Putkirempan vaikutus ok-talon arvoon?

OKT-remppaaja

Putkiremppaa tässä suunnitellaan ja nyt kiinnostaisi mikä on sen vaikutus asunnon arvoon. 70-luvun alun täystiilitalo, 2-kerrosta.

Vaihtoon menisi patterilinjat, termarit ja vesijohdot. Hanat, pytyt ja altaat ymv. ovat uudehkoja (vaihdettu kaikki noin 5 vuoden aikana). Putket saa vedettyä kohtuusiististi alakerran katonrajassa. Pääosa jää panelin alle osa jää näkyviin.

Muoviviemäreitä eikä teräksistä pohjaviemäriä vaihdeta. Ne tutkittu noin 5 v sitten ja todettu hyväksi.

Noin pari v sitten paikallinen välittäjä arvioi kiinteistön arvoksi 220 tonnia. Hintataso tällä alueella ei ole juuri muuttunut sen jälkeen. Mitähän se voisi olla ko. rempan jälkeen?

20

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ertyuioijhgv

      Miksi vaihtaa patterilinjat, jos ne on teräsputkea, niiden pitäisi kestää 100 vuotta. Vesijohdotkaan ei pitäisi normaalisti olla uusimisen tarpeessa, jos ne on tehty aikanaan kunnolla, eikä lämminvesikiertoa ole. Termostaatit kannattaa vaihtaa.

      Jos putket ovat epäilyttävässä kunnossa ja huonosti toteutettu, upotettu lattiavaluihin ja muuta, niin remontilla asunnon myytävyys paranee, hintaa tuskin remontti nostaa. Putkisaneeraus omakotitalossa ja kerrostalossa on hieman erijuttu.

    • OKT-remppaaja

      Vesiputkia on jo jouduttu matkan varrella uusimaan, lähinnä runkoputkien liitoksissa on ollut suupumia ja pari pientä vuotoakin on jo ollut. Sitten nuo patterilinjat menee paikoin rakenteissa niin, että jos sielä tulee vuoto, se saattaa olla tosi kallis paukku. Eikä taida vakuutuksetkaan korvata vahinkoja (pitäis selvittää sekin puoli).

      Tuosta asunnon arvosta. On tuo nyt aika iso remppa, hankala asumisen kannalta ja kohtuullisen hintainenkin. Kyllä sen pitäis asunnon hinnassa näkyä, mutta ihan kiva olis kuulla jos jollain olis kokemuksia ja tuntumaa.

    • Luki.

      Ei nosta euroakaan,voi kokeilla muttei auta,hyvä jos saat kaupattua edes kun kakkonen on edessä.

      Varaudu todella pitkään myynti aikaan ,vaikka olisi kultahanat.

    • Laske siitä.

      Putkirempan hinta ei NOSTA asunnon arvoa.
      Mutta tulevan rempan kuuluisi ALENTAA asunnon arvoa juuri sen remontin hinnan verran.

    • 5000 remppa

      Ei suurempaa vaikutusta, sillä muutama tonni sine tai tänne on aivan sama. Maksaa kuitenkin niin vähän. SE, että ei ole kerinneet vanhat putket vuotaa rakenteisiin on paljon tärkeämpää.

      • Oho?

        Aloittajan remonttiin pelkkä suunnittelu saattaa maksaa useamman tonnin, osat, tarvikkeet ymv. reilut 5000. Varmaan valvojakin on hyvä ottaa vähän katseleen perään. Putkityön lisäksi tarvitaan puhtaasti raksatyötä, piikkausta porausta jne. ja lopuksi viimeistelyt; kittaukset, maalaukset, hyvinkin 5000. LVI-työt lisäksi vähintään 5000, joten jos homma menee sujuvasti voi varautua noin 20 000 loppusummaan ja hyvin saattaa mennä ylikin.

        Itse tekemällä tietysti saa loppusummaa pudotettua mutta jos haetaan laskennallista summaa ja remontin vaikutusta kämpän hintaan, tottahan se siihen vaikuttaa, parhaassa tapauksessa jopa enemmän kuin itse remontin hinta.


      • Oho? kirjoitti:

        Aloittajan remonttiin pelkkä suunnittelu saattaa maksaa useamman tonnin, osat, tarvikkeet ymv. reilut 5000. Varmaan valvojakin on hyvä ottaa vähän katseleen perään. Putkityön lisäksi tarvitaan puhtaasti raksatyötä, piikkausta porausta jne. ja lopuksi viimeistelyt; kittaukset, maalaukset, hyvinkin 5000. LVI-työt lisäksi vähintään 5000, joten jos homma menee sujuvasti voi varautua noin 20 000 loppusummaan ja hyvin saattaa mennä ylikin.

        Itse tekemällä tietysti saa loppusummaa pudotettua mutta jos haetaan laskennallista summaa ja remontin vaikutusta kämpän hintaan, tottahan se siihen vaikuttaa, parhaassa tapauksessa jopa enemmän kuin itse remontin hinta.

        Onko patterit todellakin noin kalliita? Itse teetin vähän vastaavan (paitsi että upotin putket rakenteisiin), lukuunottamatta noita patterivetoja ja hintaa kertyi kolmisen tonnia ehkä tonni pintojen viimeistelyyn. Toki yksikerroksinen talo, eli vesipisteitä saattoi muutenkin olla luokkaa yksi vähemmän...

        Suunnittelusta en tuossa maksaisi kuin korkeintaan 300 euroa. Parin tunnin luokkaa oleva työ kuitenkin.


    • Tarjouksen saanut

      20000€?
      Eipä niitä vanhoja kannata pois piikata. Miksi edes?
      Uudet pintavetoina verhokoteloissa ja kas valmista tulee ja mahdolliset vuodotkin näkee heti eikä uutta lattiaa auki piikkaamalla (näinkin on käynyt eräässä kohteessa).
      Useasta firmasta kysyttynä patterilinjaston ja käyttövesilinjaston uusiminen n. 5000€ n. 140-150m2 2-kerroksiseen taloon.

      Kyseinen remontti ei nosta asunnon hintaa eurollakaan. Myyminen vain helpottuu huomattavasti. Sama kuin uusisi tiilivuorauksen tiilitalossa. Arvon nousu= marginaalinen. Kustannukset= suuret

      • putkimees

        Viemärit pintavetona? Tuohan on minulle ihan uutta, mutta kuulostaa nopealta.


      • ku halvalla sain
        putkimees kirjoitti:

        Viemärit pintavetona? Tuohan on minulle ihan uutta, mutta kuulostaa nopealta.

        Joo se on sellanen pinta avoviemäri pöntön alle jonka toinen pää piikataan ulkoseinästä ulos suoraan kadulle. Tulee halvaksi ja pienentää samalla jäte ja hulevesimaksut olemattomaan.


      • putkimees kirjoitti:

        Viemärit pintavetona? Tuohan on minulle ihan uutta, mutta kuulostaa nopealta.

        Et sitten vaivautunut huomaamaan, että viemäreille ei tuossa tehdä tasan tarkkaan mitään.

        Ja minä olen kyllä nähnyt viemäreitä pintavetona useinkin. Ei taida putkimeeesillä olla hirveästi kokemusta alalta kuitenkaan.


      • putkimees
        The_Rat kirjoitti:

        Et sitten vaivautunut huomaamaan, että viemäreille ei tuossa tehdä tasan tarkkaan mitään.

        Ja minä olen kyllä nähnyt viemäreitä pintavetona useinkin. Ei taida putkimeeesillä olla hirveästi kokemusta alalta kuitenkaan.

        Jos jättää viemärit tekemättä, ei kannata mainostaa taloa putkirempattuna. Sehän on sama kuin kauppaisi autoa juuri maalattuna, ja siihen onkin tehty vain vesihionta ja pakkelointi.
        Viemärien pintavetoja tehdään teollisuudessa ja muissa ei niin esteettisissä paikoissa, kuten kerrostalojen kellaritiloissa. En muista törmänneeni yhteenkään asuinhuoneistoon jossa viemärit on jätetty näkyviin. Toki näitäkin ratkaisuja saattaa tee se itse-miesten pk-taloista löytyä, mutta niiden kanssa voi tulla ongelmia sitten, kun taloa aletaan myymään. Jos törmään sellaiseen ratkaisuun, kilautan välittömästi tutulle rakennustarkastajalle. Jos paljastuu, ettei ok-talo vastaakaan rakennuslupaa ja rakennusmääräyksiä, siitä tulee väistämättä seuraamuksia.
        28 vuotta tein putkihommia, kunnen myin osuuteni firmasta pois, kun tulee tuota rahaa nyt muualtakin enemmän kuin ehtii kuluttamaan. En usko että sinulla on minulle mitään uutta kerrottavaa putkihommista. Ne ehti tuossa ajassa tulla hyvinkin tutuiksi.


      • putkimees kirjoitti:

        Jos jättää viemärit tekemättä, ei kannata mainostaa taloa putkirempattuna. Sehän on sama kuin kauppaisi autoa juuri maalattuna, ja siihen onkin tehty vain vesihionta ja pakkelointi.
        Viemärien pintavetoja tehdään teollisuudessa ja muissa ei niin esteettisissä paikoissa, kuten kerrostalojen kellaritiloissa. En muista törmänneeni yhteenkään asuinhuoneistoon jossa viemärit on jätetty näkyviin. Toki näitäkin ratkaisuja saattaa tee se itse-miesten pk-taloista löytyä, mutta niiden kanssa voi tulla ongelmia sitten, kun taloa aletaan myymään. Jos törmään sellaiseen ratkaisuun, kilautan välittömästi tutulle rakennustarkastajalle. Jos paljastuu, ettei ok-talo vastaakaan rakennuslupaa ja rakennusmääräyksiä, siitä tulee väistämättä seuraamuksia.
        28 vuotta tein putkihommia, kunnen myin osuuteni firmasta pois, kun tulee tuota rahaa nyt muualtakin enemmän kuin ehtii kuluttamaan. En usko että sinulla on minulle mitään uutta kerrottavaa putkihommista. Ne ehti tuossa ajassa tulla hyvinkin tutuiksi.

        > Jos jättää viemärit tekemättä, ei kannata mainostaa taloa
        > putkirempattuna. Sehän on sama kuin kauppaisi autoa juuri
        > maalattuna, ja siihen onkin tehty vain vesihionta ja pakkelointi.

        No ei. Pikemminkin se vastaisi sitä, että vain keula ja kyljet on maalattu. Jos katto ja perälauta ovat jo ennestään niin hyvässä kunnossa ettei tarvitse..

        Jos käyttövesiputket on vaihdettu, niin kyllähän putkirempasta on suurin osa tehty. Viemärit kestävät luokkaa sata vuotta, käyttövesiputket luokkaa 20 (ehkä hieman liioitellen). On siinä vähän eroa. :)

        > En muista törmänneeni yhteenkään asuinhuoneistoon
        > jossa viemärit on jätetty näkyviin. Toki näitäkin ratkaisuja
        > saattaa tee se itse-miesten pk-taloista löytyä

        Minä olen. Kyseessä oli kerrostaloasunto Helsingissä.

        > En usko että sinulla on minulle mitään uutta kerrottavaa putkihommista.

        Tässä viestissä varmaan kaikki tulikin, mitä voin sinulle alasta kertoa.


      • muahahaha!
        The_Rat kirjoitti:

        > Jos jättää viemärit tekemättä, ei kannata mainostaa taloa
        > putkirempattuna. Sehän on sama kuin kauppaisi autoa juuri
        > maalattuna, ja siihen onkin tehty vain vesihionta ja pakkelointi.

        No ei. Pikemminkin se vastaisi sitä, että vain keula ja kyljet on maalattu. Jos katto ja perälauta ovat jo ennestään niin hyvässä kunnossa ettei tarvitse..

        Jos käyttövesiputket on vaihdettu, niin kyllähän putkirempasta on suurin osa tehty. Viemärit kestävät luokkaa sata vuotta, käyttövesiputket luokkaa 20 (ehkä hieman liioitellen). On siinä vähän eroa. :)

        > En muista törmänneeni yhteenkään asuinhuoneistoon
        > jossa viemärit on jätetty näkyviin. Toki näitäkin ratkaisuja
        > saattaa tee se itse-miesten pk-taloista löytyä

        Minä olen. Kyseessä oli kerrostaloasunto Helsingissä.

        > En usko että sinulla on minulle mitään uutta kerrottavaa putkihommista.

        Tässä viestissä varmaan kaikki tulikin, mitä voin sinulle alasta kertoa.

        "Tässä viestissä varmaan kaikki tulikin, mitä voin sinulle alasta kertoa. "

        Noilla tiedoilla ei vielä leipää tienata niistä hommista. Eikä näköjään muistakaan, vai saatko palkkaa siitä, että istut täällä päivät pitkät?


      • muahahaha! kirjoitti:

        "Tässä viestissä varmaan kaikki tulikin, mitä voin sinulle alasta kertoa. "

        Noilla tiedoilla ei vielä leipää tienata niistä hommista. Eikä näköjään muistakaan, vai saatko palkkaa siitä, että istut täällä päivät pitkät?

        Sinulle varmaan voisin tuostakin alasta kertoa paljon enemmän. 28 vuoden kokemuksen omaavalle kaverille tuskin ihan niin paljoa.

        Ja hassua kun satuit kysymään, kyllä minä tästä palkkaa saan.


    • hahhahhahhaaa

      Palstallahan on muulit kertoneet ettei se maksa kuin pari tonnia jonka senkin saa kotitalousvähennykseen, ehkä siis jo tehty pudottaisi hieman kiinteistön arvoa, Vaatisin koeponnistustodistukset ennen kaupan tekoa.

      Pari vuotta sitten 220te, no nyt se olisi varmaan n. 140te miinus tuo epäilyksiä herättävä putkiremontti, no joo voi siitä 130te saadakin.

    • whoknowswins

      Jossain kohtaa talon elinkaarta tuo remontti tulee eteen. Paljon vaikuttaa sekin, onko juuri nyt oikea aika saneerata samalla muutakin, kuten keittiökalusteet, kylppäri , sauna ja ennen kaikkea pannuhuonetekniikka. Jos paikat ovat ehjät ja siistit, ei putkiremontti kannata.

      Talon arvo on välittäjän mukaan ollut kaksi vuotta sitten 220. Nyt sen saattaisi saada myytyä 170 000 eurolla, arvioni on lievän optimistinen kyllä. 220 on 2000 -luvun talojen hintoja nykyisin. Tosin pienempien, mutta silti samoin nettoneliöin.

      Jos olet myymässä, sijoita jokunen tonni mieluummin sisäpintoihin, teet talosta modernimman ja valoisamman oloisen. Uusi öljypoltin rauhoittaa kummasti ostajakandidaatteja, toinen on kattopinnoitteen uusiminen. Jos tiiliverhoilu on tunkkaisen sävyinen, laasti päälle ja taas haluttavuus paranee. Näillä voit päästä lähemmäs sitä 220 000 euron arvoa.

      Jos aiot pitää talon itselläsi, toimi kuten venäläisissä ydinvoimaloissa. Korjaat vasta kun jotain hajoaa. Remonteista säästyvillä varoilla saat lystiä elämään.

      • Ok-Loordi

        Kyllä ne 2000-luvulla tehdyt talot maksavat ennemminkin 320.000 eur kuin 220.000eur.


      • whoknowswins
        Ok-Loordi kirjoitti:

        Kyllä ne 2000-luvulla tehdyt talot maksavat ennemminkin 320.000 eur kuin 220.000eur.

        Niin maksavat, mutta ei niistä sitä makseta. Aloittajan kertomasta 220 hinnasta kaksi vuotta sitten voi päätellä sen, ettei nyt ihan kolmoskehän sisälläkään taideta olla ja siten rommi on syvempi.


    • OKT-remppaaja (Ap)

      Välittäjä kertoi sen jonka jo itsekin tiesin, että hintataso on pysynyt samana ja okt-kauppa käy hyvin tällä alueella.

      Kysyin myös samalla välittäjältä mainitun putkirmontin hintaa ja vaikutusta kiinteistön arvoon. Jälleen meni aivan nappiin. Jos remontti tehdään ja dokumentoidaan asiallisesti, se saattaa hyvinkin kustantaa 20 te ja kutakuinkin sama on sen vaikutus kiinteistön arvoon/myyntihintaan.

      Juuri tämän ikäisissä taloissa ostajat arvostavat kuulemma juuri tämän tyyppisiä remontteja. Ihmisillä on hyvin tiedossa mitä tarkoittaa putkiremontti tai putkivuoto ja siitä syntyvä paria mittaluokkaa isompi remontti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe