Ankaroliinan kääntö

Liinakko

Tuollaista asiaa pohdiskelen, jotta onko liinan alkupäässä samanlainen lenkki kuin loppupäässä?

Ideana olisi vaihtaa nykyinen jo hieman kulunut pää alkupääksi ja ottaa tähän asti vielä käyttämätön osuus käyttöön.

Kyseessä on se musta muovikela 50 m liinalla.

40

1750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi kääntää

      Ei ole lenkkiä, on tyhjä pää ja metallliklemmari. Mutta voi hyvin kääntää. Myös vaihtonauhoja myydään, voi laittaa vanhan varakäyttöön. Tein itse niin. Liina pysyy aika hyvin vyyhtinä takkuuntumatta.

    • C/R

      Leikkaa päästä pois metrin pala. Hae kaupasta purjelankaa ja ompele itse lenkki. Puolen tunnin aherruksella esim. tv:tä katsellessa saa ommeltua vähintään yhtä vahvasti mitä alkuperinen oli. Avuksi tarvitaan vahva neula ja pihdit. Viiden vuoden kuluttua voit tehdä taas saman operaation, tarvikkeet ovat silloin valmiiksi hankitut.

      • palaviin jätteisiin

        Ruotsalaisen SXK:n teknisillä sivuilla oli aikanaan juttua Ankarolina-nauhojen katkeamisista. UV-säteilyn kerrottiin heikentävän vetolujuutta n. 10% vuodessa.

        Oliskohan viiden vuoden kääntösuositusta turvallisempi ohje, jos ehdottaisin nauhan vaihtamista köyteen. Pääsisi samalla eroon nauhaan liittyvästä humina- ja vispaustaipumuksesta.
        Metallinen köysikela helpottaa ankkuri/poijuköyden käyttöä.


      • vai sekajätteisiin?
        palaviin jätteisiin kirjoitti:

        Ruotsalaisen SXK:n teknisillä sivuilla oli aikanaan juttua Ankarolina-nauhojen katkeamisista. UV-säteilyn kerrottiin heikentävän vetolujuutta n. 10% vuodessa.

        Oliskohan viiden vuoden kääntösuositusta turvallisempi ohje, jos ehdottaisin nauhan vaihtamista köyteen. Pääsisi samalla eroon nauhaan liittyvästä humina- ja vispaustaipumuksesta.
        Metallinen köysikela helpottaa ankkuri/poijuköyden käyttöä.

        Huomasin liian myöhään, ettei nimimerkkiini tarkoitettu kysymysmerkki mahtunutkaan ruutuun. En ole varma saako Ankaroliinan panna palaviin jätteisiin kuten elintarvikemuovit. Siksi nimim. piti olla "palaviin jätteisiin?"

        Jätettähän haurastunut ankkuriliina kumminkin on. Katkeaminen vaikkapa yöllisen ukonilman aikana voisi olla kallis yllätys.
        Samaten pitää olla varovainen turvavaljaiden juoksuhihnojen kanssa. Nekin haurastuvat auringossa.


      • Liinakko
        palaviin jätteisiin kirjoitti:

        Ruotsalaisen SXK:n teknisillä sivuilla oli aikanaan juttua Ankarolina-nauhojen katkeamisista. UV-säteilyn kerrottiin heikentävän vetolujuutta n. 10% vuodessa.

        Oliskohan viiden vuoden kääntösuositusta turvallisempi ohje, jos ehdottaisin nauhan vaihtamista köyteen. Pääsisi samalla eroon nauhaan liittyvästä humina- ja vispaustaipumuksesta.
        Metallinen köysikela helpottaa ankkuri/poijuköyden käyttöä.

        Ja millähän ravoin tavoin UV heikentää rullalla olevaa liinaa? Ja vielä 10% vuodessa?

        Toki voidaan tehdä sponsoroitu tutkimus, jossa liina altistetaan UV säteilylle 24/7...

        Toi liinan katkaisu ja lenkin neulominen voisi olla ihan hyvä idea. Purjeneulomo voisi myös sen nopeasti surauttaa muutamalla eurolla, niin osuu samalla oikeat langatkin.
        Voi myös ymmärrettävästi kieltäytyä, lähinnä vanhan liinaan liittyviin vastuukysymyksiin viitaten.


      • Bossu
        Liinakko kirjoitti:

        Ja millähän ravoin tavoin UV heikentää rullalla olevaa liinaa? Ja vielä 10% vuodessa?

        Toki voidaan tehdä sponsoroitu tutkimus, jossa liina altistetaan UV säteilylle 24/7...

        Toi liinan katkaisu ja lenkin neulominen voisi olla ihan hyvä idea. Purjeneulomo voisi myös sen nopeasti surauttaa muutamalla eurolla, niin osuu samalla oikeat langatkin.
        Voi myös ymmärrettävästi kieltäytyä, lähinnä vanhan liinaan liittyviin vastuukysymyksiin viitaten.

        Venelehti testasi asiaa pari-kolme vuotta sitten. Käytetyt liinat olivat yllättävän heikkoja. UV heikensi niitä. Ankaroliinan vahvempi malli katkesi vähemmällä kuormalla kuin heikompi malli. Kriittinen kohta oli muistaakseni sen lenkin ommel. Suomessa on raskaan liikenteen liinafirmoja, jotka myyvät samanlaista tavaraa paljon halvemmalla. Lenkin voi myös ompeluttaa niissä. Itse käytän köysiä. Hyvän kelan kanssa ne on yhtä helppoja käyttää ja miellyttävämpiä.


      • uv:n vaikutus
        Liinakko kirjoitti:

        Ja millähän ravoin tavoin UV heikentää rullalla olevaa liinaa? Ja vielä 10% vuodessa?

        Toki voidaan tehdä sponsoroitu tutkimus, jossa liina altistetaan UV säteilylle 24/7...

        Toi liinan katkaisu ja lenkin neulominen voisi olla ihan hyvä idea. Purjeneulomo voisi myös sen nopeasti surauttaa muutamalla eurolla, niin osuu samalla oikeat langatkin.
        Voi myös ymmärrettävästi kieltäytyä, lähinnä vanhan liinaan liittyviin vastuukysymyksiin viitaten.

        Liinakko, lukaisepa perustietoa uv-säteilyn vaikutuksesta polymeereihin:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Polymer_degradation

        Ankarolina-tyyppisten nauhojen haurastuminen on sen verran todellinen riesa, että esim. espoolaisessa ESF:n Amiraalisatamassa pelkkien ankroliinojen käyttö veneiden perä- ja keulakiinnityksissä on jouduttu kieltämään.

        Venelehden testituloksiin jo viitattiin samoin kuin ankaroliinan lenkin repeämiseen.
        Jos ankarolina-nauhaa haluaa käyttää, olisi ehkä syytä ommella kangaspussi nauhakelan uv-suojaksi.


      • Liiinakko
        uv:n vaikutus kirjoitti:

        Liinakko, lukaisepa perustietoa uv-säteilyn vaikutuksesta polymeereihin:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Polymer_degradation

        Ankarolina-tyyppisten nauhojen haurastuminen on sen verran todellinen riesa, että esim. espoolaisessa ESF:n Amiraalisatamassa pelkkien ankroliinojen käyttö veneiden perä- ja keulakiinnityksissä on jouduttu kieltämään.

        Venelehden testituloksiin jo viitattiin samoin kuin ankaroliinan lenkin repeämiseen.
        Jos ankarolina-nauhaa haluaa käyttää, olisi ehkä syytä ommella kangaspussi nauhakelan uv-suojaksi.

        Sen lenkin ompeleiden haurastumisen ostan kyllä ja itse asiassa se on juurikin se kohta, josta huolta kannan. Liina itse on kelan sisään rullattuna, ainoastaan alkuosa altistuu säteilylle.

        Siksi parin metrin pätkäisy ja uusi lenkki kuulostaa hyvältä idealta.


      • Jätettäkö?
        vai sekajätteisiin? kirjoitti:

        Huomasin liian myöhään, ettei nimimerkkiini tarkoitettu kysymysmerkki mahtunutkaan ruutuun. En ole varma saako Ankaroliinan panna palaviin jätteisiin kuten elintarvikemuovit. Siksi nimim. piti olla "palaviin jätteisiin?"

        Jätettähän haurastunut ankkuriliina kumminkin on. Katkeaminen vaikkapa yöllisen ukonilman aikana voisi olla kallis yllätys.
        Samaten pitää olla varovainen turvavaljaiden juoksuhihnojen kanssa. Nekin haurastuvat auringossa.

        Höh? Kyllä kai sulla on sille käyttöä peräkärryn sidontaliinana tai muuhun sidonta tarkoitukseen. Jos ei se käy alkuperäiseen tarkoitukseen, ei se tarkoita että tuote on roskaa.


    • et edes tv:tä ehdi a

      tai tee paalusolmu. Ei mene montaa sekuntia

      • Ompelijatar

        Solmu liinassa heikentää murtolujuutta melko paljon. Kannattaa ommella lenkki.


      • Liinakko

        Miten paalusolmu tehdään?


      • RannikkoIaivuri
        Liinakko kirjoitti:

        Miten paalusolmu tehdään?

        Käärme nousee lammesta, kiertää puun ja palaa lampeen. Jos ymmärrät mitä tarkoitan...


    • aiheellinen temppu

      Aiheellinen toimenpide. Näin naapurimaassa kun veneilijä piti tukka hulmuten ankaroliinan tyhjää päätä kourassa, tuuli oli reipas. Onneksi huomasi heti nauhan irtoamisen ankkurista, joka jäi pohjaan, eikä ehtinyt ajelehtia muiden ankkurissa olevien päälle.

      • kääntö temp

        Olen kääntänyt liinan, pakallinen ompelia ompeli teollisuuskoneella ja paksulla langalla lenkin sinne päähän, 5 vuotta on jo kestänyt


      • entä vetolujuus?
        kääntö temp kirjoitti:

        Olen kääntänyt liinan, pakallinen ompelia ompeli teollisuuskoneella ja paksulla langalla lenkin sinne päähän, 5 vuotta on jo kestänyt

        "Kestämisellä" tarkoitettaneen sitä, ettei ole vielä katkennut.

        Vetolujuuden vähittäistä heikkenemistä ei näe. Katkeaminen on aina yllätys, jos sitä ei ole osannut epäillä tai riskiä ei ole tiedostanut.

        Yksi ankaroliinan riskialtis käyttöpaikka on turvavaljaiden juoksuliinana. Kannella jatkuvasti oleva nauha haurastuu luultavasti vielä nopeammin kuin nauhakelalla oleva. Sekin voi näyttää ehjältä, mutta ei muutaman vuoden jälkeen enää ehkä estäkään tositilanteessa miehen/miehistön tempautumista mereen. Ruotsalainen Ankarolina (jonka tuotenimi on muuttunut yleiskäyttöön) valmistaa nykyisin uv-suojattuja turvavaljaiden juoksuliinoja. Ne ovat väriltään mustia. Niiden turvallista käyttöikää en tunne.


      • Liinakko
        entä vetolujuus? kirjoitti:

        "Kestämisellä" tarkoitettaneen sitä, ettei ole vielä katkennut.

        Vetolujuuden vähittäistä heikkenemistä ei näe. Katkeaminen on aina yllätys, jos sitä ei ole osannut epäillä tai riskiä ei ole tiedostanut.

        Yksi ankaroliinan riskialtis käyttöpaikka on turvavaljaiden juoksuliinana. Kannella jatkuvasti oleva nauha haurastuu luultavasti vielä nopeammin kuin nauhakelalla oleva. Sekin voi näyttää ehjältä, mutta ei muutaman vuoden jälkeen enää ehkä estäkään tositilanteessa miehen/miehistön tempautumista mereen. Ruotsalainen Ankarolina (jonka tuotenimi on muuttunut yleiskäyttöön) valmistaa nykyisin uv-suojattuja turvavaljaiden juoksuliinoja. Ne ovat väriltään mustia. Niiden turvallista käyttöikää en tunne.

        Ostin veneen 3 vuotta käytettynä. Mukana tuli kannen molemmin puolin mustat liinat, joita oli kuulemma käyttänyt ipanoiden varmistamiseen kannella.

        Oliskos ollut vuosi tai pari veneen hankinnan jälkeen, otin liinasta kiinni ja vedin molemmat poikki ihan pienellä voimalla!

        En tiedä mistä halpahallista hihnansa oli hankkinut, mutta liinojen paksuudet alle puolet normihihnoista.


      • minimi on 2000kg
        Liinakko kirjoitti:

        Ostin veneen 3 vuotta käytettynä. Mukana tuli kannen molemmin puolin mustat liinat, joita oli kuulemma käyttänyt ipanoiden varmistamiseen kannella.

        Oliskos ollut vuosi tai pari veneen hankinnan jälkeen, otin liinasta kiinni ja vedin molemmat poikki ihan pienellä voimalla!

        En tiedä mistä halpahallista hihnansa oli hankkinut, mutta liinojen paksuudet alle puolet normihihnoista.

        Turvavaljaiden kansiliinoilta (jackstay) vaaditaan vähintäin 20kN (2000kg) vetolujuus. Paksuusvaatimuksia ei ole ainakaan RORC:n turvallisuusvaatimuksissa. Näitä turvavaljaiden juoksuliinoja valmistetaan paitsi polyesteristä myös dyneemanauhasta. Tehdastekoisissa on säädettävät kiinnityssoljet kummassakin päässä. Kannattaa harkita valmiiden ostamista, koska hinnat eivät ole kohtuuttomia.


      • seppomartti
        minimi on 2000kg kirjoitti:

        Turvavaljaiden kansiliinoilta (jackstay) vaaditaan vähintäin 20kN (2000kg) vetolujuus. Paksuusvaatimuksia ei ole ainakaan RORC:n turvallisuusvaatimuksissa. Näitä turvavaljaiden juoksuliinoja valmistetaan paitsi polyesteristä myös dyneemanauhasta. Tehdastekoisissa on säädettävät kiinnityssoljet kummassakin päässä. Kannattaa harkita valmiiden ostamista, koska hinnat eivät ole kohtuuttomia.

        En ole nähnyt testiä, johon yllä viitattiin. On kuitenkin täysin mahdotonta, että UV heikentäisi liinaa 10% per vuosi. Liinahan on rullalla eikä UV voi mitenkään tunkeutua rullattuun materiaaliin. Jos heikkoudet olivat rullan ulkopäässä ja etenkin lenkin ompeleissa niin se on helppo ymmärtää jatkuvan altistuksen vuoksi. Ompeleen lankamateriaalit voivat olla ilman UV- suojaa, jolloin ne eivät voi kestää montaa vuotta. Pätkän poistaminen ja etenkin kääntäminen voivat olla ihan hyviä ajatuksia


      • Nuija
        seppomartti kirjoitti:

        En ole nähnyt testiä, johon yllä viitattiin. On kuitenkin täysin mahdotonta, että UV heikentäisi liinaa 10% per vuosi. Liinahan on rullalla eikä UV voi mitenkään tunkeutua rullattuun materiaaliin. Jos heikkoudet olivat rullan ulkopäässä ja etenkin lenkin ompeleissa niin se on helppo ymmärtää jatkuvan altistuksen vuoksi. Ompeleen lankamateriaalit voivat olla ilman UV- suojaa, jolloin ne eivät voi kestää montaa vuotta. Pätkän poistaminen ja etenkin kääntäminen voivat olla ihan hyviä ajatuksia

        Tosipurjehtijat käyttää 8-lyötyä köyttä, 15 metrin tuulessa liinasta ei saa kunnon otetta, eikä köysi flabata 10 metrin blosiksessa!


      • Vahvin lenkki
        Nuija kirjoitti:

        Tosipurjehtijat käyttää 8-lyötyä köyttä, 15 metrin tuulessa liinasta ei saa kunnon otetta, eikä köysi flabata 10 metrin blosiksessa!

        Kettinkiä sen olla pitää!
        Tosi purjehtija valmistaa sen myös itse: Syö rautakankea ja paskantaa kettinkiä.


      • Bossu
        seppomartti kirjoitti:

        En ole nähnyt testiä, johon yllä viitattiin. On kuitenkin täysin mahdotonta, että UV heikentäisi liinaa 10% per vuosi. Liinahan on rullalla eikä UV voi mitenkään tunkeutua rullattuun materiaaliin. Jos heikkoudet olivat rullan ulkopäässä ja etenkin lenkin ompeleissa niin se on helppo ymmärtää jatkuvan altistuksen vuoksi. Ompeleen lankamateriaalit voivat olla ilman UV- suojaa, jolloin ne eivät voi kestää montaa vuotta. Pätkän poistaminen ja etenkin kääntäminen voivat olla ihan hyviä ajatuksia

        Rullalla oleva liina ei tietysti vaurioidu kuin sivuiltaan, jolloin se jonkun verran heikkenee. Niihinhän myydään myös suojapusseja. Mulla meni yhden pressuhallin päältä varmistuksena liina. Neljän vuoden kuluttua se meni omasta painostaan poikki.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        En ole nähnyt testiä, johon yllä viitattiin. On kuitenkin täysin mahdotonta, että UV heikentäisi liinaa 10% per vuosi. Liinahan on rullalla eikä UV voi mitenkään tunkeutua rullattuun materiaaliin. Jos heikkoudet olivat rullan ulkopäässä ja etenkin lenkin ompeleissa niin se on helppo ymmärtää jatkuvan altistuksen vuoksi. Ompeleen lankamateriaalit voivat olla ilman UV- suojaa, jolloin ne eivät voi kestää montaa vuotta. Pätkän poistaminen ja etenkin kääntäminen voivat olla ihan hyviä ajatuksia

        Vene-lehden testissä 20 vuotta vanha Karibiallakin käynyt Ankarolina kesti alkupäästä 190 kg (katkesi keskeltä) ja loppupäästä 1410 kg (katkesi lenkin juuresta). Lenkit tehtiin koetta varten samalla lailla kuin uuteen, joka kesti 1960 kg.

        Jos liinaa käytetään poijuköytenä tai ankkuriköytenä, saahan se UV-säteilyä käyttöaikanaan. Kelalla UV:tä tulee paljon vähemmän.


    • Osta uusi liina ja heitä vanha roskikseen! Aika hölmöä lähteä itse jotain lenkkia ompelemaan tai viemään ompelijalle. Uusi liina ei maksa juuri mitään veneilijän kukkarolle.

    • Reinno F

      Vaihdoin oman n 20 v vanhan Ankarolinan "suunnan" viime vuonna. Alkuperäisen pään ensimmäiset parikymmnetä metria oli alkanut näyttää aika haperalta. Loppupää oli ainakin silmämääräisesti arvoiden tiptop-kunnossa, einkä nähnyt mitään syytä ryhtyä uutta kerää hankkimaan. Mitään uutta silmukkaa en teettänyt: minusta riittää aivan hyvin, että liinan sitoo solmulla poijuhakaaan tai ankkuriin. Miksi käyttää silmukkaa ja shakkelia? Laitoin vain "kahdeksikko-stopparin" ettei alkupää kelautuisi sisään rasiaan.

      • tiptop-kunnossa...

      • Reinno F
        tiptop-kunnossa... kirjoitti:

        Ai että silmämääräisesti se murtolujuus on helposti arvioitavissa!
        Eikö haittapuoli ole se, että se näkyy liian myöhään? "nysse katkesi"!
        Ei kai olisi liian iso investointi panna muutama kymppi uuteen hihnaan mieluummin kuin odottaa katkeamista?
        http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Koydet/Ankkuri/Ankkurihihna-250813/

        Ei mitään pahaa arvon Feltemasta ja sen tuotteista! Mutta kun turvallisuudesta on kyse...hmm? Käytän kyllä ilman annakkoluuloja Bilteman koko antia paitsi sellaista joka liittyy likeisesti turvallisuuteen, kuten shakkelit, plokit ym. Silloin pitää olla merkkituotteita

        Kiikarissa oli kylläkin Ankarolinan oma liina, jonka hinta muistaakseni on parinsadan luokkaa (56 m). Siinä perspektiivissa liinan kääntäminen kyllä kannatti, Ja kyllä murtolujuus on arvioitavissa: näkee ja tuntee että llinan käyttämätön osa on OK kunnossa ja että pitkään käytössä olleet ensimmäiset metrit ovat kulutuksen ja UV:n syömiä. Ei ole rakettitiedettä!

        Mutta voihan olla että tavallinen standardinauha on yhtä hyvä niin kuin joku tässä keskustelussa jo väläytti.


      • Laiffia
        Reinno F kirjoitti:

        Ei mitään pahaa arvon Feltemasta ja sen tuotteista! Mutta kun turvallisuudesta on kyse...hmm? Käytän kyllä ilman annakkoluuloja Bilteman koko antia paitsi sellaista joka liittyy likeisesti turvallisuuteen, kuten shakkelit, plokit ym. Silloin pitää olla merkkituotteita

        Kiikarissa oli kylläkin Ankarolinan oma liina, jonka hinta muistaakseni on parinsadan luokkaa (56 m). Siinä perspektiivissa liinan kääntäminen kyllä kannatti, Ja kyllä murtolujuus on arvioitavissa: näkee ja tuntee että llinan käyttämätön osa on OK kunnossa ja että pitkään käytössä olleet ensimmäiset metrit ovat kulutuksen ja UV:n syömiä. Ei ole rakettitiedettä!

        Mutta voihan olla että tavallinen standardinauha on yhtä hyvä niin kuin joku tässä keskustelussa jo väläytti.

        Mitä mahtaa Biltsun liinasta jäljellä 20 v jälkeen, ellei sitten katkennut jo toistakymmentä vuotta sitten?

        Voihan ne olla ihan kelpo liinoja jossain jollassa satunnaisella käytöllä...

        Mahtaiskos toi muuten mennä life linestä?


      • onko todettu eroja?
        Laiffia kirjoitti:

        Mitä mahtaa Biltsun liinasta jäljellä 20 v jälkeen, ellei sitten katkennut jo toistakymmentä vuotta sitten?

        Voihan ne olla ihan kelpo liinoja jossain jollassa satunnaisella käytöllä...

        Mahtaiskos toi muuten mennä life linestä?

        Miksi "Biltsun" polyesterihihna heikkenisi nopeammin kuin joku toisen firma myymä polyesterihihna? Onko vertailutesteja tehty? Vene-lehden vetotestissä 20-vuotias ankarolina-hihna katkesi 190kg:n vedossa keskeltä ja hihnan vahvempi pääkään ei ollut yhtä luja kuin alkuperäinen.
        Polyesterihihnat haurastuvat uv-säteilyn vaikutuksesta. Onko uv-herkkyydessä todettu selviä eroja eri merkkisten polyesterihihnojen välillä? Bilteman hihnojen vetolujuudet (uutena) on ilmoitettu. Epäiletkö, ettei ne pidä paikkaansa?

        Life-line tarkoittaa suojakaiteen vaijeria tai vaijerin vastiketta siinä. Istuinlaatikon kohdalla joissakin veneissä näkyy olevan vaijerin tilalla hihna. Miksei se aivan hyvin voisi olla vaikkapa Bilteman tuote?

        Jos tarkoitit life-linella turvavaljaiden juoksuhihnaa, joka kiinnitetään kannelle, sen tulisi RORC:n turvamääräysten mukaan kestää vähintäin 2 tn tempaus. Miksei Bilteman tai muun firman myymä polyesterihihna kävisi, kunhan ostat >2000kg vetolujuisen. Kannella (tai mantoogissa) jatkuvasti oleva hihna haurastuu nopeasti ja on varmaankin syytä uusia muutaman vuoden välein.


      • miksi ankaroliina?
        Laiffia kirjoitti:

        Mitä mahtaa Biltsun liinasta jäljellä 20 v jälkeen, ellei sitten katkennut jo toistakymmentä vuotta sitten?

        Voihan ne olla ihan kelpo liinoja jossain jollassa satunnaisella käytöllä...

        Mahtaiskos toi muuten mennä life linestä?

        Kannella oleva turvavaljaiden kiinnittämiseen tarkoitetuksi "liinaksi" hihna/nauha on parempi vaihtoehto kuin vaijeri tai köysi, koska se ei pyörähtele päälle astuessa. Tämä kai on selvä asia.

        Mutta miksi nauhaa yhä suositaan veneen kiinnittämiseen? Ruotsalainen Ankarolina rynnisti aikoinaan markkinoille, koska pitkä ja litteä nauha mahtui veivattavaan muoviseen nauhakelaan. Sille ei ollut kilpailijaa.
        Vähitellen eri valmistajat alkoivat tuottaa metallisia köysikeloja, jotka myös voi kiinnittää veneen perä- tai keulakaiteeseen aivan kuten Ankarolinan muoviset kelat. Ne ovat vähintäin yhtä helppokäyttöisiä kuin nauhakelat. Eri valmistajien nauhoja nimitetään ankaroliinoiksi, kaikki samaa materiaalia ja kaililla yhteiset huono puolet.
        Ankaroliinat vispaavat ja vonkuvat tuulessa, haurastuvat auringossa yllättävän nopeasti eivätkä hinnaltaankaan ole ylivoimaisia köyteen verrattuna.
        Eikö pitkäikäisempi ja mukavampi vaihtoehto olisi sittenkin notkea köysi? Se voisi olla vaikkapa 14mm kuorellinen polyesteriköysi, jonka vetolujuus on 4000 daN tai paksumpi multiplait-köysi, jos käyttömukavuus on tärkein ominaisuus.


      • multiplait kestää
        miksi ankaroliina? kirjoitti:

        Kannella oleva turvavaljaiden kiinnittämiseen tarkoitetuksi "liinaksi" hihna/nauha on parempi vaihtoehto kuin vaijeri tai köysi, koska se ei pyörähtele päälle astuessa. Tämä kai on selvä asia.

        Mutta miksi nauhaa yhä suositaan veneen kiinnittämiseen? Ruotsalainen Ankarolina rynnisti aikoinaan markkinoille, koska pitkä ja litteä nauha mahtui veivattavaan muoviseen nauhakelaan. Sille ei ollut kilpailijaa.
        Vähitellen eri valmistajat alkoivat tuottaa metallisia köysikeloja, jotka myös voi kiinnittää veneen perä- tai keulakaiteeseen aivan kuten Ankarolinan muoviset kelat. Ne ovat vähintäin yhtä helppokäyttöisiä kuin nauhakelat. Eri valmistajien nauhoja nimitetään ankaroliinoiksi, kaikki samaa materiaalia ja kaililla yhteiset huono puolet.
        Ankaroliinat vispaavat ja vonkuvat tuulessa, haurastuvat auringossa yllättävän nopeasti eivätkä hinnaltaankaan ole ylivoimaisia köyteen verrattuna.
        Eikö pitkäikäisempi ja mukavampi vaihtoehto olisi sittenkin notkea köysi? Se voisi olla vaikkapa 14mm kuorellinen polyesteriköysi, jonka vetolujuus on 4000 daN tai paksumpi multiplait-köysi, jos käyttömukavuus on tärkein ominaisuus.

        Vähän lisää numerotietoja vertailua varten:

        Halvin Arifinin hst-köysikela maksaa 135 e ja siihen mahtuu 30m 12mm köyttä.

        Marlow multiplait 12mm vetolujuus 3800kg (hinta 2- 4 eur/m ostopaikasta riippuen)

        Marlowin 14mm Multiplait köyden vetolujuus on 4670kg.

        Ankarolina 25mm vetolujuus 2500kg,
        Ankarolina 35mm: 3000kg.


      • Ei vispaa
        miksi ankaroliina? kirjoitti:

        Kannella oleva turvavaljaiden kiinnittämiseen tarkoitetuksi "liinaksi" hihna/nauha on parempi vaihtoehto kuin vaijeri tai köysi, koska se ei pyörähtele päälle astuessa. Tämä kai on selvä asia.

        Mutta miksi nauhaa yhä suositaan veneen kiinnittämiseen? Ruotsalainen Ankarolina rynnisti aikoinaan markkinoille, koska pitkä ja litteä nauha mahtui veivattavaan muoviseen nauhakelaan. Sille ei ollut kilpailijaa.
        Vähitellen eri valmistajat alkoivat tuottaa metallisia köysikeloja, jotka myös voi kiinnittää veneen perä- tai keulakaiteeseen aivan kuten Ankarolinan muoviset kelat. Ne ovat vähintäin yhtä helppokäyttöisiä kuin nauhakelat. Eri valmistajien nauhoja nimitetään ankaroliinoiksi, kaikki samaa materiaalia ja kaililla yhteiset huono puolet.
        Ankaroliinat vispaavat ja vonkuvat tuulessa, haurastuvat auringossa yllättävän nopeasti eivätkä hinnaltaankaan ole ylivoimaisia köyteen verrattuna.
        Eikö pitkäikäisempi ja mukavampi vaihtoehto olisi sittenkin notkea köysi? Se voisi olla vaikkapa 14mm kuorellinen polyesteriköysi, jonka vetolujuus on 4000 daN tai paksumpi multiplait-köysi, jos käyttömukavuus on tärkein ominaisuus.

        Ankaroliina pitää laittaa kierteelle venettä kiinnittäessä niin ei vispaa eikä ulvo tuulessa. Kierrä liinaa 1-2 kierrosta jokaista 10 metriä kohti ennen liinan kiinnittämistä rantaan.


      • multiplait helpompi
        Ei vispaa kirjoitti:

        Ankaroliina pitää laittaa kierteelle venettä kiinnittäessä niin ei vispaa eikä ulvo tuulessa. Kierrä liinaa 1-2 kierrosta jokaista 10 metriä kohti ennen liinan kiinnittämistä rantaan.

        Kun käyttää ankaroliinan sijaan köyttä, ei tarvitse tehdä kiertämistemppuja! Eikä tarvitse olla huolissaan kestävyydestä.


      • tosi tehokas!!
        Ei vispaa kirjoitti:

        Ankaroliina pitää laittaa kierteelle venettä kiinnittäessä niin ei vispaa eikä ulvo tuulessa. Kierrä liinaa 1-2 kierrosta jokaista 10 metriä kohti ennen liinan kiinnittämistä rantaan.

        Tässä näyte siitä, miten tehokkaasti kierteille laittaminen "estää" ankaroliinan vispaamista
        https://www.youtube.com/watch?v=dwXPgCxj3Cg

        (Vahinko, että tuuli häiritsee kameran mikrofonia eikä vonkuminen kuulu)


      • oon testannut
        tosi tehokas!! kirjoitti:

        Tässä näyte siitä, miten tehokkaasti kierteille laittaminen "estää" ankaroliinan vispaamista
        https://www.youtube.com/watch?v=dwXPgCxj3Cg

        (Vahinko, että tuuli häiritsee kameran mikrofonia eikä vonkuminen kuulu)

        loppuu se hyppiminen ,mutta liinassa täytyis olla enemmän jengaa jotta ei hypi.


      • molempi parempi
        tosi tehokas!! kirjoitti:

        Tässä näyte siitä, miten tehokkaasti kierteille laittaminen "estää" ankaroliinan vispaamista
        https://www.youtube.com/watch?v=dwXPgCxj3Cg

        (Vahinko, että tuuli häiritsee kameran mikrofonia eikä vonkuminen kuulu)

        Ei kai tuo liina kenelläkään ole ainut kiinnittymisvaruste veneessä. Lämpsytyksen niin vaatiessa sen voi kiinnittymisen jälkeen käydä vaihtamassa köyteen. Jos itsellä ei satu olemaan jollaa, naapuri varmasti mielellään lainaa, viimeistään illalla.

        Norjalaisessa pelastusalusdokussa tuli hälytys: purjeveneen keula-ankkuri on jäänyt kiinni eikä sitä saada ylös. Paikalle saavuttiin, tuulta ei ollut, aurinko paistoi, vene oli satamassa aisapaikalla kiinnitettynä perä laituriin päin. Keulasta oli laskettu ankkuri laiturissa ollessa. Sukeltaja dyykkasi kuvaten samalla: bruce oli tarrautunut sitä nostettaessa laiturien kiinnitysvaijereihin.
        Perheen tytär kertoi, että isä oli laskenut ankkurin, mutta se oli mennyt liian syvälle. Sitä en saanut rekisteröityä, jos ylipäätään mainittiin, että mitähän varten se oli laskettu. Näytti olevan saman merkkinen vene kuin videolla. Ja jos arvata saa, purjehduskokemusta oli vasta alettu keräämään.


      • Bossu

        Solmu heikentää liinan kestoa aika lailla verrattuna lenkkiin. Siinä varmaan rasitus jakautuu epätasaisesti ja liina alkaa ratketa ensin jostain reunasta. Luulenpa, että ihan itsekin saisi kestävän lenkin aikaan ompelemalla jollain purjelangalla liinan lenkille, kuten joku jo ehdotti. Jos on epävarma, voi tehdä pidemmän ommellun pätkän ja testata vaikka autolla kestävyyttä.


      • vapaa valinta!!
        oon testannut kirjoitti:

        loppuu se hyppiminen ,mutta liinassa täytyis olla enemmän jengaa jotta ei hypi.

        Ei siis ihan helppo tuo ankaroliina, kun siihen pitääkin laittaa joku tietty määrä kierroksia vispaamisen ja vonkumisen estämiseksi.
        Oma vertailutesti: köyteen ei tarvitse laittaa yhtäkään kierrettä eikä pelätä katkeamista. Ankaroliinani panin keloineen sekajätteisiin jo kauan sitten enkä ole kaivannut.

        Kukin tekee tietysti omat ratkaisunsa. Kovin kivaa ei kuitenkaan ole, jos naapuriveneen ankaroliinassa ei olekaan oikeaa jengamäärää ja se rupeaa yöllä vonkumaan yöunia häiritsevästi.


      • oma testi vahingossa
        Bossu kirjoitti:

        Solmu heikentää liinan kestoa aika lailla verrattuna lenkkiin. Siinä varmaan rasitus jakautuu epätasaisesti ja liina alkaa ratketa ensin jostain reunasta. Luulenpa, että ihan itsekin saisi kestävän lenkin aikaan ompelemalla jollain purjelangalla liinan lenkille, kuten joku jo ehdotti. Jos on epävarma, voi tehdä pidemmän ommellun pätkän ja testata vaikka autolla kestävyyttä.

        Ei välttämättä tarvita autoa. Sen voi testata veneessäkin vinssin avulla.

        Aikanaan tuli testattua vahingossa, kun rikauksen yhteydessä asensin kumipalat maston kaulukseen. Kun vanha ankaroliina sattui sopivasti olemaan kannella, käytin sitä maston vetämiseen vuoroin eteen ja taakse saadakseni kumipalat työnnettyä paikoilleen. Liinan toinen pää kaapiin ja toinen maston kautta vinssille. Viimeistä kumipalaa varten piti vääntää genuavinssiä kunnolla, jolloin ankaroliina räpsähtikin yllättäen poikki. Mutta liina oli jo vanha ja ehkä yhtä heikko kuin Venelehden testaama. Oli hyvä että katkesi siinä eikä vasta poijussa!


      • MitaanTietamaton
        Bossu kirjoitti:

        Solmu heikentää liinan kestoa aika lailla verrattuna lenkkiin. Siinä varmaan rasitus jakautuu epätasaisesti ja liina alkaa ratketa ensin jostain reunasta. Luulenpa, että ihan itsekin saisi kestävän lenkin aikaan ompelemalla jollain purjelangalla liinan lenkille, kuten joku jo ehdotti. Jos on epävarma, voi tehdä pidemmän ommellun pätkän ja testata vaikka autolla kestävyyttä.

        Vein ankaroliinakelan pikasuutarille hammaslekurilla käynnin ajaksi toiveella, jotta kolme metriä pois ja uusi lenkki. Homma kustansi 7 € ja onpa tuolle pätkällekin löytynyt välillä tilapäiskäyttöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe