Työnhaun väliaikainen lopettaminen - keskeyttäminen

Onko tietoa

Voiko työtön ilman perusteltua syytä keskeyttää työnhakunsa esim. viikoksi tai kahdeksi tuosta vaan. Ja jos voi, niin kuinka asiasta on TE-toimistoa informoitava. Itse joudun lähtemään hoitamaan vanhempieni asioista heidän puolestaan, enkä haluaisi, että minulle sattuisi tuona työnhakuosoitus tai muu työkkäriin saapumisen velvollisuus. Eikä minua saa puhelimitse kiinni, eikä netilläkään, sillä ainoastaan postiosoitteeni toimii yhteystietonani.

20

5358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistuu...

      Voi.
      Sain lotossa mukavan summan ja minulla oli 60 vuoden iästä uupumassa 5kk.
      En siis olisi 500 päivän asnsiosidonnaisilla päivärahoilla päässyt suoraan lisäpäiville.Mutta sitten kilahti tilille sopiva summa ja laskin että elän niillä rahoilla sopivasti tuon vajaan puoli vuotta.
      Menin TE toimistoon ja sanoin: "että en ole työvoiman käytössä seuraavan 5kk:n aikana."
      Kysyivät aikaa tarkemmin ja kehoittivat tulemaan sitten takaisin kun olet taas käytettävissämme.
      No,tammikuussa sitten palaan asiaan.Eipähän tarvitse mennä mihinkään velvo-töihin.500 päivääni tulevat täyteen kun olen täyttänyt 60v.
      Että ei muuta kuin ilmoittamaan TE toimistoon.

    • ap kirjoitti

      Siis jos on poissa työkkärin kirjoilta kauemmin kuin 6 viikkoa viimeisen 6 kk aikana, saa karenssia kun palaa työkkäriin työnhakijaksi. Mutta kysymys on lyhyemmästä poissaolosta kuten 1. viestissä kerrotaan.

      • eitiiä

        mitenköhän pitkästä karenssista on kyse?


    • työtön.

      Tuleeko teille muka työhön osoituksia työkkäristä. Ei mulle vaan ole koskaan tullut joten voin tehdä mitä vain ja lähteä vaikka kuukaudeksi etelään. Olen myös ollut paljo poissa kotoa. Ei työkkäristä mitään töitä koskaan saa. Sain joskus 30 tonnia veikkaukselta ja en ole työkkäriin mitään koskaan ilmottanut vaan olen lähtenyt vaan pois.

    • ap.

      Näköjään omista tiedoistaan (työkkärin sivulta) voi katkaista työnhakunsa. Mutta mitä prosessissa sitten oikeasti tapahtuu, en vielä tiedä, kun ei oikein voi testailla sivustoa, että mitä vielä kaupan päälle tulisi asian eteen tehdä. Komentaako sivu vielä käymään työkkärissä vahvistamassa työnhakunsa väliaikaisen lopettamisen.

      • 965

        Itse olen monta kertaa katkaissut työnhaun netissä. Pari klikkausta ja valmis. Ei tarvitse vahvistella mitään. Sitten kun laittaa työnhaun uudestaan voimaan, luultavasti asioidaan myös työkkärin kanssa joko puhelimitse tai käymällä paikan päällä.


      • onnistuu...
        965 kirjoitti:

        Itse olen monta kertaa katkaissut työnhaun netissä. Pari klikkausta ja valmis. Ei tarvitse vahvistella mitään. Sitten kun laittaa työnhaun uudestaan voimaan, luultavasti asioidaan myös työkkärin kanssa joko puhelimitse tai käymällä paikan päällä.

        Niin,karenssia voi tulla pitkältä katkolta,mutta ainakaan minulla se ei meinaa mitään.
        Maksimissaan tuo karenssi on kait 2kk.


      • fdgjdfjgsdfghd
        onnistuu... kirjoitti:

        Niin,karenssia voi tulla pitkältä katkolta,mutta ainakaan minulla se ei meinaa mitään.
        Maksimissaan tuo karenssi on kait 2kk.

        Aika pöljää pitää ihmisiä pakkotuilla. Jos joku haluaa katkaista tukensa vähäksi aikaa, sehän on yhteiskunnan etu. Miksi ihmeessä SIITÄKIN pitäisi rangaista? Ja enemmän kuin joistakin rikoksista. Ihme yhteiskunta tämä.


    • pakkoTyppilasikaiken

      Tänä vuonna on varmasti tullut ennätysmäärä näitä työnhaun katkaisuja. Meinaan pakko Typ astui voimaan tämän vuoden alussa. Itse katkaisin työnhaun ennen ensimmäistä tapaamista Typissä. Jos olisin tehnyt niin, että olisin vain jättänyt menemättä siihen Typin tapaamiseen, niin siitähän olisi sitten tullut selvityspyynnöt ja karenssi. Ja minun tietoni olisivat sitten tallentuneet sinne Typpiin, että ei viitsinyt tulla paikanpäälle. Mutta siis ehdin itse katkaista työnhaun ennen sitä, niin koko tapaaminen luonnollisestikin peruuntui kokonaan, kun en ole enää "työtön". Eikä mitään selvityspyyntöjä tullut eikä merkintöjä minnekään epämääräisiin rekistereihin. Ongelmahan tässä on tietysti se, että en saa enää työttömyyskorvausta. Onneksi minulla on vähän säästöjä.Noh...Suunnitelmani on se, että jos en viimeistään ensi syksynä löydä töitä, niin on pakko palata takaisin työkkäriin. Saapa nähdä miten käy.Olis kyllä kiva tietää mikä sitten syksylä työkkärissä mua odottaa? Karenssiko vai rangaistustyössäoloehto?

      • Anonyymi

        Voiko työnhaun keskeyttää sanktiotta, jos kutsuaika typpiin on saapunut postissa? Jos katkaisee vaikka päivää ennen ja päivä sen jälkeiseksi ajaksi, niin tuleeko jokin sanktio/karenssi, kun ilmoittautuu netin kautta uudelleen työnhakijaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko työnhaun keskeyttää sanktiotta, jos kutsuaika typpiin on saapunut postissa? Jos katkaisee vaikka päivää ennen ja päivä sen jälkeiseksi ajaksi, niin tuleeko jokin sanktio/karenssi, kun ilmoittautuu netin kautta uudelleen työnhakijaksi?

        Takuuvarmasti tulee ainakin uusi käsky TYP:iin heti, kun palaat takaisin työkkärin asiakkaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuuvarmasti tulee ainakin uusi käsky TYP:iin heti, kun palaat takaisin työkkärin asiakkaaksi.

        Kun palaa työnhakijaksi, On selvitettävä työkkäriin, mitä on tehnyt ennen työnhakijaksi ilmoittautumista. Jos ei ole ollut hyväksyttävää syytä olla poissa työmarkkinoilta seurauksena karenssi.


    • Anonyymi

      Se tuli myös minulla mieleen, että noin saattaisi olla. Olisin kuitenkin kiinnostunut kuulemaan, jos joku on kokeillut tai sattuu tietämään miten se oikeasti menee?

    • Anonyymi

      Minullakaan ei ole vastausta tähän kysymykseen, mietin itsekin. Saisiko pitkäaikaisen työttömyyden muodollisesti katkaistua, jos jäisi omilleen muutamaksi viikoksi? En tiedä, koska sitä ei ainakaan TE-toimiston sivuilla sanota (tai en ole löytänyt), mutta luulen, että noita kyykytystilaisuuksia niillä saisi siirrettyä vain hetkellisesti. Heti, kun laittaisi taas työnhakunsa voimaan, tulisi käsky tuomiolle, rangaistuksen uhalla. Vain, jos on ollut töissä riittävän kauan ja on maksanut jäsenmaksua liiton kassaan, ja on työnhakijaksi palattuaan oikeutettu ansiosidonnaiseen, ei rangaistusta, eli omavastuuaikaa, eli karenssia. tule. Noin näyttäisi olevan.

      Työttömänä työnhakijanahan ei ole pakko olla, jos pystyy elämään muuten. Se nyt vielä puuttuisi, että sekin olisi pakollista! Kiellettyähän se on kyllä monille, esimerkiksi entisille yrittäjille tai yritystoiminnan hiipumisesta kärsiville tulottomille osa-aikayrittäjille.

      Jos yrittää käyttää muutaman päivän työnhaun katkaisua kyykytyksen estokeinona, toivottavasti se onnistuu, mutta en luottaisi noihin ihmisiin. He eivät toimi kuin ihmiset, vaan kuin psykopaatin ohjelmoimat robotit. Eli kannattaa siis ehkä (?) aloittaa katkos tuota mitätöintitilaisuutta edeltävänä päivänä ja jatkaa sitä niin kauan kuin henkisen väkivallan tilanteeseen saapumatta jättämisestä saisi rangaistuksena noilta roboteilta. Rahallisestihan tulos olisi sama, mutta omanarvontuntoa itse otettu omaloma ehkä murtaisi vähemmän?

      Jos joku teistä tietää tiedonlähdettä tähän, tai on omaa kokemusta, kertokaapa. TE-toimistostahan ei juuri tietoa saa etukäteen, vaan he 'harkitsevat tapauskohtaisesti' jälkikäteen sitten niinku.

    • Anonyymi

      Ennen oli pykälä, että sanktioita tuli, jos oli 6 kk aikana työmarkkinoilla (työssä, työttömänä työnhakijana, yrittäjänä, opiskelemassa) alle 6 viikkoa. Enää en löytänyt muuta aikarajaa kuin sen, että kerätty työssäoloehto vanhenee, jos on ilman pätevää syytä poissa työmarkkinoilta yli 6 kuukautta, ja menettää oikeuden ansiosidonnaiseen.

      Olen ollut poissa te-toimiston asiakkuudesta 3 viikkoa ulkomaan matkan takia, enkä saanut mitään sanktioita. Työnhaku piti aloittaa uudestaan ja kärsiä (muistaakseni) 5 päivän omavastuuaika. Kysyin asiaa tuolloin etukäteen te-toimistosta, ja sanoivat että on sallittua, jos ei ole suorittamattomia työvoimaviranomaisen määräämiä velvoitteita.

      Työnhaun katkaisua ei voi käyttää kyykytyksen välttämiseen. Tilanne ei "nollaudu", jos katkaisee työnhaun, vaan jatkuu te-toimiston asiakkaaksi palaamisen jälkeen samanlaisena kuin se oli ennen katkoa. Oman tilanteensa saa "nollattua" vain saamalla työssäoloehdon täyteen (joko palkkatyössä tai yrittäjänä) tai aloittamalla päätoimisen opiskelun ja suorittamalla tutkinnon.

      Näin siis oli minun tapauksessani, mutta säännöt ovat voineet parissa vuodessa muuttua.

    • Anonyymi

      Anonyymi on oikeassa, työnhaun katkaisulla ja ”omaa lomaa” ottamalla mitkään työttömyys-asemaa koskevat tiedot EI nollaudu. Mitenpä ne voisikaan nollautua muuten kuin töihin menemällä? Tai kouluun? Muutenhan sitä vaan jatkaa työttömänä oloaan.

      Monet ovat keksineet sen, että katkaisevat työnhaun kesken kuukautta. Tällöin ns. ”sisällä” olevat kelan päivärahat tulee heti maksuun. Sitten nautitaan niistä rahoista ja jonkin ajan kuluttua tullaan takas työkkäriin. Äärimmäisen lyhytnäköistä hommaa, koska siinähän menettää ne päivärahat katkon ajalta. Mutta monilla on niin jano, että pitää vaan saada rahat heti. Mitään kyselyjä tai karensseja tuosta ei tule.
      Pitemmästä omasta lomasta tulee ns odotusaika eli rahaton aika, karenssi.
      90-luvulla tuli muotiiin, Lähteä talveksi pois Suomesta Goalle hengailemaan. Sitten toukokuussa takaisin Suomeen ja rahat loppu. Ilmoittautuivat työkkäriin ja alkoivat nostaa korvauksia.

      Joku otti ministeriössä tästä nokkiinsa ja määräsi lakiin karenssin: jos olet yli 6kk poissa kirjoilta ,niin takais ilmoittautuessa tulee 2kk rahatonta aikaa. Ja silti pitää kyllä tehdä kaikki työkkörin pakolliset, rahaa vaan ei tule.
      Nykyään sitten nämä ammattihipit, jotka roikkuu talven jossain Laosissa ja Nepalissa, yllättäen palaa takaisin ilmoittautumaan työkkäriin 5kk ja 29 päivän kuluttua siitä,kun katkaisivat työnhakunsa...

      Ja se on päivälleen 6kk se raja. Tuttava ,työttömänä ollut perheenäiti myöhästyi 2 päivällä, koska oma lapsi oli ollut vakavasti sairas eikä hän ollut muistanut hoitaa työkkäriasioita. Niin vaan tuli 2kk odotusaikaa hänellekin.

      Kannattaa hankkiutua esim sairaslomalle siinä oman loman aikana. Se pidentää tarkastelua, kun on näyttää jokin paperi mitä on tehnyt.

    • Anonyymi

      En ehdi täyttää 61 vuotta, kun ansiosidonnainen loppuu.

      Voinko pitää omaa lomaa työnhausta ja jatkaa sitten 61 täytettyäni ansiosidonnaista vanhuuseläkkeeseen saakka?

    • Anonyymi

      Aika riskaabelilta kuulostaa. Kysyisin tuota kyllä omasta työttömyyskassasta. Ehkä siihen alkuun kun taas ilmoittautuu tukee jokin karenssi, mutta en kyllä omin päin ja paldtalsisten neuvoilla tekisi ratkaisuja vaan tarkistaisin asian kassasta.

      • Anonyymi

        Tai TE-toimistosta. Lausunnon karenssista tekee TE-toimisto, kassa vain noudattaa saamaansa lausuntoa maksatuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai TE-toimistosta. Lausunnon karenssista tekee TE-toimisto, kassa vain noudattaa saamaansa lausuntoa maksatuksessa.

        Työttömyystoimisto saattaa kieltäytyä antamasta ennakkoon mitään tietoa, vaan tuomitsee jälkikäteen pärstäkertoimen mukaan mutuillen. Jos työttömyystoimiston virkailija sanoo jotain, se ei sido virastoa. Kannattaa ainakin vaatia lausunto kirjallisena tai äänittää puhelu.

        Kun kyykytysten tarkoitus on aiheuttaa karensseja, eli 'säästää' rahaa, luulisi kyykytysvirastojen olevan iloisia, kun uhri oma-aloitteisesti luopuu tuistaan määräajaksi. Mutta päätarkoitus sitten lieneekin se nöyryytys ja henkinen kukistaminen, muuta selitystä en näe sille, että pakotetaan terveitä ihmisiä puuhasteluihin, joilla leimataan jotenkin vammaiseksi. Enkä tässä halvenna oikeasti vammaisia, vaan katkerasti arvostelen poliittisista syistä pakkovammauttajia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe