Mitäs mieltä te olette?

lexus95

Olen 19v poika, Menossa ammattikoulun 3.Luokalle ja nyt olisi käynyt niin, että kyseinen ammatti johon olen hyvää vauhtia valmistumassa ei enää kiinnosta pätkääkään. Olen pitänyt jo yhden välivuoden (9lk jälkeen) ja nyt olisi mielessä pitää toinen, koska en oikeasti tiedä mitä ammattia haluaisin alkaa opiskella. Lukiokaan ei kiinnosta. Toinen välivuosi menisi varmasti ammattien tutustumiseen ja uuden opiskelu paikan etsimiseen, ehkä myös etsiä jotain hetkellistä työpaikkaa (vartijan/portsarin homma??) Omistan jo b-kortin joten siitäkin olisi varmasti jotain hyötyä. Mitä mieltä te olette ajatuksestani? onko ihan idioottimaista lopettaa opiskelu viimeisellä vuodella vai pitäisikö minun vain kestää tämä vuosi ja hakea ammattikorkeaan eri linjalle? osaatteko kertoa yhtään tuosta aikuiskoulutuksesta jotenkin lyhyesti?

Kiitos!

5

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lappuja kuusi

      On vaarana, että annat ihmisille sellaisen kuvan, että et pysty tekemään asioita loppuun tai että sinulla ei ole pitkäjännitteisyyttä eikä sisua.

      Mitä auttaa lähteä opiskelemaan jotain muuta, jos ei itsekään tiedä, mitä haluaa. Mitä takeita on, ettet taas parin vuoden päästä totea, ettei kiinnosta. Tutkinto kuin tutkinto, jatkomahdollisuudet se joka tapauksessa aukaisee ainakin ammattikorkeakouluun ja antaa vielä vuoden aikaa miettiä, mihin ja mille alalle sitten oikeasti haluaa.

      Minä en usko tuohon selitykseen, että joku ei kiinnosta, mutta paha mennä sanomaan, mitä sinulla on oikeasti keskeyttämisajatusten takana. Kovin ihmeellisiä oppimisvaikeuksia sinulla ei ainakaan ole, jos olet 3. vuosikurssille selvinnyt.

      • Joo, eihän minulla olekkaan ikinä ollut oppimisvaikeuksia, se on vain sitä jos kyseinen ammatti joka ei enään kiinnosta meilkein kaikki motiivi opiskeluun on kadonnut ja joka ikinen aamu tuntuu todella pahalta ja vastenmieliseltä, voin tietty yrittää vain pakolla läpästä tämä viimeisen vuoden, mutta pelkään että vaan masennun todella pahasti, josta onkin sitten vaikeaa 'nousta' takaisin. Vaikuttaako nuo 2 vuoden hyväksiluetut aineet myös aikuisopistoon vai käykö ne vain lukio/ammattikoulun välillä?

        Kiitos hyvästä vastauksesta!


    • hgfdswe

      Minä aikoinani lopetin ammattikoulun kaksi vuotta käytyäni. Kolmas vuosi jäi puuttumaan, kun ei ala enää yhtään kiinnostanut. Sitä olen katunut tuhat kertaa, vaikka meninkin muualle opiskelemaan ja valmistuin loppujen lopuksi akateemiseen ammattiin.

      Se yksi vuosi ei olisi elämässä paljon ollut ja olisin saanut siitä tutkinnon, vaikka en olisi alan töihin mennytkään. Tutkinto on joka tapauksessa tutkinto, kesken jäänyt ammattikoulu on pelkkä rasite tai ei mitään.

      Yritä jaksaa vielä tämä viimeinen vuosi. Voithan siinä sivussa miettiä, mikä se sinun oikea alasi on ammattikorkeakoulussa. Valmista tutkintoa et kadu.

      • Oot kyllä oikeassa, päätin että yrtitän viel selvitä tämän viimeisen vuoden, vaikka sitte irvistämällä jos ei muuta, kuhan saan sen tutkinnon läpi! Toivottavasti jaksaa!

        Kiitos paljon todella hyvistä vastauksista ;)!


      • Irvistyksestä iloksi
        lexus95 kirjoitti:

        Oot kyllä oikeassa, päätin että yrtitän viel selvitä tämän viimeisen vuoden, vaikka sitte irvistämällä jos ei muuta, kuhan saan sen tutkinnon läpi! Toivottavasti jaksaa!

        Kiitos paljon todella hyvistä vastauksista ;)!

        Oli mukava lukea että päätit jatkaa loppuun! Itselläni oli aikoinaan saman tyyppinen kriisi 2. vuoden jälkeen kun tajusin etten enää halua opiskelemaani ammattiin. Päädyin tekemään 3. vuoden ja valmistuin, koska minulla oli jo taustalla yksi kesken jäänyt tutkinto enkä halunnut näyttää tyypiltä, joka ei pysty tekemään mitään loppuun. Silloin tosiaan tuo oli se pääasiallinen syy jatkaa opinnot loppuun.

        Myöhemmin kuitenkin, opiskellessani toista alaa, ekasta tutkinnosta oli tosi paljon hyötyä. Siitä sai jonkin verran hyväksilukuja (n 1/2 vuoden opintoja vastaavan määrän joitakin hajakursseja) mutta vielä nopeaa valmistumistakin parempaa oli, että sillä sai töitä. Pääsin parempiin töihin kuin ilman ammattitutkintoa olevat kaverit, sain parempaa palkkaa eikä tarvinnut ottaa opintolainaa koko korkeakouluaikana. Älä siis pure hampaita rikki irvistellessäsi, sillä myöhemmin voi vielä hymyilyttää :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe