Miksi työelämä elää lypsyaikojen mukaan?

Hienosäätöä

Miksi vielä nykypäivänäkin Suomi pyörii kuin 1950-luvulla ja ihmiset menee töihin klo 06 - 08? Ei mitään järkeä. No kasilta on jo ok, mutta kyllä se on ehdoton aikaisin mahdollinen aika.
Miksi työt ei voisi alkaa klo 08 - 10 ja jatkua sitten illasta saman verran? Ihminen on tarkoitettu nukkumaan 23 - 08 välisenä aikana.
Ja en kyllä usko että omavaraisissa maataloissakaan joskus muinoin herättiin aamulla edes aikaisin.

Tämä työelämä eli varsinkin vuorotyö ja aikaiset aamut kun sairastuttavat ihmisiä. Ihmiset väsyy. Pienellä ajallisella hienosäädöllä annettaisiin lisävirtaa ihmisille ja se vaikuttaisi laaja-alaisesti kansanterveyteen. Väsyksissä suomalaiset painavat eteen päin elämässä. Pitäisi nukkua paremmin.

20

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10136

      kuka pilaa vapaa-aikansa töissä olemalla illalla...itse olen valinnut työajakseni 05,30-13,30... joten on aikaa sitten tehdä omia juttujakin eikä vain syö-nuku-töihin -linjaa elää.
      Menee vaan nukkumaan ajoissa niin on pirtee peipponen aamusella.

      • Mutta kun

        Siis sullahan on se tilanne, että pääset joo töistä aikaisin, mutta olet ihan noillat tauluss, kun heräät töihin niin aikaisin ja joudut kesken parhaan illan menemään nukkumaan jotta jaksat. Taidat olla vähän syrjäytynyt?


      • 10136
        Mutta kun kirjoitti:

        Siis sullahan on se tilanne, että pääset joo töistä aikaisin, mutta olet ihan noillat tauluss, kun heräät töihin niin aikaisin ja joudut kesken parhaan illan menemään nukkumaan jotta jaksat. Taidat olla vähän syrjäytynyt?

        satun kuulumaan siihen osaan väkeä joka herää luonnostaan jo 04-05 aikaan, eli ei mikään ongelma ja normaali nukkumaan meno aika on siinä 21,30-22. On ollut aina, enkä jaksa ymmärtää miksi pitäisi väkisin kukkua yli puoliyön ennenkuin menee nukkumaan....Mikä on kenenkin 'paras' ilta...Siinä mielessä olen tietysti syrjäytynyt että en koskaan käy missään kapakoissa enkä käytä alkoholia, enkä tupakoi.Joten en myöskään kaveeraa toisten sellaisten kanssa. On olemassa myös niitä toisenlaisia ihmisiä, jotka ei tuollaista 'illanviettoa' tarvi.


      • Pituhän se arvata
        10136 kirjoitti:

        satun kuulumaan siihen osaan väkeä joka herää luonnostaan jo 04-05 aikaan, eli ei mikään ongelma ja normaali nukkumaan meno aika on siinä 21,30-22. On ollut aina, enkä jaksa ymmärtää miksi pitäisi väkisin kukkua yli puoliyön ennenkuin menee nukkumaan....Mikä on kenenkin 'paras' ilta...Siinä mielessä olen tietysti syrjäytynyt että en koskaan käy missään kapakoissa enkä käytä alkoholia, enkä tupakoi.Joten en myöskään kaveeraa toisten sellaisten kanssa. On olemassa myös niitä toisenlaisia ihmisiä, jotka ei tuollaista 'illanviettoa' tarvi.

        No tulihan se sieltä. Olet joku yksinäinen susi ja varmasti veemäinen ja itsekäs työkaveri. Ethän sinä kotikasvatuksellesi mitään voi.


      • 10136
        Pituhän se arvata kirjoitti:

        No tulihan se sieltä. Olet joku yksinäinen susi ja varmasti veemäinen ja itsekäs työkaveri. Ethän sinä kotikasvatuksellesi mitään voi.

        Onneksi onkin kasvatettu niin ettei ekana ole kaljankittuu mielessä.... sen mukaan valikoituu myöskin ystävät.V.mäinen olen tottatosiaan kun aihetta on.Itsekäs...tottakai, eihän minulla muuten olisi sitä mitä on.... muttei se silti ole pois keltään muulta.


      • iltavirkkuuuuu

        Mutta joudutkin menemään sitten viimeistään 21 nukkumaan. Saman verran niitä tunteja on kaikilla vuorokaudessa.


    • unimatti

      Kuka nukkuu 8 asti, joo, pikkulapsoset tietysti. Aikuisen heräämisaika kyllä on 5-6,30 aamulla jos elää normaalia elämää eikä rieku jossain netissä aamuyöhön. Eihän silloin pysy unirytmi kohdallaan ja on aina väsynyt. Tuo nukkuminenkin on ihan oma valinta, miten haluaa itseään kiusata.

      • Juntit hoiiii

        Aika monikin nukkuu klo 08 asti, ja se on tutkitusti terveellisintä kun nukkuu 23 - 08 aikana. Se on se ihmisen pimeähormoni eli melatoniini joka erittyy tuohon aikaan.

        Olette syrjäytyneitä ja ette elämänlaadusta tajua mitään. Olette niin väsyksissä.


      • aamuturilas
        Juntit hoiiii kirjoitti:

        Aika monikin nukkuu klo 08 asti, ja se on tutkitusti terveellisintä kun nukkuu 23 - 08 aikana. Se on se ihmisen pimeähormoni eli melatoniini joka erittyy tuohon aikaan.

        Olette syrjäytyneitä ja ette elämänlaadusta tajua mitään. Olette niin väsyksissä.

        Se joka on aina yliväsynyt nukkuu 08 asti tai ei olke terve aikuinen.Elämänlaatu ei ole kiinni yöllä riekkumisen määrästä.


      • Terveellistä
        aamuturilas kirjoitti:

        Se joka on aina yliväsynyt nukkuu 08 asti tai ei olke terve aikuinen.Elämänlaatu ei ole kiinni yöllä riekkumisen määrästä.

        Ei yöllä kannatakkaan riekkua, mutta ei kyllä aamullakaan. 23 nukkumaan ja kasilta ylös!


    • lasten jutut

      Luit sen uutisen huolimattomasti, siinä puhuttiin teinien nukkumisesta, ei aikuisten.

      • Googlaappa kuule

        Ihan kaikkien nukkumisesta. Teineille on tehty omat jutut. Tämä aikaisin herääminen altistaa mm. avioeroille.


      • koklaa
        Googlaappa kuule kirjoitti:

        Ihan kaikkien nukkumisesta. Teineille on tehty omat jutut. Tämä aikaisin herääminen altistaa mm. avioeroille.

        Joo ja jäätelön syönti altistaa hukkumakuolemalle.......


    • fhjkedhytre

      Mä herään klo 7 arkisin ja ei ole juuri merkitystä mihin aikaan menee nukkumaan koska oon ihan sekasin aamuisin kuitenkin. Nukkuisin yheksään asti jos se olisi mahdollista.

      • näin onkin

        Siis ne jotka on aamunvirkkuja, illan torkkuja ovat onnellisempia kaikin puolin kuin nämä aamuraivoa silmät ristissä kiukkua täynnä olevat.


      • Niin varmaan
        näin onkin kirjoitti:

        Siis ne jotka on aamunvirkkuja, illan torkkuja ovat onnellisempia kaikin puolin kuin nämä aamuraivoa silmät ristissä kiukkua täynnä olevat.

        Älä jauha skeidaa.


    • yx aamuvirkku

      Niin se vaan on, usko huviksesi, sitten kun kasvat aikuiseksi myös mieleltäsi niin tulet sen huomaamaan.

    • iltavirkku600

      Jep, tuo on totta. Yleisesti elämä on siirtynyt iltapainotteiseksi. Nykyään monet harrastukset ja aktiviteetit ovat iltapainotteisia. Monet ovat töissä yhä myöhempään ja kaupatkin ovat auki paljon myöhempään kuin vuosia sitten. Itse kuulun siihen ”iltavirkku” ihmisryhmään. Teen työkseni kolmivuoro työtä. Aamuvuorot ovat kaikista pahimpia vuoroja. Olen aamuvuoroissa täysin nukuksissa koko työvuoron ajan. Suomesta on kohtalaisen paljon kadonnut näitä aamuvirkkujen työpaikkoja teollisuudesta jossa on menty töihin aamulla aikaisin. Itselläni on sellainen kuvitelma, että pikkuhiljaa siirrytään enempi iltapainotteiseen elämään ja aamulla nukutaan pitempään.

    • nöksä

      ...tuo taas johtuu jo lapsuudessa opitusta tavasta, kun on koko ajan illalla pitkään väkisin ylhäällä niin tietysti nukuttaa niin helvtisti aamulla ja päivällä, sama tapa jatkuu aikuisena ja univaje kierre on valmis.

      • iltavirkku600

        Kuten tuossa aiemassa viestissä kerroin olevan ”illan virkku aamun torkku”.
        Lapsena minulla oli säännölliset nukkumaan meno ajat. Vanhempani ovat aamuihmisiä, kun lähdin opiskelemaan niin unirytmini kääntyi jostakin syystä automaattisesti aamupainotteiseksi. En kuulu internet/peli/kännykkä sukupolveen.
        Silloin kun olin lapsi niin Lasse Pöystin iltasadut olivat kova juttu. Ainoa kunnollinen syy herätä yöllä on lähtö kalaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe