Thyroksiisin annostus

Pekka K

Moi!

Millainen Thyroksiini-annostus olisi mielestänne oikea, kun minulla on mitattu tuo T4 arvo normaalin rajoissa (14-18) ja TSH vaihdellen välillä 5.0 - 8.3? Oireena on lähinnä krooninen väsymys. Olen keski-ikäinen mies.

Ongelma on siinä, että minulle tuo Thyroksiini aiheuttaa unen huonontumista, mikä taas osaltaa lisää väsymystä. Tosin lääkärini sanoi, että on luultavasti ohimenevää.

Nyt aloitin ihan minimaalisella 25 µg annoksella ja tarkoitus olisi nostaa sitä pikku hiljaa. En saanut lääkäriltä oikein selkoa että millä tahdilla ja mihin asti, kun tuo annoskoko menee ilmeisesti enemmän oireiden kuin minkään ohjeen mukaan.

Osaako joku kertoa omia annostuksiaan, jos on saman suuntaiset labra-arvot?

56

636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vajaa rouva

      Onko sinulla ollut kauankin tuollaiset arvot, mitä kirjoitit? Ja vasta nyt sati lääkityksen? Ei sitten, ihmekään, että olet ollut kroonisesti väsynyt. Sinulla on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta jo pitkään.

      Nyt sinulla on minimaalinen aloitusannos. Hyvä kyllä aina aloittaa pienellä annoksella, niin näkee, miten siihen reagoi. Tuolla annoksella ei kutienkaan ole tarkoitus olla kuin viikko-kaksi. sitten pitää nostaa 50 µg annokseen. Sitä pidät sitten noin 6 viikkoa ja sitten verikokeet. Jatkoannos määräytyy verikokeen perusteella. Oikeastaan kukaan ei pärjää 50 mikrollakaan, joten kannattaa varautua nostamaan annosta siitä vielä. Oikean annoksen löytyminen voi viedä vuodenkin.

      • Pekka K

        Arvoja on mitattu vasta 1,5 vuotta, mutta tämä väsymys on paljon vanhempaa perua, ehkä 10v pituinen. Kukaan ei vaan osannut epäillä kilpirauhasta, ennen kuin edellinen lääkärini mittautti ne ihan varmuuden vuoksi. Toisaalta vielä ei ole mitenkään selvää, onko tuo kilpirauhasen vajaatoiminta se syyllinen. oireet kun ovat siinä kovin yksilölliset ja moninaiset.

        Mä en oikein jaksa rampata tämän asian takia lääkärissä, kun ei ne ota sitä vakavasti. Teen mieluummin niin, että kokeilen tuon annostuksen itse. Jos auttaa oireisiin, niin pysyn siinä (ja ilmoitan asian lääkärille) ja mittautan sitten nuo arvot uudelleen. Eipä niillä kuitenkaan ole isoa väliä, kun oireet ratkaisevat.

        Lähinnä nyt se kiinnostaa, että millaisilla annoksilla muut tulevat toimeen, onko se tuo 50 µg vai 500 µg. Siitä olen tietoinen, että yliannostus aiheuttaa sydämen tykytystä, joten siinä menee turvallinen maksimiraja.


    • jatkona

      Vain jatkona "Vajaan rouvan" vastaukselle:
      Seuraa mahdollisen noston jälkeen vointiasi, ettei mene liikatoiminnan puolelle. Sinulla T4V on keskimmäisessä ja ylimmässä kolmanneksessa viitearvoista riippuen.

      TSH ei ole oireiden mittari, vaan T4V ja vasta-aineet kertovat totuuden. Monien kertoman mukaan stressi nostaa TSH:ta, vaikka se on aivolisäkehormoni.

      • Pekka K

        "TSH ei ole oireiden mittari, vaan T4V ja vasta-aineet kertovat totuuden. Monien kertoman mukaan stressi nostaa TSH:ta, vaikka se on aivolisäkehormoni. "

        Mä olen jäänyt siihen käsitykseen, että mikään noista arvoista ei ole oikein oireiden mittari, vaan oireet voivat vaihdella suurestikin, vaikka arvot olisivat samat. Siinä kai se tämän taudin vaikeus.


    • minävaan

      Hei Pekka, mulla oli kanssa isoin oire aivan posketon väsymys. Mulla oli TSH ja T4V molemmat melkein 11. Söin kaksi viikkoa 25mikrogramman pilleriä yhden joka päivä. En huomannut muutosta parempaan. kolmas viikko meni 2 pilleriä ja sitä olisi pitänyt jatkaa vielä viikko mutta yksityinen lekuri nosti sen kolmeen eli yht 75mg nyt ja sitä syön 6 viikkoa ja sitten on verikokeet ja annoksen nosto. Tämä kolme pilleriä per päivä on vieny väsymystä pois ihan selvästi ja nostotahti on ollut hyvä koska ei ole ollut mitään reagointia.

      • 12+1

        Et kai sä syö 75 milligrammaa thyroxinia?


      • minävaan
        12+1 kirjoitti:

        Et kai sä syö 75 milligrammaa thyroxinia?

        kirjoitusvirhe siinä, 75mikroa.


      • Pekka K

        Kiitos tiedoista. Aloin itsekin tänään syömää kahta pilleriä ja kokeilen sillä jonkin aikaa, sitten kolmella jne. kunnes jotain tapahtuu. :)

        Tuota labrakoetta en pidä kovin tärkeänä, koska ei se loppujen lopuksi kerro mitään olennaisempaa kuin oireet. Mutta toki niitä on hyvä silloin tällöin seurata, niin saa jonkin viitearvon, mikä itselle on hyvä taso.


    • Vajaa rouva

      Pekka K, olet oikeassa, kilpirauhaslabrat eivät mikään näytä varmaa tietoa. Oireet ovat tärkeitä. Sinulla on vajaatoiminta minun mielestäni täysin selvästi, sekä oireitten että arvojen perusteella.

      Hesarissa tänään hyvä artikkeli aiheesta, Välimäki kertoo: http://www.hs.fi/kotimaa/Kilpirauhassairaus ei aina näy kokeissa/a1409453641702

    • Pekka K

      Onko joku huomannut, että thyroksiini aiheuttaisi hieman maanista olotilaa? Nyt vajaan viikon syötyäni 50 ug on olo aika ajoin melko malttamaton. Toki olen juonut paljon kahvia, mikä varmaan sekin vaikuttaa.

      • kokemuksesta sanon

        Kahvin juontia on syytä vähentää, korkeintaan 2 mukillista /pv.-Lisäravinteita kannattais alottaa syämään. Kipinkapin luontaistuotekauppaanja osta seleeni 200 mikroa (1/pv) D vitamiini öljykapseli 100 mikroa (1/pv) ja vahva B vitamiini esim. B complex 50 (1/pv) C 500 vitamiini ja jodi 150 mikroa nuo auttavat siihen että tyroxin lähtee toimimaan elimistössä .


    • Vajaa rouva

      No ei pitäisi maanista olla :) Mikä annos sinulla nyt on? Ei kannata nostaa liian nopeasti.

      • Pekka K

        Ei ole kuin tuo 50 ug ja siihen päälle noin 4 kp kahvia aamupäivisin. Olo on välillä hieman tärisevä ja ikään kuin jotain on tehtävä koko ajan. Paikoillaan ei osaa olla.

        Pitäisköhän syödä kuukausi tuota 25 ug ja nostaa vasta sitten? Nyt söin vain 2vk.


      • ....................
        Pekka K kirjoitti:

        Ei ole kuin tuo 50 ug ja siihen päälle noin 4 kp kahvia aamupäivisin. Olo on välillä hieman tärisevä ja ikään kuin jotain on tehtävä koko ajan. Paikoillaan ei osaa olla.

        Pitäisköhän syödä kuukausi tuota 25 ug ja nostaa vasta sitten? Nyt söin vain 2vk.

        Tai sitten kokeilla nostaa 12,5 mikrolla eli puolikkaalla, jos sulla on 25 µg:n tabletit


      • vanha vajis
        Pekka K kirjoitti:

        Ei ole kuin tuo 50 ug ja siihen päälle noin 4 kp kahvia aamupäivisin. Olo on välillä hieman tärisevä ja ikään kuin jotain on tehtävä koko ajan. Paikoillaan ei osaa olla.

        Pitäisköhän syödä kuukausi tuota 25 ug ja nostaa vasta sitten? Nyt söin vain 2vk.

        Noi tärinät johtuu kahvista eikä Thyroxinista. 4 kupillista aamun/aamupäivän aikana on yksinkertaisesti liikaa. On yksilöllistä, miten herkästi elimistö reagoi kofeiiniin.

        Thyroxinin pakkausselosteen mukaan yleinen aloitusannos on 50ug ja ylläpitotaso 1,0-1,5mg. Joku tarvitsee jopa 3mg.

        Vaikka oireet ja niiden poistuminen ovat tärkeitä Thyroxin-annostuksen määrittelyssä, lääkärit perustavat reseptinsä lähinnä labra-arvoihin. Ilman niitä ei reseptiä uusita. Kontrolleihin mennessä on hyvä kirjata ylös oireet, jotta ne vastaanotolla muistaa. Vajaalla ollessa muistikin pätkii.


      • Pekka K kirjoitti:

        Ei ole kuin tuo 50 ug ja siihen päälle noin 4 kp kahvia aamupäivisin. Olo on välillä hieman tärisevä ja ikään kuin jotain on tehtävä koko ajan. Paikoillaan ei osaa olla.

        Pitäisköhän syödä kuukausi tuota 25 ug ja nostaa vasta sitten? Nyt söin vain 2vk.

        Pekka K. Mistä sinä oikein haet tietosi?? Suomi 24-palstalla vai? Haluatko todellakin kroonisen eteisvärinän ja tärinän???T4v on se vaikuttava hormoni ja jos se on 18 ja vetelet siihen 50 ug tyroksiinia päälle, varaudu tärisemään ja kunnolla. Miten olisi se laboratorio ja lääkäri ja oikea hoitaja. Olet minusta väsynyt aivan jostain muusta syystä kuin siitä, että T4v on 18, joka on hormonin norm. ylärajalla. T4v on se hormoni, joka vaikuttaa siihen väsymiseen tai virkeyteen. Tsh on kilpirauhasta komentava hormoni.
        Itse olisin kyllä mitannut TPO-va ja seurannut tilannetta. Saat eteisvärinän tuota menoa.


      • Hyvät neuvot tarpeen
        boxi kirjoitti:

        Pekka K. Mistä sinä oikein haet tietosi?? Suomi 24-palstalla vai? Haluatko todellakin kroonisen eteisvärinän ja tärinän???T4v on se vaikuttava hormoni ja jos se on 18 ja vetelet siihen 50 ug tyroksiinia päälle, varaudu tärisemään ja kunnolla. Miten olisi se laboratorio ja lääkäri ja oikea hoitaja. Olet minusta väsynyt aivan jostain muusta syystä kuin siitä, että T4v on 18, joka on hormonin norm. ylärajalla. T4v on se hormoni, joka vaikuttaa siihen väsymiseen tai virkeyteen. Tsh on kilpirauhasta komentava hormoni.
        Itse olisin kyllä mitannut TPO-va ja seurannut tilannetta. Saat eteisvärinän tuota menoa.

        Hei, no mitäs sanotte arvoista TSH 1,5-2,5 ja T4V 11-13. Nuo arvot ollut viimeiset 2 vuotta ja silloin 2 vuotta sitten todettiin autoimmuunityreoidiitti. Viimeiset 2 vuotta väsymystä, mutta lääkäri meinas, että ei johdu kilpirauhasesta. Osaisiko joku sanoa, että kannattaisiko noilla arvoilla yrittää vaatia koelääkitystä?

        Kiitos jo etukäteen!


      • Hyvät neuvot tarpeen kirjoitti:

        Hei, no mitäs sanotte arvoista TSH 1,5-2,5 ja T4V 11-13. Nuo arvot ollut viimeiset 2 vuotta ja silloin 2 vuotta sitten todettiin autoimmuunityreoidiitti. Viimeiset 2 vuotta väsymystä, mutta lääkäri meinas, että ei johdu kilpirauhasesta. Osaisiko joku sanoa, että kannattaisiko noilla arvoilla yrittää vaatia koelääkitystä?

        Kiitos jo etukäteen!

        Tod. näk ei johdu kilpirauhasesta se väsymys. Arvoja kannattaa seurata. Itse en söisi hormonia noiden arvojen päälle.


      • Hyvät neuvot tarpeen
        boxi kirjoitti:

        Tod. näk ei johdu kilpirauhasesta se väsymys. Arvoja kannattaa seurata. Itse en söisi hormonia noiden arvojen päälle.

        Kiitos vastauksesta.
        Neurologia myöten tutkittu ja mitään ei tunnu löytyvän. Masennuslääkkeetki annettiin puol vuotta sitte, mut ei oo auttanu.

        Alan olla niin loppu tän kans, että ottaisin mielelläni kokeeksi ihan mitä vaan.

        Väsymys on suurin oire ja muita oireita kyl löytyy pitkä litania.


      • Tönkkö
        Hyvät neuvot tarpeen kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Neurologia myöten tutkittu ja mitään ei tunnu löytyvän. Masennuslääkkeetki annettiin puol vuotta sitte, mut ei oo auttanu.

        Alan olla niin loppu tän kans, että ottaisin mielelläni kokeeksi ihan mitä vaan.

        Väsymys on suurin oire ja muita oireita kyl löytyy pitkä litania.

        Minulla on samansuuntaiset arvot ja autoimmuunityreoidiitti . Sain koelääkityksen, mutta aloitusannos 0,5 oli liian suuri. Meni ylitoiminnan puolelle. T4v nousi kyllä arvoon 15 ja tsh laski, mutta kroppa ei oikein tykännyt. Puolitin annoksen ja tilanne tasaantui. T4v on nyt 13. Nyt yritän nostoa 0,25 ==> 0,375. Katsotaan mitä tapahtuu. Eli kannattaa aloittaa varovasti,koska arvot ovat vielä suht viitteissä. Ja olemme erilaisia, minä joudun näköjään etenemään hitaasti.

        Olen vaihdevuosi-iässä ja tyroksiini näyttää lisäävän estrogeenin tarvetta eli jouduin nostamaan sen annostusta tässä samalla. Ja estrogeeni taas lisää tyroksiinin tarvetta...

        Kyllä tämä pienikin tyroksiinilääkitys on mielestäni vaikuttanut positiivisesti. Toki väsymykseen vaikuttaa moni muukin asia. Syön myös lisäravinteita,seleeniä , sinkkiä c-vitamiini, d-vitamiini magnesiumia omegaa. Itselläni epämiellyttävin oire on ollut lihasten huono palautuminen fyysisen rasituksen jälkeen. Ei oikein pysty liikkumaan, kun on monta päivää liikunnan jälkeen aivan voimattomat ja heikot lihakset


    • Kyllikki-täti

      boxi; mistä sinä olet hakenut tietosi?, koska T3 on elimistössä toimiva aktiivinen hormoni ja T4 on varastohormoni, eihän se muuten olisi inaktiivinen eli T4 muuntuu elimistössä T3-hormoniksi ;).

      • Kyllikki
        Kun ei saa unta, voi vaikka kirjoittaa.
        T4V on vapaa toimiva hormoni. Tämä on se hormoni,jonka myötä on joko väsynyt tai ei. Sitä on kilpirauhasessa myös varastoituneena follikkeleihin. Tämä on se päähormoni , tietysti!
        T3V on toinen päähormoni, jonka pitoisuus mitataan. Tämä vaikuttaa myös väsymykseen. Endokrinologeille usein riittää T4V ja tsh


      • boxi kirjoitti:

        Kyllikki
        Kun ei saa unta, voi vaikka kirjoittaa.
        T4V on vapaa toimiva hormoni. Tämä on se hormoni,jonka myötä on joko väsynyt tai ei. Sitä on kilpirauhasessa myös varastoituneena follikkeleihin. Tämä on se päähormoni , tietysti!
        T3V on toinen päähormoni, jonka pitoisuus mitataan. Tämä vaikuttaa myös väsymykseen. Endokrinologeille usein riittää T4V ja tsh

        Lääkiksestä lähinnä on tiedot.


      • boxi kirjoitti:

        Lääkiksestä lähinnä on tiedot.

        T4V:n pitoisuus on väsymyksen kannalta tärkein lab. koe.


      • boxi kirjoitti:

        T4V:n pitoisuus on väsymyksen kannalta tärkein lab. koe.

        Lähes kaikki kilpirauhashoidot hoidetaan onnistuneesti tsh T4V labroilla


      • boxi kirjoitti:

        Lähes kaikki kilpirauhashoidot hoidetaan onnistuneesti tsh T4V labroilla

        5.9. tärisevä Pekka lopetti tällä klinikalla käynnit. Ei ihme.


    • boxi hiljaa!

      Eikö Diabetespalstalla valelääkäriksi paljastettu boxi-Tiina voisi häipyä täältä.

    • TSH_vaihtelu

      TSH:lla on kuulemma selvä vuorokausivaihtelu.
      Alimmasta vrk-arvosta nousee noin puolitoistakertaiseksi.
      Rajatapauksien tulkinnassa tämäkin kai syytä ottaa huomioon?

    • Hyvät neuvot tarpeen

      Boxi: tai joku muukin, joka osaisi antaa vinkkiä!

      Jos TSH ei ole vielä noussut, olisiko kuitenkin T4V:n puolesta mahdollista, että jotain oireita tulee. Minusta T4V:n arvo 11-13 on matala. Ja onhan mulla todettu myös tuo autoimmuunitulehdus.

      • Hyvät neuvot tarpeen:
        TSH on kovin rauhallinen,joka viittaisi siihen, että elimistö ei kaipaa sitä tyroksiinia lisää. T4V:n arvo 11 on matalahko ja 13 ei niinkään. Vähän meneen kofeiinin syöttämiseksi se kilpirauhashormonin syöttäminen. Jos omalla vastuulla koettaisi 25ug päivässä, ei ehkä olisi mahdoton idea, mutta ei kyllä ehkä auta ollenkaan. Olen koettanut tämän tyyppisissä tilanteissa joskus ja jos ongelma ei ole kilpparissa, se ei sitten ole.
        Ovatko tpo- va koholla? Ovatko olleet vai ovatko vieläkin? Millainen kortisolin pitoisuus sinulla on? Oletko ollut kliinisessä rasituskokeessa? Millaiset maksa-arvot ja sokeriarvot sinulla ovat? Kolesteroliarvot? Hemoglobiini, tulehdusarvot?
        Jos kerrot vähän näitä, katsellaan vielä tilannetta.
        terv boxi, sis el


      • Hyvät neuvot tarpeen
        boxi kirjoitti:

        Hyvät neuvot tarpeen:
        TSH on kovin rauhallinen,joka viittaisi siihen, että elimistö ei kaipaa sitä tyroksiinia lisää. T4V:n arvo 11 on matalahko ja 13 ei niinkään. Vähän meneen kofeiinin syöttämiseksi se kilpirauhashormonin syöttäminen. Jos omalla vastuulla koettaisi 25ug päivässä, ei ehkä olisi mahdoton idea, mutta ei kyllä ehkä auta ollenkaan. Olen koettanut tämän tyyppisissä tilanteissa joskus ja jos ongelma ei ole kilpparissa, se ei sitten ole.
        Ovatko tpo- va koholla? Ovatko olleet vai ovatko vieläkin? Millainen kortisolin pitoisuus sinulla on? Oletko ollut kliinisessä rasituskokeessa? Millaiset maksa-arvot ja sokeriarvot sinulla ovat? Kolesteroliarvot? Hemoglobiini, tulehdusarvot?
        Jos kerrot vähän näitä, katsellaan vielä tilannetta.
        terv boxi, sis el

        Hei,
        Ihan huippua, että sä "boxi" oot olemassa täällä palstalla.

        Joo vasta-aineet TPO sekä se toinen Tyreglobuliinin vasta-aine ovat molemmat koholla. Ja ovat olleet koko tämän pari vuotta. TPO on kylläkin laskenut jonkun verran. Endo antoi diagnoosin autoimmuunityreoidiitista. Kortisoli on myös mitattu ja se oli 510 (viiteväli 138-690). Mikä ton kolesterolin lyhenne on? Siitä ei ole ollut puhetta koskaan. Hemoglobiini on koko ikäni ollut alakantissa, vaikkakin syön monipuolisesti. Silloin pari vuotta sitten huomattiin, että rautavarastot oli liian matalat ja söin rautaa siihen ja kardiologi luuli, että se oli väsymyksen syy, mutta eipä tuntunu olevan. Kardiologi teki myös rasituskokeen ja sydän ultrattiin myös, mutta mitään ei muuta kuin rautavarastojen alhaisuus löydettiin hänen vastaanotolla. Sittemmin arvoja on mitattu ja ne ovat olleet kunnossa, liekkö johtuen siitä, että olen rautaa syönyt vähän väliä kuureittain. Tulehdusarvot on ollut välillä hiukan koholla, mutta kuulema näihin autoimmuunitauteihin voi liittyä. Sokeriarvot on kunnossa.

        Yksi asia muuten, en tiedä onko tämä jo ihan höpölöpöä, mutta jostakin luin, että ruumiinlämpö tulisi olla n. 36,6 ja jos alle 36 selvä merkki, että elimistö tarvitsee tyroksiinia. Itse olen tuota ihmetellyt, kun mulla aamuisin normilämpö aina alle 36.


      • Hyvät neuvot tarpeen kirjoitti:

        Hei,
        Ihan huippua, että sä "boxi" oot olemassa täällä palstalla.

        Joo vasta-aineet TPO sekä se toinen Tyreglobuliinin vasta-aine ovat molemmat koholla. Ja ovat olleet koko tämän pari vuotta. TPO on kylläkin laskenut jonkun verran. Endo antoi diagnoosin autoimmuunityreoidiitista. Kortisoli on myös mitattu ja se oli 510 (viiteväli 138-690). Mikä ton kolesterolin lyhenne on? Siitä ei ole ollut puhetta koskaan. Hemoglobiini on koko ikäni ollut alakantissa, vaikkakin syön monipuolisesti. Silloin pari vuotta sitten huomattiin, että rautavarastot oli liian matalat ja söin rautaa siihen ja kardiologi luuli, että se oli väsymyksen syy, mutta eipä tuntunu olevan. Kardiologi teki myös rasituskokeen ja sydän ultrattiin myös, mutta mitään ei muuta kuin rautavarastojen alhaisuus löydettiin hänen vastaanotolla. Sittemmin arvoja on mitattu ja ne ovat olleet kunnossa, liekkö johtuen siitä, että olen rautaa syönyt vähän väliä kuureittain. Tulehdusarvot on ollut välillä hiukan koholla, mutta kuulema näihin autoimmuunitauteihin voi liittyä. Sokeriarvot on kunnossa.

        Yksi asia muuten, en tiedä onko tämä jo ihan höpölöpöä, mutta jostakin luin, että ruumiinlämpö tulisi olla n. 36,6 ja jos alle 36 selvä merkki, että elimistö tarvitsee tyroksiinia. Itse olen tuota ihmetellyt, kun mulla aamuisin normilämpö aina alle 36.

        Katso hemoglobiini ja ns. MCV. Onko Mcv sinulla matala ( tiedän norm. arvot, ei tarvi laittaa)?
        Kolesteroli on P-Kol tai S-Kol. Katso ne triglyt, jos ne on kolesterolin yhteydessä mitattu.
        Palataan. Nyt lähden. Palaan joskus myöh. huomenna.


    • pikspoks

      Kyllä on boxilla vähän asiakkaita kun joutaa täälä vastailemaan työaikana. Mistähän johtuu?

      • Opetan(luennoin tänään), opiskelijat käyvät tauolla syömässä ja minä kämpässä kahvilla. Pe poissa sairaalasta. Ensi viikolla osasto. En kai niin tyhmä olisi, että potilaiden aikaan täällä olisin. Kyllä sen voi tarkistaa, missä pitäisi milloinkin olla. kahvilla, kun kirjoitan.


    • Hyvät neuvot tarpeen

      Boxi: Hemoglobiini on 120 ja MCV 88. Kolesterolia en löydä, joten sitä ilmeisesti ei ole otettu.

      Kiitos taas ja palaamme asiaan.

      • Jos on ruton väsynyt, aletaan hakea kroonista borrelioosia ja tutkitaan imusolmukkeet vatsan alueelta ultraäänellä. Jos olet siis todella todella väsynyt, joku sisätautien klinikka auttanee parhaiten.
        Jos ole harmittavaisen väsynyt, kannattaa katsoa maksakokeet ja sokeri ihan kunnolla sekä testosteronin pitoisuus. Se muuten nousee huimasti, jos on ylipainoinen ja laihduttaa. Yhdellä tuplaantui.
        Tämänsuuntaista!Voimia!


      • boxi kirjoitti:

        Jos on ruton väsynyt, aletaan hakea kroonista borrelioosia ja tutkitaan imusolmukkeet vatsan alueelta ultraäänellä. Jos olet siis todella todella väsynyt, joku sisätautien klinikka auttanee parhaiten.
        Jos ole harmittavaisen väsynyt, kannattaa katsoa maksakokeet ja sokeri ihan kunnolla sekä testosteronin pitoisuus. Se muuten nousee huimasti, jos on ylipainoinen ja laihduttaa. Yhdellä tuplaantui.
        Tämänsuuntaista!Voimia!

        Opiskeluaikana mittasin jatkuvasti aamulämpöä yhden jakson, kun tutkin ovulaatiota ja lämmönnousua. Tällöin yllätyin, miten matala aamulla se lämpö on. Se on todellakin alle 36,6. Jotain 36 se minulla aina oli.
        Jos kovasti haluat koettaa kilpirauhaslääkettä, voit kysellä sitä 25 ug annosta. ÄLÄ nosta sitä, vaikka tällä palstalla kuka mitä sanoisi! Et halua eteisvärinää vielä kaiken väsymyksen päälle,
        Mutta voi olla, että ei muuta mitään.
        Alkon olet kai jo pistänyt pois. Legendaarinen väsyttäjä. Ja nukut tarpeeksi?
        Voimaa taas!


      • Hyvät neuvot tarpeen
        boxi kirjoitti:

        Opiskeluaikana mittasin jatkuvasti aamulämpöä yhden jakson, kun tutkin ovulaatiota ja lämmönnousua. Tällöin yllätyin, miten matala aamulla se lämpö on. Se on todellakin alle 36,6. Jotain 36 se minulla aina oli.
        Jos kovasti haluat koettaa kilpirauhaslääkettä, voit kysellä sitä 25 ug annosta. ÄLÄ nosta sitä, vaikka tällä palstalla kuka mitä sanoisi! Et halua eteisvärinää vielä kaiken väsymyksen päälle,
        Mutta voi olla, että ei muuta mitään.
        Alkon olet kai jo pistänyt pois. Legendaarinen väsyttäjä. Ja nukut tarpeeksi?
        Voimaa taas!

        Kiitos taas "boxi"! Alkoholia käytän keskimäärin 2 kertaa kuukaudessa ja muita päihteitä en käytä laisinkaan ja nukun noin 8 tuntia joka yö ja aamulla olo kuin ei olisi nukkunut lainkaan (kroppa tuntuu raskaalta ja silmät on niin mustat ja turvonneet) :( Että kyllä välillä pistää niin vihaksi tämä olo.


    • boxi-Tiina ulos

      boxi-Tiina: ulos palstalta puoskaroimasta!

      • varokaa boxia

        Hei ihmiset, boxi ei ole lääkäri. Vedättää teitä. Boxi on Tiina Raevaara, biologi ja kirjailija. Ei lääkäri, vaikka haluaisi olla.


      • varokaa boxia kirjoitti:

        Hei ihmiset, boxi ei ole lääkäri. Vedättää teitä. Boxi on Tiina Raevaara, biologi ja kirjailija. Ei lääkäri, vaikka haluaisi olla.

        En ole kunniasanallani Tiina Raevaara, josta en mitään edes tiedä. Biologi en ole, kirjailija en ole. Niin tylsää kuin se onkin, olen se, mitä tässä olen jo vuosia väittänyt olevani. En kuulu skepsikseen.


      • boxi kirjoitti:

        En ole kunniasanallani Tiina Raevaara, josta en mitään edes tiedä. Biologi en ole, kirjailija en ole. Niin tylsää kuin se onkin, olen se, mitä tässä olen jo vuosia väittänyt olevani. En kuulu skepsikseen.

        Taidan olla ainoa palstalla, jolla on ihan TEO:n virallinen oikeus jotain neuvoa ihmiselle terveydestään antaa.


      • Eihän sitä ole!
        boxi kirjoitti:

        Taidan olla ainoa palstalla, jolla on ihan TEO:n virallinen oikeus jotain neuvoa ihmiselle terveydestään antaa.

        Ei ole TEO:a enää.

        Se on juuri se Valvira.


      • Eihän sitä ole! kirjoitti:

        Ei ole TEO:a enää.

        Se on juuri se Valvira.

        Joo, olet oikeassa, mutta sain lääkärin oikeudet TEO:lta vielä ja sis el oikeudet sitten Valviralta, jos ihan tarkkoja ollaan.


    • Herätys

      No eiköhän se ole ihan sama kuka siellä on! Jokaisella on tänne oikeus kirjoittaa omia mielipiteitä, eikös Suomessa vielä sananvapaus kuitenkin oo?!

    • yks esimerkki

      Omasta kokemuksesta kirjoitan, että pieni annos tyroksiinia esim 25mikroa voi viedä oloa aika paljon alkuperäistä huonommaksi. Itsellä lähtökohta oli t4v 10. Kun aloitti 25 mikron annoksella, niin ilmeisesti tsh laski roimasti, eikä oma kilpirauhanen enään tuottanut juurikaan tyroksiinia. Toinen vaihtoehto voisi olla, että kesti elimistöllä aikaa sopeutua uudenlaiseen synteettiseen tyroksiiniin. Paremmin aloin voimaan vasta yli 100 mikrogramman annoksilla, jolloin tsh oli mittausten mukaan jo luokkaa 0,6.

      • Hyvät neuvot tarpeen

        Itse sain juuri uusimmat kilpparitulokset TSH 1,52 ja T4V 14,8. Edelleen vasta-aineet koholla. Nyt mua alko taas pelottaa, että antaakohan endo ens viikolla noilla arvoilla koelääkitystä. "Yks esimerkki" mitkä oli sun lähtöarvot?


      • Hyvät neuvot tarpeen
        Hyvät neuvot tarpeen kirjoitti:

        Itse sain juuri uusimmat kilpparitulokset TSH 1,52 ja T4V 14,8. Edelleen vasta-aineet koholla. Nyt mua alko taas pelottaa, että antaakohan endo ens viikolla noilla arvoilla koelääkitystä. "Yks esimerkki" mitkä oli sun lähtöarvot?

        Viitteet ol tässä labrassa T4V:lle 12-22


      • yks esimerkki
        Hyvät neuvot tarpeen kirjoitti:

        Itse sain juuri uusimmat kilpparitulokset TSH 1,52 ja T4V 14,8. Edelleen vasta-aineet koholla. Nyt mua alko taas pelottaa, että antaakohan endo ens viikolla noilla arvoilla koelääkitystä. "Yks esimerkki" mitkä oli sun lähtöarvot?

        Lähtöarvot mainittu t4v 10 ja tsh 3.5. t3v mitattiin joskus myöhemmin vasta-aineiden kanssa niitä en nyt ulkoa muista, mutta vasta-aineet eivät olleet koholla ja t3v oli just siinä ala rajalla. Nim. Hyvät neuvot tarpeen sinulla tsh ja t4v aivan OK näin "paperilla". Näistä mahdollisista autoimmuuni asioista en juurikaan tiedä.


      • Hyvät neuvot tarpeen kirjoitti:

        Itse sain juuri uusimmat kilpparitulokset TSH 1,52 ja T4V 14,8. Edelleen vasta-aineet koholla. Nyt mua alko taas pelottaa, että antaakohan endo ens viikolla noilla arvoilla koelääkitystä. "Yks esimerkki" mitkä oli sun lähtöarvot?

        Hyvät neuvot tarpeen.
        Ei ole kilpirauhasesta kiinni vointisi millään lailla. Nuo ovat ratkaisevat arvot. Et tule saamaan etkä tarvitsemaan koelääkitystä. Se, että ovat vasta-aineet koholla ei tarkoita mitään siihen hetkeen. Silloin niitä vain seurataan, eivät aiheuta väsymystä ne vasta-aineet. T4V on se, josta väsymys mitataan. Pyydä lähete keskussairaalan poliklinikalle, jos todella olet väsynyt. Täytyy hakea muuta syytä. Tsempillä!


      • boxi kirjoitti:

        Hyvät neuvot tarpeen.
        Ei ole kilpirauhasesta kiinni vointisi millään lailla. Nuo ovat ratkaisevat arvot. Et tule saamaan etkä tarvitsemaan koelääkitystä. Se, että ovat vasta-aineet koholla ei tarkoita mitään siihen hetkeen. Silloin niitä vain seurataan, eivät aiheuta väsymystä ne vasta-aineet. T4V on se, josta väsymys mitataan. Pyydä lähete keskussairaalan poliklinikalle, jos todella olet väsynyt. Täytyy hakea muuta syytä. Tsempillä!

        Vasta-aineet tarkoittavat sitä, että kannattaa seurata, tuleeko joskus hypotyreoosi eli TSH on korkea ja T4V matala. Sitä siinä seurataan. Hyviä arvoja ei tietty hoideta. Nyt arvot ovat todella hyvät.


    • hulluja

      Kuulkaa kyllä täällä voi käydä kyselemässä muilta asioihin mielipidettä yms mutta älkää hyvät ihmiset uskoko tätä paikkaa ja näitä ihmisiä täällä ku jotain raamattua! Tämä on vaan netti jossa pyörii kunnon ihmisten seassa kaikenlaista porukkaa eikä täällä voi mitenkään tietää kuka on kuka. Ite olen kysellyt ja saanut muilta mielipiteitä mutta pitää muistaa että tämä ei ole mikään poliklinikka. perkeles.
      Jos teitä joku huolettaa vaikka tässä kilppariasiassa niin älkää täältä etsikö ongelmaan vastausta vaan käyttäkää päätänne ja hoitakaa asia lääkärissä. Täällä tuhlaatte vaan aikaanne ja saatte päänne pyörälle.

      • Vertaistukea

        Entä jos lääkäri on ihan ulalla?


      • hulluja
        Vertaistukea kirjoitti:

        Entä jos lääkäri on ihan ulalla?

        Jos lääkäri on ulalla niin sitten ei ole hyvä ja uutta hakuun. täällä voi sitte käydä vaikka haukkumas lääkäreitä.... Tärkeintä on että itse on aktiivinen ja etsii OIKEAA tietoa OIKEISTA PAIKOISTA.


    • niinpä40

      Boxinkaan kirjoituksissa ei ole ollut mitään sellaista mitä esimerkiksi minä jo en tietäisi, enkä ole edes lääkäri kuten hän on (?)
      Vinkkinä voisin kertoa, että jos todella olet, niin älä pyöri täällä tekemässä itsestäsi pelleä, kukaan ei tule täällä koskaan uskomaan vaikka kuinka väittäisit olevasi mikä, mutta jos perustat vaikkapa asiallisen virallisen lääkärin blogin tähän asiaan liittyen niin silloin asiat varmasti olisivat toisin.
      Jos olisin sinä, tekisin niin, koska mitä järkeä täällä on pyöriä? Jos ihminen kaipaa jotain järkevämpää ja totuudenmukaisempaa paikkaa mistä etsiä tietoa niin kaikkihan sen tietää ettei oikea osoite ole ainakaan suomi24 keskustelupalsta.
      Onneksi noita järkiblogejakin jokunen sentään löytyy.

    • Hyvät neuvot tarpeen

      "Boxi": Mulle ainakin endokrinologi sanoi, että jo kilpirauhasen autoimmuunityreoidiitti yksinään voi aiheuttaa jos minkälaisia oireita! Jokainen on yksilö ja jollekin se jo aiheuttaa oireita ja toiselle ei.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe