueelta jne.

        Jos ylitys on pelkkä suojatie, niin siitä ei saa ajaa yli se alle 12 vuotiaskaan.

        Paikallisen lehden yleisönosastossa on mm. valitettu ettei Nummelta Ahveniston kouluun mennessä autoilijat aina väistä pyöräilijää, no ei pidäkkään joka paikassa.
        Mm. Nummen kerrostaloalueen sisällä olevat ja Aleksis Kiven kadun (Kylätien tai Loimalahdentien risteysalueet) ja Taimistontien pyörätienjatkeilla, kun autoilija ajaa suoraan (tai kääntyy ko. -jatkeen jälkeen)

        Ihan hyvä kommentti, kiitokset!


    • Audi A3

      Loimalahdentieltä Aleksis Kiven kadun yli suojatietä K-kaupalle päin tulee jatkuvasti pyöriä eteen ajamalla. Ärsyttävää ajella kun katsoo että risteys on tyhjä ja voi jatkaa Luolajaan päin, mutta siten siinä tulee pyöräilijä ajamalla eteen luullen olevansa oikeassa. Suojatiehen on tullut tämä uusi saa ajaa maalaus, mutta sehän ei ole sama kuin etuajo-oikeus. Nummella asuu kyllä varmaan hieman heikompi kansanosa, joten muistakaa varoa näitä vammaisia.

      • Koska kolahtaa

        Sama huomattu ja jouduttu useamman kerran jarruttelemaan tuon takia.
        On lisäksi niitä autoilijoita, jotka pysähtyy ja jää varta vasten antamaan tilaa pyöräilijälle tuossa kohtaa, jolloin jollekin voi tulla luulo että se olisi sääntö...

        Aleksis Kiven kadun ja Ahvenistontien risteyksessä taas pitääkin väistää Aleksis Kiven kadun pyörätienjatkeella kulkijaa.
        Sairaalan mäestä tulee usein (nais)pyöräilijät eteen, niissä taas pyöräilijän kuuluu väistää, muita kuin juuri viereisestä liittymästä kääntynyttä autoilijaa.


    • Ketoon vaan

      Taas tulemme siihen hämäläiseen tosiasiaan, että polkupyöräilijä muodostaa kaupunkiliikenteen suurimman vaaran kanssakulkijoilleen, missä ikinä ajaa taikka pyöräänsä taluttaa ilman erityistä syytä.

      • sitten vielä

        olisi muistettava, että lapsi,alle 12v, ei aina muista pyöräilevänsä, vaan tuumii ihan muita asioita.

        Huom! Ei aina tarkoittaa silloin tällöin, toisinaan,
        vaikka yleensä kulkee sääntöjä noudattaen.

        Lapsenlapsia seuranneena ja opastaneena huomannut asian.


      • Out of order
        sitten vielä kirjoitti:

        olisi muistettava, että lapsi,alle 12v, ei aina muista pyöräilevänsä, vaan tuumii ihan muita asioita.

        Huom! Ei aina tarkoittaa silloin tällöin, toisinaan,
        vaikka yleensä kulkee sääntöjä noudattaen.

        Lapsenlapsia seuranneena ja opastaneena huomannut asian.

        Kokemuksesta huomannut, ettei moni aikuinenkaan ole perillä ympäristöstään. Toisella sukupuolella on kehuttu olevan aivot, jotka pystyy käsittelemään montaa asiaa yhtäaikaa..., jo yksi koira tuntuu täyttävän ne kaikki moniajoprosessit.


      • Häämstyttää pientä

        kulkijaa........Nekö niitä ketjukolareita aiheuttaakin sen ratin takan, ne lapset ? Nekö ajaa alkoholin vaikutuksen alaisena siellä ratin takana ne pyöräilijät.


      • 13 4
        Häämstyttää pientä kirjoitti:

        kulkijaa........Nekö niitä ketjukolareita aiheuttaakin sen ratin takan, ne lapset ? Nekö ajaa alkoholin vaikutuksen alaisena siellä ratin takana ne pyöräilijät.

        Puhuttaiskos nyt kuitenkin vaan pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden aiheuttamista
        vaaratilanteista.
        Voithan aloittaa uuden keskustelun rattijuopoista ja muista törpöistä?


    • Ajatteles vaikka

      Sattuko omaan nilkkaan. Ei ne lapset siellä keskenään vaaraksi ole. Siihen tarvitaan ne autoilevat tollot -- minä, minä ja minä vaan mielessä ja mun kiireet.

      • 3 + 1

        Uskoinkin että ajattelet noin. Et varmaan pidä autoista, ethän?

        Ole nyt kuitenkin varovainen. Jos onnettomuus tapahtuu. Asiaa ei auta yhtään
        jos 25 vuoden kuluttua istuu edelleen pyörätuolissa ja ajattelee " mutta minä olin
        oikeassa hänen olisi pitänyt väistää"

        Näillä Mennään


    • Räkijä

      Räkäsen tyhmiä autoilijoita tuulilasiin, jotka eivät havannoi kevyenliikenteen väylää, katsotaan vain tuleeko autoja.
      Hel..tin idiootit.

    • sydämen kiitoksin

      Hämeenlinnassa on todella paljon upeita autoilijoita! Pitäisikin oikein laittaa julkinen kiitos yleisönosastolle, koska niin monta kertaa ovat autoilijat tehneet hätäjarrutuksen lapseni hypättyä yllättäen ajokaistalle.

    • darwin c.

      Kamikaze-mamat työntää rattaat suojatielle sivuille katsomatta, minä ja reetta-petteri tullaan nyt. Aikuiset ja lapset tulee puskista fillareilla suojatielle hidastamatta. Kyllä on taitavia Hml:n autokuskit kun ajattelee päivittäisiä kymmeniä/satoja läheltäpiti tapauksia vs. osumia. Kiitos taitavat kuljettajat että taidoillanne suojelette meitä pahalta evoluutiolta joka pyrkii karsimaan meidät elinkelvottomat yksilöt luonnon kiertokulkua rasittamasta. KIITOS !

      • ______________/.....

        Niin, eipä täällä onneksi kovin useasti näitä suojatiekupruja tapahdu.

        Eihän kukaan tahallaan kenenkään päälle pyri ajamaan. Odotan myös jalankul-
        kijoilta kuten myös pyöräilijöilta tarkkaavaisuutta liikenteessä.

        Autojen tuuli tai muitakaan laseja ei kannata räkiä, ellei sitten ole hyvä juoksija.


      • ärsytttäää
        ______________/..... kirjoitti:

        Niin, eipä täällä onneksi kovin useasti näitä suojatiekupruja tapahdu.

        Eihän kukaan tahallaan kenenkään päälle pyri ajamaan. Odotan myös jalankul-
        kijoilta kuten myös pyöräilijöilta tarkkaavaisuutta liikenteessä.

        Autojen tuuli tai muitakaan laseja ei kannata räkiä, ellei sitten ole hyvä juoksija.

        Tänään oli lähellä, etten olisi ajanut pyöräilijän yli tahallani. Pyöräilijä meni suojatietä pitkin tien yli ja katseli toiseen suuntaan samalla hidastellen, jotta ei tarvitsisi pysähtyä, kun toisesta suunnasta tuli auto.


      • Kerrokerrokuvastin
        ärsytttäää kirjoitti:

        Tänään oli lähellä, etten olisi ajanut pyöräilijän yli tahallani. Pyöräilijä meni suojatietä pitkin tien yli ja katseli toiseen suuntaan samalla hidastellen, jotta ei tarvitsisi pysähtyä, kun toisesta suunnasta tuli auto.

        Kerroppa muuten missä on tuo suojatie?


      • ärsytttäää
        Kerrokerrokuvastin kirjoitti:

        Kerroppa muuten missä on tuo suojatie?

        Miksi?


      • luu vitonen
        ______________/..... kirjoitti:

        Niin, eipä täällä onneksi kovin useasti näitä suojatiekupruja tapahdu.

        Eihän kukaan tahallaan kenenkään päälle pyri ajamaan. Odotan myös jalankul-
        kijoilta kuten myös pyöräilijöilta tarkkaavaisuutta liikenteessä.

        Autojen tuuli tai muitakaan laseja ei kannata räkiä, ellei sitten ole hyvä juoksija.

        Kerran joku muka kovis uskalsi tulla autosta pihalle sönköttään jotain ikkunan pesemistä, niin leivoin sen naaman lähinnä jauhelihan näköiseksi mössöksi. Toivottavasdti sinä nouset seuraavan kerran peltilehmästäsi, kädet nyrkissä odottelen.


      • Siksi kun
        ärsytttäää kirjoitti:

        Miksi?

        Kiinnostaa onko se pelkkä suojatie...


      • ärsyttäää
        Siksi kun kirjoitti:

        Kiinnostaa onko se pelkkä suojatie...

        Nelipyörän kohdilla ylitti parolantien.


      • Prisman kingi
        ärsyttäää kirjoitti:

        Nelipyörän kohdilla ylitti parolantien.

        Jos tulit pälkäneentietä ja käännyit parolantielle, sinun kuuluukin väistää.


      • ärsyttäää
        Prisman kingi kirjoitti:

        Jos tulit pälkäneentietä ja käännyit parolantielle, sinun kuuluukin väistää.

        Vaan kun en tullut, vaan ajoin parolantietä.


      • Oikein meni
        ärsyttäää kirjoitti:

        Vaan kun en tullut, vaan ajoin parolantietä.

        Jeps, siitä saa jaa pyörällä yli. En muista onko jo suojatienviivat katkottu nykytyylisiksi pyörätienjatkeviivoiksi, mutta ei vaikuta mitään toistaiseksi.

        Mutta suoraan ajavaa autoa sen pyöräilijän pitää väistää tuossa ylittäessään parolantietä, koska autoilijalla ei ole kärkikolmiota tai stop-merkkiä ennen pyörätietä. Pälkäneentieltä tulevan autoilijan pitää taas väistää ko. pyöräilijää (kääntynyt).


    • Agrrrrrr aina mukana

      Juuri sinunlaiset ovat ne jotka liikenteen tekevätkin vaaralliseksi. Et ole ainoa. Uhmaa pää täysi -ajatus ei ole lainkaan turvallisuuden tasolla. Miten minä itse voisin vaikuttaa turvalliseen liikenteeseen.

    • OLIS KIRVEELLÄ TÖITÄ

      KYLLÄPÄ ON TODELLINEN KUSIPÄÄ TÄMÄ OMAKSI PARHAAKSI NIMIMERKKI!
      VAI ON AUTOILIJALLA PÄÄLLEAJO-OIKEUS,JOS PYÖRÄILEE SUOJATIELLÄ TAI
      SATTUU OLEMAAN VANHEMPI ROUVASHENKILÖ.KUINKAHAN MAHTAA OLLA VANHEMPIEN HERROJEN KANSSA?TÄLLÄHÄN SE ELÄKEPOMMI RATKEE,KUN AJETAAN YLI VAAN SUOJATIELLÄ VANHEMMISTA IHMISISTÄ.JA TÄMMÖNEN PASKAPÄÄ VIELÄ NEUVOO MUITA LIIKENTEESSÄ,HUH,HUH

      • älä hermoo

        Mitä jos lukisit avauksen ihan rauhassa uudestaan ja vastaisit sen jälkeen ilman caps lockia jos on vielä jotain sanottavaa. Jos auto ja pyöräilijä törmää, niin ymmärrät varmaan kuinka siinä käy. Jos pyöräilijä ajaa vastoin liikennesääntöjä, niin ymmärrät varmaan, että riski törmäämiselle kasvaa, vaikka kukaan ei tarkoituksella käyttäisi tuota mainitsemaasi päälleajo-oikeutta.


    • valistus tarpeen

      Aika harva pyöräilijä tuntee liikennesäännöt saati sitten erottaa, mikä on jalkakäytävä ja mikä kevyen liikenteen väylä.

      • Aika monella

        pyöräilijällä on ajokortti ja lapsille opetetaan liikennekäyttäytymistä myös koulussa.

        Muistetaan kuitenkin, että lapsi on lapsi ja elää usein(useimmiten kulkee sääntöjen mukaan) omassa haavemaailmassaan!


      • Kuvosen Helli
        Aika monella kirjoitti:

        pyöräilijällä on ajokortti ja lapsille opetetaan liikennekäyttäytymistä myös koulussa.

        Muistetaan kuitenkin, että lapsi on lapsi ja elää usein(useimmiten kulkee sääntöjen mukaan) omassa haavemaailmassaan!

        Voi näitä haaveissaan kulkevia lapsosia, onko heillä lainkaan toivoa?


      • Ohan sullakin
        Kuvosen Helli kirjoitti:

        Voi näitä haaveissaan kulkevia lapsosia, onko heillä lainkaan toivoa?

        ollut toivoa! Kun olet noinkin hyvin kiroiluasteelle ehtinyt hevosen ..lli.

        Ai Niin.Varmaan olit pienenä valppaana liikenteessä.Sori.


      • Kuvosen Helli
        Ohan sullakin kirjoitti:

        ollut toivoa! Kun olet noinkin hyvin kiroiluasteelle ehtinyt hevosen ..lli.

        Ai Niin.Varmaan olit pienenä valppaana liikenteessä.Sori.

        Juu selvisin kyllä. Silloin kun olin pieni meillä kotona opetettiin varomaan autoja.
        Sitä oppia tarvitsevat lapset nykyäänkin. Oikeastaan paljon enemmänkin koska
        autoja on paljon, kuten myös muutakin liikennettä.

        Anteeksi jos nimimerkkini loukkasi. Se oli vitsiksi vain.


      • Kuvosen Helli
        Ohan sullakin kirjoitti:

        ollut toivoa! Kun olet noinkin hyvin kiroiluasteelle ehtinyt hevosen ..lli.

        Ai Niin.Varmaan olit pienenä valppaana liikenteessä.Sori.

        Juu minulle asiaa opetettiin kotona. Nykyisinkin se olisi tarpeellista ja jopa
        toistettavakin useasti. Kuten myös valvoa että ohjeita noudatetaan.

        Ei voida pelkästään vaatia että autoilijat ovat tarkkoina. Myös pyöräilijöiden ja
        jalankulkijoiden on oltava.


    • Pinä varoin

      Tänään, jos olisin pitänyt oikeuksistani kiinni, olisin jäänyt erään osaamattoman kuljettajan töytäisemäksi. Stop-merkki ei merkannut mitään. Että niitä osaamattomia on meissä molemmissa. Minä ajanautoa, minä pyöräilen, minä kävelen,.

    • allikuikamoinen

      tämän päivän hämärissä juttu kuinka käy kun ajelee fillarilla suojatiellä,onneksi ei käynyt pahemmin luulisi muistavan seuraavalla kertaa.Ainiin Raatihuoneenkatu 3 kohdalla on monesti näkynyt jalkakäytävällä partasuisia ja myös huulipunaa käyttäviä alle 12 vuotiaita fillaRISTEJÄ ei varmaankaan ole epäselvää kun vakuutusilmoituksia tehdään kenen tilille korvaus tulee.Paha tulla pihasta kun ensin pitää oikealle rantaan päin katsoa vaikka sieltä ei pitäisi muita tulla kuin jalankulkijoita.On ollut myös tilanteita kun olen ollut pihaan kääntymässä niin tuollaisella mountainbikella saa kyllä hyvät vauhdit mutta eipäs olekkaan homma hanskassa pitäis pysäyttää, ei teitä fillaRISTEJÄ näe ja sitten on tilanne päällä on ollut vaan jonkun suojelusenkeli matkassa en tiedä kumman mutta jokatapauksessa talvi on tulossa ja homma hieman rauhottuu.

    • transistorii

      12 vuotiaita transuja. Voi tätä maailman menoa!

    • jaska kuuskajaskari

      Itse ajelen autolla, mp:llä ja fillarilla. mp:llä ja veivillä ajellessa saa kyllä pää pyöriä ja olla valppaana mutta autonratissa yli vaan jos vastapuoli väärässä, ei se mua satu. vastapuolen vakuutuksesta vielä alustapesu pesukadulla että saa öljypohjasta mäskit pois!

    • Väistämisvellvollis.

      Taas jäi osaavan ? autoilijan töytäisemäksi pyöräilijä. " Kun ei huomannut" ja oli autollaan tulossa kolmion takaa. HÄSA tänään.
      Ja minäkin, päivittäin pyörällä liikkuvana jouduin eilen jarrut kirskuen pysähtymään, kun kolmion takaa kevyenliikenteen väylälle rynnisti harmaa opelitsimies. Tämäkin kohta on sellainen, että koululaiset siinä pyörillään menenevät opinahjoon ja palailevat. Että pitäisiköhän opetelle mitä se kärkikolmio oikeasti, aikuisten oikeesti tarkoittakaan.

      • Retuperällä

        Ei voi muuta todeta kuin, että näitä vaaranpaikkoja tehdään ihan tarkoituksella. Moni taho hyötyy rutkasti kolareista.
        Katsokaapa vaikka Paavo Cajanderin kadun ja Viipurintien risteystä. Onko otettu kevyen liikenteen turvallisuutta ollenkaan huomioon? Ollaan jopa istuttamassa puita kadun ja pyörätien väliin, jotta kääntyvät autoilijat eivät vain näkisi alamäkeen viilettäviä ipanoita.
        Tuossa paikassa pyörätie/jalkakäytävä kuuluisi leventää katuun asti ilman näköesteitä.


      • 1tätönen
        Retuperällä kirjoitti:

        Ei voi muuta todeta kuin, että näitä vaaranpaikkoja tehdään ihan tarkoituksella. Moni taho hyötyy rutkasti kolareista.
        Katsokaapa vaikka Paavo Cajanderin kadun ja Viipurintien risteystä. Onko otettu kevyen liikenteen turvallisuutta ollenkaan huomioon? Ollaan jopa istuttamassa puita kadun ja pyörätien väliin, jotta kääntyvät autoilijat eivät vain näkisi alamäkeen viilettäviä ipanoita.
        Tuossa paikassa pyörätie/jalkakäytävä kuuluisi leventää katuun asti ilman näköesteitä.

        Nyt on liikennesäännöt hukassa ketjun aloittajalla! Kyllä autoilijan tulee väistää suojatieööä kulkijoita,vaikka olisivatkin esimerkiksi vanhempia rouvashenkilöitä!


      • 1setänen
        1tätönen kirjoitti:

        Nyt on liikennesäännöt hukassa ketjun aloittajalla! Kyllä autoilijan tulee väistää suojatieööä kulkijoita,vaikka olisivatkin esimerkiksi vanhempia rouvashenkilöitä!

        Suojatie on vain jalankulkijalle "suojatie"...


      • Viherpunasokeus?
        Retuperällä kirjoitti:

        Ei voi muuta todeta kuin, että näitä vaaranpaikkoja tehdään ihan tarkoituksella. Moni taho hyötyy rutkasti kolareista.
        Katsokaapa vaikka Paavo Cajanderin kadun ja Viipurintien risteystä. Onko otettu kevyen liikenteen turvallisuutta ollenkaan huomioon? Ollaan jopa istuttamassa puita kadun ja pyörätien väliin, jotta kääntyvät autoilijat eivät vain näkisi alamäkeen viilettäviä ipanoita.
        Tuossa paikassa pyörätie/jalkakäytävä kuuluisi leventää katuun asti ilman näköesteitä.

        Eikös Cajanderintien risteyksessä tule kääntyville oma kaista ja kun sillä on vihreä liikennevalo, niin suojatielle on punainen.
        Se on tietysti monelle kevyenliikenteen väylällä tunnetusti haastava noudattaa, mutta autokameralla selviää todistusongelmasta...
        Värisokeat voivat opetella valojen merkityksen korkeuden mukaan tolpassa.


      • kvg111
        1tätönen kirjoitti:

        Nyt on liikennesäännöt hukassa ketjun aloittajalla! Kyllä autoilijan tulee väistää suojatieööä kulkijoita,vaikka olisivatkin esimerkiksi vanhempia rouvashenkilöitä!

        Juuri tuollaisten tätösten takia noita vaaratilanteita tuleekin.


      • 17+16
        Viherpunasokeus? kirjoitti:

        Eikös Cajanderintien risteyksessä tule kääntyville oma kaista ja kun sillä on vihreä liikennevalo, niin suojatielle on punainen.
        Se on tietysti monelle kevyenliikenteen väylällä tunnetusti haastava noudattaa, mutta autokameralla selviää todistusongelmasta...
        Värisokeat voivat opetella valojen merkityksen korkeuden mukaan tolpassa.

        Hyvä, että edes autoilijat ovat perillä liikennesäännöistä!


      • Paljon opittavaa
        17+16 kirjoitti:

        Hyvä, että edes autoilijat ovat perillä liikennesäännöistä!

        Jos se autoilija yhden taitaa, ei kaikki ole siinä. Kokemuksen kautta; En voi olla kanssasi samaa mieltä (17 16). Autoilen, pyöräilen ja jopa kävelen.


      • on se niin vaikeaa
        Paljon opittavaa kirjoitti:

        Jos se autoilija yhden taitaa, ei kaikki ole siinä. Kokemuksen kautta; En voi olla kanssasi samaa mieltä (17 16). Autoilen, pyöräilen ja jopa kävelen.

        Valitettavasti moni autoilija heittää liikennesäännöt nurkkaan, kun tarttuu pyöränsarviin. Pyörällä ajaminen sääntöjen mukaan on itse asiassa vaikeaa. Kevyen liikenteen väylää ajettaessa jokainen risteys on aina hieman erilainen viritys ajolinjojen ja väistämisvelvollisuuksiensa osalta.

        Autolla kulkiessa ei tarvitse juuri muuta miettiä, kun että ajaa valitsemaansa kaistaa ja seuraa liikennemerkkejä ja pääosin ennustettavasti liikkuvia muita kulkijoita. Pyöräilemällä ajoradalla voi nauttia samasta helppoudesta ja logiikasta. Ei arvaamattomia jalankulkijoita ja törppöjä pyöräilijöitä riesana.


      • Suoraa linjaa mutta
        on se niin vaikeaa kirjoitti:

        Valitettavasti moni autoilija heittää liikennesäännöt nurkkaan, kun tarttuu pyöränsarviin. Pyörällä ajaminen sääntöjen mukaan on itse asiassa vaikeaa. Kevyen liikenteen väylää ajettaessa jokainen risteys on aina hieman erilainen viritys ajolinjojen ja väistämisvelvollisuuksiensa osalta.

        Autolla kulkiessa ei tarvitse juuri muuta miettiä, kun että ajaa valitsemaansa kaistaa ja seuraa liikennemerkkejä ja pääosin ennustettavasti liikkuvia muita kulkijoita. Pyöräilemällä ajoradalla voi nauttia samasta helppoudesta ja logiikasta. Ei arvaamattomia jalankulkijoita ja törppöjä pyöräilijöitä riesana.

        Näinhän se tuppaa olemaan, eli seuraavassa risteyksessä väistämisjärjestys voi olla eri. Hyvänä esimerkkinä vaikka Janakkalan pyörätiet Harvialantiellä ja Turengintiellä.


      • Nallin paikka
        Suoraa linjaa mutta kirjoitti:

        Näinhän se tuppaa olemaan, eli seuraavassa risteyksessä väistämisjärjestys voi olla eri. Hyvänä esimerkkinä vaikka Janakkalan pyörätiet Harvialantiellä ja Turengintiellä.

        10-tien ja Vanajantien/-kirkon rampista on pyörätieltä poistettu kärkikolmiot pyöräilijöiltä nyt pimeänä vuoden aikaan, tiehallinto tehnyt ansan autoilijoille, kun väistämisvelvollisuuden vaihtumisesta autoilijalle ei ole mitään varoitusta.
        Mikä on tilanne Turengin suunnalla, onko väistämisjärjestyksiä muutettu merkintöjä muuttamalla alkusyksyn jälkeen.


      • Ilmmman kolmiotakin
        Nallin paikka kirjoitti:

        10-tien ja Vanajantien/-kirkon rampista on pyörätieltä poistettu kärkikolmiot pyöräilijöiltä nyt pimeänä vuoden aikaan, tiehallinto tehnyt ansan autoilijoille, kun väistämisvelvollisuuden vaihtumisesta autoilijalle ei ole mitään varoitusta.
        Mikä on tilanne Turengin suunnalla, onko väistämisjärjestyksiä muutettu merkintöjä muuttamalla alkusyksyn jälkeen.

        Olethan ilman merkkejäkin varovainen. Eihän sitä vieraalla paikkakunnallakaan etukäteen tiedä, kuin risteys menee, käytä tätä vinkkinä liikkuessasi. Minä olen sekä pyörällä, että autolla liikkuessani. Ja käytäthän vilkkua, niin minäkin pyöräillessäni osaan varoa paremmin sitä kääntyvää autoa.


      • Autoilijapyöräilijä
        Ilmmman kolmiotakin kirjoitti:

        Olethan ilman merkkejäkin varovainen. Eihän sitä vieraalla paikkakunnallakaan etukäteen tiedä, kuin risteys menee, käytä tätä vinkkinä liikkuessasi. Minä olen sekä pyörällä, että autolla liikkuessani. Ja käytäthän vilkkua, niin minäkin pyöräillessäni osaan varoa paremmin sitä kääntyvää autoa.

        Mennään kuitenkin väistämisjärjestyksen mukaan, minä väistän jos pitää ja pyöräilijä saa väistää jos hänellä on väistämisvelvollisuus jossain paikassa, muuten vaan en jousta ellei jono ole pysähtyneenä tms.
        Lähipaikkakunnat ovat tuttuja, mutta kun ei ne hävinneet liikennemerkit oikein ole havaittavissa tähän aikaan vuodesta kun aamuin illoin on pimeää työmatkoilla...


    • Rolleri

      Nostanpa tätä, kun joku jo tuota uutta Cajanderin/Viipurintien risteystä tässä ketjussa mainitsi.
      On nimittäin pojilta homma jäänyt kesken ihan hämäläiseen malliin. Äijät häipyivät työmaalta, kun liikennevalot saatiin päälle. Siihen jäi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden esteeksi katukivi -kuormalava niin, että keskiviivan maalaritkin joutuivat viivansa katkaisemaan. Tosin ei se lava sen puoleen olisi ollut raskaskaan siirtää siitä pientareen puolelle, kun vain muutama kivi siinä näyttäis olevan.

    • Vahinkoja sattuu

      Jos nyt ihan järkevästi ajattelee, niin kannattaa luottaa omiin silmiin ja havaintoihin. Ei kukaan fillaristi tai kävelijä voi olla niin tyhmä, että painuu auton eteen jos sillä on vaan oikeus mennä ensin?Sehän on vain liikennevahinko, jopa kuolemantapauksessa. Kaikki vain sen takia, että säännöissä on se, että saa mennä. Aina ei autoilija, aina ei pyöräilijä, ei kävelijä jne, NÄE ja ole tilanteen tasalla. Yleensä ne jotka joutuvat onnettomuuteen, ovat niitä pilkulleen sääntöjen puitteissa ajavia. Joskus vaan kannattaa väistää, vaikka oikeus olisi mennä, on se ajoneuvo sitten mikä tahansa. Ainoat mitkä tarkkaan katsoo tietä ylittäessä, on äidit ja isät lastenrattaiden kanssa. Vaikka ne saisivat mennä, niin jostain syystä ne ovat tarkkaavaisempia, mistäköhän johtuu??Niillä on AIVOT joita saa myös jokainen muukin tiellä liikkuja käyttää, eikä vain luottaa sääntöihin:D

      • keskiratas

        Näin on. Aktiivipyöräilijänä tämä on helppotajuista tekstiä.
        Kokemuksesta tiedän, miten hento olo se on, kun auto tulee kylkeen.

        Kannattaa katsoa, että sinut on huomattu, ei niinkään, kuka saisi lakikirjan mukaan mennä.
        Hienosti yhä nykyäänkin saa tilaa, vaikkei autoilijan tarttiskaan antaa monesti, kun vaan on pyörässä ja miehessä tarpeeksi valoja ja heijastimia.

        Suurin ongelma lieneekin satunnaiset "jopilijat" joiden varustuksen taso on vain kyläilyä, ei pyöräilyä varten.
        Vähänkin enemmän pyöräilevät kyllä osaavat nää jutut.


    • Ottamalla saa tilaa

      Totta, harva raaskii ajaa kilpapyöräilijän yli, vaikka sen takana junnaaminen vit*ttaakin. Pyöräilijät ovat ottaneet aivan oman käden oikeudet kaduilla esim joskus edessä saattaa koko kaistan leveydeltä ajaa parvi pyöriä eivätkä he välitä siitä että perässä on autojono. Pyörätie kulkee vieressä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe