Miksi ihmiset eivät pidä huolta itsestään?

Ihmettelijä :o

Olen törmännyt varsin useasti ihmisiin, joista näkee, etteivät he perusta juurikaan oman kehon hyvinvointiin. Nyt en puhu mistään suurista muutoksista, mutta miksei lopulta yllättävän moni kiinnitä huomiota niinkin pieniin asioihin kuin hampaiden ja hiusten pesu tai ihon rasvaus? Sehän on totta, että toisilla hammasluu on luonnostaan keltaisempi kuin toisilla, mutta entä sitten kun hampaiden pinnalta oikein näkyy möhnäkerros? Hiukset ovat likaiset jo ensimmäisenä päivänä kouluun tullessa, muttei niitä olla pesty vielä seuraavanakaan päivänä. Huulet on pakkasilla kuivat ja rohtuneet, silmänaluset tummat huonojen vuorokausirytmien takia, iho kuoriutuu kuivuu kuivuuttaan, kun kosteusvoide on ties missä. Kynsistä ei edes kannata puhua, päästä vähän kellertää ja kynnen alla musta kerros ties mitä paskaa.
Loppujen lopuksi mikään näistä asioista ei edes ole hankala hoitaa kuntoon, miksi moni ei silti vaivaudu tekemään sitä?
Tämä kirjoitus ei koske niitä, jotka eivät yhtenä aamuna ehdikään suihkuun, kun herätyskellon ei olla herätty, vaan sellaisia ihmisiä, joiden kohdalla tämä on toistuvaa.

22

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivaan jaksa

      Joo..kun kaikki on perseestä,niin ei silloin jaksa oma ulkonäkökään kiinnostaa.
      Ihan sama.Ei se kuitenkaan mitään auta.
      Yleensä kyse on jo jonkun asteisesta masiksesta.

      Itse huomannut,kun ajoittain kärsin masennuksesta,sitten taas ,kun voi paremmin hoitaa itsensäkin kuntoon.

    • joo o

      Ehkä pojilla on aika ymmärretävää jos kynsien alla on paskaa, pojat kun tekee sellasiakin hommia mihin tytöt ei käsiään liattavaks pistä. Eikä kaikkea likaa todellakaan saa edes pesuaineella käsistä irti. mutta muistaa pitää kynnet lyhyinä likaa jää kynsien alle myös vähemmän

      Hiusten rasvottuminen on kanssa ihmiskohtasta. joillain hiukset voii rasvottua pelkästään jo yön aikana vaikka edellisenä iltana olisi käynnyt suihkussa ja pessyt ne pesuaineella.

      Mutta tosiaan hampaiden pesu kuuluu perus jokapäiväseen hygieeniaan

    • herään 2h enne koulu

      Itekkään en ymmärrä näit ihmisii.
      Mulla rasvottuu tosiaan hiukset aina yön aikana pelkästään, no sen takia käyn aina aamusin suihkussa.

      Ja sit on näit jotka käyttää samoi vaatteit koko viikon ja toivottavasti pesee ne viikonloppuna ku tulee samat vaatteet pääl taas maanantain kouluun.

      Ja näit joilla tukka sojottaa joka suuntaan, tiiän et näille ei hirveesti voi mitää mut on se kummiski aika huvitavaa ku jätkällä stondaa hiuksia joka suuntaa :D

      • hboy

        mua ainakin kundin hiukset,jotka elää omaa elämäänsä,niin jotenkin tykkään.
        Itsellä vähän samanlaiset,ei auta mikään,ne on just niinku aamulla herään.


      • rasvis

        liika hiuksien pesemeninkin edes auttaa rasvoittumista.


      • aamuuninenko

        Et varmaan heräis 2 tuntia ennen kouluu,jos pitäs jo seitsemältä aamulla olla linja-auto asemalla.
        Sun pitäs herätä jo viideltä, ja aikaisemminkin.


      • et kyllähän herään
        aamuuninenko kirjoitti:

        Et varmaan heräis 2 tuntia ennen kouluu,jos pitäs jo seitsemältä aamulla olla linja-auto asemalla.
        Sun pitäs herätä jo viideltä, ja aikaisemminkin.

        Jos mulla alkaa koulu 8 nii juna lähtee 7 nii sillo herään 6.


      • heräätkö
        et kyllähän herään kirjoitti:

        Jos mulla alkaa koulu 8 nii juna lähtee 7 nii sillo herään 6.

        joo,mut heräätkö neljältä laittaa itsees koulu kuntoon?


    • Hygieeninen

      Oon miettiny samaa :o Itse herään kanssa n. 2h ennen kuin pitää mennä pysäkille, että ehdin käymään suihkussa. Sitten nämä jotka tulevat samoilla sukilla viikon ajan kouluun - ew.

      • Aamu-uninen olen

        Itse olen todella aamu-uninen, että en todellakaan herää tunteja ennen lähtöä. Nousen noin 15 min ennen kuin pitäisi lähteä. Osasyynä se että linja-auto jolla pitäisi mennä, lähtee 6.45 linja-autoasemalta, jonne pitää vielä polkea noin 3 km matka. Ja mitä järkeä käydä suihkussa jos joutuu polkemaan tuonkin verran. Pieni hiki kumminkin siinä jo ehtii puskea päälle, kun luonnollisesti matka on asemalle päin enimmäkseen ylämäkeä...

        Se riittää minulle hyvin. Kampaan tukan, joka on äärimmäisen kovasti kiharoituva, joten yritän pitää melko lyhyenä, toisinaan myös käytän geeliä tai vahaa. Juon aamukahvit ja jos aikaa on syön hieman. Aika usein kyllä jätän aamupalankin vain kahviin, kun ei ehdi syömään, ja itse asiassa aamulla ei minulla kyllä ole edes nälkä juuri koskaan ja syömisellä tulee vain kovin täyteen ja pahoinvointia.

        Suihkussa tai saunassa käyn päivittäin. Kalsarit ja sukat vaihdan päivittäin, muita likaantumisen mukaan. T-paita ehkä päivittäin, jos on kovin tullut hiki tai muuten likaantunut. Farkut ja huppari vaihtoon jos likaantuu, tai muuten yleensä 3 - 5 päivän välein...


      • hboy
        Aamu-uninen olen kirjoitti:

        Itse olen todella aamu-uninen, että en todellakaan herää tunteja ennen lähtöä. Nousen noin 15 min ennen kuin pitäisi lähteä. Osasyynä se että linja-auto jolla pitäisi mennä, lähtee 6.45 linja-autoasemalta, jonne pitää vielä polkea noin 3 km matka. Ja mitä järkeä käydä suihkussa jos joutuu polkemaan tuonkin verran. Pieni hiki kumminkin siinä jo ehtii puskea päälle, kun luonnollisesti matka on asemalle päin enimmäkseen ylämäkeä...

        Se riittää minulle hyvin. Kampaan tukan, joka on äärimmäisen kovasti kiharoituva, joten yritän pitää melko lyhyenä, toisinaan myös käytän geeliä tai vahaa. Juon aamukahvit ja jos aikaa on syön hieman. Aika usein kyllä jätän aamupalankin vain kahviin, kun ei ehdi syömään, ja itse asiassa aamulla ei minulla kyllä ole edes nälkä juuri koskaan ja syömisellä tulee vain kovin täyteen ja pahoinvointia.

        Suihkussa tai saunassa käyn päivittäin. Kalsarit ja sukat vaihdan päivittäin, muita likaantumisen mukaan. T-paita ehkä päivittäin, jos on kovin tullut hiki tai muuten likaantunut. Farkut ja huppari vaihtoon jos likaantuu, tai muuten yleensä 3 - 5 päivän välein...

        noin mullakin aamut menee,taidat olla eka rehellinen.


      • Ei kauheasti ajatell

        Miksi käydä aamulla suihkussa ja altistaa iho ulkoilman bakteereille kun voi käydä illalla ennen nukkumaanmenoa?


      • Ei kauheasti ajatell kirjoitti:

        Miksi käydä aamulla suihkussa ja altistaa iho ulkoilman bakteereille kun voi käydä illalla ennen nukkumaanmenoa?

        Minä ainakin hikoilen nukkuessani, joten olisin hikinen aamulla. Aamusuihku herättää tehokkaasti.


    • Minä voin tunnustaa, etten rasvaa ihoani, minkä takia näytän talvisin iktyoosiselta (tt) epäkuolleelta. Se johtuu laiskuudestani.

      Tummat silmänaluseni johtuvat sitävastoin tavallisia korkeamman kevyen unen vaiheen aikaisen kortisolinerityksen aiheuttamista unihäiriöistä, mutta ne saan peitettyä silmälasien sangoilla sen suuremmitta ehostuksitta.

    • Ei vittu

      Sinä, aloittaja, olet vähä-älyinen paska. Jotkut ihmiset eivät voi mitään sille, että heillä on rasvaiset hiukset, kuivat huulet tai tummat silmänaluset. Ota asioista selvää ennen kuin tulet tänne valittamaan.

      • Ap.

        Itseasiassa en ole kovinkaan vähä-älyinen. Ensinnäkin hiusten rasvaisuuteen voi vaikuttaa ihan pesemällä hiukset ja tällä likaisella hiuksilla tarkoitan sitä, että kouluun tullessa hiukset ovat hieman likaset (ei siis mitenkään merkittävästi, tyyliin joitakin senttejä hiustyvestä päänahan rasvoittuessa), mutta seuraavana päivänä näkyvästi jo "puikkoina", nuorella kun yleensä hiukset rasvoittuvat jo kahden päivän aikana. Ja jos nuorta häiritsee se vähäinenkin likaisuus, voi aina käyttää esim. Kuivashampoota.

        Toisekseen kuiviin ja rohtuneisiin huuliin voi myös vaikuttaa, kyllä kaupasta tai apteekista varmasti jokaiselle sopiva tuote löytyy ja jos ei, niin voi käyttää esim. Öljyä

        Tummat silmänaluset ovat siis tässä ainut asia johon ei voi vaikuttaa, toisilla ihmisiltähän on tummemmat silmänaluset kuin toisilla, mutta ota huomioon että tässäkin esimerkissä mainitsin huonot vuorokausirytmit ja tarkoitin enemmänkin valvomisesta johtuvia tummia silmänalusia ja verestäviä silmiä, kun pelataan yömyöhään ja nukutaan muutama tunti ennen koulun alkua. Tämäkin asia on itse pääteltävissä, että puhuin nimenomaan omalla syyllä aiheutetuista tapauksista, koska kuten hampaidenkin kohdalla mainitsin, osalla luonnostaan on keltaisempi hammasluu, tummat silmänaluset, iho ja kaikki ylipäätään.

        Joten olisiko se asia nyt kuitenkin sillä mallilla, että sinä olet tässä ketjussa se vähä-älyinen osapuoli? Paskaksi en hauku, koska se on lapsellista :) Pyydän myös anteeksi jos koet mun jollain tavalla pirstoneen itsetuntoasi kertomalla, että henkilökohtaisesta hygieniasta ja hyvinvoinnista tulisi pitää huolta.


      • Ei vittu
        Ap. kirjoitti:

        Itseasiassa en ole kovinkaan vähä-älyinen. Ensinnäkin hiusten rasvaisuuteen voi vaikuttaa ihan pesemällä hiukset ja tällä likaisella hiuksilla tarkoitan sitä, että kouluun tullessa hiukset ovat hieman likaset (ei siis mitenkään merkittävästi, tyyliin joitakin senttejä hiustyvestä päänahan rasvoittuessa), mutta seuraavana päivänä näkyvästi jo "puikkoina", nuorella kun yleensä hiukset rasvoittuvat jo kahden päivän aikana. Ja jos nuorta häiritsee se vähäinenkin likaisuus, voi aina käyttää esim. Kuivashampoota.

        Toisekseen kuiviin ja rohtuneisiin huuliin voi myös vaikuttaa, kyllä kaupasta tai apteekista varmasti jokaiselle sopiva tuote löytyy ja jos ei, niin voi käyttää esim. Öljyä

        Tummat silmänaluset ovat siis tässä ainut asia johon ei voi vaikuttaa, toisilla ihmisiltähän on tummemmat silmänaluset kuin toisilla, mutta ota huomioon että tässäkin esimerkissä mainitsin huonot vuorokausirytmit ja tarkoitin enemmänkin valvomisesta johtuvia tummia silmänalusia ja verestäviä silmiä, kun pelataan yömyöhään ja nukutaan muutama tunti ennen koulun alkua. Tämäkin asia on itse pääteltävissä, että puhuin nimenomaan omalla syyllä aiheutetuista tapauksista, koska kuten hampaidenkin kohdalla mainitsin, osalla luonnostaan on keltaisempi hammasluu, tummat silmänaluset, iho ja kaikki ylipäätään.

        Joten olisiko se asia nyt kuitenkin sillä mallilla, että sinä olet tässä ketjussa se vähä-älyinen osapuoli? Paskaksi en hauku, koska se on lapsellista :) Pyydän myös anteeksi jos koet mun jollain tavalla pirstoneen itsetuntoasi kertomalla, että henkilökohtaisesta hygieniasta ja hyvinvoinnista tulisi pitää huolta.

        En ole vähä-älyinen, mutta nuo ihonhoitotuotteet eivät auta ihmisiä, joilla on kroonisia ongelmia. Sitä paitsi vaikutat aika riitaisalta ihmiseltä, jos nuo asiat oikeasti haittaavat sinua niin paljon. Tai no tuo hiusten pesemättömyys nyt vielä menee.


      • Ap.
        Ei vittu kirjoitti:

        En ole vähä-älyinen, mutta nuo ihonhoitotuotteet eivät auta ihmisiä, joilla on kroonisia ongelmia. Sitä paitsi vaikutat aika riitaisalta ihmiseltä, jos nuo asiat oikeasti haittaavat sinua niin paljon. Tai no tuo hiusten pesemättömyys nyt vielä menee.

        No ehkä tässä olenkin puhunut enemmän edelleen näistä hygieenia ja hyvinvointiasioista joihin voi vaikuttaa. :D Enhän mä nyt tässä tarkoita esim. Atooppisesta ihottumasta kärsivistä ihmisistä, sehän olisi sama kuin valittaa lihavista liikuntarajoitteisista. Sinulta on ilmeisesti koko aloituksen pääpointti mennyt ohi, koska mä en sanonut että minua erityisesti häiritsisi nää ihmiset, mutta monesti mietin eikö ihmiset oikeasti jaksa välittää omasta hygieniastaan ja hyvinvoinnista? Kyllä nimittäin uskoisin, että on parempi olo kun on nukkunut hyvin, hiukset, hampaat ja vaatteet kuin samoilla silmillä, likaisella hiuksilla ja hieltä haisten?


    • saippua 3

      pesen itseni n. joka toinen joulu, aina en niinkään usein, kalsarit vaihdoin viimeksi neljä vuotta sitten samalla kun piti puristaa finni perseestä, oon niin itseäni täynnä oleva komistus et ei mitään väliä mitä muut ajattelee.

    • Tyttöastronautti

      Mulla ei hiukset yleensä rasvoitu päivän aikana, joten käyn iltaisin suihkussa, kun pitää muutenkin pestä hiet reenien jälkeen pois. Rasvaan ihon aina suihkun jälkeen ennen kun menen nukkumaan. Aamulla käyn peseytymässä hiuksien pesua lukuunottamatta, vaihdan puhtaat alusvaatteet ja sukat, sekä päällysvaatteet tarvittaessa, käytän yleensä samoja paitoja 1-3pv. Kaksi kertaa päivässä pesen myös hampaat ja huulirasvaa käytän aina tarvittaessa. Niin ja aamusuihkun jälkeen vielä deodorantti. Kyllä mulla vaan tulee parempi mieli, kun iho on pehmee ja hampaat puhtaat :D

    • Pöö

      Esim,kyl mä huolehdin ittestäni kunnol ja käyn usein suihkus jne.. Mut mulla vaan on niin tummatsilmänalukset vaikka en valvoisi tai mitään,mikä avuksi? :/

    • Anonyymi

      Riittävä lihaskuntotreenni,kestavyystreeni ja liikkuvuustreeni, pitää kehon ja aineenvaihdun kunnossa ja riittävä ruokailu, pitää syödä kulutuksen mukaan. Risto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe