Toriparkki pikavauhtia:

Varmasti hyvä hanke

Edelleen me monet ihmettelemme, että mikä merkillinen motiivi voi olla vastustaa toriparkkia? Jokin ideologinen tunneseikka se on. Eihän kenellekään voi olla vahinkoa ja haittaa siitä, että autorumilukset ajetaan maan alle. Hyötyä on kaikille! Esimerkiksi ortodoksikirkon edustasta tulee paljon lisätilaa torille kun autot vinoparkista menevät maan alle, ja torikauppiaiden suuret rekat eivät enää siinä saastuta.
Autoton Kauppiaskatu takaa kävelykadun toteuttamisen Yliopistonkadulta Kirjastosillalle.
Mikä tässä kaikessa voisi olla huonoa?

Ja lisäksi kaupungille tulee halvemmaksi kunnostaa torin maan päälliset osat valmiin torikannen päälle, jonka rakentaa Turun Toriparkki Oy, joka myös maksaa parkkihallin rakentamisen.

72

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keskustan asukas

      Hah, hah.. sehän on taas tätä konsulttilaskentaa ja jaskanpauhantaa. Kalliiksi tulee nimenomaan veromaksajille.

      Miksi kaivinkoneet ei jo soi? Kun kaikki piti olla jo niin valmista...

      Eikös ne autonrumilukset voisi jättää sinne läihiöiden pihoille ja tulla Fölillä tai fillarilla keskustaan. Taksikin siihen käy.

    • järjetön projekti

      Ratapihankadulla oleva digitaaliopaste kertoo että P-Louhessa on aina vähintään 250-350 parkkiruutua vapaana, paitsi silloin kun se on pimeänä ilmeisesti toriparkkilobbarien sabotoimana.

      Ortodoksikirkon vieressä on P-Louhen sisäänkäynti ja matkaa torille noin 20 metriä. Jos sitä ei viitsi kävellä, niin tuskin samaa verran nousta maanalaisesta toriparkista.

      Maanalaisen toriparkin hinnaksi tulee joku 200 miljoonaa euroa ylläpitokustannukset vuosittain. Kertokaa mitä pitää olla parkkiruutujen hinnat että saadaan omat takaisin, ja voittoa? Kallioon rakennetussa P-Louhessa on jo kalliit parkkeeraushinnat, maanalaisessa toriparkissa ne on pakosta ainakin puolet kalliimpia, ettei täysin turkulaisten maksettaviksi mene. Kuka silloin käy toriparkissa, kun yhtä lähellä olevassa P-Louhessa on aina vapaita paikkoja ja parkkimaksut puolet pienempiä?

      Maanalainen toriparkki kaatuu pakostakin turkulaisten syliin, kun nämä tosiasiat ottaa huomioon.

      • järki käteen

        Ei muuta kuin torin reunusta ja lähialueet kävelykaduksi, ja ne autot P-Louheen. Tulee vähintään 200 miljoonaa halvemmaksi ne vuosittain kohoavat miljoonien ylläpitokustannukset.


      • Voivoivoi
        järki käteen kirjoitti:

        Ei muuta kuin torin reunusta ja lähialueet kävelykaduksi, ja ne autot P-Louheen. Tulee vähintään 200 miljoonaa halvemmaksi ne vuosittain kohoavat miljoonien ylläpitokustannukset.

        Se siinä Louhessa taitaa olla huonoa, että sen käyttöä tehostamalla ei torin naapurikiinteistöjen arvo nouse :,(


      • kasna kiittää
        Voivoivoi kirjoitti:

        Se siinä Louhessa taitaa olla huonoa, että sen käyttöä tehostamalla ei torin naapurikiinteistöjen arvo nouse :,(

        Joo ei torinseudun kinteistöparonit kasvata omaisuuttaan kiinteistöjen arvonnousuna, ja lobatut Turun poliitikot menettää lahjusrahansa. Mutta turkulaiset veronmaksajat kiittää kuten myös palvelujen käyttäjät, ei tarvita suuria leikkauksia maanalaisen toriparkin maksumiehinä.


    • Kirveellä töitä

      Yleisen toimeliaisuuden ja kiinteistöjen arvon nousun saaminen Turun keskustaan ei ole mikään huono asia.
      Autojen loppuminen maailmasta on partasuu Vihreiden propagandaa.
      Henkilöautoilla tullaan ajamaan maailman tappiin ja ne kehittyvät huimaa vauhtia, sen kätevämpää liikkumismuotoa ei ole olemassa.
      Tulevassa toriparkissa parkeerattaan jo sähköautoilla ja se otetaan kaapelien vetona rakennettaessa huomioon.
      Toriparkin kimpuun tulisi päästä heti näin massatyöttömyyden aikaan, niin säästöä tulisi myös sosiaalikustannusten saralta.
      Tuo jatkuva kateuteen perustuva valittaminen on täyttä idiotismia. Keskustan liiketilat tyhjenevät ja porukkaa marssitetaan kortistoon.
      Vihreiden paperinpyörittäjien kannattaisi oivaltaa keneltä heidänkin palkkarahansa tulevat.
      Eikö se näy jo katukuvassakin täysin selvästi, sieltä kunnanviraston huoneestakin voi joutua kerjäläiseksi torin kulmille ja banjon soiton osaaminen voi olla eduksi.

      • Voivoivoi

        Kaikki sellaiset hankkeet, mitkä hyödyttävät yhteiskuntaa, ovat varsinkin tällaisella hetkellä arvokkaita.

        Turku - Helsinki -moottoritie, jäteveden puhdistamo, veden siirtolinja Huittisista, monipolttolaitos Naantaliin ym. ovat olleet isoja hankkeita, millä on ollut yhteiskunnan kannalta suuri merkitys. On hienoa, että nämä on toteutettu, sillä niitä tarvitaan.

        Sen sijaan yhteiskunnan on turha rakentaa toriparkkia, ellei siitä yhteiskunta saa mitään hyötyä. Hyöty ei onneksi ole naapurikiinteistöjen arvonnousu. Itsekin kyllä kannatan suuresti keskustan kehittämistä. Onhan tämä ko. torialue Suomen rumimpia. Kuitenkin tämä toriparkki pelkkänä parkkipaikkana on ideana hyvin päälleliimattu, vailla mitään yhtymäkohtia muuhun kehittämiseen. Tällä ratkaistaan ainoastaan se, että autoja saa piilotettua maanalle (mitä saa nykyäänkin). Ja voittoja on yksityinen huseraaja keräämässä.

        Itsekin muutan heti mieleni, kun toriparkin rakentamisella ratkaistaan jotain muitakin kehittämiskohteita taikka ideoita, kuin lähialueen omistajien yhteiskunnan rahojen kuppaaminen.

        Ja sehän on itsestäänselvä, että jos toteutetaan pelkkä parkkiluola, niin tyhjyyttä tulee se kumisemaan.


      • Ajattele ensin
        Voivoivoi kirjoitti:

        Kaikki sellaiset hankkeet, mitkä hyödyttävät yhteiskuntaa, ovat varsinkin tällaisella hetkellä arvokkaita.

        Turku - Helsinki -moottoritie, jäteveden puhdistamo, veden siirtolinja Huittisista, monipolttolaitos Naantaliin ym. ovat olleet isoja hankkeita, millä on ollut yhteiskunnan kannalta suuri merkitys. On hienoa, että nämä on toteutettu, sillä niitä tarvitaan.

        Sen sijaan yhteiskunnan on turha rakentaa toriparkkia, ellei siitä yhteiskunta saa mitään hyötyä. Hyöty ei onneksi ole naapurikiinteistöjen arvonnousu. Itsekin kyllä kannatan suuresti keskustan kehittämistä. Onhan tämä ko. torialue Suomen rumimpia. Kuitenkin tämä toriparkki pelkkänä parkkipaikkana on ideana hyvin päälleliimattu, vailla mitään yhtymäkohtia muuhun kehittämiseen. Tällä ratkaistaan ainoastaan se, että autoja saa piilotettua maanalle (mitä saa nykyäänkin). Ja voittoja on yksityinen huseraaja keräämässä.

        Itsekin muutan heti mieleni, kun toriparkin rakentamisella ratkaistaan jotain muitakin kehittämiskohteita taikka ideoita, kuin lähialueen omistajien yhteiskunnan rahojen kuppaaminen.

        Ja sehän on itsestäänselvä, että jos toteutetaan pelkkä parkkiluola, niin tyhjyyttä tulee se kumisemaan.

        Unohdit kateuksissasi, että voitoistakin maksetaan Suomessa veroja kaksi kertaa verotettuna. Lisäksi kaikki työ verotetaan vielä erikseen ja työttömyysmaksuja vähenee.
        Kateus sokaisee liian monen ihmisen ajatusmaailman nykyään.


      • tyhmempi toistaan
        Voivoivoi kirjoitti:

        Kaikki sellaiset hankkeet, mitkä hyödyttävät yhteiskuntaa, ovat varsinkin tällaisella hetkellä arvokkaita.

        Turku - Helsinki -moottoritie, jäteveden puhdistamo, veden siirtolinja Huittisista, monipolttolaitos Naantaliin ym. ovat olleet isoja hankkeita, millä on ollut yhteiskunnan kannalta suuri merkitys. On hienoa, että nämä on toteutettu, sillä niitä tarvitaan.

        Sen sijaan yhteiskunnan on turha rakentaa toriparkkia, ellei siitä yhteiskunta saa mitään hyötyä. Hyöty ei onneksi ole naapurikiinteistöjen arvonnousu. Itsekin kyllä kannatan suuresti keskustan kehittämistä. Onhan tämä ko. torialue Suomen rumimpia. Kuitenkin tämä toriparkki pelkkänä parkkipaikkana on ideana hyvin päälleliimattu, vailla mitään yhtymäkohtia muuhun kehittämiseen. Tällä ratkaistaan ainoastaan se, että autoja saa piilotettua maanalle (mitä saa nykyäänkin). Ja voittoja on yksityinen huseraaja keräämässä.

        Itsekin muutan heti mieleni, kun toriparkin rakentamisella ratkaistaan jotain muitakin kehittämiskohteita taikka ideoita, kuin lähialueen omistajien yhteiskunnan rahojen kuppaaminen.

        Ja sehän on itsestäänselvä, että jos toteutetaan pelkkä parkkiluola, niin tyhjyyttä tulee se kumisemaan.

        Jos jollekin ei riitä 20 metriä torilta oleva P-Louhi ja sen 250-350 jatkuvasti tyhjänä olevaa parkkiruutua (Ratapihankadun opasteen kertomaa), niin laajentakaa sitä kalliossa olevaa P-Louhea lisäpaikoilla, tulee sekin paljon halvemmaksi kuin saveen rakennettava maanlainen toriparkki jonka hinta tulee olemaan noin 200 miljoonaa euroa ja vuosittain kohoavat ylläpitokulut päälle. Jokainen voi laskea kuinka paljon parkkeerauksen hinta pitää olla että edes rakennus- ja ylläpitokulut katetaan. Kukaan ei niillä hinnoilla maanalaista toriparkkia käytä, kun 20 metriä torilta oleva P-Louhikin tuntuu olevan liian kallis parkkihalli.


      • Realisti Reima
        tyhmempi toistaan kirjoitti:

        Jos jollekin ei riitä 20 metriä torilta oleva P-Louhi ja sen 250-350 jatkuvasti tyhjänä olevaa parkkiruutua (Ratapihankadun opasteen kertomaa), niin laajentakaa sitä kalliossa olevaa P-Louhea lisäpaikoilla, tulee sekin paljon halvemmaksi kuin saveen rakennettava maanlainen toriparkki jonka hinta tulee olemaan noin 200 miljoonaa euroa ja vuosittain kohoavat ylläpitokulut päälle. Jokainen voi laskea kuinka paljon parkkeerauksen hinta pitää olla että edes rakennus- ja ylläpitokulut katetaan. Kukaan ei niillä hinnoilla maanalaista toriparkkia käytä, kun 20 metriä torilta oleva P-Louhikin tuntuu olevan liian kallis parkkihalli.

        Entäs kukas sitten käyttäisi sitä 500 miljoonan raitiovaunua, siinäkin lipun hinta olisi liian korkea moninkertaisesti.
        Kansa tietysti lopulta aina maksaa, niin verot kuin taksatkin.


      • Bussi Julkee
        Realisti Reima kirjoitti:

        Entäs kukas sitten käyttäisi sitä 500 miljoonan raitiovaunua, siinäkin lipun hinta olisi liian korkea moninkertaisesti.
        Kansa tietysti lopulta aina maksaa, niin verot kuin taksatkin.

        Turun raitsikka on toinen älyvapaa idea, joka kaatuu turkulaisten niskaan raskaasti. Mieluummin Tallinnan tapaan ilmaiset bussimatkat.


      • Voivoivoi
        Ajattele ensin kirjoitti:

        Unohdit kateuksissasi, että voitoistakin maksetaan Suomessa veroja kaksi kertaa verotettuna. Lisäksi kaikki työ verotetaan vielä erikseen ja työttömyysmaksuja vähenee.
        Kateus sokaisee liian monen ihmisen ajatusmaailman nykyään.

        Mikä kateus? Minä en edes tarvitse mihinkään rahaa, ja jokainen olkoot oman onnensa seppä. Parkkiluola sinne, missä ei tarvitse mitään yhteiskunnan tukia.

        Kaupunki rakennuttakoot sellaiset laitokset, mitä se tarvitsee.

        Kummatkin siis saavat pysytellä omassa lestissään. Ja voittoa kummatkin toivottavasti tahkoavat niin paljon, että koko Suomi siitä hyötyy


    • Aika hoitaa?

      Tällä hetkellä Turun Kauppatorilla parkkeeraa parhaimpina toriaikoina toistasataa autoa - niin henkilö- kuin rekka-autojakin. Käy ortodoksikirkon edessä katsomassa!

      Miksi kukaan - edes viherkäinen - vastustaisi näiden siirtämistä säilöön maan alle - kun maksumiehenäkin on ykstiyinen taho?

      Torin pinta joudutaan joka tapauksessa lähitulevaisuudessa uusimaan vammaisneuvoston vaatimuksesta, vähintäänkin tyyliin - Suurtori?

      Kaupunki pääsee halvemmalla kun Kauppatorin uusi pinnoite lasketaan valmiille betonipinnalle. Uudisrakenteen seurauksena säästytään kaiken kukukkuraksi jokavuotisilta pinnoitteen painumisesta ja vahingoittumisesta johtuvilta miljoonakorjauksilta ja torin infra saadaan lainmukaiseen kuntoon - torikauppiaiden sähkö-, viemäri- ja vesipisteeet mukaanlukien, yleisön ja torikauppiaiden WC- ja muista saniteettitiloista puhumattakaan! Nyt kaupunginvaltuutetuilta vaaditaan vastuullisuutta!"

      • Kiitos!

        Jos haluat lisää tyhjiä parkkiruutuja, niin rakennuta ne edes kallioon P-Louheen lisätiloiksi. Turkulainen kiittää kun ei joudu 200 miljoonan euron maksumieheksi.
        tai voit tietenkin laskea tänne sen taikakaavan jonka parkkimaksuilla katetaan 200 miljoonan euron maanalainen toriparkki miljoonien vuosittaiset ylläpitokulut.
        Maksumiehenä muka yksityisen taho, kuka haluaa ottaa takkiinsa 200 miljoonaa?


    • ikituki

      P-Louhen digitaaliopaste taas Ratapihankadulla kertoo että tässä 20 metriä torilta sijaitsevassa kallioon hakatussa parkkiluolassa on aina 250-350 parkkiruuta vapaana, mihin siis tarvitaan 200 miljoonaa euroa maksavaa maanalaista toriparkkia, jossa vielä miljoonien kohoavat ylläpitokulut vuosittain?
      Jokainen voi laskea millä pysäköintimaksulla katetaan 200 miljoonaa useampi miljoona vuodessa ylläpitoon, se pysäköintimaksu on niin suuri että kukaan ei käytä maanalaista toriparkkia jos kaupunki ja turkulaiset veronmaksajat ei tue tätä hulluutta suurella rahalla.

    • Järki voitolle

      Toriparkin rakentamisessa ei ole kysymys pääasiassa siitä, että onko parkkipaikkoja tarpeeksi. Pääasia on, että saadaan autot maan alle torilta ja sitä ympäröiviltä kaduilta. Näin mahdollistuu mm. kävelykatujen rakentaminen Kirjastosillalta torille sekä ortodoksikirkon edustalle. On kerrassaan upea idea saada kirkon edusta tyhjäksi autoista.
      Ja Turulle tulee halvemmaksi rakentaa maan päälliset osat, kun Toriparkki OY rakentaa pysäköintihallin kannen torin päälle.
      En voi ymmärtää sellaista ideologiaa, että vastustaa HYVÄÄ hanketta. - Mitä vahinkoa kellekään voi olla siitä, että autot ovat poissa toria ympäröiviltä kaduilta ???
      Ajatelkaa asia uudelleen.

      • ei jummartaa?

        Nehän saadaan 20 metriä torilta P-Louheen jossa aina 250-350 vapaata autopaikkaa Ratapihankadun opasteen mukaan, etkö osaa lukea?


      • järki ohoi
        ei jummartaa? kirjoitti:

        Nehän saadaan 20 metriä torilta P-Louheen jossa aina 250-350 vapaata autopaikkaa Ratapihankadun opasteen mukaan, etkö osaa lukea?

        Ilman 200 miljoonan euron rakennuskuluja jotka kaatuvat turkulaisten niskaan kun Toriparkki Oy menee konkkaan. Vai millaisilla parkkimaksuilla ajattelit kattaa 200 miljoonan euron lainat miljoonien vuosittaiset ylläpitokulut???


      • Toriparkille kyllä
        ei jummartaa? kirjoitti:

        Nehän saadaan 20 metriä torilta P-Louheen jossa aina 250-350 vapaata autopaikkaa Ratapihankadun opasteen mukaan, etkö osaa lukea?

        Et sitten ole saanut sen vertaa älyä, että voisit ymmärtää.


      • Itekki Turkulaine
        Toriparkille kyllä kirjoitti:

        Et sitten ole saanut sen vertaa älyä, että voisit ymmärtää.

        Ite en toriparkkia todellakaan kannata juuri ym Louhen osakäytön vuoksi. Parkkipaikkoja on ihan riittävästi. Ainoastaan jouluruuhkassa on ahdasta mutt ainahan voi mennä Skanssiin siel on ilmainen lämmin pysäköinti :) Mutta ikävä kyllä, veikkaan et toriparkki tulee halusimme sitä tai emme. Ellei tämän valtuustokauden aikana niin seuraavan tai sitä seuraavan. Ellei poliitikko "hyvä veli" hengen mukaisesti äänestä grynderin tahdon mukaisesti, niin grynderi odottaa että poliitikko "vaihdetaan" johonkin suopeampaan. Tai pahimmassa tapauksessa "vaihdattaa". Näin on turussa menetelty iät ajat. Suhmurointia suhmurointia


      • Jeps!

        Saadaanhan ne kadut jalankulkijoille vapaaksi ihan ilman toriparkkiakin: senkus läntätään liikennmerkit pystyyn. Kokeilun arvoinen idea? Ei maksa paskaakaan ja autoliikenne "oppii" uudet toimivat yhteydet viikossa. Kaikki voittavat. Paitsi KUKAAN EI VOITTOJA HIMAAN.


    • tsötpöt

      Suomen Kommunistisen puoleen eurovaaliehdokkaan ja vaikuttajan Pekka "Rivo" Lundgrenin sähköpostiosoite on kaapattu. Lundgren haluaa varoittaa ihmisiä vastaavaista yrityksistä niin oman kuin muiden sähköpostien kautta.

      Lundgrenin sähköposti lähettää muihin osoitteisiin viestiä: "Kirjoitan täältä Lontoosta, missä olen tällä hetkellä jumissa, koska puhelimeni ja lompakkoni varastettiin puolituttuni autosta. Lompakossa olivat kaikki rahani ja muutkin tärkeät jutut. Pystyisitkö mitenkään lainaamaan pikaisesti 3000 euroa, että saan hotellilaskun maksettua ja pääsen takaisin kotiin? Mikä tahansa pienempikin summa auttaa paljon, ja maksan takaisin heti kun palaan. Tilanne näyttää aika pahalta. Tarvitsen pikaista apua ja kaikki mahdollinen apu sinulta olisi hyvin tervetullutta. Terveisin Pekka."

      – Osoite on kaapattu. Sama on tapahtunut aiemminkin. Älkää lähettäkö rahaa, varoittelee Porissa, eikä suinkaan Lontoossa oleva Lundgren.

      Sähköpostien kaappaaminen ei ole Suomessa uutta, mutta Lundgrenin mukaan äärettömän kiusallista.

      – Perketi, kuvailee Lundgren spontaanisti tuntemuksiaan.

    • Ajattelen, siis olen

      Olisi mukavaa, jos jokainen voisi ajatella kiihkottomasti ja asiallisesti seuraavia faktoja:

      Toriparkin rakentamisessa EI OLE kysymys pääasiassa siitä, onko parkkipaikkoja tarpeeksi. Pääasia on, että saadaan autot maan alle torilta ja sitä ympäröiviltä kaduilta. - Näin mahdollistuu mm. kävelykatujen rakentaminen Kirjastosillalta torille sekä ortodoksikirkon edustalle. Jos parkkipaikat jäävät kaduille, ei kävelykatu toteudu. On kerrassaan upea idea saada kirkon edusta tyhjäksi autoista.
      Jos parkkipaikat poistettaisiin ja autojen ajaminen toria ympäröiville kaduille lopetettaisiin ilman toriparkkia, olisi se varma keskusta-alueen lopullinen tuho.

      Toriparkki OY rakentaa ja maksaa pysäköintihallin.

      - Mitä vahinkoa kellekään voi olla siitä, että autot ovat poissa toria ympäröiviltä kaduilta ???
      Ajatelkaa asia uudelleen.

      • Jurristeriaa

        "Toriparkki OY rakentaa ja maksaa pysäköintihallin."


        Voisitko laittaa sitoutumuksen kaupunginkansliaan, että jos niin ei käy, niin Sinä maksat lystin, eikä kaikki turkulaiset veronmaksajat?

        Toriparkkiyhtiöllä on konsulttina ja osakkaana talousrikoksista tuomittu juristi, joka osaa kyllä kirjoitella kaikki porsaanreiät sopimuksiin ja organisoisa sekarvia omistusjärjestelyjä, niin etteivät TOK, TOP, ja TS:yhtymä koskaan joudu vastaaman mistään.

        Yleisen elämänkokemuksen perustellaan (mikä on mysö rikosoikeudellinen termi) tässä on suuren kusetuksen makua.


      • toriparkki WC
        Jurristeriaa kirjoitti:

        "Toriparkki OY rakentaa ja maksaa pysäköintihallin."


        Voisitko laittaa sitoutumuksen kaupunginkansliaan, että jos niin ei käy, niin Sinä maksat lystin, eikä kaikki turkulaiset veronmaksajat?

        Toriparkkiyhtiöllä on konsulttina ja osakkaana talousrikoksista tuomittu juristi, joka osaa kyllä kirjoitella kaikki porsaanreiät sopimuksiin ja organisoisa sekarvia omistusjärjestelyjä, niin etteivät TOK, TOP, ja TS:yhtymä koskaan joudu vastaaman mistään.

        Yleisen elämänkokemuksen perustellaan (mikä on mysö rikosoikeudellinen termi) tässä on suuren kusetuksen makua.

        Kusetus tässä asiassa on tosiasia.


    • Asfalttiasukas kesk.

      Taas tuntuu unohtuneen se, että jos kaupungin keskustaa kehitetään ja Kauppatoria kaunistetaan, sen pintaa uusitaan ja kävelykatujen alulle saatua kehittämistä jatketaan - viihtyisämmän kaupungin ytimen luomiseksi - autoille pitää löytää lisää säilytystilaa muualta kuin asuinpihoilta!

      Jos Torin ympäristön liike-elämästä halutaan pitää huolta kasvattamalla sen toimintamahdollisuuksia, myllyihin verraten, autopaikkatarpeen huomattava kasvu on todellisuutta.

      Kuten edellä on todettu, tällä hetkellä torilla seisoo satakunta autoa ja taskuparkeissa toinen mokoma (laittomasti käyttöön varastetut pyskäköintipaikat lisäksi). Kun autopaikoista tulevaisuudessa alkaa olla pulaa, moititaan taas kaupunkia, joka ei ole liikennesuunnittelussaan ajatellut kaupunkilaisten etua tarpeeksi kauaskantoisesti!?

      Entä Turun keskustan asuinkortteleiden perusparantaminen? Nykyään kaikki keskustan pihat ovat pullollaan autoja. Asukkaille ei ole edes matonpiiskauspaikkoja, vehreistä puutarahakeinuista kauniine kukkaistutuksineen puhumattakaan. Jos Turun keskusta halutaan vihtyisäksi ja keskustaan myös nuorta väkeä, sekin asia on hoiidettava: pääosa autoista - invapaikkoja lukuunottamatta - on saatava pois pihoilta! Ihmisiä tilalle!? Turulle nääs on ominaista - ja ainutalaatuista suurten kaupunkien kesken - myös ydinkeskustassa asuminen!.

      Entä iänikuinen kiista säilytettävistä taloista? Niidenkin säilymisen edellytys on - viherkäisten ja aktivistien pipertämisistä huolimatta - autopaikkajärjesteltyiden hoito! Vaikkapa vain "lintuperspektiivistä", kuten aktivistipomo Maarit Nermes oman näkökulmansa ja reuhaamisintressinsä julkikuuluttaa.

      Ajatelkaa pikkuisen pidemällekin ufot!

      • Voivoivoi

        Tässä on sellainen asia, mitä toriparkkikiihkossa unohtuu:

        Toriparkki on pelkkä parkkipaikka. Se ei ratkaise mitään ongelmaa. Tässä kohtaa asia vaikuttaa neutraalilta.

        Toriparkkia ei voida saada kannattavaksi pelkällä pysäköinnillä. Tässä kohtaa se tulee negatiiviseksi. Kenen niskaan se päätyisi kuin kaupungin.

        Toriparkki on pitkäikäistä infraa. Kerran kun se on torin alla, ei torin alle voi mitään muuta kehittää. Siellä on jo toriparkki. Tässä kohtaa asia muuttuu erityisen negatiiviseksi.

        Parkkihalli pitäisi olla pitkäaikainen rakennelma, joka tulee koko kaupunki-infraa. Sen pitäisi vähintään tukea HYVIN modulaarisuutta, että sen kylkeen voisi kehittää jotain palveluita ja toimintamalleja, jotka oikeasti hyödyttää koko keskustan kehittämistä.

        Se, että Turku saa nimellisesti torikannen pinnan uusittua halvemmalla, on ehkä maailman köpöisin syy lähteä toteuttamaan hanketta. Ja pistetäänkö sille jokin hintalappu, että torikannen uusiminen vie itse kaupungin täyteen hintaan kilpailuttamana kolme kuukautta, kun taas toriparkki torikannen uusiminen vie kaksi vuotta?


    • fakta homma

      sitten kun parkkeeraminen on ilmaista niin liikkeetkin täyttyvät.

    • kehitykset jarrut

      Maarit Nermes ja muut toriparkin vastustajat tekevät sitä työkseen - vastustavat KAIKKEA mitä Turussa suunnitellaan tehtäväksi.

      Itse en ymmärrä miten joku voi vastustaa hanketta joka:

      - toteutetaan yksityisin varoin
      - rakentaminen tapahtuu maan alle
      - torin yläreunan 200 auton parkkipaikka (vinoparkki) vapautuu kävelykaduksi

      Muissa kaupungeissa vastaavat hankkeet on tehty kaupungin varoin....

      • just noin nii

        Ihanan lutunen hölmöläinen siellä taas. Otapa selvää vastaavista Kuopion ja Vaasan hankkeista.


    • Niinpä se on

      Esitit hyvän kysymyksen:

      " Mitä vahinkoa kellekään voi olla siitä, että autot ovat poissa torilta ja toria ympäröiviltä kaduilta ???"

      En ja voi ymmärtää.

    • Toriparkki sucks!

      Kuka ihmeen sekopää näitä toriparkkiavauksia tänne koko ajan suoltaa? Miten Turun kaltainen konkurssipesä mitään parkkeja voi rakentaa?

      • Tätä mieltä tästä

        Turku tarvitsee juuri nyt surkeasti rakennusalan työpaikkoja ja nyt toriparkin saa varmasti edullisimmin.
        Turku on kyllä yksi Suomen perseenreikä päätöksenteossa, aina kestää ja maksaa. Ei ole mikään ihme, ettei kehyskunnat halua liittyä Turkuun.
        Turun Vihreille ensimmäiseksi potku perseeseen , ovat valituksineen tulleet meille hyvin kalliiksi.


    • Mustavalkone Turuust

      TORI KUNTOON ILMAN TORIPARKKIA?
      Vitsi!

      Jotkut ovat ehdottaneet, että kävelykatu Kirjastosillalta torille voidaan rakentaa ilman toriparkkiakin. En usko sellaiseen utopiaan.
      Mikäli autoilta ajo kiellettäisiin toria ympäröivälle alueelle ilman toriparkkia, olisi se varma tuho keskustan liikkeille.
      On siis vain kaksi mahdollisuutta:
      1. Tehdä toriparkki ja näin saada tori ja sen ympäristö ihmisille.
      2. Jättää torialue nykyiselleen.
      Torin ehostus ei muuta paljoakaan sen viihtyisyyttä rumine autoineen ja pakokaasuineen.
      On siis olemassa vain hyvä ja huono ratkaisu.

      Sarjassa mustavalkoisia turkulaisia.

      • Jurristeriaa

        Kaupunginvaltuusto kyllä päätti jo 1990-luvun lopussa kohentaa kauppatoria, mutta Turun mfaian pojat estivät päätöksen täytäntöönpanon, koska halusivat koplata toriparkin mukaan, saadakseen kaupungin maksumieheksi.

        Jos valtuuston päättöksiä olisi noudatettu, niin meillä olisi ollut jo 15 vuotta kohennettu kauppatori....

        Joten Turun mafia ei ole todellakaan demokratian ja Turun talouden asialla.

        Raksamiehet voisiivat lopettaa sen valittamisen. Pitääkö kaikkea typerää rakentaa vain siksi että raksamiehillä on töitä ja poliitikot voivat lypsää turhista ja ylihinnoitelluista hankkeista vaalirahaa? Maa alkaa olla täyteen rakennettu ' *askaa, rumaa ja kallista taloa 5 mijoonaa ihmistä varten. Ei Nokian entiset inssiitkään saa valtiolta uutta Nokiaa, vaikka kuinka työttömyys iskee.. Sitä paitsi niissä susihometaloissa ja rata-, tie- ja katuinfrassa riittää korjaamista ja ylläpitoa. Ja jos raksahommat ei kiinnosta, niin aina voi kouluttautua vaikka lähihoitajaksi.

        Keskustan kauppojen osalta kyse on kaupan rakennmuutoksesta: nettikauppa, pitkäaikainen lama, peltomarketit sekä Turun osalta liian korkeat mafiavuokrat ja järjestelmällinen pienten erikoiskauppojen poisajaminen esim. Hansasta. Jos Stockmann ja Anttila eivät pärjää kaupunkien keskustoissa, niin ei siinä auta edes miljoona parkkipaikkaa.

        Helsingin eteläisissä kaupungiosissa, jossa olen asunut on kaikki erikoiskaupat parin korttelin säteellä, eikä niillä ole ongelmia... eikä parkkiluolia muuten ole siellä päin.


    • sisä siittoisuus

      turku on sisäsiittoinen pieni maalaiskylä jossa kaikki on sukua keskenään. turussa vastustetaan kaikkea KEHITYSTÄ !

      aivan sama mikä asia on esillä - aina vastustetaan ja käydään oikeutta.

      keskustan puurotiskoidenkin takia on kättä väännetty jo kauan - jos kunnostetaan , aivan hyvä tai sitten puretaan pois ja uudet kerrostalot tilalle - EI OLE TÄMÄN VAIKEAMPAA

      turussa on vallalla YLEINEN NEGATIIVISUUS ! toisista puhutaan AINA PAHAA ja kaikin tavoin pyritään estämään toisen ihmisen normaali ELÄMÄ

      TORI PARKKI ON HIENO ASia ja vie turkua eteenpäin. muualla Suomessa tämän kokoisissa kaupungeissa on jo torin alla parkkipaikat.

      Tallinnasta voimme ottaa mallia ! SIELLÄ LINJA-AUTOASEMA ON MAAN ALLA !

      • Jurristeriaa

        HIV ja Turun tautikin kehityy...jep, jep, jep...


      • palveluja alemmas

        Ei savimaassa jonne rakentaminen maksaa 200 miljoonaa miljoonien vuosittaiset ylläpitokulut. Kerro se kaava jolla kustannukset kuoletetaan Toriparkki Oy:n rahoilla. Ei millään, se kaatuu turkulaisten niskaan. Negatiivisuutta on tarpeeksi siinä että koitetaan luoda taas yksi rahareikä, joka nostaa kiinteistömiljonäärien omistusten arvoa, mutta jonka maksumiehinä toimivat turkulaiset. Palveluja alemmas toriparkin takia.


    • toriparkki YES!

      Hamburger Börs ja City Börs hotelleissa on yhteensä n. 350 huonetta. Valtaosa yöpyjistä tulee omalla autolla ja tällä hetkellä pysänköintiä tarjotaan Louhesta.

      Sieltä onkin mukava räntäsateessa kävellä matkalaukun kanssa torin poikki (jos vaan laukun pyörät kestävät torin kivetyksen).

      Toriparkistahan tulee yhteydet suoraan kumpaiseenkin hotelliin, kuten myös Finnkinon teatteriin, Mehiläiseen, Kop-kolmioon, Kultatasoon; Wiklundiin....

      Hulluhan sen täytyy olla jonka hanketta vastustaa?

      • Höpön löpö

        Hamburger Börssistä löytyy maanalainen parkkipaikka ja myös yläparkki.
        Taas turha tekosyy saada se kiinteistöparonien rahasampo joka maksaa turkulaisille maltaita. 200 miljoonaa maksava maanalainen toriparkki ei koskaan maksa itseään takaisin.


    • Että simmottis

      Voisimme ajatella vastustajien logiikalla myös näin:

      Meidän pitää vastustaa Telakkarannan rakentamista. Sinne ei tarvita enää yhtään taloa. Turussa on ihan riittävästi taloja. Niitä on tyhjilläänkin.
      Ja kaiken lisäksi, rakennuttajat saavat voittoa sinne rakennettavista taloista.
      Maksajaksi ilmoittautuneet rakennusliikkeet eivät suostu lopulta maksamaan kuluja, vaan maksut siirtyvät kaupungille. Vai oletko nähnyt paperia, joka takaa, ettei kaupunki joudu maksajaksi?
      Ja mitä hyötyä on taloista. Ei niitä kukaan tarvitse ennen kuin kaikki vanhat ovat täyttyneet.

      • Voivoivoi

        Tällä logiikalla voimme myös ajatella, että ihmiset arvostavat keskusta-asumista. Rakentakoot siis rakennusliikkeet kerrostalot torille. Keskemmälle ei pääse, ja kaikki yhteinen voidaan kyllä lahjoittaa muutamalle henkilölle, ketkä kääriin yhteisestä omaisuudesta voitot kotiin.

        Jotain pikkusieluja saattaa valittaa, että kerrostaloja ei tarvita keskelle toria. Oikeasti me tiedämme, että nämä henkilöt vastustavat kaikkea.


    • ei kiitos!

      Ratapihankadulla oleva digitaaliopaste kertoo että P-Louhessa on aina vähintään 250-350 parkkiruutua vapaana, paitsi silloin kun se on pimeänä ilmeisesti toriparkkilobbarien sabotoimana.

      Ortodoksikirkon vieressä on P-Louhen sisäänkäynti ja matkaa torille noin 20 metriä. Jos sitä ei viitsi kävellä, niin tuskin samaa verran nousta maanalaisesta toriparkista.

      Maanalaisen toriparkin hinnaksi tulee joku 200 miljoonaa euroa ylläpitokustannukset vuosittain. Kertokaa mitä pitää olla parkkiruutujen hinnat että saadaan omat takaisin, ja voittoa? Kallioon rakennetussa P-Louhessa on jo kalliit parkkeeraushinnat, maanalaisessa toriparkissa ne on pakosta ainakin puolet kalliimpia, ettei täysin turkulaisten maksettaviksi mene. Kuka silloin käy toriparkissa, kun yhtä lähellä olevassa P-Louhessa on aina vapaita paikkoja ja parkkimaksut puolet pienempiä?

      Maanalainen toriparkki kaatuu pakostakin turkulaisten syliin, kun nämä tosiasiat ottaa huomioon.

    • valitsen hyvän 1.

      Loppupäätelmä:

      On siis vain kaksi mahdollisuutta:
      1. Tehdä toriparkki ja näin saada tori ja sen ympäristö ihmisille.
      2. Jättää torialue nykyiselleen.
      Torin ehostus ei muuta paljoakaan sen viihtyisyyttä rumine autoineen ja pakokaasuineen.
      On siis olemassa vain hyvä ja huono ratkaisu.

      • hyvä ratkaisu

        P-Louhessa (sisäänkäynti vajaa 20 metriä torilta) on aina 250-350 parkkipaikkaa tyhjänä, joten tori ja sen ympäristö on jo ihmisille jos halutaan.
        Säästetään 200 miljoonaa miljoonien vuosittaiset ylläpitokulut ja usean vuoden torin sulkeminen.


    • TurhaaTurhaa

      Noh niin...

      Katsotaanpa sitä Toriparkin tarvetta...

      En todellakaan ajele naapurikunnasta maksamaan kallista parkkimaksua ostaakseni kalliita hieman kulahtaneita tuotteita kauppatorilta.

      En todellakaan lähde ostoksille Turun keskustan Stockmannille tai Sokokselle, kun voin ostaa vastaavat tuotteet netistä tai halvemmista marketeista, eli ei taaskaan tarvetta toriparkille

      En halua maksa tuotteissani ylihintaa yrityksen normaalia korkeamman vuokran vuoksi perimää ylihintaa.

      Turun tori on jo pilalla, maine mennyt (enkä puhu vielä lisäksi "heikommasta aineksesta"...

      Hidas slummiutuminen on Turun keskusta-alueella käynnissä, paras sopeutua...

      • EntisenTurunystävä

        Jatkan vielä. Itäsuunnassa Skanssi ja Kupittaa, ja lännessä jo nyt niin valtava Myllyn alue vielä laajentaa parhaillaan. Ja kaikissa ilmaiset parkkipaikat.

        Turun päättäjät eivät ole selvästikään tutustuneet USA:n suurkaupunkien kehitykseen, samat virheet tehdään Turussakin, eli kaupungin keskusta päästetään slummiutumaan, on täydessä käynnissä Turussa.


      • Ex-turkulainenxx
        EntisenTurunystävä kirjoitti:

        Jatkan vielä. Itäsuunnassa Skanssi ja Kupittaa, ja lännessä jo nyt niin valtava Myllyn alue vielä laajentaa parhaillaan. Ja kaikissa ilmaiset parkkipaikat.

        Turun päättäjät eivät ole selvästikään tutustuneet USA:n suurkaupunkien kehitykseen, samat virheet tehdään Turussakin, eli kaupungin keskusta päästetään slummiutumaan, on täydessä käynnissä Turussa.

        Siinä torin kulmilla ei ole muuta kuin kalliita liikkeitä, joiden tuotteita saa halvemmalla netistä tai ilmaisten parkkipaikkojen marketeista, ja

        llisäksi eritasoisia kapakoita. Eipä niissäkään käymisen vuoksi ole tarvetta kalliisiin parkkipaikkoihin. Osaavatko hankkeen ajajat arvata, miksi?


    • Varmasti hyvä hanke

      -
      Pääsin taas katsomaan tänne.

      Monien edellisten kommenttien kautta on tullut selväksi, että toriparkki tarvitaan pikavauhtia.
      Ei ole esitetty yhtäkään pätevää syytä, miksi autojen pitäisi olla maan päällä.
      Monet ovat osoittaneet perustellusti, että on hyvä ratkaisu siirtää autot torin alle rakennettavaan parkkihalliin.
      Ei ole myöskään tullut esille vähäisiäkään järkisyitä estää torin ja sen ympäristön kunnostusta kävelyalueiksi ilman autoja.

      Toriparkin vastustajat ovat Turun kehityksen jarruttajia.

      • NormaaliKehitys

        Elintarvikkeet saa ympäristössä paljon halvemmalla, samoin useimmat perustarvikkeet.

        Koko torin voi lopettaa.


      • osaatko lukea?

        Ratapihankadulla oleva digitaaliopaste kertoo että P-Louhessa on aina vähintään 250-350 parkkiruutua vapaana, paitsi silloin kun se on pimeänä ilmeisesti toriparkkilobbarien sabotoimana.

        Ortodoksikirkon vieressä on P-Louhen sisäänkäynti ja matkaa torille noin 20 metriä. Jos sitä ei viitsi kävellä, niin tuskin samaa verran nousta maanalaisesta toriparkista.

        Maanalaisen toriparkin hinnaksi tulee joku 200 miljoonaa euroa ylläpitokustannukset vuosittain. Kertokaa mitä pitää olla parkkiruutujen hinnat että saadaan omat takaisin, ja voittoa? Kallioon rakennetussa P-Louhessa on jo kalliit parkkeeraushinnat, maanalaisessa toriparkissa ne on pakosta ainakin puolet kalliimpia, ettei täysin turkulaisten maksettaviksi mene. Kuka silloin käy toriparkissa, kun yhtä lähellä olevassa P-Louhessa on aina vapaita paikkoja ja parkkimaksut puolet pienempiä?

        Maanalainen toriparkki kaatuu pakostakin turkulaisten syliin, kun nämä tosiasiat ottaa huomioon.


      • Voivoivoi

        Ei ole esitetty yhtään pätevää syytä, miksi auton pitäisi olla maan alla. Se on tehty maan päällä ajamista varten.

        Ilmeisesti sinä haaveilet sittenkin metrosta.
        Toki sellainenkin voidaan tehdä, jos se sinun asuntosi arvoa sattuu nostamaan.


    • siihe se kaatus

      .

      Ajattel ny itteki, et jos kaivetaa kuappa ortoroksikirko viäree, ni sortuuha se kirkko sit siihe kuappa.

    • JärkeäTouhuun

      Näin oikein selkokielellä:

      Ei meitä enemmistöä kiinnosta mitenkään teidän toriparkkinne.

      Aika on ajanut sen ohi.

      Me teemme ostoksemme netissä tai Myllyn/Skanssin tyyppisissä ostoskeskuksissa,
      joissa pysäköinti on maksutonta.

      Lidlkin on jo keskustassa, joten asiakkailla kaikki on kunnossa.

    • Lidlin asiakas

      Lidlille pitäisi osoittaa myymälätilat Foorumista. Siinä olisi Lidlille luontainen paikka.

      • Liiteri rulez

        "Lidlille pitäisi osoittaa myymälätilat Foorumista. Siinä olisi Lidlille luontainen paikka. "

        Arvapas miksi ei saa?

        Koska korruptio-TOK omistaa koko korttelin.


      • eeee33
        Liiteri rulez kirjoitti:

        "Lidlille pitäisi osoittaa myymälätilat Foorumista. Siinä olisi Lidlille luontainen paikka. "

        Arvapas miksi ei saa?

        Koska korruptio-TOK omistaa koko korttelin.

        Arvaappas mitä, koko Foorum on täysin tyhjä..

        Varmasti Lidl saisi sieltä tilat itselleen, mutta miksi se haluaisi? Ei asiakkaita ja olettevasti niin keskustassa kallis vuokrakin.


    • Ajatteleva Turku-man

      Ymmärrän.
      On kohtuutonta vaatia tietämättömältä kansalta, että se osaisi ymmärtää oikein toriparkin rakentamisen merkitystä.
      Ajattelussanne on esiintynyt paljon typeryyttä ihannoivaa ja ajattelevia kansalaisia arvostelevia piirteitä.

      Toriparkki on rakennettava, koska siitä ei ole kenellekään vahinkoa, ja siitä on kaikille hyötyä, eikä se ole poissa kaupungin rahoista.

      • äly hoi!

        Kuvitteletko olevasi jotenkin älykkäämpää väkeä? Kummaa että lobbaat maanalaista toriparkkia joka ei sinua hyödytä mitenkään, yleensä tuollaista toimintaa sanotaan tyhmyydeksi. Varsinkin kun turkulaisena veronmaksajana kustannat niitä 200 miljoonan euron rakennuskuluja miljoonien vuosittaisia ylläpitokuluja, joka kaatuvat turkulaisten niskaan kun Toriparkki Oy tekee konkan. Rahojaan se ei koskaan tule saamaan takaisin, vai millaisilla parkkipaikkavuokrilla kuoletat 200 miljoonaa euroa miljoonien vuosittaiset ylläpitokulut jossain järkevässä ajassa?


    • Kutrit kuivana aina

      Me Turkulaiset halutaan torin alle rakennettavaksi kävelytunneliyhteydet Wikkeltä Hansaan ja sieltä Forumiin. Kaikkiist parasta olisis, jos maanalainen tunneli jatkuisis vielä Aurajoen alitse vastarannan Olavinpuistoon, johon on - vanhaan tuttuun tapaan - helppo ilmaiseksi jättää auto torillakäyntiä varten - siis heti siihen Mantungrillin taakse!

      Maan alle halutaan sentakia, että Turussa on pitkä sateinen ja joskus kylmä talvikausi. Kun pääsee suoraan autosta lämpimään tunneliin kävelemään, ei tarvii joka kerta ottaa talvipalsaa mukaan, vaan voi soppailla tyylikkäästi kesäisessä napapaidassa ja korkkareissa!

      Ainoa harmi, olisis se, että tunneli vois olla näin huumehörhöjen ja kaikenmaailman kerjäläisten kulta-aikaan joskus pelottava. Siksi edellytämmekin tunneliin riittävän määrän liike-elämän palkaamia aseistettuja vartijoita.

    • lapiot käteen

      Mutta eikö toriparkin rakentamisesta ole tehty päätös? Muistaakseni se ratkaistiin joskus vähäisellä äänten enemmistöllä.

    • Jurristeriaa

      Kovasti ihmettelen miksi kaivinkone ei jo laula???


      Kaupunki lupasi aikoinaan aloittavansa arkelogiset kaivaukset ennen kuin toriparkkipäätös on edes lainvoimainen ja Vaiste lupasi jossain vaiheessa, että kaivinkoneet ovat jo valmiina.


      Sopimuksiakin on väännetty jo ainakin 5 vuotta, joten mikä nyt maksaa.


      Kejun aloittaja voisi pikemminkin lähetysä Vaistetta ja kysyä, miksi työt eivät ole jo käynnissä...

    • Vaalee leidi

      Olavi Mäenpää yrittää kiusanteollaan estää toriparkin rakentamista.

      Vastustajilla on ilkeä luonne.

    • Toriparkki ja heti

      On niitä kiusanteolla nautintonsa saavia muitakin. Ne eivät halua Turkuun kehitystä.

    • vali vali

      Uskomatonta pelleilyä! Kohta on 40-vuotta väännetty kättä siitä saako torin alle rakentaa vai ei?

      Nyt ku päätös on vihdoin lainmukainen niin eikös vieläkin JOTKUT HULLUT siitä valittavat.

      On se kumma kun ei kelpaa se että torin ylälaidan "varikko" muutetaan kävelykaduksi ja 200 auton parkkipaikka siirretään maan alle.

      Mikä näitä valittajia vaivaa?

      • Tori siistiksi

        Siis latetaan 200 miljoonaa siihen että saadaan tämäkin tori hienosti siistiksi ja tyhjäksi kuten Varvintori ja Vähätori. Aika kallista siivousta siis.


    • esimerkistä oppinut

      jos toriparkkia ei rakenneta niin lupaan valittaa kaikista "ratikkahankkeena" päätöksistä: katupiirustuksista, asemakaavoista, liikennesuunnitelmista, hankintapäätöksistaä, leasingsopimuksista, jostosiirroista, kilpailutuksista, jääviyksistä jne jne jne. Ette saa ratikkaa minun aunakaan 50 vuoteen.

    • Kuopijolainen

      Muualta Turkuun muuttaneena, koittakaa nyt hyvät ihmiset kehittää tuota keskustaa ja etenkin toria jotenkin. En koskaan ole nähnyt Suomessa noin rumaa ja ruuhkaista toria, ja henkitoreissaan olevaa keskustaa. Toriparkki ehdottomasti siistii ympäristöä ja tuo jalankulkijoille lisää turvaa.

      Kuopiossakin on toriparkki toiminut oikein mukavasti. Torin alue rauhoittunut jalankulkijalle ja autonrotteloita ei ole kaikki nurkat täynnä.

      200 miljoonaa jotta saadaan lisää työtä Turun keskustaan. Pitäisikö tämä raha sitten lähettää esim. Kreikkaan jotta tulisi parempi mieli.

      • Voivoivoi

        Me kehitämme oikein mielellämme torin seutua ja toria. Tahdomme siitä Suomen hienoimman kokonaisuuden, mikä on keksiliäisyydessään hämmästyttävä!
        Tahdomme, että se lisää merkittävästi viihtyisyyttä, tarjoaa monipuolisia palveluita ja tukee koko keskusta-alueen kehitystä.

        Vastustamme toriparkkia, mikä ei ratkaise mitään ongelmaa, eikä kehitä aluetta millään tavalla. Itseasiassa se on myös negatiivinen siinä suhteessa, että se myös estää tulevaisuudessa nämä innovatiiviset ratkaisut!

        Jos autot halutaan piilottaa keskustasta, niin halvin ratkaisu on kieltomerkit (hinta noin 1000€).
        Jos halutaan piilottaa autot, niin yhtä hyvin voidaan tehdä maanpäälinen pysäköintitalo (onko tätä ratkaisua muka kukaan edes selvittänyt).
        Onko autot urbaanissa katukuvassa tosiaan sellainen ongelma, että halutaan kieltää autoilu keskustassa, taikka rakentaa miljoonien komplekseja, missä niitä ainoastaan piilotetaan?

        Entä ne kaikkein eniten melua ja vaaratilanteita aiheuttavat, eli linja-autot? Onko tosiaan kaikkein häiritsevintä pysäköidyt ajoneuvot? Eikö teidän mielestänne mitään tarvitsisi tehdä niille busseille? Ilmeisesti ei, kun pelkkä pysäköintitila riittää!

        Tässä kohtaa on ihan hyvä, jos joku valituksilla saa tähän järjettömyyteen lisäaikaa. Heti voidaan aloittaa minun puolestani tekemään, kun keksitään mitä (järkevää) tehtäisiin. Ja sitten kun tehdään jotain järkevää, niin sitten se myös saa maksaa paljonkin (kuten vaikkapa jätevedenpuhdistamo, talousveden siirtolinja Huittisista ym.)

        Olette niin vanhanaikaisia autopiilonne kanssa, että ihme ettette ehdota hevostallien rakentamista torille, jotta ruunat jaksavat torilta kotiin saakka..


      • Kuopijolainen
        Voivoivoi kirjoitti:

        Me kehitämme oikein mielellämme torin seutua ja toria. Tahdomme siitä Suomen hienoimman kokonaisuuden, mikä on keksiliäisyydessään hämmästyttävä!
        Tahdomme, että se lisää merkittävästi viihtyisyyttä, tarjoaa monipuolisia palveluita ja tukee koko keskusta-alueen kehitystä.

        Vastustamme toriparkkia, mikä ei ratkaise mitään ongelmaa, eikä kehitä aluetta millään tavalla. Itseasiassa se on myös negatiivinen siinä suhteessa, että se myös estää tulevaisuudessa nämä innovatiiviset ratkaisut!

        Jos autot halutaan piilottaa keskustasta, niin halvin ratkaisu on kieltomerkit (hinta noin 1000€).
        Jos halutaan piilottaa autot, niin yhtä hyvin voidaan tehdä maanpäälinen pysäköintitalo (onko tätä ratkaisua muka kukaan edes selvittänyt).
        Onko autot urbaanissa katukuvassa tosiaan sellainen ongelma, että halutaan kieltää autoilu keskustassa, taikka rakentaa miljoonien komplekseja, missä niitä ainoastaan piilotetaan?

        Entä ne kaikkein eniten melua ja vaaratilanteita aiheuttavat, eli linja-autot? Onko tosiaan kaikkein häiritsevintä pysäköidyt ajoneuvot? Eikö teidän mielestänne mitään tarvitsisi tehdä niille busseille? Ilmeisesti ei, kun pelkkä pysäköintitila riittää!

        Tässä kohtaa on ihan hyvä, jos joku valituksilla saa tähän järjettömyyteen lisäaikaa. Heti voidaan aloittaa minun puolestani tekemään, kun keksitään mitä (järkevää) tehtäisiin. Ja sitten kun tehdään jotain järkevää, niin sitten se myös saa maksaa paljonkin (kuten vaikkapa jätevedenpuhdistamo, talousveden siirtolinja Huittisista ym.)

        Olette niin vanhanaikaisia autopiilonne kanssa, että ihme ettette ehdota hevostallien rakentamista torille, jotta ruunat jaksavat torilta kotiin saakka..

        En minä ainakaan tule ruuhkaiseen torinreunamaan autollani. Eli teen sitten ostokset Skanssissa tai Myllyssä. Ihmiset tarvitsee jättää autonsa jonnekin, eikä Turun keskusta houkuttele nykyisellään. Liian ruuhkainen ja sekava. Joten ihan sama vaikka kuolee koko tori, käyköön citymummot siellä ostamassa torilta tomaattia. Johan keskustasta on lähtenyt isojakin liikkeitä pois, vuokratilat tyhjillään. Bussien pitää kulkea että ihmiset pääsee kätevästi kulkemaan.

        Mikähän on tällainen "innovaatio" jota haluat torin kylkeen? Taidat itse olla vanhanaikainen kun vastutat kaikkea ihan vaan vastustamisen ilosta... Ja kovin järkeviä nuo innovaatiosi eivät kuulosta olevan. Jotta ihmiset tulevat keskustaan, siellä pitää olla houkuttelevia palveluja ja helppo jättää menopelinsä jonnekin, kulkuyhteydet toimivat.

        Ja kuka "me" kehitämme oikein mielellään, eipä teillä turkulaisilla näytä olevan minkäänlaista ratkaisua torin kehittämiseksi. Kuopio kasvaa ja virkistyy, ja toriparkki toimii.


    • Kiusa se on pienkin?

      Tärekin peruste torin asemakaavan uudelleen valmistelemiselle lienee se, ettei torin pinnoitukseen menisi veronmaksajain rahoja!?

      Mahdollisen uuden päätöksen jälkeen siihen rahaa vasta meneekin: nyt voimaan astuneen asemakaavan mukaan torin alle "saadaan rakentaa pysäköintilaitos", mutta kaava ei pakota sitä tekemäänkään; miksi siis nyt demokratian päätöksiin tyytymättämät haluavat turhan takia kikkkailla veronmaksajien rahoilla?

      Ensin joudutaann maksamaan mahdollisen uuden kaavan laatimisesta johtuvat usean vuoden - ellei valittajien ansiosta kymmenen vuoden - menot. Prosessin ansiosta menetetään nykyisen kaavan maanalainen rakennusoikeus torin viereiset kortteli yhdistävine yhdyskäytävineen. Sitten joudutaan joka tapauksessa uusimaan torin pinnoite perustuksineen, mikä takuuvarmasti vie enemmän veronmaksajien rahoja kuin valmiille perustukselle tehtäessä.

      Lopulta pisteenä iin päälle torin kunnostaminen estyy valtuuston kaavanmuutospäätöksen johdosta lain mukaan voimaan astuvan rakennuskiellon myötä edellä uumoillut kymmenet vuodet - kunnes uusi kaava vahvistuessaan taas antaa mahdollisuuden korjaustoimiin muutoksen alaisella alueella!

      • rakentaja

        Juuri näin.
        Kiusantekijät aiheuttavat Turulle suuria rahallisia tappioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe