Voltit katoaa jonnekin

virrat hiipuu

Akku täynnä (12,7 V) mutta yhden pistokeen päästä tulee vain reilut 8 V, kaikissa muissa paikoissa on voltit ok. Mitä mahtaa tapahtua?
Vähän on valot tässä kohtaa himmeät...

10

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähköapina

      Oikaria välissä ja/tai liitos/kytkin temppuilee.

    • Jos tuo mittaamasi 8 V on mitattu ilman kuormitusta on jossain ko. linjassa todella huono kosketus. Lähde mittailemaan/kunnostelemaan liitoksia pistokkeelta akulle päin tai ehkäpä on helpompi vetää koko linja uusiksi. Jos on kytkin kannattaa se tietenkin tsekata ensiksi, kuten tuossa jo mainittiin.

      • Batt70

        Hei sepe.teus, saanko kysyä tässä välissä akku kysymyksen? Minulla on starttiakkuna melko iäkäs 70Ah 12V perinteinen akku(korkit). Olen ottanut sen viimeiset kuusi talvea kotiin ja ladannut sitä pari kertaa talven mittaan. Nyt kuitenkin useamman päivän seisomisen jälkeen yleismittarilla mitattuna näyttää 12,5V ja sitten viikko eteenpäin mittasin ja sain 12,43. Kusymys kuuluu onko aika lähteä kauppaan?


      • sepateus
        Batt70 kirjoitti:

        Hei sepe.teus, saanko kysyä tässä välissä akku kysymyksen? Minulla on starttiakkuna melko iäkäs 70Ah 12V perinteinen akku(korkit). Olen ottanut sen viimeiset kuusi talvea kotiin ja ladannut sitä pari kertaa talven mittaan. Nyt kuitenkin useamman päivän seisomisen jälkeen yleismittarilla mitattuna näyttää 12,5V ja sitten viikko eteenpäin mittasin ja sain 12,43. Kusymys kuuluu onko aika lähteä kauppaan?

        on


      • batt70
        sepateus kirjoitti:

        on

        Kiitos!


      • starttaako hyvin
        Batt70 kirjoitti:

        Hei sepe.teus, saanko kysyä tässä välissä akku kysymyksen? Minulla on starttiakkuna melko iäkäs 70Ah 12V perinteinen akku(korkit). Olen ottanut sen viimeiset kuusi talvea kotiin ja ladannut sitä pari kertaa talven mittaan. Nyt kuitenkin useamman päivän seisomisen jälkeen yleismittarilla mitattuna näyttää 12,5V ja sitten viikko eteenpäin mittasin ja sain 12,43. Kusymys kuuluu onko aika lähteä kauppaan?

        Pitemmän seisonnan jälkeen saattaa näyttää noita jännitteitä, minullakin on aina näyttänyt (12.4 - 12.65V). Akku on kylmässä ja lataan myös pari kertaa talvessa. Noin 5v sitten aioin vaihtaa, kun akku oli >10v vanha. Jäi kuitenkin käyttöön ja on nyt >15v vanha, starttaa edelleen hienosti.

        Jos starttaa edelleen hyvin ja tarvittaessa on toinen akku käytettävissä, en lähtisi vaihtamaan.


    • Näkyypä täällä olevan rekisteröitymätönkin sepeteus. Mikäpäs siinä.
      Saanen kuitenkin tässä tuoda omankin mielipiteeni tästä akkuasiasta julki. Erään netistä vetäistyn taulukon mukaan kapasiteettia olisi n. 70-80%. Lepojännitemittaus on kuietnkin vain suuntaa-antava, kuormituskoe kertoisi enemmän.
      Jos tämä akku on veneen ainoa starttaamiseen kykenevä ei vaihtokaan liene liiottelua muutaman vuoden välein. Akun hintahan on vain pieni osa veneilyn kokonaiskuluista.
      2-akkujärjestelmä tuo varmuutta. Jos sitä ei jo ole niin suosittelen.

      • batt70

        Kiitos myös sinulle oikea sepe.teus. Minulla on 2-akku järjestelmä ja starttikaapelit aina mukana. Tuo akun kunto jäi vaivaaman kun kevällä jouduin starttaamaan vähän enemmän kun oli ilmaa polttoaine puolella. Alkoi nimittäin sen pitemmän pyörityksen loppuvaiheessa olemaan starttimoottorilla kytkeytymisvaikeuksia (rutinaa) jotka tulkitsin jännitteen laskun syyksi - voiko se olla sitä?


    • Voipi hyvinkin olla jos se rutina on sellaista klak-klak-tyyppistä. Startin solenoidi lyö edestakaisin. Tapahtumaketju on tälläinen: Solenoidin pitokäämi ei enää jaksa alenneen jännitteen takia pitää vetoa päällä vaan päästää solenoidin lepotilaan. Tällöin kuormituksen poistuessa jännite vähän nousee ja solenoidin voimakkaampi vetokäämi tempaisee taas päälle ja tapahtuma toistuu. Näin sen näillä näkymillä näkisin...

      • batt70

        Kyllä se tuollaiselta kuullostaa ja olen saanut sen kaksi kertaa tulemaan. Ensimmäinen kerta oli silloin kun kaasukaapelin klamppi oli löystynyt ja ilmeisesti pakkosyöttö ei mennyt päälle - seuraus pitkä startti kunnes tajusin etsiä vikaa. Kiitos sinulle sepe.teus, ostan ensi kesäksi uuden starttiakun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe