Kaikessa on kyse surujen etuoikeuksista

kauhea pelko

mikään ei pelota suruja enemmän kuin heidän etuoikeutetun asemansa poistaminen, he hyökkäävät kaikkien kimppuun jotka kyseenalaistavat nämä etuoikeudet - tai edes pakkoruotsin.

Mutta mikä siinä on niin kauheata, sillä eikös surutkin ole suomalaisia. Vai pitäisikö esim. Itä-suomalaisilla olla joitain etuoikeuksia, mitä ei Länsi-suomalaiset saisi?

99

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perussuomalainen

      Suurin mainittu etuoikeus on puhua omaa äidinkieltään omassa maassaan. Heh...

      • Haloo!

        Kuka muka on kieltänyt suruja puhumasta omaa kieltään?!

        Miksi te nettisvekot AINA valehtelette?

        Onko se tosiaan NOIN vaikeat puolustaa väärämielistä pakkoruotsitusta?


      • Niin_no
        Haloo! kirjoitti:

        Kuka muka on kieltänyt suruja puhumasta omaa kieltään?!

        Miksi te nettisvekot AINA valehtelette?

        Onko se tosiaan NOIN vaikeat puolustaa väärämielistä pakkoruotsitusta?

        Mikä kieli on kielletty Suomessa ja Ruotsissa?

        Aivan oikein, suomi on kielletty molemmissa maissa. Hirvittävä tilanne suomalaisten kannalta!


        Joko YLE on SVT?
        HS = Röyhkeää lehtimiestaidottomuutta!
        Iltalehti nyt = Pakkoruotsi aina!
        Olen allerginen Närpiön tomaateille.
        Sanonpa vielä yhden asian: Ahvenanmaa


    • ei kestä

      Kuten se eräs mamu sanoi(abu hanna)suruille, että luuletteko te voivanne aina pitää etuoikeutenne,ei onnistu. Siitähän hur.rit suuttui hänelle heti.

    • --------------------

      Muuten ei ole bättre folkia, jos ei ole etuoikeuksia.

      • aijai...

        Sinäpä sen sanoit


      • "Muuten ei ole bättre folkia, jos ei ole etuoikeuksia."

        Selittäisitkö minulle mikä tekee tasa-arvosta ja yhdenvertaisesta asemasta enemmistön kanssa vähemmistön etuoikeuden?

        Miksi enemmistön itseoikeus on mielestäsi vähemmistölle etuoikeus?


      • 1234+

        Svenskatalande bättre folk tarkoittaa niitä, jotka kuvittelevat olevansa parempaa väkeä, koska puhuvat ruotsia.


      • 1234+ kirjoitti:

        Svenskatalande bättre folk tarkoittaa niitä, jotka kuvittelevat olevansa parempaa väkeä, koska puhuvat ruotsia.

        "Svenskatalande bättre folk" on fennojen keksimä pilkkanimi ryhmälle maanmiehiään joiden he kuvittelevat kuvittelevan olevansa parempaa väkeä!

        Henkilö jos Suomessa osaa sekä suomea että ruotsia on tietysti paremmassa asemassa kuin sellainen joka osaa vain jompaa kumpaa.


      • 1234+
        Ankdam kirjoitti:

        "Svenskatalande bättre folk" on fennojen keksimä pilkkanimi ryhmälle maanmiehiään joiden he kuvittelevat kuvittelevan olevansa parempaa väkeä!

        Henkilö jos Suomessa osaa sekä suomea että ruotsia on tietysti paremmassa asemassa kuin sellainen joka osaa vain jompaa kumpaa.

        Skogsfinne on bättre folkin keksimä nimitys suomenkielisille, joiden he kuvittelevat olevan tyhmiä ja tietämättömiä.


      • 1234+ kirjoitti:

        Skogsfinne on bättre folkin keksimä nimitys suomenkielisille, joiden he kuvittelevat olevan tyhmiä ja tietämättömiä.

        "Metsäsuomalaiset (ruots. skogsfinnar, svedjefinnar, suom. kaskisuomalaiset) olivat Ruotsissa ja Norjassa asuneita suomalaisia, joita siirtyi 1580-luvulta alkaen Savosta ja Pohjois-Hämeestä Keski-Skandinavian havumetsävyöhykkeelle uudisviljelijöiksi. Maahanmuuttajat levittäytyivät laajalle alueelle Etelä-Ruotsin Tivedenistä aina Ruotsin Lappiin, ja idässä Pohjanlahden länsirannikolta Gästriklandista Norjan Telemarkiin asti."

        Useimmiten olen ruotsin kielellä kuullut nk metsäsuomalaisista käytettävän nimitystä "svedjefinnar", eli kaskisuomalaiset puhuttaessa niistä kansalaisuudeltaan ruotsalaisista mutta kansallisuudeltaan suomalaisista jotka 1500-luvun lopulla muuttivat maan länsiosaan kaskeamaan metsiä ja viljelemään maata omien sopivien kaskimaiden alkaessa loppua.

        Väittäisin muute että viestisi osoittaa melkoista, jos nyt ei ihan tyhmyyttä, niin ainakin tietämättömyyttä.


      • sorron historia
        Ankdam kirjoitti:

        "Metsäsuomalaiset (ruots. skogsfinnar, svedjefinnar, suom. kaskisuomalaiset) olivat Ruotsissa ja Norjassa asuneita suomalaisia, joita siirtyi 1580-luvulta alkaen Savosta ja Pohjois-Hämeestä Keski-Skandinavian havumetsävyöhykkeelle uudisviljelijöiksi. Maahanmuuttajat levittäytyivät laajalle alueelle Etelä-Ruotsin Tivedenistä aina Ruotsin Lappiin, ja idässä Pohjanlahden länsirannikolta Gästriklandista Norjan Telemarkiin asti."

        Useimmiten olen ruotsin kielellä kuullut nk metsäsuomalaisista käytettävän nimitystä "svedjefinnar", eli kaskisuomalaiset puhuttaessa niistä kansalaisuudeltaan ruotsalaisista mutta kansallisuudeltaan suomalaisista jotka 1500-luvun lopulla muuttivat maan länsiosaan kaskeamaan metsiä ja viljelemään maata omien sopivien kaskimaiden alkaessa loppua.

        Väittäisin muute että viestisi osoittaa melkoista, jos nyt ei ihan tyhmyyttä, niin ainakin tietämättömyyttä.

        Savosta muuttaneet uudisasukkaat muuttivat asumaan asumattomiin erämaihin. Heidän olisi pitänyt olla Ruotsin lain mukaan "ruotsalaisia"?
        Mutta kuten "Ankdam" vahingossa asian ilmaisi, he olivatkin "maahanmuuttajia".
        Suomenkielisiä ei koskaan laskettu "oikeasti" ruotsalaiseen kansankuntaan kuuluvaksi, ainakaan 1600 l. Alusta lähtien kun kansallisvaltiota käytiin rakentamaan.
        Suomalaiset oli tarkoitus hävittää tekemällä heistä ruotsinkielisiä. Tämä sama prosessi hävitti suurimman osan Skandinavian saamelaisista.

        Tämä sama perinne ja pyrkimys näkyy yhä suhtautumisena suomenkieleen esim. Pohjoismaiden neuvostossa ja Suomen kielilainsäädännössä joka on ruotsinkieleisten sanelema ja dominoiva.


      • yks
        Ankdam kirjoitti:

        "Svenskatalande bättre folk" on fennojen keksimä pilkkanimi ryhmälle maanmiehiään joiden he kuvittelevat kuvittelevan olevansa parempaa väkeä!

        Henkilö jos Suomessa osaa sekä suomea että ruotsia on tietysti paremmassa asemassa kuin sellainen joka osaa vain jompaa kumpaa.

        "Suomalainen jos Suomessa osaa sekä suomea että saksaa on tietysti paremmassa asemassa kuin sellainen joka osaa vain jompaa kumpaa."

        "Suomalainen jos Suomessa osaa sekä suomea että venäjää on tietysti paremmassa asemassa kuin sellainen joka osaa vain jompaa kumpaa.

        Totta!


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        "Svenskatalande bättre folk" on fennojen keksimä pilkkanimi ryhmälle maanmiehiään joiden he kuvittelevat kuvittelevan olevansa parempaa väkeä!

        Henkilö jos Suomessa osaa sekä suomea että ruotsia on tietysti paremmassa asemassa kuin sellainen joka osaa vain jompaa kumpaa.

        ""Svenskatalande bättre folk"

        "Henkilö jos Suomessa osaa sekä suomea että ruotsia on tietysti paremmassa asemassa kuin sellainen joka osaa vain jompaa kumpaa."

        Kyllä tuossa mainittiin vain ruotsi.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        "Muuten ei ole bättre folkia, jos ei ole etuoikeuksia."

        Selittäisitkö minulle mikä tekee tasa-arvosta ja yhdenvertaisesta asemasta enemmistön kanssa vähemmistön etuoikeuden?

        Miksi enemmistön itseoikeus on mielestäsi vähemmistölle etuoikeus?

        "Selittäisitkö minulle mikä tekee tasa-arvosta ja yhdenvertaisesta asemasta enemmistön kanssa vähemmistön etuoikeuden?"

        Jos 5% = 50%, niin etuoikeudesta on kysymys. Vielä pakotetaan enemmistö opiskelemaan painolastiruotsia, että saataisiin jotenkin puntteja tasan...


      • yks
        jokkex_ kirjoitti:

        ""Svenskatalande bättre folk"

        "Henkilö jos Suomessa osaa sekä suomea että ruotsia on tietysti paremmassa asemassa kuin sellainen joka osaa vain jompaa kumpaa."

        Kyllä tuossa mainittiin vain ruotsi.

        "Kyllä tuossa mainittiin vain ruotsi."

        Pointti on että ruotsin paikalle voi laittaa minkä muun kielen tahansa, eikö näin ankdam.


      • sorron historia kirjoitti:

        Savosta muuttaneet uudisasukkaat muuttivat asumaan asumattomiin erämaihin. Heidän olisi pitänyt olla Ruotsin lain mukaan "ruotsalaisia"?
        Mutta kuten "Ankdam" vahingossa asian ilmaisi, he olivatkin "maahanmuuttajia".
        Suomenkielisiä ei koskaan laskettu "oikeasti" ruotsalaiseen kansankuntaan kuuluvaksi, ainakaan 1600 l. Alusta lähtien kun kansallisvaltiota käytiin rakentamaan.
        Suomalaiset oli tarkoitus hävittää tekemällä heistä ruotsinkielisiä. Tämä sama prosessi hävitti suurimman osan Skandinavian saamelaisista.

        Tämä sama perinne ja pyrkimys näkyy yhä suhtautumisena suomenkieleen esim. Pohjoismaiden neuvostossa ja Suomen kielilainsäädännössä joka on ruotsinkieleisten sanelema ja dominoiva.

        No eipä ole minun mokani tuo "maahanmuuttaja" kun on puhe metsäsuomalaisista, vaan tekstipätkä on Wikistä lainattu ja kieltämättä hieman outo.

        Minä toisaalta kirjoitin "kansalaisuudeltaan ruotsalaisista mutta kansallisuudeltaan suomalaisista" mikä oli täysin korrekti ilmaisu.

        Fenno: "Tämä sama perinne ja pyrkimys näkyy yhä suhtautumisena suomenkieleen esim. Pohjoismaiden neuvostossa ja Suomen ...."

        Blaa,blaa blaa... Teksti on jonkun suomenkielisen (fennon?) kirjoittama! Ruotsalaiset eivät kirjoittele suomeksi Wikiin!


      • yks kirjoitti:

        "Kyllä tuossa mainittiin vain ruotsi."

        Pointti on että ruotsin paikalle voi laittaa minkä muun kielen tahansa, eikö näin ankdam.

        Minä nyt otin kantaa vain noiden kahden kotimaisen kielen osaamiseen, vieraat kielet ovat sitten asia erikseen.

        Itse puhun neljää kieltä sujuvasti, viidettä aika hyvin ja kuudetta niin että silläkin pärjään kovtalaisesti.


      • sorron historia
        Ankdam kirjoitti:

        No eipä ole minun mokani tuo "maahanmuuttaja" kun on puhe metsäsuomalaisista, vaan tekstipätkä on Wikistä lainattu ja kieltämättä hieman outo.

        Minä toisaalta kirjoitin "kansalaisuudeltaan ruotsalaisista mutta kansallisuudeltaan suomalaisista" mikä oli täysin korrekti ilmaisu.

        Fenno: "Tämä sama perinne ja pyrkimys näkyy yhä suhtautumisena suomenkieleen esim. Pohjoismaiden neuvostossa ja Suomen ...."

        Blaa,blaa blaa... Teksti on jonkun suomenkielisen (fennon?) kirjoittama! Ruotsalaiset eivät kirjoittele suomeksi Wikiin!

        "Ankdam". "Blaa, blaa..." Ei liittynyt tuo viittaus Pohjoismaiden neuvoston virallisiin kieliin mitenkään Wikipediaan.
        Tässä lisää asiasta:
        http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/152539-pohjoismaiden-ministerineuvosto-syrjii-suomenkielisia

        Tuossa Jaakko Häkkisen tekstissä on yksi virhe. Suomenkielisiä on enemmän Pohjoismaissa kuin tansakankielisiä.


        Toinen asia, "Ankdam". Suomenkielisille ruotsi EI ole "toinen kotimainen" ja yritys tehdä siitä sellainen on ihmisoikeusrikos. Näistä identiteetin pakkovaihdoista on esimerkkejä historiasta. Ihminen itse määrittelee kieli-identiteettinsä eikä sitä voi mikään laki pakottaa.
        http://blogit.iltalehti.fi/sampo-terho/2012/10/03/kieliriita-syvenee/


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Minä nyt otin kantaa vain noiden kahden kotimaisen kielen osaamiseen, vieraat kielet ovat sitten asia erikseen.

        Itse puhun neljää kieltä sujuvasti, viidettä aika hyvin ja kuudetta niin että silläkin pärjään kovtalaisesti.

        Saamen murteet ovat kotimaisia, sukulaiskieliä. Ruotsi on yhtä vähän kotimainen kuin venäjä.

        Kysymys oli kuitenkin "Svenskatalande bättre folkista". Mikä siinä viittaa kaksikielisyyteen tai ainakaan suomen osaamiseen?


      • yks
        Ankdam kirjoitti:

        Minä nyt otin kantaa vain noiden kahden kotimaisen kielen osaamiseen, vieraat kielet ovat sitten asia erikseen.

        Itse puhun neljää kieltä sujuvasti, viidettä aika hyvin ja kuudetta niin että silläkin pärjään kovtalaisesti.

        "Itse puhun neljää kieltä sujuvasti, viidettä aika hyvin ja kuudetta niin että silläkin pärjään kovtalaisesti."

        Itse, minä, minä, itse...... minä, minä....
        Kertonee kaikki ankdamista.... Itseään täynnä oleva henkilö joita löytyy aina kaikista kulttuureista ja kieliryhmistä....
        Sellaisten ihmisten mielipiteitä ei tyypillisesti oteta huomioon:)


      • jokkex_ kirjoitti:

        Saamen murteet ovat kotimaisia, sukulaiskieliä. Ruotsi on yhtä vähän kotimainen kuin venäjä.

        Kysymys oli kuitenkin "Svenskatalande bättre folkista". Mikä siinä viittaa kaksikielisyyteen tai ainakaan suomen osaamiseen?

        OM: "Miksi kielilaki koskee vain suomea ja ruotsia?

        Perustuslain mukaan suomi ja ruotsi ovat maamme kansalliskieliä, Suomi on siis virallisesti kaksikielinen maa. Ilmaisulle "kansalliskieli" ei ole tarkkaa määritelmää, mutta sen voidaan ymmärtää kuvastavan sitä, että Suomen kansa koostuu kahdesta eri kieliä, suomea ja ruotsia, käyttävästä kieliryhmästä. Myös suomalainen kulttuuri rakentuu perinteisesti näiden kielien varaan.

        Perustuslain kansalliskieli–käsite on rinnastettavissa monissa muissa maissa käytössä olevaan käsitteeseen "virallinen kieli". Tällainen kieli on se kieli tai ne kielet, joita säännönmukaisesti käytetään viranomaisissa. Kansalliskielillä on näin ollen viranomaisissa vahvempi asema kuin muilla kielillä. Niillä on vahvempi asema muissakin virallisissa yhteyksissä kuten esimerkiksi opetuksessa ja muussa sivistystoiminnassa. Tämä ei kuitenkaan estä sitä, että muista kielistä on säännöksiä lainsäädännössä."


      • yks kirjoitti:

        "Itse puhun neljää kieltä sujuvasti, viidettä aika hyvin ja kuudetta niin että silläkin pärjään kovtalaisesti."

        Itse, minä, minä, itse...... minä, minä....
        Kertonee kaikki ankdamista.... Itseään täynnä oleva henkilö joita löytyy aina kaikista kulttuureista ja kieliryhmistä....
        Sellaisten ihmisten mielipiteitä ei tyypillisesti oteta huomioon:)

        Miten sen nyt ottaa. Minä sentään puhun itsestäni, omasta kokemuksestani ja esitän omia mielipiteitäni. Netti fennot sen sijaan käyttävät mahtipontisesti itsestään synonyymejä kuten "Suomen kansa" ja "me suomalaiset".

        Minäkö se muka olen itteeni täynnä?


      • jokkex_ kirjoitti:

        "Selittäisitkö minulle mikä tekee tasa-arvosta ja yhdenvertaisesta asemasta enemmistön kanssa vähemmistön etuoikeuden?"

        Jos 5% = 50%, niin etuoikeudesta on kysymys. Vielä pakotetaan enemmistö opiskelemaan painolastiruotsia, että saataisiin jotenkin puntteja tasan...

        Sinä olet yksi ja minä olen yksi ja yhteiskunta palvelee meitä samojen periaatteiden mukaan.

        Mitään yhteiskunnallista palvelua tai oikeutta ei jaeta suhteessa ryhmän kokoon.

        Missään laissa tai asetuksessa ei ole sääntöjä ainoastaan enemmistön kielestä tai yhdestä kunnassa käyttävästä kielestä!!!!


      • sorron historia kirjoitti:

        "Ankdam". "Blaa, blaa..." Ei liittynyt tuo viittaus Pohjoismaiden neuvoston virallisiin kieliin mitenkään Wikipediaan.
        Tässä lisää asiasta:
        http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/152539-pohjoismaiden-ministerineuvosto-syrjii-suomenkielisia

        Tuossa Jaakko Häkkisen tekstissä on yksi virhe. Suomenkielisiä on enemmän Pohjoismaissa kuin tansakankielisiä.


        Toinen asia, "Ankdam". Suomenkielisille ruotsi EI ole "toinen kotimainen" ja yritys tehdä siitä sellainen on ihmisoikeusrikos. Näistä identiteetin pakkovaihdoista on esimerkkejä historiasta. Ihminen itse määrittelee kieli-identiteettinsä eikä sitä voi mikään laki pakottaa.
        http://blogit.iltalehti.fi/sampo-terho/2012/10/03/kieliriita-syvenee/

        "Skogsfinne on bättre folkin keksimä nimitys suomenkielisille, joiden he kuvittelevat olevan tyhmiä ja tietämättömiä."

        Tästä oli puhe, eikä mistään pohjoismaiden neuvostosta! Miksi vaihdoit puheenaihetta? Ai siksikö kun fenno puhui taas tapansa mukaan pelkkää skeidaa?


      • Ankdam kirjoitti:

        OM: "Miksi kielilaki koskee vain suomea ja ruotsia?

        Perustuslain mukaan suomi ja ruotsi ovat maamme kansalliskieliä, Suomi on siis virallisesti kaksikielinen maa. Ilmaisulle "kansalliskieli" ei ole tarkkaa määritelmää, mutta sen voidaan ymmärtää kuvastavan sitä, että Suomen kansa koostuu kahdesta eri kieliä, suomea ja ruotsia, käyttävästä kieliryhmästä. Myös suomalainen kulttuuri rakentuu perinteisesti näiden kielien varaan.

        Perustuslain kansalliskieli–käsite on rinnastettavissa monissa muissa maissa käytössä olevaan käsitteeseen "virallinen kieli". Tällainen kieli on se kieli tai ne kielet, joita säännönmukaisesti käytetään viranomaisissa. Kansalliskielillä on näin ollen viranomaisissa vahvempi asema kuin muilla kielillä. Niillä on vahvempi asema muissakin virallisissa yhteyksissä kuten esimerkiksi opetuksessa ja muussa sivistystoiminnassa. Tämä ei kuitenkaan estä sitä, että muista kielistä on säännöksiä lainsäädännössä."

        Kieliä koskevia säännöksiä

        Seuraavat linkit vievät valtion säädöstietopankki Finlexiin.

        Suomen perustuslaki (731/1999)
        Kielilaki (423/2003)
        Ammattikorkeakoululaki (351/2003)
        Erikoissairaanhoitolaki (1062/1989)
        Esitutkintalaki (449/1987)
        Hallintolaki (434/2003)
        Kansanterveyslaki (66/1972)
        Kirkkolaki (1054/1993)
        Käräjäoikeuslaki (581/1993)
        Laki ammatillisesta koulutuksesta (630/1998)
        Laki julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta (424/2003)
        Laki kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta (169/2007)
        Laki lasten päivähoidosta (36/1973)
        Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992)
        Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000)
        Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (159/2007)
        Laki sähköisestä lääkemääräyksestä (61/2007)
        Laki tuomareiden nimittämisestä (205/2000)
        Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (380/1987)
        Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista (349/2007)
        Laki syyttäjälaitoksesta (439/2011)
        Lastensuojelulaki (417/2007)
        Lukiolaki (629/1998)
        Perusopetuslaki (628/1998)
        Postilaki (415/2011)
        Saamen kielilaki (1086/2003)
        Sosiaalihuoltolaki (710/1982)
        Valtioneuvoston päätös tutkintojen rakenteesta ja yhteisistä opinnoista ammatillisessa peruskoulutuksessa (213/1999)
        Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista (352/2003)
        Valtioneuvoston asetus kielilain täytäntöönpanosta (433/2004)
        Valtioneuvoston asetus saamen kielilain täytäntöönpanosta (108/2004)
        Valtioneuvoston asetus käräjäoikeuksien tuomiopiireistä (410/2008)
        Valtioneuvoston asetus syyttäjänvirastosta (88/2007)
        Valtioneuvoston asetus suomen ja ruotsin kielen taidon osoittamisesta valtionhallinnossa (481/2003)
        Valtioneuvoston asetus kuntien kielellisestä asemasta vuosina 2013–2022 (53/2013)
        Valtioneuvoston asetus yliopistojen tutkinnoista (794/2004)
        Laki väestötietojärjestelmästä ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista (661/2009)
        Yliopistolaki (558/2009)


      • mistään"oikeudesta"
        Ankdam kirjoitti:

        "Muuten ei ole bättre folkia, jos ei ole etuoikeuksia."

        Selittäisitkö minulle mikä tekee tasa-arvosta ja yhdenvertaisesta asemasta enemmistön kanssa vähemmistön etuoikeuden?

        Miksi enemmistön itseoikeus on mielestäsi vähemmistölle etuoikeus?

        "Ankdam"

        "Selittäisitkö minulle mikä tekee tasa-arvosta ja yhdenvertaisesta asemasta enemmistön kanssa vähemmistön etuoikeuden?"

        Kertoisitko miksi sinulle, noin periaateesta, ei kävisi sama asema ruotsinkielelle Manner-Suomessa kuin mitä on suomenkielellä Ahvenanmaalla??

        Mihinkään lakiin on turha vedota, ne ovat ihmisten tekemiä ja ihmisten muutettavissa. Ajan takaa sitä, miksi Suomen suomenkieliset ovat näin eri asemassa kuin Ahvenanmaan ruotsinkieliset. Kummassakin on kielivähemmistön suuruus sama 5%.

        Ruotsinkielen asema Suomessa ei perustu mihinkään oikeuteen( joka voidaan totetuttaa vain kaikkien suomalaisten pakkoruotsituksella !!), vaan puhtaaseen valtapoilitiikkaan !

        Mielestäni focus täytyy siirtää suomenkielisen enemmistön oikeuksiin.
        Tulevaisuuden Suomessa suomenkielisen ei tarvitse olla missään tekemisessä naapurimaan pikkukielen ( ruotsin) kanssa pakolla ja tämä ei mitenkään kavenna hänen yhteiskunnallista kelpoisuutta opiskelun tai virkakelpoisuuden tiimoilta.
        Tietysti ruotsin osaamista tarvitaan muutamissa erityitapauksissa, esim. Jos hakeutuu kaksikieliseen kuntaan töihin tai ko. Alueella valtion töihin. Kakisikielisyyden raja täytyy muuttaa kunnissa 10% ilman 3000 hengen määrävähemmistöä.
        Periaate pitää olla, että henkilö joka muuttaa suomenkieliseen kuntaan, esim. Helsinkiin, opettelee maan valtakielen niin hyvin ettei tarvitse valtion/kunnan omankielisiä palveluita, joita siis ei edes järjestetä.
        Erittäin rikkaat ruotsinkielset säätiöt voivat pitää yllä ruotsinkielisiä kouluja, vanhainkoteja, lääkäriasemia, teatteria ym. ym. Mikään laki ei kielllä näiden perustamista vaikka Ivaloon.

        Kysymys ei siis ole ruotsinkielen puhumisen kieltämisestä, vaan suomenkielisten vapauttamisesta pakkoruotsin ikeestä.


      • Trotjänare
        Ankdam kirjoitti:

        Kieliä koskevia säännöksiä

        Seuraavat linkit vievät valtion säädöstietopankki Finlexiin.

        Suomen perustuslaki (731/1999)
        Kielilaki (423/2003)
        Ammattikorkeakoululaki (351/2003)
        Erikoissairaanhoitolaki (1062/1989)
        Esitutkintalaki (449/1987)
        Hallintolaki (434/2003)
        Kansanterveyslaki (66/1972)
        Kirkkolaki (1054/1993)
        Käräjäoikeuslaki (581/1993)
        Laki ammatillisesta koulutuksesta (630/1998)
        Laki julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta (424/2003)
        Laki kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta (169/2007)
        Laki lasten päivähoidosta (36/1973)
        Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992)
        Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000)
        Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (159/2007)
        Laki sähköisestä lääkemääräyksestä (61/2007)
        Laki tuomareiden nimittämisestä (205/2000)
        Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (380/1987)
        Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista (349/2007)
        Laki syyttäjälaitoksesta (439/2011)
        Lastensuojelulaki (417/2007)
        Lukiolaki (629/1998)
        Perusopetuslaki (628/1998)
        Postilaki (415/2011)
        Saamen kielilaki (1086/2003)
        Sosiaalihuoltolaki (710/1982)
        Valtioneuvoston päätös tutkintojen rakenteesta ja yhteisistä opinnoista ammatillisessa peruskoulutuksessa (213/1999)
        Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista (352/2003)
        Valtioneuvoston asetus kielilain täytäntöönpanosta (433/2004)
        Valtioneuvoston asetus saamen kielilain täytäntöönpanosta (108/2004)
        Valtioneuvoston asetus käräjäoikeuksien tuomiopiireistä (410/2008)
        Valtioneuvoston asetus syyttäjänvirastosta (88/2007)
        Valtioneuvoston asetus suomen ja ruotsin kielen taidon osoittamisesta valtionhallinnossa (481/2003)
        Valtioneuvoston asetus kuntien kielellisestä asemasta vuosina 2013–2022 (53/2013)
        Valtioneuvoston asetus yliopistojen tutkinnoista (794/2004)
        Laki väestötietojärjestelmästä ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista (661/2009)
        Yliopistolaki (558/2009)

        Mitä näistä laeista ei noudateta? Turhaa valitusta on paljon, mutta rikotaanko näitä lakeja jatkuvasti, niin kuin väitetään?

        Tiettyjen viranomaisten luona voidaan käyttää suomea tai ruotsia, mutta kaikkien ei tarvitse osata sujuvasti kahta kieltä, vaan paikalle voidaan noutaa kielitaitoisemi toimihenkilö, tulkki tai järjestää puhelintulkkaus. Näin sanoo oikeusministeriö,

        Ruotsinkielistä koulutusta saadaan esikoulusta yliopistotasolle asti, ruotsinkielisiä teattereita tuetaan, suomenruotsalaiset kirjailijat saavat palkintoja ja apurahoja siinä missä suomenkielisetkin. On ruotsinkielisiä kuoroja, pelimanniyhtyeitä,ym. joita tuetaan yhteiskunnan varoista. Ruotsinkielisiä varten on jopa perustettu oma edunvalvontaelin, folktinget.

        Kaukana ovat silti ne ajat jolloin joku piti Suomen kielilainsäädäntöä hyvänä. Vahinko, ettei kielilakia viimeksi uudistettaessa katsottu tulevaisuuteen, vaan takerruttiin vanhaan,


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        OM: "Miksi kielilaki koskee vain suomea ja ruotsia?

        Perustuslain mukaan suomi ja ruotsi ovat maamme kansalliskieliä, Suomi on siis virallisesti kaksikielinen maa. Ilmaisulle "kansalliskieli" ei ole tarkkaa määritelmää, mutta sen voidaan ymmärtää kuvastavan sitä, että Suomen kansa koostuu kahdesta eri kieliä, suomea ja ruotsia, käyttävästä kieliryhmästä. Myös suomalainen kulttuuri rakentuu perinteisesti näiden kielien varaan.

        Perustuslain kansalliskieli–käsite on rinnastettavissa monissa muissa maissa käytössä olevaan käsitteeseen "virallinen kieli". Tällainen kieli on se kieli tai ne kielet, joita säännönmukaisesti käytetään viranomaisissa. Kansalliskielillä on näin ollen viranomaisissa vahvempi asema kuin muilla kielillä. Niillä on vahvempi asema muissakin virallisissa yhteyksissä kuten esimerkiksi opetuksessa ja muussa sivistystoiminnassa. Tämä ei kuitenkaan estä sitä, että muista kielistä on säännöksiä lainsäädännössä."

        Lässyn lässyn, ei tunnu ruotsi suomalaiselta vaikka kuinka vääntäisit.

        Suomi on Suomi vaikka ruotsin kieli häviäsi täältä kokonaan. Ilman suomen kieltä tämä maa taasen olisi aivan jotain muuta.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Miten sen nyt ottaa. Minä sentään puhun itsestäni, omasta kokemuksestani ja esitän omia mielipiteitäni. Netti fennot sen sijaan käyttävät mahtipontisesti itsestään synonyymejä kuten "Suomen kansa" ja "me suomalaiset".

        Minäkö se muka olen itteeni täynnä?

        Sinä juuri. Sinä esittelet mielipidettäsi, että koko Suomen kansan pakkoruotsitus on oikein.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Sinä olet yksi ja minä olen yksi ja yhteiskunta palvelee meitä samojen periaatteiden mukaan.

        Mitään yhteiskunnallista palvelua tai oikeutta ei jaeta suhteessa ryhmän kokoon.

        Missään laissa tai asetuksessa ei ole sääntöjä ainoastaan enemmistön kielestä tai yhdestä kunnassa käyttävästä kielestä!!!!

        "Sinä olet yksi ja minä olen yksi ja yhteiskunta palvelee meitä samojen periaatteiden mukaan."

        Saamelainen lienee mielestäsi korkeintaan 0,1.


      • jokkex_ kirjoitti:

        "Sinä olet yksi ja minä olen yksi ja yhteiskunta palvelee meitä samojen periaatteiden mukaan."

        Saamelainen lienee mielestäsi korkeintaan 0,1.

        Mitkä äidinkieliset palvelut saamelaisilta muka puuttuu? Saamelaislaki takaa saamelaisille kuta kuinkin samat kielelliset oikeudet kuin meille suomen- ja ruotsinkielisillekin mutta sillä erolla että oikeus niihin äidinkielisiin palveluihin on saamelaisilla ensisijaisesti vain niillä alueilla joilla saamelaiset asuvat.

        Henkilötasolla saamenkielinenkin on siis yksi = 100%, aivan kuten sinä (100%) ja minäkin (100%).

        Sopii verrata kielilakia ja saamen kielilakia, ne ovat yksilön kohdalla 1:1.


      • mistään"oikeudesta" kirjoitti:

        "Ankdam"

        "Selittäisitkö minulle mikä tekee tasa-arvosta ja yhdenvertaisesta asemasta enemmistön kanssa vähemmistön etuoikeuden?"

        Kertoisitko miksi sinulle, noin periaateesta, ei kävisi sama asema ruotsinkielelle Manner-Suomessa kuin mitä on suomenkielellä Ahvenanmaalla??

        Mihinkään lakiin on turha vedota, ne ovat ihmisten tekemiä ja ihmisten muutettavissa. Ajan takaa sitä, miksi Suomen suomenkieliset ovat näin eri asemassa kuin Ahvenanmaan ruotsinkieliset. Kummassakin on kielivähemmistön suuruus sama 5%.

        Ruotsinkielen asema Suomessa ei perustu mihinkään oikeuteen( joka voidaan totetuttaa vain kaikkien suomalaisten pakkoruotsituksella !!), vaan puhtaaseen valtapoilitiikkaan !

        Mielestäni focus täytyy siirtää suomenkielisen enemmistön oikeuksiin.
        Tulevaisuuden Suomessa suomenkielisen ei tarvitse olla missään tekemisessä naapurimaan pikkukielen ( ruotsin) kanssa pakolla ja tämä ei mitenkään kavenna hänen yhteiskunnallista kelpoisuutta opiskelun tai virkakelpoisuuden tiimoilta.
        Tietysti ruotsin osaamista tarvitaan muutamissa erityitapauksissa, esim. Jos hakeutuu kaksikieliseen kuntaan töihin tai ko. Alueella valtion töihin. Kakisikielisyyden raja täytyy muuttaa kunnissa 10% ilman 3000 hengen määrävähemmistöä.
        Periaate pitää olla, että henkilö joka muuttaa suomenkieliseen kuntaan, esim. Helsinkiin, opettelee maan valtakielen niin hyvin ettei tarvitse valtion/kunnan omankielisiä palveluita, joita siis ei edes järjestetä.
        Erittäin rikkaat ruotsinkielset säätiöt voivat pitää yllä ruotsinkielisiä kouluja, vanhainkoteja, lääkäriasemia, teatteria ym. ym. Mikään laki ei kielllä näiden perustamista vaikka Ivaloon.

        Kysymys ei siis ole ruotsinkielen puhumisen kieltämisestä, vaan suomenkielisten vapauttamisesta pakkoruotsin ikeestä.

        "Kertoisitko miksi sinulle, noin periaateesta, ei kävisi sama asema ruotsinkielelle Manner-Suomessa kuin mitä on suomenkielellä Ahvenanmaalla??"

        Voishan se toki käydäkin mutta kun ne ahvenat nyt ovat päättäneet hoitaa asiat omalla tavallaan elo niin kuin ne on nyt. Ahvenat saavat noista kieliasioista päättää ihan itse eikä meillä mantereen asukkailla ole siihen nokan koputtamista.
        Koko Ahvenanmaan olemassaolon ideahan on säilyttää se eräänlaisena kielellisenä ja kulttuurillisena reservaattina.

        "Kysymys ei siis ole ruotsinkielen puhumisen kieltämisestä, vaan suomenkielisten vapauttamisesta pakkoruotsin ikeestä."

        Olet epäonneksesi syntynyt kaksikieliseen maahan, ja se kaksikielisyys asettaa yhteiskunnalle ja myös kansalaisille määrättyjä velvollisuuksia. Ei se niin mene että itsenäistä maata, demokraattista yhteiskuntaa ja sen kansalaisten perusoikeuksia voitaisiin tost noin vain ryhtyä muuttamaan ja purkamaan vain siitä syystä että sinulla ja kamuillasi olis helpompaa.


      • Trotjänare kirjoitti:

        Mitä näistä laeista ei noudateta? Turhaa valitusta on paljon, mutta rikotaanko näitä lakeja jatkuvasti, niin kuin väitetään?

        Tiettyjen viranomaisten luona voidaan käyttää suomea tai ruotsia, mutta kaikkien ei tarvitse osata sujuvasti kahta kieltä, vaan paikalle voidaan noutaa kielitaitoisemi toimihenkilö, tulkki tai järjestää puhelintulkkaus. Näin sanoo oikeusministeriö,

        Ruotsinkielistä koulutusta saadaan esikoulusta yliopistotasolle asti, ruotsinkielisiä teattereita tuetaan, suomenruotsalaiset kirjailijat saavat palkintoja ja apurahoja siinä missä suomenkielisetkin. On ruotsinkielisiä kuoroja, pelimanniyhtyeitä,ym. joita tuetaan yhteiskunnan varoista. Ruotsinkielisiä varten on jopa perustettu oma edunvalvontaelin, folktinget.

        Kaukana ovat silti ne ajat jolloin joku piti Suomen kielilainsäädäntöä hyvänä. Vahinko, ettei kielilakia viimeksi uudistettaessa katsottu tulevaisuuteen, vaan takerruttiin vanhaan,

        "Mitä näistä laeista ei noudateta? Turhaa valitusta on paljon, mutta rikotaanko näitä lakeja jatkuvasti, niin kuin väitetään? "

        Eiköhän niitä pääosin noudatetakin mutta annoinkin vain muistutukseksi teille nefeille listan kaikista niistä laeista joissa myös kielestä säädetään joten niihin voi tarvittaessa vedota.

        Ja huom! Missään laissa ei erikseen puhuta suomen tai ruotsin kielestä vaan ne ovat laisäädännössä täysin yhdenveroisia ja molempien kielten puhujia tulee kohdella täsmälleen samojen periaatteiden mukaan.


      • jokkex_ kirjoitti:

        Lässyn lässyn, ei tunnu ruotsi suomalaiselta vaikka kuinka vääntäisit.

        Suomi on Suomi vaikka ruotsin kieli häviäsi täältä kokonaan. Ilman suomen kieltä tämä maa taasen olisi aivan jotain muuta.

        " Ilman suomen kieltä tämä maa taasen olisi aivan jotain muuta."

        No niinpä olisi koska ilman ruotsin kieltä ja ruotsinkielisiä ei nykyistä Suomea ja suomen kieltä olisi olemassakaan!


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        "Kertoisitko miksi sinulle, noin periaateesta, ei kävisi sama asema ruotsinkielelle Manner-Suomessa kuin mitä on suomenkielellä Ahvenanmaalla??"

        Voishan se toki käydäkin mutta kun ne ahvenat nyt ovat päättäneet hoitaa asiat omalla tavallaan elo niin kuin ne on nyt. Ahvenat saavat noista kieliasioista päättää ihan itse eikä meillä mantereen asukkailla ole siihen nokan koputtamista.
        Koko Ahvenanmaan olemassaolon ideahan on säilyttää se eräänlaisena kielellisenä ja kulttuurillisena reservaattina.

        "Kysymys ei siis ole ruotsinkielen puhumisen kieltämisestä, vaan suomenkielisten vapauttamisesta pakkoruotsin ikeestä."

        Olet epäonneksesi syntynyt kaksikieliseen maahan, ja se kaksikielisyys asettaa yhteiskunnalle ja myös kansalaisille määrättyjä velvollisuuksia. Ei se niin mene että itsenäistä maata, demokraattista yhteiskuntaa ja sen kansalaisten perusoikeuksia voitaisiin tost noin vain ryhtyä muuttamaan ja purkamaan vain siitä syystä että sinulla ja kamuillasi olis helpompaa.

        ""Kysymys ei siis ole ruotsinkielen puhumisen kieltämisestä, vaan suomenkielisten vapauttamisesta pakkoruotsin ikeestä.""

        "Olet epäonneksesi syntynyt kaksikieliseen maahan, ja se kaksikielisyys asettaa yhteiskunnalle ja myös kansalaisille määrättyjä velvollisuuksia."

        Epäonni ei ole syntyä kaksikieliseen maahan, mutta svekokratiaan on. Ankan mukaan koko Suomen kansa on pakkoruotsitettava. Vastaavaa järjestelyä ei demokratioissa esiinny.


      • yks
        Ankdam kirjoitti:

        "Kertoisitko miksi sinulle, noin periaateesta, ei kävisi sama asema ruotsinkielelle Manner-Suomessa kuin mitä on suomenkielellä Ahvenanmaalla??"

        Voishan se toki käydäkin mutta kun ne ahvenat nyt ovat päättäneet hoitaa asiat omalla tavallaan elo niin kuin ne on nyt. Ahvenat saavat noista kieliasioista päättää ihan itse eikä meillä mantereen asukkailla ole siihen nokan koputtamista.
        Koko Ahvenanmaan olemassaolon ideahan on säilyttää se eräänlaisena kielellisenä ja kulttuurillisena reservaattina.

        "Kysymys ei siis ole ruotsinkielen puhumisen kieltämisestä, vaan suomenkielisten vapauttamisesta pakkoruotsin ikeestä."

        Olet epäonneksesi syntynyt kaksikieliseen maahan, ja se kaksikielisyys asettaa yhteiskunnalle ja myös kansalaisille määrättyjä velvollisuuksia. Ei se niin mene että itsenäistä maata, demokraattista yhteiskuntaa ja sen kansalaisten perusoikeuksia voitaisiin tost noin vain ryhtyä muuttamaan ja purkamaan vain siitä syystä että sinulla ja kamuillasi olis helpompaa.

        "Ei se niin mene että itsenäistä maata, demokraattista yhteiskuntaa ja sen kansalaisten perusoikeuksia voitaisiin tost noin vain ryhtyä muuttamaan ja purkamaan vain siitä syystä että sinulla ja kamuillasi olis helpompaa."

        ns. Pakkoruotsi on poliittinen päätös ja valtaapitäjien tahtotila jolla ei ole mitään tekemistä että Suomessa kaksi kansalliskieltä.
        Meidän ruotsinkielisten kielelliset oikeudet voidaan hyvinkin järjestää muullakin tavalla kuin pakkoruotsittaa koko suomenkielinen väestö kun ruotsia nyt ei kaikki todellakaan tarvitse. Valinnainen kieltenopiskeluksi samalla kunnioittaisi suomenkielisten mahdollisuutta valita toiseksi vieraaksi kieleksi vaikka joku suuri eurooppalainen kieli EU komission suositusten mukaisesti.

        "The EU Commission proposes that in the first instance, and for practical reasons, foreign language competence should be tested in the five languages most frequently taught in the Union as a whole (English, French, German, Spanish and Italian)"

        Euroopan puhutuimmista kielet:
        "As far as foreign language studies are concerned, English is currently the most popular foreign language in Europe, followed by German, French, Italian, Russian and Spanish."


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        Mitkä äidinkieliset palvelut saamelaisilta muka puuttuu? Saamelaislaki takaa saamelaisille kuta kuinkin samat kielelliset oikeudet kuin meille suomen- ja ruotsinkielisillekin mutta sillä erolla että oikeus niihin äidinkielisiin palveluihin on saamelaisilla ensisijaisesti vain niillä alueilla joilla saamelaiset asuvat.

        Henkilötasolla saamenkielinenkin on siis yksi = 100%, aivan kuten sinä (100%) ja minäkin (100%).

        Sopii verrata kielilakia ja saamen kielilakia, ne ovat yksilön kohdalla 1:1.

        Eihän ole edes maankattavaa pakkosaamea!


      • jokkex_ kirjoitti:

        Sinä juuri. Sinä esittelet mielipidettäsi, että koko Suomen kansan pakkoruotsitus on oikein.

        "Sinä juuri. Sinä esittelet mielipidettäsi, että koko Suomen kansan pakkoruotsitus on oikein."

        Jos puhut yleisellä tasolla "pakkoruotsituksesta" eli meidän ruotsinkielisten äidinkielisistä palveluista ja oikeudestamme omaan kieleen ja kulttuuriin ja elämään täällä myös ruotsiksi niin totta kai ne "on oikein" ja tulen puolustamaan niitä viimeiseen hengenvetooni asti.

        Jos sen sijaan puhut siitä pakollisesta toisen kotimaisen kielen opetuksesta johon jokainen suomalainen joutuu peruskoulussa osallistumaan niin senhän te suomenkieliset voitte halutessanne lakkauttaa milloin tahansa.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        "Mitä näistä laeista ei noudateta? Turhaa valitusta on paljon, mutta rikotaanko näitä lakeja jatkuvasti, niin kuin väitetään? "

        Eiköhän niitä pääosin noudatetakin mutta annoinkin vain muistutukseksi teille nefeille listan kaikista niistä laeista joissa myös kielestä säädetään joten niihin voi tarvittaessa vedota.

        Ja huom! Missään laissa ei erikseen puhuta suomen tai ruotsin kielestä vaan ne ovat laisäädännössä täysin yhdenveroisia ja molempien kielten puhujia tulee kohdella täsmälleen samojen periaatteiden mukaan.

        "... molempien kielten puhujia tulee kohdella täsmälleen samojen periaatteiden mukaan."

        Ei onnistu periaatteessakaan. Pakkosuomi suruilla on heidän hyödykseen de facto, mutta pakkoruotsi on vain suomenkielisten riippakivenä.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        " Ilman suomen kieltä tämä maa taasen olisi aivan jotain muuta."

        No niinpä olisi koska ilman ruotsin kieltä ja ruotsinkielisiä ei nykyistä Suomea ja suomen kieltä olisi olemassakaan!

        Nykyistä Suomea ei edes tarvita. Suomalaisempi Suomi ilman svekokratiaa olisi jopa parempi.

        Suomi oli tarkoitus jyrätä lopullisesti yli ruotsinkielellä, mutta kohtalo on oikukas.


      • yks
        Ankdam kirjoitti:

        " Ilman suomen kieltä tämä maa taasen olisi aivan jotain muuta."

        No niinpä olisi koska ilman ruotsin kieltä ja ruotsinkielisiä ei nykyistä Suomea ja suomen kieltä olisi olemassakaan!

        "No niinpä olisi koska ilman ruotsin kieltä ja ruotsinkielisiä ei nykyistä Suomea ja suomen kieltä olisi olemassakaan!"

        Ja taas ankka vetoo historiaan!
        Jos kaikki tuijottaisi pelkkään historiaan ja sen hetkisiin lakeihin ja säädöksiin ei Naisillakaan olisi edes äänioikeutta;-)

        Edistyksellisempää on katsoa tulevaisuuteen ja kehittää yhteiskuntaa sen mukaisesti paremmaksi paikaksi elää.
        Keskustelussa oleva pakkoruotsi on menneen ajan lumia ja nyky EU jossa suomi yksi osa on totaalisesti eri aikakausi kun vaikkapa 50 vuotta sitten.

        EUn selkeä tavoite on että kotikielen lisäksi EU kansalainen osaisi kahta vierasta kieltä.
        "The EU Commission proposes that in the first instance, and for practical reasons, foreign language competence should be tested in the five languages most frequently taught in the Union as a whole (English, French, German, Spanish and Italian)"


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        "Sinä juuri. Sinä esittelet mielipidettäsi, että koko Suomen kansan pakkoruotsitus on oikein."

        Jos puhut yleisellä tasolla "pakkoruotsituksesta" eli meidän ruotsinkielisten äidinkielisistä palveluista ja oikeudestamme omaan kieleen ja kulttuuriin ja elämään täällä myös ruotsiksi niin totta kai ne "on oikein" ja tulen puolustamaan niitä viimeiseen hengenvetooni asti.

        Jos sen sijaan puhut siitä pakollisesta toisen kotimaisen kielen opetuksesta johon jokainen suomalainen joutuu peruskoulussa osallistumaan niin senhän te suomenkieliset voitte halutessanne lakkauttaa milloin tahansa.

        "Jos puhut yleisellä tasolla "pakkoruotsituksesta" eli meidän ruotsinkielisten äidinkielisistä palveluista ja oikeudestamme omaan kieleen ja kulttuuriin ja elämään täällä myös ruotsiksi niin totta kai ne "on oikein" ja tulen puolustamaan niitä viimeiseen hengenvetooni asti."

        Taas yrität väistää, koska epäröit esittää sikamaista mielipidettäsi täysin avoimesti. Onko suomenkielesi kenties sittenkin niin heikko, ettet tajua mitä tarkoittaa koko kansan pakkoruotsittaminen? Ei, kyllä sinä haluat koko kansan pakkoruotsittamista koska ruotsi on niin elinkelvoton Suomessa, ettei se selviä ilman suomenkielisten antamaa massiivista tekohengitystä.

        "Jos sen sijaan puhut siitä pakollisesta toisen kotimaisen kielen opetuksesta johon jokainen suomalainen joutuu peruskoulussa osallistumaan niin senhän te suomenkieliset voitte halutessanne lakkauttaa milloin tahansa."

        Tuollainen asian kiertely on selvä myöntymisen merkki. Kannatat siis koko kansan pakkoruotsittamista.


      • yks
        Ankdam kirjoitti:

        "Sinä juuri. Sinä esittelet mielipidettäsi, että koko Suomen kansan pakkoruotsitus on oikein."

        Jos puhut yleisellä tasolla "pakkoruotsituksesta" eli meidän ruotsinkielisten äidinkielisistä palveluista ja oikeudestamme omaan kieleen ja kulttuuriin ja elämään täällä myös ruotsiksi niin totta kai ne "on oikein" ja tulen puolustamaan niitä viimeiseen hengenvetooni asti.

        Jos sen sijaan puhut siitä pakollisesta toisen kotimaisen kielen opetuksesta johon jokainen suomalainen joutuu peruskoulussa osallistumaan niin senhän te suomenkieliset voitte halutessanne lakkauttaa milloin tahansa.

        " niin senhän te suomenkieliset voitte halutessanne lakkauttaa milloin tahansa."

        Ensinnäkin me suomenruotsalaiset myös äänestämme myös muitakin puolueita joissa aktiivi suomenruotsalaisia kasapäin joilla ilmeisemmin samantapainen historiallinen käsitys nyky pakkoruotsista joka siis tarkoittaa kieltenopetusta peruskoulusta yliopistoon ja sen päälle ylimitoitettu virkamiesruotsi vaatimukset.
        Joten puhtaasti suomenkieliset puolueet harvassa... Kenties jokunen näistä uusista pikkupuolueista voi sellainen "suomenkielinen puolue" olla.

        Kaksi pointia:
        1) suurpuolueiden suurimmat asiat vie kaiken huomion ja "pikku asioille" kuten kielilain uudistaminen ei näköjään riitä mielenkiintoo. Kun kaikki suurpuolueet tarvii laajempaa tukea pikkupuolueista on RKP takuuvarma tukia isoissa asioissa kunhan saa itse huolehtia kieliasiat.
        Historia todennut tämän todeksi monen monta kertaa.

        2) pikku RKP taasen pitää kaikkein tärkeimpänä ja oleellisempana asiana ruotsinkielen aseman vahvistaminen kaikin mahdollisin keinoin joista pakkoruotsi vain yksi osa-alue. Viimeksi 2012 runnoi läpi pakkoruotsin aikaistamisen vastoin asiantuntiaryhmän mielipidettä. Parhaillaan Folktinget vaatii lukioon opetusministeriöstä lisää pakollisia kursseja, joskin kyse vain vaatimuksesta osoittaa se edelleen agressiivista pakkoruotsittamis politiikkaa RKPn taholta.
        RKP toimillaan senkun lisää kaunaa ja vastenmielisiä tunteita itseään kohtaan ja meitä suruja kohtaa.
        Ikävää mutta totta.

        Toivonmukaan ens vuoden eduskunta vaaleissa tämä kieliasia tulee selkeesti esille, sittenhän taas nähdään mitä mieltä kukin eduskuntaan pyrkivä on.


    • Nettisuom. (-fenno)

      > eikös surutkin ole suomalaisia.

      Idiootin tekemä avaus. Neffet eivät näytä olevan edes Suomen ruotsinklelisten kansallisuudesta yhtä mieltä.

      • jäveleitä-

        Sundomiin ei haluta suomalaisia eikä neegereitä, se oli selvästi kirjoitettu tiehen.

        Hyvin on rkp:n propaganda uponnut sielläkin.


      • !!!!!!!!!
        jäveleitä- kirjoitti:

        Sundomiin ei haluta suomalaisia eikä neegereitä, se oli selvästi kirjoitettu tiehen.

        Hyvin on rkp:n propaganda uponnut sielläkin.

        Törkeää rasismia.


      • Nettisuom. (-fenno)

        Pakkoruotsin eri muodot tuovat suomenruotsalaisille sellaisia valtaisia etuja, jotka olisivat verrattavissa vain niihin etuihin, joita vastaavanlainen pakkosuomi Ruoitsissa antaisi ruotsinsuomalaisille. Ruotsin miljoonat enemmistökieliset eivät ikinä hyväksyisi elämiseensä niitä rajoituksia ja kaikkea sitä riippuvuutta, mitä pakkosuomi heille aiheuttaisi.

        Pelkästään tuon tajuaminen riittää hyvin todistamaan, että Suomessa pakkoruotsista kaikissa muodoissaan on tehtävä loppu. Samassa rytäkässä kielitaitolaki on säädettävä koskemaan viranomaista kollegiona nykyisen koko korkeakoulutetun henkilöstön sijasta. Sen seurauksena ruotsin vaatiminen asettuu todellisen tarpeen mukaiseksi. Vantaallakin kaksi, kolme sadasta virkahenkilöstä ja äidinkieleltään ruotsinkielistä riittäisi palvelemaan kokopäivätoimisesti ilman kielilisää kuntansa pientä ruotsinkielisten joukkoa.

        Nimimerkkini sieppaaja "Nettisuom. (-fenno) nro 2, svekomielien" laskettelee näin: "Idiootin tekemä avaus."

        Kerrottakoon, että nikkisieppari on nimimerkkinsä mukaisesti nettifennona me-muodossa itse todennut olevansa idioottiakin alempana - "älykkyydeltään iilimadon luokkaa" - tässä lähteessä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12250208


      • Huusianna.
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Pakkoruotsin eri muodot tuovat suomenruotsalaisille sellaisia valtaisia etuja, jotka olisivat verrattavissa vain niihin etuihin, joita vastaavanlainen pakkosuomi Ruoitsissa antaisi ruotsinsuomalaisille. Ruotsin miljoonat enemmistökieliset eivät ikinä hyväksyisi elämiseensä niitä rajoituksia ja kaikkea sitä riippuvuutta, mitä pakkosuomi heille aiheuttaisi.

        Pelkästään tuon tajuaminen riittää hyvin todistamaan, että Suomessa pakkoruotsista kaikissa muodoissaan on tehtävä loppu. Samassa rytäkässä kielitaitolaki on säädettävä koskemaan viranomaista kollegiona nykyisen koko korkeakoulutetun henkilöstön sijasta. Sen seurauksena ruotsin vaatiminen asettuu todellisen tarpeen mukaiseksi. Vantaallakin kaksi, kolme sadasta virkahenkilöstä ja äidinkieleltään ruotsinkielistä riittäisi palvelemaan kokopäivätoimisesti ilman kielilisää kuntansa pientä ruotsinkielisten joukkoa.

        Nimimerkkini sieppaaja "Nettisuom. (-fenno) nro 2, svekomielien" laskettelee näin: "Idiootin tekemä avaus."

        Kerrottakoon, että nikkisieppari on nimimerkkinsä mukaisesti nettifennona me-muodossa itse todennut olevansa idioottiakin alempana - "älykkyydeltään iilimadon luokkaa" - tässä lähteessä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12250208

        > Nimimerkkini sieppaaja

        Rekkaa nikkisi, itkupilli.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Huusianna. kirjoitti:

        > Nimimerkkini sieppaaja

        Rekkaa nikkisi, itkupilli.

        "Rekkaa nikkisi, itkupilli."

        Puolustat nimimerkkien sieppaamista. Se näyttää kuuluvan eräiden svekojen ja svekomielisten fennojen tapakoulutukseen. Nytkin olet siepannut jo kauan toisen käytössä olleen nimimerkin. Miksi sellaisesta törkeydestä ylpeilet?

        Mottoni:

        Pakkoruotsi pois ja ruotsi siirrettävä valinnaisten kielten joukkoon.


      • Huusianna.
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        "Rekkaa nikkisi, itkupilli."

        Puolustat nimimerkkien sieppaamista. Se näyttää kuuluvan eräiden svekojen ja svekomielisten fennojen tapakoulutukseen. Nytkin olet siepannut jo kauan toisen käytössä olleen nimimerkin. Miksi sellaisesta törkeydestä ylpeilet?

        Mottoni:

        Pakkoruotsi pois ja ruotsi siirrettävä valinnaisten kielten joukkoon.

        > Nytkin olet siepannut.

        Rekkaa nikkisi, itkupilli. Etkö osaa vai uskalla?


      • sveko haisee
        Huusianna. kirjoitti:

        > Nytkin olet siepannut.

        Rekkaa nikkisi, itkupilli. Etkö osaa vai uskalla?

        Te homppeli svekot olette pelkkiä häiriköitä, sinä paras esimerkki.

        Miksi olet sairaseläkkeellä?


      • Nettisuom. (-fenno)
        Huusianna. kirjoitti:

        > Nytkin olet siepannut.

        Rekkaa nikkisi, itkupilli. Etkö osaa vai uskalla?

        Onko tapakoulutukseesi kuulunut nimimerkkien sieppaaminen, sinä Huusiannaksi naamioitunut "Nettisuom. (-fenno) nro 2, svekomielinen"? Vastaan puolestasi: joko on tai et ole saanut minkäänlaista tapakoulutusta.


      • -----------------
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Onko tapakoulutukseesi kuulunut nimimerkkien sieppaaminen, sinä Huusiannaksi naamioitunut "Nettisuom. (-fenno) nro 2, svekomielinen"? Vastaan puolestasi: joko on tai et ole saanut minkäänlaista tapakoulutusta.

        Se svekkuli on pelkkä rkp:n häirikkö.


      • ................
        !!!!!!!!! kirjoitti:

        Törkeää rasismia.

        RKP:set ovat rasisteja


      • Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Pakkoruotsin eri muodot tuovat suomenruotsalaisille sellaisia valtaisia etuja, jotka olisivat verrattavissa vain niihin etuihin, joita vastaavanlainen pakkosuomi Ruoitsissa antaisi ruotsinsuomalaisille. Ruotsin miljoonat enemmistökieliset eivät ikinä hyväksyisi elämiseensä niitä rajoituksia ja kaikkea sitä riippuvuutta, mitä pakkosuomi heille aiheuttaisi.

        Pelkästään tuon tajuaminen riittää hyvin todistamaan, että Suomessa pakkoruotsista kaikissa muodoissaan on tehtävä loppu. Samassa rytäkässä kielitaitolaki on säädettävä koskemaan viranomaista kollegiona nykyisen koko korkeakoulutetun henkilöstön sijasta. Sen seurauksena ruotsin vaatiminen asettuu todellisen tarpeen mukaiseksi. Vantaallakin kaksi, kolme sadasta virkahenkilöstä ja äidinkieleltään ruotsinkielistä riittäisi palvelemaan kokopäivätoimisesti ilman kielilisää kuntansa pientä ruotsinkielisten joukkoa.

        Nimimerkkini sieppaaja "Nettisuom. (-fenno) nro 2, svekomielien" laskettelee näin: "Idiootin tekemä avaus."

        Kerrottakoon, että nikkisieppari on nimimerkkinsä mukaisesti nettifennona me-muodossa itse todennut olevansa idioottiakin alempana - "älykkyydeltään iilimadon luokkaa" - tässä lähteessä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12250208

        "Pakkoruotsin eri muodot tuovat suomenruotsalaisille sellaisia valtaisia etuja, jotka olisivat verrattavissa vain niihin etuihin, joita vastaavanlainen pakkosuomi Ruoitsissa antaisi ruotsinsuomalaisille."

        Etu syntyy siitä että te suomenkieliset ette osaa ruotsia, jos osaisitte niin mitään etua ei olisi. Te pystytte poistamaan edun, meille se on luontainen.


      • jokkex_
        Ankdam kirjoitti:

        "Pakkoruotsin eri muodot tuovat suomenruotsalaisille sellaisia valtaisia etuja, jotka olisivat verrattavissa vain niihin etuihin, joita vastaavanlainen pakkosuomi Ruoitsissa antaisi ruotsinsuomalaisille."

        Etu syntyy siitä että te suomenkieliset ette osaa ruotsia, jos osaisitte niin mitään etua ei olisi. Te pystytte poistamaan edun, meille se on luontainen.

        Ei, etu on siinä että suomenkielisille on saatu painolastiksi turha kieli. No, tuleehan se toki poistumaan.


    • Jep!

      Kaiken huipuksi surut olisivat maailman etuoikeutetuin vähemmistö demokraattisissa maissa, VAIKKA heillä olisi "vain" normaali vähemmistöasema!

      Herää aiheellinen kysymys: Miksi tuo ei muka kelpaa?!

      Ja vastauksiahan on vain yksi: Nykyinen asema on ETUoikeutettu. Piste.

      • Niinpä niiin

        Juurikin näin.

        Ja ei nykytilaa riitä kun suru järjestöt haalivat itselleen lisää suoja virkoja, vaikkapa nyt:)
        - pakkoruotsin laajentuminen ala-asteille vaatii uusia opettajaresursseja ja koulutusta joihin tietty etuoikeutettuina palkataan suruja.
        - ehdotettu laajennettu kielikylpyohjelma johon hallitus lupaamassa 10-15 miljoonaa ja se tietty pääosin menee suru kielikylpy opettajien palkkaamiseen ja kouluttamiseen.
        - lisäksi surut nyt vaativat lisä pakkoruotsi kursseja lukioon, joka tietty vaatii lisä opettaja resurssien palkkaamista... Monet heistä suruja...

        Etuoikeutettuja suojatyöpaikkoja enempi, voisi joku äkkiväärästi kuvitella, valtion kustantamana:)

        Ja kokoomus, SDP, keskusta senkun peesaa RKPta ja Folktingetin perinteen mukaisesti ......


      • Bättre folk
        Niinpä niiin kirjoitti:

        Juurikin näin.

        Ja ei nykytilaa riitä kun suru järjestöt haalivat itselleen lisää suoja virkoja, vaikkapa nyt:)
        - pakkoruotsin laajentuminen ala-asteille vaatii uusia opettajaresursseja ja koulutusta joihin tietty etuoikeutettuina palkataan suruja.
        - ehdotettu laajennettu kielikylpyohjelma johon hallitus lupaamassa 10-15 miljoonaa ja se tietty pääosin menee suru kielikylpy opettajien palkkaamiseen ja kouluttamiseen.
        - lisäksi surut nyt vaativat lisä pakkoruotsi kursseja lukioon, joka tietty vaatii lisä opettaja resurssien palkkaamista... Monet heistä suruja...

        Etuoikeutettuja suojatyöpaikkoja enempi, voisi joku äkkiväärästi kuvitella, valtion kustantamana:)

        Ja kokoomus, SDP, keskusta senkun peesaa RKPta ja Folktingetin perinteen mukaisesti ......

        Jag vill bli Finland's svensk,
        Jag vill vara halvutlänsk.

        Suomenruotsalaisilla on paha asennevamma. He luulevat olevansa parempia ihmisiä, kuin me muut.


      • Pittää paikkasa
        Bättre folk kirjoitti:

        Jag vill bli Finland's svensk,
        Jag vill vara halvutlänsk.

        Suomenruotsalaisilla on paha asennevamma. He luulevat olevansa parempia ihmisiä, kuin me muut.

        Niinhän se on savolaistenkin kohdalla. Aina kehuvat itseään maailman parhaiksi. Osittain jopa pitää paikkansa. Surujen ei tarvitse kehua. Jokainen fenno on kateellinen suruille ilman itsekehujakin.


      • hehehehe......
        Pittää paikkasa kirjoitti:

        Niinhän se on savolaistenkin kohdalla. Aina kehuvat itseään maailman parhaiksi. Osittain jopa pitää paikkansa. Surujen ei tarvitse kehua. Jokainen fenno on kateellinen suruille ilman itsekehujakin.

        Suruthan kehuvat itseään jatkuvasti.


      • skit i dig
        Bättre folk kirjoitti:

        Jag vill bli Finland's svensk,
        Jag vill vara halvutlänsk.

        Suomenruotsalaisilla on paha asennevamma. He luulevat olevansa parempia ihmisiä, kuin me muut.

        till "Bättre folk"...
        Du har så fel, så fel. Vi råkar bara tycka att vårt eget språk är det som just vi vill tala och använda. Precis som du tycker om din finska. Inte är vi bättre för det lika litet som du är bättre för att du talar finska


      • Talatautinen
        skit i dig kirjoitti:

        till "Bättre folk"...
        Du har så fel, så fel. Vi råkar bara tycka att vårt eget språk är det som just vi vill tala och använda. Precis som du tycker om din finska. Inte är vi bättre för det lika litet som du är bättre för att du talar finska

        Nettifennot ovat Talataudin runtelemia. Onneksi Talatauti tarttu vain alhaisemman älykkyyden omaaviin ihmisiin. Heitä ei ole suomalaisista kuin tosi pieni osa. Vapaa kielivalinta ei ole Talatautiin kuuluva tavoite vaan yli 60% suomalaisista asiallisesti muuttaisivat pakkoruotsin ainakin valinnaiseksi ja taatusti nämä suomalaiset eivät sairasta Talatautia.


      • tirsk.....
        Talatautinen kirjoitti:

        Nettifennot ovat Talataudin runtelemia. Onneksi Talatauti tarttu vain alhaisemman älykkyyden omaaviin ihmisiin. Heitä ei ole suomalaisista kuin tosi pieni osa. Vapaa kielivalinta ei ole Talatautiin kuuluva tavoite vaan yli 60% suomalaisista asiallisesti muuttaisivat pakkoruotsin ainakin valinnaiseksi ja taatusti nämä suomalaiset eivät sairasta Talatautia.

        Lässyti lässyti,ei ole mitään "talatautia" muuta kun hur.rin mielikuvituksessa.


      • Aito fenno
        tirsk..... kirjoitti:

        Lässyti lässyti,ei ole mitään "talatautia" muuta kun hur.rin mielikuvituksessa.

        Ja neffe-hörhön sydämessä. Jos sellaista on olemassa.


      • hyvinkään miäs
        Talatautinen kirjoitti:

        Nettifennot ovat Talataudin runtelemia. Onneksi Talatauti tarttu vain alhaisemman älykkyyden omaaviin ihmisiin. Heitä ei ole suomalaisista kuin tosi pieni osa. Vapaa kielivalinta ei ole Talatautiin kuuluva tavoite vaan yli 60% suomalaisista asiallisesti muuttaisivat pakkoruotsin ainakin valinnaiseksi ja taatusti nämä suomalaiset eivät sairasta Talatautia.

        Puolueettomissa mielipidekyselyissä on Suomen kaksikielisyyttä kannattanut 41%, yksikielisyyttä 48% ja asiasta epävarmoja oli 11%.

        Pakkoruotsin poistoa on kannattanut 60-70%.
        Ihmiset eivät ole ajatelleet asiaa loppuun saakka. Vaikka pakkoruotsi olisi poistettu peruskoulusta, olisi sen opiskelu kuitenkin edessä lukiossa, ammattikouluissa ja yliopistoissa.
        Tärkeää olisi siis poistaa koko ruotsinkieli suomenkielisten tajunnasta ja velvoitteista. Siis lopettaa maan keinotekoinen "kaksikielisyys".

        Tietenkin kielestä kiinnostuneille täytyy järjestää mahdollisuus opiskella sitä VAPAAEHTOISESTI.

        Koska Suomen yksikielisyyttä kannattaa suurempi määrä kuin "kaksikielisyyttä", tämän näkemyksen luulisi suodattuvan lainsäädäntöön....


      • Nettisuom. (-fenno)
        hyvinkään miäs kirjoitti:

        Puolueettomissa mielipidekyselyissä on Suomen kaksikielisyyttä kannattanut 41%, yksikielisyyttä 48% ja asiasta epävarmoja oli 11%.

        Pakkoruotsin poistoa on kannattanut 60-70%.
        Ihmiset eivät ole ajatelleet asiaa loppuun saakka. Vaikka pakkoruotsi olisi poistettu peruskoulusta, olisi sen opiskelu kuitenkin edessä lukiossa, ammattikouluissa ja yliopistoissa.
        Tärkeää olisi siis poistaa koko ruotsinkieli suomenkielisten tajunnasta ja velvoitteista. Siis lopettaa maan keinotekoinen "kaksikielisyys".

        Tietenkin kielestä kiinnostuneille täytyy järjestää mahdollisuus opiskella sitä VAPAAEHTOISESTI.

        Koska Suomen yksikielisyyttä kannattaa suurempi määrä kuin "kaksikielisyyttä", tämän näkemyksen luulisi suodattuvan lainsäädäntöön....

        Siinä oli idiootin kirjoittama viesti.


      • Se suuri ero!
        Pittää paikkasa kirjoitti:

        Niinhän se on savolaistenkin kohdalla. Aina kehuvat itseään maailman parhaiksi. Osittain jopa pitää paikkansa. Surujen ei tarvitse kehua. Jokainen fenno on kateellinen suruille ilman itsekehujakin.

        Savolaiset kehuvat itseään vitsin vuoksi ja eivät halveeraa muita. Eli täysin toisella periaatteella kuin surusvekot.


      • Huom!
        hyvinkään miäs kirjoitti:

        Puolueettomissa mielipidekyselyissä on Suomen kaksikielisyyttä kannattanut 41%, yksikielisyyttä 48% ja asiasta epävarmoja oli 11%.

        Pakkoruotsin poistoa on kannattanut 60-70%.
        Ihmiset eivät ole ajatelleet asiaa loppuun saakka. Vaikka pakkoruotsi olisi poistettu peruskoulusta, olisi sen opiskelu kuitenkin edessä lukiossa, ammattikouluissa ja yliopistoissa.
        Tärkeää olisi siis poistaa koko ruotsinkieli suomenkielisten tajunnasta ja velvoitteista. Siis lopettaa maan keinotekoinen "kaksikielisyys".

        Tietenkin kielestä kiinnostuneille täytyy järjestää mahdollisuus opiskella sitä VAPAAEHTOISESTI.

        Koska Suomen yksikielisyyttä kannattaa suurempi määrä kuin "kaksikielisyyttä", tämän näkemyksen luulisi suodattuvan lainsäädäntöön....

        Kyllä kielivapauden kannattajat pääosin haluavat täyttä kielivapautta eli pakkoruotsin poistoa kaikilta kouluasteilta ja vielä pakkovirkaruotsin poisto päälle.

        Myös kansalaisaloite vaatii täyttä kielivapautta.


      • 20 2
        Huom! kirjoitti:

        Kyllä kielivapauden kannattajat pääosin haluavat täyttä kielivapautta eli pakkoruotsin poistoa kaikilta kouluasteilta ja vielä pakkovirkaruotsin poisto päälle.

        Myös kansalaisaloite vaatii täyttä kielivapautta.

        70% suomalaisista haluaa luopua pakkoruotsista kaikilla opintoasteilla.

        Sitten tulee sanavalintoja käyttäkö "vapaaehtoista" tai "valinnaista".

        Mututuntumalla väittäisin että suurin osa kyllä arvostaa kielten opiskelua että olisi kaksi vierasta kieltä mitkä tulee valita ruotsi niiden mukana.

        Täydelliseen vapaaseen valintaan opiskeletkos vierasta kieltä vai ei en usko.

        Tais olla EUnkin tavoite että jokaisessa maassa opiskeltaisiin äidinkielen lisäksi kahta vierasta kieltä


    • good bye surut

      kenen idiootin väläys oli tuoda svenski uutiset ykköselle takas, onhan niillä koko kanava misssä voivat bamlata niin paljon kuin haluavat, täytyy olla juonkun vähä-älusen joka puupäisyydessään on ajatellut että sillä edistäs svenskien kielen hyväksyntää?
      ne saa kaikkia idioottimaisia ideoita heti läpi ja tavikset kärsii,
      nuoruudessa tuli alkuillasta pakkoruotsi ohjelmia päivittäin ja kyllä sai mielen uupumaan koko pakkoruotsille! hirveetä pakko kiduttamista päivittäin!
      tilanne on nyt se että kaikki ruotsinkiielisyys on saatava pannaan, puhukoon ne jotka sitä haluaa mutta pakkosyöttöä muille ei voi hyväksyä, ruotsinkiielisten olisi maksettava siitä että saavat ruotsiksi oman kanavan! minä en halua sitä kustantaa!
      se on niin marginaali lilliputtijoukko että yksilöpalvelun voivat maksaa itse!
      svenskateatern voisi polttaa ja muuttaa savolaisten painisaliksi!
      nämä itsekkäät rasisti pitää laitta aisoihin, ovat oppineet hyvin pahoille tavoille!
      olen tehnyt viikoittaun svenskien kanssa kauppaa eikä kukaa koskaan ole sähköposteja mulle ruotsiksi tehdä vaan kun he ottavat yhteyttä ensikerran niin aina englanniksi! ei sanallakaan ruotsiksi,vain täällä kotimaassa jaksavat kaverit huudella että eikö ole hyvä kun oli pakkoruotsi nyt kun teet hurrien kanssa kauppaa?
      sori urpot ei kukaan ole ruotsissa kysynyt edes osaanko ruotsia, aina englanniksi! yli kolmekymmentä vuotta on kauppa käynyt enkä ole mistään paitsi jäänyt!
      se ruotsin tärkeys on vain näiden teoreetikko heinähattujen päässä,tosi surkeita näkemyksiä! niin tyhmää kauppiasta ei olekaan ruotsissa joka heidän kieltään vaatisi, ne vaatiat on täällä stokkan ympärillä aikaansa kuluttavia suruja! ne on yrittäny näiden kymmenienvuosien aja päsmätä mule ruotsinkielen taitoa ja hyötyä! oon niille tähentäny kuinka hyödyllistä olisi että tollnen minoriteetti joukko oppisi välttävän suomen olisime paljon yhtenäisempi kansa?

      • Enklish

        Ensinnäkin surutkin maksavat kyllä veronsa siinä missä muutkin. Toiseksi en olisi niin huolestunut, viestisi perusteella olettaisin, että kukaan ei kyllä tule puhumaan sinulle ruotsiksi, missään tilanteessa, missään. So stick to your enklish. Please do.


    • Dr. Fenno

      Oletko sinäkin kaappihomo?

    • Huomista odottaen

      Raaka totuus, maailma on nykyään auki suomalaisille. Ruotsi kierretään vasemmalta ja oikealta. Ruotsinkieli Kuolee suomesta. Siitä tämä kipuilu ja loppu korina.

      • Aikuista ei voi pako

        Kyllä se ruotsin kieli vähitellen lähtee, se on aivan selvä. Kouluiässä olevia voivat tietysti pakottaa opsikelemaan ruotsia, vaikka maassa olisi rahantarvetta paljon tähdellisimpiin asioihin kuin ruotsin opiskeluun.
        Mutta aikuisiässä olevia ei voi esimerkiksi pakottaa puhumaan ruotsia Suomessa. Näin minä olen toiminut.
        Puhun Suomessa Suomea, ruotsia en edes harkitse. Jos vastapuioli ei osaa suomea, niin minä puhun sitten vaikka englantia, mutta ruotsi ei tule kysymykseen.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Aikuista ei voi pako kirjoitti:

        Kyllä se ruotsin kieli vähitellen lähtee, se on aivan selvä. Kouluiässä olevia voivat tietysti pakottaa opsikelemaan ruotsia, vaikka maassa olisi rahantarvetta paljon tähdellisimpiin asioihin kuin ruotsin opiskeluun.
        Mutta aikuisiässä olevia ei voi esimerkiksi pakottaa puhumaan ruotsia Suomessa. Näin minä olen toiminut.
        Puhun Suomessa Suomea, ruotsia en edes harkitse. Jos vastapuioli ei osaa suomea, niin minä puhun sitten vaikka englantia, mutta ruotsi ei tule kysymykseen.

        Siinä oli idiootin kirjoittama viesti.


      • puolsuomenkielinen
        Aikuista ei voi pako kirjoitti:

        Kyllä se ruotsin kieli vähitellen lähtee, se on aivan selvä. Kouluiässä olevia voivat tietysti pakottaa opsikelemaan ruotsia, vaikka maassa olisi rahantarvetta paljon tähdellisimpiin asioihin kuin ruotsin opiskeluun.
        Mutta aikuisiässä olevia ei voi esimerkiksi pakottaa puhumaan ruotsia Suomessa. Näin minä olen toiminut.
        Puhun Suomessa Suomea, ruotsia en edes harkitse. Jos vastapuioli ei osaa suomea, niin minä puhun sitten vaikka englantia, mutta ruotsi ei tule kysymykseen.

        "Kyllä se ruotsin kieli vähitellen lähtee, se on aivan selvä. "

        Perspektiiviä kiitos.

        Nyky Suomessa de facto alueita jossa todella elävä ruotsinkieli olemassa, ja näillä alueilla toki ruotsinkieli tulee säilymään pitkään, toki ruotsinkieli de facto vähemmistökieli tänään Suomessa. Näillä alueilla myös ruotsinkieliset palvelut turvattava.

        Se on selvä että ruotsinkielen status tulee muuttumaan sillä on aivan järjetöntä pitää yllä ns. tasavertaista statusta kielellisesti maanlaajuisesti kun fakta on että meitä suruja vain pieni joukko koko Suomeen nähden. Ja lisäksi Suomikin meiltä sujuu siinä sivussa miten Ruotsikin, varsinkin täysin suomenkielisissä kunnissa ja kaupungeissa.

        RKP ja Folktinget ja isojen puolueiden johto tekisi viisaasti että tunnustaisivat faktan ... ennemmin kuin myöhemmin.


    • Nettisuom. (-fenno)

      Erinomainen lainaus: "On se kumma, kun EK ja 96% eduskuntaenemmistö ei pysty hoitamaan mieleistä kielipolitiikkaa. Hoitakaa nyt helvetissä asianne kuntoon vai pitääkö Fennon itkeä pillittää ikuisesti niin kuin pikkulapsi. Itku tietenkin lohduttaa, kun ei muuhun pysty."

    • Miksi svekojenpitää

      Itkeä pillittää jäätelökioskilla kuneivät saa TÖTTERÖÄ ruotsin/muuminkielellä.

      Surkulaiset tekevät siitäjopa mediaan juttua etusivuntäydeltä.


      Hoitakaa nyt helvetissä asianne kuntoon vai pitääkö svekojen itkeä pillittää ikuisesti niin kuin pikkulapsset. Itku tietenkin lohduttaa, kun eivät muuhun pysty.

      • Nettisuom. (-fenno)

        "Hoitakaa nyt helvetissä asianne kuntoon vai pitääkö svekojen itkeä pillittää ikuisesti niin kuin pikkulapsset."

        Hyvä, että noin myönnät pakkoruotsin vastustamisen ja sen poistamisen oikeutetuksi. Se on jo edistystä.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        "Hoitakaa nyt helvetissä asianne kuntoon vai pitääkö svekojen itkeä pillittää ikuisesti niin kuin pikkulapsset."

        Hyvä, että noin myönnät pakkoruotsin vastustamisen ja sen poistamisen oikeutetuksi. Se on jo edistystä.

        Totta kai nettifennomaaneja vaivaavaan ongelmaan ratkaisu etsiminen on oikeutettua. Vertailukohtana voisi käyttää vaikkapa sitä, että jos kuulet vieraita ääniä, joita muut ei kuule, juuri sinä haet apua ongelmaasi psykiatrilta. Kyllä jokaisella on oikeus hakea omaan ongelmaansa ratkaisua.

        Ongelma onkin nyt siinä, että nettifennomaani hakee apua putkimieheltä, vaikka apua pitäisi hakea joukolta psykiatreja.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Totta kai nettifennomaaneja vaivaavaan ongelmaan ratkaisu etsiminen on oikeutettua. Vertailukohtana voisi käyttää vaikkapa sitä, että jos kuulet vieraita ääniä, joita muut ei kuule, juuri sinä haet apua ongelmaasi psykiatrilta. Kyllä jokaisella on oikeus hakea omaan ongelmaansa ratkaisua.

        Ongelma onkin nyt siinä, että nettifennomaani hakee apua putkimieheltä, vaikka apua pitäisi hakea joukolta psykiatreja.

        Nikkisieppari "Nettisuom. (-fenno) nro 2, svekomielinen" lausahtaa näin: "Ongelma onkin nyt siinä, että nettifennomaani hakee apua putkimieheltä, vaikka apua pitäisi hakea joukolta psykiatreja."

        Puhutkin omasta hoidon tarpeestasi. Olethan sieppaamasi nimimerkin mukaan yksi nettifenno miljoonista, mutta nettifennon kaapuun pukeutunut nesve, ja nimerkkisiepparina lisäksi rumatapainen. Suosittelen, että haet apua ensin tapakouluttajalta, sillä putkimies saattaisi ronskisti vääntää sinulta jengat nurin.

        Muuten on hyvä asia, että myönnät pakkoruotsin itkun aiheeksi – jopa svekojen itkun – ja siten sen vastustamisen ja poistamisen oikeutetuksi. Se on jo edistystä se – svekomielisen nettifennon tekemäksi.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Nikkisieppari "Nettisuom. (-fenno) nro 2, svekomielinen" lausahtaa näin: "Ongelma onkin nyt siinä, että nettifennomaani hakee apua putkimieheltä, vaikka apua pitäisi hakea joukolta psykiatreja."

        Puhutkin omasta hoidon tarpeestasi. Olethan sieppaamasi nimimerkin mukaan yksi nettifenno miljoonista, mutta nettifennon kaapuun pukeutunut nesve, ja nimerkkisiepparina lisäksi rumatapainen. Suosittelen, että haet apua ensin tapakouluttajalta, sillä putkimies saattaisi ronskisti vääntää sinulta jengat nurin.

        Muuten on hyvä asia, että myönnät pakkoruotsin itkun aiheeksi – jopa svekojen itkun – ja siten sen vastustamisen ja poistamisen oikeutetuksi. Se on jo edistystä se – svekomielisen nettifennon tekemäksi.

        > Muuten on hyvä asia, että myönnät pakkoruotsin itkun aiheeksi.

        Heh...!

        Sitähän sinä olet itkenyt täällä jo vuosia - pakkohan se silloin on uskoa, että jokin asia neffeä pahasti painaa. Teillä on paha olo syystä tai toisesta, olkoon syynä vaikkapa juuri tuo kuvaamasi "pakkoruotsi". Mutta hakekaa apua joukolta psykiatreja, ei putkimieheltä.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        > Muuten on hyvä asia, että myönnät pakkoruotsin itkun aiheeksi.

        Heh...!

        Sitähän sinä olet itkenyt täällä jo vuosia - pakkohan se silloin on uskoa, että jokin asia neffeä pahasti painaa. Teillä on paha olo syystä tai toisesta, olkoon syynä vaikkapa juuri tuo kuvaamasi "pakkoruotsi". Mutta hakekaa apua joukolta psykiatreja, ei putkimieheltä.

        On hyvä asia, että sinä "Nettisuom. (-fenno) nro 2, svekomielinen" myönnät pakkoruotsin itkun aiheeksi – jopa svekojen itkun – ja siten sen vastustamisen ja poistamisen oikeutetuksi, toistan: oikeutetuksi. Se on jo edistystä se – svekomielisen nettifennon tekemäksi.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        On hyvä asia, että sinä "Nettisuom. (-fenno) nro 2, svekomielinen" myönnät pakkoruotsin itkun aiheeksi – jopa svekojen itkun – ja siten sen vastustamisen ja poistamisen oikeutetuksi, toistan: oikeutetuksi. Se on jo edistystä se – svekomielisen nettifennon tekemäksi.

        > myönnät itkun

        Kyllä myönnän itkun. Sinä sinä olet itkenyt täällä jo vuosia.

        Ps. Minä kannatan lämpimästi hyötyruotsia, jota myös "pakkoruotsiksi" kutsutaan.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        > myönnät itkun

        Kyllä myönnän itkun. Sinä sinä olet itkenyt täällä jo vuosia.

        Ps. Minä kannatan lämpimästi hyötyruotsia, jota myös "pakkoruotsiksi" kutsutaan.

        "Ps. Minä kannatan lämpimästi hyötyruotsia, jota myös "pakkoruotsiksi" kutsutaan."

        Minä kannatan hyötykieliksi kaikkia koululaitoksemme tarjolla pitämiä valinnaisia kieliä, ruotsi yhtenä muiden joukossa ilman erioikeuksia.

        Olen vuosia vaatinut ja perustellut pakkoruotsin poistamista. Se ei ole itkemistä. Sekoitat itkemisen ja perustellun vaatimisen, mutta myönnät itkevien itkun asiassa oikeutetuksi ja siten pakkoruotsin poistamisenkin oikeutetuksi.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        "Ps. Minä kannatan lämpimästi hyötyruotsia, jota myös "pakkoruotsiksi" kutsutaan."

        Minä kannatan hyötykieliksi kaikkia koululaitoksemme tarjolla pitämiä valinnaisia kieliä, ruotsi yhtenä muiden joukossa ilman erioikeuksia.

        Olen vuosia vaatinut ja perustellut pakkoruotsin poistamista. Se ei ole itkemistä. Sekoitat itkemisen ja perustellun vaatimisen, mutta myönnät itkevien itkun asiassa oikeutetuksi ja siten pakkoruotsin poistamisenkin oikeutetuksi.

        Kaiman höpsis-juttuja!

        Heh...!


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Kaiman höpsis-juttuja!

        Heh...!

        Höpsis vaan itsellesi, nikkisieppari ja rumatapaisesti kaimaksi tungettelija!


    • Nettisuom. (-fenno)

      > nikkisieppari

      Miksi et rekkaa nikkiäsi vaan itket? Minun puolestani voimme hyvin olla kaimoja, enkä tule luopumaan yhteisestä nikistä.

      > Mikä kieli on kielletty Suomessa ja Ruotsissa?... Aivan oikein, suomi on kielletty molemmissa maissa. Hirvittävä tilanne suomalaisten kannalta!

      Sinäpä oli idiootin kirjoittama viesti.

      • Nettisuom. (-fenno)

        "> Mikä kieli on kielletty Suomessa ja Ruotsissa?"

        Kuka sinulta sellaista kysyi?Itsekö kysyit itseltäsi?

        Kannatan hyötykieliksi kaikkia koululaitoksemme tarjolla pitämiä valinnaisia kieliä, ruotsi yhtenä muiden joukossa ilman erioikeuksia. Sinä. nikkisieppari, kannatat vain ruotsia hyötykieleksi. Vähäänpä tyydyt.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        "> Mikä kieli on kielletty Suomessa ja Ruotsissa?"

        Kuka sinulta sellaista kysyi?Itsekö kysyit itseltäsi?

        Kannatan hyötykieliksi kaikkia koululaitoksemme tarjolla pitämiä valinnaisia kieliä, ruotsi yhtenä muiden joukossa ilman erioikeuksia. Sinä. nikkisieppari, kannatat vain ruotsia hyötykieleksi. Vähäänpä tyydyt.

        > Sinä. nikkisieppari,

        Miksi et rekkaa nikkiäsi vaan itket? Minun puolestani voimme hyvin olla kaimoja, enkä tule luopumaan yhteisestä nikistä.

        > kannatat ruotsia hyötykieleksi.

        Kyllä - koska se on Suomessa englannin ohella tärkein hyötykieli. SItten tulee kiina, hollanti ja muut kielet.


    • "mikään ei pelota suruja enemmän kuin heidän etuoikeutetun asemansa poistaminen, he hyökkäävät kaikkien kimppuun jotka kyseenalaistavat nämä etuoikeudet - tai edes pakkoruotsin."

      Ei kerrassaan mikään, ainakaan tällä hetkellä, uhkaa meidän surujen kansalaisoikeuksia suomalaisina (netti fennoja ei laksketa) joten mikään ei pelota! Fenno taas puhuu höpöjä ja kuvittelee kaikkee tyhmää!

      P.S.
      Tiedoksi että täten ja tällä puheella luovun huomispäivästä lähtien kaikista etuoikeuksistani suhteessa suomenkielisiin suomalaisiin, jos sellaisia etuoikuksia siis on. Varsågod!
      Kertonette nefet ystävällisesti mistä minun tulee luopua kun en itse tiedä.

    • Lipsahtihan se taas

      Se, että joku maalaa ruotsinkielen pahaksi ja muut kielet hyväksi on naiivia ja säällittävää. Tämä hyvin pieni ryhmä, jotka niin sokeasti vihaavat, ovat vaaraksi tämän maan yhtenäisyyden ja hyvinvoinnin kannalta. Vastakkainasettelu ja loven luomista ihmisryhmien välille on sokeaa toimintaa ja ennenkaikkea rappioittaa tiettyjen ihmisten moraalia.

      Suurin osa suomalaisista kannattaa kaksikielisyyttä, tämä puolueettomasti mitattuna (ei perussuomalaisten mukaan mitattuna). Suomen suurin vientikumppani (me viemme tuotteita = saamme siitä rahaa) on ruotsi. Olemme osa pohjoismaita. Olemme kaksikielinen maa, myös Tuppukylässä ja Venäjän rajalla. Venäjän rajalla asuvat lapset, eivät halua kun asia tulee omakohtaisesti kysyttyä opiskella venäjää ruotsin sijaan, tämäkin puolueettomasti mitattuna. Jos Suomalainen muuttaa ulkomaille se tapahtuu useimmiten Ruotsiin tai Norjaan.

      Ja jos puhutaan kielistä, niinkuin useimmiten VÄITETÄÄN, kun pieni säälittävä ihmisryhmä, haluaa väenvängällä kieltää, ruotsinkielen, kyse ei ole KUULEMMA suomenruotsalaisista, mutta kappas! YLLÄTYS YLLÄTYS kyllä vaan on kyse suomenruotsalaisista, ainakin tämän ketjun mukaan.

      Tässä muutama fakta, suomenruotsalaiset EIVÄT ole suomalaisia rikkaampia, vaan tilastollisesti liikkuvat aivan samoilla budjeteilla kuin me muutkin. Heidän yleisin ammattinsa on kalastaja, suurimmaksi osaksi rannikkolla asuvina. He ovat aivan tavallisia tallaajia, hyviä veronmaksajia ja työssäkäyviä, kunniallisia ihmisiä. Samoissa poteroissa sotien aikana, Lottina sairaaloissa, menettivät ja vuosivat verta tämän maan puolesta, isänmaansa puolesta. Vaan sen ei pitänyt olla tämän jutun juuri, vaan onkin.


      On hyvin monta hyvää syytä oppia ruotsinkielen perusteet, myös siellä mikä mikä maassa. Sen lisäksi on hyvä opiskella monia muita kieliä omien tarpeiden mukaan ja niin suurin osa suomalaisista tekeekin, ilman minkäänlaisia ongelmia.

      Kysymys kuuluu näin rakentavammin ja aikuismaisesti, miten kouluissa voisi kielten opiskelua tehostaa. Miten jo varhaisemmassa vaiheessa aloitetut kielikylvyt ja koulujen välinen yhteistyö parantaisivat oppimista ja asenteita. Myös tuppukylän ja muitten koulujen kanssa on mahdollista tämän päivän tekniikan avulla tehdä hyvin rikasta yhteistyötä.

      Jolloin myös paatuneimmat, rasistisimmat ja vihamielisimmät ihmiset huomaisivat, kuinka me kaikki olemme aivan samanlaisia suomalaisia. Asenne ja oppiminen alkaa kotoa käsin, jos kotona kerrotaan kuinka matikka on niin huono aine, on lapsen sitä vaikea oppia.

      Tämän kampanjan aatteen isä ja tohtori kertoi omassa haastattelussaan, kuinka jo hänen isänsä vihasi ja koki ruotsinkielen pahaksi möröksi. Tällainen viha on periytyvää ja erittäin vaarallista. Palestiina ja Israel ovat olleet toistensa kurkussa kiinni sukupolvien ajan, tästä ei kannata ottaa esimerkkiä. Myös historian tunneilla kannattaa olla kuulolla ettei toista virheitä, juutalaisetkin nähtiin propagandan avulla koko Saksan valtion ongelmien aiheuttajina.

      • Norden

        Loistava puheenvuoro, pitkästä aikaa tällä palstalla. Suomenruotsalaisena kiitän ja kumarran. Jag tackar och bockar!


      • Nettisuom. (-fenno)

        "Se, että joku maalaa ruotsinkielen pahaksi ja muut kielet hyväksi on naiivia ja säällittävää."

        Vielä naiivimpaa on maalata ruotsi suurten maaimankielten edelle kaikkien (toistan: kaikkien) suomalaisten kieliopinnoissa, eikä ainoastaa naiivia, vaan käsittämätöntä viiden miljoonan kansalaisenn kapasiteetin haaskausta.

        "Tämä hyvin pieni ryhmä, jotka niin sokeasti vihaavat ovat vaaraksi tämän maan yhtenäisyyden ja hyvinvoinnin kannalta. "

        Viidestä miljoonasta kaksi kolmasosaa, joka vastustaa pakkoruotsia, ei ole mikään pieni ryhmä. Sen sijaan 0,27 miljoonan vährmmistö on. Ne kielivähemmistön kellokkaat, jotka pakkoruotsivaatimuksillaan kerjäävät vihaa, ovat maalle vaaraksi.

        "Suomen suurin vientikumppani - - on ruotsi."

        Ruotsi, Saksa ja Venäjä ovat jokainen erikseen noin 10 prosentin osuudella Suomen suurimmat kauppakumppanit. Sen osuuden perusteella on järjetöntä vaatia ruotsin, saksan tai venäjän kieltä kaikille pakolliseksi.

        "Olemme osa pohjoismaita."

        Olemme nykyään ensisijaisesti osa EU:ta, jonka vuoksi panostaminen kaikkien pakkoruotsiin on käsittämätöntä tuhlausta.

        "- - haluaa väenvängällä kieltää, ruotsinkielen - -.

        Mitään koululaitoksemme tarjolla pitämää kieltä ei kukaan ole kieltämässä. Ruotsin kieltä vaaditaan siirrettäväksi kaikkien muiden valinnaisten kielten joukkoon. Kun lisäksi kielitaitolaki korjataan koskemaan viranomaista kollegiona, ruotsin kielen taitamisen tarve asetuu todellisen kysynän mukaiseksi eli varsin pieneksi.

        "On hyvin monta hyvää syytä oppia ruotsinkielen perusteet, myös siellä mikä mikä maassa."

        On monta hyvää syytä, että yhdet opiskelevat englannin lisäksi pakkoruotsin sijasta saksaa, toiset ranskaa, yhdet espanjaa, toiset venäjää, yhdet ruotsia, toiset mitä tahansa tarjolla olevaa kieltä, vaikka kiinaa, kuten suurimmissa kaupungeissamma jo nykyään.

        "Myös tuppukylän ja muitten koulujen kanssa on mahdollista tämän päivän tekniikan avulla tehdä hyvin rikasta yhteistyötä."

        Tuppukyliinkään ei enää tarvitse tuputtaa pakkoruotsia, kun nykytekniikka mahdollistaa syrjäisimmissäkin paikoissa minkä tahansa kielen opiskelun.

        On asenteesta kiinni, teemmekö mahdolliseksi monipuolisen kieltenopiskelun, jota ei ole jarruttamassa yhden pikkukielen pakollisuus kaikille, toistan: kaikille. RKP on aina ensimmäisenä ollut vaatimassa pakollisuutta tajuamatta, että siten se on ollut tieten tahtoen kerjäämässä hurrivihaa.


      • Nettisuom. (-fenno)

        Pätevä viesti.


    • Järkihoi

      Ehdotan seuraavaksi kampanjaa Piirtämistä ja Kudontaa vastaan kouluissa!

      Kuinka paljon saisimmekaan enemmän opiskeltua HYÖDYLLISIÄ aineita ilman näitä turhuuksia.

      kudonta, pitsinnypläys ja sukkien parsiminen on JÄÄNNE MAASEUTU SUOMESTA.

      Ihmiset voivat OSTAA villapaitoja!

      Tällainen PAKKO ON AIVAN TURHAA!

      Aijon monistaa ja JAKAA lehtisiä suoraan koululaisille, jossa kerron kuinka kudonta on heidän aikansa hukkaamista!!!!!!!

      VIHAAN KAIKKIA JOTKA KUTOOOOOOOOOO

      • Pakko paskaruotti

        Ehdotan seuraavaksi pakollista leikkupuimurin ajo-opetusta kouluihin. Koskaan ei tiedä millon elämässä taitoa tarvitsee. Tämä on lisäksi tasa-arvoa maalaisten ja kaupunkilaisten välillä.
        Vesa Keskinen ehdotti tuota leikillään eräässä haastattelussa, kun vertasi pakkoruotsiin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe