Dacia DUSTER ?

Duster _

Kun kyseessä on käytetyt autot, niin ostajalla skaala on varsin monikirjava.

Mitä Dusteria harkitessa olisi huoiotava, moottoreiden, vaihdelaatikoiden, ktkimen ja vuosimallien vaiktuksesta, miten Duster on muuttunut. Onko jokin vuosimali jota edeltäviä kannattaisi karttaa?

Entä alusta, tuleeko kaikki epätasaisuudet läpi?

Missä haarukassa on kulutuslukemat, tokihan valittu moottori sen määrittelee, bensa vs. diesel jne.? Ilmoituksissa näkee toisinaan 1.5 dCi koneisia 4x4 Laureate-malleja. Vaikutta pieneltä koneelta tuollaiseen autoon.

Ilmastointi nyt kuitenkin pitäisi olla ja ehkä sähkölasit edessä.

Entä etuistuimien mukavuus, pitäisikö saman tien etsiä tilalle vaikkapa käytetyt Recarot jostakin kolariautosta?

Milainen tuo auto on kaupunkiajossa ja sitten tien päällä? Miten kovaääninenkulkine se okein on ja saisikohan kohtuudella äänieristystä paremmaksi.

Käynyt mielessä, että jos löytyisi jokin hyvin pidetty käytetty Duster tummassa värissä, niin maalauttaisi sen saman tien jollakin hyvin tummalla _matta & lakka_ harmaalla tai vihreällä, sopisi hyvin kulkineen olemukseen.

Ajatus heräsi uudestaan kun eilen ajelin yhden mustan Dusterin rinnalla ja takana kaupungissa sitä tarkkaillen. Duster on turhia koreilematon, mutta ilmeisesti asiansa kohtuudela tekevä kulkine.

Seuravaksi autoksi on ollut harkinnassa jokin hieman korkeammalla kulkeva laite jossa kuskin pekillekin on mukavampi asettua ja autosta poistua ilman limboamista.

80

6935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fvrgggr

      Uusi syksyllä 2013 lanseerattu M.Y 2014 Duster on hiljaisempi ja jo vakionakin huomattavasti paremmin varusteltu kuin vanhemmat mallit.
      1,5 dCi on erittäin kestäväksi osoittautunut moottori, toki joitain pieniä juttuja on joillakin ollut lähinnä antureiden ja niiden takia syttyvien valojen kanssa. Kone on jakohihnalla, mutta vaihtoväli on pitkä.
      Nämä uudemmat Rellu-vaihtestot eivät ole enää olleet murheenkryynejä niin kuin olivat joskus 90-luvulla. Neliveto-diesel on ollut aina 6-vaihteinen - ykkösen ollessa erittäin lyhyt "maastovaihde". Bensiinimallit olivat alussa 5-vaihteisia, mutta nykyään bensaturbojen myötä tuli vakioksi myös 6-pykäläinen loota bensamalleihin. Bensamallit ovat etuvetoisia.
      Pallonivelet ja puslat ovat Dacioissa ja myös Dustereissa vaihtotavaraa. Eivät kuitenkaan kovin kalliita.
      Mitään varsinaisia isompia selviä tyyppivikoja noissa ei ole ollut. Joitain vikoja toki on käyttäjillä ollut, mutta sinäänsä aika pieniä ja monenkirjavia. Yleinen vika noissa vanhemmissa on ollut nelivedon kytkeytyminen itsestään pois päältä tietyissä olosuhteissa.

      Lämmityslaite on etenkin vanhemmissa aika heikkotehoinen, mutta lukot pelaavat talvella hyvin. Ilmastointi ja ESP olivat alkupään autoissa lisävarusteita tai naitettu paremmille varustetasoille. Useimmissa nelivetomalleissa tuo ilmastointi kuitenkin löytyy, koska ovat poikkeuksetta Laureateja. ESP on myös nykyään vakiovaruste, mutta näin ei alussa ollut.

      Daciat eivät ole osoittautuneet kovin pahoiksi ruostumaan.
      Duster pitää Dacia-malleista arvonsa parhaiten.

      Ohjaus on sähköhydraulinen, useimmat pitävät hyvänä ja suht tunnokkaana.
      1,5 dCi:ssä on nelivetoisena 110 hevosvoimaa (etuvedossa 107 hv). Useimmille se riittää. Moottori reagoi kokisekseen hyvin kaasuun.

      Pääosin käyttäjät ovat tyytyväisin oloisia. Samalla rahalla tuskin saa mitään vastaavaa tarjoavaa autoa.

    • mutta mutta

      Eri rahalla saa.

    • Duster _

      Puhtaasti makuasioita, mutta tuossa on aika mukava vihreä, joka tosin voisi olla tummempikin. Etumaski-valot ovat kokonaisuuteen sopivat ja paremman näköiset kuin yleensä Dusterissä näkemäni.

      - http://lancia.forumfree.it/?t=34016528&st=75

      - http://lancia.forumfree.it/?t=34016528&st=75

      Lasit ovat tehtaalla pykälää tummemiksi sävytetyt. Takavalot kun vielä laittaisi tummiksi, niin olisi siisti Duster kokonaisuus. Sisukset tosin mustana.

      Harmi kun takapenkit taittamalla ei taida saada tasaista lattiapintaa.

      - http://medias.agenda-automobile.com/2013/11/Dacia-Duster-10.jpg

      Osuin artikkeleihin joidne mukaan uudempiin Dustereihin on saatavilla myös GPS integroituna. Lineekö Noki HERE-kartoilla kuten 80% http://kuvaton.com/u/ydM tämän hetken uusista autoista (?).

      Crash Test: http://www.euroncap.com/results/dacia/duster.aspx

      Osuin ulkolaiselle foorumille ja siellä oli kovin vauhtelevia kokemuksia Dasiasta, suhteellisen vähilläkin kilometreillä erinäisä vikoja, ilmastointiongelmia, istuimia pidempään matkantekoon moitittiin, tuulen melua sivuikkunoissa matkanopeudella, sekä 110hv diselissä käyntiongelmia (ruisku) tietyillä kieroksilla, joka joillakin on valmistajan uudelleen ohjelmoinnilla korjaantunut ja joskus ei jne.

      Huomattavan moni oli aivan erityisen tyytymätön takuuhulltoon ja jälkihuiltoon ylensäkin. Eräälläkin navi lakkasi toimimasta kuukauden vanhassa autossa. Huolto tilasi uuden, mutta ei hajuakaan milloin se tulee, ain alykätään pvm. eikä vastat soittopyyntöihin jen. Muiden teknisten ongelmien kassa kovin usein vastaavaa.

      Sitten taasen moni oli ajanut ilman sen erityisempiä ongelmia.

      Budjetti x-euroa. Jännä asetelma kun, ja jos laittaa viivalle vaikapa käyteyn noin 50-70tkm ajetun Dasian, joka maksaa 'x euroa keskimäärin' ja katselee sitten mitä muita vastaavan kokoluokan autoja samalla hinnalla saisi, jolloin vaihtoehtojen lista hieman kapenee ja ajetut kilometrit ovat toista luokkaa. No, käytettyjen autojen osto on aina erilaisia kompromissejä.

      • gffggf

        "Osuin artikkeleihin joidne mukaan uudempiin Dustereihin on saatavilla myös GPS integroituna. Lineekö Noki HERE-kartoilla"

        Tuo uudemmissa Dacioissa ja joissakin Renault-malleissa saatavilla oleva kosketusnäytöllinen Media-Nav navigointi-multimedia-järjestelmä on LG:n valmistama ja se navigaattoriosio perustuu iGO navigaattoriin. Ihan hyvä perusnavigaattori ja se päivitetään Renault/Dacian omilta tarkoitukseen tehdyiltä sivustoilta. Samalta sivulta saa myös laitteen omat päivitykset. Laite on valikoita myöten täysin suomenkielinen ja puhuu suomea.
        Laitteeseen on nykyään saatavilla harrastajien tekemiä "omia" päivitysversioita, jolloin mukaan saa lisäominaisuuksia, kuten liikkuvan kuvan katselun, valmiuden peruutuskameralle ja muitakin navigaattorimalleja/karttapohjia kuin se vakiona oleva. Kokonisuutena mainio laite ja ehdottomasti harkinnan arvoinen jos uuteen autoon päätyy. Muissa Dacioissa tuo media-nav on ollut jo jonkin aikaa saatavissa, Dusteriin tuo tuli 2014 malliin saataville.

        Takuu on ssitä tarvitseville tullut sinäänsä hyvin vastaan ongelmissa, mutta kuten mainitsit, osia on valitettavasti useissa tapauksissa joutunut odottamaan aika kauan. Monien Ranskalaisten autojen perinteinen ongelma. Kanta on Suomessa aika vähäinen ja Dacia usein liikkeen "kakkosmerkki", joten motivaatiokin varmaan vähän sen mukainen. Toivottavasti asia pikkuhiljaa muuttuu kun myynti kokoajan paranee..

        Alkupään Dustereissa on varmaankin ollut enemmän ongelmia, mutta auto on vähitellen jalostunut matkan varrella isommista lastentaudeista.
        Vaikka joillain on ollut pieniä ongelmia dieselien kanssa, on se kaikkiaan huoleton paketti. 1,5 dCi-dieselmoottori on varmaan yksi eniten valmistetuista dieselkoneista Euroopassa ja löytyy todella monen automallin keulilta Mersuja ja Nissaneita myöten, joten ajettuja yksilöitäkin on paljon. Mukaan mahtuu varmasti muutama ongelmakin. Tavara-autoissa noilla on ajettu hurjia kilometrimääriä.
        Tuosta samasta perusmoottorista on olemassa muutama eri evoluutioversio, joten samat kommentit eivät koske kaikkia vuosimalleja, koska esim. komponenteilla on ollut eri valmistajia vuosien varrella. Mm. ruiskutusjärjestelmän valmistaja on vaihdellut. Muutenkin moottoria on hiottu mm. päästöjen osalta kokoajan, vaikka perusta on ollut sama.


      • opettaja.
        gffggf kirjoitti:

        "Osuin artikkeleihin joidne mukaan uudempiin Dustereihin on saatavilla myös GPS integroituna. Lineekö Noki HERE-kartoilla"

        Tuo uudemmissa Dacioissa ja joissakin Renault-malleissa saatavilla oleva kosketusnäytöllinen Media-Nav navigointi-multimedia-järjestelmä on LG:n valmistama ja se navigaattoriosio perustuu iGO navigaattoriin. Ihan hyvä perusnavigaattori ja se päivitetään Renault/Dacian omilta tarkoitukseen tehdyiltä sivustoilta. Samalta sivulta saa myös laitteen omat päivitykset. Laite on valikoita myöten täysin suomenkielinen ja puhuu suomea.
        Laitteeseen on nykyään saatavilla harrastajien tekemiä "omia" päivitysversioita, jolloin mukaan saa lisäominaisuuksia, kuten liikkuvan kuvan katselun, valmiuden peruutuskameralle ja muitakin navigaattorimalleja/karttapohjia kuin se vakiona oleva. Kokonisuutena mainio laite ja ehdottomasti harkinnan arvoinen jos uuteen autoon päätyy. Muissa Dacioissa tuo media-nav on ollut jo jonkin aikaa saatavissa, Dusteriin tuo tuli 2014 malliin saataville.

        Takuu on ssitä tarvitseville tullut sinäänsä hyvin vastaan ongelmissa, mutta kuten mainitsit, osia on valitettavasti useissa tapauksissa joutunut odottamaan aika kauan. Monien Ranskalaisten autojen perinteinen ongelma. Kanta on Suomessa aika vähäinen ja Dacia usein liikkeen "kakkosmerkki", joten motivaatiokin varmaan vähän sen mukainen. Toivottavasti asia pikkuhiljaa muuttuu kun myynti kokoajan paranee..

        Alkupään Dustereissa on varmaankin ollut enemmän ongelmia, mutta auto on vähitellen jalostunut matkan varrella isommista lastentaudeista.
        Vaikka joillain on ollut pieniä ongelmia dieselien kanssa, on se kaikkiaan huoleton paketti. 1,5 dCi-dieselmoottori on varmaan yksi eniten valmistetuista dieselkoneista Euroopassa ja löytyy todella monen automallin keulilta Mersuja ja Nissaneita myöten, joten ajettuja yksilöitäkin on paljon. Mukaan mahtuu varmasti muutama ongelmakin. Tavara-autoissa noilla on ajettu hurjia kilometrimääriä.
        Tuosta samasta perusmoottorista on olemassa muutama eri evoluutioversio, joten samat kommentit eivät koske kaikkia vuosimalleja, koska esim. komponenteilla on ollut eri valmistajia vuosien varrella. Mm. ruiskutusjärjestelmän valmistaja on vaihdellut. Muutenkin moottoria on hiottu mm. päästöjen osalta kokoajan, vaikka perusta on ollut sama.

        Hienosti kirjoitettu novelli, odotan seuraavaa innolla. Muista kuitenkin jatkossa oikolukea, ettei harmillisia virheitä pääse mukaan. Sitä sana kirjoitetaan ilman kahta s-kirjainta.


      • ei kun lisää näitä
        opettaja. kirjoitti:

        Hienosti kirjoitettu novelli, odotan seuraavaa innolla. Muista kuitenkin jatkossa oikolukea, ettei harmillisia virheitä pääse mukaan. Sitä sana kirjoitetaan ilman kahta s-kirjainta.

        Hyvä opettaja, löysit asiasta oleellisimman. "Sitä sana kirjoitetaan...". Jatketaanko samalla linjalla? Kirjoittamassasi "Sitä"-sanassa on nähdäkseni yksi s-kirjain. Miten helvetissä se voidaan kirjoittaa ilman kahta s-kirjainta?
        Vai pitäiskö sittenkin pysyä aiheessa, tyhmä!


      • apua!
        ei kun lisää näitä kirjoitti:

        Hyvä opettaja, löysit asiasta oleellisimman. "Sitä sana kirjoitetaan...". Jatketaanko samalla linjalla? Kirjoittamassasi "Sitä"-sanassa on nähdäkseni yksi s-kirjain. Miten helvetissä se voidaan kirjoittaa ilman kahta s-kirjainta?
        Vai pitäiskö sittenkin pysyä aiheessa, tyhmä!

        Multinikkimies hyökkää.


    • osuin.

      Osutko seuraavaksi jo vihdoin maaliin.

    • dusse

      Mutta onko sinulla edes Dusteria?

    • Duster _

      gffggf:lle

      Renaultilla on Nokian HERE-kartat ja siksi on hieman erikoista ettei samaa erityisen toimivaa systeemä ole valittu Dacioille.

      Ruiskutusjärjestelmällä viitannet ruiskupumppuun. Keiden eri valmistajien pumppuja tuossa Dusterin dieselissä on ollut ja mikä / mitkä niistä ongelmallisia? Sillä mitä muiden ko. autovalmistajan dieselversioissa on ollut ei ole tässä yhteydessä merkitystä.

      Muan foorumin perusteella Dusterin jälkihuolto on laajasti mm. Ranskassa kritisoitu ja aiheuttaa vakavaa tyytymättömyyttä asiakkaissa.

      Renaultin jällenmyyjien ja takuhuoltajien olisi korkea aika ottaa aivan uusi asenne ko. autokategoriansa asiakapalveluun ja jälkihuoltoon (osa turhautuneista asiakkaista on sen vuoksi luopumassa mm. Dusterista), sillä tuo halpakategoria on kaikkein kovimman katteen Renaultille tuova (sen perusteknikka teollisuuskustannuksellisesti kuolettanut itsensä ja kauan sitten) autoluokka ja jonka myynti on prosentuaalisesti kasvanut kaikkein eniten.

      Dacioiden menstys ja kysyntä yllätti Renaultin itsensäkin ja siksi se on lajentanut malli- ja versiokategorioita ja markkinaalueita alkuperäistä suunnitelmaa huomattavasti laajemmalle. Alun perin Dacioiden piti jäädä vain vaatimattomamman kansantalouden maihin myytäväksi.

      10 - 2013 "Dacian myynti ponkaisi 40 prosenttia"

      "Autonvalmistajista Renaultin kasvu oli peräti 22 prosenttia. Myyntiä vauhditti halpamerkki Dacia, jonka toimitukset paisuivat 40 prosenttia. Myös Renault-merkin myynti parani 17 prosenttia."

      - http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/10/16/automyynti-piristyi-euroopassa-dacialla-huima-nousu/201314369/304?pos=related

      1 - 2014 "Halvemman hintaluokan Dacia-merkin myynti ampaisi 48 prosenttia, mikä nosti Renault'n myyntiä 29 prosenttia."

      - http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/01/16/euroopan-autokaupassa-vahva-joulukuu-renault-karjessa/2014722/304?pos=related

      Uutta Dasiaa en edes harkitse, sillä sillä hinnalla kiinnostus kohdistuisi toisaalle johonkin premium-käytettyyn.

      • werrwr

        K9K dieselin eri tehoversioihin ja vuosimalleihin ruiskutusjärjestelmiä valmistanut ainakin Delphi, Bosch, Siemens ja uusimpana Continental. Eli likimain kaikki valmistajat, jotka niitä nyt eurooppalaisiin autoihin valmistavat. Mikään noista ei ole tunnettu tuon moottorin yhteydessä minään erityisen ongelmallisena, joten vaikea sanoa, onko ruiskutusjärjestelmän valmistajalla ollut selvää yhteyttä niihin joihinkin ongelmiin, joista olet lukenut.. Mitään kovin suuria tai suurta joukkoa koskevia ne ongelmat eivät kuitenkaan ole olleet.
        Vaikkei Media-Navissa ole HERE:ä, toimii se ihan riittävän hyvin ja neuvoo kyllä tien perille niin hyvin kuin sen voi vaan tehdä. Kameratolpat ja POI-kohteet ovat myös hyvin ajan tasalla. Ehkä joku voi kaivata enemmän joitain lisätoimintoja, mutta perustaltaan ihan hyvä laite integroiduksi edullisen luokan peliksi.

        Ranskalaisia huoltoverkostoja ei oikein voi suoraan verrata suomeen. Volyymit ja myyntisuhteet esim. emomerkki Renaultiin ovat erilaiset. Täällähän Dacia taitaa olla tällä hetkellä jopa myydympi kuin emomerkkinsä. Myös verkostot joiden kautta Daciaa täällä myydään ja huolletaan ovat erilaisia kuin Ranskassa.
        Mutta toki tiettyä ryhtiä saisi täälläkin joillain paikkakunnilla olla enemmän niin myynnissä kuin huollossa Dacian suhteen. Etenkin tietämystä autoista kaivattaisiin lisää.
        Kokonaisuutena myyntiverkostot ja huolto taitavat omistajien kokemusten mukaan kuitenkin pelata ihan tyydyttävästi. Mutta on todelllakin paikkakuntakohtaista miten hyvää palvelua saa. Pätee valitettavasti moneen muuhunkin merkkiin.


      • satua.
        werrwr kirjoitti:

        K9K dieselin eri tehoversioihin ja vuosimalleihin ruiskutusjärjestelmiä valmistanut ainakin Delphi, Bosch, Siemens ja uusimpana Continental. Eli likimain kaikki valmistajat, jotka niitä nyt eurooppalaisiin autoihin valmistavat. Mikään noista ei ole tunnettu tuon moottorin yhteydessä minään erityisen ongelmallisena, joten vaikea sanoa, onko ruiskutusjärjestelmän valmistajalla ollut selvää yhteyttä niihin joihinkin ongelmiin, joista olet lukenut.. Mitään kovin suuria tai suurta joukkoa koskevia ne ongelmat eivät kuitenkaan ole olleet.
        Vaikkei Media-Navissa ole HERE:ä, toimii se ihan riittävän hyvin ja neuvoo kyllä tien perille niin hyvin kuin sen voi vaan tehdä. Kameratolpat ja POI-kohteet ovat myös hyvin ajan tasalla. Ehkä joku voi kaivata enemmän joitain lisätoimintoja, mutta perustaltaan ihan hyvä laite integroiduksi edullisen luokan peliksi.

        Ranskalaisia huoltoverkostoja ei oikein voi suoraan verrata suomeen. Volyymit ja myyntisuhteet esim. emomerkki Renaultiin ovat erilaiset. Täällähän Dacia taitaa olla tällä hetkellä jopa myydympi kuin emomerkkinsä. Myös verkostot joiden kautta Daciaa täällä myydään ja huolletaan ovat erilaisia kuin Ranskassa.
        Mutta toki tiettyä ryhtiä saisi täälläkin joillain paikkakunnilla olla enemmän niin myynnissä kuin huollossa Dacian suhteen. Etenkin tietämystä autoista kaivattaisiin lisää.
        Kokonaisuutena myyntiverkostot ja huolto taitavat omistajien kokemusten mukaan kuitenkin pelata ihan tyydyttävästi. Mutta on todelllakin paikkakuntakohtaista miten hyvää palvelua saa. Pätee valitettavasti moneen muuhunkin merkkiin.

        Melkoinen satusetä tämä yksi.


      • Duster _
        satua. kirjoitti:

        Melkoinen satusetä tämä yksi.

        >> Melkoinen satusetä tämä yksi.

        Onko sinulla itselläsi mitää älyllistä, faktuelia ja hyödyllisen rakentavaa avauksen aiheeseen annettavaksi?

        Mikäli solvaamasi kommentoija olisikin merkkiin taloudellisesti jotenkin sidoksissa, niin vastineet hänelle tulee antaa objektiivisesti faktapohjalla, asia asiaa vastaan, kohta kohdalta kantansa yksilöiden ja perustellen.

        Mikäli väliintulosi ovat pelkkää ala-avoista ad hominemia, niin ole hyvä ja pysy poissa tästä ketjusta ja etsi itsellesi jokin toinen hiekkalaatikko.


    • Duster _

      >> K9K dieselin eri tehoversioihin ja vuosimalleihin ruiskutusjärjestelmiä valmistanut ainakin Delphi, Bosch, Siemens ja uusimpana Continental.

      Muistaakseni ainakin Siemens on liitetty VW-Audi konsernin ruiskuongelmiin. Boschin pumput ovat olleet eri autoissa maineltaan hyviä ja Delphi puolestaan on pitkän linjan historiallinen valmistaja (tiedossani ei erityiisä ongelmia) ja sitten taasen Contnental on itselleni maineeltaan vieras tällä alueella.

      Navigoinnissa ei taida off-linessa toimivaa HEREn lyövää markkinoilta löytyä ja HERE kehittyy kaiken aikaa ja alkaa tarjota paljon enempi kuin elkän bavigoinnin. HERE on myös keskeisessä roolissa itseajavien autojen kuten Mersun ja Volvon teknologiassa.

      Tuo iGO http://en.wikipedia.org/wiki/IGO_(software) on itselleni hieman vieraampi ja hämärän muistikuvan mukaan ei olisi puhelimissa off-linessa toimiva (?) kuten ei ole Googlekaan.

      >> Ranskalaisia huoltoverkostoja ei oikein voi suoraan verrata suomeen. Volyymit ja myyntisuhteet esim. emomerkki Renaultiin ovat erilaiset.

      Kun takuhuoltona tilattua uutta navia saa odottaa lähemmäksi kaksi kuukautta ilman asian hoitumista (lieneekö vastuu iGO:n piikkiin tämän asian kohdalla?), niin tokihan auton osien ravintoketjussa on jotakin ongelmallisuutta tai kun ruiskutussysteemiin liittyvää käyntiongelmaa ei jossakin tapauksissa saada korjattua lainkaan, vaan asiakan lähetetään pois.

      Huolestuttava on se miten käyttäjäkokemukset voivat olla niin laidasta laitaan tekniikkaongelmien suhteen ja tämä varsin vähän ajetuissa aivan tuoreissa vuosimalleissa.

      Duster on kuitenkin itse konseptina kiinnostava laite, mutta enne mahdollsta ostamisa piää koettaa saada suhteellisen luotettava kuva auton kokonaisuudesta, sillä mahdollista moni-ongelma-utoa ei kannata hankkia edes edullisesti.

      Toisaalta mainisemasani autolehdessä Dusterin ongelmist apuhuttaessa ne luokiteltin toisinaan toistuviksi ja kiusallisiksi, mutta silti auto luokiteltiin kokonaisuudessaan kestäväksi ja kannattavaksi vaihtoehdoksi, samalla kun neuvottiin kiertämään vuotta 2011 vanhemmat mallit joissa on ollut runsaammin lastentauteja kuin sittemmin.

      • trtrtr

        Korostettakoon, että Medi-Nav on LG:n valmistama. Tuo mainitsemasi huoltoon kauan odotettu multimedialaite on toki vaan yksi kokemus lukuisien muiden joukossa. Varmasti monessa tapauksessa osa on tullut nopeastikkin. Kuten mainittua, jostain syystä Ranskalaisperäisissä autoissa osien saapuminen suomeen on joskus hieman hidasta. Tämä on monien muidenkin marginaalimerkkien ongelma, kun isoja varastoja ei pidetä pohjoismaissa samalla tavalla kuin volyymimerkeillä.

        Noiden vikojen ja ongelmien pelko etukäteen on vähän semmoinen juttu, että jos murehtii liikaa, lienee parempi pitäytyä ostamasta kyseistä autoa.
        ylipäätään taitaa olla hankala löytää nykyään mitään automerkkiä -tai mallisarjaa, josta ei kaivelemalla löytäisi jostain moottorivaihtoehdosta tai vuosimallista joitain raportoituja vikoja tai ongelmia. Keskustelupalstoillakin ruukkaa tekstiä enimmäkseen tulemaan vain silloin, kun vain jotain moitittavaa esiintyy. Harvemminhan sitä toimivista autoista jaksetaan alkaa tekstiä vääntää. Jos käytettyyn päätyy, tietenkin pitää koeajaa auto huolella. Jos se toimii, huoltohistoria on OK ja hinta sopiva, tekee kaupat ja jättää turhan murehtimisen. Jos huomautettavaa löytyy, tinkii hinnasta korjauksen tai siirtyy seuraavaan vaihtoehtoon.
        Duster ei liene luotettavuudeltaan yhtään sen huonompi kuin muutkaan autot, etenkään sen kummempi kuin Renault-Nissanit.
        Dacioista saa helposti kuvan, että ovat nimenomaan perustekniikaltaan aika varmoja autoja. Eniten raportoimista aiheuttaa pienemmät riesat, kuten turhaan palavat varoitusvalot ja vastaavat nippelijutut.
        Nykyäänhän Daciat käyttävät täysin samaa modernia tekniikkaa kuin emoyhtiön tuotteetkin. Ennenhän noissa oli aina esim. pari sukupolvea vanhoja Renault-moottoreita.
        Duster oli valmistajalleen uusi aluevaltaus uuteen luokkaan, jossa kellään ei vielä ollut vastaavaa autoa tuossa hintaluokassa. Se on melko ymmärrettävää, että alkupään autoissa on voinut olla pieniä lastentauteja. Jos haluaa ottaa varman päälle ja murheet pelottaa, tekee sitten kaupat vähän uudemmasta yksilöstä.


      • Ruoste?
        trtrtr kirjoitti:

        Korostettakoon, että Medi-Nav on LG:n valmistama. Tuo mainitsemasi huoltoon kauan odotettu multimedialaite on toki vaan yksi kokemus lukuisien muiden joukossa. Varmasti monessa tapauksessa osa on tullut nopeastikkin. Kuten mainittua, jostain syystä Ranskalaisperäisissä autoissa osien saapuminen suomeen on joskus hieman hidasta. Tämä on monien muidenkin marginaalimerkkien ongelma, kun isoja varastoja ei pidetä pohjoismaissa samalla tavalla kuin volyymimerkeillä.

        Noiden vikojen ja ongelmien pelko etukäteen on vähän semmoinen juttu, että jos murehtii liikaa, lienee parempi pitäytyä ostamasta kyseistä autoa.
        ylipäätään taitaa olla hankala löytää nykyään mitään automerkkiä -tai mallisarjaa, josta ei kaivelemalla löytäisi jostain moottorivaihtoehdosta tai vuosimallista joitain raportoituja vikoja tai ongelmia. Keskustelupalstoillakin ruukkaa tekstiä enimmäkseen tulemaan vain silloin, kun vain jotain moitittavaa esiintyy. Harvemminhan sitä toimivista autoista jaksetaan alkaa tekstiä vääntää. Jos käytettyyn päätyy, tietenkin pitää koeajaa auto huolella. Jos se toimii, huoltohistoria on OK ja hinta sopiva, tekee kaupat ja jättää turhan murehtimisen. Jos huomautettavaa löytyy, tinkii hinnasta korjauksen tai siirtyy seuraavaan vaihtoehtoon.
        Duster ei liene luotettavuudeltaan yhtään sen huonompi kuin muutkaan autot, etenkään sen kummempi kuin Renault-Nissanit.
        Dacioista saa helposti kuvan, että ovat nimenomaan perustekniikaltaan aika varmoja autoja. Eniten raportoimista aiheuttaa pienemmät riesat, kuten turhaan palavat varoitusvalot ja vastaavat nippelijutut.
        Nykyäänhän Daciat käyttävät täysin samaa modernia tekniikkaa kuin emoyhtiön tuotteetkin. Ennenhän noissa oli aina esim. pari sukupolvea vanhoja Renault-moottoreita.
        Duster oli valmistajalleen uusi aluevaltaus uuteen luokkaan, jossa kellään ei vielä ollut vastaavaa autoa tuossa hintaluokassa. Se on melko ymmärrettävää, että alkupään autoissa on voinut olla pieniä lastentauteja. Jos haluaa ottaa varman päälle ja murheet pelottaa, tekee sitten kaupat vähän uudemmasta yksilöstä.

        Kannattaa tutkia auto ruosteen varalta, jonkinlaisia ongelmia ollut.

        http://www.rustydaciaduster.co.uk/photos-of-rust-and-paint-issues/
        http://www.rustydaciaduster.co.uk/where-to-check/
        http://www.daciaforum.co.uk/forum/topic/706-do-you-have-a-rusty-duster/


      • Duster _
        Ruoste? kirjoitti:

        Kannattaa tutkia auto ruosteen varalta, jonkinlaisia ongelmia ollut.

        http://www.rustydaciaduster.co.uk/photos-of-rust-and-paint-issues/
        http://www.rustydaciaduster.co.uk/where-to-check/
        http://www.daciaforum.co.uk/forum/topic/706-do-you-have-a-rusty-duster/

        Varsinaisesta ruosteongelmasta en vielä olekaan havainnut kommenteja / kokemuksia.

        Melko usein on tullut vastaan mainintoja heikosta maalauksesta, joka loogisestikin riskeeraa johtaa ruosteongelmiin.

        FR: http://www.dusterteam.com/viewtopic.php?f=31&t=4136

        FR: Käyttäjäkokemuksia:

        - http://www.fiches-auto.fr/articles-auto/fiabilite/dacia.php

        Dusterilla on mahdollisista puuteistaan huolimatta paljon ystäviä:

        - http://www.dusterteam.com/blog/

        - http://duster.forum-dacia.com/

        - http://copper-mt.com/thread/marques/dacia/3118/3

        - http://www.forum-auto.com/marques/dacia/debut-Duster.htm


    • eieieieieieiei

      Halvalla ei saa hyvää, sillä saa Dusterin ja se ei todellakaan ole hyvä. Kenenkään ei moiseen viritelmään pitäisi sortua, ellei sitten välttämättä halua jatkuvia vikoja riesakseen.

      • Anonyymi

        Höpö höpö sanoo asiantuntia.


    • Duster _

      trtrtr: "Kuten mainittua, jostain syystä Ranskalaisperäisissä autoissa osien saapuminen suomeen on joskus hieman hidasta."

      Kuten jo ylempänä manitsin, niin kommenttini perustuvat ulkolaisten (tässä tapauksessa ranskalaisten) foorumien kertomiin kokemuksiin, ei Suomen tilanteeseen josta en omaa mitään ajatusta.

      >> Noiden vikojen ja ongelmien pelko etukäteen on vähän semmoinen juttu, että jos murehtii liikaa, lienee parempi pitäytyä ostamasta kyseistä autoa.

      Miksi pitää koettaa maalailla asenteellisen sävyistä asiatonta kuvaa tilanteesta jossa jotakin autoa sen paremmin tuntematon alkaa etsiä _realistista_ ja _objektiivistä_ ei partisaanista faktatietoa ko. laitteesta?

      Valitettavasti kommentisi vaikuttavat melko liirum-laarumilta ja herää kysymys omistatko itse ja tunnetko todella ko. automallia.

      Dusterista etsin tietoa mm. alla olevilta sivustoilta:

      - http://www.caradisiac.com/modele--dacia-duster/avis/

      - http://www.largus.fr/guide-achat/qualite-fiabilite/dacia-duster-i/1506373.html

      - http://www.agenda-automobile.com/essai-dacia-duster-saison-2-une-voiture-qui-ne-connait-pas-la-crise/

      - http://www.caradisiac.com/gamme--dacia-duster/

      - http://www.caradisiac.com/Maxi-fiche-fiabilite-que-vaut-le-Dacia-Duster-en-occasion-75565.htm

      - http://www.daciaduster.fr/avis.php

      Juuri löytyi alla oleva foorumi johon en vielä ole sen paremmin ehtinyt tutustua.

      - http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=39&t=1564&start=40

      • dusse

        Kuten aiemmin jo epäilin, tuskin omistaa Dusteria. Kopioi muiden kokemuksia tuolta RTF:ltä,


      • ffhhf

        >> Noiden vikojen ja ongelmien pelko etukäteen on vähän semmoinen juttu, että jos murehtii liikaa, lienee parempi pitäytyä ostamasta kyseistä autoa.

        Miksi pitää koettaa maalailla asenteellisen sävyistä asiatonta kuvaa tilanteesta jossa jotakin autoa sen paremmin tuntematon alkaa etsiä _realistista_ ja _objektiivistä_ ei partisaanista faktatietoa ko. laitteesta?

        Tämä pätee kaikkiin autoihin, ei yksinomaan Dusteriin. Jos harkitsee jonkun auton ostamista, muttei uskalla sitä ostaa, kun jollain ulkolaisella nettipalstalla joku kirjoittaa siitä tai sen huollosta jotain negatiivistä, lienee kohtalona jäädä kävelymieheksi. Ehkä on parempi koeajaa auto itse, eikä kysellä muilta, eikä varsinkaan näiltä liirum-laarum-palstoilta.

        "Valitettavasti kommentisi vaikuttavat melko liirum-laarumilta ja herää kysymys omistatko itse ja tunnetko todella ko. automallia."

        Mikähän nyt meni pieleen?? Itse taidat olla noista linkeistä päätellen joku trollaaja tai sitten melkoinen renkaanpotkija, joten ole hyvä, pysy siellä ranskalais-kiinalais,venäläisillä keskustelupalstoilla pelottelemassa itseäsi mahdollisesti tulevien vikojen varalta. Jos päädyt johonkin muuhun merkkiin, ota nyt sitten kunnolla selvää, ettet vaan erehdyksessä osta autoa joka valmistusnumeroltaaan kuuluu sarjaan, jossa ehkä voi ja saattaa kenties olla joku vika josta pari Afrikkalaisomistajaa varoittelevat. :)
        Muist,a että jos alla on Bridgestonen renkaat, ne yhdistettiin 20 vuotta sitten fordin ulosajoihin!!


      • trtrtr
        dusse kirjoitti:

        Kuten aiemmin jo epäilin, tuskin omistaa Dusteria. Kopioi muiden kokemuksia tuolta RTF:ltä,

        Niinhän tuo nimimerkki Duster_ tekee myös. Tässäkin ketjussa toistakymmentä linkkiä muiden kokemuksista. Ja vieläpä ulkomailta.


      • Duster _
        ffhhf kirjoitti:

        >> Noiden vikojen ja ongelmien pelko etukäteen on vähän semmoinen juttu, että jos murehtii liikaa, lienee parempi pitäytyä ostamasta kyseistä autoa.

        Miksi pitää koettaa maalailla asenteellisen sävyistä asiatonta kuvaa tilanteesta jossa jotakin autoa sen paremmin tuntematon alkaa etsiä _realistista_ ja _objektiivistä_ ei partisaanista faktatietoa ko. laitteesta?

        Tämä pätee kaikkiin autoihin, ei yksinomaan Dusteriin. Jos harkitsee jonkun auton ostamista, muttei uskalla sitä ostaa, kun jollain ulkolaisella nettipalstalla joku kirjoittaa siitä tai sen huollosta jotain negatiivistä, lienee kohtalona jäädä kävelymieheksi. Ehkä on parempi koeajaa auto itse, eikä kysellä muilta, eikä varsinkaan näiltä liirum-laarum-palstoilta.

        "Valitettavasti kommentisi vaikuttavat melko liirum-laarumilta ja herää kysymys omistatko itse ja tunnetko todella ko. automallia."

        Mikähän nyt meni pieleen?? Itse taidat olla noista linkeistä päätellen joku trollaaja tai sitten melkoinen renkaanpotkija, joten ole hyvä, pysy siellä ranskalais-kiinalais,venäläisillä keskustelupalstoilla pelottelemassa itseäsi mahdollisesti tulevien vikojen varalta. Jos päädyt johonkin muuhun merkkiin, ota nyt sitten kunnolla selvää, ettet vaan erehdyksessä osta autoa joka valmistusnumeroltaaan kuuluu sarjaan, jossa ehkä voi ja saattaa kenties olla joku vika josta pari Afrikkalaisomistajaa varoittelevat. :)
        Muist,a että jos alla on Bridgestonen renkaat, ne yhdistettiin 20 vuotta sitten fordin ulosajoihin!!

        ffhhf:lle

        Kommenttisi ja käytöksesi alkaa olla sellaista valitettavaa tasoa ettei edes edellytä reagointia.


      • dusse
        trtrtr kirjoitti:

        Niinhän tuo nimimerkki Duster_ tekee myös. Tässäkin ketjussa toistakymmentä linkkiä muiden kokemuksista. Ja vieläpä ulkomailta.

        Eli olin oikeassa et omista dusteria.


      • 123456.
        dusse kirjoitti:

        Eli olin oikeassa et omista dusteria.

        Harva tällä palstalla omistaa edes ajokorttia.


    • Duster _

      Yksi kiinnostava Duster-UK-foorumi bongattuna toisesta ketjusta:

      - http://www.daciaforum.co.uk/forum/forum/3-dacia-duster-forum/

      Ps. Hieman siltä vaikuttaa, että yksi ensimmäisiä asioita Dusterissa olisi koettaa kohentaan sen äänieristystä.

      Ongelmana on se ettei itse korirakenteesta johtuville ikkunalasien ja ovitiivisteiden / ovien istuvuuden aiheuttamille matkanopeuden db-häiriöille oikein voi tehdä mitään.

      • Duster-Jussi

        Jospa nyt vain ihan ensin koeajaisit itse omakätisesti sen Dusterin.


      • Buster

        Brittien Dusterit tulevat sitten Intiasta vääränpuolisen ohjauksen takia ja niissä on ollut ruostevikoja ja kaikkea muuta murhetta Romaniassa kasattuja versioita enemmän.


    • Duster _

      Buster:lle

      Mahdollisesti näinkin. Kuitenkin maalipinnan heikkoudesta on ollut mm. useaan otteeseen puhetta mm. linkittämilläni FR-suvuilla. Sattaa olla, että jotkin värit ovat heikompia kuin toiset.

      Dusterissa on ollut melko paljon ns. kiusallisia ja toistuviakin kakkosluokan ongelmia, jotka eivät kuitenkaan estä ajamista tai katkaise matkaa. Perusmekaniikka ilmeisesti melko kestävää.

      Ranskalaiset moittivat varsin paljon jälkihuoltoa aivan uudne karjheidenkin Dusteeiden ongelmien hoidossa.

      Eräällä oli parin viikon ikäinen Duster jossa vesi kasteli / uitti apukuskin jalkatilan. Etsivät merkkihuollossa vikaa kaksi pïvää ja tyytyivät vain imuroimaan, kuivaamaan ja kehoittaen jatkamaan kotona samaan malliin.

      Uuden auton ostanut poltti päreensä ja antoi huollon kuulla kunniansa ja vaati tuon rakentene purkamista ja asian kunnollista selvittämistä ja vaati paluuna saada uuden veroisen auton, jonka juuri oli ostanut ja kertoi epäilyksestään jossakin läpiviennissä, rakenteessa tai hitsauksessa olevan ongelmaa. Lopulta ongelmaksi osoittautui pieni reikä rakenteessa, jonka korjasivat.

      Ilmastointiongelmia, tuulilasin itsestään halkeamisia (ilmeisesti liki aina samasta kohtaa apukuskin peilin läheltä, ainakin osa krjattu takuuna), vesivuotoja korin eri kohdista, kattokaiteiden kiinnityksisitä, etulokasuojista, takalokasuojienpaikeilta, takaluukun yläosan korin yläpalkin ja horisontaalipalkin yhtymäkohdasta, lisäjarruvalon sähköjohtojen läpiviennin kohdalta jne. Erilaisi kitinöitä ja natinoita, kuten konehuonessa ilmastoinnin tukeva putki, joka hinkkaa koriin kiinni aiheuttaen hermoja koettelevaa resonointia tietyillä kieroksilla jne. ja niihin erilaisia rakaisujan korjaukseksi.

      Duster 2 on kuulema selvästi edeltäjäänsä hiljaisempi, mutta sekin 110km/h korkeamissa (matka-) nopeuksissa kiusaa osaa autonomistajista ja mm. tuulen häirtsevän voimakkaat suhinat ovirakenteissa / tiiviteissä mainitaan. Eräs manitsi etuovien yläosat. Osa kertoo ettei okein jaksaisi pitkää loma-moottoritiematkaa sillä tehdä.

      Lisäeristeillä varmastikin saisi ainakin jonkin verran mukavuutta lisää, joskaan noita korin osien istuvudesta johtuvia suhinoita niillä ei saa vaimennettua.

      Tai tiedä vaikka jokin kapea lisä-tiivistenauha oikeassa kohdassa manituissa etuovien yläosissa ohjaisi tuulen eri tavoin ja vaimentaisi jopa merkittävästi suhinoita. Joskus se on pienestä kiinni.

      Sitten on henkilöitä, jotka ovat ajaneet vähillä murheilla jo Duster 1 mallilla ja hankkineet jo seuravankin samanlaisen ja matka jatkuu edelleen ilman sen kummempia murheita.

      Vaikuttaa, että Dusteriin ihastuneet antavat sille sen heikkoudet ja puutteet anteeksi koska itse laite kokonaisuutena mielyttää. Eihän siltä premiumia toki voi vaatiakaan.

      • edfefe

        "kakkosluokan ongelmia, jotka eivät kuitenkaan estä ajamista tai katkaise matkaa. Perusmekaniikka ilmeisesti melko kestävää."

        "Duster 2 on kuulema selvästi edeltäjäänsä hiljaisempi"


        Tämä nyt on asian vierestä, mutta suurinpiirtein nämä samat asiat totesin mielestäni aivan asiallisesti jopa miltei samoilla virkkeillä tämän topicin alussa ja leimasit kommenttini liirunlaarumiksi ja objektiivisen keskustelun vesittämiseksi. Nyt sitten toistat kuin papukaija aivan samoja "liirumlaarumeita"
        Aika mielenkiintoinen keskustelija olet.


        "Vaikuttaa, että Dusteriin ihastuneet antavat sille sen heikkoudet ja puutteet anteeksi koska itse laite kokonaisuutena mielyttää. Eihän siltä premiumia toki voi vaatiakaan"

        Tämän sentään osasit päätellä ihan omilla aivoillasi.

        Käy ihmeessä itse omakohtaisesti koeajamassa auto jos se kiinnostaa, niin ei tarvitse arpoa. Sen jälkeen tiedät siitä jo paljon enemmän, vaikket sitä vielä omistaisikaan. Toki saat jatkossa kommentoida, vaikket autoa koeajonkaan jälkeen omistaisitkaan. Meiltä muiltahan sen tavallaan kielsit.


      • dusse
        edfefe kirjoitti:

        "kakkosluokan ongelmia, jotka eivät kuitenkaan estä ajamista tai katkaise matkaa. Perusmekaniikka ilmeisesti melko kestävää."

        "Duster 2 on kuulema selvästi edeltäjäänsä hiljaisempi"


        Tämä nyt on asian vierestä, mutta suurinpiirtein nämä samat asiat totesin mielestäni aivan asiallisesti jopa miltei samoilla virkkeillä tämän topicin alussa ja leimasit kommenttini liirunlaarumiksi ja objektiivisen keskustelun vesittämiseksi. Nyt sitten toistat kuin papukaija aivan samoja "liirumlaarumeita"
        Aika mielenkiintoinen keskustelija olet.


        "Vaikuttaa, että Dusteriin ihastuneet antavat sille sen heikkoudet ja puutteet anteeksi koska itse laite kokonaisuutena mielyttää. Eihän siltä premiumia toki voi vaatiakaan"

        Tämän sentään osasit päätellä ihan omilla aivoillasi.

        Käy ihmeessä itse omakohtaisesti koeajamassa auto jos se kiinnostaa, niin ei tarvitse arpoa. Sen jälkeen tiedät siitä jo paljon enemmän, vaikket sitä vielä omistaisikaan. Toki saat jatkossa kommentoida, vaikket autoa koeajonkaan jälkeen omistaisitkaan. Meiltä muiltahan sen tavallaan kielsit.

        Rauhoitu jä käy itse koeajaan.


      • eewwe
        dusse kirjoitti:

        Rauhoitu jä käy itse koeajaan.

        Sanoo jantteri, jolla ei ole edes ajokorttia....


      • Duster _
        edfefe kirjoitti:

        "kakkosluokan ongelmia, jotka eivät kuitenkaan estä ajamista tai katkaise matkaa. Perusmekaniikka ilmeisesti melko kestävää."

        "Duster 2 on kuulema selvästi edeltäjäänsä hiljaisempi"


        Tämä nyt on asian vierestä, mutta suurinpiirtein nämä samat asiat totesin mielestäni aivan asiallisesti jopa miltei samoilla virkkeillä tämän topicin alussa ja leimasit kommenttini liirunlaarumiksi ja objektiivisen keskustelun vesittämiseksi. Nyt sitten toistat kuin papukaija aivan samoja "liirumlaarumeita"
        Aika mielenkiintoinen keskustelija olet.


        "Vaikuttaa, että Dusteriin ihastuneet antavat sille sen heikkoudet ja puutteet anteeksi koska itse laite kokonaisuutena mielyttää. Eihän siltä premiumia toki voi vaatiakaan"

        Tämän sentään osasit päätellä ihan omilla aivoillasi.

        Käy ihmeessä itse omakohtaisesti koeajamassa auto jos se kiinnostaa, niin ei tarvitse arpoa. Sen jälkeen tiedät siitä jo paljon enemmän, vaikket sitä vielä omistaisikaan. Toki saat jatkossa kommentoida, vaikket autoa koeajonkaan jälkeen omistaisitkaan. Meiltä muiltahan sen tavallaan kielsit.

        edfefe

        "Nyt sitten toistat kuin papukaija aivan samoja "liirumlaarumeita"
        Aika mielenkiintoinen keskustelija olet."

        1) Aivan ensimmäinen asia. En voi tietää keken kassa kommetoin, kun vastapuolen henkisesti herkkähipiäiseltä puuttuu kaikkein alkeellisimmatkin hyvät foorumitavat, eli yksi nikki per keskusteluketju.

        "Jos harkitsee jonkun auton ostamista, muttei uskalla sitä ostaa, kun jollain ulkolaisella nettipalstalla joku kirjoittaa siitä tai sen huollosta jotain negatiivistä, lienee kohtalona jäädä kävelymieheksi."

        2) Liirumlaarumilla viittasin mm. edellä olevan tasoiseen "älykkääseen" kommunikointiin.


      • dusse
        eewwe kirjoitti:

        Sanoo jantteri, jolla ei ole edes ajokorttia....

        30v ollut kortti.


      • edfefe
        Duster _ kirjoitti:

        edfefe

        "Nyt sitten toistat kuin papukaija aivan samoja "liirumlaarumeita"
        Aika mielenkiintoinen keskustelija olet."

        1) Aivan ensimmäinen asia. En voi tietää keken kassa kommetoin, kun vastapuolen henkisesti herkkähipiäiseltä puuttuu kaikkein alkeellisimmatkin hyvät foorumitavat, eli yksi nikki per keskusteluketju.

        "Jos harkitsee jonkun auton ostamista, muttei uskalla sitä ostaa, kun jollain ulkolaisella nettipalstalla joku kirjoittaa siitä tai sen huollosta jotain negatiivistä, lienee kohtalona jäädä kävelymieheksi."

        2) Liirumlaarumilla viittasin mm. edellä olevan tasoiseen "älykkääseen" kommunikointiin.

        "Jos harkitsee jonkun auton ostamista, muttei uskalla sitä ostaa, kun jollain ulkolaisella nettipalstalla joku kirjoittaa siitä tai sen huollosta jotain negatiivistä, lienee kohtalona jäädä kävelymieheksi."

        Tämän takana seison edelleenkin, omat aivot ja terveet jalat on sitä varten että kävelee katsomaan harkinnassa olevaa autoa. Kirjoitin myös:

        "Ranskalaisia huoltoverkostoja ei oikein voi suoraan verrata suomeen."

        samoin jatkoin aiheesta:
        "Noiden vikojen ja ongelmien pelko etukäteen on vähän semmoinen juttu, että jos murehtii liikaa, lienee parempi pitäytyä ostamasta kyseistä autoa.
        ylipäätään taitaa olla hankala löytää nykyään mitään automerkkiä -tai mallisarjaa, josta ei kaivelemalla löytäisi jostain moottorivaihtoehdosta tai vuosimallista joitain raportoituja vikoja tai ongelmia. Keskustelupalstoillakin ruukkaa tekstiä enimmäkseen tulemaan vain silloin, kun vain jotain moitittavaa esiintyy. Harvemminhan sitä toimivista autoista jaksetaan alkaa tekstiä vääntää."

        tuota mieltä olen myös edelleen oli se sinusta älykästä tai ei. Minusta ei ole kovin älykästä moitiskella auton tuulensuhinoita tai suunnitella äänieristyksen parannuksia jos kyseisellä autolla ei ole ajanut metriäkään..... Viittasin edellisellä , että mistä tahansa autosta löytyy varmasti negatiivisia kokemuksia ja jos perustaa auton ostonsa pelkästään netistä (etenkin ulkomaisilta) löytämiinsä turinoihin, eihän sitä mitään uskalla ostaa.
        Kehottaisin tutustumaan autoon ihan livenä jos se kiinnostaa. Turha spekuloida päivätolkulla suomi24:lla onko siinä hyvä äänieristys vai tai onko Siemens tunnettu jonkun eri merkin historiassa vuonna kivi ja miekka jostin suutinongelmista.


      • TCe
        edfefe kirjoitti:

        "Jos harkitsee jonkun auton ostamista, muttei uskalla sitä ostaa, kun jollain ulkolaisella nettipalstalla joku kirjoittaa siitä tai sen huollosta jotain negatiivistä, lienee kohtalona jäädä kävelymieheksi."

        Tämän takana seison edelleenkin, omat aivot ja terveet jalat on sitä varten että kävelee katsomaan harkinnassa olevaa autoa. Kirjoitin myös:

        "Ranskalaisia huoltoverkostoja ei oikein voi suoraan verrata suomeen."

        samoin jatkoin aiheesta:
        "Noiden vikojen ja ongelmien pelko etukäteen on vähän semmoinen juttu, että jos murehtii liikaa, lienee parempi pitäytyä ostamasta kyseistä autoa.
        ylipäätään taitaa olla hankala löytää nykyään mitään automerkkiä -tai mallisarjaa, josta ei kaivelemalla löytäisi jostain moottorivaihtoehdosta tai vuosimallista joitain raportoituja vikoja tai ongelmia. Keskustelupalstoillakin ruukkaa tekstiä enimmäkseen tulemaan vain silloin, kun vain jotain moitittavaa esiintyy. Harvemminhan sitä toimivista autoista jaksetaan alkaa tekstiä vääntää."

        tuota mieltä olen myös edelleen oli se sinusta älykästä tai ei. Minusta ei ole kovin älykästä moitiskella auton tuulensuhinoita tai suunnitella äänieristyksen parannuksia jos kyseisellä autolla ei ole ajanut metriäkään..... Viittasin edellisellä , että mistä tahansa autosta löytyy varmasti negatiivisia kokemuksia ja jos perustaa auton ostonsa pelkästään netistä (etenkin ulkomaisilta) löytämiinsä turinoihin, eihän sitä mitään uskalla ostaa.
        Kehottaisin tutustumaan autoon ihan livenä jos se kiinnostaa. Turha spekuloida päivätolkulla suomi24:lla onko siinä hyvä äänieristys vai tai onko Siemens tunnettu jonkun eri merkin historiassa vuonna kivi ja miekka jostin suutinongelmista.

        Tämän takana seison edelleenkin
        Kirjoitin myös
        samoin jatkoin aiheesta

        Hauska heppu tämä nikin vaihtelia. Itse jaksaa jauhaa myös päivä tolkulla. Taitaa herne olla nenässä.


      • Duster _
        edfefe kirjoitti:

        "Jos harkitsee jonkun auton ostamista, muttei uskalla sitä ostaa, kun jollain ulkolaisella nettipalstalla joku kirjoittaa siitä tai sen huollosta jotain negatiivistä, lienee kohtalona jäädä kävelymieheksi."

        Tämän takana seison edelleenkin, omat aivot ja terveet jalat on sitä varten että kävelee katsomaan harkinnassa olevaa autoa. Kirjoitin myös:

        "Ranskalaisia huoltoverkostoja ei oikein voi suoraan verrata suomeen."

        samoin jatkoin aiheesta:
        "Noiden vikojen ja ongelmien pelko etukäteen on vähän semmoinen juttu, että jos murehtii liikaa, lienee parempi pitäytyä ostamasta kyseistä autoa.
        ylipäätään taitaa olla hankala löytää nykyään mitään automerkkiä -tai mallisarjaa, josta ei kaivelemalla löytäisi jostain moottorivaihtoehdosta tai vuosimallista joitain raportoituja vikoja tai ongelmia. Keskustelupalstoillakin ruukkaa tekstiä enimmäkseen tulemaan vain silloin, kun vain jotain moitittavaa esiintyy. Harvemminhan sitä toimivista autoista jaksetaan alkaa tekstiä vääntää."

        tuota mieltä olen myös edelleen oli se sinusta älykästä tai ei. Minusta ei ole kovin älykästä moitiskella auton tuulensuhinoita tai suunnitella äänieristyksen parannuksia jos kyseisellä autolla ei ole ajanut metriäkään..... Viittasin edellisellä , että mistä tahansa autosta löytyy varmasti negatiivisia kokemuksia ja jos perustaa auton ostonsa pelkästään netistä (etenkin ulkomaisilta) löytämiinsä turinoihin, eihän sitä mitään uskalla ostaa.
        Kehottaisin tutustumaan autoon ihan livenä jos se kiinnostaa. Turha spekuloida päivätolkulla suomi24:lla onko siinä hyvä äänieristys vai tai onko Siemens tunnettu jonkun eri merkin historiassa vuonna kivi ja miekka jostin suutinongelmista.

        Anteeksi, mutta sinun multinikki puskista käsin ohi itse avauksen asian jaarittelusi ovat sellaista "älyllistä" tasoa etteivät ne edes edellytä vastinetta.


      • Multinikkimies.
        Duster _ kirjoitti:

        Anteeksi, mutta sinun multinikki puskista käsin ohi itse avauksen asian jaarittelusi ovat sellaista "älyllistä" tasoa etteivät ne edes edellytä vastinetta.

        Sinulla ei ole sitä vähääkään omissa kommenteissasi. Kunhan linkkailet ja toistat muiden kommentteja. Varmaan polkupyörän ostostakin teet 5 vuoden prosessin ulkomaisine linkkeinesi.
        "yhdellä tullut vettä jalkatilaan"....kas kun ei kahdella. Jessus mikä idiootti.


      • 1,6 MPI
        TCe kirjoitti:

        Tämän takana seison edelleenkin
        Kirjoitin myös
        samoin jatkoin aiheesta

        Hauska heppu tämä nikin vaihtelia. Itse jaksaa jauhaa myös päivä tolkulla. Taitaa herne olla nenässä.

        Ei kun peruna.


      • Duster _
        Multinikkimies. kirjoitti:

        Sinulla ei ole sitä vähääkään omissa kommenteissasi. Kunhan linkkailet ja toistat muiden kommentteja. Varmaan polkupyörän ostostakin teet 5 vuoden prosessin ulkomaisine linkkeinesi.
        "yhdellä tullut vettä jalkatilaan"....kas kun ei kahdella. Jessus mikä idiootti.

        Multinikkimies.:lle

        Olet aivan väärällä palstalla, ohessa oikea: http://keskustelu.suomi24.fi/debate/2795

        Koetahan jaksaa itsesi kanssa, helppoa ei vaikuta olevan ;-)


      • multinikkimies?
        Multinikkimies. kirjoitti:

        Sinulla ei ole sitä vähääkään omissa kommenteissasi. Kunhan linkkailet ja toistat muiden kommentteja. Varmaan polkupyörän ostostakin teet 5 vuoden prosessin ulkomaisine linkkeinesi.
        "yhdellä tullut vettä jalkatilaan"....kas kun ei kahdella. Jessus mikä idiootti.

        Onko multinikkimies uusi supersankari?


      • Multinikkimies
        Duster _ kirjoitti:

        Multinikkimies.:lle

        Olet aivan väärällä palstalla, ohessa oikea: http://keskustelu.suomi24.fi/debate/2795

        Koetahan jaksaa itsesi kanssa, helppoa ei vaikuta olevan ;-)

        Toi oli paha...:)


    • hyvä on

      Ranskalaisista jämäosista kasattu kinneri......

      • Takuu pelasti

        Ostin uutena 2011 dusterin.7 kertaa korjattiin takuuseen.Ei ollut hiljainen ja aikas onneton moottori.Heinäkuussa vaihdoin pois, takuu loppui elokuussa.


      • arvaus18
        Takuu pelasti kirjoitti:

        Ostin uutena 2011 dusterin.7 kertaa korjattiin takuuseen.Ei ollut hiljainen ja aikas onneton moottori.Heinäkuussa vaihdoin pois, takuu loppui elokuussa.

        mitäs siitä takuuseen korjattiin?


      • Takuu pelasti
        arvaus18 kirjoitti:

        mitäs siitä takuuseen korjattiin?

        3x polttoaine syötöt, 2x raidetangonpäät, etupuskuri melkein tippui, sisäpuolelta maalattiin lokarit uusiksi.Eikä sillä huvittanut ajaa 120km/h motarilla kun ei pystynyt sisällä oikein keskustelemaan suuren melun takia.Ei järkeä ollut jatkaa takuun jälkeen enää yhteistä matkaa.Sähkövikoja ei sentään ollut.


      • arvaus18
        Takuu pelasti kirjoitti:

        3x polttoaine syötöt, 2x raidetangonpäät, etupuskuri melkein tippui, sisäpuolelta maalattiin lokarit uusiksi.Eikä sillä huvittanut ajaa 120km/h motarilla kun ei pystynyt sisällä oikein keskustelemaan suuren melun takia.Ei järkeä ollut jatkaa takuun jälkeen enää yhteistä matkaa.Sähkövikoja ei sentään ollut.

        näyt olevankin ihan normi jaskanjauhaja. Näköjään et dusterista mitään tiedä.


      • näyt?
        arvaus18 kirjoitti:

        näyt olevankin ihan normi jaskanjauhaja. Näköjään et dusterista mitään tiedä.

        Näyttäsi puuttuvan muutama kirjain, piti varmaan kirjoittaa näyttäisit. Opetellaan kirjoittamaan.


      • Takuu pelasti
        arvaus18 kirjoitti:

        näyt olevankin ihan normi jaskanjauhaja. Näköjään et dusterista mitään tiedä.

        Et sinä minua näe, etkä nähnyt dusteriani.Oli kuka on normi jaskan jauhaja?No, sinä itse.


    • Duster _

      Takuu pelasti:lle

      Et maninnut oliko kyseessä Duster I vai II, sillä en ole varma mallin vaihtumisajankohdasta, etkä myöskään maninnut millä moottorilla auto oli ja paljonko sillä oli ajettu.

      Vasinkin alapallot ovat Dustereissa kuluvaa tavaraa, mutta edullisia vaihtaa.

      Diseleissä on tietyn kierrosalueen käyntiongelmat ovat yleensä (ei aina) selvinneet uudelleen ohjelmoimalla.

      Varsinkin Duster I koskien nuo meluhaitat yli 110km / h nopeuksissa ovat montaakin omistajaa kuvaamallasi tavalla kiusannut asia.

      Duster II on kuulemma huomatavasti paremmin eristetty, joskaan ei edelleenkään mikään erityisen hiljainen moottoritienopeuksissa, lukemani perusteella.

      Lukemani perustella Dusterissa on suhteellisen mukava pintapehmeä alusta.

      Vähän ajetun Dusterin hinnalla on saatavilla suhteellisen paljon ajettu saksalainen premiumauto, joka tarjoaa aivan erilaista mukavuutta ja ajettavuutta, mutta konsepti on toinen.

      Ps. Oliko Dusterissa asioita joista pidit (auton plussat ja miinukset) ja minkä auton hankit sen tilalle?

      • Multinikkimies

        "Duster I vai II, sillä en ole varma mallin vaihtumisajankohdasta,"

        Sujuvasti haukut muiden kommentteja liirumlaarumiksi, vaikka et näköjään edes vaivaudu niitä lukemaan.

        Ensimmäinen sinulle kirjoitettu vastaus koko ketjussa alkaa virkkeellä:

        "Uusi syksyllä 2013 lanseerattu M.Y 2014 Duster"


      • Takuu pelasti

        Duster I oli kyseessä.Ajettua tuli 58tkm.Hankinta hinta oli plussaa ja 4wd, mutta menihän siihen varusteisiin rahaa kun karvalakki olisi ollut niin karu.Tuli webastokin otettua siihen.1,5 diesel manuaalilla.Melu taso oli sisällä suuri nykyaikana.Moottori oli minusta liian pieni, paukut loppui kesken.Halvan"muovinen" sisältä, riittää joillekkin vähän ajavalle hyvin.Eniten ärsytti valitettavan suuri määrä takuu korjauksia vajaassa 3 vuodessa.Halvalla ei saa aina hyvää, joskus saanut.En tiedä mitä tinapaperi raidetangonpäitä sinne vaihdettiin.Varmaan ihan ok peli jos sattuu laatupeli kohdalle.KIA SPORTAGE 2,0 Diesel automaattivaihteistolla tuli tilalle, Dusteria ei saanut silloin automaattivaihteistolla.Ennen dusteria oli qashgai.Saa nähdä mitä korean peli tarjoaa.Erimerkkejä tullut käytyä läpi pääsääntöisesti, paitsi pari hondaa oli peräkkäin.


      • Duster _
        Takuu pelasti kirjoitti:

        Duster I oli kyseessä.Ajettua tuli 58tkm.Hankinta hinta oli plussaa ja 4wd, mutta menihän siihen varusteisiin rahaa kun karvalakki olisi ollut niin karu.Tuli webastokin otettua siihen.1,5 diesel manuaalilla.Melu taso oli sisällä suuri nykyaikana.Moottori oli minusta liian pieni, paukut loppui kesken.Halvan"muovinen" sisältä, riittää joillekkin vähän ajavalle hyvin.Eniten ärsytti valitettavan suuri määrä takuu korjauksia vajaassa 3 vuodessa.Halvalla ei saa aina hyvää, joskus saanut.En tiedä mitä tinapaperi raidetangonpäitä sinne vaihdettiin.Varmaan ihan ok peli jos sattuu laatupeli kohdalle.KIA SPORTAGE 2,0 Diesel automaattivaihteistolla tuli tilalle, Dusteria ei saanut silloin automaattivaihteistolla.Ennen dusteria oli qashgai.Saa nähdä mitä korean peli tarjoaa.Erimerkkejä tullut käytyä läpi pääsääntöisesti, paitsi pari hondaa oli peräkkäin.

        Tuota vuosimallia näkee ilmoituksissa 1.5 dci 90 ja 107hv koneella ja uudempia usein 110hv versioina.

        Dusterin kanssa foorumeila kerrotaan erinäisistä ei matkantekoa estävistä melko lukuisistakin ongelmista ja toisilla ei sitten ole ollut juuri lainkaan murheita. Vaikuttaa olevan melko paljon hajontaa.

        Tokihan tuo low cost kategoriaksi jo alun alkaenkin tehty laite on mm. sisustusmateriaaleiltaankin standandiautoja heppoisempi.

        Myös tuo Qashgai käytettynä on ollut yksi harkittavien joukossa.

        Mukavan näköinen tuo Sportage. Kiialla on kokonaisuudessaan varsin hyvä maine ja ptkät takuut. Varmastikin kokonaismukavuus ja sisustankin fiilis on petrannut suuren loikan Dusteriin nähden ;-) Miten sen automaatti on toiminut?

        Kannattaa varmastikin vaihdattaa merkkihuollossa tai alan spesialistilla laatikkoon öljyt ja suodattimet noin 60tkm välein ja tämä riippumatta valmistajan suosituksista tai automerkistä.

        Itseäni juurikin kiinnostaisi jokin ko. autojen tyyppinen laite automaailla, joskaan paljon ajettua automaattia ei tahdo oikein uskaltaa ostaa kun ei tiedä miten sitä on huollettu ja käytetty, koska mahdolliset ongelmat riskeeraavat olla tyyritä.


      • Provo!
        Multinikkimies kirjoitti:

        "Duster I vai II, sillä en ole varma mallin vaihtumisajankohdasta,"

        Sujuvasti haukut muiden kommentteja liirumlaarumiksi, vaikka et näköjään edes vaivaudu niitä lukemaan.

        Ensimmäinen sinulle kirjoitettu vastaus koko ketjussa alkaa virkkeellä:

        "Uusi syksyllä 2013 lanseerattu M.Y 2014 Duster"

        Hyvää provoo heittää myös tämä multinikki.


      • Takuu pelasti
        Duster _ kirjoitti:

        Tuota vuosimallia näkee ilmoituksissa 1.5 dci 90 ja 107hv koneella ja uudempia usein 110hv versioina.

        Dusterin kanssa foorumeila kerrotaan erinäisistä ei matkantekoa estävistä melko lukuisistakin ongelmista ja toisilla ei sitten ole ollut juuri lainkaan murheita. Vaikuttaa olevan melko paljon hajontaa.

        Tokihan tuo low cost kategoriaksi jo alun alkaenkin tehty laite on mm. sisustusmateriaaleiltaankin standandiautoja heppoisempi.

        Myös tuo Qashgai käytettynä on ollut yksi harkittavien joukossa.

        Mukavan näköinen tuo Sportage. Kiialla on kokonaisuudessaan varsin hyvä maine ja ptkät takuut. Varmastikin kokonaismukavuus ja sisustankin fiilis on petrannut suuren loikan Dusteriin nähden ;-) Miten sen automaatti on toiminut?

        Kannattaa varmastikin vaihdattaa merkkihuollossa tai alan spesialistilla laatikkoon öljyt ja suodattimet noin 60tkm välein ja tämä riippumatta valmistajan suosituksista tai automerkistä.

        Itseäni juurikin kiinnostaisi jokin ko. autojen tyyppinen laite automaailla, joskaan paljon ajettua automaattia ei tahdo oikein uskaltaa ostaa kun ei tiedä miten sitä on huollettu ja käytetty, koska mahdolliset ongelmat riskeeraavat olla tyyritä.

        No, autot on yksilöitä ja jollakin voi olla huonomaineisesta merkistä hyvä yksilö.Oma kokemukseni oli Dusterista aika huono, jollakin toisella parempi varmasti.Hyvä rahoitus noihin saatavissa 0 korolla jos sellaista tarvitsee.Nyt on ostajan markkinat, saa halvalla kaikkea varustetta mukaan monella merkillä.Itse en tykännyt ajaa Dacialla pitkiä matkoja meluisuuden ja penkkien vuoksi.Tämä on minun mielipide, joka ei miellytä kaikkia varmastikkaan.Kia on auton näköinen ja kaasua painaessa tapahtuu.Kulutus ok ja vaihteet toimii hienosti.Löytyy myös 2008 honda accord farmari 155tkm ajettu automaattivaihteistolla.Vaihtaa hienosti ja ainoat korjaukset uudesta asti muutama poltin.Kyllä lootat tuntuu kestävän hyvin, huollattaa pitää tietysti.Nykyiset automaatit vaihtaa niin huomaamattomasti ja kaupunki ajossa paras vaihtoehto.Dsg vaihteistot kannattaa unohtaa.Parhaita arvosteluja löydät kirjauduttavilta keskustelu foorumeilta.Täällä kun syytetään heti valehtelijaksi, ei ole mahdollista olla sellaista vikaa kun minullakaan ei ole.


      • Duster _
        Takuu pelasti kirjoitti:

        No, autot on yksilöitä ja jollakin voi olla huonomaineisesta merkistä hyvä yksilö.Oma kokemukseni oli Dusterista aika huono, jollakin toisella parempi varmasti.Hyvä rahoitus noihin saatavissa 0 korolla jos sellaista tarvitsee.Nyt on ostajan markkinat, saa halvalla kaikkea varustetta mukaan monella merkillä.Itse en tykännyt ajaa Dacialla pitkiä matkoja meluisuuden ja penkkien vuoksi.Tämä on minun mielipide, joka ei miellytä kaikkia varmastikkaan.Kia on auton näköinen ja kaasua painaessa tapahtuu.Kulutus ok ja vaihteet toimii hienosti.Löytyy myös 2008 honda accord farmari 155tkm ajettu automaattivaihteistolla.Vaihtaa hienosti ja ainoat korjaukset uudesta asti muutama poltin.Kyllä lootat tuntuu kestävän hyvin, huollattaa pitää tietysti.Nykyiset automaatit vaihtaa niin huomaamattomasti ja kaupunki ajossa paras vaihtoehto.Dsg vaihteistot kannattaa unohtaa.Parhaita arvosteluja löydät kirjauduttavilta keskustelu foorumeilta.Täällä kun syytetään heti valehtelijaksi, ei ole mahdollista olla sellaista vikaa kun minullakaan ei ole.

        akuu pelasti:lle

        Nuo kolmen vuoden aikaiset takuuhuollot / korjaukset eivät nyt kuitenkaan kovin pahoilta kuullosta, kun on ollut vielä kyse uudesta markknoille tuodusta low cost-mallista. Oliko tuo suutinhomma se kuulu uudellenohjelmointi?

        Dustereissa olleet vesiongelmat jossa kori ei ole tiivis, ovat omistajalle erityisen kiusallisia ja huolena tuleva ruostuminen.

        Moni premiumautokin on ollut jopan enemmän ja lyhyemmällä aikavälillä huolloissa erinäisten vikojen vuoksi kuin tuo Dusterisi.

        Eräs tuttu osti aikoinaan uuden BMW:n johon ja jonka ajettavuuteen oli todella tyytyväinen kokonaisudessaan, mutta väsyi sen toistuviin elektroniikkavikoihin joiden vuoksi autoa piti viedä tavan takaa takuuhuoltoon (joka sekoitti ammattinsa harjoittamista ym.). Lopulta väsyi ja vaihtoi auton toiseen. En enää muista noiden BMW:n korimalleja, mutta se oli ensimmäisiä niitä hieman särmikkäitä uudistuneita korimalleja. Ehkä sen mallin lastentaudit ovat sitemmin korjattu sen seuraavissa vuosimalleissa.

        Qashgai, mikä vuosimalli se oli, millä koneella ja paljonko ehdit ajaa sillä ja millaiset plussat ja miinukset sille annat? Sillähän on myös CVT-laatikko jonka kestävyydestä en ole kuullut sen kummempia.


      • Takuu pelasti
        Duster _ kirjoitti:

        akuu pelasti:lle

        Nuo kolmen vuoden aikaiset takuuhuollot / korjaukset eivät nyt kuitenkaan kovin pahoilta kuullosta, kun on ollut vielä kyse uudesta markknoille tuodusta low cost-mallista. Oliko tuo suutinhomma se kuulu uudellenohjelmointi?

        Dustereissa olleet vesiongelmat jossa kori ei ole tiivis, ovat omistajalle erityisen kiusallisia ja huolena tuleva ruostuminen.

        Moni premiumautokin on ollut jopan enemmän ja lyhyemmällä aikavälillä huolloissa erinäisten vikojen vuoksi kuin tuo Dusterisi.

        Eräs tuttu osti aikoinaan uuden BMW:n johon ja jonka ajettavuuteen oli todella tyytyväinen kokonaisudessaan, mutta väsyi sen toistuviin elektroniikkavikoihin joiden vuoksi autoa piti viedä tavan takaa takuuhuoltoon (joka sekoitti ammattinsa harjoittamista ym.). Lopulta väsyi ja vaihtoi auton toiseen. En enää muista noiden BMW:n korimalleja, mutta se oli ensimmäisiä niitä hieman särmikkäitä uudistuneita korimalleja. Ehkä sen mallin lastentaudit ovat sitemmin korjattu sen seuraavissa vuosimalleissa.

        Qashgai, mikä vuosimalli se oli, millä koneella ja paljonko ehdit ajaa sillä ja millaiset plussat ja miinukset sille annat? Sillähän on myös CVT-laatikko jonka kestävyydestä en ole kuullut sen kummempia.

        Oli aika paha määrä vikoja takuuseen dusterissa, parissa primerassa oli yhdet takuukorjaukset polttoaineen täyttöputken vaihto toisessa, toisessa tukivarret.Ohjelmointia vaati syötöt dusterissa.Qashgai pelasi hyvin, 07 eka mallin qashgai 2,0 bensa.Cvt automaattivaihteistolla, vaihtoi nätisti.Ei kuminauhamainen.65tkm ajoin.Kovahko alusta, takuuna vaihdettiin takaiskarit vaikkei mitään vikaa.


      • Multinikkimies
        Provo! kirjoitti:

        Hyvää provoo heittää myös tämä multinikki.

        Thänks!! Aivan yhtä terävään ja kekseliääseen huulenheittoon ja vastakommentointiin en toki kykene kuin nimimerkki Duster_, jonka vastakommentit ovat rautaakin kovempia. Meinaa ihan näppis lentää seinään kun lukasee hänen kekseliäät vastakommentit. Ja ikäänkuin kermaksi kakun päälle häiskä perustelee heittonsa aina jollain veitsenterävällä linkillä, joita on kaivanut kylliksi pistämään muiden keskustelijoiden vastaväitteet matalaksi. Täytyy myöntää, että empä ole ennen nähnyt kenelläkään noin perusteellista ruodintaa jonkin auton ostoa harkitessa.


      • Multinikkimies
        Duster _ kirjoitti:

        akuu pelasti:lle

        Nuo kolmen vuoden aikaiset takuuhuollot / korjaukset eivät nyt kuitenkaan kovin pahoilta kuullosta, kun on ollut vielä kyse uudesta markknoille tuodusta low cost-mallista. Oliko tuo suutinhomma se kuulu uudellenohjelmointi?

        Dustereissa olleet vesiongelmat jossa kori ei ole tiivis, ovat omistajalle erityisen kiusallisia ja huolena tuleva ruostuminen.

        Moni premiumautokin on ollut jopan enemmän ja lyhyemmällä aikavälillä huolloissa erinäisten vikojen vuoksi kuin tuo Dusterisi.

        Eräs tuttu osti aikoinaan uuden BMW:n johon ja jonka ajettavuuteen oli todella tyytyväinen kokonaisudessaan, mutta väsyi sen toistuviin elektroniikkavikoihin joiden vuoksi autoa piti viedä tavan takaa takuuhuoltoon (joka sekoitti ammattinsa harjoittamista ym.). Lopulta väsyi ja vaihtoi auton toiseen. En enää muista noiden BMW:n korimalleja, mutta se oli ensimmäisiä niitä hieman särmikkäitä uudistuneita korimalleja. Ehkä sen mallin lastentaudit ovat sitemmin korjattu sen seuraavissa vuosimalleissa.

        Qashgai, mikä vuosimalli se oli, millä koneella ja paljonko ehdit ajaa sillä ja millaiset plussat ja miinukset sille annat? Sillähän on myös CVT-laatikko jonka kestävyydestä en ole kuullut sen kummempia.

        Jos Qashqaisiin dieselinä päädyt, 1,5 dci on likipitäen sama K9K kone kuin Dusterissa.


      • Duster _
        Duster _ kirjoitti:

        akuu pelasti:lle

        Nuo kolmen vuoden aikaiset takuuhuollot / korjaukset eivät nyt kuitenkaan kovin pahoilta kuullosta, kun on ollut vielä kyse uudesta markknoille tuodusta low cost-mallista. Oliko tuo suutinhomma se kuulu uudellenohjelmointi?

        Dustereissa olleet vesiongelmat jossa kori ei ole tiivis, ovat omistajalle erityisen kiusallisia ja huolena tuleva ruostuminen.

        Moni premiumautokin on ollut jopan enemmän ja lyhyemmällä aikavälillä huolloissa erinäisten vikojen vuoksi kuin tuo Dusterisi.

        Eräs tuttu osti aikoinaan uuden BMW:n johon ja jonka ajettavuuteen oli todella tyytyväinen kokonaisudessaan, mutta väsyi sen toistuviin elektroniikkavikoihin joiden vuoksi autoa piti viedä tavan takaa takuuhuoltoon (joka sekoitti ammattinsa harjoittamista ym.). Lopulta väsyi ja vaihtoi auton toiseen. En enää muista noiden BMW:n korimalleja, mutta se oli ensimmäisiä niitä hieman särmikkäitä uudistuneita korimalleja. Ehkä sen mallin lastentaudit ovat sitemmin korjattu sen seuraavissa vuosimalleissa.

        Qashgai, mikä vuosimalli se oli, millä koneella ja paljonko ehdit ajaa sillä ja millaiset plussat ja miinukset sille annat? Sillähän on myös CVT-laatikko jonka kestävyydestä en ole kuullut sen kummempia.

        Takuu pelasti:lle

        "3x polttoaine syötöt, 2x raidetangonpäät, etupuskuri melkein tippui, sisäpuolelta maalattiin lokarit uusiksi."

        Tokihan tuo on kiusallista kolmen vuoden saldona (?), mutta ei kuitenkaan niin kovin paha, kun ajattelee joidenkin kalliiden premiumien huonolla tuurilla ylittävän tuon vuositasolla. Duster 2 on ilmesesti hieman vakaampi teknisesti ja siinä on 1:n lastentauteja osin viilattu.

        Qashgaista on jäänyt neutraalin positiivinen kuva kokonaisuudessaan, mutta kovahko alusta jättäisi sen ostolistalta.

        Dusterin alustaa on kuvattu pintapehmeäksi, eli suodattanee kohtuullisesti (?) teiden epätasaisuuksia. Siihen pitäisi ehkä löytää vaikka jostakin kolariautosta ne Recarot eteen antamaan istuinmukavutta, jos vain sovituskiskot löytyisi. Muovista sisutuksen ilmapiiriä tosin on vaikea muuttaa.

        Mikähän mahtaa olla Dusterin käyttämä automaattivaihteisto? Luin sen olevan käytöltään ok, ilman sen kummempaa.

        Siten tietysti passiivinen turvallisuus on Dusterin yksi heikko lenkki, eli 3 tähteä crash-test EuroNCAP. Jos kolariin joutuu omasta virheestään tai kolmannen osapuolen syystä, niin silloin passiivinen turvallisuus on erittäin tärkeä pointti.

        Tavallaan hieman erikoinen hintakategoria tuo suhteellisen vähän ajetun ja paremmin varustellun Duster dCi 110hv:n hintaluokka. Samalla hinnalla on melko erilaisia vaihtoehtoja saatavilla eri tyyppisissä autoissa, kuten ne mainitut enempi ajetut premiumit perinteisissä hankilöautumalleissa.


      • Stepway -13
        Duster _ kirjoitti:

        Takuu pelasti:lle

        "3x polttoaine syötöt, 2x raidetangonpäät, etupuskuri melkein tippui, sisäpuolelta maalattiin lokarit uusiksi."

        Tokihan tuo on kiusallista kolmen vuoden saldona (?), mutta ei kuitenkaan niin kovin paha, kun ajattelee joidenkin kalliiden premiumien huonolla tuurilla ylittävän tuon vuositasolla. Duster 2 on ilmesesti hieman vakaampi teknisesti ja siinä on 1:n lastentauteja osin viilattu.

        Qashgaista on jäänyt neutraalin positiivinen kuva kokonaisuudessaan, mutta kovahko alusta jättäisi sen ostolistalta.

        Dusterin alustaa on kuvattu pintapehmeäksi, eli suodattanee kohtuullisesti (?) teiden epätasaisuuksia. Siihen pitäisi ehkä löytää vaikka jostakin kolariautosta ne Recarot eteen antamaan istuinmukavutta, jos vain sovituskiskot löytyisi. Muovista sisutuksen ilmapiiriä tosin on vaikea muuttaa.

        Mikähän mahtaa olla Dusterin käyttämä automaattivaihteisto? Luin sen olevan käytöltään ok, ilman sen kummempaa.

        Siten tietysti passiivinen turvallisuus on Dusterin yksi heikko lenkki, eli 3 tähteä crash-test EuroNCAP. Jos kolariin joutuu omasta virheestään tai kolmannen osapuolen syystä, niin silloin passiivinen turvallisuus on erittäin tärkeä pointti.

        Tavallaan hieman erikoinen hintakategoria tuo suhteellisen vähän ajetun ja paremmin varustellun Duster dCi 110hv:n hintaluokka. Samalla hinnalla on melko erilaisia vaihtoehtoja saatavilla eri tyyppisissä autoissa, kuten ne mainitut enempi ajetut premiumit perinteisissä hankilöautumalleissa.

        Kaikenmaailman pienimmätkin viat ja yksittäiset keskustelut merkkihuolloista ja jopa ranskalaisten, sekä muiden ulkolaisten käyttäjien hulluimatkin ongelmat olet jaksellut kaivaa ja tutkia viimeistä piirtoa myöten. Silti sellainen perusasia kuin automaattilaatikon saamattomuus Suomessa on kumma kyllä jäänyt huomaamatta.
        Euro-Ncap:takaan ja syitä miksi tulos jäi kolmeen tähteenet ole vaivaitunut sen kummemmin tutkimaan. Aika asenteellinen pelle taidat itse olla, tuskin edes auton osto asialla. Epäilen että provo olet ja vastauksiakin olet näköjään saanut lähinnä palsta vakio-provoilta.


      • Duster _
        Stepway -13 kirjoitti:

        Kaikenmaailman pienimmätkin viat ja yksittäiset keskustelut merkkihuolloista ja jopa ranskalaisten, sekä muiden ulkolaisten käyttäjien hulluimatkin ongelmat olet jaksellut kaivaa ja tutkia viimeistä piirtoa myöten. Silti sellainen perusasia kuin automaattilaatikon saamattomuus Suomessa on kumma kyllä jäänyt huomaamatta.
        Euro-Ncap:takaan ja syitä miksi tulos jäi kolmeen tähteenet ole vaivaitunut sen kummemmin tutkimaan. Aika asenteellinen pelle taidat itse olla, tuskin edes auton osto asialla. Epäilen että provo olet ja vastauksiakin olet näköjään saanut lähinnä palsta vakio-provoilta.

        Stepway -13:lle

        Olet sama palstan sairaaloinen multinikki-takinkääntäjä-riidanhaastaja jälleen uudella nikillä: http://kuvaton.com/u/ydI


      • tähteenet?
        Stepway -13 kirjoitti:

        Kaikenmaailman pienimmätkin viat ja yksittäiset keskustelut merkkihuolloista ja jopa ranskalaisten, sekä muiden ulkolaisten käyttäjien hulluimatkin ongelmat olet jaksellut kaivaa ja tutkia viimeistä piirtoa myöten. Silti sellainen perusasia kuin automaattilaatikon saamattomuus Suomessa on kumma kyllä jäänyt huomaamatta.
        Euro-Ncap:takaan ja syitä miksi tulos jäi kolmeen tähteenet ole vaivaitunut sen kummemmin tutkimaan. Aika asenteellinen pelle taidat itse olla, tuskin edes auton osto asialla. Epäilen että provo olet ja vastauksiakin olet näköjään saanut lähinnä palsta vakio-provoilta.

        Opetellaan kirjoittamaan ja painelemaan niitä näppäimiä, ja tullaan vasta sitten riehumaan palstalle.


      • harjoittelua.
        Multinikkimies kirjoitti:

        Thänks!! Aivan yhtä terävään ja kekseliääseen huulenheittoon ja vastakommentointiin en toki kykene kuin nimimerkki Duster_, jonka vastakommentit ovat rautaakin kovempia. Meinaa ihan näppis lentää seinään kun lukasee hänen kekseliäät vastakommentit. Ja ikäänkuin kermaksi kakun päälle häiskä perustelee heittonsa aina jollain veitsenterävällä linkillä, joita on kaivanut kylliksi pistämään muiden keskustelijoiden vastaväitteet matalaksi. Täytyy myöntää, että empä ole ennen nähnyt kenelläkään noin perusteellista ruodintaa jonkin auton ostoa harkitessa.

        Kyllä se huuli viellä alkaa lentään. Mikäs on tämän kauden paras tulos?


      • tietoa..
        tähteenet? kirjoitti:

        Opetellaan kirjoittamaan ja painelemaan niitä näppäimiä, ja tullaan vasta sitten riehumaan palstalle.

        Tämä kaveri on ihan aito aktiivinen stepparisti.


      • Ojentaja.
        Duster _ kirjoitti:

        Stepway -13:lle

        Olet sama palstan sairaaloinen multinikki-takinkääntäjä-riidanhaastaja jälleen uudella nikillä: http://kuvaton.com/u/ydI

        Fiksut ihmiset eivät nimittele tuntemattomia. Ikävä huomata, että alennut täysin samankaltaiseen alatyyliseen kielenkäyttöön kuin tuo multinikkiprovoilija. Todella säälittävää provosoitua tuollaisten kirjoittajien typeryyksistä. Ryhdistäydy!!


    • Duster _

      Multinikkimies:lle

      Toistuvat provoisntiyrityksesi, krooninen riidanhaastosi, akkamaisen loputon jankkaus-väkäämisesi ja suunpieksentäsi on jo aivan sairaaloisuuden asteella.

      Toistetaan: http://keskustelu.suomi24.fi/debate/2795

      Sorry, mutta en aio tuhlata aikaani terapiaasi ja olen jatkossa reagoimatta kommentteihisi.

      Lähetän virtuaalisesti sinulle Dusteria laadukkaampaa kaunista pinkkiä hamekangasta, ole hyvä ;-)

      • Multinikkimies

        Et nyt taida itse ymmärtää ironiaa, taisi mennä yli hilseen.....sori, kunhan vähän pelleilin, kun aloit itse jäkättämään liirumlaarumeista.....älä hermostu.
        Jatketaan nyt tästä eteenpäin asialinjalla.

        Ei taida uudemmissa olla noita vesiongelmia. Ainakaan suomessa ei kukaan ole pahemmin moisesta valitellut.
        Premium-autoissa on usein enemmän elektroniikkaa ja näinollen selvästi enemmän vikakohteitakin. Ylipäätään kuitenkin näppituntuma on se, että erot autojen kokonaiskestävyydessä ovat kovasti tasoittuneet. 'Varmasti yksi syy on juurikin, se mitä ollaan yllä useasti sivuttu. Yhteistyötekniikkaa on monella valmistajalla ja alihankkijat samoja. Eroja on lähinnä viimeistelyssä ja ongelmatkin lähinnä niihin liittyviä. Nämä halpa-autot kuten Daciakin valmistetaan usein edullisen työkustannuksen maissa ja niissä käytetään sen myötä myös huomattavasti enemmän käsityövaiheita koska se on joissain tapauksissa jopa halvempaa kuin automatisointi. Tällöin voi tulla pieniä laatuerojakin eri yksilöiden välillä.
        Esim. Dacioissa korikomponentteja hitsataan vielä jonkin verran käsin, kun kalliimmissa autoissa hitsauslinjat on täysin automatisointu.


      • Duster _
        Multinikkimies kirjoitti:

        Et nyt taida itse ymmärtää ironiaa, taisi mennä yli hilseen.....sori, kunhan vähän pelleilin, kun aloit itse jäkättämään liirumlaarumeista.....älä hermostu.
        Jatketaan nyt tästä eteenpäin asialinjalla.

        Ei taida uudemmissa olla noita vesiongelmia. Ainakaan suomessa ei kukaan ole pahemmin moisesta valitellut.
        Premium-autoissa on usein enemmän elektroniikkaa ja näinollen selvästi enemmän vikakohteitakin. Ylipäätään kuitenkin näppituntuma on se, että erot autojen kokonaiskestävyydessä ovat kovasti tasoittuneet. 'Varmasti yksi syy on juurikin, se mitä ollaan yllä useasti sivuttu. Yhteistyötekniikkaa on monella valmistajalla ja alihankkijat samoja. Eroja on lähinnä viimeistelyssä ja ongelmatkin lähinnä niihin liittyviä. Nämä halpa-autot kuten Daciakin valmistetaan usein edullisen työkustannuksen maissa ja niissä käytetään sen myötä myös huomattavasti enemmän käsityövaiheita koska se on joissain tapauksissa jopa halvempaa kuin automatisointi. Tällöin voi tulla pieniä laatuerojakin eri yksilöiden välillä.
        Esim. Dacioissa korikomponentteja hitsataan vielä jonkin verran käsin, kun kalliimmissa autoissa hitsauslinjat on täysin automatisointu.

        Voit jatkaa yksinäsi.


      • Duster _

    • Duster _

      Ilmeisesti Dusterissa ei ole lainkaan sisälokasuojia j alimi pakautuu korirakenteeseen, mutta tuossa videolla näkyy jotkin pienet kiinnikkeen tapaiset kuin valiina nitä varten? Saako Dusteriin erikseen valmiit sisälokasuojat tarvikkeena?

      https://www.youtube.com/watch?v=nIBQ0zYWCpg

      Tuolla kun katselee joitakin maastovideota, niin Duster vaikuttaa yllätävänkin maastokelpoiselta. Mökkeilijät ovat tyytyväisiä ;-)

    • Duster _

      Duster ja dyynit naisten Saharan suunnistusrallissa toimii maniosti myöskin.

      https://www.youtube.com/watch?v=4QkMMqnfX_M

      Vastaava ralli on usein ajettu Tippa Relluilla jossa nuoret tiimiläiset vievät koulutarvikkeita paikallisiin tarpeisiin, eli ralli ja hyväntekeväisyys samassa paketissa.

      • varoitus!!

        Multinikkimies hyökkää kohta kimppuusi.


    • Duster _

      Oheisessa koeajossa hyvin realistinen kuvaus vuoden 2014 Dusterista.

      https://www.youtube.com/watch?v=chiCk0w0Nm0

      Itselle keskeisinä korjattavina asioina näyttäisi olevan ehdoton lisä-äänieristyksen tarve ja paremman ristiselän tuen omaavat etuistuimet pitkiä matkoja ajatellen. Äänierisyksen suhteen avoin kysymys on miten sen kohtuudella ja kohtullisen merkittävän parannuksen antavana voisi toteuttaa.

      Sama kone Nissanin Qashqain nokalla on huomattavasti huomaamattomampi.

      GPS on, kuten liki jokaisessa autoesittelyssä mainitaan, aivan liian alhaalla (toteutuksen kustannussyistä). Uudemman mallin koetaulussa on keskikonsolin yläosan lokero muotoiltu tavalla jolla sen yläreunaan saisi helposti vaikka jollakin itse mukaillulla "pyykkipoika-telineellä" Nokia puhelimen je HEREn helposti ja kuljettajaan päin suunnattuna käyttöön. Sitten vain nap'naps' ja puhelin on taskussa je teline pois näkyvistä kun autosta poistuu.

      Duster vaikuttaa kokonaisuutena kiinnostavalta konseptilta ja hinta-laadultaan, kohtullinen hinta sekä ylläpito ja osat. Itseäni potentiaalisti kiinnostaisi dCi 110 hv - 4WD.

      Ps. Monissa näkee konehuoneen olevan melkoisen likaisessa kunnossa. Imeisestikin vain konehuoneen tulipellissä takaosassa nokkapeltiä vasten on valmiina kumitiviste ja selainen tulisi lisätä kiertämään ympäriinsä. Tuleekohan likaa paljon altakin, eli miten pohjapahvi suojaa tuossa mallissa?

    • Anonyymi

      Mikä anturi aiheuttaa punaisen moottorivalon syttymisen 1.5 dcihin

      • Anonyymi

        Paalausanturi. Vie datsia suoraan paaliin kulkematta lähtöruudun kautta. Kuusakoski kiittää 😀


      • Anonyymi

        DPF suorittaa puhdistusta.


    • Anonyymi

      Käy koeajolla niin tiedät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe