Vanhan Johnsonin magneettolevyn klappi

klappia

Vuoden 1956 muuten pirteä 71/2 hp johnsonin magneettolevyssä selvää klappia pari milliä ylös/alassuunnassa kun painaa levyn reunasta sieltä vauhtipyörän alta. Onko paha korjattava, vauhtipyörän irroitusvaihe menossa. Mielestäni käyntiäänessä pieni resonointi tästä johtuen kuultavissa.

15

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm 41

      Empä usko, vauhtipyörä oikeaoppisesti irti, (ei reunoista nostamalla ), kiristät levyn pultit uudelleen, voisi ehkä laittaa tippa jotain liimaa kierteisiin. Homman korjattua, vauhtipyörä vain oikeaan kireyteensä, sen saat huollostakin selville, ellet muualta.

    • Se keikkuu--

      Sen levyn kaulalla oleva puslitus on kulunu voítelun puutteessa hieman väljäksi, yleensä alumiinipinta kuluuja siksi keikkuu.-

      Oon korjannu sellaisia olutpurkin kyljestä leikatulla suikaleella, ja vesivaseliinilla.
      Ja keikkuminen loppuu.

      Uusi samalla myös kärjet, ja kondensaattorit.Ja hipaise vauhtipyörän magneettien pinta puhtaaksi hiomanauhalla.

    • klappia

      Jep, täytyy haalia jostain sopiva ulosvetäjä ei lähtenyt vivuttamalla ja kampuran päähän naputtamalla. Magneettolevyssä ei siis ole pulttikiinnitystä, pelkkä puslasovitus? Tarkoitus tosiaan uusia myös sytytysosat, puolien pinnoitus näyttää olevan ihan entinen.

    • klappia

      Sain vauhtipyörän ja magneettolevyn irti, tuleeko se shimmilevy(olutpurkki) siihen magneettolevyn pohjan ja alla olevan messinkirinkulan väliin, levyn liike tapahtuu tuossa välissä, ja toisaalta messinkirinkulan alla oleva rengas on kahdella pultilla kiinni magneettolevyssä ja pyörii levyn mukana.

      • Siihen saumaan

        Jola toimii laakerina. On jotai 5-6 senttiä halkaisijaltaan. Sehän täytyy irrottaa, jolloin saat oikean mitan ja leveyden peltisuikaleelle. Ja lopuksi varmista ruuvien kierteet kierrelukiteliimalla. Ja puhdista myös maadotusjohtojen liittimet, jos niitä löytyy.


      • vm 41
        Siihen saumaan kirjoitti:

        Jola toimii laakerina. On jotai 5-6 senttiä halkaisijaltaan. Sehän täytyy irrottaa, jolloin saat oikean mitan ja leveyden peltisuikaleelle. Ja lopuksi varmista ruuvien kierteet kierrelukiteliimalla. Ja puhdista myös maadotusjohtojen liittimet, jos niitä löytyy.

        Tuntuu vähän oudolta tuo välys ?
        Levyn liike on yleensä aika vaatimatonta, joten tuntuu ihmeelliseltä että on syntynyt tunnistettava välys.
        Levyhän kiertyy vain silloin, kun kaasua lisää, joten sen ei pitäisi kulumista aiheuttaa.
        Jospa nyt vain tutkit asian perinpohjin, ennen kuin alat mitään pellinsuikaleita väliin suunnittelemaan.


    • klappia

      Kiitos vinkistä, väkersin tölkkirinkulan ja vedin pultit kiinni, klappi näyttäisi korjautuvan täysin, hieno homma, nyt sähköosia hankkimaan. Tosiaan outo juttu että tuommoinen klappi tuollaiseen paikkaan syntyy, pientä välystä tuntuu myös levyn ja kampiakselin välillä, ehkä klappi syntyy näiden kahden pienen välyksen yhteisvaikutuksesta. Peltilevy kuitenkin tuntuisi korjaavan tilanteen.

      • Oleppa hyvä

        Hyvä kun peltisuikale sopi ja passasi.
        Klappia tulee vuosikymmenien mittaan, kun se on hankala rasvata purkamatta, ja kun toinen on jotai pronssia, ja toinen alumiinia, niin saattaa tapahtua myös elektrolyyttistä aineen hävikkiä, kun sähkö saattaa kiertää maadoituksen takia sen puslituksen läpi.

        Onko muuten kampiakselin yläpään stefa hyvässä kunnossa, sen pystyy vaihtamaan vauhtipyörän irti ollessa-


      • ykä2
        Oleppa hyvä kirjoitti:

        Hyvä kun peltisuikale sopi ja passasi.
        Klappia tulee vuosikymmenien mittaan, kun se on hankala rasvata purkamatta, ja kun toinen on jotai pronssia, ja toinen alumiinia, niin saattaa tapahtua myös elektrolyyttistä aineen hävikkiä, kun sähkö saattaa kiertää maadoituksen takia sen puslituksen läpi.

        Onko muuten kampiakselin yläpään stefa hyvässä kunnossa, sen pystyy vaihtamaan vauhtipyörän irti ollessa-

        Kone niin vanha, ettei kuvia ole nähtävissä BRP:n hajoituskuvissa. 1956 evarin esite kertoo, että kampiakselin laakerit ova fosforipronssia. Vasta 15hv koneessa on vierintälaakerit.
        Tuli vain mieleen onkohan koneessa stefaa lainkaan? Varhemmisa liukulaakeroiduissa ei ollut,
        Vanhemilla oli aikoinaan kyseinen kone, -55. Kerkisivät polttaa elokuusta -55 - syksyyn -56 800l bensaa 6% öljyä. Seuraavana keväänä kone varastettiin. Yhteensä siis noin 850l. Laskien teoreettisenkulutuksen 3.75l/h mukaa tulee ajotunteja 226. Todellisia varmasti huomattavasti enemmän, koska koneella myös uisteltiin.
        Tänä aikana ei kone alkanut roiskia ylälaakerilta öljyä, kuten OMC:nkoneet yleensä alkavat, näkyy kotelon sisällä mustana jälkenä vauhtipyörän alareunan tasolla.


      • Mielenkiintoista-!
        ykä2 kirjoitti:

        Kone niin vanha, ettei kuvia ole nähtävissä BRP:n hajoituskuvissa. 1956 evarin esite kertoo, että kampiakselin laakerit ova fosforipronssia. Vasta 15hv koneessa on vierintälaakerit.
        Tuli vain mieleen onkohan koneessa stefaa lainkaan? Varhemmisa liukulaakeroiduissa ei ollut,
        Vanhemilla oli aikoinaan kyseinen kone, -55. Kerkisivät polttaa elokuusta -55 - syksyyn -56 800l bensaa 6% öljyä. Seuraavana keväänä kone varastettiin. Yhteensä siis noin 850l. Laskien teoreettisenkulutuksen 3.75l/h mukaa tulee ajotunteja 226. Todellisia varmasti huomattavasti enemmän, koska koneella myös uisteltiin.
        Tänä aikana ei kone alkanut roiskia ylälaakerilta öljyä, kuten OMC:nkoneet yleensä alkavat, näkyy kotelon sisällä mustana jälkenä vauhtipyörän alareunan tasolla.

        Muistatko, miten se käynnistyi, ja miten toimi uistellessa,-kun meillä oli myös tosi vanahoja omssin koneita, oli Johnsoneita ja Evareita, EIKÄ koskaan ollu tyhjäkäyntiongelmia, ja kiihtyvätkin niin, että etuteljolla ei kaveri pysyny, kun pukkasi kaasun pohjaan :)

        7.5 heppasella 58 -Johnsonilla mentiin pintaliukua kahen kaverin painolla, ja toimi kuin ihmisen mieli. Olihan se koppa vähä -niinkuin nyky jamahoissa:)) mutta väliäkö tuolla -


    • klappia

      Enpä tiedä miten stefan hyvyyttä osaisi arvioida, ainakin käynti ja käynnistyvyys ovat olleet moitteettomia, ettei ilmavuotoa syytä epäillä?

      • MAINIO juttu

        Että sen ikäinen kone toimii :)) Jos siinä on yläpään öljyvuoto, niin se näkyy sillä kaulalla, niinkuin ykä2 sanookin. -mustana öljynokena. Mutta jos siinä ei oo stefaa, niin ei mitää ongelmaa, jos käynnistyy hyvin, ja käy kaikilla pytyillä-ainakin kahella :)

        Ne on toimintavarmoja moottoreita, eikä niitä tartte viedä huoltoon, ninkuin nykyjamahoita-
        kunhan on vaan varapotkuri ja sokat mukana, jos kivi sattuu eteen.

        Mutta muista ne uudet kondensaattorit, niin ei tule kärkien väliin piikkiä .


    • klappia

      Löytyy räjäytyskuvat ja varaosanumerot vuoteen 1955 asti, hyvät sivut,

      http://www.marineengine.com/parts/vintage-evinrude-johnson/376746/catalog.html?/parts/vintage-evinrude-johnson/376746/37674600001.htm

      Tuon mukaan ei olisi stefoja, kampuran alapäässä ei ole kuvissa minkäänlaista tiivistettä!? Yläpäässä on osa no:35, oil slinger, ehkä jonkinlainen O-rengas tsydeemi.
      Kopan sisäpuoli on puhtaanvalkoinen, ei minkäänlaisia roiskeita, valioyksilö:)

    • klappia

      No nyt sähköpää nipussa sen peltirinkulan kanssa, tänään ekat savut ja hienosti käynnistyy ja kulkee, hyvä homma. Jouduin laittaan vanhat kärjet(hyväkuntoiset) kun uusissa selvä tekovika, liikkuvan kärjen jousilehti n. puoli senttiä liian pitkä, pitää joku kerta mennä näyttämään myyjälle telvaan(boatworld) että miten nyt näin. Puolat ja konkat löytyi istuvat suoraan hyllystä -56 koneeseen.

      • Todella mukavaa

        Kuultavaa :)

        Jos laitat vielä koneeseen ns.RVS aineen bensan öljyn sekaan, ja annat käydä muutaman tunnin,-niin ajat sillä koneella maailman tappiin, ja puristukset korjantuu.
        Myös peräöljyihin se kannattaa laittaa-on nimittäin tosi.-Ps-kokemusta on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe