Näin myös minä asian näen

On niin hyvä kirjoitus europarlamentaarikko Petri Sarvamaalta, että minulla ei ole siihen mitään lisättävää:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Kiireisin asia ensin: Suomen on nopeasti ryhdyttävä valmistelemaan sotilaallisen liittoutumisen toteuttamista. Olen aiemminkin muistuttanut, että vain maksimaalisella pelotteella Suomi voi maksimaalisesti turvata alueellisen koskemattomuutensa.

Venäjän toistuvat ilmatilaloukkaukset ovat ikävä muistutus maailmasta, jossa elämme. Venäjä toimii tarkoituksella ja tahallisesti. Se testaa paitsi Suomen ilmapuolustuksen toimivuutta ja uskottavuutta, samalla myös välillisesti koko Suomen puolustuspolitiikan uskottavuutta.

Suomi voi toki vastata toistuviin ilmatilaloukkauksiin nostamalla Hornetit ilmaan ja tarvittaessa vaikka pitää ne siellä. Ainakin muutaman viikon. Mutta Suomen todellinen kyky puolustaa maan koskemattomuutta yksin, ilman puolustusliiton selkänojaa, ei pitäisi olla kenellekään mikään harhakuva.

Suomi ei pysty siihen yksin. Piste.

Suomi harjoitti vuosikymmeniä johdonmukaisesti valitsemaansa ulko- ja turvallisuuspoliittista linjaa. Linja syntyi sotienjälkeisessä maailmassa, jossa Suomi etsi ja löysi paikan suurvaltojen välisen vastakkainasettelun rajapinnasta. Tämän "Paasikivi-Kekkosen" jatkoaika alkoi lähes 25 vuotta sitten, kun Berliinin muuri murtui ja Neuvostoliitto hajosi. Niin kauan kuin Venäjän federaatio oli imperiumin hajoamisen jäljiltä heikko ja hajaannuksen tilassa, myös Suomen linja palveli Suomea.

Tavallaan toinen jatkoaika Paasikiven-Kekkosen linjalle syntyi 10 vuotta sitten. Tuolloin Euroopassa uskottiin vielä Boris Jeltsinin jälkeen, että Venäjä pyrkii rakentamaan Euroopan kanssa yhteistä tulevaisuutta puhtaasti rationaaliselta, taloudellisen yhteistyön kehittämisen pohjalta.

Nyt eletään viimeisintä näytöstä tässä monipolvisessa trokeessa. Ne, jotka uskovat, että Venäjä tekee tulevat ratkaisunsa puhtaasti rationaalisesti, taloudellisen keskinäisriippuvuuden pohjalta, voivat yhä jatkaa argumentointia Paasikivi-Kekkosen linjan jatkamisen puolesta.

Me muut olemme inhorealisteja. Mekin toki toivomme, että Venäjä näin toimii. Mutta ratkaiseva ero on siinä, jätämmekö sen kaikkein tärkeimmän asian tämän hurskaan toiveen varaan. Sen Suomen turvallisuuden.

Kansan keskuudessa aika suuri joukko näyttää ajattelevan, että Natoon liittymällä Suomi jotenkin horjuttaisi koko kansainvälistä järjestelmää ja vähintäänkin Euroopan rauhaa. Valitettavasti Suomi ei ole niin suuri ja tärkeä tekijä maailmannäyttämöllä, että asia olisi näin. Suomen Nato-jäsenyys ei muuttaisi Venäjän sotilasdoktriinissa yhtään mitään, ainoastaan nostaisi kynnystä uhata tai painostaa Suomea sotilaallisesti. Alueellisen koskemattomuuden loukkaamisesta puhumattakaan.

Suomen pitäisi liittoutua pahan päivän varalle. Valitettavasti Suomesta ei vieläkään tahdo löytyä poliittista tahtoa tämän ilmiselvän asian hoitamiseen. Tulevat eduskuntavaalit ovat luultavasti tämän monipolvisen näytelmän viimeinen näytös. Oikeasta lopputuloksesta on tällä hetkellä kovin vähän toivoa.

http://petrisarvamaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/174763-suomen-turvallisuus-on-tarkein-asia

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Valitettava totuus Sarvamaan kirjoituksen viimeisessä lauseessa. Paasikivi oli oikeassa sanoessaan suomalaisia poliittisesti tyhmäksi kansaksi. Mieluisa yllätys minulle oli muutama päivä sitten julkaistu gallup, jonka mukaan kepulaiset eivät olleet tuossa asiassa tyhmimmästä päästä, vaan taisivat olla jopa toiseksi viisaimpai, kokoomuksen jälkeen.

46

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kapi -vaari

      Omasta puolestani osallisttun vihollisen torjuntaan antamalla luvan esitellä munakarvakuviani rajalla.
      Eiköhän piippalakit tee rajalla täyskäännöksen ja jatkavat matkaa kotikonnuilleen.

    • Kovat otteet!

      Suomen ilmavoimat voisivat seuraavalla kertaa ampua ilmatilan loukkaajan alas. Ei muuta kuin ohjusta peliin.

      • Ei vielä, kun emme ole vielä Naton jäsen. Niin ei tarvinne tehdä sittenkään, kun olemme Naton jäsen. Silloin nimittäin ei enää tapahtuisi tuollaisia selvästi provokatiivisia ilmatilamme loukkauksia.


      • Olet oikeassa;-))
        vanha-faitteri kirjoitti:

        Ei vielä, kun emme ole vielä Naton jäsen. Niin ei tarvinne tehdä sittenkään, kun olemme Naton jäsen. Silloin nimittäin ei enää tapahtuisi tuollaisia selvästi provokatiivisia ilmatilamme loukkauksia.

        Juuri näin!


    • Viisaampi näkemys

      Suomen parhaalta ja kokeneimmalta politiikolta, jonka rinnalla Sarvanmaa on nulikka.

      ”Suomen tulee toimia EU:ssa, ETY-järjestössä ja kahdenvälisesti yhteistyön Euroopan rakentamiseksi. Tämä edistää parhaimmin Suomen omaa turvallisuutta. Suomen Nato-jäsenyys ei parantaisi, vaan se heikentäisi maamme turvallisuutta. Tämän Suomen kansa näyttää ymmärtävän paremmin kuin jotkut poliitikot ja muutamat niin sanotut turvallisuuspolitiikan asiantuntijat.”

      http://bunkkerinyrtit.blogspot.fi/2014/03/ukrainan-kriisi-testaa-suomen-linjaa.html

    • Avaukseni oli vain mielenilmaus, ja kun mielipiteeni pysyy varmasti samana, turha on alkaa asiasta edes keskustella asian mahdollisesti toisin näkevien tai samanmielistenkään kanssa. Varmaan saan keskustella tuostakin asiasta ensi viikon rauhanturvaajaillassa.

      En ala keskustella Paavo Väyrysen ”näkemyksistä”, sillä niin syvä on vastenmielisyyteni tuota miestä kohtaan, että saattaisin silloin sanoa sopimattomia. Enkä ainakaan ala keskustella munakarvoistani, vaikka se eräille mielenkiintoisin aihe olisi, kuten joku heti ensimmäisellä viestillään on halunnut ilmoittaa.

      En nykyisin täällä paljon viipyile, kun täällä on yhä vain enemmän sellaisia, joiden seura ei todellakaan houkuttele. En tavoittele tämän avaukseni eteen nuotiota, vaikka tiedänkin eräiden jäävän palelemaan minun poistuttuani.

      Avaukseni oli siis kopiointia, mutta laitoin sentään linkin siihen alkuperäiseen, toisin kuin eräät ja varsinkin eräs täällä, joka kirjoitustaidottomuutensa tietäen yrittää omia kirjoittamakseen taidokkaampien kirjoituksia. Laitoin tuon Sarvamaan hyvän kirjoituksen tänne myös siksi, kun kerrankin oli aihetta antaa tunnustusta kepun kannattajille - viittaan avaukseni lopussa sanomaani.

      • JOHTAJA J:LLÄ

        Tunnetko Väyrysen henkilökohtaisesti ja onko hän jotenkin loukannut Sinua?
        Kyllä Sinä HV:ni olet jo täällä esiintymisesi perusteella myös äärimmäisen vastemielinen ja saatanan kiero.


    • Vanha munanlutkuttaj

      taas jollottaa joutavaapaskaa.

      • kepupuppeli

        Pankkopojan homppelifantasija jatkuu ja jatkuu, päivästä toiseen...


    • JOHTAJA J:LLÄ

      Jos Venäjä avustaa Ukrainassa separatisteja, ei se tarkoita millään muotoa, että se olisi uhka Suomelle.

      Kuten Hägglund sanoi, on Suomella sen verran kykyä, ettei R tänne yritäkään.

      Te NATO-kiimaiset olette kuin säikkyjä pikkupoikia, jotka ovat isommilta kuulleet, että kylällä liikkuu mörkö.
      Eiköhän yritetä olla viileän harkitsevia ja pitää huoli omista resursseistamme?

      NATO:n 5:n artiklan mukaan apu voi olla muutakin kuin aseellista. Se on aina hyvä pitää mielessä. Vai uskotko, että jenkki epäitsekkäästi lähettäisi joukkojaan viime aikaisten tapahtumien jälkeen maan ääriin?

      P.S. Ymmärrän hyvin, ettet esikuntamiehenä tunne suorituskykyämme.

      • Mielestäni sanoin selkeästi, että en ala keskustella asiani avauksesta täällä, kun ensi viikolla saan keskustella siitä asiantuntevammassa seurassa. Mutta kun sinun ymmärryksesi ei näköjään riittänyt tuota käsittämään, täytyy vielä sanoa, että vihonviimeiseksikään en alkaisi keskustella asiasta sellaisen kanssa, joka palstaa päivystäessään avaa jostakin asiasta ollen siitä tiettyä mieltä, ja vähän ajan päästä avaa samasta asiasta uudelleen, ja on täysin päinvastaista mieltä edellisellä avauksellaan sanomalleen.

        Luulisi tuollaisen pelleilyn jo kyllästyttävän sinuakin turhimusta, vaikkei kykyjä muuhun täällä olisikaan, ja mitään elämäähän sinulla ei ole tämän palstan ulkopuolella. Oletko mielestäsi hyvinkin vitsikäs sanoessasi noin:

        >> Ymmärrän hyvin, ettet esikuntamiehenä tunne suorituskykyämme


      • Munanlutkuttaja on
        vanha-faitteri kirjoitti:

        Mielestäni sanoin selkeästi, että en ala keskustella asiani avauksesta täällä, kun ensi viikolla saan keskustella siitä asiantuntevammassa seurassa. Mutta kun sinun ymmärryksesi ei näköjään riittänyt tuota käsittämään, täytyy vielä sanoa, että vihonviimeiseksikään en alkaisi keskustella asiasta sellaisen kanssa, joka palstaa päivystäessään avaa jostakin asiasta ollen siitä tiettyä mieltä, ja vähän ajan päästä avaa samasta asiasta uudelleen, ja on täysin päinvastaista mieltä edellisellä avauksellaan sanomalleen.

        Luulisi tuollaisen pelleilyn jo kyllästyttävän sinuakin turhimusta, vaikkei kykyjä muuhun täällä olisikaan, ja mitään elämäähän sinulla ei ole tämän palstan ulkopuolella. Oletko mielestäsi hyvinkin vitsikäs sanoessasi noin:

        >> Ymmärrän hyvin, ettet esikuntamiehenä tunne suorituskykyämme

        aivan varma, ettei keskustele "asiani avauksesta täällä" mutta täällä se lutkuttaja jollottaa edelleen ;)))


      • JOHTAJA J:LLÄ
        vanha-faitteri kirjoitti:

        Mielestäni sanoin selkeästi, että en ala keskustella asiani avauksesta täällä, kun ensi viikolla saan keskustella siitä asiantuntevammassa seurassa. Mutta kun sinun ymmärryksesi ei näköjään riittänyt tuota käsittämään, täytyy vielä sanoa, että vihonviimeiseksikään en alkaisi keskustella asiasta sellaisen kanssa, joka palstaa päivystäessään avaa jostakin asiasta ollen siitä tiettyä mieltä, ja vähän ajan päästä avaa samasta asiasta uudelleen, ja on täysin päinvastaista mieltä edellisellä avauksellaan sanomalleen.

        Luulisi tuollaisen pelleilyn jo kyllästyttävän sinuakin turhimusta, vaikkei kykyjä muuhun täällä olisikaan, ja mitään elämäähän sinulla ei ole tämän palstan ulkopuolella. Oletko mielestäsi hyvinkin vitsikäs sanoessasi noin:

        >> Ymmärrän hyvin, ettet esikuntamiehenä tunne suorituskykyämme

        Sinä taidat olla noita päinvastaisia mielipiteitäni esittävä puskarotta?

        Etkö tosiaankaan tunne noita mahdolliseen NATO:oon liittyviä tekijöitä.

        Kyllä omalla päällä pitäisi kyetä asioita päättelemään eikä mennä kuuppa himmeenä jonkun ymmärtämättömän perässä ;-))

        Toki kyvyssämme on parantamisen varaakin. Esimerkiksi maavoimien miehistön kuljetuskalusto kuluu koulutuskäytössä kun sitä pitäisi pitää teräkunnossa kriisiä varten.
        Miksi et kykene koskaan ensimmäistäkään detaljia esittämään? Niistä HV:ni koostuu kokonaisuus!


      • JOHTAJA J:LLÄ
        vanha-faitteri kirjoitti:

        Mielestäni sanoin selkeästi, että en ala keskustella asiani avauksesta täällä, kun ensi viikolla saan keskustella siitä asiantuntevammassa seurassa. Mutta kun sinun ymmärryksesi ei näköjään riittänyt tuota käsittämään, täytyy vielä sanoa, että vihonviimeiseksikään en alkaisi keskustella asiasta sellaisen kanssa, joka palstaa päivystäessään avaa jostakin asiasta ollen siitä tiettyä mieltä, ja vähän ajan päästä avaa samasta asiasta uudelleen, ja on täysin päinvastaista mieltä edellisellä avauksellaan sanomalleen.

        Luulisi tuollaisen pelleilyn jo kyllästyttävän sinuakin turhimusta, vaikkei kykyjä muuhun täällä olisikaan, ja mitään elämäähän sinulla ei ole tämän palstan ulkopuolella. Oletko mielestäsi hyvinkin vitsikäs sanoessasi noin:

        >> Ymmärrän hyvin, ettet esikuntamiehenä tunne suorituskykyämme

        Yritähän nyt pappa-raiska pysyä nahoissasi. Sinäkö se muka määräät mistä ja kuka keskustelee?

        Asiaperusteisiin et ymmärtänyt vastata vaan pöljän lailla hyökkäsit heti. Ho hoo, ho hoo! Oot aika huru-ukko! Hohoo, ho hoo!


    • Heikkolahjainen-

      kapi on jottenkin tyhmän oloinen.
      Ilmankos ali/toimiupseereista kyvykkäimmät kävikin teknillisenkoulun.
      Monet valmistui teknikoiksi ja myöhemmin insinööreiksi.
      Niitä se maamme tarvitsee, eikä tuommoisia nyhveröitä toimistoissa.

      Tuo ei osaa kuin kokoomuslaisia kehua, ja pilkkuja seurata seurata muitten kirjoituksissa.
      Kuvastaa jo matikkaansa, joka on heikko.

      • Tuohon minä nyt kuitenkin vastaan, kun tuleehan tuo majurilta - sinusta ei voi erehtyä - minua korkeampiarvoiselta sotilaalta;)) No, turhaan varmaan laitoin hymiön tuon avauslauseeni perään, sillä tuskinpa ymmärrät sen merkitystä.

        Itse olen kai jäävi puhumaan lahjoistani, mutta esimieheni kyllä näkivät minut kai varsin lahjakkaaksi, kun urallani aina kärjessä ylenin. Kai siinä auttoi sekin, että myös kouluissani minut oli kai nähty melko lahjakkaaksi, kun niistä aina kiitettävän todistuksen sain, monista jopa priimustodistuksen.

        Joo, menihän siltä peruskurssiltanikin sitten myöhemmin muutama - minua paljon huonomman todistuksen siltä saaneita jokainen - teknilliseen kouluun ja siirtyi sen jälkeen sotilasteknikoksi. Ja joutuivat palvelemaan 60-vuotiaiksi ja olivat katkeria minulle, kun 45-vuotiaana pääsin täydelle eläkkeelle ja menin hyviin siviilitöihin toista eläkettäni tienaamaan. Ei ihan tyhmästi toimittu.

        Kyllä minä kehun kaikkia, jotka mielestäni kehuni ansaitsevat. Kehuinhan nyt avaukseni loppulauseessa myös kepulaisia. Kehaisenpa nyt sinuakin: sinulla täytyy olla todella vahva itsetunto, kun noilla tiedoillasi ja taidoillasi rohkenet tällaiselle palstalle tulla. Eihän se tietenkään ole itsetuntemuksen puutetta tai tyhmyyttä;))


      • seurata seurata

        majuri-pankkoelätin ei pitäisi nimitellä ketään heikkolahjaiseksi ja tyhmäksi, kun oma kirjoitustaitokin on lapsen tasolla. Ihan heti ei uskoisi, että yllä oleva on aikuisen kirjoittamaa.


      • Heho heko
        vanha-faitteri kirjoitti:

        Tuohon minä nyt kuitenkin vastaan, kun tuleehan tuo majurilta - sinusta ei voi erehtyä - minua korkeampiarvoiselta sotilaalta;)) No, turhaan varmaan laitoin hymiön tuon avauslauseeni perään, sillä tuskinpa ymmärrät sen merkitystä.

        Itse olen kai jäävi puhumaan lahjoistani, mutta esimieheni kyllä näkivät minut kai varsin lahjakkaaksi, kun urallani aina kärjessä ylenin. Kai siinä auttoi sekin, että myös kouluissani minut oli kai nähty melko lahjakkaaksi, kun niistä aina kiitettävän todistuksen sain, monista jopa priimustodistuksen.

        Joo, menihän siltä peruskurssiltanikin sitten myöhemmin muutama - minua paljon huonomman todistuksen siltä saaneita jokainen - teknilliseen kouluun ja siirtyi sen jälkeen sotilasteknikoksi. Ja joutuivat palvelemaan 60-vuotiaiksi ja olivat katkeria minulle, kun 45-vuotiaana pääsin täydelle eläkkeelle ja menin hyviin siviilitöihin toista eläkettäni tienaamaan. Ei ihan tyhmästi toimittu.

        Kyllä minä kehun kaikkia, jotka mielestäni kehuni ansaitsevat. Kehuinhan nyt avaukseni loppulauseessa myös kepulaisia. Kehaisenpa nyt sinuakin: sinulla täytyy olla todella vahva itsetunto, kun noilla tiedoillasi ja taidoillasi rohkenet tällaiselle palstalle tulla. Eihän se tietenkään ole itsetuntemuksen puutetta tai tyhmyyttä;))

        Hyvin annat palautetta "majurille", josta tosiaankaan ei voi erehtyä. Lyhyessä viestissään ei yhtään virheettömästi kirjoitettua riviä, vaikka niitä naurettavan lyhyiksi pätkiikin.
        "Majurin" Hankkijalippiksen lipan yli palautteesi kyllä viheltää, mutta normiälyisiä se huvittaa.


      • Tyhmän oloinen
        vanha-faitteri kirjoitti:

        Tuohon minä nyt kuitenkin vastaan, kun tuleehan tuo majurilta - sinusta ei voi erehtyä - minua korkeampiarvoiselta sotilaalta;)) No, turhaan varmaan laitoin hymiön tuon avauslauseeni perään, sillä tuskinpa ymmärrät sen merkitystä.

        Itse olen kai jäävi puhumaan lahjoistani, mutta esimieheni kyllä näkivät minut kai varsin lahjakkaaksi, kun urallani aina kärjessä ylenin. Kai siinä auttoi sekin, että myös kouluissani minut oli kai nähty melko lahjakkaaksi, kun niistä aina kiitettävän todistuksen sain, monista jopa priimustodistuksen.

        Joo, menihän siltä peruskurssiltanikin sitten myöhemmin muutama - minua paljon huonomman todistuksen siltä saaneita jokainen - teknilliseen kouluun ja siirtyi sen jälkeen sotilasteknikoksi. Ja joutuivat palvelemaan 60-vuotiaiksi ja olivat katkeria minulle, kun 45-vuotiaana pääsin täydelle eläkkeelle ja menin hyviin siviilitöihin toista eläkettäni tienaamaan. Ei ihan tyhmästi toimittu.

        Kyllä minä kehun kaikkia, jotka mielestäni kehuni ansaitsevat. Kehuinhan nyt avaukseni loppulauseessa myös kepulaisia. Kehaisenpa nyt sinuakin: sinulla täytyy olla todella vahva itsetunto, kun noilla tiedoillasi ja taidoillasi rohkenet tällaiselle palstalle tulla. Eihän se tietenkään ole itsetuntemuksen puutetta tai tyhmyyttä;))

        "herra se on herrallakin" kapi näkee majuria näköjään aina.
        Ei herran tahden armeija ole sitä varten, että toimistossa istuu asekoulutuksen saanut alempi upseeri.
        Toimistossa jossa ei ole "ammattia vastaavaa työtä".
        Sen työn toimistoissa hoitaa naiset, paljon näpsäkämmin.
        Ei siinä tarvita tuntikirjanpitoon kapteenia. Joka laittaa tehdyt tunnit listaan.
        Ja katsoo olisko vapaapäivän paikka. Nykyisin sen hoitanut kymmeniä vuosia jo itse ao henkilö. Pistää tuntitaulukkoon tietonsa ohimennen.
        Esittää itse vapaapäiväänsä esimiehelleen, ei siinä välikäsiä tarvita.

        Kumma käsitys jäänyt näille vanhoille, että se noin kuin heillä oli olisi yhäkin.
        Että he oli korvaamattomia siinä välissä.

        Armeija on tekninen ja sinne panostaa sotilaspukuisten. Eikä johonkin kopiokoneen ja pöydän polkua tallaamaan.

        Ollaan sitten mukamas niin näsäviisasta paremmilleen.
        Vaikka everstin vieressä saakin istua, ei se osaamista armeijan asioihin paranna.
        Armeija on tekninen. Pitää osata se suunta.


      • Tyhmän oloinen kirjoitti:

        "herra se on herrallakin" kapi näkee majuria näköjään aina.
        Ei herran tahden armeija ole sitä varten, että toimistossa istuu asekoulutuksen saanut alempi upseeri.
        Toimistossa jossa ei ole "ammattia vastaavaa työtä".
        Sen työn toimistoissa hoitaa naiset, paljon näpsäkämmin.
        Ei siinä tarvita tuntikirjanpitoon kapteenia. Joka laittaa tehdyt tunnit listaan.
        Ja katsoo olisko vapaapäivän paikka. Nykyisin sen hoitanut kymmeniä vuosia jo itse ao henkilö. Pistää tuntitaulukkoon tietonsa ohimennen.
        Esittää itse vapaapäiväänsä esimiehelleen, ei siinä välikäsiä tarvita.

        Kumma käsitys jäänyt näille vanhoille, että se noin kuin heillä oli olisi yhäkin.
        Että he oli korvaamattomia siinä välissä.

        Armeija on tekninen ja sinne panostaa sotilaspukuisten. Eikä johonkin kopiokoneen ja pöydän polkua tallaamaan.

        Ollaan sitten mukamas niin näsäviisasta paremmilleen.
        Vaikka everstin vieressä saakin istua, ei se osaamista armeijan asioihin paranna.
        Armeija on tekninen. Pitää osata se suunta.

        No kun "majuri" ja "inssi" samassa persoonassa vielä tuossa jatkaa - sinusta ei todellakaan voi erehtyä - täytyy minun vielä siihen reagoida:

        Etkö ole huomannut tai tullut ajatelleeksi, että minä olin sotilasurallani vain selvästi vajaan kolmasosan tähänastisesta elämästäni? Silläkin myös hyvin monissa muissa tehtävissä kuin niissä esikunnissa, ihan kenttäkouluttajanakin, myös sotakoulun opettajana ja monia vuosia rauhanturvatehtävissä. Mutta noista kaikista on jo hyvin kauan aikaa, sen jälkeen olin vielä pitkään vähintään yhtä vaativissa siviilitöissä, palkallisesti ne kai vaativammiksikin arvioitiin. Mutta jo 16 vuotta olen ollut vain eläkevaari, puolitoiminen maailmanmatkaaja, mutta yhä monessa muussakin edelleen mukana. Kuten noissa evp- ja rauhanturvaajajärjestöissä ja Valioeläkeläisissä.

        Mutta kepuhan on menneeseen kiinnittynyt puolue, sinne Jukolan veljesten Impivaaraan tai - Mielipidepankin käyttämää kielikuvaa lainatakseni - aitovierille halajava, joten kepulaisen on varmaan vaikea ymmärtää, että joku toinen on voinut olla monena elämässään ja oppinut siitä kaikesta. Oppinut muutakin kuin vain kirjoittamaan, mikä taito sinulla on jäänyt kansakoulun ala-asteen tasolle. Ei se mitään, ei sinulla ole järjellistä sanottavaakaan niin paljon, ettetkö voisi silläkin taidollasi sitä esille tuoda.


      • Kokeile työntekoa
        Tyhmän oloinen kirjoitti:

        "herra se on herrallakin" kapi näkee majuria näköjään aina.
        Ei herran tahden armeija ole sitä varten, että toimistossa istuu asekoulutuksen saanut alempi upseeri.
        Toimistossa jossa ei ole "ammattia vastaavaa työtä".
        Sen työn toimistoissa hoitaa naiset, paljon näpsäkämmin.
        Ei siinä tarvita tuntikirjanpitoon kapteenia. Joka laittaa tehdyt tunnit listaan.
        Ja katsoo olisko vapaapäivän paikka. Nykyisin sen hoitanut kymmeniä vuosia jo itse ao henkilö. Pistää tuntitaulukkoon tietonsa ohimennen.
        Esittää itse vapaapäiväänsä esimiehelleen, ei siinä välikäsiä tarvita.

        Kumma käsitys jäänyt näille vanhoille, että se noin kuin heillä oli olisi yhäkin.
        Että he oli korvaamattomia siinä välissä.

        Armeija on tekninen ja sinne panostaa sotilaspukuisten. Eikä johonkin kopiokoneen ja pöydän polkua tallaamaan.

        Ollaan sitten mukamas niin näsäviisasta paremmilleen.
        Vaikka everstin vieressä saakin istua, ei se osaamista armeijan asioihin paranna.
        Armeija on tekninen. Pitää osata se suunta.

        Sinulla on perin outoja, ellei peräti häiriintyneitä käsityksiä työstä ja sen teosta. Lienetkö ikinä ansiotyössä edes ollutkaan.


      • Ihme lässyttäjä-
        vanha-faitteri kirjoitti:

        No kun "majuri" ja "inssi" samassa persoonassa vielä tuossa jatkaa - sinusta ei todellakaan voi erehtyä - täytyy minun vielä siihen reagoida:

        Etkö ole huomannut tai tullut ajatelleeksi, että minä olin sotilasurallani vain selvästi vajaan kolmasosan tähänastisesta elämästäni? Silläkin myös hyvin monissa muissa tehtävissä kuin niissä esikunnissa, ihan kenttäkouluttajanakin, myös sotakoulun opettajana ja monia vuosia rauhanturvatehtävissä. Mutta noista kaikista on jo hyvin kauan aikaa, sen jälkeen olin vielä pitkään vähintään yhtä vaativissa siviilitöissä, palkallisesti ne kai vaativammiksikin arvioitiin. Mutta jo 16 vuotta olen ollut vain eläkevaari, puolitoiminen maailmanmatkaaja, mutta yhä monessa muussakin edelleen mukana. Kuten noissa evp- ja rauhanturvaajajärjestöissä ja Valioeläkeläisissä.

        Mutta kepuhan on menneeseen kiinnittynyt puolue, sinne Jukolan veljesten Impivaaraan tai - Mielipidepankin käyttämää kielikuvaa lainatakseni - aitovierille halajava, joten kepulaisen on varmaan vaikea ymmärtää, että joku toinen on voinut olla monena elämässään ja oppinut siitä kaikesta. Oppinut muutakin kuin vain kirjoittamaan, mikä taito sinulla on jäänyt kansakoulun ala-asteen tasolle. Ei se mitään, ei sinulla ole järjellistä sanottavaakaan niin paljon, ettetkö voisi silläkin taidollasi sitä esille tuoda.

        Majurista ja inssistä höpöttää, niinkuin heidän aloistaan jotain ymmärtäsikin.
        Onko se niin vaikea sanoa: " en minä tiedä".
        Kun et selvästi tiedä.
        Voihan jokin kauhu olla jäänyt päälle majurista, mutta turha sitä tänne tuoda, jankuttaen.

        Kun ole ulalla ihan selvästi.
        Luulet vain luulojasi. Ja joku tapaisesi säestää, vielä enemmän ulkona.

        Poloisia olette. Näkee ettei oppimäärä ole kovin kehuttava.


      • Ne hermot
        Ihme lässyttäjä- kirjoitti:

        Majurista ja inssistä höpöttää, niinkuin heidän aloistaan jotain ymmärtäsikin.
        Onko se niin vaikea sanoa: " en minä tiedä".
        Kun et selvästi tiedä.
        Voihan jokin kauhu olla jäänyt päälle majurista, mutta turha sitä tänne tuoda, jankuttaen.

        Kun ole ulalla ihan selvästi.
        Luulet vain luulojasi. Ja joku tapaisesi säestää, vielä enemmän ulkona.

        Poloisia olette. Näkee ettei oppimäärä ole kovin kehuttava.

        Nyt on pankko/majuri/inssi ulkona kuin tamppoonin naru.


      • Hih hih
        Ne hermot kirjoitti:

        Nyt on pankko/majuri/inssi ulkona kuin tamppoonin naru.

        Ulkona kuin tamppoonin naru, hih hih. Hauska rinnastus. Ei kai kerro pankko/majuri/inssille mitään, kun naisettomana ei varmaan ole koskaan nähnyt sellaista.


      • Helmi;-)))))))))))))
        Ne hermot kirjoitti:

        Nyt on pankko/majuri/inssi ulkona kuin tamppoonin naru.

        Aplodeja, kepulaista pankkopojua suoraan vastapalloon, kepuloisen pankkopojun päässä soi ja näkyy tähtiä;-))))))))))))))))))))


    • RukajärvenTie

      Katselen tätäkin asiaa toisesta näkökulmasta kuin pintavaahtopoliitikot Alexander Stubbin johdolla. Sarvamaa näyttää kuuluvan tähän joukkoon.

      Stubb toi taannoin esille näkemyksensä, jonka mukaan Suomen olisi tullut liittyä Natoon jo 1995. Mitä merkitystä on tällaisella kannanotolla? Se toki käy tavallisen kansalaisen kannanotoksi, mutta johtavan poliitikon täytyy toimia toisin.

      Vielä 1970-luvulla varusmiehille opetettiin, että puolustusvoimien tarkoituksena ei ole estää kaikkea sotilaallista toimintaa Suomea vastaan. Doktriinina olikin se, että mahdolliselle hyökkäykselle asetetaan mahdollisimman korkea hinta. Tällöin mahdollinen hyökkääjä joutuu pohtimaan, onko järkevä sellaista hintaa maksaa.

      Vastaavaan tapaan tulisi toimia myös nykyisin. Ensin pitäisi siis määritellä doktriini, ja vasta sen jälkeen on keinojen valinnan aika. Stubbinkin olisi tullut lähteä liikkeelle doktriinista, jolloin keskustelu olisi voinut avautua. Eipäs-/juupasleikki Nato-jäsenyyden ympärillä ei lisää kansalaisten mahdollisuutta osallistua keskusteluun. Tätä taustaa vasten myös Sarvamaan kirjoitus on joutava. Sitä voidaan pitää puhtaasti eliitin pyrkimyksenä ajaa Nato-jäsenyys läpi keinoja kaihtamatta.

      Venäjän tämänkertainen invaasio kohdistuu aluelle, jossa venäläisiä asuu runsaasti. Lienee jo tässä vaiheessa päivän selvää, että Itä-Ukraina jää venäläisille. Euroopan Unioni asettaa pakotteita, mutta se joutuu ne jossakin vaiheessa purkamaan. Lopulta taloudelliset edut tulevat sanelemaan suunnan.¨

      Itä-Ukrainaa ei olisi pelastanut edes Nato-jäsenyys. Läntiset vallat eivät ole niin harkitsemattomia, että ne olisivat ryhtyneet suursotaan mitättömän alueen vuoksi. Muistettakoon, että lännen viimeaikaiset sotaretket ovat kohdistuneet lilliputteihin.

      Sarvamaa näyttää unohtavan, että Natoon ei pääse ilmoittaumalla mukaan. Hintalappu voi muodostua niin suureksi, että Suomen ei kannata sitä maksaa. Silloin Venäjä saisi selvän signaalin siitä, että länsi on valmis myymään Suomen vastaavalla tavalla kuin 1940-luvulla. Minä en lähtisi tuollaisia kortteja kääntelemään, vaan pitäisin 1970-luvun doktriinin edelleen voimassa ja rakentaisin uskottavan puolustuksen asevelvollisuusarmeijan varaan.

      • Vastoin aikomustani ja ilmoitustanikin vastaan nyt kuitenkin vielä sinulle kommentoiden sanomisiasi.

        >>puolustusvoimien tarkoituksena ei ole estää kaikkea sotilaallista toimintaa Suomea vastaan. Doktriinina olikin se, että mahdolliselle hyökkäykselle asetetaan mahdollisimman korkea hinta. Tällöin mahdollinen hyökkääjä joutuu pohtimaan, onko järkevä sellaista hintaa maksaa > Lienee jo tässä vaiheessa päivän selvää, että Itä-Ukraina jää venäläisille. Euroopan Unioni asettaa pakotteita, mutta se joutuu ne jossakin vaiheessa purkamaan. Lopulta taloudelliset edut tulevat sanelemaan suunnan>Itä-Ukrainaa ei olisi pelastanut edes Nato-jäsenyys. Läntiset vallat eivät ole niin harkitsemattomia, että ne olisivat ryhtyneet suursotaan mitättömän alueen vuoksi>Natoon ei pääse ilmoittaumalla mukaan. Hintalappu voi muodostua niin suureksi, että Suomen ei kannata sitä maksaa>pitäisin 1970-luvun doktriinin edelleen voimassa ja rakentaisin uskottavan puolustuksen asevelvollisuusarmeijan varaan


      • Ope Oulusta
        vanha-faitteri kirjoitti:

        Vastoin aikomustani ja ilmoitustanikin vastaan nyt kuitenkin vielä sinulle kommentoiden sanomisiasi.

        >>puolustusvoimien tarkoituksena ei ole estää kaikkea sotilaallista toimintaa Suomea vastaan. Doktriinina olikin se, että mahdolliselle hyökkäykselle asetetaan mahdollisimman korkea hinta. Tällöin mahdollinen hyökkääjä joutuu pohtimaan, onko järkevä sellaista hintaa maksaa > Lienee jo tässä vaiheessa päivän selvää, että Itä-Ukraina jää venäläisille. Euroopan Unioni asettaa pakotteita, mutta se joutuu ne jossakin vaiheessa purkamaan. Lopulta taloudelliset edut tulevat sanelemaan suunnan>Itä-Ukrainaa ei olisi pelastanut edes Nato-jäsenyys. Läntiset vallat eivät ole niin harkitsemattomia, että ne olisivat ryhtyneet suursotaan mitättömän alueen vuoksi>Natoon ei pääse ilmoittaumalla mukaan. Hintalappu voi muodostua niin suureksi, että Suomen ei kannata sitä maksaa>pitäisin 1970-luvun doktriinin edelleen voimassa ja rakentaisin uskottavan puolustuksen asevelvollisuusarmeijan varaan

        Rottakoulun käyneestaä aliupseerireppanasta ei ole tällaisten asioiden arviointiin.
        Ianut asia mihin kykenet on munakarvojesi analysointi....


      • RukajärvenTie
        vanha-faitteri kirjoitti:

        Vastoin aikomustani ja ilmoitustanikin vastaan nyt kuitenkin vielä sinulle kommentoiden sanomisiasi.

        >>puolustusvoimien tarkoituksena ei ole estää kaikkea sotilaallista toimintaa Suomea vastaan. Doktriinina olikin se, että mahdolliselle hyökkäykselle asetetaan mahdollisimman korkea hinta. Tällöin mahdollinen hyökkääjä joutuu pohtimaan, onko järkevä sellaista hintaa maksaa > Lienee jo tässä vaiheessa päivän selvää, että Itä-Ukraina jää venäläisille. Euroopan Unioni asettaa pakotteita, mutta se joutuu ne jossakin vaiheessa purkamaan. Lopulta taloudelliset edut tulevat sanelemaan suunnan>Itä-Ukrainaa ei olisi pelastanut edes Nato-jäsenyys. Läntiset vallat eivät ole niin harkitsemattomia, että ne olisivat ryhtyneet suursotaan mitättömän alueen vuoksi>Natoon ei pääse ilmoittaumalla mukaan. Hintalappu voi muodostua niin suureksi, että Suomen ei kannata sitä maksaa>pitäisin 1970-luvun doktriinin edelleen voimassa ja rakentaisin uskottavan puolustuksen asevelvollisuusarmeijan varaan

        Mitä Sarvamaa tarkoittaa väittämällä, että Suomella ei ole kykyä puolustaa maan koskemattomuutta yksin? Jos hän tarkoittaa sitä, että Nato-jäsenyyden jälkeen kukaan ei uskalla loukata Suomen ilmatilaa, niin hän on siirtynyt vaivattomasti luutnantti Lammion linjalle. Lammiollehan sääntöjen noudattaminen oli erittäin tärkeää. Siitä seurasi myös se, että jokaisesta rikkomuksesta kuului seurata rangaistus. Lammio saattoi olla hyvä sotilas. Ihmisten johtamisessa hän kuitenkin oli luokaton.

        Me emme ole pystyneet takaamaan edes jokaiselle kansalaisellemme fyysistä koskemattomuutta. Loukkauksia tapahtuu joka päivä, ja merkittävä osa loukkauksista jää rankaisematta. Millä tavalla fyysinen koskemattomuus voidaan toteuttaa valtioiden välisissä suhteissa, jos se ei ole mahdollista yksittäisen valtion sisällä. Kenties Nato on kykenevä kostamaan kaikki mahdolliset loukkaukset, mutta se ei poista tapahtunutta loukkausta.

        Ajatellaanpa sitä, millaisissa konflikteissa Natosta olisi meille hyötyä. Jos Eurooppaan syttyy suursota, Naton sateenvarjo olisi mitätön. Käytännössä Nato-jäsenyys takaisi sen, että Suomi kuuluisi suurella todennäköisyydellä sotatoimialueeseen. Alueellisessa konfliktissa sateenvarjosta olisi varmaankin hyötyä, mutta millainen on tällaisen konfliktin todennäköisyys.

        Voisiko Suomen alue kiinnostaa Venäjää? Miksi se haluaisi valloittaa Suomen, ja jättää sen hunningolle kuten Neuvostoliitto jätti Karjalan? Huomattavasti todennäköisempää on se, että Venäjä haluaa Baltian maat itselleen. Ei ole ikuista poliittista sopimusta, ja siksi Natokaan ei ole ikuinen. Sopivassa tilanteessa länsi on valmis luopumaan Baltiasta, jos se voi saada toisaalta huomattavan edun itselleen.

        Doktriinin määrittäminen on välttämätöntä. Me emme voi missään tapauksessa ylläpitää suurvallan doktriinia, vaan meidän on rakennettava omamme omista, itsekkäistä tarkoitusperistämme lähtien. Katson edelleen, että me emme voi asettaa tavoitteeksi täydellistä koskemattomuutta, sillä se ei ole uskottava edes Naton sateenvarjon alla. Oikea tapa on yhä määrittää puolustusvalmius siten, että maahantunkeutuminen käy hyökkääjälle liian kalliiksi taloudellisesti ja poliittisesti. Tämä tarkoittaa aivan muuta kuin Sarvamaan vaatimukset.

        Vastaus ilmatilan loukkauksiin ei ole sotilaallisen voiman lisääminen. Meillä on nytkin riittävä voima siihen, että voimme ampua loukkaavan lentokoneen alas. Ennenkuin siirrymme noin voimakkaisiin toimiin, mahdolliset vaihtoehdot on selvitettävä ja kerrottava. Kaiketi sentään tällaisia tilanteita varten on olemassa menettelytavat. On siis toimittava lain ja hyvien poliittisten käytäntöjen mukaisesti.


    • Jo kerran päätin tämän avauksen puoleltani pahoitellen sitä, että tälle ei syty nuotiota, jolla nuo vain minusta ja minulle elävät voisivat lämmitellä. Mutta onhan tälle avaukselleni nuotio kuitenkin syttynyt, nuo edellä tarkoittamani ovat sen sytyttäneet. Mutta nyt he saavat kyllä jäädä sille lämmittelemään ilman enempää läsnäoloani.

      Tuo ”majuri” ja ”inssi” samassa persoonassa yrittää valistaa minua teknillisistäkin asioista,. Huvittavaa. Valion keskushallinnon isännöitsijä sekä toimialansa laajuuden että vastuittensa puolesta tuollakin alueella sai sellaisia kokemuksia ja niiden tuomaa oppia niin, että niissä tuo ”inssi” jää jälkeeni yhtä pahasti kuin ”majurina” sotilaana. Yhteistyökumppaneissani ja alaisissanikin oli inssejä ja teknikoita sekä rakennus- että sähkö- ja lvi-aloilta, eikä heistä kukaan olisi päästellyt suustaan tuollaisia kuin tuo ”inssi”. He myös osasivat ilmaista itsensä kirjallisestikin; sitä taitoa vaaditaan teknisilläkin aloilla.

      Sattuuhan myös jälkeläisissäni ja muissakin läheisissäni olemaan varsin huomattavaa tunnustusta ja menestystäkin saaneita ”tekniikan ihmelapsia”. Jos heitä vertaisin tuohon palstan ”inssiin”, se ei olisi enää huvittavaa, vaan kyllä siinä kovasydäminenkin alkaisi sääliä tuota palstan ”inssiä”. Onneksi hänellä lienee vahva suoja estämään sitä, millaisena hän näyttäytyy niille, joilla samanlaista suojaa ei ole. Mikähän se hänen ”suojansa” mahtaisi olla?;))

      Ja kun tuo yliluutnantista kapteeniksi täällä ylennyt ja nyt johtajaa leikkivä palstapäivystäjä-pelle näkyy arvelevan minun esiintyneen hänen hupaisalla nikillään, niin voin hänelle vakuuttaa, että vaikka minulla on huumorintajuakin, niin huumorintajuinen en ole. Sen estäisi se, etten kehtaisi esiintyä sellaisena mitättömyytenä, joka pelkää henkilöllisyytensä paljastumista niin, että ei uskalla edes rekisteröityä.

      Täytyy tulla todella merkittävä vastine, jos enää palaan tälle avaukselleni, jota kyllä käyn vielä joskus huomenna vilkaisemassa.

      • Tuosta kyssäri

        "Sattuuhan myös jälkeläisissäni ja muissakin läheisissäni olemaan varsin huomattavaa tunnustusta ja menestystäkin saaneita ”tekniikan ihmelapsia”."

        Eikös se sinun Sisu-poikasi ole inssi diploomin kanssa, niin kuin kepun Sipiläkin. Jos hän antautuisi politiikkaan, oliskohan kepu hänenkin puolueensa? Vitsi vitsi. Eikös se ole rakennusinssi se veljesikin, jonka savusaunassa otettu kuva sinusta sai nämä kepulaiset sellaiseen kiimaan munakarvojesi vuoksi?

        Mutta onhan ne sentään johtajia, majureita ja inssejä. Tai onhan ne ainakin kepulaisia, vai mites se Härkösen Oippa täällä Sonnimiestä puolustelikaan;D


      • JOHTAJA J:LLÄ

        Kyllä Sinäkin HV:ni aika pelle olet noiden useiden nikkiesi kanssa.
        Huvittavinta on kuitenkin nikkisi vanha faitteri. Ho hoo ho hoo! Ei Sinusta faitteria saa vaikka turkin hihaan laittaisi uudelleen.
        Pelkuri ja suurisuinen reppana Sinä olet. Perskannikan olisit viholliselle näyttänyt.

        Minä olen oikea faitteri, viimeisen päälle!

        Hyvää yötä reppana! Yritä saada unen päästä kiinni!


    • Faittari

      onko Suomen puolustus uskottava muualla kuin Suomessa?

      Eikä ollut yhtään sen uskottavampi muuallakaan sinun pistelehtiessä vastoin aikomuksiasi yhtäsoittoa tällä kap(a)isella palstallasi hyrrän lailla, kuten pyörittelit sormissasi kynää perunankuorinnan välissä.

      Oletko killuttimia puunaamassa?

    • Avausta sivuten
    • Maksimaalisella pelotteella? Mikähän ihme tämä tämmöinen maksimaalinen pelote mahtaisi olla? Mitenkähän Suomi tästä nyt maksimaaliseksi pelotteeksi oikein tokenisi? Sitenkö, että puolustusministeri suuttuu? Lyö nyrkkiä pöytään?

      Tuskin Nato sotii sotia puolestamme, vaan kyllä sodat on sodittava pääsääntöisesti ihan itse. Nato loisi vain näennäisen turvallisuuden tunteen ja rapauttaisi näin puolustuksemme. Vähän samaan tapaan kuin Ruotsissa on käynyt, kun se on salaa mielessään kuvitellut, että onhan tuossa Suomi vihollisen välissä.

      Meneillään oleva Nato -hihhulointi vain lisää jännitystä maailmaan ja lähialueellemme. Siksi olen jo pitemmän aikaa ihmetellyt sotaministerimme keekoilua samoin kuin ulkoministerimme omalaatuista tuomarointia. Siitä taas seuraa se, ettei ole ihmetteleminen, jos piimähinkki pysähtyy rajalle ja lentokoneita alkaa lennellä yli todennäköisyyksien. Tosin todennäköisyys ja sattuma voi sisältää useita peräkkäisiä tapahtumia ilman että tapahtumien välillä on mitään järjellistä selitystä. Muutenhan ei esimerkiksi lottovoittokaan olisi mahdollinen.

      • kyykkykepulainen

      • Ei saisi tuommosia

        Armeijaa käymätön Suomen puolustusminiteri puhuu leveitä.
        Kun kriisi eskalisoituu, tuommoiset tyypit häipyy. Tekee "kataiset" ja "urpilaiset"

        Ei Venäläiset tosissaan ota tuota poikaa. Löi nyrkkiä pöytään tahi ei.

        Raskaaseen ei kelvannut, mutta puolustusministeriksi kelpaa ?
        Isä lääkäri pani pojalle sellaiset paperit että sai jäädä sivariksi.


      • Arvo Korsimo (raukka
        Ei saisi tuommosia kirjoitti:

        Armeijaa käymätön Suomen puolustusminiteri puhuu leveitä.
        Kun kriisi eskalisoituu, tuommoiset tyypit häipyy. Tekee "kataiset" ja "urpilaiset"

        Ei Venäläiset tosissaan ota tuota poikaa. Löi nyrkkiä pöytään tahi ei.

        Raskaaseen ei kelvannut, mutta puolustusministeriksi kelpaa ?
        Isä lääkäri pani pojalle sellaiset paperit että sai jäädä sivariksi.

        Totta, parempi on Väyrysen tapaan pudottaa housut nilkkoihin ja nöyrästi polvistua peppu pystyssä ja pyytää, että älkää kaikki...


      • kyykkykepulainen kirjoitti:

        Tässä vähän miettimistä kepulaiselle kyykkyryssykälle.... Pravdassa ja Suomen Maalehdessä on absoluuttinen totuus...

        http://www.iltalehti.fi/ukrainan-kriisi/2014082818612639_uk.shtml

        Mitähän totuutta mahdat tarkoittaa? Eikös täältä Suomestakin ole lähdetty sotimaan Syyriaan tai mihin nyt milloinkin. Olisiko Suomi tässä tapauksessa valloittamassa Syyriaa, jos joku innokas soturi saa päähänsä suuria kuvioita?

        Ukraina sitä paitsi on osa entistä Neuvostoliittoa, joten aseita ja aseiden käyttäjiä on varmasti vielä jäljellä menneilä ajoilta ja innokkuutta osallistua niin ikään.

        Kummallista on sekin, miksi näitä "todisteita" tulee tihkumalla? Jos Ukrainassa todella olisi Venäjän joukkoja, niin ei kai tällaista yksittäisten todisteiden kampanjaa tarvittaisi, vaan kaikille olisivat tosiasiat selvillä. Vain täysi tietämättömyys selittää asian, samaan tapaan kuin totuudet Irakin ydinaseohjelmista.

        Saatavilla olevien tietojen perusteella meuhkaaminen on ylimitoitettua ja vain kriisiä pahentavaa.

        Niin että kyykyt vain sinulle itsellesi.


      • Arvo Korsimo (raukka kirjoitti:

        Totta, parempi on Väyrysen tapaan pudottaa housut nilkkoihin ja nöyrästi polvistua peppu pystyssä ja pyytää, että älkää kaikki...

        Eiköhän olisi parasta, että pääministeri shortseineen matkustaisi Venäjälle keskustelemaan asioista rakentavasti ilman jänistelyä. Session päätteeksi sitten paidaton kuva Alex ja Vladimir. Siitä tulisi varmasti hitti.


    • Kapi se osaa!!!

      Upea avaus, jälleen kerran vanha-faitteri! Keput ja varsinkin tämä omatekoinen
      "johtaja" näkyy hiiltyneen täysin, tosin se on ymmärrettävää, Väyrynen kuvainnollisesti pudotti housut nilkkoihin ja pyllisti Putinille ja pyysi, ei sitten kuivalla ja yksi kerrallaan.

      Sarkomaa kirjoittaa todella asiaa ja sinä olet oikeassa, että maailma on muuttunut ja varsinkin Venäjän politiikka, täällä näkyy unohtuvan, että ryssät on kaikessa hiljasuudessa vallanneet Abhaasin, Georgian, Tsetsenia ja nyt Krimin ja osan Ukrainaa, pienistä maista venäjän ympärillä on turvassa ainoastaan Balttian maat ja Puola..

    • JOHTAJA J:LLÄ

      Eikö sinun paksuun kaaliin jo uppoa, Väyrynen on ylivertainen! VÄYRYNEN, VÄYRYNEN, VÄYRYNEN, PISTE PISTE PISTE.

    • Tänä on kohtalomme

      Eilen oli ykjsi arvio Suomen Natojäsenyyden oletuksena.

      Jos Naston Venäjän vbälille syntty konflikti venäjä ampuu ensimmäisenä Suomen sileäksi ydinaseella.

      Sillä venäjä varmistaa että Suomen pitkän arjan kautta ei tule yhtään sotilasta maahan ja siten saa vapautettua voimaansa tärkeämpiin kohteisiin.

      Hyökkäyksen suunta olisi basltioan maat. Venäjä ei tarviutse "lahden takaista" pientä länttiä uuhun kuin suojamuuriksi Natoa vastaan.

      Ydinpommi sopivaan paikkaan varmistaa että suomi on suojamuuri. Soopivassa paikassa se on suojamuuri myös Norjan rajalla.

      • JOHTAJA J:LLÄ

        Mutta jos Suomi pysyy Naton ulkopuolella, niin sinä tapauksessa Venäjä ei käyttäisi ydinasetta Suomea vastaan ja Suomi saisi olla rauhassa konfliktin ulkopuolella, mutta Balttian maille kyyti olisi kylmää. Tätä HV:ni ei käsitä.


      • Ohhoh!

        Jo tuohon aikaan päivästä noin humalassa. Näppäimet nähty kahtena, ja sormet ei ole niille osuneet. Vain tuhti hutikka tuon selittää. Kun kyseessä ei ole resmaj, jolla syntymähumala tuottaa vielä hullunkurisempaa tekstiä.


    • Karvainen faittari

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe