Pienois Evankeliumi

kerty

1. Johanneksen kirje Uudessa Testamentissa sisältää koko Evankeliumin pienoiskoossa!
1 LUKU
I. Johannes todistaa Jesuksesta, jonka hän itse nähnyt ja jota hän kuullut oli; II. Osoittaa, kenellä Jesuksessa on osallisuus ja syntein anteeksi saaminen.

I. Joka alusta oli*, jonka me kuulimme, jonka me silmillämme näimme, jota me katselleet olemme, ja meidän kätemme pidelleet ovat elämän sanasta§,
2. (Ja elämä on ilmestynyt, ja me olemme nähneet, ja todistamme ja ilmoitamme teille sen elämän, joka ijankaikkinen on, joka oli Isän tykönä*, ja on meille ilmestynyt§.)
3. Mitä me nähneet ja kuulleet olemme, sen me teille ilmoitamme, että teilläkin meidän kanssamme osallisuus olis ja meidän osallisuutemme on Isän ja hänen Poikansa Jesuksen Kristuksen kanssa.
4. Ja näitä me teille kirjoitamme, että teidän ilonne täydellinen olis.
5. Ja tämä on se ilmoitus, jonka me häneltä kuulleet olemme, ja teille ilmoitamme, että Jumala on valkeus*, ja ei hänessä ole yhtään pimeyttä.
6. II. Jos me sanomme, että meillä on osallisuus hänen kanssansa, ja vaellamme pimeydessä, niin me valehtelemme ja emme tee totuutta.
7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hänkin valkeudessa on, niin meillä on osallisuus keskenämme, ja Jesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meitä kaikesta synnistä.
8. Jos me sanomme, ettei meillä ole syntiä*, niin me petämme itsemme, ja ei ole totuus meissä.
9. Jos me tunnustamme meidän syntimme, niin hän on uskollinen ja hurskas, joka meille synnit anteeksi antaa* ja puhdistaa meitä kaikesta vääryydestä,
10. Jos me sanomme: emmepä me syntiä tehneet ole, niin me teemme hänet valehteliaksi ja ei hänen sanansa ole meissä.

2. Luku.

I. Jesuksen sovinnosta, ja hänen oikiasta tuntemisesta. II. Maailman rakkauden vahingollisuudesta. III. Antikristuksen ilmaantumisesta. IV. Pysyväisyydestä tutussa totuudessa.

I. Minun lapsukaiseni! näitä minä teille kirjoitan, ettette syntiä tekisi. Ja jos joku syntiä tekee, niin meillä on edesvastaaja Isän tykönä, Jesus Kristus, joka vanhurskas on,
2. Ja hän on sovinto meidän synteimme edestä, ei ainoastaan meidän, vaan myös kaiken maailman edestä."
1. Johanneksen kirje jatkuu. Lue Raamatusta.

17

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. Johanneksen kirje 1
      Elämän Sana

      1 Mikä on alusta alkaen ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselleet ja käsin koskettaneet, siitä me puhumme: elämän Sanasta. [Luuk. 1:2; Joh. 20:27; 2. Piet. 1:16]
      2 Elämä ilmestyi, me olemme nähneet sen, ja siitä me todistamme. Me ilmoitamme teille iankaikkisen elämän, joka oli Isän luona ja ilmestyi meille. [Joh. 1:4 ]
      3 Minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, jotta teilläkin olisi yhteys meihin. Meillä on yhteys Isään ja hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen. [Joh. 17:21]
      4 Tämän me kirjoitamme, jotta ilomme tulisi täydelliseksi. [Joh. 15:11]
      Jumala on valo

      5 Tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka julistamme teille: Jumala on valo, hänessä ei ole pimeyden häivää.
      6 Jos sanomme elävämme hänen yhteydessään mutta vaellamme pimeässä, me valehtelemme emmekä seuraa totuutta. [2. Kor. 6:14]
      7 Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. [Hepr. 9:14; Ilm. 7:14]
      Syntien tunnustaminen ja sovitus

      8 Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä.
      9 Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. [Jaak. 5:16]
      10 Jos väitämme, ettemme ole syntiä tehneet, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä.

      1. Johanneksen kirje 2
      1 Rakkaat lapset! Kirjoitan tämän teille, jotta ette tekisi syntiä. Jos joku kuitenkin syntiä tekee, meillä on Isän luona puolustaja, joka on vanhurskas: Jeesus Kristus. [Room. 8:34; Hepr. 7:25]
      2 Hän on meidän syntiemme sovittaja, eikä vain meidän vaan koko maailman. [Room. 5:18]
      Todellinen Jeesuksen Kristuksen tunteminen
      3 Siitä me tiedämme tuntevamme hänet, että pidämme hänen käskynsä.
      4 Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä.
      5 Mutta joka noudattaa hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella saavuttanut päämääränsä. Tästä me tiedämme olevamme hänen yhteydessään. [Joh. 14:21]
      6 Sen, joka sanoo pysyvänsä hänessä, tulee myös elää samalla tavoin kuin hän eli.
      Uusi käsky
      7 Rakkaat ystävät! Käsky, jonka teille kirjoitan, ei ole uusi. Se on se vanha käsky, joka teillä on ollut alusta alkaen, se sana, jonka te olette kuulleet.
      8 Ja kuitenkin käsky, jonka teille kirjoitan, on uusi: nyt se on toteutunut hänessä ja teissä, sillä pimeys hälvenee ja tosi valo loistaa jo. [Joh. 13:34 ]
      9 Joka väittää olevansa valossa mutta vihaa veljeään, on yhä pimeydessä. [2. Piet. 1:7]
      10 Joka rakastaa veljeään, pysyy valossa, eikä hänessä ole mitään, mikä veisi lankeemukseen.
      11 Mutta se, joka vihaa veljeään, on pimeydessä. Hän vaeltaa pimeässä eikä tiedä, minne on menossa, sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä.

      15 Älkää rakastako maailmaa, älkää sitä, mikä maailmassa on. Jos joku rakastaa maailmaa, Isän rakkaudella ei ole hänessä sijaa. [Matt. 6:24; Room. 12:2; Jaak. 4:4]
      16 Sillä mitä kaikkea maailmassa onkin, ruumiin halut, silmien pyyteet ja mahtaileva elämä, se kaikki on maailmasta, ei Isästä.
      17 Ja maailma himoineen katoaa, mutta se, joka tekee Jumalan tahdon, pysyy iäti. [Jaak. 1:11]

      • Antikristus, Kristuksen vastustaja
        18 Lapseni, viimeinen aika on käsillä. Te olette kuulleet, että on tulossa Antikristus, ja niin onkin nyt monia antikristuksia ilmaantunut. Tästä me tiedämme, että viimeinen aika on käsillä. [Mark. 13:6; 1. Joh. 4:3]
        19 He ovat lähtöisin meidän joukostamme, mutta he eivät olleet meidän joukkoamme. Jos he olisivat kuuluneet meihin, he olisivat pysyneet keskuudessamme. Mutta täytyihän käydä ilmi, etteivät kaikki kuulu meihin. [Ap. t. 20:30]
        20 Te taas olette Pyhältä saaneet Hengen voitelun, ja kaikilla teillä on tieto. [1. Kor. 2:15; 2. Kor. 1:21; Ef. 1:13]
        21 En minä kirjoitakaan teille sen vuoksi, ettette tuntisi totuutta, vaan siksi, että te tunnette sen ja tiedätte, ettei mikään valhe ole lähtöisin totuudesta. [Room. 15:14]
        22 Kuka sitten on valehtelija, ellei se, joka kieltää Jeesuksen olevan Kristus? Sellainen ihminen on antikristus, niin Isän kuin Pojan kieltäjä.
        23 Joka kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään, mutta joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä. [Joh. 15:23]
        24 Pysyköön siis teissä se, minkä jo alussa olette kuulleet. Jos se, minkä olette kuulleet alusta asti, pysyy teissä, tekin pysytte Pojassa ja Isässä.
        25 Ja tämän hän itse on meille luvannut: iankaikkisen elämän. [Joh. 6:40]
        26 Tämän olen kirjoittanut teille niistä, jotka tahtovat johtaa teitä harhaan.
        27 Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet, ettekä te tarvitse kenenkään opetusta. Hänen Henkensä opettaa teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta. Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä. [Matt. 13:11; Joh. 16:13 ; 1. Kor. 2:10]
        Jumalan lapset ja heidän toivonsa
        28 Niin, lapseni, pysykää Kristuksessa, jotta hänen ilmestyessään voimme astua rohkeasti esiin emmekä joudu häveten väistymään hänen luotaan, kun hän saapuu. [Mark. 8:38]
        29 Kun tiedätte, että hän on vanhurskas, te myös käsitätte, että jokainen, joka noudattaa vanhurskautta, on syntyisin Jumalasta.


      • Ohhoh!
        nenada kirjoitti:

        Antikristus, Kristuksen vastustaja
        18 Lapseni, viimeinen aika on käsillä. Te olette kuulleet, että on tulossa Antikristus, ja niin onkin nyt monia antikristuksia ilmaantunut. Tästä me tiedämme, että viimeinen aika on käsillä. [Mark. 13:6; 1. Joh. 4:3]
        19 He ovat lähtöisin meidän joukostamme, mutta he eivät olleet meidän joukkoamme. Jos he olisivat kuuluneet meihin, he olisivat pysyneet keskuudessamme. Mutta täytyihän käydä ilmi, etteivät kaikki kuulu meihin. [Ap. t. 20:30]
        20 Te taas olette Pyhältä saaneet Hengen voitelun, ja kaikilla teillä on tieto. [1. Kor. 2:15; 2. Kor. 1:21; Ef. 1:13]
        21 En minä kirjoitakaan teille sen vuoksi, ettette tuntisi totuutta, vaan siksi, että te tunnette sen ja tiedätte, ettei mikään valhe ole lähtöisin totuudesta. [Room. 15:14]
        22 Kuka sitten on valehtelija, ellei se, joka kieltää Jeesuksen olevan Kristus? Sellainen ihminen on antikristus, niin Isän kuin Pojan kieltäjä.
        23 Joka kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään, mutta joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä. [Joh. 15:23]
        24 Pysyköön siis teissä se, minkä jo alussa olette kuulleet. Jos se, minkä olette kuulleet alusta asti, pysyy teissä, tekin pysytte Pojassa ja Isässä.
        25 Ja tämän hän itse on meille luvannut: iankaikkisen elämän. [Joh. 6:40]
        26 Tämän olen kirjoittanut teille niistä, jotka tahtovat johtaa teitä harhaan.
        27 Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet, ettekä te tarvitse kenenkään opetusta. Hänen Henkensä opettaa teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta. Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä. [Matt. 13:11; Joh. 16:13 ; 1. Kor. 2:10]
        Jumalan lapset ja heidän toivonsa
        28 Niin, lapseni, pysykää Kristuksessa, jotta hänen ilmestyessään voimme astua rohkeasti esiin emmekä joudu häveten väistymään hänen luotaan, kun hän saapuu. [Mark. 8:38]
        29 Kun tiedätte, että hän on vanhurskas, te myös käsitätte, että jokainen, joka noudattaa vanhurskautta, on syntyisin Jumalasta.

        Oletko Nensku kääntynyt kristityksi? Kirjoitat jopa Antikristusta (mm. mormonismia) vastaan!


      • Ent. mormoni

        Uusi laulu Siionin vuorella

        1 Sitten näin tämän: Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan oli sataneljäkymmentäneljätuhatta ihmistä, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.
        2 Minä kuulin taivaasta äänen, joka oli kuin suurten vesien pauhu tai kuin ukkosen jylinä. Ääni, jonka kuulin, oli myös kuin harppujen helinää ja harpunsoittajien laulua.
        3 Valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä laulettiin uutta laulua, jota ei voinut oppia kukaan muu kuin nuo sataneljäkymmentäneljätuhatta, jotka on ostettu maan päältä.
        4 He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle.
        5 Valhetta ei heidän suustaan ole kuultu, he ovat puhtaita ja virheettömiä.

        Kolme enkeliä

        6 Minä näin taas uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille.
        7 Hän kuulutti kovalla äänellä: "Pelätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia - - hänen tuomionsa aika on tullut! Kumartakaa häntä, joka on luonut taivaan, maan ja meren ja vesien lähteet."
        8 Hänen jäljessään tuli toinen enkeli, joka kuulutti: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon, tuo portto, joka iljetyksillään on vietellyt kaikki kansat juomaan vihan viiniä."

        9 Näiden kahden jäljessä tuli vielä kolmas enkeli, joka kuulutti kovalla äänellä: "Se, joka kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa otsaansa tai käteensä sen merkin,
        10 joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan. Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä.
        11 Tulesta, joka ihmisiä kiduttaa, nousee savu aina ja ikuisesti. Heillä ei ole päivän, ei yön lepoa -- ei niillä, jotka kumartavat petoa ja sen kuvaa, eikä kenelläkään, joka ottaa pedon nimen merkikseen.
        12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."

        13 Minä kuulin taivaasta äänen, joka sanoi: "Kirjoita: Autuaita ne, jotka tästä lähtien kuolevat Herran omina. He ovat autuaita, sanoo Henki. He saavat levätä vaivoistaan, sillä heidän tekonsa seuraavat heitä."

        Sadonkorjuun aika

        14 Sitten näin tämän: Oli valkoinen pilvi, ja pilven päällä istui joku ihmisen kaltainen, jolla oli päässään kultainen seppele ja kädessään terävä sirppi.
        15 Temppelistä tuli toinen enkeli, joka kovalla äänellä huusi pilven päällä istuvalle: "Pane sirppisi työhön ja leikkaa, nyt on sadonkorjuun aika. Maan sato on kypsä korjattavaksi." 16 Silloin se, joka istui pilvellä, heitti sirppinsä maan päälle, ja niin korjattiin maan sato.
        17 Taivaan temppelistä tuli taas enkeli, ja hänelläkin oli terävä sirppi.
        18 Myös alttarista tuli enkeli, se jolla on tuli vallassaan, ja hän huusi kovalla äänellä sille enkelille, jolla oli terävä sirppi: "Pane terävä sirppisi työhön ja korjaa tertut maan viinitarhasta. Rypäleet ovat kypsyneet."
        19 Silloin enkeli heitti sirppinsä maan päälle, korjasi sadon maan viinitarhasta ja heitti rypäletertut suureen altaaseen, Jumalan vihan viinikuurnaan. 20 [i] Rypäleet poljettiin altaassa kaupungin ulkopuolella, ja verta pursui niin, että veri vielä tuhannen kuudensadan stadionmitan päässä ulottui hevosen kuolaimiin asti.

        (Johanneksen ilmestys 14)

        Tässä varotetaan mormonismista ja sen levittäjistä. Huomatkaa erityisesti, että naisen kanssa itsensä tahranneille käy huonosti. Mormonikirkon perustaja Joseph Smnith tahrasi itsensä yli 33 naisen kanssa, kirkon toinen omavaltainen "profeetta" tahrasi itsensä peräti 55 naisen kanssa.


      • Ohhoh! kirjoitti:

        Oletko Nensku kääntynyt kristityksi? Kirjoitat jopa Antikristusta (mm. mormonismia) vastaan!

        Levität jälleen väärää tietoa. Ensinnäkin lainaan usein Raamattua. Tässä tapauksessa lainasin vain toisen suomennoksen, hieman vanhemman luulisin.
        Toiseksikin mormonit palvelevat Kristusta, samaa Kristusta josta Raamattu kertoo, he eivät palvele anteja. Kristus puhuu tässä Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenille, olivat he sitten Jeesuksen aikaisia tai myöhempiä tai vaikka aikaisempia.


      • Ohhoh!
        nenada kirjoitti:

        Levität jälleen väärää tietoa. Ensinnäkin lainaan usein Raamattua. Tässä tapauksessa lainasin vain toisen suomennoksen, hieman vanhemman luulisin.
        Toiseksikin mormonit palvelevat Kristusta, samaa Kristusta josta Raamattu kertoo, he eivät palvele anteja. Kristus puhuu tässä Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenille, olivat he sitten Jeesuksen aikaisia tai myöhempiä tai vaikka aikaisempia.

        Jos et ole kääntynyt kristityksijoten käytät siis toisen uskonnon kirjaa Smithin opin tukemiseen. Se ei kyllä onnistu. Tuossahan varoitetaan vääristä opeista.


    • En löytänyt

      "laulusta" mainintaa mormoneista.

      Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä nimin "to.." tuosta laulusta löytää.

      • Siis tuosta

        Ent. mormonin lainaamasta


      • Ent. mormoni

        Moniavioisuutta harjoittaneet mormonimiehet ovat tahranneet itsensä, julkeimmat heistä jopa yli puolensadan naisen kanssa, kuten Brigham Young.

        Valhetta kuuluu kaikkien mormonismin levittäjien suusta ja kynä ja tietokoneen näppäimistö voitaneen laskea samaan valheen levittämiseen.

        "4 He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle.
        5 Valhetta ei heidän suustaan ole kuultu, he ovat puhtaita ja virheettömiä."


      • Selkeyttä
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Moniavioisuutta harjoittaneet mormonimiehet ovat tahranneet itsensä, julkeimmat heistä jopa yli puolensadan naisen kanssa, kuten Brigham Young.

        Valhetta kuuluu kaikkien mormonismin levittäjien suusta ja kynä ja tietokoneen näppäimistö voitaneen laskea samaan valheen levittämiseen.

        "4 He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle.
        5 Valhetta ei heidän suustaan ole kuultu, he ovat puhtaita ja virheettömiä."

        Jätät ottamatta huomioon tosiasian, että moniavioisuus on ollut Herran käsky aikanaan eikä sen noudattamisessa Herran ohjeiden mukaan ole mitään, jolla voisi liata itsensä:

        Oppi ja liitot luku 132 alkaa näin:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta a vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.
        3 a Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.
        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen a liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette b tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton c hylättyään päästä minun kirkkauteeni.
        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada a siunauksen minun käsistäni, pysykööt b laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.
        6 Ja mitä tulee uuteen ja a ikuiseen liittoon, se säädettiin minun b kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.
        7 Ja totisesti minä sanon teille, että tämän lain a ehdot ovat nämä: Eivät mitkään liitot, sopimukset, sitoumukset, velvoitteet, b valat, lupaukset, teot, yhdistämiset, liittämiset tai odotukset, joita ei tehdä ja joihin ei astuta lupauksen Pyhän Hengen kautta ja joita c lupauksen Pyhä Henki ei d sinetöi hänen kauttaan, joka on voideltu, sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi, eikä kaikkein pyhimmin e ilmoituksen ja käskyn kautta, voideltuni välityksellä, jonka olen nimittänyt pitämään maan päällä hallussaan tämän voiman (ja minä olen nimittänyt palvelijani Josephin pitämään hallussaan tätä voimaa viimeisinä aikoina, ja maan päällä on kerrallaan vain yksi sellainen, jolle tämä valtuus ja tämän pappeuden f avaimet on annettu), ole voimassa kuolleista ylösnousemuksessa eivätkä sen jälkeen; sillä kaikki sopimukset, joita ei ole tehty tätä tarkoitusta varten, päättyvät ihmisten kuollessa.
        8 Katso, minun huoneeni on järjestyksen huone, sanoo Herra Jumala, eikä epäjärjestyksen huone.


      • !!!
        Selkeyttä kirjoitti:

        Jätät ottamatta huomioon tosiasian, että moniavioisuus on ollut Herran käsky aikanaan eikä sen noudattamisessa Herran ohjeiden mukaan ole mitään, jolla voisi liata itsensä:

        Oppi ja liitot luku 132 alkaa näin:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta a vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.
        3 a Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.
        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen a liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette b tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton c hylättyään päästä minun kirkkauteeni.
        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada a siunauksen minun käsistäni, pysykööt b laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.
        6 Ja mitä tulee uuteen ja a ikuiseen liittoon, se säädettiin minun b kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.
        7 Ja totisesti minä sanon teille, että tämän lain a ehdot ovat nämä: Eivät mitkään liitot, sopimukset, sitoumukset, velvoitteet, b valat, lupaukset, teot, yhdistämiset, liittämiset tai odotukset, joita ei tehdä ja joihin ei astuta lupauksen Pyhän Hengen kautta ja joita c lupauksen Pyhä Henki ei d sinetöi hänen kauttaan, joka on voideltu, sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi, eikä kaikkein pyhimmin e ilmoituksen ja käskyn kautta, voideltuni välityksellä, jonka olen nimittänyt pitämään maan päällä hallussaan tämän voiman (ja minä olen nimittänyt palvelijani Josephin pitämään hallussaan tätä voimaa viimeisinä aikoina, ja maan päällä on kerrallaan vain yksi sellainen, jolle tämä valtuus ja tämän pappeuden f avaimet on annettu), ole voimassa kuolleista ylösnousemuksessa eivätkä sen jälkeen; sillä kaikki sopimukset, joita ei ole tehty tätä tarkoitusta varten, päättyvät ihmisten kuollessa.
        8 Katso, minun huoneeni on järjestyksen huone, sanoo Herra Jumala, eikä epäjärjestyksen huone.

        Tapani, perustelet Smithin syrjähyppelyjä Smithin omilla kirjoituksilla! Oleko kuullut kehäpäätelmästä?

        Ja moniavioisuus on aina ollut herrojen, ei Herran käsky.


      • Selkeyttä
        !!! kirjoitti:

        Tapani, perustelet Smithin syrjähyppelyjä Smithin omilla kirjoituksilla! Oleko kuullut kehäpäätelmästä?

        Ja moniavioisuus on aina ollut herrojen, ei Herran käsky.

        Tässä on perustelut Raamatusta:
        Oppi ja liitot luku 132 alkaa näin:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta a vaimoa ja sivuvaimoa;

        Oletko kuullut tosiasioiden sivuuttamisesta niiden selkeydestä huolimatta?!


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tässä on perustelut Raamatusta:
        Oppi ja liitot luku 132 alkaa näin:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta a vaimoa ja sivuvaimoa;

        Oletko kuullut tosiasioiden sivuuttamisesta niiden selkeydestä huolimatta?!

        Ethän sinä Raamattua siteeraa vaan Joseph Smithiä. Raamatun aikoina miesten moniavioisuus oli sallittua kaikissa kulttuureissa lähi-idässä. Se oli valmis tapa kun Israelin kansa syntyi eikä heprealainen Raamattu sen paremmin salli kuin kiellä sitä keneltäkään, mutta rajoittaa kuninkailta vaimojen lukumäärää. Heidän haaremiensa elättämien oli ilmeinen rasitus köyhälle Juudalle.
        Tosiasia on, että kaikki israelilaiset joilla oli varaa ja halua, voivat hanki useita vaimoja. Sama lähi-itäinen perinne elää islamissa yhä.

        Smith sekoitti asiat saadakseen itselleen useita vaimoja, kristinusko ja siihen perustunut yhteiskunta eivät sellaista enää sallineet, niinpä Smith tarvitsi "luvan" jonka valheellisesti esittää olleen jo Raamatussakin . Tosiasiat lähi-idästä ja Raamtausta ovat selkeät, Smithin puheet valhetta.


      • Ent. mormoni
        Selkeyttä kirjoitti:

        Jätät ottamatta huomioon tosiasian, että moniavioisuus on ollut Herran käsky aikanaan eikä sen noudattamisessa Herran ohjeiden mukaan ole mitään, jolla voisi liata itsensä:

        Oppi ja liitot luku 132 alkaa näin:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta a vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.
        3 a Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.
        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen a liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette b tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton c hylättyään päästä minun kirkkauteeni.
        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada a siunauksen minun käsistäni, pysykööt b laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.
        6 Ja mitä tulee uuteen ja a ikuiseen liittoon, se säädettiin minun b kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.
        7 Ja totisesti minä sanon teille, että tämän lain a ehdot ovat nämä: Eivät mitkään liitot, sopimukset, sitoumukset, velvoitteet, b valat, lupaukset, teot, yhdistämiset, liittämiset tai odotukset, joita ei tehdä ja joihin ei astuta lupauksen Pyhän Hengen kautta ja joita c lupauksen Pyhä Henki ei d sinetöi hänen kauttaan, joka on voideltu, sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi, eikä kaikkein pyhimmin e ilmoituksen ja käskyn kautta, voideltuni välityksellä, jonka olen nimittänyt pitämään maan päällä hallussaan tämän voiman (ja minä olen nimittänyt palvelijani Josephin pitämään hallussaan tätä voimaa viimeisinä aikoina, ja maan päällä on kerrallaan vain yksi sellainen, jolle tämä valtuus ja tämän pappeuden f avaimet on annettu), ole voimassa kuolleista ylösnousemuksessa eivätkä sen jälkeen; sillä kaikki sopimukset, joita ei ole tehty tätä tarkoitusta varten, päättyvät ihmisten kuollessa.
        8 Katso, minun huoneeni on järjestyksen huone, sanoo Herra Jumala, eikä epäjärjestyksen huone.

        Moniavioisuus ei ole koskaan ollut Jumalan käsky.

        Jotkut lajit ovat yksiavioisia, jotkut moniavioisia. Jotkut eläinnaaraat parittelevat useiden urosten kanssa varmistaakseen hedelmöittymsiensä. Joillakin urospuolisilla eläimillä on pyrkimys pariutua mahdollisimman monien naaraiden kanssa. Karhu-uroksella on taipumus tappaa naaraskarhun pentu, jotta naaraskarhu tulisi nopeammin kiimaan ja uros saisi omat geeninsä leviämään mahdollisimman paljon.

        Ihminen kuitenkin on vähintään "järjestä osallinen eläin", kuten jo Aristoteles totesi. Ihmislajin jälkeläisten kannalta on edullisinta, että ihmisuros sitoutuu vain yhteen naaraaseen ainakin niin pitkäksi aikaa, kun heidän yhteiset jälkeläisensä tarvitsevat molempia vanhempiaan.

        Kun tuo aika on ohi, on niin miehen kuin naisenkin edellytykset uudelle lisääntymiskierrokselle vähäiset. Tästä voimme pelkästään biologisten tosiasioiden perusteella päätellä, että ihminen on "tarkoitettu" yksiavioiseksi lajiksi. Se tkaa parhaan "poikastuotannon".

        Se, että joissakin kulttuureissa on naisten lukumäärä muodostunut statussymboliksi on ymmärrettävää, joskin naisten kannalta valitettavaa. Naisten kannalta olisi ollut helpompaa, että miehet olisivat tyytyneet pätemään toisilleen keräämällä sulkia hattuunsa tai simpukoita kaulanauhoihinsa.


      • !!!
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tässä on perustelut Raamatusta:
        Oppi ja liitot luku 132 alkaa näin:
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta a vaimoa ja sivuvaimoa;

        Oletko kuullut tosiasioiden sivuuttamisesta niiden selkeydestä huolimatta?!

        > Oletko kuullut tosiasioiden sivuuttamisesta niiden selkeydestä huolimatta?!

        Tosiasioiden? Tuossahan on Smithin kirjoitusta. Sekoitat jo Smithin kirjoitujkset ja Raamatun. Eikä sekään takaa asiaa millään lailla tosiasiaksi, vaikka se olisi Raamatussa! Onko totta, että Joona oli kolme päivää valaskalan vatsassa?


      • Selkeyttä
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Moniavioisuus ei ole koskaan ollut Jumalan käsky.

        Jotkut lajit ovat yksiavioisia, jotkut moniavioisia. Jotkut eläinnaaraat parittelevat useiden urosten kanssa varmistaakseen hedelmöittymsiensä. Joillakin urospuolisilla eläimillä on pyrkimys pariutua mahdollisimman monien naaraiden kanssa. Karhu-uroksella on taipumus tappaa naaraskarhun pentu, jotta naaraskarhu tulisi nopeammin kiimaan ja uros saisi omat geeninsä leviämään mahdollisimman paljon.

        Ihminen kuitenkin on vähintään "järjestä osallinen eläin", kuten jo Aristoteles totesi. Ihmislajin jälkeläisten kannalta on edullisinta, että ihmisuros sitoutuu vain yhteen naaraaseen ainakin niin pitkäksi aikaa, kun heidän yhteiset jälkeläisensä tarvitsevat molempia vanhempiaan.

        Kun tuo aika on ohi, on niin miehen kuin naisenkin edellytykset uudelle lisääntymiskierrokselle vähäiset. Tästä voimme pelkästään biologisten tosiasioiden perusteella päätellä, että ihminen on "tarkoitettu" yksiavioiseksi lajiksi. Se tkaa parhaan "poikastuotannon".

        Se, että joissakin kulttuureissa on naisten lukumäärä muodostunut statussymboliksi on ymmärrettävää, joskin naisten kannalta valitettavaa. Naisten kannalta olisi ollut helpompaa, että miehet olisivat tyytyneet pätemään toisilleen keräämällä sulkia hattuunsa tai simpukoita kaulanauhoihinsa.

        Tosiasiana pysyy, että VT:n aikana monet patriarkat olivat moniavioisia. Heidät Jumala hyväksyi. He eivät missään toimineet vastoin Jumalan käskyjä. Meistä sellainen tuntuu tietenkin oudolta, mutta kun asiaa ajattelee, niin huomaa sen jopa loogiseksi välttämättömyydeksi. Perhesuhteet säilyvät tietyin ehdoin tuonpuoleisessa. Jos ei niin olisi, oikeudenmukaisuus ei toteutuisi.


      • Selkeyttä
        !!! kirjoitti:

        > Oletko kuullut tosiasioiden sivuuttamisesta niiden selkeydestä huolimatta?!

        Tosiasioiden? Tuossahan on Smithin kirjoitusta. Sekoitat jo Smithin kirjoitujkset ja Raamatun. Eikä sekään takaa asiaa millään lailla tosiasiaksi, vaikka se olisi Raamatussa! Onko totta, että Joona oli kolme päivää valaskalan vatsassa?

        Joseph Smithin kysymys johtui Raamatussa kerrotuista moniavioisista liitoista, joita oli vanhurskailla henkilöillä. Kysymys on siis Raamatussa kerrotuista Herran hyväksymistä liitoista eikä Smithin keksimysta tapauksista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe