Ymmärrätkö ihmisiä, joiden mielestä purjehdus on tylsää?

Jolla-kaveri

Minulla on jollilla (huvikseen kilpaa) purjehtiva kaveri, jonka mielestä matkapurjehdus on tappavan tylsää. Mökillä hän viihtyy, mutta ei veneessä.

Ymmärrättekö tätä näkökulmaa? Ymmärtäisin, jos ei ollenkaan pidä veneilystä, mutta kun kerran jollilla purjehtii, niin mikä matkapurjehduksessa on niin tympeää?

41

696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten vasta

      Matkapurjehdukseen pääsee sisään vasta kun on tehnyt pitkäkestoisemman useamman viikon purjehduksen, Ei sitä ennen.

    • ...

      Ymmärrän toki. Kilpapurjehdus on ihan eri juttu kun matkapurjehdus. Kilpailu (erityisesti jollilla) on vauhdikasta, nopeatempoista ja lyhytaikaista mittelöä jossa voitetaan jotain (tai hävitään). Matkapurjehdus on hidasta ja rauhallista matkantekoa.

    • Bossu

      Mulle on tullut sellainen kuva, että aktiiviset jollailijat aika usein eivät ole matkapurjehtijoita. Jollalla purjehtiminen on aktiivista urheilua, jossa on vauhtia ja jännitystä, joita taas matkapurjehduksessa on vain kovemmalla tuulella.

    • maxi682

      Purjehdin 1980-1990 sen jälkeen asunto-vaunulla ympäri eurooppaa.

      Tänään vanhana haluaisin taas mutta mutkia matkassa haluta yksin.

      Haluaisin olla atlannilla kovassa myrskyssä, siitä on pieni kokemus vene oli maxi68 aallon huipulta alas oli paljon suurempi kuin 6,80 tuuli oli pois pohjalla, ranta melko lähellä siksi suuret aallot hyvin kuitenkin meni.

      Käytetyt veneet ovat hyvin halpoja Ruotsissa tänään, tosin moni myyjä ei tiedä totuutta.

    • ymmärrän...

      Kilpapurjehdus jollalla on todella aivan eri asia kuin matkapurjehdus köliveneellä. Yhteistä ovat vain tuuli ja purjeet. Voisi tietenkin kuvitella mökkelilyn olevan vielä kertaluokkaa matkapurjehdusta tylsempää, mutta ehkä sitten ne vähäisetkin yhtäläisyydet jollapurjehduksen kanssa ovat liikaa. Tiedän kyllä kovan tason jollapurjehtijoita, joista toiset siirtyvät sujuvasti kisan jälkeen matkaveneen pinnaan ja toisia, joita ei ajatus vähempää voisi kiinnostaa.

      Asuntovaunuun tai matkailuautoon minua ei ikinä tulla saamaan. Köliveneillä kyllä purjehdin sekä kilpaa että matkaa ja sekä ratakisoja että avomerikisoja. En osaa sanoa, innostuisinko mökistä, jos fysiikka alkaisi pettää purjehdusta pahasti haittaavasti. Pointti on, että olemme yksilöitä.

      • Moottoriveneilijä

        Kuinka kauan jollapurjehtijalta kuluu oppia purjehtimaan köliveneellä? Köliveneen hallitsevat kai voivat siirtyä suoraan jollaan sen enempiä opettelematta.


      • merikarhu 69
        Moottoriveneilijä kirjoitti:

        Kuinka kauan jollapurjehtijalta kuluu oppia purjehtimaan köliveneellä? Köliveneen hallitsevat kai voivat siirtyä suoraan jollaan sen enempiä opettelematta.

        Taitaapi asia olla päinvastoin. Mitä isompi vene, sen vähemmän ymmärtää purjehduksesta.


      • merikarhu 69

      • Turhaa mutua
        merikarhu 69 kirjoitti:

        Taitaapi asia olla päinvastoin. Mitä isompi vene, sen vähemmän ymmärtää purjehduksesta.

        No höpön pöpön. Minä osaan purjehtia miyätä tahansa jollaa tai pikkuvenettä, mutta niiden purjehtijat eivät varmasti kaikki hallitse 51-jalkaista kölivenettäni.


      • ei mutua
        Turhaa mutua kirjoitti:

        No höpön pöpön. Minä osaan purjehtia miyätä tahansa jollaa tai pikkuvenettä, mutta niiden purjehtijat eivät varmasti kaikki hallitse 51-jalkaista kölivenettäni.

        Todellakin, jollapurjehtijalta menee luultavasti koko päivä opetella ison veneen tuntuma ja sen hallinta moottorilla. Eihän isossa veneessä muuta opeteltavaa ole. Tietyn veneyksilön varustus ja heloitus on toinen asia, mutta se onkin venekohtainen.


      • Antilla 36
        Turhaa mutua kirjoitti:

        No höpön pöpön. Minä osaan purjehtia miyätä tahansa jollaa tai pikkuvenettä, mutta niiden purjehtijat eivät varmasti kaikki hallitse 51-jalkaista kölivenettäni.

        Noin sanoi aikoinaan yksi todella kokenut kölivenepurjehtija kaverini minulle. Taisi kaveri päästä Laserillani 50m rannasta, kun oli ensimmäisen kerran nurin. Onneksi pääsi omin avuin takaisjn rantaan.
        Väittäisin, että jollapurjehtijat osaavat purjehtia venettä kuin venettä keskimäärin huomattavasti paremmin, kuin keskiverto kölivenepurjehtija. Sinun 51 jalkaisen hallitseminen satamamanövereissä on sitten eri juttu. Nyt olikin kyse purjehtimisen osaamisesta ei moottoriajosta.


      • Turhaa mutua
        Antilla 36 kirjoitti:

        Noin sanoi aikoinaan yksi todella kokenut kölivenepurjehtija kaverini minulle. Taisi kaveri päästä Laserillani 50m rannasta, kun oli ensimmäisen kerran nurin. Onneksi pääsi omin avuin takaisjn rantaan.
        Väittäisin, että jollapurjehtijat osaavat purjehtia venettä kuin venettä keskimäärin huomattavasti paremmin, kuin keskiverto kölivenepurjehtija. Sinun 51 jalkaisen hallitseminen satamamanövereissä on sitten eri juttu. Nyt olikin kyse purjehtimisen osaamisesta ei moottoriajosta.

        Rohkeasti väitän edelleen, että keskimääräinen jollapurjehtija on ainakin vähän jännittynyt, kun nostan spinnun ja pyydän ruoriin yli 8 m/s tuulessa. Melkein rohkenisin myös väittää, että jiippi edellyttää ainakin vartin harjoittelua pelkällä jollakokemuksella. Toki se sitten sen jälkeen menee kuin vettä vaan. Minulta kesti monta vuotta oppia kaikki jutut, mutta se tietysti johtuu siitä, että olen vanha ja hidas, enkä kokenut jollapurjehtija.

        Mutta joo... tottakai Laserin osaajalle iso kölivene on "piece of cake".

        Olen kokeillut Laseria. Oli vähän haasteita pystyssä pysymisessä, se on totta. Mutta ihan kivaahan se oli, eikä kovin vaikeaa.


      • niinhän se...
        Turhaa mutua kirjoitti:

        Rohkeasti väitän edelleen, että keskimääräinen jollapurjehtija on ainakin vähän jännittynyt, kun nostan spinnun ja pyydän ruoriin yli 8 m/s tuulessa. Melkein rohkenisin myös väittää, että jiippi edellyttää ainakin vartin harjoittelua pelkällä jollakokemuksella. Toki se sitten sen jälkeen menee kuin vettä vaan. Minulta kesti monta vuotta oppia kaikki jutut, mutta se tietysti johtuu siitä, että olen vanha ja hidas, enkä kokenut jollapurjehtija.

        Mutta joo... tottakai Laserin osaajalle iso kölivene on "piece of cake".

        Olen kokeillut Laseria. Oli vähän haasteita pystyssä pysymisessä, se on totta. Mutta ihan kivaahan se oli, eikä kovin vaikeaa.

        Spinnujiippi on melkein joka veneessä vähän erilainen. Mutta yhden tai kahden jiipin harjoittelun jälkeen, kun köydet on löydetty ja askelmerkit paikoillaan, jollapurjehtija pitää spinnun vedossa jiipin aikana. Yli 8 m/s tuuli ei ole mikään erityinen juttu, on minulla ollut sen verran jollapurjehtijoita veneessä että tiedän. Ei ne meidän köliveneet ihmeitä vaadi, pappaveneitä ne ovat kuitenkin jollien jälkeen. Varmaan se vartti opetteluun menee, mutta se on todella lyhyt aika.

        Laser on optarin jälkeen seuraavaksi yksinkertaisin vene heloitukseltaan. Mutta menepä katsomaan vaikka 470-jollaa ja yritä keksiä, mitä esillä olevat säädöt tekevät. Tai yritäpä saada 49er edes keskituulessa kääntymään kryssiltä lenssille.


      • Antilla-36
        Turhaa mutua kirjoitti:

        Rohkeasti väitän edelleen, että keskimääräinen jollapurjehtija on ainakin vähän jännittynyt, kun nostan spinnun ja pyydän ruoriin yli 8 m/s tuulessa. Melkein rohkenisin myös väittää, että jiippi edellyttää ainakin vartin harjoittelua pelkällä jollakokemuksella. Toki se sitten sen jälkeen menee kuin vettä vaan. Minulta kesti monta vuotta oppia kaikki jutut, mutta se tietysti johtuu siitä, että olen vanha ja hidas, enkä kokenut jollapurjehtija.

        Mutta joo... tottakai Laserin osaajalle iso kölivene on "piece of cake".

        Olen kokeillut Laseria. Oli vähän haasteita pystyssä pysymisessä, se on totta. Mutta ihan kivaahan se oli, eikä kovin vaikeaa.

        Aivan totta puhut. Kaikki uusi jännittää ja vaatii opettelua. Kysymyshän ei ollut siitä. Nythän jo itsekin myönsit, että jollapurjehtijalta menee ainakin vartti oppia spinnujiippi veneelläsi ja sinulta meni vuosia ;-) Ei se mielestäni ihan noin mene, mutta kun jollapurjehtija mokaa kovantuulen jiipin, hän ui joka kerta. Kun kölivenepurjehtija mokaa kovantuulen jiipin, niin spinnu lepattaa hetken ja vene kallistuu. Joskus jotain hajoaakin, kun voimat ovat suuria. Jollapurjehtijat käyvät treenaamassa kovan tuulen jiippejä, kun köliveneilijät pääsääntöisesti välttävät niitä. Siitä se kokemusero tulee. En tiedä onko sinulla jollataustaa. Itselläni on, mutta olen purjehtinut koko ikäni myös köliveneillä. Myös tuollaisllla 50 jalkaisilla esim. Sardinian Swan regatassa ruorimiehenä. Uskoisin siis tietäväni mistä puhun, vaikka oma köliveneeni onkin vain vanha 36 jalkainen ja spinnukin vain 80m2.


      • kaikilla pääsee
        ei mutua kirjoitti:

        Todellakin, jollapurjehtijalta menee luultavasti koko päivä opetella ison veneen tuntuma ja sen hallinta moottorilla. Eihän isossa veneessä muuta opeteltavaa ole. Tietyn veneyksilön varustus ja heloitus on toinen asia, mutta se onkin venekohtainen.

        mopo - moottoripyörä
        henkilöauto - kuorma-auto
        Cessna - MD11
        hävittäjä - avaruussukkula
        Suokki - Mariella


        onhan noita...


    • Mökkeilijä

      Minä tykkään mökkeilystä ja jollapurjehduksesta. Tukevat toinen toisiaan hyvin.

      Mökillä on rento olla ja saa nukuttua paremmin kuin veneessä. Varsinkin saunominen ja uiminen helteillä piristää.

      Jollapurjehdus taas on sitä ns. mukavaa tekemistä mökillä. Vauhdikasta ja käy pienestä urheilusuorituksesta, jonka jälkeen taas mukava viettää rauhallinen ilta mökillä. Syödä hyvin ja saunoa.

      Matkapurjehduksestakin on runsaasti kokemusta ja kyllä sekin on mukavaa, mutta aikansa kutakin. Nyt on mökki ja jolla.

      • white man

        Purjehdus, golf ja mökkeily ovat kaikki valkoisen miehen huveja ja joskus murheitakin. Ei niistä kannata ainakaan kiistellä....niinkuin ei makuasoistakaan. Ollaan iloisia siitä että voidaan harrastaa.


      • mustanmiehenhuvi
        white man kirjoitti:

        Purjehdus, golf ja mökkeily ovat kaikki valkoisen miehen huveja ja joskus murheitakin. Ei niistä kannata ainakaan kiistellä....niinkuin ei makuasoistakaan. Ollaan iloisia siitä että voidaan harrastaa.

        Kerro toi Tiger Woodsille. Ai mutta on sille kerrotukin: aikonaan kun se golfaili ensimmäisiä kertoja niin joku soitti poliisit paikalle, vähän niinkuin Missourissa nykyään.


    • molempiparempi

      Voi vaatia hyvinkin erilaista temperamenttia - vähän niinkuin moottoripyörä vs matkailuauto. Onneksi ne eivät sulje toisiaan pois vaan päinvastoin, jos on yhdessä hyvä niin on helppo pärjätä toisessa. Ja jmonet pienet/keskikokoiset veneet ovat kiva kompromissi joilla voi sekä seilata matkaa että kilpaa.

      • seppomartti

        "Maxi 682" haluaisi olla Atlantilla kovassa myrskyssä. Et kyllä haluaisi toista kertaa jos selviäisit. Kryssissä loppuu hiukan isommalla veneellä mukavuus n. 30 solmuun ja lenssissä noin 35 solmuun eli paljon ennen "kovaa myrskyä".
        Matkapurjehduksesta jotkut ovat jääneet veneestäni pois kun on niin yksitoikkoista. Silloin ei kiinnosta vahtivuorossa purjeiden jatkuva trimmaaminen ja sään seuraaminen. Eikä kirjojen lukeminen vapaavahdissa. Kun ei tee mitään niin on tylsää. Juuri 2 kk seilanneena olen taas kiirehtimässä veneelle pariksi viikoksi - eikä ole koskaan ollut tylsää.


    • Joakim1

      Mitä tarkoitat matkapurjehduksella? Ylipäätänsä köliveneellä purjehtimista, lomailua Saaristomerellä vai pitkien etappien purjehtimisia?

      Jollapurjehdus on aktiivista liikuntaa ja kestää yleensä vain muutaman tunnin. Tuntuma veteen on aivan erilainen ja tekemisestä ei ole puutetta.

      Matkapurjehduksessa purjehdus on yleensä hyvin erilaista. Pitkäkestoista ja hyvin vähän aktiviteettiä sisältävää. Pahimmillaan autopilotti ohjaa tuntikausia suoraan ja kukaan ei mitenkään osallistu purjehdukseen ajoittaista tähystämistä lukuunottamtta.

      Ei ole mitenkään ihmeellistä, ettei samat ihmiset pidä molemmista. Yhtä lähellä noi ovat toisiaan kuin vaikkapa mikroautolla kilpaileminen ja rekkakuskin ammatti.

      Mökillä taas voi vaikkapa jollailla päivittäin tai tehdä muita aktiviteettejä, jos niitä kaipaa.

      • FF 27 Charlotta

        Ainakaan pienellä eloisalla veneellä purjehdus ei ole kuvailemasi kaltaista. Mutta mitä sitten on matkapurjehdus? Onko HKI - Maarianhamina - HKI sitä, vai pitääkö lähteä pidemmälle? Liittyyköhän tämä aihe siihen keskusteluun, missä mietittiin miksi suuremmalla todennäköisuudellä pienessä veneessä on purjeet ylhäällä kuin isommassa. Sitä yritettiin selittää mm. tankkien koolla, mutta voisiko olla niin, että isommat ovat vaan niin tylsiä purjehtia?


      • Jolla jolla on se ..

        "Mökillä taas voi vaikkapa jollailla päivittäin tai tehdä muita aktiviteettejä, jos niitä kaipaa."

        Juuri näin - itse viihdyn mökillä jotain tekemällä. Yöpymiset ovat jääneet vähiin, vaikka olen jo rauhallinen aikuinen ainakin ikäni puolesta. Tähän vähäiseen yöpymiseen vaikuttaa tietysti myös se, että mökkimatka on lyhyt, sekä hyvä ilmanvaihto nykyisin myös kotona.


      • Bossu
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Ainakaan pienellä eloisalla veneellä purjehdus ei ole kuvailemasi kaltaista. Mutta mitä sitten on matkapurjehdus? Onko HKI - Maarianhamina - HKI sitä, vai pitääkö lähteä pidemmälle? Liittyyköhän tämä aihe siihen keskusteluun, missä mietittiin miksi suuremmalla todennäköisuudellä pienessä veneessä on purjeet ylhäällä kuin isommassa. Sitä yritettiin selittää mm. tankkien koolla, mutta voisiko olla niin, että isommat ovat vaan niin tylsiä purjehtia?

        Ei ne tylsempiä ole, ainakaan verratessa 25 vs.40-jalkaa. Samalla tavalla ne reagoi tuuleen ja aaltoihin. Painava köli tekee matkaveneistä samankaltaisia. Jollassa purjehtija joutuu itse tekemään töitä veneen kulkuasennon pitämiseksi oikeana, köliveneessä ei tarvitse vaihtaa löhöamispaikkaa manöövereiden takia. Se on mun mielestä suurin ero jollan ja köliveneen välillä.


      • Retkipurjehtija
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Ainakaan pienellä eloisalla veneellä purjehdus ei ole kuvailemasi kaltaista. Mutta mitä sitten on matkapurjehdus? Onko HKI - Maarianhamina - HKI sitä, vai pitääkö lähteä pidemmälle? Liittyyköhän tämä aihe siihen keskusteluun, missä mietittiin miksi suuremmalla todennäköisuudellä pienessä veneessä on purjeet ylhäällä kuin isommassa. Sitä yritettiin selittää mm. tankkien koolla, mutta voisiko olla niin, että isommat ovat vaan niin tylsiä purjehtia?

        Tässä varmaan matkapurjehduksella tarkoitetaan sitä, että vedetään 12 h - viikkoja samalla halssilla avomerellä suoraa viivaa. Siis kyllä esim. Helsinki-Maarianhamina, mutta nonstoppina avomerellä. Omasta mielestäni se on kevyessä kelissä tylsää, kelin kovetessa epämiellyttävää, ja lopulta tarpeeksi kovassa kelissä vaarallista. Riippumatta venetyypistä. Parasta pitkässä avomerilegissä on perille pääseminen. En usko, että jollallakaan olisi hauskaa ajaa missään tuulessa samaa halssia suoraa viivaa 12 h putkeen.


    • 19+6

      Joku tiivisti kerran hyvin: toiset saa fiilistä tekemisestä ja toiset olemisesta. Itse olen jälkimmäistä lajia ja sen seurauksena matkapurjehtija. Tiedän, että on toistakin lajia, mutten voi väittää heitä ymmärtäväni. Aina herää epäilys, että ADHD olisi heille oikea diagnoosi :)

      • mikä tauti?

        Jos niitä jotenkin toisin kuin itse käyttäytyviä ei ymmärrä, on sillekin sairaudelle varmaan jokin diagnoosi ja tautiluokitus.


      • No problem
        mikä tauti? kirjoitti:

        Jos niitä jotenkin toisin kuin itse käyttäytyviä ei ymmärrä, on sillekin sairaudelle varmaan jokin diagnoosi ja tautiluokitus.

        Elä ja anna toisten elää.


      • myös elämäntapa

        Hyvin sanottu, että toisille tekeminen tuo nautintoa, toisille oleminen.
        Juttusi jatkosta en ole samaa mieltä. Itse olen matkapurjehtija varmaankin siksi, etten nauti paikallaan olemisesta. Omilla matkapurjehduksillani on aktiviteettejä kaiken aikaa. Merten ylityksissä liikunnallinen aktiviteetti on tietysti hyvin erilaista kuin maissa. Ilman matkapurjehdusta en ikinä olisi tutustunut yhtä moneen kulttuuriin eri puolilla maailmaa, kiipeillyt tulivuorilla ja jäätiköillä, snorklannut tropiikissa jne jne. Kun yksi reissu on takana, seuraava on mielessä. Enemmän kai se on elämäntapa kuin pelkkä harrastus. Kyllähän saaristossa ja Itämerellä retkeilykin on hienoa, mutta veri vetää kauemmaksi aina uudelleen. Ymmärrän hyvin niitä, jotka ovat siirtyneet "cruising for ever"-elämäntapaan.
        Matkapurjehdus taitaa olla aika laaja käsite, ehkä kaukopurjehdus kuuluu siihen osana. Kun syyspurjehduksella käyn Saaristomerellä ja kenties Mhaminassa, se kai on retkipurjehdusta?


      • jolla jolla on..
        myös elämäntapa kirjoitti:

        Hyvin sanottu, että toisille tekeminen tuo nautintoa, toisille oleminen.
        Juttusi jatkosta en ole samaa mieltä. Itse olen matkapurjehtija varmaankin siksi, etten nauti paikallaan olemisesta. Omilla matkapurjehduksillani on aktiviteettejä kaiken aikaa. Merten ylityksissä liikunnallinen aktiviteetti on tietysti hyvin erilaista kuin maissa. Ilman matkapurjehdusta en ikinä olisi tutustunut yhtä moneen kulttuuriin eri puolilla maailmaa, kiipeillyt tulivuorilla ja jäätiköillä, snorklannut tropiikissa jne jne. Kun yksi reissu on takana, seuraava on mielessä. Enemmän kai se on elämäntapa kuin pelkkä harrastus. Kyllähän saaristossa ja Itämerellä retkeilykin on hienoa, mutta veri vetää kauemmaksi aina uudelleen. Ymmärrän hyvin niitä, jotka ovat siirtyneet "cruising for ever"-elämäntapaan.
        Matkapurjehdus taitaa olla aika laaja käsite, ehkä kaukopurjehdus kuuluu siihen osana. Kun syyspurjehduksella käyn Saaristomerellä ja kenties Mhaminassa, se kai on retkipurjehdusta?

        Voi sen siinä mielessä sovittaa matkapurjehduksen käsitteen sisälle, että maisemat vaihtuvat vähän eri tahtiin kuin aina mökille yöksi palatessa! Mökin rannassa maisema on kutakuinkin sama koko ajan.


      • noku ja mutku
        jolla jolla on.. kirjoitti:

        Voi sen siinä mielessä sovittaa matkapurjehduksen käsitteen sisälle, että maisemat vaihtuvat vähän eri tahtiin kuin aina mökille yöksi palatessa! Mökin rannassa maisema on kutakuinkin sama koko ajan.

        Jokainen nauttikoon omalla tavallaan, haaveilkoon ja toteuttakoon unelmiaan - jos haluaa. Kaikki on väliaikaista ja harrastukset vapaaehtoisia! Niitä purjehtijoita on luultavasti paljon, jotka vasta jälkeenpäin tietävät, mitä kaikkea olis voinut tehdä ja minne olis voinu purjehtia...


      • navigare et vivere
        noku ja mutku kirjoitti:

        Jokainen nauttikoon omalla tavallaan, haaveilkoon ja toteuttakoon unelmiaan - jos haluaa. Kaikki on väliaikaista ja harrastukset vapaaehtoisia! Niitä purjehtijoita on luultavasti paljon, jotka vasta jälkeenpäin tietävät, mitä kaikkea olis voinut tehdä ja minne olis voinu purjehtia...

        Tuleepa mieleeni muuan "työyhteisövalmentaja" joka sanoi, että ihmisten väliset ongelmat usein alkavat siitä, kun toinen "tietää paremmin" mitä minun pitäisi tehdä...


    • jopwj

      Täysin ymmärettävää, eipä jolla-purjehduksella ja matkaveneilyllä ole juuri tekemistä keskenään. Itse purjehdin pelkästään kilpaa ja muutoin liikun moottoriveneellä mielummin.

      Jollapurjehtijat ovat keskimäärin paljon taitavampia purjehtijoita, kuin pelkästään köliveneellä purjehtivat(ilman jolla taustaa).

      Ihan samalla tavalla voisi ihmetellä miksi niin harva matkapurjehtija ei haaveile jollalla kilpailemisesta isossa fleetissä?

      • bessertieto

        Ai niin harva matkapurjehtija ei haaveile jollalla kilpailemisesta. Mielestäsi melkein kaikki haaveilevat jollalla kilpailemisesta.


      • fågeli

        Kyllä olisi ihan mukavaa matkapurjehduksen vastapainoksi jollapurjehdus. Merimuseossa näkyi 2.4mR jolla, joka vaikutti kyllä tosi houkuttelevalta vaihtoehdolta! Se sopii ilmeisesti vähän kankeammallekin selälle . Onko kellään jakaa kokemuksia tästä mallista?


      • ikä vaikuttaa
        bessertieto kirjoitti:

        Ai niin harva matkapurjehtija ei haaveile jollalla kilpailemisesta. Mielestäsi melkein kaikki haaveilevat jollalla kilpailemisesta.

        "melkein kaikki haaveilevat jollalla kilpailemisesta" ?

        "Bessertieto" ehkä tarkoitti tietyn ikäluokan matkapurjehtijoita. Tunnen monia aktiivisti purjehtivia ikätovereitani. Meillä kilpailu-ura ratapurjehduksineen kuului nuoruusvuosiin, sitten n. 30-vuotiaana alkoi avomerikisojen vuodet. Kesälomilla tehtiin vmon ja muksujen kanssa retkipurjehduksia ensin kotisaaristoon, sitten Visbyseen ja Bornholmiin, Helgolandiin ym. Vasta, kun työ ja ammatti eivät enää olleet matkapurjehduksen esteenä, muutamat meistä toteuttivat haaveensa ja tekivät "sen pitkän reissun". Toisten ohittaminen ei enää ole tavoite ja jollaksi riittää "inflatable" - ilman purjetta. Kun vuosiloma ei rajoita, matkapurjehduksesta on hävinnyt kiire. Silti ehtii kauas, jos haluaa. Kaikki eivät tietenkään ole samanlaisia, mutta jokainen ikääntyy ja luultavasti vähän rauhoitttuukin.


      • no fleet thanks

        En saa ihan selvää tuosta viimeisestä virkkeestä, mitä oikein tarkoitat. Itse matkapurjehtijana en ole LAINKAAN kiinnostunut a) kilpailemisesta b) jollapurjehduksesta.

        Yksi osittain erottava tekijä SAATTAA olla tämä: jollapurjehtijat ovat ehkä selkeämmin kiinnostuneet purjehduksesta teknisenä suorituksena, matkapurjehtijoilla taitaa keskimäärin painotus olla sellainen "kunhan eteenpäin päästään". Vielä yksinkertaistaen, onko käsi koko ajan skuuttiköydessä trimmaamassa viimeistä solmun kymmenystä irti?


      • 17+6
        ikä vaikuttaa kirjoitti:

        "melkein kaikki haaveilevat jollalla kilpailemisesta" ?

        "Bessertieto" ehkä tarkoitti tietyn ikäluokan matkapurjehtijoita. Tunnen monia aktiivisti purjehtivia ikätovereitani. Meillä kilpailu-ura ratapurjehduksineen kuului nuoruusvuosiin, sitten n. 30-vuotiaana alkoi avomerikisojen vuodet. Kesälomilla tehtiin vmon ja muksujen kanssa retkipurjehduksia ensin kotisaaristoon, sitten Visbyseen ja Bornholmiin, Helgolandiin ym. Vasta, kun työ ja ammatti eivät enää olleet matkapurjehduksen esteenä, muutamat meistä toteuttivat haaveensa ja tekivät "sen pitkän reissun". Toisten ohittaminen ei enää ole tavoite ja jollaksi riittää "inflatable" - ilman purjetta. Kun vuosiloma ei rajoita, matkapurjehduksesta on hävinnyt kiire. Silti ehtii kauas, jos haluaa. Kaikki eivät tietenkään ole samanlaisia, mutta jokainen ikääntyy ja luultavasti vähän rauhoitttuukin.

        Elät vähän omissa maailmoissasi. Edellisen lainama nimim. jopwj todennäköisesti teki vaan kirjoitusvirheen. Veikkaan että useimpia matkapurjehtijoita ei tasan yhtään kiinnosta jolllapurjehdus.


      • fleet yes, thanks
        no fleet thanks kirjoitti:

        En saa ihan selvää tuosta viimeisestä virkkeestä, mitä oikein tarkoitat. Itse matkapurjehtijana en ole LAINKAAN kiinnostunut a) kilpailemisesta b) jollapurjehduksesta.

        Yksi osittain erottava tekijä SAATTAA olla tämä: jollapurjehtijat ovat ehkä selkeämmin kiinnostuneet purjehduksesta teknisenä suorituksena, matkapurjehtijoilla taitaa keskimäärin painotus olla sellainen "kunhan eteenpäin päästään". Vielä yksinkertaistaen, onko käsi koko ajan skuuttiköydessä trimmaamassa viimeistä solmun kymmenystä irti?

        Lomareissulta suoraan köliveneen pinnaan ja poijuja kiertämään, se on minun mieleistäni elämää. Lomapurjehduksella ei nyt niin tarkkana tarvitse olla trimmien kanssa, mutta "kunhan jotenkin eteenpäin" ei riitä. Ikä tuo jäykkyyttä liikkumiseen ja tasapainon pitoon, eikä jollapurjehdus ole enää yhtä hauskaa. Mutta hyvä porukka ja hyvä ratakisa antaa nyt saman.

        Jos taas joku tarjoaa ADHD-korttia, voin vakuuttaa, että sillä häviää tämän pelin selvemmin kuin hitler-kortilla. Itse asiassa kilpapurjehtijoissa en taida tuntea yhtäkään ADHD-tapaukseksi luonnehdittavaa. Puuha vaatii paljon pitkäjänteisyyttä.


      • yksilönvapaus
        17+6 kirjoitti:

        Elät vähän omissa maailmoissasi. Edellisen lainama nimim. jopwj todennäköisesti teki vaan kirjoitusvirheen. Veikkaan että useimpia matkapurjehtijoita ei tasan yhtään kiinnosta jolllapurjehdus.

        Eikö jokainen elä omaa elämäänsä, vaikka "omissa maailmoissa"? Samanhenkisiä ja -ikäisiäkin matkapurjehtijoita tapaan joka vuosi riippumatta seilaanko Itämeren alueella vai paljon kauempana. Samalla planeetalla meitä on monen sorttisia matkapurjehtijoita. Jollapurjehdus toki kiinnostaa minuakin, mutta ei enää siihen osallistuminen.
        Mitä väliä sillä on, mistä kukin on kiinnostunut? Kaikki harrastukset ovat hyviä, jos ne ylläpitävät henkistä ja fyysistä hyvinvointia.


    • Respectiä

      Eikö mitenkään tunnu hölmöltä leikkiä lääkärileikkejä ja puoskaroida diagnooseja oireista, joista jotkut ihmiset oikeasti kärsivät ja joka haittaa niiden elämää?

      Se oire ei ole niille mikään naurun asia. Pilkkaatteko myös vammaisia?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe