Miksi SKP kannattaa pakkoruotsitusta?

Hyvä KTP!

Huomasin valtavan eron SKP:n ja KTP:n kielikannoissa viime vaalien alla. Kaikki SKP:n ehdokkaat kannattivat pakkoruotsia, mutta kaikki KTP:n ehdokkaat vastustivat!

Eli kyse on yhtenäisestä puoluekannasta, mitä kommunistit tykkäävät harjoittaa.

Kysymys kuuluu: Miksi ihmeessä SKP kannattaa täysin elitististä kielisysteemiämme?

Ja siten halveksii suomalaisen kansan tahtoa ja etua!

34

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä kysymys.

      Veikkaanpa, että SKP on saanut rahoitusta fondeilta eli sikarikkailta ruotsinkielisiltä säätiöiltä. Eli se siitä rahan vallan vastustamisesta!

    • Yksinkertaista.
      Suomen kommunistit ovat aina kannattaneet kaikkea, mikä heikentää suomalaisten asemaa - miksi ei siis myös kannattaisi pakkoruotsia, se sopii hyvin kommunistien toimintaa maassamme.

      Phyi.

      ................

    • Timo Espoosta

      >> Ja siten halveksii suomalaisen kansan tahtoa ja etua!

    • Suomi on kaksikielinen maa ja ainakin täällä rannikkoseudulla on ihan luonnollista, että opiskellaan "pakko"suomea ja "pakko"ruotsia. Ihmisten kuitenkin pitää käydä rauhanomaista kanssakäymistä keskenään.

      Kainuulaisia, savolaisia, tamperelaisia, turkulaisia, oululaisia, lappalaisia, pohjanmaalta jokunen (anteeksi pienet kirjaimet) on minulla työkavereina. Junantuomia kaikki. Yhdenkään en ole koskaan kuullut puhuvan pakkoruotsista.

      Minusta tuntuu, että pakkoruotsi on pienen - ehkä äänekkään - ja joutilaan kansanosan oma henkilökohtainen trauma. Jonninjoutava trauma.

      Toki voisi miettiä - ja käsittääkseni työryhmien pöydillä onkin - olisiko järkevää vaihtaa esimerkiksi itä-Suomessa ruotsin opiskelu venäjänkielen päntäämiseen.

      Muuten aihe on pelkkää jonninjoutavaa populismia.

      • Höpöjä.
        Mannersuomessa ei ole yhtäkään suomenruotsalaista, joka ei osaisi suomea joten mannersuomessa ei kenekään pitäisi tarvita opiskella sen vuoksi ruotsia. Ahvenanmaalla ja saaristossa on puhtaasti ruotsinkielisiä mutta antaa niiden olla siellä ja jos eivät suomea tai englantia osaa niin ei sitten tarvitse asioida mannermaalla.

        ....,,


      • antipunikki kirjoitti:

        Höpöjä.
        Mannersuomessa ei ole yhtäkään suomenruotsalaista, joka ei osaisi suomea joten mannersuomessa ei kenekään pitäisi tarvita opiskella sen vuoksi ruotsia. Ahvenanmaalla ja saaristossa on puhtaasti ruotsinkielisiä mutta antaa niiden olla siellä ja jos eivät suomea tai englantia osaa niin ei sitten tarvitse asioida mannermaalla.

        ....,,

        Kalle, Kalle älä sorru mutuiluun. Puhu vaan niistä asioista, joista tiedät.

        Minä TIEDÄN, että mannersuomessa asuu ruotsia äidinkielekseen puhuvia, jotka eivät pärjää esimerkiksi putkiliikkeessä suomen kielellä. Toki vuosia on kertynyt niin paljon, että siedän, hyväksyn ja ymmärrän vanhoja mummoja ja pappoja, jotka eivät vaan syystä tai toisesta ole olleet kiinnostuneet tai halukkaita oppimaan sitä suomen kieltä vaan kommunikointi heidän kanssa täytyy tehdä ruotsiksi. No, kyllä hekin pääasiassa ymmärtävät suomen kieltä vaikkei kieli taivu itse puhumaan sitä. Ymmärränhän minäkin englantia mutta kun sitä itse joutuu puhumaan niin kädet käy mukana. Mutta; omasta kokemuksesta - putkiliikeestä puhuttaessa - olen törmännyt myös jo parin-kolmenkymmenen tietämillä oleviin nuorukaisiin, jotka eivät helminippaa osaa suomeksi pyytää. Surkeatahan se on mutta syy siihen, että pakkoruotsi ja pakkosuomi on paras pitää voimassa ainakin rannikolla. Vastakkainasettelua on syytä välttää kaikissa olosuhteissa ja pyrkiä siihen, että ihmiset tajuaa toisiansa.

        Ylimielinen paskanpuhe ja pilkunnussiminen voidaan jättää niille, joille se on elämän tarkoitus. Ihmisten on kuitenkin paras ymmärtää toisiaan, puhutaan sitten suomea, ruotsia, mansea tai venäjää.


      • avarakatsanto kirjoitti:

        Kalle, Kalle älä sorru mutuiluun. Puhu vaan niistä asioista, joista tiedät.

        Minä TIEDÄN, että mannersuomessa asuu ruotsia äidinkielekseen puhuvia, jotka eivät pärjää esimerkiksi putkiliikkeessä suomen kielellä. Toki vuosia on kertynyt niin paljon, että siedän, hyväksyn ja ymmärrän vanhoja mummoja ja pappoja, jotka eivät vaan syystä tai toisesta ole olleet kiinnostuneet tai halukkaita oppimaan sitä suomen kieltä vaan kommunikointi heidän kanssa täytyy tehdä ruotsiksi. No, kyllä hekin pääasiassa ymmärtävät suomen kieltä vaikkei kieli taivu itse puhumaan sitä. Ymmärränhän minäkin englantia mutta kun sitä itse joutuu puhumaan niin kädet käy mukana. Mutta; omasta kokemuksesta - putkiliikeestä puhuttaessa - olen törmännyt myös jo parin-kolmenkymmenen tietämillä oleviin nuorukaisiin, jotka eivät helminippaa osaa suomeksi pyytää. Surkeatahan se on mutta syy siihen, että pakkoruotsi ja pakkosuomi on paras pitää voimassa ainakin rannikolla. Vastakkainasettelua on syytä välttää kaikissa olosuhteissa ja pyrkiä siihen, että ihmiset tajuaa toisiansa.

        Ylimielinen paskanpuhe ja pilkunnussiminen voidaan jättää niille, joille se on elämän tarkoitus. Ihmisten on kuitenkin paras ymmärtää toisiaan, puhutaan sitten suomea, ruotsia, mansea tai venäjää.

        Kuule, Kalle tietää, että mannersuomesta löytyy monta suomalaista, jotka eivät pärjää suomenkielellä putkiliikkeessä.

        .................


      • avarakatsanto kirjoitti:

        Kalle, Kalle älä sorru mutuiluun. Puhu vaan niistä asioista, joista tiedät.

        Minä TIEDÄN, että mannersuomessa asuu ruotsia äidinkielekseen puhuvia, jotka eivät pärjää esimerkiksi putkiliikkeessä suomen kielellä. Toki vuosia on kertynyt niin paljon, että siedän, hyväksyn ja ymmärrän vanhoja mummoja ja pappoja, jotka eivät vaan syystä tai toisesta ole olleet kiinnostuneet tai halukkaita oppimaan sitä suomen kieltä vaan kommunikointi heidän kanssa täytyy tehdä ruotsiksi. No, kyllä hekin pääasiassa ymmärtävät suomen kieltä vaikkei kieli taivu itse puhumaan sitä. Ymmärränhän minäkin englantia mutta kun sitä itse joutuu puhumaan niin kädet käy mukana. Mutta; omasta kokemuksesta - putkiliikeestä puhuttaessa - olen törmännyt myös jo parin-kolmenkymmenen tietämillä oleviin nuorukaisiin, jotka eivät helminippaa osaa suomeksi pyytää. Surkeatahan se on mutta syy siihen, että pakkoruotsi ja pakkosuomi on paras pitää voimassa ainakin rannikolla. Vastakkainasettelua on syytä välttää kaikissa olosuhteissa ja pyrkiä siihen, että ihmiset tajuaa toisiansa.

        Ylimielinen paskanpuhe ja pilkunnussiminen voidaan jättää niille, joille se on elämän tarkoitus. Ihmisten on kuitenkin paras ymmärtää toisiaan, puhutaan sitten suomea, ruotsia, mansea tai venäjää.

        Vielä yksi asia - jos ei pärjää suomenkielellä mannersuomessa niin eiköhän tämän pienen pienen vähemmistön pitäisi opetella suomenkieli sen sijaan että koko valtakunta opettelee heidän murteensa.
        Tätä mieltä on Kalle ja se on melko loogistakin - miksi valtavan enemmistön pitäisi opetella kutistuvan vähemmistön kieli kun luonnollista olisi, että vähemmistö opettelisi enemmistön kielen??

        Onko sinulla siihen mitään motiivia ja perustelua?

        ..............


      • antipunikki kirjoitti:

        Kuule, Kalle tietää, että mannersuomesta löytyy monta suomalaista, jotka eivät pärjää suomenkielellä putkiliikkeessä.

        .................

        Näinhän se on Kalle.

        Mutta minä ajattelisin maailmaa pidemmälle ja kaukonäköisemmin kuin tämän päivän yliaktiivinen yhteiskunta edes sallisi. Minä katson maailman menoa; katselen Ukrainaa ja katselen EU:ta, Natoa, katselen jumalauta jopa isistä Irakissa ja nyt Syyriassa...

        Minä näen, että kaikki toimet, jotka tähtäävät yhteisymmärrykseen ja sovussaelämiseen oman kansan kesken niin ne ovat hyväksyttäviä. Viilaamista niissä voi olla mutta kuitenkin. On hyvä, että meillä on pakkoruotsi ja pakkosuomi. Maailma muuttuu niin nopeasti, että joskus voi taas olla edessä se, että tarvitsemme yhtenäistä kansakuntaa. Ja silloin meidän kaikkien on seistävä samassa linjassa samalla rintamalla. Sisäisiä kiistoja ristiriitoja ei saa olla.

        Minun näkemys eikä se täysin ehdoton ole. Mitä Sodankyläläinen tai Imatralainen ruotsin kielellä tekee niin on toinen juttu; ehkä norja tai venäjä olisi parempi?


      • avarakatsanto kirjoitti:

        Näinhän se on Kalle.

        Mutta minä ajattelisin maailmaa pidemmälle ja kaukonäköisemmin kuin tämän päivän yliaktiivinen yhteiskunta edes sallisi. Minä katson maailman menoa; katselen Ukrainaa ja katselen EU:ta, Natoa, katselen jumalauta jopa isistä Irakissa ja nyt Syyriassa...

        Minä näen, että kaikki toimet, jotka tähtäävät yhteisymmärrykseen ja sovussaelämiseen oman kansan kesken niin ne ovat hyväksyttäviä. Viilaamista niissä voi olla mutta kuitenkin. On hyvä, että meillä on pakkoruotsi ja pakkosuomi. Maailma muuttuu niin nopeasti, että joskus voi taas olla edessä se, että tarvitsemme yhtenäistä kansakuntaa. Ja silloin meidän kaikkien on seistävä samassa linjassa samalla rintamalla. Sisäisiä kiistoja ristiriitoja ei saa olla.

        Minun näkemys eikä se täysin ehdoton ole. Mitä Sodankyläläinen tai Imatralainen ruotsin kielellä tekee niin on toinen juttu; ehkä norja tai venäjä olisi parempi?

        Näihän se on ja siksi meidän pienen kansan pitäisi ensisijassa opiskella maailmankieliä eikä haaskata aikaamme toisen pienen ja mitättömän kielen opiskeluun. Saksa, venäjä, tai espanja olisivat paljon tärkeämpiä kieliä kansainvälistyvässä maailmassa kuin kuin ruotsinkieli.

        Siis miksi meidän pitäisi opiskella toista maailmanlaajuisesti katsottuna täysin mitätöntä kieltä - eikö riitä että äidinmaidossa saimme tämän suomenkielen, jolla ei pärjää edes puheittesi mukaan kunnolla Suomessa.

        ..................


      • antipunikki kirjoitti:

        Näihän se on ja siksi meidän pienen kansan pitäisi ensisijassa opiskella maailmankieliä eikä haaskata aikaamme toisen pienen ja mitättömän kielen opiskeluun. Saksa, venäjä, tai espanja olisivat paljon tärkeämpiä kieliä kansainvälistyvässä maailmassa kuin kuin ruotsinkieli.

        Siis miksi meidän pitäisi opiskella toista maailmanlaajuisesti katsottuna täysin mitätöntä kieltä - eikö riitä että äidinmaidossa saimme tämän suomenkielen, jolla ei pärjää edes puheittesi mukaan kunnolla Suomessa.

        ..................

        Yritin kertoa, että miksi.

        Kiinakin olisi tärkeä kieli osata.


      • avarakatsanto kirjoitti:

        Yritin kertoa, että miksi.

        Kiinakin olisi tärkeä kieli osata.

        Niin olisi.
        Ruotsinkielelle ei Suomessa ole mitään todellista tarvetta.

        ................


      • Avara?
        avarakatsanto kirjoitti:

        Yritin kertoa, että miksi.

        Kiinakin olisi tärkeä kieli osata.

        Pakkoruotsituksessa ei ole MITÄÄN avarakatseista, vaan se on viimeinen kylmän sodan aikainen jäänne. Tämä on TOTUUS!


      • iiririrririririririr
        Avara? kirjoitti:

        Pakkoruotsituksessa ei ole MITÄÄN avarakatseista, vaan se on viimeinen kylmän sodan aikainen jäänne. Tämä on TOTUUS!

        Miten ruotsinkieli liittyy kylmäänsotaan? Ruotsi on hienokieli jonka avulla muiden pohjoismaiden ja saksankielen opiskelu on helpompaa. Suomessa on paljon ruotsinkielisiä joten kanssakäyminen heidän kanssaan helpottuu. Ruotsi on tärkeimpiä kauppakumppaneita joten kauppa ja tuotteiden myyminen meidän kielellämme on helpompaa ja suorempaa. Ruotsi on kaksikielisen suomen toinen virallinen kieli.


      • iiririrririririririr kirjoitti:

        Miten ruotsinkieli liittyy kylmäänsotaan? Ruotsi on hienokieli jonka avulla muiden pohjoismaiden ja saksankielen opiskelu on helpompaa. Suomessa on paljon ruotsinkielisiä joten kanssakäyminen heidän kanssaan helpottuu. Ruotsi on tärkeimpiä kauppakumppaneita joten kauppa ja tuotteiden myyminen meidän kielellämme on helpompaa ja suorempaa. Ruotsi on kaksikielisen suomen toinen virallinen kieli.

        Justiinsa näin. Nätisti ilmaistu.


      • antipunikki kirjoitti:

        Vielä yksi asia - jos ei pärjää suomenkielellä mannersuomessa niin eiköhän tämän pienen pienen vähemmistön pitäisi opetella suomenkieli sen sijaan että koko valtakunta opettelee heidän murteensa.
        Tätä mieltä on Kalle ja se on melko loogistakin - miksi valtavan enemmistön pitäisi opetella kutistuvan vähemmistön kieli kun luonnollista olisi, että vähemmistö opettelisi enemmistön kielen??

        Onko sinulla siihen mitään motiivia ja perustelua?

        ..............

        Minä tykkään, että maailma menee päin helvettiä jos kaikki muuttuvat tunteettomiksi roboteiksi ja alkavat pohtia maailmaa ainoastaan logiikan ja matematiikan kautta. Kohta synnymme lakimiehiksi ja kuolemme mitään koskaan näkemättä ja kokematta ja tuntematta.

        Katsos minusta asia on niin, että enemmistö miten "valtava" tahansa ja vähemmistö miten "mitätön" tahansa niin onkaan niin se ei ole keneltäkään pois jos ymmärrämme toisiamme jo koulutuksen kautta. Voisimme hyvin opiskella saameakin.

        Enempää en tästä aiheesta enää jaksa kirjoittaa. Mielipiteeni on jo ilmaistu. On se oikea tai väärä niin se on minun mielipiteeni.


      • tjänsteman
        iiririrririririririr kirjoitti:

        Miten ruotsinkieli liittyy kylmäänsotaan? Ruotsi on hienokieli jonka avulla muiden pohjoismaiden ja saksankielen opiskelu on helpompaa. Suomessa on paljon ruotsinkielisiä joten kanssakäyminen heidän kanssaan helpottuu. Ruotsi on tärkeimpiä kauppakumppaneita joten kauppa ja tuotteiden myyminen meidän kielellämme on helpompaa ja suorempaa. Ruotsi on kaksikielisen suomen toinen virallinen kieli.

        Hienoudesta en tiedä mutta ainakin omassa virassani saan pari sataa kuussa lisää että ymmärrän ja puhun auttavaa ruotsia. Siihen ei tarvita sen enempää kuin lukion seiska ja kirjotusten B.


      • avarakatsanto kirjoitti:

        Minä tykkään, että maailma menee päin helvettiä jos kaikki muuttuvat tunteettomiksi roboteiksi ja alkavat pohtia maailmaa ainoastaan logiikan ja matematiikan kautta. Kohta synnymme lakimiehiksi ja kuolemme mitään koskaan näkemättä ja kokematta ja tuntematta.

        Katsos minusta asia on niin, että enemmistö miten "valtava" tahansa ja vähemmistö miten "mitätön" tahansa niin onkaan niin se ei ole keneltäkään pois jos ymmärrämme toisiamme jo koulutuksen kautta. Voisimme hyvin opiskella saameakin.

        Enempää en tästä aiheesta enää jaksa kirjoittaa. Mielipiteeni on jo ilmaistu. On se oikea tai väärä niin se on minun mielipiteeni.

        Niin aivan oikein. Ehkä pakkosaame pitäisikin olla pakkoruotsin vaihtoehto - yhtä järkiä valintoja molemmat.

        Joka tapauksessa totuus ei muutu miksikään ja ruotsinkieli ei pitäisi olla pakollinen kouluaine Suomessa sillä hurrit opiskelevat myös englantia ja näin jos suomenkieli ei suomalaiselta suju niin käytettäköön englantia suomalaisten väliseen kommunikointiin - eikä ruotsinkieltä.

        Vaikka oikeastaan Kallen mielestä ruotsinkielistä kantaväestöä pitäisi maassamme kohdella juuri samoin kuin suomenkielistä kantaväestöä on kohdeltu Ruotsissa.
        Jos et siitä kohtelusta mitään tiedä niin otahan poju selvää asioista - kysy vaikka hurrilta asiasta, josko tämä tietäisi.

        ...............................


      • antipunikki kirjoitti:

        Niin aivan oikein. Ehkä pakkosaame pitäisikin olla pakkoruotsin vaihtoehto - yhtä järkiä valintoja molemmat.

        Joka tapauksessa totuus ei muutu miksikään ja ruotsinkieli ei pitäisi olla pakollinen kouluaine Suomessa sillä hurrit opiskelevat myös englantia ja näin jos suomenkieli ei suomalaiselta suju niin käytettäköön englantia suomalaisten väliseen kommunikointiin - eikä ruotsinkieltä.

        Vaikka oikeastaan Kallen mielestä ruotsinkielistä kantaväestöä pitäisi maassamme kohdella juuri samoin kuin suomenkielistä kantaväestöä on kohdeltu Ruotsissa.
        Jos et siitä kohtelusta mitään tiedä niin otahan poju selvää asioista - kysy vaikka hurrilta asiasta, josko tämä tietäisi.

        ...............................

        Koetapa nyt oppia käyttäytymään. Vanha mies.

        Kauanko olet nyt istunut neljän seinän sisällä nettiä tuijottaen? Kymmenen vuotta? Viisitoista?

        Mene ulos - ei se ulkoilma ja puistot niin pelottavia ole - ja vedä vähän raitista ilmaa keuhkoihisi.

        Koeta opetella käyttäytymään. Älä ala pojittelemaan ja jätä paskottelut kymmenvuotiaille.


      • avarakatsanto kirjoitti:

        Koetapa nyt oppia käyttäytymään. Vanha mies.

        Kauanko olet nyt istunut neljän seinän sisällä nettiä tuijottaen? Kymmenen vuotta? Viisitoista?

        Mene ulos - ei se ulkoilma ja puistot niin pelottavia ole - ja vedä vähän raitista ilmaa keuhkoihisi.

        Koeta opetella käyttäytymään. Älä ala pojittelemaan ja jätä paskottelut kymmenvuotiaille.

        No, miten on, poju, joko olet selvittänyt itsellesi suomenkielisen alkuperäisväestön kohtelun Ruotsissa?
        Eikö meidän pitäisi kohdella hurreja samoin - tasapuolisuuden nimessä?

        Olisi muuten melko tärkeää, että maamme suomenkielistä valtaväestöä informoitaisiin paremmin siitä kohtelusta, jonka suomenkielistä vähemmistöä Ruotsissa kohdeltiin - se ehkä avaisi uusia näköaloja pakkoruotsi keskusteluun.

        Sinä taidat tietää asiasta mutta haluat vaieta siitä. Miksi?

        ....................


      • hkgkhkkhk
        antipunikki kirjoitti:

        No, miten on, poju, joko olet selvittänyt itsellesi suomenkielisen alkuperäisväestön kohtelun Ruotsissa?
        Eikö meidän pitäisi kohdella hurreja samoin - tasapuolisuuden nimessä?

        Olisi muuten melko tärkeää, että maamme suomenkielistä valtaväestöä informoitaisiin paremmin siitä kohtelusta, jonka suomenkielistä vähemmistöä Ruotsissa kohdeltiin - se ehkä avaisi uusia näköaloja pakkoruotsi keskusteluun.

        Sinä taidat tietää asiasta mutta haluat vaieta siitä. Miksi?

        ....................

        Suomenkielinen alkuperäisväestön?? Wtf?
        Mitä alkuperäisväestöä ruotsissa asui mäenkieliset vai mitkä?
        Koita sinä ensin miettiä mistä mistä puhut!!


      • Täysin väärin!
        iiririrririririririr kirjoitti:

        Miten ruotsinkieli liittyy kylmäänsotaan? Ruotsi on hienokieli jonka avulla muiden pohjoismaiden ja saksankielen opiskelu on helpompaa. Suomessa on paljon ruotsinkielisiä joten kanssakäyminen heidän kanssaan helpottuu. Ruotsi on tärkeimpiä kauppakumppaneita joten kauppa ja tuotteiden myyminen meidän kielellämme on helpompaa ja suorempaa. Ruotsi on kaksikielisen suomen toinen virallinen kieli.

        Ensinnäkin käsitys ruotsin kielen "hienoudesta" on täysin subjektiivinen. Minun mielestäni se ei ole yhtään sen hienompi kuin muutkaan kielet.

        Toiseksi tuo väite ruotsin portista muihin kieliin on naurettava ja epälooginen. Se on ammuttu alas jo kauan sitten. Tottakai kannattaa lukea sitä kieltä suoraan, mitä kokee tarvitsevansa.

        Kolmanneksi Suomi käy yhtä paljon kauppaa myös Venäjän ja Saksan kanssa. Eli pakkovenäjä ja pakkosaksa pitäisi olla myös!? Sitä paitsi. Englanti on kansainvälinen kaupan kieli ja sitä käytetään kaikkien maiden kanssa., myös Ruotsin.

        Neljänneksi Suomi ei ole aidosti kaksikielinen muuta kuin pieneltä osaltaan.

        Viidenneksi Suomessa ei ole virallisia kieliä. Tämä fakta on todettu kahdesta ministeriöstä.

        Summa summarum: Kaikki meni siis kommentissasi pieleen! Se oli näennäisen asiallinen, mutta pelkkää potaskaa. Ei pidä tulla keskustelemaan "ammattilaisten" eli kieliaktiivien kanssa tai ainakaan väittämään heitä vastaan.


      • niinpäs.
        tjänsteman kirjoitti:

        Hienoudesta en tiedä mutta ainakin omassa virassani saan pari sataa kuussa lisää että ymmärrän ja puhun auttavaa ruotsia. Siihen ei tarvita sen enempää kuin lukion seiska ja kirjotusten B.

        Tuohan on tämän svekokratiamme perusidea eli lahjotaan kanslaisia opettelemaan ja lukemaan turhaa kieltä. Pakkovirkaruotsi tulee poistaa koulujen pakkoruotsin myötä.


      • hkgkhkkhk kirjoitti:

        Suomenkielinen alkuperäisväestön?? Wtf?
        Mitä alkuperäisväestöä ruotsissa asui mäenkieliset vai mitkä?
        Koita sinä ensin miettiä mistä mistä puhut!!

        Niin, Kalle puhuu todellakin suomenkielisestä alkuperäisväestöstä Ruotsissa.
        Meänkielen katsottiin olleen suomenlielen murre aina 70-luvulle asti joten Kalle puhuu suomenkielestä ja sitä puhuneesta alkuperäisväestöstä.

        Lue ja hämmästy:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Meänkieli

        "Ennen 1970-lukua Norrbottenin läänin suomalaisilla ei kuitenkaan vielä ollut omaa kirjakieltä eikä juuri kukaan pitänyt puhumaansa kieltä muuna kuin suomen murteena"

        Siis Kalle puhuu Ruotsissa asuvasta suomenkielisesta alkuperäisväestöstä ja heidän kohtelustaan kotimaassaan.
        Kohdelkaamme siis ruotsinkielisiä Suomessa niinkuin suomenkielistsä alkuperäisväestöä on kohdeltu Ruotsissa.

        Ja pakkoruotsi romukoppaan - ja heti.

        .....................


    • deth

      Kommunistit eivät tiettävästi kannata minkään kielen pakko-opetusta. Kommunistit kannattvat mahdollisimman laajaa kielisivistystä.
      Kommunistit kannattavat yleistä koulujärjestelmää yksityisopetuksen sijaan (sekin voi olla eriyistapauksissa) ja kouluille laaditun oppisuunnitelman noudattamista. Jos se on pakkoa niin sitä se on. Laskutaito ym. on opiskeltava.
      Ylipäänsä pakkoruotsia ei ole. On historiallinen jäänne ruotsinkielisestä Suomesta, jolloin virkakieli oli ruotsi.
      Minua auttoi ruotsin osaaminen muissa germaanisissa kielissä.

    • Siksituenperussuomea

      KIELIÄ EI OPETELLA SEN TAKIA ETTÄ VOIDAAN KAUPAN MYYJÄNÄ
      (1500 KUUSSA) PALVELLA VENÄLÄISIÄ TAI RUOTSALAISIA TURISTEJA

      vaan siksi että opiskellessa tohtoriksi osataan käyttää oman ammatin hankintaan
      ammattikirjallisuutta ja että opituilla kielillä on myös olemassa materiaalia
      eikä vain jotain venäläistä pornoa ja poliittista sensuuria


      Kommunistit ovat oppimatomia ja luulevat että laaja kielisivistys on etu

      sen saavuttamiseksi käytettyihin resursseihin verrattuna

      Kommunistit ovat postmoderneja höperehtijöitä joiden Kremlin ohjaus
      on sortunut

      nyt ne kannattavat mitä tahansa, laajaa (ts. turhaa) kieliopetusta,
      muslimia ja jos mitä

      Ei kenenkään kannata opetella yleisessä kansan koulussa aymaraa,
      melanesian pidginiä, tanskaa ja urdua

      Suomessa pakollisiksi kieliksi riittää suomi ja englanti koulussa
      ja yksikielisyys yhteiskunnassa (ts. ei voida vaatia käännöstä englanniksi)

      Sitten (lukiossa, ammattikorkeassa, yliopistossa) seuraavat panostettavat
      kielet ovat saksa ja tai ranska

      siinä oikea setti

      sen sijaan marsismi senilismiä tai pakkoruotsia ei tarvita

      Menneisyytensä takia monet komut ovat pakkoruotsittajia kuten Jakke Jakuttaja
      ja Ilkka siristian pjörklund

      Kommunisti rakastaa työväenlasten kyykytystä pakkoruotsilla
      Vapaus on kommunistille vaarallista

      Vapaus on paljon paljon tärkeämpää kuin solidasrisuus tai tasa-arvo
      tai kukkahattupostmodernismi

      • ljjöböönnö

        No siinäpä persujen älykkö todisti että stereotypiat persujen yksinkertaisuudesta on totta.


      • Haloo?
        ljjöböönnö kirjoitti:

        No siinäpä persujen älykkö todisti että stereotypiat persujen yksinkertaisuudesta on totta.

        Kommentti oli hieman sekava, mutta asiaa täynnä. Sen sijaan SINUN kommenttisi on yhtä tyhjän kanssa. Et pysty väittelemään ja keskityt solvaamaan.


      • lknöknnnn
        Haloo? kirjoitti:

        Kommentti oli hieman sekava, mutta asiaa täynnä. Sen sijaan SINUN kommenttisi on yhtä tyhjän kanssa. Et pysty väittelemään ja keskityt solvaamaan.

        Väittelemään,mistä? Siitä että teksti oli aivoton räpellys jonka rinnalla ala-asteen aineetkin vaikuttaa laatulukemiselta.


      • Timo Espoosta
        ljjöböönnö kirjoitti:

        No siinäpä persujen älykkö todisti että stereotypiat persujen yksinkertaisuudesta on totta.

        Mutta sopii hyvin tänne sivistymättömien ja tietämättömien kommunistien palstalle.

        Keitäs muuten nämä "Persut" ovat, kun komulit niistä niin mielellään puhuvat? Tarkoitatko niitä, joiden puolueella on 39 kansanedustajaa ja 3 meppiä ihan vaaleilla valittuna? Siinähän on 39 3 enemmän kuin komulipuolueilla yhteensä. Ottaa koville edelleen?


    • Onhan se hyvä osata edes hieman ruotsinkieltä jos tuo itäraja alkaa vyörymään päälle ja joutuu väistämään länteen. Siinähän se on ensimmäisenä vastassa syli leveällä tuo niin ystävällinen Svea-mamma.

      • Väärin!

        Ruotsi on Suomen todellinen periviholinen, ei suinkaan Venäjä. Jokainen historiansa lukenut tietää sen.

        Muuten. Koko Pohjanmaan etelärannikko tyhjeni veneistä, kun ruotsinkieliset asevelvolliset soutivat emomaahansa turvaan vuoden 1944 suurhyökkäyksen aikana.

        Kuulutko sinä samaan porukkaan? Ainakin kuulostaa siltä. Mikset sitten lähde jo NYT sinne Ruotsiin? Molempien maiden älykkyysosamäärä kohenisi.


    • Kapalle

      Suomen ruotsalaiset ovat asuneet täällä satoja vuosia, eivätkä ole vieläkään oppineet suomea. Ovatko he tyhmiä ja sisäsiitoisia? Onko suomalaisen, suomea äidinkielenään puhuvan pakko opiskella jotain minikieltä, jos pieni kansanosa, suomenruotsalaiset ovat vajaataitoisia?

    • singe

      SKP ja KTP kannattavat pakkoruotsia.
      SKP ja KTP kannattavat pakkomatematiikkaa.
      SKP ja KTP kannattavat pakkofysiikkaa.

      Persujen natsihenkiset kannattavat pakkonatoa.
      Ne kannattavat pakkohitlerin oppeja.
      Ne kannattavat katteetonta r.yssänvihaa.
      Persunatsit kannattavat aluevaltauksia.
      Persunatsit kannattavat Kokoomus puolueen lakkauttamista.

      Persunatsit pelkureina eivät uskalla avoimesti ottaa esiin juutalaisvihaa ja korvaavat sen ruotsalaisvihalla.
      Mitä sinä kannatat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe