Oman äidin epätasapuolisuus

Myrtynyt

Huoh mitä ihmettä oikein tehdä tai ajatella...??

Meillä isovanhemmat eivät höynähtäneet ensimmäisestä lapsenlapsesta. Siskon lapsi on nyt sitten maailman yhdestoista ihme!

Oma äiti suosii siskoa ja tämän perhettä. Ihan samoin oli lapsena. Vaatimukset oli minua kohtaan paljon kovemmat ja vieläkään en jostain syystä ansaitse samoja asioita kuin sisko. Olin jo kutakuinkin päässyt asian yli vaikka välillä tulee tilanteita joissa harmi kuohahtaa ja yritän unohtaa koko jutun. Mutta asia nousi taas tapetille ja kunnolla siskon saadessa vauvan. Äiti on nyt sitten ostellut kaikenlaista... varsinkin niitä isompia juttuja.

On ihanaa jos isovanhempi auttaa hankinnoissa koska niihin palaa rahaa. Mutta tuntuu kurjalta että oman vauvani saadessani ei ostettu mitään. Ei toisenkaan lapsen kohdalla. Olin silloin onneni kukkuloilla enkä odottanut mitään rahallista tukea, henkistä tukea olisin kaivannut joskus mutta totuin ajatukseen ettei minulla ole sellaista äitiä vieläkään.

Nyt en voi mitään sille että harmittaa ja rankasti kun näkee että kaikenlaista tarjotaan hopeatarjottimella toiselle. En jaksa vastaanottaa äidin kylmää kohtelua yhtään enempää. Jos emme olisi tekemisissä, en tietäisi mistä itse ja omat lapset ovat jäävät jatkuvasti paitsi. Miten päästä irti katkeruudesta ja pahasta mielestä? Ketään vastaavan läpi rämpivää tai rämpinyttä?

66

6172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylläpä kolahti

      Itse olen jättänyt vähemmälle vanhemman lapseni. Tukea ainakin olen vähemmän tarjonnut. Tämä ensimmäinen lapsi on niin osaava ja kaikkivoipa, hyväpalkkainen priimustyyppi, että tunnen itseni jopa heikommaksi. Paha silloin on apuaan tyrkyttää. Kyllä häntä myös kasvatettiin vaativammin kuin nuorempaa.

      Toinen lapsi on jotenkin sählääjä, rahat ei riitä, on paljon pienipalkkaisempi kuin tämä vanhemi ja muutenkin häntä on hänestä riippumattomat olosuhteet kohdelleet karvaammin. Olen antanut hänelle rahallista apua enemmän, että on päässyt eteenpäin.

      Kaikkia lapsenlapsia kyllä olen kohdellut samalla tavalla, lahjat antanut, toki vanhemmille aikanaan pienempiä, koska oma talous oli silloin vaatimattomampi. Hoitanut olen aina kun ovat tarvinneet. Tosin nyt kun itse ei ole enää niin kiireinen, osaa nauttia tämän nuoremman vauvoista ehkä enemmän kuin aikanaan vanhemman.

      Kylmästi en kohtele ketään perheeni jäsentä, mutta en keksi parempaa ratkaisua. Voi olla että vanhemmalle tulee joskus vastoinkäymisiä, varmasti silloin olen hänen tukenaan yhtä lailla. Ja voi olla että nuorempi taas silloin pärjää paremmin omillaan. Olen katsonut, että on oikein toimia tilanteen mukaan, tasa-arvoinen kohtelu ei aina ole paras ratkaisu. Tunnen kyllä vähän syyllisyyttä, taitamattomuutta. En ole ihan varma onko tekemäni ratkaisut oikeat. On myös yksi painolasti. Isä ei halunnut tätä toista lasta ja olen sitten koettanut tälle lapselle korvata itsekkyyttäni haluta toinen lapsi.

      Voisiko kohdallasi olla kyse että äitisi luulee, ettet sinä tarvitse apua. Onko sinulla parempi taloudellinen tilanne kuin nuoremmalla? Onko nuorempi sisaresi jotenkin avuttomampi?

      • MieVain____

        Kuulostat minun vanhemmiltani. En mielelläni pidä heihin yhteyttä. Olen esikoinen. Pitäkööt vanhoina päivinään hauskaa keskenään, siskoni hoitakoot heidän asiansa.


      • Myrtynyt

        "Kylläpä kolahti":lle, voi johtua siitä.

        Olen kyllä ihan ylettömän huono pyytämään apua. Yritän vihjata, mutta en uskalla vaatia. Minusta se on itsekästä ja muutenkin tuntuu että olisin huono äiti tai vastuuton vanhempi jos menisin ruikuttamaan etten jaksa.

        Yhden kerran purskahdin itkuun neuvolassa ja sieltä sain keskusteluapua, mutta äitini on tästä täysin tietämätön. Ehkei tiedä missä mennään. Nyt olen kerännyt itseni aikaa sitten ja sopeutunut tilanteeseen. Osaan olla kiitollinen siitä mitä minulla on. En murehdi sitä mitä muilla mahdollisesti on tai mitä itsellä voisi olla. Joskus tuo epätasapuolisuus vaan saa vieläkin harmistuksen pintaan. En ymmärrä sitä. En ymmärrä vaikka miten yritän.

        Ei sille voi mitään että tuntee itsensä vähemmän rakastetuksi. Itsetuntoon se tietysti vaikuttaa vaikka pidän positiivisen asenteen yllä ja päätän että ainakin itse ja oma perheeni rakastaa minua tällaisenaan, että olen tällaisenaan riittävä. Itse en koskaan voisi omaa lastani yhtä julmalla tavalla rankaista. Ymmärrän silti että jokainen äiti ja vanhempi tekee parhaansa.

        Tietääkö lapsesi muuten siitä että oli itse isän puolesta toivottu ja toinen ei? Jos et halua toisen lapsen itsetuntoa sillä asialla romuttaa, ehkä vanhempi lapsesi on sen verran viisas että ymmärtäisi pitää siitä suunsa kiinni jos hänen kanssaan puhut? Vai onko tässäkin kohtaa valinta, että jos jomman kumman itsetunto on romutettava, niin se on mieluummin vanhemman lapsen suru siitä ettei äiti rakasta, kuin nuoremman lapsen suru siitä ettei isä rakasta?

        Ehkä vanhemman lapsesi oman jaksamisen ja itsearvostuksen kannalta helpottaisi suuresti jos hän ymmärtäisi toimintasi syyt ja taustat.

        Kiitos että kirjoitit siitä täällä. Tuntuu ettei omalla kohdalla syy voi olla se. Vaikka mistä sen voisi varmaksi tietää. Joku yhtä raadollinen ja päivänselvä syy voi taustalla olla, ja se tieto jo helpottaisi sitä, ettei etsi alitajuisesti syytä itsestään.

        Helppoa ei ole elämä. Mutta parhaamme jokainen tehtäköön oman osuutemme suhteen, niin kuin myös oman ja toisten elämän suhteen parhaan kykymme mukaan. Enempäähän ei kukaan voi tehdä. Luulen että syyllisyys ei tässä auta, tieto auttaisi ja sen kanssa ei voi kuin tehdä päätöksiä että mitä kertoo ja mitä ei, voi kun vain itse saisin tietää itseni kohdalla: miksi.


      • asian vierestä
        MieVain____ kirjoitti:

        Kuulostat minun vanhemmiltani. En mielelläni pidä heihin yhteyttä. Olen esikoinen. Pitäkööt vanhoina päivinään hauskaa keskenään, siskoni hoitakoot heidän asiansa.

        Muutin kotoa pois alaikäisenä, erittäin ikävän lapsuuden kokeneena.
        Tulin vanhempieni kotiin käymään esikoiseni, hänen isänsä (=nykyinen mieheni) kanssa.
        "Onpas surkian näkööinen rääpäle", sanoi isäni ensimmäisestä lapsenlapsestaan. Äitini vähän hyssytteli. Juotiin kaffet ja lähdettiin pois.

        Näin se elämä joskus etenee, onneksi mulla on ihanat appivanhemmat,
        omiin vanhempiin en enää paljon pidä yhteyttä.

        Kaikkia ihmisiä ei ehkä ole luotu vanhemmiksi ,miksi pitää tehdä väkisin lapsia? En ymmärrä keinohedelmöityshoitoja, maailma on täynnä ei-toivottuja lapsia.


      • Mielensä pahoittaja
        asian vierestä kirjoitti:

        Muutin kotoa pois alaikäisenä, erittäin ikävän lapsuuden kokeneena.
        Tulin vanhempieni kotiin käymään esikoiseni, hänen isänsä (=nykyinen mieheni) kanssa.
        "Onpas surkian näkööinen rääpäle", sanoi isäni ensimmäisestä lapsenlapsestaan. Äitini vähän hyssytteli. Juotiin kaffet ja lähdettiin pois.

        Näin se elämä joskus etenee, onneksi mulla on ihanat appivanhemmat,
        omiin vanhempiin en enää paljon pidä yhteyttä.

        Kaikkia ihmisiä ei ehkä ole luotu vanhemmiksi ,miksi pitää tehdä väkisin lapsia? En ymmärrä keinohedelmöityshoitoja, maailma on täynnä ei-toivottuja lapsia.

        Pakko kommentoida... Ei toivotut lapset ovat väärissä perheissä tai järjestelmän rattaissa... Suomessa on niin byrokraattinen adoptiojrjestelm, että hoidot on helpompi tapa.... Toiseksi meillä suositaan kaikenlaisia tuki, sijais yms perheitä, joten ei niistä lapsista saa kokonaan omaa....


      • Ihmettelijä

        Minusta kuulostaa oudolta, että äiti uhuu lapsistaan noin. Arvostelevasti, toinen lapsi osaava ja kaikkivoipa, toinen sählääjä. Tästä kirjoituksesta ei kyllä paista mielestäni äidinrakkaus. Kai näissä lasissa nyt jotain hyvää on, eikö heidän hyviä puoliaan voisi tuoda esille. minua aina säälittää tällaisten arvostelevien äitien lapset. Tuntuu, että he eivät ole lapsia halunneetkaan, niitä on vain tullut.


      • mek
        asian vierestä kirjoitti:

        Muutin kotoa pois alaikäisenä, erittäin ikävän lapsuuden kokeneena.
        Tulin vanhempieni kotiin käymään esikoiseni, hänen isänsä (=nykyinen mieheni) kanssa.
        "Onpas surkian näkööinen rääpäle", sanoi isäni ensimmäisestä lapsenlapsestaan. Äitini vähän hyssytteli. Juotiin kaffet ja lähdettiin pois.

        Näin se elämä joskus etenee, onneksi mulla on ihanat appivanhemmat,
        omiin vanhempiin en enää paljon pidä yhteyttä.

        Kaikkia ihmisiä ei ehkä ole luotu vanhemmiksi ,miksi pitää tehdä väkisin lapsia? En ymmärrä keinohedelmöityshoitoja, maailma on täynnä ei-toivottuja lapsia.

        Jos minun lapsesta naiseni isä olis tuollaisen kommentin anatanut niin olisin pistänyt kunnolla turpiin ja oonea vaan. Miksi miehesi ei aikaussut suutaan ja sanonut ihan suoraan että mikä sinä olet lastenlastasi haukkumaan ja samalla mitalla taksiin niin helpottaa.


    • jantsukka

      Sun vanhemmat rakastaa sun siskoasi enemmän kuin sua.
      Siitä se johtuu.

    • mutsi6

      Sisarkateutta, jota potevat ihan kaikki. Itsellä kaksi lasta jotka ovat nyt aikuisia, mutta lapsena olisi pitänyt leikkaa jäätelö kuumalla veitsellä, että olisi mennyt tasan.
      Millintarkan tasan elämä ei koskaan mene.

    • nou panik

      Itellä sama juttu..mä annoin heidän sitten elellä omaa elämääsä ja ite jatkoin omaa ..heitä ja heidän paapomista katsomatta..sillon ei ketuta kun ei näe..kyllä se vielä sielläkin harmeja tulee elämä on sellasta..saavat sittenkin olla keskenään

    • memoks

      Lähinnä ihmetyttää ettei toimeentuleva aikuinen kuten sinä osaa olla iloinen sen sisaresi puolesta, kun kerran "vanhemmat" huolehtivat (kannattaako termiä edes käyttää, kun puhutaan pelkistä aikuisista?) ja nauttivat penskojen seurasta. Taidatte olla ikuisia lapsia koko suku: äitisi ei uskalla lähestyä sinun haaraasi sukupuussa sillä kylmät välit hyytää molempiin suuntiin yhdenvertaisesti, sinä et jaksa tai osaa olla avoin sen enempää siskosi kuin äitiskään kanssa ja selittää mikä on ongelma ilman että kertomus äityy silkaksi valittamiseksi, ja sisko puolestaan nojailee reilusti taaksepäin ja antaa äidin paapoa kun kerran tilaisuus tarjolla on.

      Toivonpa vaan että nämä lapsenne joiden varaan leikkikotejanne rakentelette suuntautuvat ulospäin ja tapaavat paljon uusia ihmisiä, jotta sitten omien ongelmian kohdatessa on muitakin perheitä joiden jäseniltä sopii kysyä neuvoa. Tai että vähintään oppivat turvautumaan ja välittämään toinen toisistaan.

    • mielesäpahoittaja

      Tuota.. mitä jos olisit ylpeä kun pärjäät muutenkin?
      Miksi kärkyt jatkuvasti almuja vanhemmilta, vai vaaditko oikein?
      Mitä jos sun pitäiskin tyytyä siihen mitä jo on?
      Mitä jos antaisit itse vähäosaisimmille jotain? Vai oletko jo kaikesta ylimääräisestä luopunut?
      Asut kai vuokrayksiössä perustoimeentulotuella?
      Sitten ymmärrän että joskus on tiukkaa..

      • Myrtynyt

        Ei nimenomaan en vaadi. En edes pyydä. Mielestäni se on vanhemman asia ratkaista miten lapsiaan huomioi.

        Mutta harmi nousee välillä pintaan. Ja sitten suru ja ihmetys siitä, miksen ole saman hyvän arvoinen?

        En osannut kärkkyä näitä asioita, ja pidin itsestään selvänä että teen ja hankin kaiken itse, pärjään itse, myös lapseni saatuani, näin minut on kasvatettu ja opetettu.

        Siksi onkin vaikea pyytää apua vaikka sitä tarvitsisi, keltään. Joskus on järjettömän vaikea edes luottaa muihin ihmisiin. Siitä on tullut oma kivilastini jonka kanssa teen töitä, jotta opin luottamaan toisiin ihmisiin ja olemaan välittämättä liiaksi mitä mieltä muut minusta ovat ja olenko tarpeeksi hyvä tällaisenaan. Niitä asioita en ole omilta vanhemmiltani oppinut, enkä sitä että hädän tullen on joku jolta pyytää tukea tai joka välittää ja on saatavilla ehdottoman varmasti.

        Tätä lisää se että näkee miten toiselle on suotu asioita joita itselle ei suoda. En nimenomaan tukeudu vanhempiini, pikemminkin toisin päin on ongelman laita.


      • Myrtynyt
        Myrtynyt kirjoitti:

        Ei nimenomaan en vaadi. En edes pyydä. Mielestäni se on vanhemman asia ratkaista miten lapsiaan huomioi.

        Mutta harmi nousee välillä pintaan. Ja sitten suru ja ihmetys siitä, miksen ole saman hyvän arvoinen?

        En osannut kärkkyä näitä asioita, ja pidin itsestään selvänä että teen ja hankin kaiken itse, pärjään itse, myös lapseni saatuani, näin minut on kasvatettu ja opetettu.

        Siksi onkin vaikea pyytää apua vaikka sitä tarvitsisi, keltään. Joskus on järjettömän vaikea edes luottaa muihin ihmisiin. Siitä on tullut oma kivilastini jonka kanssa teen töitä, jotta opin luottamaan toisiin ihmisiin ja olemaan välittämättä liiaksi mitä mieltä muut minusta ovat ja olenko tarpeeksi hyvä tällaisenaan. Niitä asioita en ole omilta vanhemmiltani oppinut, enkä sitä että hädän tullen on joku jolta pyytää tukea tai joka välittää ja on saatavilla ehdottoman varmasti.

        Tätä lisää se että näkee miten toiselle on suotu asioita joita itselle ei suoda. En nimenomaan tukeudu vanhempiini, pikemminkin toisin päin on ongelman laita.

        Olen itse järjestänyt elämäni varsin hyvälle mallille. En asu toimeentulotuella enkä vuokralla. Mutta voin myös hyvällä syyllä olla ylpeä itsestäni - tai voisin olla mutta sekin tuntuu välillä vaikealta - siitä kaikesta mitä olen tyhjästä elämääni rakentanut, itse omin kätösin. Olen itse autellut vanhempiani ja siskoani. En vaadi sen takia vastapalveluksia. Ehkä olisi vain ihanaa tuntea olevansa yhtä arvostettu ja rakastettu kuin hän on äidilleni.


    • elv3

      Jouduin lähtemään s-eläkkeelle kovien selkävaivojen takia. Olin tehnyt ruummiilisesti raskasta työtä yli 30v. Paperit olivat selvät asiaa varten. Äitini kehotti minua hakeutumaan töihin. En järin mielelläni tapaa enää äitiäni.

    • Selaista se vaan on

      Isovanhemmat vain tuntuvat valitsevan omat suosikkinsa ja inhokkinsa. Itse sain kokea jo lapsena, kuinka oma isoäitini hylki minua ja piti sisarestani ja serkuistani huomattavasti enemmän. Hän antoi sisarelleni lahjoja ja kielsi tätä kertomasta minulle. Tiesi varmasti, ettei sellainen salassa pysy.Tottakai alle 10 vuotias lapsi kehuskelee sisarelleen, jos saa isoäidiltä lahjoja.
      Lopetin yhteyden pidon isoäitiini alle 20-vuotiaana, koska hän itse osoitti jatkuvasti, että ei pidä minusta.

      • Niinhän se on...

        Ei inhokkeja ja suosikkeja aina valita. Ne voi tulla itsestään. Kummilapseni on noin 2 vuoden iästä saakka ollut tietyin tavoin ärsyttävä. Vanhemmat, vaikka toinen väittää vähän muuta, ovat olleet vähän lepsuja tiettyjen asioiden suhteen. Olen omin silmin nähnyt ;) Eikä hyvää tarkoittava vinkkien antaminen kasvatustyöhön näy menevän perille. Kummilapsellani on yksi sisarus, joka on parin vuoden iästä saakka ollut toista maata. Minuakin kohtaan. Lapset ja ihmiset muutoinkin vaan on eri luonteisia.


      • KiusaajatSTOP
        Niinhän se on... kirjoitti:

        Ei inhokkeja ja suosikkeja aina valita. Ne voi tulla itsestään. Kummilapseni on noin 2 vuoden iästä saakka ollut tietyin tavoin ärsyttävä. Vanhemmat, vaikka toinen väittää vähän muuta, ovat olleet vähän lepsuja tiettyjen asioiden suhteen. Olen omin silmin nähnyt ;) Eikä hyvää tarkoittava vinkkien antaminen kasvatustyöhön näy menevän perille. Kummilapsellani on yksi sisarus, joka on parin vuoden iästä saakka ollut toista maata. Minuakin kohtaan. Lapset ja ihmiset muutoinkin vaan on eri luonteisia.

        "Ei inhokkeja ja suosikkeja aina valita. Ne voi tulla itsestään."
        Mutta se pitäisi pitää oman pääkoppansa sisällä. Ei sellainen ole lapsen vika. Törkeää kiusata pientä!


    • rankkoja juttuja

      Siis tänne suomi24 ei kannata kirjotella tämmösiä elämää suurempia pohdiskelevia kysymyksiä, koska nämä juntit täällä ei ymmärrä tämmösistä asioista yhtikäs mitään. Ymmärrän aloittajaa täysin miltä tuntuu, kun vanhemmat kohtelee kylmästi ja jättää ostamatta saati tukematta henkisesti se on äärimmäisen rankkaa. Siinä vaiheessa on parempi jatkaa itse omaa elämää ja antaa heidän olla omissa oloissaan niin ei näe kuinka he paapovat toista sisarta pilalle sillä itse en myöskään kestä väärinkohtelua tässä tasa-arvonmaailmassa ja yhteiskunnassa niinkuin sen pitäisi olla. Minä olen perheen ja suvun musta lammas, joka kylmästi jätetty koko suvun asioista ulkopuolelle enkä sen kummemmin kerro syitä ja se on äärimmäisen rankkaa henkisesti toisaalta eipähän tarvii välittää heistä ja olla juoksemassa jokaisessa sukukokouksissa.

    • oman elämän löytänyt

      Täällä on myös yksi sisarussarjan musta lammas ja juttusi kuulosti kovin tutulta. Meillä tämä on myös ollut jo lapsuudessa ja jatkuu nyt myös lastenlasten kohdalla (suosikit on aika selkeät). Joskus on valittava huonoista vaihtoehdoista se vähiten huono. Itse valitsin sen, etten pidä pakollisia enempää yhteyttä äitiini (isä on jo kuollut). En enää jaksanut sitä syyllistämistä, haukkumista, jatkuvaa kritisointia, asioiden vääristelyä jne. On helpompi elää, kun tuo taakka on nyt pois. Mummo on kutsuttu lastenlasten synttäreille ja muihin juhliin, muuten emme juuri pidä yhteyttä kuin pakolliset sukujuhlat. Itse koen, että minusta tuli kuin orpo, kun isäni kuoli. Elämästä olen selvinnyt, joskin olen tarvinnut siihen ulkopuolista apua. Omille lapsilleni pyrin olemaan tasapuolinen ja etenkin kuunteleva ja keskusteleva vanhempi. On minun vastuullani, etten vie tuota käytösmallia sukupolvissa eteenpäin.

      • Minäkin mustalammas

        Tuo kuullosti kuin olisin itse sen kirjoittanut. Vanhempi sisareni vielä kertoo suvulle kuulteni, kuinka äitini kanssa haukkuvat minua ja miestäni sekä nuorinta lastani. Tämä sisar on itse vanhapiika, jolla avioton lapsi. Meillä myös isä kuollut (olin isän tyttö, hän oli ainut joka puolusti minua isossa sisarusparvessa).Omat lapseni serkuksista nuorimmat ja he eivät saa lahjoja mummolta, toisin kuin vanhempien sisarusteni jo aikuiset lapset saivat ja saavat vielä aikuisenakin samoin kuin myö ssisarukseni. (minulta mustalta lampaalta tämä yritetään pitää salassa, mutta lapset kuulee sen serkuitaan).Jos kyse palveluksista tälle vanhemmalle sisarelleni (esim autokyyti) silloin kyllä ollaan apua pyytämässä, muttei puhettakaan esim bensojen maksusta.Jos en muuten suostu, tunkee kyytiin jos sama matka esim isän hautajaiset.


      • Vanhapiika?
        Minäkin mustalammas kirjoitti:

        Tuo kuullosti kuin olisin itse sen kirjoittanut. Vanhempi sisareni vielä kertoo suvulle kuulteni, kuinka äitini kanssa haukkuvat minua ja miestäni sekä nuorinta lastani. Tämä sisar on itse vanhapiika, jolla avioton lapsi. Meillä myös isä kuollut (olin isän tyttö, hän oli ainut joka puolusti minua isossa sisarusparvessa).Omat lapseni serkuksista nuorimmat ja he eivät saa lahjoja mummolta, toisin kuin vanhempien sisarusteni jo aikuiset lapset saivat ja saavat vielä aikuisenakin samoin kuin myö ssisarukseni. (minulta mustalta lampaalta tämä yritetään pitää salassa, mutta lapset kuulee sen serkuitaan).Jos kyse palveluksista tälle vanhemmalle sisarelleni (esim autokyyti) silloin kyllä ollaan apua pyytämässä, muttei puhettakaan esim bensojen maksusta.Jos en muuten suostu, tunkee kyytiin jos sama matka esim isän hautajaiset.

        Eikös vanhapiika perinteisesti tarkoita sinkkua, eikä yksinhuoltajaa?


      • HÖH
        Vanhapiika? kirjoitti:

        Eikös vanhapiika perinteisesti tarkoita sinkkua, eikä yksinhuoltajaa?

        Jo on sullakin ongelma, kun tarttee kommentoida em. Taidat itse olla vanhapiika.
        Kun olet asiantuntija, niin mikä on nainen jolla lapsi, muttei esim tiedä sen isää tai isä ei ole koskaan pitänyt yhteyttä lapseen. No, esimerkkejä on paljon, joten varmaan osaat määritellä ne kaikki.


      • ....
        HÖH kirjoitti:

        Jo on sullakin ongelma, kun tarttee kommentoida em. Taidat itse olla vanhapiika.
        Kun olet asiantuntija, niin mikä on nainen jolla lapsi, muttei esim tiedä sen isää tai isä ei ole koskaan pitänyt yhteyttä lapseen. No, esimerkkejä on paljon, joten varmaan osaat määritellä ne kaikki.

        Mikä ongelma sulla on? Kyllä kai kaikki tietää, ettei vanhoiksipiioksi kutsuta naisia, joilla on lapsi?


    • Kaikella syynsä

      Minä olen se suosittu sisko. En ole sitä pyytänyt enkä halunnut. Lapsena tunnistin vääryyden ja koin syyllisyyttä, kun vanhimmalta siskolta vaadittiin niin paljon enemmän ja minä sain rauhassa tehdä mitä vain - koska vanhempien kasvatusenergia ei riittänyt enää minuun. Vanhimmalta vaadittiin aikuisenakin, arvosteltiin ja moitittiin, minuun ei enää jaksettu kiinnittää huomiota ja niin kaikki tekoni vain hyväksyttiin. Veljellä puolestaan meni huonosti, joten häntä komennettiin ja rankaistiin, toisaalta on rahallisesti autettu eniten ja se on minusta oikein, koska hän on apua tarvinnut. Vanhin sisko on pärjännyt elämässä, mutta katkera siitä että häntä perheessä syrjitään. Minun ei tarvitse olla katkera eikä kadehtia toisilta mitään, koska olen saanut olla rauhassa se mikä olen. Uskon että meitä kaikkia rakastetaan yhtä paljon vaikka kohdellaan eri tavoin. Ei varmaan ole edes mahdollista kohdella kaikkia lapsia samalla tavalla.

    • HHUHUH

      Kaikista parhaiten pääset eroon katkeruudesta ja pahasta mielestä, kun teet äidillesi selväksi tuon mielipahasi ja mistä se johtuu. Jos äitisi ei ole ymmärtävinään ja syyttää sinua luulosairaaksi, voit sanoa hänelle "terve ja näkemiin, ikä tässä tavatakaan sitten vähään aikaan". Tee selkeä pesäero, mutta muista se, että et vie myöskään lapsia sinne, mutta älä koskaan hauku vanhempiasi niille lapsille. Jos äidilläsi on yhtään sydäntä, hän ottaa yhteyttä sinuun ja pyytää ehkä anteeksi käytöstään. Tee lapsinesi selkeä pesäaro, ja ilmoita ettet aio tulla enää käymään eikä myöskään lapset tule. Se on ikävää, mutta joskus välttämätöntä. Lapsetkin huomaavat sen, että toisia suositaan ja alkavat kysellä miksi näin on.

    • Täysin tyhmää touhua

      Raakasti välit poikki kokonaan jos ei puhuminen, ongelmiin tarttuminenkaan auta.

      Törkeetä aiheuttaa arvottomuuden tunnetta toisille ottamalla suosikin yhdestä enkä ymmärrä sellaisia ihmisiä jotka tuollaista harrastavat mutta valitettavan yleistä se näkyy olevan. Siinä tuhotaan sisarusten välitkin.

    • Laitoin totaalisesti suhteet poikki äitiini ja isäpuoleeni reilu puoli vuotta sitten ja itsekästä tai ei, en myöskään kahden alaikäisen lapseni anna isovanhempiin yhtedessä olla. Lapsille olen kantani perustellut ja tapauksia/tarinoita kertonut miksi olen päätökseeni päätynyt.
      Olin vahonkolapsi ja se minulle on pienestäpitäen selväksi tehty ja suurimman osan lapsuudestani asuin omilla isovanhemmilla, jotka minusta ovat suhtkoht selväpäisen kasvattaneet. Siskopuoleni syntyi ollessani seitsemän ja siitä lähtien olen saanut tuta miltä tuntuu olla ei toivottu kakkoslapsi. Kaikkein nöyryyttävintä oli kun aikuisiällä asiasta serkkujeni kanssa keskustelin asiasta, he ilmoittivat puolen suvun kanssa tilanteestani puhuneen ja kestävyyttäni ihmetelleen.
      Viimeinen tikki oli kun siskoni kertoi olevansa raskaana ja äitini tästä minulle innostuneena soitti ja sanoi:" vihdoinkin saamme---- kanssa yhteisen lapsenlapsen!".
      Lapsiani tämä "mummo" on kohdellut samoin kuin minua ja siskoani eli toinen on suosikki aina ollut ja toinen on tavalliseen t-paitaan ja minihameseen pukeutuesssaan kuullut mummon suusta: "vain huorat pukeutuvat tuollaisiin vaatteisiin." Tämä ei ollut ainut lohkaisu mummon suusta, joskin kyllä sieltä rankemmasta päästä...

      • Pata kattilaa soimaa

        Olisit tokaissut, että tyttäresi on aivan huorahtavaan äidinäitiinsä tullut. Tehnee kohta vahinkolapsia useammalle eri miehelle. :D


      • laps pien
        Pata kattilaa soimaa kirjoitti:

        Olisit tokaissut, että tyttäresi on aivan huorahtavaan äidinäitiinsä tullut. Tehnee kohta vahinkolapsia useammalle eri miehelle. :D

        Ai kamala, tämä laittoi naurattamaan! Monesti olen itse teräviä vastakommentteja ajatellut mutta jätän aina sanomatta koska ajattelen että jonkun kannattaa olla se järkevä jos toisten suusta tulee jotain järjetöntä. Mitään tällaiseen verrattavaakaan en sentään onneksi ole kuullut!

        Minäkin vahinkolapsi ja ehkä äidin elämä meni siitä pilalle. Kai noita syitä voi taustalla olla useampiakin kun alkaa oikein pohtia. Silti ei tajua mikä oikeutus epätasa-arvoiselle kohtelulle on. Koska eihän ihminen itse voi vaikuttaa siihen mihin elämäntilanteeseen ja milloin syntyy tai millainen on luonteeltaan ja ominaisuuksiltaan, vaikka voikin yrittää kehittää itseään (sellaiseksi kuin äiti toivoo, on ilmeisesti äidin mielipide...).


    • yksi ajatus..

      En nyt kyl lukenut kaikkia viestikenttiä, mutta ajatus..
      Miten äitisi voisi tietää, että tekee sinusta väärin, jos et ole koskaan asiaa ottanut puheeksi.
      Me kaikki juutumme tapoihimme ja niin kuin joku edellä mainitsi, äitisi saattaa kokea, että siskosi tarvitsee enemmän apua...tai osaa sitä pyytää.
      Uskallan väittää, että harva vanhempi mitenkään tietoisesti näin toimisi! Toinen juttu on oma asenne ja jatkuva kontrolli asian suhteen...hyvin helpolla tulee huomattua sitten jokainen ele, mikä viittaa SINUSTA toisen paapomiseen..)
      Suoruus on hyvästä, puhuisin! Eikä senkään tarviste tapahtua hyökkäävästi vaan rakentaen!
      Välien rikkomisella ei saa kun lisää pahaa mieltä, joten puhukaa!

      • Myrtynyt

        Tämä olisi hyvä ratkaisu. Aiempi kokemus vaan osoittaa että vaikeista asioista puhumisen yrittämisestä hänen kanssaan ei seuraa hyvää. Ja toisaalta pelkään "hyvittelyä" jos hän sitten ymmärtäisikin mistä on kyse, tai jos hän kokisi syyllisyyttä ja asiaan tulisi sitä kautta muutos. En haluaisi hyvittelyn tai syyllisyyden ajamana asioita, vaan siksi että olen hänelle tärkeä ja riittävä omana itsenäni. Niin että se tulisi häneltä itse, luonnostaan. Ehkei tähän ole mitään ratkaisua, vähintäänkään sellaista joka saisi oman oloni enää varmaksi... Turha rutista varmaan täälläkään sitten. :D Toisaalta jos hän muuttuisi jatkuvasti tasapuoliseksi meitä kohtaan niin ehkä pikku hiljaa aika tekisi tehtävänsä ja mennyt unohtuisi. Suurimmaksi kysymykseksi vaan jää että miksi tämä kaikki on mennyt näin? Mistä syistä johtuen hän toimii niin kuin toimii? Miksen ansaitse samaa kuin hänen toinen lapsensa?


      • yhdelle ajatukselle

        Joskus puhuminen ei auta. On ihmisiä, jotka eivät myönnä yhtään mitään. Jos on yritetty mutta epäonnistuttu, kyllä silloin minusta on aivan oikein laittaa ne välit poikki. Ei kenenkään tarvitse koko elämäänsä kestää sortamista, vain siksi että sattuu olemaan se ystävällinen osapuoli.


      • Puhu pukille!

        Sellaiset ihmiset kehoittavat puhumaan, joilla ei itsellään ole katkeria ongelmia perheenjäsentensä kanssa.
        Jokainen, jolla on kireät välit esim. äitiinsä, tietää kyllä, että on täysin mahdotonta puhua tyynesti ja rauhallisesti ikävistä asioista. Huudoksi menee ja äkkiä. Usein vanhemmat tyrmistyvät jo siitä ajatuksestakin, että lapset jostain syystä eivät hyväksy vanhempiensa asenteita tai tekoja.
        He ovat aina tietysti olleet oikeassa ja jos eivät olekaan, niin he ovat tarkoittaneet aina lastensa parasta. Ikinä, ei ikinä olisi tullut mieleenkään olla epäoikeudenmukainen. Jos lapsen kertomusta ei ole uskottu, niin siihen on ollut ihan selvä syy. Jos lasta on rangaistu epäoikeudenmukaisesti jonkun toisen perättömien puheitten vuoksi, pitää ymmärtää, että se toinen on kunnollinen ja järkevä ihminen, eikä tietenkään ole tarkoittanut pahaa. Tuollaisia ikäviä sattumuksia ei pidä muistella.
        Jne.
        Jos aikuiset ja lapset kokevat jotkut asiat eri tavalla, on aikuisen kokemus huomattavasti painavampi kuin lapsen.


      • yksi ajatus...
        Puhu pukille! kirjoitti:

        Sellaiset ihmiset kehoittavat puhumaan, joilla ei itsellään ole katkeria ongelmia perheenjäsentensä kanssa.
        Jokainen, jolla on kireät välit esim. äitiinsä, tietää kyllä, että on täysin mahdotonta puhua tyynesti ja rauhallisesti ikävistä asioista. Huudoksi menee ja äkkiä. Usein vanhemmat tyrmistyvät jo siitä ajatuksestakin, että lapset jostain syystä eivät hyväksy vanhempiensa asenteita tai tekoja.
        He ovat aina tietysti olleet oikeassa ja jos eivät olekaan, niin he ovat tarkoittaneet aina lastensa parasta. Ikinä, ei ikinä olisi tullut mieleenkään olla epäoikeudenmukainen. Jos lapsen kertomusta ei ole uskottu, niin siihen on ollut ihan selvä syy. Jos lasta on rangaistu epäoikeudenmukaisesti jonkun toisen perättömien puheitten vuoksi, pitää ymmärtää, että se toinen on kunnollinen ja järkevä ihminen, eikä tietenkään ole tarkoittanut pahaa. Tuollaisia ikäviä sattumuksia ei pidä muistella.
        Jne.
        Jos aikuiset ja lapset kokevat jotkut asiat eri tavalla, on aikuisen kokemus huomattavasti painavampi kuin lapsen.

        Toisaalta...en tiedä, miksi olisi niin huono ajatus sitten riidellä!, jos se siihen menee..tulisipa puhdistettua ilmaa kunnolla..tai jos ei, niin ainakin itse on saanut ulos sen mitä pitääkin..Joskus vaan riita on hyvästä!


    • Esimerkki tämäkin

      Olen nuorempi sisarus, äiti olisi halunnut pojan.
      Minut on kasvatettu olemaan kakkonen, siskolle kuuluu kaikki.
      Isä kuoli minun ollessa parinkympin päälle.
      Mieheni sanoi, ettetkö tajua, kuinka sinua pompotetaan.
      En ollut tajunnut, ennen kuin ulkopuolinen sanoi.
      Hoidin äitini hautaan asti,
      nyt siskoni on huomannut,
      ettei kukaan tee täällä asioita hänen puolestaan.
      Hän tulkoon toimeen omillaan,
      meidän välit ei ole lämpimät muttei jäätävätkään.
      Äidin haudalla on usein ruusuja,
      mahtaako hän nyt kaivata.....

    • Kohtalotoveri pian?

      Mites onko sinulla appivanhempia jotka toimisivat toisin?

      Meillä on viimeisen kahden vuoden aikana kärjistynyt tämä "suosiminen", mutta mieheni äidin puolelta. Kaksi nuorempaa sisarusta elävät äitinsä siivellä, ruokakassit kulkee sinne suuntaan, ravintolassa ruuat tarjotaan heille ja avopuolisoille, me maksamme omamme, sekä paljon muita hankintoja. Me ollaan sitten niitä jotka auttaa tarpeen tullen ja joita voidaan nähdä jos on aikaa/tylsää. Miehellä on yksi rahareikä mihin voisi apua tarvitakkin, mutta äitinsä ei ole asiaa ottanut puheeksi ettei joudu apua tarjoamaan..

      Ei tämä minulle kuulu pätkääkään vaikka ärsyttää suunnattomasti miehen puolesta, mutta väkisin mietitytttää jos ja kun lapsia tulee kaikille kuvioon mukaan, miten sitten jatkuuko homma samanlaisena. Ymmärrän että emme ole pyytäneet apua, mutta vihjailleet, mutta eikö äidin kuuluisikin kysyä silloin tällöin avun tarvetta, varsinkin kun muille jakelee auliisti kaikenlaista. Myös minun vanhemmat ovat aktiivisesti elämässäni mukana niin hyvässä kuin pahassa minun ja veljeni kanssa tasapuolisesti.

      • Myrtynyt

        Appivanhemmat tuntuvat olevan tasapuolista sorttia, itseasiassa ei ole tullut tätä edes pohdittua kun en tällaisia juttuja yleensä vahdi. Menee kuitenkin jotenkin luonnostaan niin kuin asioiden mielestäni pitäisi mennä. Eivät kyllä huomioi tai ostele miehelle tai hänen sisaruksilleen tai kenellekään lapsenlapsista oikeastaan mitään tai anna muutakaan tukea tai apua. Ovat omanlaisiaan ja pidän heistä ja hyväksyn heidät sellaisinaan, vaikka myönnän etteivät läheisemmät välit tai apu olisi todellakaan mitenkään pahitteeksi. Mutta ovat tehneet kantansa selviksi ja ovat siinä tasapuolisia kaikille.

        Ehkä se että osallistumista, tukea tai järin suurta kiinnostusta ei ole koskaan ollut tarjolla miltään suunnalta ja sitten tässä elämänvaiheessa yllättäen omalle sisarukselle sitä on yllin kyllin ja vielä oman vanhemman toimesta, kärjistää asian niin että harmi on suurempi kuin se muuten olisi.

        Tätä itsekin olen miettinyt, eikö äidin pitäisi kysyä lapseltaan avun tarvetta? Eikö yleensä lapsen hyvinvointi ja kiinnostus aikuisenkin lapsen kuulumisista ja jaksamisesta ja lastenlasten elämästä tule yleensä luonnostaan? Nyt on tullut mieleen että ehkä se on koko ajan ollut arkipäivää siskolleni, vaikken siitä olisi ollut tietoinenkaan.

        Ja sitten rahallinen tasapuolisuus. Ja edelleenkään en mitään vanhemmiltani ole kärkkymässä tai toisaalta sisareltani pois toivomassa. Olen hänen puolestaan onnellinen, onneksi hänellä on tuo mahdollisuus, se helpottaa varmaan kummasti, en osaa kunnolla edes kuvitella miltä se tuntuu!

        Lähinnä tuo tasapuolisuuden puute. Miksi antaa toiselle jos ei toisellekaan?

        Ei meidänkään perheellä menoja puutu, nytkin muutama välttämättömän tärkeä hankinta ja asioiden hoitaminen odottaa sitä että rahat niihin jotenkin järjestyvät ja sen kanssa saa tehdä hommia. Tämän kaiken keskellä välillä naurattaa, välillä itkettää se että toinen saa kaikenlaista apua todennäköisesti ihan pyytämättäkin ja ylenmäärin.


    • Suloinen kosto

      Minun äidille pikkuveljeni on aina ollut se suosikki. Minua kohdeltiin kuin paskaa, sitä kuin kukkaa kämmenellä. Kerran riitelyn yhteydessä äiti sanoikin että ainahan se nuorempi rakkaampi on.

      Nyt en ole pitänyt äitiini mitään yhteyttä seitsemään vuoteen, katkaisin kerrasta välit poikki. Saa loppuelämän suosikkipojunsa kanssa olla. Kun aikanaan tarvitsee hoitoa, minulta ei tule senttiäkään saamaan, maksakoon kullannuppu sen.

      • Myrtynyt

        Jos kuulisin äidiltäni suoraan että toinen on rakkaampi niin kävisi varmaan samalla tavalla. Voi ei, koita jaksaa ja päästä sinuiksi asian kanssa. Sinusta itsestäsi se ei kuitenkaan johdu, ihan vain äitisi omia päätöksiä ja valintoja ja hänen omituisesti kokemiaan tunteita! :)

        Kyllä lapseni ovat minulle yhtä rakkaita. Joskus pelkään olevani epätasapuolinen kun ovat niin erilaisia ja tulee erilaisia tilanteita, mutta olen sitä mieltä ettei toista lasta voi kohdella eri tavoin kuin toista.

        Kaikki asiat samanlaisina lapsesta riippumatta ja samat vaatimukset ja säännöt, riippumatta siitä minkälaisia persoonia ovat, miten missäkin asiassa pärjäävät, mitä ovat vahvuudet tai heikkoudet tai missä järjestyksessä syntyneet. Iän mukaan velvollisuudet ja oikeudet tietysti kasvavat mutta samoin se on sitten kun nuorempi tulee samaan ikävuoteen.


    • Niinhän se on...

      Useita vuosia vanhempi isoveljeni oli äidin ja äidin puolen naissukulaisten (pieni suku) suosikki. Ei isosti, mutta selvästi kuitenkin. Hän sai sellaisia suht normaaleja asioita ja etuja joita en itse samassa iässä saanut. Kyllähän se vitutti ja tuntui epäoikeudenmukaiselta. Hänestä haluttiin myös uskoa hyvintä, "eihän se nyt sellaista tekisi". Jälkeenpäin ajateltuna kasvoin jotenkin sellaiseksi, että annetaanpa sitten olla ja hoidetaan omat asiat siten, ettei apua tarvita. Luulen että olen monien mielestä liiankin itsenäinen.

      Nykyään olen sellainen, etten oikeastaan välitä muista ihmisistä. Toivon kyllä useimmille ihmisille parasta ja kaikkea hyvää ja koitan yleensä auttaa jos vain mahdollista, mutta en oikein tarvitse ketään elämääni. En myöskään työelämän ulkopuolella osaa tai viitsi pyytää apua tai kaveria pikku projekteihin joita ystävien ja kavereiden kanssa tehdään, koska harvoin sellaista oikeasti tarvitsen.

      Niin. Äidin ja näiden muutamien naissukulaisten eläessä en tehnyt asiasta sen suurempaa numeroa. Annoin asian olla. Ainostaan äidiltä joitakin kertoja kysyin mielestäni perustellusti, että miksi tämä menee näin kun veljeni kohdalla ei mennyt. Totta kai oli joitain hyväksyttäviäkin syitä, esimerkiksi taloudelliset muutokset (eivät selitä kaikkea), mutta ihmisestä lähtevät arvot ja suhtautuminen johonkuhun on asia erikseen.

      • Myrtynyt

        Meilläkin perusteltu taloudellisilla asioilla. Toinen peruste on jaksaminen (en ymmärrä miten se vaikutti ja vaikuttaa näemmä edelleen aina minuun muttei toiseen lapseen :D ). Kolmas on aika, tai siis sen puute. Kaikilla syillä ollut tähän mennessä vaikutusta pelkästään minuun kohdistuvaan kohteluun tai äidin välinpitämättömyyteen.


      • Niinhän se on...
        Myrtynyt kirjoitti:

        Meilläkin perusteltu taloudellisilla asioilla. Toinen peruste on jaksaminen (en ymmärrä miten se vaikutti ja vaikuttaa näemmä edelleen aina minuun muttei toiseen lapseen :D ). Kolmas on aika, tai siis sen puute. Kaikilla syillä ollut tähän mennessä vaikutusta pelkästään minuun kohdistuvaan kohteluun tai äidin välinpitämättömyyteen.

        Minusta(kin) nuo on pelkkiä tekosyitä.


    • Ongelmalapsi

      Taitaa olla samankaltaisia ongelmia monessa suurperheessä, jossa vanhemmilla ei ole rahaa kylvää ympäriinsä niin, että kaikille riittäisi. Tosin yleensä taitaa kuopukset tai esikoiset olla niitä, joita suositaan. Mikä lie syynä että keskimmäiset vaan jää sinne väliin?

      Tosin jos aloittajaa yhtään lohduttaa, niin muuallakin on epämääräistä oikeudenmukaisuutta.
      Omassa sisaruskatraassani olen meistä ainoa, joka on kotona asuessaan maksanut vuokraa kotona asumisesta (heti kun täytin 18v, muutin kyllä omilleni heti ½ vuoden päästä), vaikkeivat tulot muillakaan olleet pienemmät kuin minulla silloin 18 vuotiaana lukiolaisena.
      Tosin äitini oli muutenkin kyllä omalaatuinen tapaus niinä viimeisinä vuosina joina asuin kotona.. sain mm. tytär äiti keskusteluissa (no, minä kuuntelin, äiti puhui) tietää, etten olisi edes hengissä, jos olisin nuorin, koska äitini olisi halunnut 2 tyttöä ja 2 poikaa. Logiikkaa en tiedä sille, miksi olen hengissä, kun olen kuitenkin se kolmas tyttö.

      Lisäksi sain tietää myös käveleväni ihan väärin, olevani liian lihava ikäisekseni (painoindeksi 19, jospa joululahjaksi sitten suklaarasian sijaan anoreksia?) ja ärsytin erityisesti äitiäni sillä, etten yleensä käynyt missään. Ja sitten kun lähdin käymään jossain kaverini luona niin olin kylillä niin sain saarnan siitä, että pitäisi olla kotona.
      Rahankäyttöäkään en osannut äitini mielestä kunnolla: jos pyysin rahaa tuli kälätystä siitä että raha ei kasva puussa ja jos maksoin itse tarvitsemani koulujutut omista rahoista niin sain saarnan siitä, että pitää osata pyytää rahaa.

      Myös hauska yleinen piirre on, että vanhempani (erityisesti isäni) muistavat kaikkien kymmenen lapsenlapsensa nimet syntymäpäivineen, mutta minua kutsutaan isosiskoni nimellä. Aikuisiälle vaikka olen jo kerinnyt niin silti se vituttaa joka kerta.
      Tosin nyt kun en enää päivittäin ole äitini kanssa tekemisissä niin hänen kiukkuilunsa minua kohtaan on vähentynyt (tosin keskustelumme ovat edelleen sitä, että minulla on lupa kuunnella muttei puheenvuoroa). Tai sitten sillä vaan on nyt jokin lääkitys, jota sillä aiemmin ei ollut. :D

    • Kuopus

      Lapsuuden perheessäni taas se keskimmäinen oli se rakastetuin. Itse en ollut sitä koskaan tajunnutkaan ennen kuin terapeuttini otti sen puheeksi, että tilanne saattoi liittyä myös siihen että vanhin meistä eli veljeni ja minä laitoimme hankalien kaappijuoppovanhempiemme kanssa välillä kovan kovaa vastaan ja se keskimmäinen, eli siskoni, hyysäsi näitä känniläisiä eikä koskaan nostanut kissaa pöydälle. Itse aina koin vain etten ole rakastamisen arvoinen ja ajattelen niin yhä.

      Olen ihan asiallisissa väleissä vanhempieni kanssa enkä nuoruusaikojen jälkeen ole heitä haastanut heidän elämäntapojensa suhteen. Niinpä on tuntunut todella pahalta huomata, että esimerkiksi isoäitini jäämistöä läpikäytäessä minut sivuutettiin kokonaan. Yhtäkkiä vain huomasin, että siskoni kodissa oli mummun rakkaat viherkasvit, astiastot yms. Olisi ollut mukava saada edes joku muistoesine minulle tärkeän mummun kotoa.

      Toisaalta olen myös itse sellainen, että piilotan kaikki tunteeni, koska vanhempani ovat käyttäneet niitä aseina minua vastaan. Niinpä ihmiset helposti ajattelevat, että tuotahan voi kohdella miten vain, kun itken sitten salaa yksikseni kotona.

      Minusta on tullut sellainen, että pelkään kuollakseni olevani epäoikeudenmukainen, koska sen tuottama kipu on ollut niin kestämätöntä. Välillä huomaan antaessani kahdelle koiralleni herkkuja että menen ihan paniikkiin, jos herkut eivät jakaudu tasan. Eipä ole vaikea arvata mistä tuo kamala tunne kumpuaa.

      Tsemppiä aloittajalle, meitä on paljon.

      • Satusiirtosisko

        Minulla on kaksoissisko, joka on ollut aina koko perheen lellikki. Kun äiti oli kuolinvuoteella, ei siskoni edes ilmoittanut minulle, että olisin voinut mennä häntä katsomaan, Neljä päivää vaan soittelin äidin kotinumeroon ja ihmettelin, että missähän hän on käymässä, kun en saa häntä kiinni. Kun äiti sitten kuoli ja oli jo haudattu, meni kaksoissiskoni äidin kotiin ja tyhjensi sen kokonaan. Hän otti sieltä itselleen kaiken mitä halusi ja heitti roskikseen loput. Kun menin äidin asunnolle joulunpyhien jälkeen, oli siellä vanha paistinpannu ja rikkinäinen ilmastointilaite, jonka olin äidille ostanut jotain vuosia aikaisemmin. Kuukausia kului ja aloin kyselemään siskoltani, että enkö minä saa mitään muistoa äidistäni. Hän hermostui kyselyyni ja uhkasi tehdä rikosilmoituksen, jos vielä häiritsen häntä. Hän ei nähnyt mitään ihmeellistä siinä, että minä en saanut yhdenyhtä korua tai henkilökohtaista muistoa äidistäni. Kyseessähän oli HÄNEN äitinsä. Tällainen on helluntalainen aikuiskasteella käynyt erikoissairaanhoitaja.


      • Kumma asenne kyllä
        Satusiirtosisko kirjoitti:

        Minulla on kaksoissisko, joka on ollut aina koko perheen lellikki. Kun äiti oli kuolinvuoteella, ei siskoni edes ilmoittanut minulle, että olisin voinut mennä häntä katsomaan, Neljä päivää vaan soittelin äidin kotinumeroon ja ihmettelin, että missähän hän on käymässä, kun en saa häntä kiinni. Kun äiti sitten kuoli ja oli jo haudattu, meni kaksoissiskoni äidin kotiin ja tyhjensi sen kokonaan. Hän otti sieltä itselleen kaiken mitä halusi ja heitti roskikseen loput. Kun menin äidin asunnolle joulunpyhien jälkeen, oli siellä vanha paistinpannu ja rikkinäinen ilmastointilaite, jonka olin äidille ostanut jotain vuosia aikaisemmin. Kuukausia kului ja aloin kyselemään siskoltani, että enkö minä saa mitään muistoa äidistäni. Hän hermostui kyselyyni ja uhkasi tehdä rikosilmoituksen, jos vielä häiritsen häntä. Hän ei nähnyt mitään ihmeellistä siinä, että minä en saanut yhdenyhtä korua tai henkilökohtaista muistoa äidistäni. Kyseessähän oli HÄNEN äitinsä. Tällainen on helluntalainen aikuiskasteella käynyt erikoissairaanhoitaja.

        Eikö teillä tehty perunkirjoitusta?
        Oliko vanha äiti köyhyysrajan alapuolella ja sossun avustuksilla elävä? Vai kuka hänet hoiti hautaan?

        Jos siskosi ei puhu rahoista ja perinnöistä, niin on selvää, että hän on kustantanut hautajaiset ja haudan ja hautakiven. Ne maksavat. Halvimmatkin hautajaiskulut ovat pari tuhatta euroa.

        Jos et ole siskosta mitään kuullut, on hän hoitanut nämä asiat ilman sinua.
        Ei kuitenkaan ole kovinkaan rakastava sisar, olkoon vain helluntaalainen ja uskoontullut. Ehkä juuri siksi.


    • Myrtyneelle

      Mikään asia ei selviä kun pitää suunsa kiinni. Opettele sanomaan suoraan ihmisille mikä sua vaivaa. Jos sua joku tympäsee, niin miksi et sano sitä niille ihmisille? Eikö se nyt ole jo ihan päivänselvä ratkaisu. Ja sitten ITSEKIN oikeasti kuuntelet ja kuulet miten he kokevat asiat. Ja sitten siellä kotonanne sitä puntaroitte keskenään, löydätte ratkaisun, tai ette, menette muutoin kuitenkin eteenpäin elämässänne joka tapauksessa. Se on aivan varma. Voin sanoa että ei oo vielä kovin rankkaa elämää.

      Kannattaa alkaa harjoittelemaan selviytymään jo tuollaisista tilanteista ja miettiä pystyisitkö keskittämään oman energiasi, kaiken tuon miettimisen, johonkin parempaan, johonkin sun "omaan juttuun" tms joka vie sua itseä eteenpäin. Ja myös tosiaan kertoa niille muillekin jos sua joku ottaa päähän. Ei sekään ole reilua, että on salaa katkera tai kateellinen eikä ikinä puhu mistään mitään. Siinä kohtaa et itse ole reilu siskoasi kohtaan niinkuin sinun pitäisi.

      Tiedätkö sinä miltä tuntuu kun huomaa, että omassa PERHEESSÄ on joku joka on sinulle jostakin kateellinen? Se tuntuu siltä ettei hän halua sinulle onnea elämään. Piste. Ulkopuolisilta sen ymmärtää erilailla, perheenjäseneltä sitä on jotenkin vaikea käsittää. Omalla siskollani on kaikkea mitä minäkin toivoisin elämääni, olen yrittänyt saada ja mitä tavoittelen elämältä. Ei ole aina niin kovin ystävällismielinen eikä hyväntahtoinen minua kohtaan. En ole silti hänelle kateellinen, enkä katkera. Onneksi. Minussakin on huonoja puolia hyvien lisäksi, niinkuin ihan kaikissa ihmisissä. Autettukin häntä on rahallisesti (ja henkisestikin) välillä enemmän, tai ehkä saman verran, en ole varma, en ole mittaillut. Suosittelen samaa. ainakaan minua ei ole suosittu, autan vanhempiani siskonikin puolesta. Ehkä sisko auttaa sitten myöhemmin enemmän osaltaan kun elämäntilanteet muuttuu miten muuttuu.

      Kaikkea hyvää sinulle myrtynyt, ihan oikeastikin vielä. Mutta yritähän päästä yli tuosta. Jossain päin maailmaa jollain on koko loppuelämä ihan pirstaleina ja kova hätä, ei perhettä enää missään tai sitten jotain ihan kamalaa tapahtunut, riittää kun lukee lehtiä tai avaa television. Elämä vois olla ihan huonostikkin.

      Nämä selviää puhumalla.

      Tsemppiä ja hyvää syksyä kaikille!

      • Myrtynyt

        Puhuminen on kyllä todella hyvä neuvo! Täytyy kerätä rohkeutta. Tuntuu tässä helpolta ja yleensä elämä on loogista ja järkevien ratkaisujen tekeminen, no, järkevää. Mutta äidin kohdalla se ei ole ikinä tuntunut toimivan. Se mikä on suoraa, menee kimurantiksi...

        Vaikeasta elämästä en sanoisi mitään. Olen aikamoisten sisäisten kamppailujen läpi rämpinyt, johtuen lapsuudesta. Se on vaikuttanut aika paljon elämään ja siihen että viimein uskalsin sitoutua johonkuhun toiseen ihmiseen. Olen vihdoin sinut itseni kanssa, perustanut perheen ja tukevasti omillani, tyytyväinen.

        Ei elämä tietysti näin suoraviivaisesti kulje, vaikeudet ja välilä rankemmatkin asiat elämässä tuskin sivuuttavat juuri ketään, kaikellehan ei aina voi mitään. Kovasti olen paiskinut hommia ja osaan olla todella kiitollinen siitä mitä minulla nyt on.

        Suhde äitiin vain on ja pysyy vaikeana. Se vaikuttaa elämään, halusin tai en.

        Nämä oli kyllä niin hyviä pointteja. Tuo mainitsemasi "oma juttu", on mielestäni juuri se "juttu" ihmisen elämässä, perheen ja läheisten lisäksi.

        Siskolle en ole kateellinen. Hänen kanssaan on hyvät välit, koska koen ettei johdu hänen tekemisistään. Epätasapuolisuus on äidin ongelma ja hän on aina tehnyt sen räikeästi. Tuntuisi omituiselta jos sisko kieltäytyisi hänelle tarjotusta avusta. Ei kai hänkään voi muuta kuin yrittää puhua äidille jos haluaa, luulen ettei ole yhtään helpompaa hänellekään.

        En keskity vatvomaan näitä negatiivisia asioita. Luulisin että kukaan minut tunteva ei tunnistaisi minua näistä kirjoituksista. Ei ole tapaistani. mutta täällä on ihana purkaa tuntojaan kun sapettaa ja ihmetyttää. Tästäkin jutusta pääsen yli, kunhan hetken kärvistelen. Niin se on mennyt muidenkin äitiin liittyvien asioiden kanssa pitkin elämää.

        Sen jälkeen jatkan eteen päin, ei entistä vahvempana vaan, entistä lempeämpänä ihmisenä.

        Sitä käsittää kouriintuntuvan hyvin miten toisten tasapuolinen kohtelu ja toisista aidosti välittäminen on elämässä tärkeää. Toisia pystyy ymmärtämään paremmin, heitä tulee kuunneltua herkemmällä korvalla ja toisten erilaisia tapoja tehdä asioita on aika helppo käsittää, ne jutut kai ovat sitten tämän jutun opetus jos joku.


      • myrtyneelle
        Myrtynyt kirjoitti:

        Puhuminen on kyllä todella hyvä neuvo! Täytyy kerätä rohkeutta. Tuntuu tässä helpolta ja yleensä elämä on loogista ja järkevien ratkaisujen tekeminen, no, järkevää. Mutta äidin kohdalla se ei ole ikinä tuntunut toimivan. Se mikä on suoraa, menee kimurantiksi...

        Vaikeasta elämästä en sanoisi mitään. Olen aikamoisten sisäisten kamppailujen läpi rämpinyt, johtuen lapsuudesta. Se on vaikuttanut aika paljon elämään ja siihen että viimein uskalsin sitoutua johonkuhun toiseen ihmiseen. Olen vihdoin sinut itseni kanssa, perustanut perheen ja tukevasti omillani, tyytyväinen.

        Ei elämä tietysti näin suoraviivaisesti kulje, vaikeudet ja välilä rankemmatkin asiat elämässä tuskin sivuuttavat juuri ketään, kaikellehan ei aina voi mitään. Kovasti olen paiskinut hommia ja osaan olla todella kiitollinen siitä mitä minulla nyt on.

        Suhde äitiin vain on ja pysyy vaikeana. Se vaikuttaa elämään, halusin tai en.

        Nämä oli kyllä niin hyviä pointteja. Tuo mainitsemasi "oma juttu", on mielestäni juuri se "juttu" ihmisen elämässä, perheen ja läheisten lisäksi.

        Siskolle en ole kateellinen. Hänen kanssaan on hyvät välit, koska koen ettei johdu hänen tekemisistään. Epätasapuolisuus on äidin ongelma ja hän on aina tehnyt sen räikeästi. Tuntuisi omituiselta jos sisko kieltäytyisi hänelle tarjotusta avusta. Ei kai hänkään voi muuta kuin yrittää puhua äidille jos haluaa, luulen ettei ole yhtään helpompaa hänellekään.

        En keskity vatvomaan näitä negatiivisia asioita. Luulisin että kukaan minut tunteva ei tunnistaisi minua näistä kirjoituksista. Ei ole tapaistani. mutta täällä on ihana purkaa tuntojaan kun sapettaa ja ihmetyttää. Tästäkin jutusta pääsen yli, kunhan hetken kärvistelen. Niin se on mennyt muidenkin äitiin liittyvien asioiden kanssa pitkin elämää.

        Sen jälkeen jatkan eteen päin, ei entistä vahvempana vaan, entistä lempeämpänä ihmisenä.

        Sitä käsittää kouriintuntuvan hyvin miten toisten tasapuolinen kohtelu ja toisista aidosti välittäminen on elämässä tärkeää. Toisia pystyy ymmärtämään paremmin, heitä tulee kuunneltua herkemmällä korvalla ja toisten erilaisia tapoja tehdä asioita on aika helppo käsittää, ne jutut kai ovat sitten tämän jutun opetus jos joku.

        Sinulla on ollut paljon rankempaa kuin mitä aloitus kirjoituksessasi kerroit. Pahoittelen aidosti omia kommenttejani niiltä osin kun ymmärsin tilanteesi väärin. Sisarkateuden ja muun. On tosi ihana kuulla, että päinvastoin tunnet olevasi siskosi kanssa samassa veneessä. Et jää silloin yksin kylmästä äitisuhteesta huolimatta, kuin ei jää myös sinun siskosikaan. Teillä on ainakin toisenne ja mikä tärkeintä, teillä on toisistanne "vertaistukea" samaa ongelmaa koskien ja toivottavasti voitte siitä elämänne aikana jutella enemmänkin siskosi kanssa.
        Sinä olet fiksun oloinen ihminen, älä ihmeessä enää käytä kovin paljon energiaasi äitisi kylmää kohtelua miettien. Panosta suhteeseesi siskosi kanssa tulevaisuudessa, äipät alkaa olla meillä aikuisilla jo sen ikäisiä että ei niiden käytöstä voi enää muuttaa tai siihen paljon vaikuttaa. Yritä ajatella että sinulla on tällainen äiti ja hän on sinun äitisi. Yritä hyväksyä se asia että et voi häntä muuttaa tai aina ymmärtääkään ollenkaan. Sitä kautta pikkuhiljaa pääset sovintoon itsesikin kanssa, että tunteiden kylmyydestä huolimatta voit hänet hyväksyä elämääsi sellaisena epätäydellisenä kuin hänkin on. Ja niinkuin mainitsin, koittaa itse muuttaa itseä niin, että aina kun ajattelet mielipahaa äidistäsi - tällä kertaa alatkin samantien suuntaa sitä energiaa oman itsenäisen elämäsi miettimiseen eli "mitä kivaa keksis tulevaisuudeksi" :) Uusia kivoja haasteita ja itsensä ylittämisiä, pieniä ja isojakin juttuja, unelmia - elämä on avoinna sinulle ja mahdollisuuksia täynnä! Varsinkin meillä suomalaisilla täällä.
        Kaikkea hyvää ja sinä selviät kyllä :)


    • pikkusiskot

      Jos olet hyvin toimeentuleva, omassa kodissa lasten kanssa asuva ja vielä itse saanut elämäsi hyvin hallintaan - niin eikö sun elämässä ole tosiaan joku mennyt silloin oikein?! Sut on varmaan kasvatettu ihan hyvin kun osaat pitää huolen itsestäsikin muiden lisäksi. Miksi siis kitiset jos sun sisar saa nyt (erilain?) tukea kun hän saa lapsia? Ole iloinen oman siskosi puolesta kun hänkin on saanut nyt lapsia! Ehkä sinä lapsiesi kanssa olette vieneet kaiken huomion hänestä pois tähän asti. Onko käynyt mielessä koskaan? Onko hän valittanut siitä sinulle? Oletko muistanut sitäkin murehtia. Kun tuota tasa-arvoa niin kuulutat. Rahan ja tavaran jaollako rakkauden määrää mittaat? Jos pärjäät hyvin itsenäisesti, niin sinua on jaksettu tukea enemmän jo ollessasi pieni - kasvattamalla itsenäisyyteen. Ehkä pikkusiskos on jääny siitä tuesta paitsi pienenä ja joutunut huolehtimaan aina kaikista muista - paitsi itsestään. Kasvattajien moka. Ja kuuluukin myöhemmin vanhempien tukea ja haluavatki yleensä, että jokainen lapsista saisi "mahdollisimman hyvän" pohjan elämällensä. Sisarkateus on ihan syvältä. Perheessä tuetaan eniten sitä joka sitä milloinkin enemmän tarvii, sitä varten on se perhe. Ehkä sinua tuetaan kohta sitten enemmän kun/jos sitä tarvit.

      • Ihaven'tcounted

        Itsenäiseksi kasvaa myös lapsi, jota lapsena laiminlyödään. Että ei se nyt ihan noin mene, kun kuvittelet. Taidat olla itse niitä, joka suosii ja syrjii ihmisiä mielivaltaisin perustein eikä näe toiminnassaan mitään ihmeellistä. Tai sitten olet suosikkilellikki.


      • Myrtynyt
        Ihaven'tcounted kirjoitti:

        Itsenäiseksi kasvaa myös lapsi, jota lapsena laiminlyödään. Että ei se nyt ihan noin mene, kun kuvittelet. Taidat olla itse niitä, joka suosii ja syrjii ihmisiä mielivaltaisin perustein eikä näe toiminnassaan mitään ihmeellistä. Tai sitten olet suosikkilellikki.

        Näin tämän toivois menevän. Mutta lapsena kun oli elämäntilanteita että olisin ollut tuen tarpeessa (mm. vanhempien ero), sitä en saanut omalta äidiltä. Joitain juttuja hän ei osannut käsitellä ja lopetti puheet sikseen, toisten kohdalla totesi että puhutaan myöhemmin kun nyt ei ole aikaa tai hän ei jaksa. Sitä "myöhemmin" vaihetta odotellaan edelleen.

        Olen joskus miettinyt että jotenkin tällaisen on pitänyt vaikuttaa suuremminkin. Mutta ehkä jonkunlainen pelastus on ollut se että lapsena muistan ajatelleeni että vaikka sattuu (henkisesti) miten paljon tahansa niin antaa sattua. Mieluummin niin, kuin että mikään ei tuntuisi miltään. Luulen että se on se perustavanlaatuinen päätös ja tajuaminen, joka pelasti siltä ettei itsestä tullut kovaa ja kylmää. Itkut itkin sitten yksin ja hiljaa, koska siitäkin tuli vaikeuksia ja käskettiin olemaan rypistämättä naamaa ja kuivaamaan silmät. Olen miettinyt että oliko äiti vain niin pihalla siitä kuka olen ja miltä tuntuu, luuli vain että kapinoin? Muuten en ymmärrä sitä(kään).

        Olen puinut jo silloin vähän rankempiakin juttuja omien ystävien kanssa, varmaan vähän syvällisempiä keskusteluita kuin monella sen ikäisellä. Se on auttanut tajuamaan että olen ihan kiva ja riittävä ihmisenä, ainakin joidenkin mielestä joten en ole ihan toivoton. Mihinkään ulkopuoliseen, ammattimaiseen keskusteluapuun en kehdannut turvautua. Itsellä oli ulkoisesti ihan hyvä perhe ja aineellisesti kaikki ok, kotona sitten vaan tunnemaasto ja ilmapiiri oli vähän omituinen ja oma tila olla oma itsensä aivan minimissä. Ja edelleen luulen ettei äiti pahuuttaan minua niin kasvattanut. Vaikka myöhemmin aikuisena olen alkanut oikein todella miettiä, mistä se rakkauden puute minua kohtaan johtui ja johtuu.


    • Yötä

      Näyttää kohtalotovereita olevan vastausten perusteella enemmänkin, useista tunnistaa joitain samoja juttuja mitä itsellä. Pistää ihmettelemään eikö äidit itse ole tästä tietoisia. Mitkä lie syyt sitten kenelläkin.

      • tietoisia ovat

        Äidit ovat kyllä tietoisia siitä että sorsivat. He eivät vaan tunnusta sitä, vaan valehtelevat. Tajuavat todellakin mitä tekevät.


    • pikkusiskot

      Ei kun olen niitä ihmisiä joka pitää kaikkia ihmisiä täysin samanarvoisina ikään, kokoon, näköön, sukupuoleen, elämäntilanteeseen, vammaisuuteen tai mihinkään muuhunkaan katsomatta. Kukaan ei ole mun silmissä minun yläpuolella eikä alapuolella, vaan me kaikki ollaan ihan TASAN samalla viivalla tämän elämän edessä. Sinä, minä, tämän jutun aloittaja ja ihan kuka vaan.
      En vaan pidä siitä, että asioita ei sanota suoraan (asiallisesti) sille kenelle on sanottavaa. Ei edes pyytämällä voi puhua ja kertoa mikä mieltä painaa, vaan pantataan näitä tuntemuksia itsellään. Jutun aloittajasta en tiedä kuinka kauan on tämän pahan olon kanssa paininut, mutta vaikuttaa minusta että olisi jo aika puhua oman perheen kanssa tai ainakin toivois niin. Auttaa se tai ei, niin eteenpäin se on elämässä. Tietenkin on hyvä vähän ensin miettiä mitä haluaa sanoa ja olla itse yhtälailla valmis astumaan toisen saappaisiin jos hänellä on jotain järkevää kerrottavaa. Mutta kokemuksesta voin sanoa sen verran, että vuosia jos vierii itsekseeen miettiessä ja kärvistelemässä enemmän kuin pari, niin liian paljon alkaa kertyä painolastia ja asioita purettavaksi itse kullekin ja asioita on tosi vaikea alkaa enään selvittämään. Ihan hyvällä yritän rohkaista ja "potkaista persuuksille" myrtynyttä, että kertoisi omasta pahasta olostaan suoraan ja niin pian mahdollista, ettei kävisi niinkuin joillekin.. että asiat ei enää selviä millään. Toinen on vaan hiljaa jo kuudetta vuotta ja itsellä paha olo kun näkee että oma sisko vihaa vaikka itse siitä tykkää.
      Meidän perheessä ei oo suosikkilellikkejä, kaikkia suositaan ja sorsitaan ihan tasavertaisesti ;)
      Ja mun toiminnassa huomaan paljonkin ihmeellistä monestikin, oletko tavannut jonkun täydellisen ihmisen joskus? Etpä itsekään omia ihmeellisyyksiäsi tuohon kommenttiisi luetellut.. Mun viat osasit kuitenkin luetella.. Hmmm... Mutta kaikkea hyvää kaikille ja toivottavasti aloittaja sinun asiasi selviää. Itselle tää oli sen verran tuttu ja ikävä aihe, että halusin vaan kommentoida asiaa omalta kannaltani. Tää oli mun osalta tässä. :)

    • moi
      mitenkä tuo mahtaa kuulostaa kovin tutulta.........? oma äitini on juuri samanlai-
      nen. Suosii enemmän isoasiskoani, kuin minua, niin se on ollut aina, ja sama jat
      -kuu. Esimerrki: Hän on saannut rahaa (käteistä), eikä sen ole koskaan tarvinnut maksaa sitä takaisin, ja kun MÄ saan rahaa, se pitää maksaa takaisin. Osa aina-
      kin.....ja kerran, kun se anto sille tarpeettomasti rahaa, niin kysyin äidiltä, et miks-
      et anna mullekin, niin se tokotti jotakin, et sen rahatilanne on mukamas niin huo- no..............muka paljon vähemmän, kuin mä sain......ehkä se niin olikin, mutta nyt asiat on toisinpäin.....se saa paljon enemmän palkkaa, sillä on hieno talo, aviomi
      -es, 3 koululaispoikaa........auto......kaikkea, mitä MINÄ HALUAN ! en tosin hyväk- sy sen ällöttävää miestä........se on osannu ärsyttää mua koko sen ajan, kun mä oon sen tunetnut.....ne on olleet naimisissa nyt vähän yli 16-vuotta......esikoinen on 11-v, seuraava on 8-v, kohta 9-v ja nuorin on juuri aloittanut koulun. Onneks niillä ei oo enempää lapsia.........EIKÄ TYTTÖJÄ !!!! ja mä en oo ikinä päässyt ton asian yli. Et äiti suosii isoasiskoa enemmän, kuin mua. Onneks ei oo enempää siskoja/veljiä !! Itselläni ei ole lapsia, ja olen 100 % sinkku, en juo enkä polta, hä -peän niitä, jotka niin tekevät, tai vain toista....
      Itse en uskalla enää keskustella tästä asiasta, mutta kannattaa sun yrittää...kysyt, et miks sä suosit häntä enemmän, kuin mua ja muuta........et sä oot sen huoman- nut jo lapsena ollessanne...niin, ja äiti on mun kanssa tapellut paljon enemmän, kuin sen kanssa koskaan ! en ole koskaan kuullut, että ne olis tapellut jostakin.... ja sen kanssa me ollaat tapeltu lähes joka viikko, ihan pienistä ja tarpeettomista asioista ! Isä ei mitenkään tähän hommaan osalllistu, paitsi joskus.......se onkin sellanen pikku hiirukkainen........... Niin se vaan näyttää olevan, et se vanhempi sisko/veli on se kullannuppu ja tärkein vanhemmile, nuoremmat on pelkkää il- maa tai vastaavaa....heistä ei välitetä.....
      Omat isovanhempani ovat kummatkin sekä isän että äidin kuolleet. Tunsin tosin kummatkin isoäitini, toisen n. 6 kk pitempään, kuin toisen....isän äiti kuoli vanhuu -teen, emme käyneet sen luona yhtä useasti, kuin äidin äitiin, joka kuoli syöpään sairastettuaan sitä n. 10-vuotta ja syötyään kalliita tehottomia lääkkeitä......ja siitä sen kuolemasta on jo yli 18-v aikaa, olin silloin 20-v, kun se kuoli. Ja hän eli sen 6 kk pitempään.....isän isä oli jo kuollut ennen mun syntymääni, mutta äidin isä eli vielä mun syntyessä, se kuoli sydänkohtaukseen talvella 1980 ennen joulua. Eli en muista siitä juuri mitään.........edes nimeä.......
      Ja äiti on sanonut, että kunhan mä saan oman lapsen, niin sitten sekin ostelee sille ties mitä......lupauksia, lupauksia, joita EI PIDETÄ, sen tiedän !
      Jaksamista vain kaikille saman kokeneille ja jotka kokee samaa juuri nytkin !

    • Kuopus

      Minä olen tavallaan eri mieltä tuosta puhumisesta. Minusta se, että joutuu pyytämään tai vaatimaan tasa-arvoista kohtelua, on sama kuin erikseen pitäisi ihmiselle aina ensimmäiseksi sanoa, että älä lyö tai muuten on odotettavissa selkäsauna.

      Joidenkin asioiden pitäisi minusta olla aikuiselle ihmiselle selviä ilman moraalisaarnaakin. Enkä usko siihen, että aikuinen ihminen osaisi kehittää itselleen moraalitajun sillä että joku sitä hänelle rautalangasta vääntää.

      Oma (nyt myöhäisellä iällä raitistunut) äitini ainakin on sellainen, että jos otan ihan kauniisti jonkin epäkohdan puheeksi, hän alkaa

      A) itkeä vollottaa ja voivotella miten hän on parhaansa tehnyt ja aina vaan kaikki on hänen syytään

      B) kääntää sen minun viakseni sanomalla, että minulla on päässä vikaa kun näen tuollaisia olemattomia suosimisia

      Hedelmätöntä puuhaa.

    • kuopukselle

      Olen täsmälleen samaa mieltä kuopuksen kanssa, että ei sitä tasa-arvoa ole mitään järkeä pyydellä tai vaatia. Sitä joko on tai ei. Ja joskus asiat voi muuttua paremmin päin, tai sitten ei. Ei omakaan selkä kyllä kyyristy yhtään sitä keltään anelemaan.

      Tarkoitin puhumisella, että toteaa sille ihmiselle ihan livenä kasvotusten, mielellään kahden kesken jos mahdollista, että esim. "Mua sitte niin v***uttaa tää juttu, kun.." tai "mua alkaa jo ärsyttää kun..." heittää jotain: "Ootko koskaan ajatellu miltä musta tuntuu!" tai mitä ikinä tahansa ajattelee, niin koittaa myös sanoa ulos sen sille ihmiselle ainakin kerran suoraan ja vaan katsoa ensin miten se toinen reagoi. Siitä on helppo sitten vetää itse johtopäätökset aika äkkiä kannattaako asiasta enää enempää mainita, puhuuko seinille vai jäikö toinen miettimään mitä sanoit. Voi tehdä oman päätöksen jättääkö asia sitten sikseen ja jatkaa omaa itsenäistä elämäänsä vai vieläkö saattais kannattaa ehkä toisenkin kerran asiasta mainita..

      Yleensä se on kyllä sitä seinille puhumista ja that`s it. ;) Mutta se helpottaa ja selkiyttää paljon omaa oloa, kun saa oman sanansa asiaan sanottua selvästi ja kuuluvalla äänellä ainakin sen kerran elämässään. Ja nyt en taas tarkoita huutamista ja noitumista kautta muita asiattomuuksiin menevää raivoamista, vaan todella sen totuuden suoraan sanomista ihmiselle. Ja vaan seuraamista miten se toinen sen asian ottaa vastaan. Läheiset tuntee kyllä yleensä niin hyvin toisensa, että aika varmasti kerralla selviää mihin suuntaan asiat selviää. Ja kannattaako asiasta SANOMISEN lisäksi alkaa myös puhumaan. Vai antaa asian kertakaikkiaan olla, niinkuin mulla. Ei kiinnosta enää itseäkään enää asiaa vatvoa ja setviä, kun toinen vaan vetää kylmäpäisesti asiat omalla tyylillään kaikesta huolimatta. Olen alkanut panostaan omaan elämään/tulevaisuuteen ja huomannut että sehän se onkin se kaiken aa ja oo. DIY ;)

    • Rällämällä

      Minä ihmettelen myös miksei asia tule luonnostaan. En usko että se tulee selittämälläkään: "Hei, et sattumoisin ole sattunut huomaamaan että..." :D

      Sitä en nyt kitisekään että tässä pitäisi kovasti tukea ja passata ja paapoa, vaan että jos ei toiselle, miksi yhtäkkiä sitten toiselle? Omalla perheellä on useampi isompi ja välttämätön hankinta edelleen odottamassa ja vaan lykätty koska ei vaan ole vielä ollut varaa tehdä niitä vaikka kohta ne on jotenkin pakko saada järjestymään. Kyllä sitä venyy yllättävän pitkälle kun oikein niska hiessä ja hammasta purren yrittää ja raataa. Ehkä jätän nukkumisen väliin kokonaan. ;) Ilman tukiverkostoa isompia muutoksia on omaan elämään suunnitteilla pakon edessä kun on etsittävä keinoja saada homma pelaamaan, ja näihin valintoihin ei taas tietysti tule vanhemmilta muuta kuin tuomitsemista, nurinaa ja ihmettelyä, ja ottavat entistä enemmän etäisyyttä kun en toimi heidän toivomallaan tavalla (kun ei ole varaa).

      Omalla vastuulla kaikki kuten kuuluukin ja omasta itsestä tilanne johtuu, mutta on hauska sitten vierestä seurata kalliilla maulla pyntättyjä ihmisiä kaikenlaisine tavaroineen ja härpäkkeineen kun rientävät ties missä menoissa ja harrastuksissa kun on jaettu oikein saavilla ja on millä mällätä niin rahallisesti kuin ajallisesti. Välillä ei uskoisi että ollaan samaa sukua. Ehkä olenkin adoptoitu. :D Ollaan niitä toisen luokan kansalaisia sitten.

      Varmaan tilanne kärjistyy kun isovanhemmat muutenkin ylpeilevää sorttia, että kun hyvin menee niin sitä on kiva esitellä sitten muille ja nauttia itsekin toisten hyvinvoinnista. Nyt kun on tiukkaa ja on alkanut näkyä tuo eri asioista säästäminen, niin isovanhemmilla ei ole millä kehua muille tuttaville.

      Itse sen verran hyvätuloinen että ennen perheen perustamista mällättiin kyllä itsekin, ja varmaan tästä johtuu harhakäsitys että meillä on varaa millä ostaa, matkustella ja palkata ulkopuolinen hoitaja. No, ei ikävä kyllä tätä nykyä ole. Hieman lyhytnäköistä ettei tullut laitettua säästöön rahaa silloin nuorempana, mutta minkäs teet kun elämänkokemus ja viisaus on karttunut kunnolla vasta oman perheen perustamisen myötä. Olen tullut siihen tulokseen, etteivät vanhemmat halua nähdä asiaa. Olen ollut aina omillani hyvin pärjäävä, joten pärjäävänä he haluavat minut pitääkin eivätkä suostu muuta myöntämään, muu olisi heille noloa. Toista sitten avitetaan vaikka on omista valinnoista johtuvasta niukemmasta elämästä jo ponnistanut sangen leveään elämään, mutta hän kai pysyy loppu iän autettavana. Olisi ehkä itsekin pitänyt taktikoida samalla tavoin... :D

    • rällämällälle

      Mistä täällä kukaan sulle osaa sanoa sen JUURI OIKEAN VASTAUKSEN mitä ilmeisesti haet?! Kaikenlaisia vastauksia ja ehdotuksia asiaan olet jo saanut ja silti edelleen jatkat tuon asian vatvomista täällä.

      Se asia ei tule luonnostaan sun äidiltä, koska jotkut äidit vain ovat ihan viileitä eivätkä siitä koskaan tule muuttumaan. Joskus se sama piirre voi kaiken lisäksi periytyä äidiltä jollekin lapsistakin, ja se on ihan varma tieto - kun sen asian itse satun tietämään ikävä kyllä. Ei voi yleistää, mutta voin sanoa että näin olen huomannut käyvän. Se onkin sitten tosi mielenkiintoinen tilanne ja paljon jänskiä tilanteita syntyy perheenjäsenten välille. Voin sanoa, että siinä on oma puoli osattava pitää ihan itse ja sanoa vaan suorat sanat aina välillä päin naamaa kun mittari ylittyy liikaa - EI MITÄÄN MUUTA! Ei selittelyjä, ei puhumista, ei tosiaankaan mitään anomista, vaan oman PUOLENSA PITÄMISTÄ tiukin (totuudellisin) sanoin. Just silloin kun siltä tuntuu. Voin sanoa että se vähä mitä tällaiset arvostavat edesnjonkun verran on se, että sinä yhtäkkiä sanotkin jotain tosissas ja lähdet sitten vaikka omille teilles vähäksi aikaa ja jätät miettimään itsekseen. Ei auta asiaa - mutta auttaa SUA! On helpompi jättää ne asiat sitten taakse! Mulle helppoa, kun olen tempperamenttinen luonne ja sanon suoraan ja ASIASTA kun mua joku vaivaa, ymmärrän ettei se ole kaikille niin samalaista ku on erilaisia ihmisiä. Mutta kun neuvoja kyselee, niin erilaisten ihmisten neuvoja myös saa.

      Mutta itsekseenki alituisesti vaan pohtimalla asiaa, varmaan selviää kaikki ihan ok. Ja keskustelupalstoilla miettiessä. Tulet kyllä selviämään asiasta varmasti joka tapauksessa joskus. Tsemppiä vaan kovasti.

    • Katkaise välit

      Onhan meitä täällä enemmänkin syrjäytettyjä jonkin ominaisuutemme tai tekemättömyyden tai tehtyjen takia.

      Kaikilla ihmisillä ei ole kykyjä eikä edes halukkuutta kohdella samanarvoisina ihmisiä ei edes omia lapsiaan. On jokin päähänpinttymä minkä mallin mukaan eletään samaa kaavaa noudattaen. Ei ole ikinä ajatellut yhtään mitään eikä päässä liiku mitään.

      Pääset katkeruudesta irti kun vaan tunnustat että jotkut ihmiset ovat TYHMIÄ ja ihan suoranaisesti sitä. Käännä se voimavaraksi itsellesi että kykenet elämään itsenäisesti niin ettei ole enää keskipisteenä eikä tukiverkostoa hääräämässä ympärillä. Olet vahvemmilla vastoinkäymisten tullessa kuin sellainen jolla on aina ollut tukiverkosto ja olkapää mihinkä turvautua.

      Vanhemmat kun kuolevat niin on helpompaa sellaisilla joilla ei ole riippuvuus suhdetta niihin ollut.

      Mieti että kannattaisiko olla tekemisissä ollenkaan? Jos katkaisisit välit etkä enää väkisin yrittäisi?

      Minulla kävi samanlailla että äitini alkoi perumaan ja unohtamaan tapaamisiamme eikä edes ilmoittanut niin annoin opetuksen että voin katkaista välit kokonaan. Ne olivat vuoden välit poikki kunnes kaikista anomuksista suostuin uudelleen. En halunnut alinomaa jäädä kakkoseksi ja toisarvoiseksi ihmiseksi lapsi perheelisten tarpeiden ollessa aina etusijalla. Pitäisi vähän lapsiperheellistenkin ajatella ettei koko ajan ole toisten varassa. Mutta kun apua on tarjolla niin itsekkyys menee ylitse kaiken niin ettei muille ole enää sijaa. HE ovat aina suureen ääneen vaatimassa koko ajan lisää ja lisää...vapaa- aikaa lisää ,hoitoapua lisää jne. Eivät he ole sakkia vaatimattomasta päästä niin kuin lapsettomat jotka jätetään yksin selviytymään.

    • reeeeeeeeeeeeeet

      sisarusten välisten ongelmien perusta löytyy usein lapsuudesta ja siitä, että perheen lapsia on kohdeltu eritavalla.

      Minulla itsellä on kolme poikaa enkä osaisi laittaa heitä paremmuusjärjestykseen. Vanhin on todella ihana sosiaalinen poika. Hän puhuu todella paljon ja miettii asioita. Keskimmäinen poika on tosi juro - ei puhu yms. Heitän aina läppää siitä,että mitenkä hänen kanssa keskustellaan...hyvä koulussa ja urheilullinen. Haastava kumminkin luonteeltaan ja tarvitsee vielä 12-vuotiaana haleja yms. Nuorimmainen on pojista kaikken "välkuin". Hauskat jutut ja koulu menee hyvin. Kaikin puolin unelma lapsi - huono pitämään puoliaan koulussa, mutta itsetunto on hyvä.

      Oma lapsuuteni : vanhemmat suosivat nuorinta siskoani - älykäs ja kaunis. Itse olen tavallinen pullliainen 8,5 keski-arvolla. Perheessämme oli väkivaltaa ja sulkeuduin kuoreeni. Äitini nälvi meitä vanhempi siskojani - aikuisena meidän välimme oli todella tulehtuneet. Muistan itsekin kuinka epäoikeuden mukaiselta tuntui kun nuorimmaista lellittiin ja hänelle ostettiin (tosin ei me paljoa mitään saatu).

      Miehelläni on pikkuveli joka on äidin lellikki. Pitää jokapv äitiinsä yhteyttä ja viettää aikaansa viikonloppuisin heillä. Pikkuveli on saanut kaiken - tosin vain materiaa. Vanhemmat kiireisiä ja ostivat rahalla hyvän omantunnon. Pikkuveli ja hänen lapsensa saavat kaiken - me ei mitään, mutta meillä on se periaate, että pärjäämme omillamme. Alussa olin katkera, mutta nyt on jo helpottanut:) Olihan se hassua, että pikkuveli saa 1000 euron lahjoja ja esim. meidän eka lapsi sai jouluna nallen ja potkupuvun (arvo jotain yht. 30 €). Laitan nuo hinnat, että saatte käsityksen siitä, että mikä on ero.

      Ap:lle - voite tehdä niin, että pitäkää huoli, että saatte lapstenhoitoapua - kaikki materia kannattaa unohtaa. Voitte vaikka sanoa, että "pärjäämme omillamme", mutta muistakaa heitä merkkipäivinä vaikka vain kortilla tai lastentekemillä piirustulksille (jotka ovat kultaakin kalliinpia). Tehkää pieni hajurako myös sisaruksiin yms.

    • Aaapee

      No se lastenhoitoapu on unelma vain. Mutta omillamme pärjätään. Oma arki täysin perhe- ja lapsikeskeistä tällä hetkellä, miesparkakin joutunut sopeutumaan tähän kun ei ole nyt varaa ulkopuolista hoitajaa palkata että pari kertaa vuodessa päästäis vaikka miehen kanssa kahdestaan käymään jossain. Ja nyt ystävillä oma arki tuntuu sen verran hektiseltä ettei raatsi lastenhoitoapua ruinata. Sitten kun omat lapset vähän kasvaa niin jos päikseen jotenkin hoidettais heidän ja meidän muksuja tai jotain yökyläilylä, toivotaan...

      Mutta reaaliteetit ollaan hyväksytty ja olen ihan tyytyväinen omaan elämään, parisuhteeseen toivoisi voivansa panostaa paljon enemmän että sen suhteen menisi paremmin mutta kaikki aikanaan.

      Itse yritän omalta osalta tehdä niin kuin koen että ihmisten tulisi toisiaan kohdella, eli en ole kamala siksi muille, esim. äidille. En usko että saavuttaisin sillä mitään. Mutta täällä on tarve joskus purkaa tuntoja ja sitten tuo asia että kestääkö tilannetta oikeasti henkisesti. Ehkä jonkunlainen hajurako olisi tarpeen.

      • Repesin!

        Tämä kommentti nauratti ihan siinä karuudessaan ja ehkä todenperäisyydessään:

        "Kaikilla ihmisillä ei ole kykyjä eikä edes halukkuutta kohdella samanarvoisina ihmisiä ei edes omia lapsiaan. On jokin päähänpinttymä minkä mallin mukaan eletään samaa kaavaa noudattaen. Ei ole ikinä ajatellut yhtään mitään eikä päässä liiku mitään. "

        Ai huojentavaa että syyt olis noin yksinkertaisia, ehkä ne on. Mitenköhän paljon periytyvää se on. Apua. ;) Mutta aikuisen ihmisen lapsellisuudesta on itse oppinut paljon ja osannut nuorempanakin olla aika järkevä ja käyttäytyä aikuismaisesti kun toiselta sitä ei ole aina saanut. Näin se sit varmaan menee. Jotain hyvää suodattunut p*skasta.


    • Epätasaarvoatäälläki

      Meillä ei ole ihan sama tilanne, mutta kuitenkin... Kun minä tulin raskaaksi, anoppi puhui koko ajan siitä kuinka saamme pojan. Emme tienneet sukupuolta ennen lapsen syntymää, ja tyttöhän sieltä tuli. Anoppi oli silmin nähden pettynyt. Aloitti puhumaan, että sitten kun teette toisen ja saatte pojan jne. Syntymälahjaksi tyttö ei saanut isänsä vanhemmilta mitään, ensimmäisenä jouluna sai Citymarketista ostetun yöpaidan ja ensimmäisenä synttärinä kuuden palan palapelin. Eipä tuo lapsi (13kk) osaa vielä mitään ajatella tai olla kateellinen, mutta itseä vähän kummastuttaa, kun miehen kesällä syntynyt veljenPOIKA on jo saanut kaikenmaailman soivaa ja keinuvaa sitteriä, tonnin rattaat ja miehen vanhemmat avasivat tälle jopa oman tilin pesämunineen.

      Ollaan suurinpiirtein samatuloisia miehen veljen perheen kanssa. Sen enempää me kuin velikään ei olisi tarvinnut tuollaisia lahjuksia. Toivon, ettei meidän tyttö vielä pitkään aikaan tajua tätä epätasa-arvoa. Onneksi omat vanhempani osaavat olla kaikille lapsenlapsilleen tasapuolisia sukupuoleen tai ikään katsomatta. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe