miksi kouluissa ei ole kasvisruokaa tarjolla?

afdsgxhcmb

ELi kysymys lukee jo otsikossa. Joskus harvoin on kasvisruokaa tarjolla, kuten pinaattikeittoa ja -lättyjä salaatit. En kuitenkaan haluaisi ruveta pelkälle salaattilinjalle, kun en kuitenkaan ole mikään anorektikko ja haluan pitää ravintoarvot kasassa. Ruuan kuljettaminen kouluuun ei ole hyvä idea, koska ei se laukun pohjalla kestä ja kylmänä ei ole ruoka hyvää.

14

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lokuh5

      Ainakin peruskoulussa kun käyt sanomassa keittäjälle, että olet kasvissyöjä niin jonkun näköinen kasvisruoka sinulle tarjotaan.

      • Dannahanna

        Ja jos vanhempien lupa kaivataan, sano heille että lähettävät emailia keittiöön tms. Jos vanhempasi ovat kasvissyöntiä vastaan (kuten mulla), sano heille, että et pidä koulun suurkeittiöprosessoituruokamössöistä. Kasvisruoka kun usein tehdään suoraan koulussa kun perusruoka tulee pakasteina suurkeittiöltä. Näin mä selitin ja luvan sain, enhän syömättäkään voinut olla. Liharuokaa söin/syön kuitenkin kotona, sillä en edelleenkään vege saa olla.


    • Sedä

      Mene ihmeessä valittamaan keittiöön, ja vaadi ruokaa. Jos keittiössä ei tärppää, mene juttelemaan terkkarille ja sitten vielä rehtorille. Ja jos ei sittenkään, pyydä vanhempiasi vaikka soittamaan. Monessa paikassa onnistuu sitkeällä yrittämisellä. Mun vegaanituuat ei kyllä laukussa ole pilaantuneet yhtään mihinkään edes vuorokaudessa, ja kylmänä maistuminen on kai makuasia -itse ihan tykkään...

      • Edelläkävijä

        Entä kun minä haluan syödä vain luomu-lähiruokaa? Voinko mennä keittiöön vaatimaan, että minua varten tehdään tällaista terveellisempää vaihtoehtoa kuin nykyinen koulun eineshöttö tai kasvisvaihtoehdot?

        Haluan että kouluruoassa käytetyt kasvikset ovat luomuviljeltyjä ja lähellä tuotettuja. Haluan käsittelemätöntä luomumaitoa, luomukananmunia ja lähellä tuotettua lihaa ja luonnonkalaa ja riistaa ja....


      • pohnis1
        Edelläkävijä kirjoitti:

        Entä kun minä haluan syödä vain luomu-lähiruokaa? Voinko mennä keittiöön vaatimaan, että minua varten tehdään tällaista terveellisempää vaihtoehtoa kuin nykyinen koulun eineshöttö tai kasvisvaihtoehdot?

        Haluan että kouluruoassa käytetyt kasvikset ovat luomuviljeltyjä ja lähellä tuotettuja. Haluan käsittelemätöntä luomumaitoa, luomukananmunia ja lähellä tuotettua lihaa ja luonnonkalaa ja riistaa ja....

        Voi nyt hele..... Kouluruuassa on budjetti, kuten varmaan tiedät. Se budjetti tuskin ylittyy muutmaa oppilasta kohden, kun lihan tilalla onkin kasviksista valmistettua pihviä tai pullia tai mitä vaan. Provohan tuo oli, mutta ties vaikka joku sinut ottaisikin todesta.


      • pohnis1 kirjoitti:

        Voi nyt hele..... Kouluruuassa on budjetti, kuten varmaan tiedät. Se budjetti tuskin ylittyy muutmaa oppilasta kohden, kun lihan tilalla onkin kasviksista valmistettua pihviä tai pullia tai mitä vaan. Provohan tuo oli, mutta ties vaikka joku sinut ottaisikin todesta.

        Niin, kasvisruokahan on itseasiassa lähes aina _halvempaa_ kuin sekaruoka. Toki koulussa kasvisruokaa ei voi tuottaa samoissa määrin kuin sekaruokaa, joten se nostaa kustannuksia.


      • in english
        Edelläkävijä kirjoitti:

        Entä kun minä haluan syödä vain luomu-lähiruokaa? Voinko mennä keittiöön vaatimaan, että minua varten tehdään tällaista terveellisempää vaihtoehtoa kuin nykyinen koulun eineshöttö tai kasvisvaihtoehdot?

        Haluan että kouluruoassa käytetyt kasvikset ovat luomuviljeltyjä ja lähellä tuotettuja. Haluan käsittelemätöntä luomumaitoa, luomukananmunia ja lähellä tuotettua lihaa ja luonnonkalaa ja riistaa ja....

        Omat eväät olis hyvä vaihtoehto, niin jokainen saa just sitä mistä tykkää. Mutta miettikääs tilannetta, jossa kaikki muut ovat kasvissyöjiä ja pöytään istuu yksi yksinäinen lihaani ja kaikki hyökkää kysymään, että miksi syöt lihaa?Tietäisitte miltä tuntuu.


      • Edelläkävijä
        in english kirjoitti:

        Omat eväät olis hyvä vaihtoehto, niin jokainen saa just sitä mistä tykkää. Mutta miettikääs tilannetta, jossa kaikki muut ovat kasvissyöjiä ja pöytään istuu yksi yksinäinen lihaani ja kaikki hyökkää kysymään, että miksi syöt lihaa?Tietäisitte miltä tuntuu.

        Mikä on lihaani?


      • Dannahanna
        Edelläkävijä kirjoitti:

        Mikä on lihaani?

        Vegaanin vastakohta---siis seka-/"lihan"syöjä.


      • Edelläkävijä
        Dannahanna kirjoitti:

        Vegaanin vastakohta---siis seka-/"lihan"syöjä.

        Ai luulin, että se tarkoittaa ihmistä, joka syö pelkästään lihaa, mutta eihän sellaisia lihansyöjiä ole olemassa.
        Pitäisikö keksiä joku sekasyöjää paremmin kuvaava nimi? Tai miksi ei voisi puhua sekasyöjistä?


      • näin siksi
        Edelläkävijä kirjoitti:

        Ai luulin, että se tarkoittaa ihmistä, joka syö pelkästään lihaa, mutta eihän sellaisia lihansyöjiä ole olemassa.
        Pitäisikö keksiä joku sekasyöjää paremmin kuvaava nimi? Tai miksi ei voisi puhua sekasyöjistä?

        Sekasyöjästä saa helposti mielikuvan, että henkilö ei ole nirso koska kaikki ruoka kelpaa. Lihaani sana ehkä korostaa sitä lihaa siinä lautasella ja sen tuotanto tulee mieleen.


      • Edelläkävijä
        näin siksi kirjoitti:

        Sekasyöjästä saa helposti mielikuvan, että henkilö ei ole nirso koska kaikki ruoka kelpaa. Lihaani sana ehkä korostaa sitä lihaa siinä lautasella ja sen tuotanto tulee mieleen.

        Sellaisia sekasyöjiähän suurin osa ihmisistä on. Sekasyöjät syövät: marjoja, hedelmiä, kasviksia, juureksia, sikaa, nautaa, lammasta, erilaisia kaloja ja äyriäisiä, etanoita, sieniä, kananmunaa, maitotuotteita, viljaa, pähkinöitä, siemeniä....

        Ei sekasyöjän lautasella välttämättä ole lihaa joka aterialla. Joten lihaani ei kuvaa ihmistä, joka on kasvissyöjän vastakohta. Itse syön lihaa korkeintaan kolmella aterialla viikossa ja loukkaantuisin, jos joku "haukkuisi" minua lihaaniksi. :(

        Olen mieluummin sekasyöjä, joka syö lähi-luomuruokaa, jote ei ole teollisesti käsitelty.


      • Luonnonmukaisesti
        Dannahanna kirjoitti:

        Vegaanin vastakohta---siis seka-/"lihan"syöjä.

        Dannahanna, johtuisiko tuo lihaani merkitys siitä, että vegaanit ovat kateellisia sekasyöjille, koska sekasyöjät voivat syödä myös terveellisiä eläinperäisiä elintarvikkeita, kuten kananmuna, maitotuotteet, kala, äyriäiset ja riista?

        Vegaanit joutuvat kieltäytymään ideologiansa vuoksi terveellisemmistä elintarvikkeista ja korvaamaan ne epäterveellisimmillä teollisestikin muokatuilla kasviperäisillä vaihtoehdoilla.

        Tästä yksi hyvä esimerkki on kovetettu kasvisrasva eli transrasva. Nythän lisäaineeton, alkuperäinen luonnontuote eli voi on todettu terveellisemmäksi kuin kovetettu kasvisrasva. :)


    • onsdfnasdfna

      Se nyt vaan on silleen että kouluissa ei ole buffet pöytää mistä saisi nirsoilla.

      Sensijaan- seillä on kylmiöt joihin voi luvan kanssa viedä omat eväät. Kuten omani, joilla oli pitkä koulumatka ja sieltä suoraan harrastuksiin.
      Mitään- en tykkää oliiveista ja tomaateista- linjaa ei yksikään koulu pysty totetuttamaan .
      Jos on diagnosoitu allergia tai sairaus .. keliakia, diabetes .. sitten saa erikoisruuan.

      Kasvisvaihtoehto on käsittääkseni joka koulussa JOLLE TOIVE ESITETÄÄN, ei siellä kukaan ole houdini joka tietäisi mitä minkäkin kukin tahtoo syödä. Ja sitten huom, jos otat kasviksen, et närpi muiden lihapullia vaikka miten mieli tekis

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe