Mistä Roaccutania?

vähänepätoivoinen

Nyt olisi hakusessa ihotautilääkäri pääkaupunkiseudulta (Espoo/Helsinki) joka a) ottaa 20v tytön puheet tosissaan ja b) MÄÄRÄÄ ROACCUTANIA.

Minulla on ollut 14/15 vuotiaasta asti iho-ongelmia. Aluksi määrättiin erilaisia täsmähoitoaineita, sitten söin antibiootteja, sekä tetralysal että oricyclin, molemmat auttoivat sen hetken kun niitä söin mutta finnit palasivat takaisin heti lopettamisen jälkeen. Sitten määrättiin e-pillereitä, Diane Novaa yms, ei auttanut ollenkaan. Kaiken maailman täsmähoidot on nähty ja kokeilty, Dalacin, Differin, Avitcid, Skinoren, Epiduo - samaa mönjää kaikki, eivät tehoa mun finneihin. Kaikki kotikonstit ja ruokavalion muuttamiset on kokeiltu. Ei auta.

Kaksi vuotta sitten oli niin järkyttävä akne että vihdoin suostui lääkäri määräämään Roaccutania ja sehän poisti sitten finnien lisäksi vaikka kuinka monta muuta ongelmaa ja paransi huomattavasti elämänlaatua! Iho oli niin täydellinen että näytti melkeen photoshopatulta ja pysyi yhtä täydellisenä vähän yli vuoden kuurin loppumisen jälkeen. Nyt kuitenkin viimeisten kuukausien aikana akne on pikkuhiljaa tullut takaisin, ei yhtä ärhäkkänä mutta aknea tämä kumminkin on ja iho näyttää päivä päivältä huonommalta. Aluksi syytin kesää ja hikisyyttä mutta ei, tämä on se mun akne joka nyt taas tekee comebackia.

Tänään kävin sitten ihotautilääkärillä kertomassa tarinani ja ilmoitin, että Roaccutanista söisin mielelläni toisen kuurin koska EN HALUA ETTÄ IHO MENEE TAAS NIIN HIRVEÄÄN KUNTOON ETTEI KEHTAA POISTUA KOTOOTA. Sivuvaikutuksiakaan ei mulle tästä lääkkeestä tullut; ei vaikuttanut maksa-arvoihin tai veren rasva-arvoihin millään lailla, ei kuivunut iho/huulet/silmät/kädet ollenkaan, ei kirjaimellisesti tullut MITÄÄN haittavaikutuksia. Ehkäisy on kunnossa ja alkoholia en ole juonut moneen vuoteen tippaakaan. Roa on ainoa asia joka tähän auttoi ja toistan: EI TUONUT MULLE HAITTAVAIKUTUKSIA.

Haluaisin niin toimia ajoissa ja nujeltaa tämän aknen ENNEN kuin se taas menee siihen pisteeseen, että vastaantulijat kauhistelee. Mitä teki yksityinen ihotautilääkäri jolla kävin? Nauroi päin naamaa eikä suostunut määrään Roaccutania koska on kuulemma liian vahva lääke. Noita iänikuisia Differinejä ja Epiduoja ehdotti ja sanoi että noh, jos tulee paha akne niin voi voi, tule sitten takasin ja katsotaan.

Itkuhan siinä tuli.

Tiedän tasan tarkkaan miten vahva Roa on. Tiedän myös ettei ihoni ole VIELÄ pahan näköinen, mutta niin kuin sanoin: en halua päästää sitä siihen kuntoon mutta ilman tota Roaa se menee siihen kuntoon. Ja en pysty enää elämään sellaisen ihon kanssa. Kerran olen nuori enkä halua näitä vuosia tuhlata ihosta murehtimiseen ja itkemiseen.

Eli nyt on hakusessa pääkaupunkiseudulta ihotautilääkäri joka ottaa tosissaan nuoren tytön ongelman,kuuntelee ja jopa uskoo kun potilas sanoo etteivät nuo mömmöt ja geelit yksinkertaisesti auta. Lääkäri joka määrää apua ongelmaani vaikkei naamani vielä näytä järkyttävältä!!

Auttakaa :(

5

1927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaara vaanii

      On asiatonta, jos lääkäri on sinulle tuolla tavalla nauranut, mutta siitä olen melko varam, että et tiedä mitä vaaroja isotetinoniin (eli Roaccutaneen) liittyy. Olethan tutustunut ilmiöön nimeltä PFS (Post Finasteride Syndrome)? Voit saada vastaavan syndrooman isotretinoinista. Tietenkin aikaisempi käyttö, josta et ole ilmeisesti ongelmia saanut antaa ehkä mahdollisuuksia, että et saa jatkossakaan. Tietenkin saat itse päättää mitä otat, mutta riskit ovat valtavat. Paljon suuremmat kuin varmasti ymmärrät. En tosin tiedä millainen riski on naisilla. Olisiko pienempi? Miehille isotretinoini voi olla elämän tuhoava ratkaisu. No, toivottavasti menee kaikki sinulla jatkossakin hyvin. Oletko kokeillut käydä useammalla ihotautilääkärillä? heillä voisi olla jotain muitankin vaihtoehtoja kuin pillerit tai isotretinoini.

    • toinen 20-v acne

      Ympyrätalon Mehiläisessä vastaaottaa Leila Jeskanen, joka on ihotautilääkärinä myös iho- ja allergiasairaala. Häneltä sain ko lääkkeen ja apua samaan vaivaan kuin sinulla

      • vähänepätoivoinen

        Kiitos vastauksesta!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe