Turha lääkitys sullakin?

lue..

71

732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 'Eureka

      Akulta paras piikitys psykiatrialle, kun totesi, että pitäisi keskittyä välittäjäaineiden sijaan välittämiseen. :D

      Voin kuvitella sen Heureka-hetken, joka alalla toimivilla tulee haastattelun nähtyään. "Aijaa. Meidän pitääkin välittää ihmisistä eikä niiden välittäjäaineista!"

      Vallankumouksellinen oivallus on joskus niin lähellä edessään, että sitä ei osaa nähdä ja ajan kuluessa se talloutuu peittoon syvemmälle multaan.

    • Turhaanko?

      Niin, mitäpä sittä syödä lääkkeitä. Ellen söisi lääkkeitä, olisin jo kuollut ja valtio pääsisi vähemmällä kun olisin haudassa.

      • 'Eureka

        Ihmisten kuulee usein sanovan, että ilman lääkkeitä he olisivat kuolleita, mutta totuus on, että kukaan ei sitä voi tietää. Em. argumenttia käytetään aina perustelemaan lääkekäyttö, mutta oikeasti ei voida sanoa, eli ennustaa, miten kullekin olisi käynyt, jos he olisivat päättäneet olla ilman psykoaktiivisia aineita tai jos he olisivat saaneet ainoastaan heitä kuuntelevan, tukevan ja aidosti välittävän ihmisen avun, ilman pakottamista, pelottelua, syyllistämistä ja haukkumisia.


      • Turhaanko?
        'Eureka kirjoitti:

        Ihmisten kuulee usein sanovan, että ilman lääkkeitä he olisivat kuolleita, mutta totuus on, että kukaan ei sitä voi tietää. Em. argumenttia käytetään aina perustelemaan lääkekäyttö, mutta oikeasti ei voida sanoa, eli ennustaa, miten kullekin olisi käynyt, jos he olisivat päättäneet olla ilman psykoaktiivisia aineita tai jos he olisivat saaneet ainoastaan heitä kuuntelevan, tukevan ja aidosti välittävän ihmisen avun, ilman pakottamista, pelottelua, syyllistämistä ja haukkumisia.

        Tiedän että olisin kuollut ilman lääkitystäni. MUTTA puhuit nyt asian sivusta. Yksikään lääkkeistäni EI OLE eikä ole koskaan ollutkaan mainitsemiasi psykoaktiivisia. JOKAINEN lääkkeeni on somaattisen sairauden hoitoon, mielenterveyteni pidän hienolla tasolla kaikella muulla kuin lääkkeillä. Jos jokin alkaa risoa, lähden lenkille luontoon.

        Valitettavasti tätä palstaa luullaan vain mielenterveyslääkityksen keskustelupalstaksi koska suurin osa viesteistä koskee niitä. Mutta tällä palstalla voi ja saa keskustella myös somaattisten sairauksien hoitoon tarkoitetuista lääkkeistä.


      • 'Eureka
        Turhaanko? kirjoitti:

        Tiedän että olisin kuollut ilman lääkitystäni. MUTTA puhuit nyt asian sivusta. Yksikään lääkkeistäni EI OLE eikä ole koskaan ollutkaan mainitsemiasi psykoaktiivisia. JOKAINEN lääkkeeni on somaattisen sairauden hoitoon, mielenterveyteni pidän hienolla tasolla kaikella muulla kuin lääkkeillä. Jos jokin alkaa risoa, lähden lenkille luontoon.

        Valitettavasti tätä palstaa luullaan vain mielenterveyslääkityksen keskustelupalstaksi koska suurin osa viesteistä koskee niitä. Mutta tällä palstalla voi ja saa keskustella myös somaattisten sairauksien hoitoon tarkoitetuista lääkkeistä.

        OK. Somaattiset sairaudet ovat tietenkin ihan eri asia. Siihen en voikaan ottaa kantaa, kun en niistä asioista enempiä tiedä. Jotkut oikeat sairaudet voivat viedä hengen ilman lääkitystä, se on selvää. Ajattelin, että puhuit mielialalääkkeistä tosiaan, kun niiden käyttöä moni perustelee, sillä että olisi kuollut ilman. Kuten todettua joidenkin oikeuden sairauksien kohdalla lääkitys voi olla välttämätön mikä lienee kaikille itsestään selvää.


      • Urpos

        Ja mitenköhän ovat "tietenkin ihan eri asia"?


    • työtön

      Ei ole turha. Terapiaan ei ole mahdollisuutta eikä varaa (ei edes Kela-korvattavaan, jos siihen pääsisi). Parempi se lääke on kuin ei mitään.

    • FILE NOT FOUND

      Lääkkeillä nujerretaan potilaan oma tahto. Potilas pysyy kotonaan hiljaa ja rauhassa, eikä häiritse "normaalien" ihmisten elämää?!
      Tätäkö lääkärit haluaa? Lääkitä mielenterveyspotilaat oman tahdon vastaisiksi lääkeorjiksi, joiden on, pakosta, syötävä lääkkeitä koko loppuelämänsä?
      Kemiallinen lobotomia. Hermomyrkky. Apuaine. Välttämätön lääke. Näitä kaikkea...

    • kuuntele...
    • lue...

      Syöthän ravintolisiä?

      B
      C
      D
      Omega-3
      Magnesium (sitraattimuoto)

      Citymarket myy edullisesti vitamiineja.



      Ravinnosta ja ravintolisistä, joilla korjataan ravintoainepuutokset, jotka aiheuttavat myös aivojen toimintahäiriöitä ei saa kuitenkaan sellaisia voittoja kuin uusista synteettisistä lääkkeistä, joita lääketehtaat kehittelevät.


      Nää mulla hyvä ravinto

      C-vitamiini 500mg/vrk
      http://www.iherb.com/American-Health-Ester-C-with-Citrus-Bioflavonoids-500-mg-450-Veggie-Tabs/13854

      D-vitamiini 100µg/vrk
      http://eu.iherb.com/Carlson-Labs-Solar-D-Gems-4-000-IU-360-Softgels/12663

      Folaatti 400µg/vrk (hyvin imeytyvä)
      http://www.iherb.com/Solgar-Folate-As-Metafolin-400-mcg-100-Tablets/14274

      K2-vitamiini 45µg/vrk
      http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-Natural-Vitamin-K2-Mena-Q7-45-mcg-180-Veggie-Caps/54954

      Omega 3
      http://www.moller.fi/pc-8-12-Möller-Tupla.aspx

      B-vitamiinit
      http://www.valioravinto.fi/rikas-oluthiivatabletti

      Magnesium sitraatti
      http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-magnesia-sitraatti-300---&product=96

      Kelp levätabletit (jodi)
      http://www.iherb.com/Now-Foods-Kelp-Caps-Green-Superfood-250-Vcaps/15892

      Seleeni 200µg/vrk
      http://www.iherb.com/Healthy-Origins-Seleno-Excell-200-mcg-180-Capsules/40658

      • Oksettaa!!!

        Ja iHerbin mainostaja iski jälleen!

        Kaikki sairaudet paranee kunhan kaataa riittävästi rahaa iHerbin amerikkalaisomistajien taskuun.


      • ravinto a ja o
        Oksettaa!!! kirjoitti:

        Ja iHerbin mainostaja iski jälleen!

        Kaikki sairaudet paranee kunhan kaataa riittävästi rahaa iHerbin amerikkalaisomistajien taskuun.

        Ravinnosta ja ravintolisistä, joilla korjataan ravintoainepuutokset, jotka aiheuttavat myös aivojen toimintahäiriöitä ei saa kuitenkaan sellaisia voittoja kuin uusista synteettisistä lääkkeistä, joita lääketehtaat kehittelevät.

        Kuukauden vitamiinit maksaa kympin. Toki sillä saa yhen pizzan ;)

        Vitamiinihysteriasta:

        Nää ihmiset, jotka saa kaiken tarvittavan tavallisesta monipuolisesta ravintoköyhästä ruuasta, nää on pöhöttyneitä muumioita, joihin sairaudet iskee.

        Yleisin väite "asiantuntijoilla" on, että vitamiinien nauttiminen lisäravinteena on rahan vetämistä alas pöntöstä.

        Milloin mikäkin "asiantuntija" ei mielestäni ymmärrä eikä tiedä tieteellisesti mikä on ”ylimäärä” tai hyödyllinen määrä missäkin tutkittavassa kontekstissa.

        Ruokavaliohoito ei tuota mitään, mutta lääke tuottaa. Lääkärit ovat nykyisin pelkkiä pilleriautomaatteja kiitos Käypähoito-ohjeiden.

        Ja toki kannattaa hakea terapiaa, jos joka kulman takana näkyy joku pillerikauppias, joka haluaa sinun rahasi menevän esim. D-vitamiiniin.


        Ravintolisitä on tutkimuksia, mutta lääkkeistä ei.


      • En mene ansaan
        ravinto a ja o kirjoitti:

        Ravinnosta ja ravintolisistä, joilla korjataan ravintoainepuutokset, jotka aiheuttavat myös aivojen toimintahäiriöitä ei saa kuitenkaan sellaisia voittoja kuin uusista synteettisistä lääkkeistä, joita lääketehtaat kehittelevät.

        Kuukauden vitamiinit maksaa kympin. Toki sillä saa yhen pizzan ;)

        Vitamiinihysteriasta:

        Nää ihmiset, jotka saa kaiken tarvittavan tavallisesta monipuolisesta ravintoköyhästä ruuasta, nää on pöhöttyneitä muumioita, joihin sairaudet iskee.

        Yleisin väite "asiantuntijoilla" on, että vitamiinien nauttiminen lisäravinteena on rahan vetämistä alas pöntöstä.

        Milloin mikäkin "asiantuntija" ei mielestäni ymmärrä eikä tiedä tieteellisesti mikä on ”ylimäärä” tai hyödyllinen määrä missäkin tutkittavassa kontekstissa.

        Ruokavaliohoito ei tuota mitään, mutta lääke tuottaa. Lääkärit ovat nykyisin pelkkiä pilleriautomaatteja kiitos Käypähoito-ohjeiden.

        Ja toki kannattaa hakea terapiaa, jos joka kulman takana näkyy joku pillerikauppias, joka haluaa sinun rahasi menevän esim. D-vitamiiniin.


        Ravintolisitä on tutkimuksia, mutta lääkkeistä ei.

        Ne kympin vitamiinit maksaa mitättömän vähän. Voitot on ainakin yhtä syyret kuin lääketehtailla ja aktiivisella mainostamisella ostajia on moninkertaisesti reseptilääkkeiden ostajiin verrattuna. Ja omistajat ovat tyytyväisiä kun kassa kilisee.

        Kaikki tarvittavat vitamiinti ja hivenaineet saa monipuolisesta ruuasta, mutta kun "asiantuntijat" tyrkyttää jos jonkinlaista dieettiä niin jää vajausta. Vain D-vitamiinia tarvitsee talvikautena ja senkin saa kalaa syömällä. Onkohan nämä dieettiasiantuntijat myös ravintolisien myyjiä.


      • ravinto a ja o
        En mene ansaan kirjoitti:

        Ne kympin vitamiinit maksaa mitättömän vähän. Voitot on ainakin yhtä syyret kuin lääketehtailla ja aktiivisella mainostamisella ostajia on moninkertaisesti reseptilääkkeiden ostajiin verrattuna. Ja omistajat ovat tyytyväisiä kun kassa kilisee.

        Kaikki tarvittavat vitamiinti ja hivenaineet saa monipuolisesta ruuasta, mutta kun "asiantuntijat" tyrkyttää jos jonkinlaista dieettiä niin jää vajausta. Vain D-vitamiinia tarvitsee talvikautena ja senkin saa kalaa syömällä. Onkohan nämä dieettiasiantuntijat myös ravintolisien myyjiä.

        D-vitamiinia saat kalasta, jos syöt esim. kuhaa 1/2 kiloa joka päivä. Kassilohessa ei ole D-vitamiinia, eikä monessa muussakaan.

        Suomen maaperä on seleeniköyhä. Seleeni estää jopa syöpää ja tästä on tutkimuksia.

        Suomalaisilla on jodin puute. Tämäkin on tutkittu.

        Suomalaisilla on folaatin puute. Tämäkin on tutkittu.

        Suomalaisilla on Omega 3 rasvojen puute. Tämäkin on tutkittu.

        C-vitamiinin oikea tarve on 400mg. Laske siitä, paljon pitää syödä ja mitä?

        Toki kateellisten ei tartte antaa rahojansa kellekkään.

        Ihan oma on valintasi, mihin rahasi hasaat.

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm

        Itse olen päässyt eroon haitallisista lääkkeistä ravinnolla ja ravintolisillä.


      • En mene ansaan
        En mene ansaan kirjoitti:

        Ne kympin vitamiinit maksaa mitättömän vähän. Voitot on ainakin yhtä syyret kuin lääketehtailla ja aktiivisella mainostamisella ostajia on moninkertaisesti reseptilääkkeiden ostajiin verrattuna. Ja omistajat ovat tyytyväisiä kun kassa kilisee.

        Kaikki tarvittavat vitamiinti ja hivenaineet saa monipuolisesta ruuasta, mutta kun "asiantuntijat" tyrkyttää jos jonkinlaista dieettiä niin jää vajausta. Vain D-vitamiinia tarvitsee talvikautena ja senkin saa kalaa syömällä. Onkohan nämä dieettiasiantuntijat myös ravintolisien myyjiä.

        Olen kateellinen :(


        Kateus on mielentila, joka merkitsee yleensä toisen paremmuuden, menestyksen tai muun sellaisen aiheuttamaa vihan, alemmuuden, mitättömyyden, huonommuuden, kykenemättömyyden, syyllisyyden tai harminsekaisen pahansuopeuden tunnetta.[1] Nykysuomen sanakirjan mukaan kateus liittyy ihmiseen, joka ei suo toiselle hyvää ja haluaa itselleen hyvän, joka toisella on.[2] Se ei vaadi uhriltaan välttämättä mitään erityistä.

        Kateutta esiintyy yksilöiden, ryhmien, yhteisöjen ja jopa kansojen välillä. Yksilöiden väliseen kateuteen liittyvät kohteet, joita toisella koetaan olevan enemmän tai paremmin kuin itsellä.[3] Kateellinen vertaa itseään ja havaitsee huonommuutta, joka häiritsee hänen omaa sosiaalista elämäänsä.[1]

        Kateus on epämiellyttäviin ajatuksiin liittyvää oloa, joka voi ilmetä inhona, panetteluna ja vastoinkäymisistä iloitsemisena. Kateellinen ihminen ahdistuu muiden menestyksestä ja saattaa vaipua itsesääliin. Kateellinen kadehtii, vaikkei toisen onni olekaan itseltä pois ja rakastaa sitä, mitä muilla on.[4]

        Jopa kaikkein primitiivisimmissä kulttuureissa on ollut tarpeen keksiä määritelmä ihmisille, jotka eivät kestä sitä, että toisella on jotakin, mikä itseltä puuttuu. Kateus on moottori, joka asustelee ihmisen sosiaalisen olemuksen ytimessä ja joka alkaa toimia heti, kun ihminen oppii vertaamaan itseään muihin. Vertailuntarvetta esiintyy myös joillakin eläimillä, mutta ihmisillä se on saanut aivan erityisen aseman. Ilman kateutta sosiaalinen kontrolli ei voisi toimia.[5]

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kateus


    • 14+5

      Valitettavaa on että ei ole keksitty parempia psykoosilääkkeitä, sillä me keillä paha psykoosisairaus on joudutaan niitä syömään. Mä en vois koskaan elää psykoosien kanssa ja olla koko ajan varuillaan millon semmonen puhkee päälle, se pilais mun elämän pahemmin kun lääkkeet. Mulla ei oo koskaan tullut pahaa oloa mistään lääkkeestä paitsi verenpainelääkkeistä, mutta sivuvaikutuksia jostain on tullut ja niidenkin kanssa pakon kanssa pitäisi elää jos pitäisi valita elänkö vihanneksena ja seinille puhuvana tästä maailmasta ulkona olevana jolla on sanoinkuvaamattoman paha olla. Ne jotka siis tuomitsette kaikki psyykelääkkeiden ottajat, leave it.

    • 100µg

      Elimistön tulehdustilat ja niistä kertovat merkkiaineet liittyvät monien sairauksien vaaraan. Tuoreen brittitutkimuksen mukaan ne saattavat liittyä myös lapsen riskiin sairastua masennukseen myöhemmin elämässään.

      Tulosten perusteella yhdeksänvuotiaan lapsen riski sairastua masennukseen ennen 18. vuoden ikää on noin puolet suurempi, jos hänen veressään on suuria pitoisuuksia interleukiini 6- ja CRP-tulehdusmerkkiaineita. Kyseiset merkkiaineet liittyvät myös sydän- ja verisuonitautien ja diabeteksen riskiin.


      Tutkijat löysivät myös yhteyden tulehdusmerkkiaineiden ja psykoosien väliltä.

      Tulokset julkaistiin Jama Psychiatry -lehdessä.


      Liian vähän D-vitamiinia saavat saattavat olla muita alttiimpia sairastumaan erilaisiin tulehduksellisiin sairauksiin. Tuoreen irlantilaistutkimuksen tulokset viittaavat D-vitamiinin vaikuttavan immuunijärjestelmän toimintaan.

      Nyt julkaistut tulokset perustuvat vajaan tuhannen yli 60-vuotiaan irlantilaisen verikokeisiin, joista mitattiin D-vitamiinin ja tulehdusmerkkiaineiden pitoisuudet.


      Mittaukset osoittivat tulehdusmerkkiaineiden pitoisuudet usein suuriksi osallistujilla, joiden D-vitamiinipitoisuus oli pieni. Aiemmissa tutkimuksissa kyseiset tulehdusmerkkiaineet on yhdistetty mm. MS-taudin ja nivelreuman riskiin. Myös D-vitamiinin vajaus on liitetty näihin sairauksiin.

      Tutkimus julkaistiin Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism -lehdessä.

      Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA on nostanut D-vitamiinin turvallisena pidetyn päiväannoksena rajan 50:stä 100 µg:aan.

    • ravinto a ja o
    • ts..
      • jotain on pielessä

        Hyvä Aku, mutta nämä muutamat totuuden puolesta puhujat taistelevat niin suurta koneistoa ja valtaa vastaan ettei muutosta tähän järjettömyyteen ole odotettavissa ihan lähiakoina.

        Hyvää on se, että näihin asioihin on otettu kantaa.

        Koko tämä mielenterveysteeman ympärillä pyörivä lääkehoito/eläkeasiat/kuntoutus/diagnosointi on ns karannut käsistä.

        Mm masennusdiagnoosin saa jo 15min yleislääkärikäynnin jälkeen, tuosta ajasta on mennut noin 5min lääkeyhtiön laatiman kupongin täyttöön. Tämä kyseinen BDI kysely on huono. Saan vakavan masennuksen dg vaikka elämässäni on sattunut asioita joihin en itse ole voinut vaikuttaa ja minulle selitettiin silmät kirkkaina, että keskushermostoni serotoniintaso on laskenut ko ikävän tapahtuman vuoksi ja tämän korjaan syömällä lääkkeitä (SSRI)

        Kahden kolmen vkon kuluttua lääkäri soittaa ja kysyy vointiani, vointini on kurja suoraan sanoen mieleen on tullut itsetuhoisia ajatuksia. Nyt lääkitystä tehostetaan joko annosta (mg määrää ylös tai kombona uusi lääke rinnalle)

        Kuukausien kuluttua olo vain kurja, mukaan tullut unettomuutta, päiväväsymystä, lihoamista, elämänilon sammumista. Käynnit psy.sh luona tuntuvat typeriltä, toistelen itseäni ja hoitaja toistelee itseään. Minulla on krooninen masennus ja nyt konsultoidaan psykiatria. Saan lähetteen psyk.polille.

        Psyk.polilla saan lisää lääkkeitä, ensimmäiset varovaiset kommentit jopa mahdollisesta pers.häiriöstä. Tutkimukset käynnistyvät ja sairaslomani 300 päivää ovat kääntymässä kuntotutustukeen.

        Huomaan syöväni jo 4 eri masennuslääkettä, lääkekuluni ovat kuukautta kohti suurehkot. Haluan lopettaa kokonaan lääkkeiden syömisen, mutta tähän "en saa psyk.polilta lupaa" olen niin vakavasti masentunut ja tätä kautta itsemurhavaarassa. Minun lääkkeisiin ehdotetaan neuroleptiä parantamaan unta, turvaamaan oloni etten vain ajaudu itsetuohoisiin ajatuksiin. Lisää kuponkien täyttämistä ja uusia diagnooseja. Hoitoresistentti masennukseni onkin reilun vuoden aikana muuttunut lieväksi bipo II.

        Ajaudun lääkkeitä syödessäni yhä kauemmas todellisuudesta, ajatukseni (tai eihän niitä enää olekaan) ovat sairaita, en tunne enää itseäni, minusta on tullut lihava, laiska, vuoteen oma, välinpitämätön, saamaton, ajatukset ovat alati kuolemassa, elämänilo on vaihtunut käsittämättömään elämisen tuskaan ja ahdistukseen. Minulle selitetään silmät kirkkaina, että olen vaikeiden elämänkokemusten kautta sairastunut henkikesti. Minun on ehdottoman tärkeää syödä mielenterveyden hoitoon tarkoitetut lääkkeeni. Jos ehdotan lääkkeiden purkua saan kuulla olevani a) sairaudentunnoton b) maaninen.

        Kelalta ja eläkevakuutusyhtiöltä tippuu päätökset väliaikaisesta eläkkeestä. Olen ymmällä, minä jolla ei koskaan mitään mielenterveden historiaa ollutkaan olenkin yhtä-äkkiä sairastunut parantumattomasti. Olen päässyt ennenaikaiselle eläkkeelle koska minulla on päässä vikaa. Ei auta selittää, ettei minulla ole velkaa, en ole koskaan pettänyt, en ole kiinnostunut seksistä, minulla ei ole mitään ajatusten rientoja jne. Minun sairauden oireet koostiin kunnianhimosta, eteenpäin pyrkimisen halusta ja ahkeruudesta. En ole toimillani koskaan loukannut ketään.

        Koska tätä massiivista koneistoa vastaan on turha taistella en käy puolustamaan oikeuksiani, hyväksyn tosiasian että normaali elämä on kohdallani ohi. Vaikken ole koskaan ollut ulosottotoimiston asiakas, en ole koskaan jättänyt velkojani tai laskujani maksamatta olen terveystietojeni vuoksi henkilö joka ei saa pankkilainaa asunnonostoon, en saa myöskään vakuutuksia.

        Onko tässä käynyt niin, että on sairasta luovuttaa (masennus) jos taasen ahkeroit ja pääsee elämässä eteenpäin onkin maanikko (bipo). Mikään ei kohdallani ole enää tervettä vaan joka paikassa jopa vaatemukseni perusteella päätellään olenko maaninen tai masentunut.

        Onko tällä yhteiskunnalla varaa tehdä terveistä sairaita lääkkeiden avulla ja sitä kautta päästää/heittää ennenaikaiselle eläkkeelle?


      • Harmaahapschi
        jotain on pielessä kirjoitti:

        Hyvä Aku, mutta nämä muutamat totuuden puolesta puhujat taistelevat niin suurta koneistoa ja valtaa vastaan ettei muutosta tähän järjettömyyteen ole odotettavissa ihan lähiakoina.

        Hyvää on se, että näihin asioihin on otettu kantaa.

        Koko tämä mielenterveysteeman ympärillä pyörivä lääkehoito/eläkeasiat/kuntoutus/diagnosointi on ns karannut käsistä.

        Mm masennusdiagnoosin saa jo 15min yleislääkärikäynnin jälkeen, tuosta ajasta on mennut noin 5min lääkeyhtiön laatiman kupongin täyttöön. Tämä kyseinen BDI kysely on huono. Saan vakavan masennuksen dg vaikka elämässäni on sattunut asioita joihin en itse ole voinut vaikuttaa ja minulle selitettiin silmät kirkkaina, että keskushermostoni serotoniintaso on laskenut ko ikävän tapahtuman vuoksi ja tämän korjaan syömällä lääkkeitä (SSRI)

        Kahden kolmen vkon kuluttua lääkäri soittaa ja kysyy vointiani, vointini on kurja suoraan sanoen mieleen on tullut itsetuhoisia ajatuksia. Nyt lääkitystä tehostetaan joko annosta (mg määrää ylös tai kombona uusi lääke rinnalle)

        Kuukausien kuluttua olo vain kurja, mukaan tullut unettomuutta, päiväväsymystä, lihoamista, elämänilon sammumista. Käynnit psy.sh luona tuntuvat typeriltä, toistelen itseäni ja hoitaja toistelee itseään. Minulla on krooninen masennus ja nyt konsultoidaan psykiatria. Saan lähetteen psyk.polille.

        Psyk.polilla saan lisää lääkkeitä, ensimmäiset varovaiset kommentit jopa mahdollisesta pers.häiriöstä. Tutkimukset käynnistyvät ja sairaslomani 300 päivää ovat kääntymässä kuntotutustukeen.

        Huomaan syöväni jo 4 eri masennuslääkettä, lääkekuluni ovat kuukautta kohti suurehkot. Haluan lopettaa kokonaan lääkkeiden syömisen, mutta tähän "en saa psyk.polilta lupaa" olen niin vakavasti masentunut ja tätä kautta itsemurhavaarassa. Minun lääkkeisiin ehdotetaan neuroleptiä parantamaan unta, turvaamaan oloni etten vain ajaudu itsetuohoisiin ajatuksiin. Lisää kuponkien täyttämistä ja uusia diagnooseja. Hoitoresistentti masennukseni onkin reilun vuoden aikana muuttunut lieväksi bipo II.

        Ajaudun lääkkeitä syödessäni yhä kauemmas todellisuudesta, ajatukseni (tai eihän niitä enää olekaan) ovat sairaita, en tunne enää itseäni, minusta on tullut lihava, laiska, vuoteen oma, välinpitämätön, saamaton, ajatukset ovat alati kuolemassa, elämänilo on vaihtunut käsittämättömään elämisen tuskaan ja ahdistukseen. Minulle selitetään silmät kirkkaina, että olen vaikeiden elämänkokemusten kautta sairastunut henkikesti. Minun on ehdottoman tärkeää syödä mielenterveyden hoitoon tarkoitetut lääkkeeni. Jos ehdotan lääkkeiden purkua saan kuulla olevani a) sairaudentunnoton b) maaninen.

        Kelalta ja eläkevakuutusyhtiöltä tippuu päätökset väliaikaisesta eläkkeestä. Olen ymmällä, minä jolla ei koskaan mitään mielenterveden historiaa ollutkaan olenkin yhtä-äkkiä sairastunut parantumattomasti. Olen päässyt ennenaikaiselle eläkkeelle koska minulla on päässä vikaa. Ei auta selittää, ettei minulla ole velkaa, en ole koskaan pettänyt, en ole kiinnostunut seksistä, minulla ei ole mitään ajatusten rientoja jne. Minun sairauden oireet koostiin kunnianhimosta, eteenpäin pyrkimisen halusta ja ahkeruudesta. En ole toimillani koskaan loukannut ketään.

        Koska tätä massiivista koneistoa vastaan on turha taistella en käy puolustamaan oikeuksiani, hyväksyn tosiasian että normaali elämä on kohdallani ohi. Vaikken ole koskaan ollut ulosottotoimiston asiakas, en ole koskaan jättänyt velkojani tai laskujani maksamatta olen terveystietojeni vuoksi henkilö joka ei saa pankkilainaa asunnonostoon, en saa myöskään vakuutuksia.

        Onko tässä käynyt niin, että on sairasta luovuttaa (masennus) jos taasen ahkeroit ja pääsee elämässä eteenpäin onkin maanikko (bipo). Mikään ei kohdallani ole enää tervettä vaan joka paikassa jopa vaatemukseni perusteella päätellään olenko maaninen tai masentunut.

        Onko tällä yhteiskunnalla varaa tehdä terveistä sairaita lääkkeiden avulla ja sitä kautta päästää/heittää ennenaikaiselle eläkkeelle?

        Lyhyesti todettuna, psykiatrinen järjestelmä on pannut sinua perseeseen. Osanotto. Kohtalontovereidesi määrä lasketaan pelkästään Suomessa kymmenissä tuhansissa.

        Psykiatrian uhrien keskuudessa elää viisaus, jonka mukaan paraneminen alkaa siitä, kun hoitotottelevaisuus loppuu.


      • HalooKela
        Harmaahapschi kirjoitti:

        Lyhyesti todettuna, psykiatrinen järjestelmä on pannut sinua perseeseen. Osanotto. Kohtalontovereidesi määrä lasketaan pelkästään Suomessa kymmenissä tuhansissa.

        Psykiatrian uhrien keskuudessa elää viisaus, jonka mukaan paraneminen alkaa siitä, kun hoitotottelevaisuus loppuu.

        Kiitos ja kunnia sinulle Harmaahapschi, niin oikeassa olet!


    • 3+3

      Brittiläinen lääkeyhtiö GlaxoSmithKline (GSK) on tuomittu Kiinassa noin 400 miljoonan euron sakkoihin lahjonnasta elinkeinoelämässä.
      Kiinalainen oikeusistuin määräsi GSK:lle sakot kauan jatkuneesta lääkäreiden lahjonnasta. Oikeus totesi, että GSK oli hankkinut vuosien aikana noin 100 miljoonan euron edestä ansiotonta taloudellista etua lahjonnalla.

      GSK:n saamat sakot ovat Kiinan taloushistorian suurin sakko, joka on määrätty yritykselle. Lisäksi yksi GSK:n johtaja on tuomittu kolmen vuoden vankeuteen ja karkotettavaksi tuomion jälkeen maasta.

      Lääkeyhtiö on myöntänyt korruptoituneen toimintatapansa ja pyytänyt sitä anteeksi.

      • 2+12

        "Lääkeyhtiö on myöntänyt korruptoituneen toimintatapansa ja pyytänyt sitä anteeksi."

        :D GSK pyytäny anteeksi, että ovat jääneet kiinni?

        400 miljoonan sakot on häviävän pienet... noilla sakoilla rikos kannattaa aina.


      • sloisa

        Juu Kiinahan on sellainen oikeusvaltio että, muuttakaapa sinne


    • aurinkoa..
    • varo...

      Psykiatriasta on tullut lääketeollisuuden kultakaivos. Pitäisi olla tieteellisesti perusteltua, että psyykenlääkkeiden käyttö on hyödyllisempää kuin ei-käyttö.

      Vaadi päästä julkisella puolella terapiaan ja keskustelemaan. Psykiatrit ja yleislääkärit yrittävät painostaa ja mainostaa SSRI-lääkkeiden käyttäjäksi, mutta kannattaa pysyä lujana. Vaadi pelkkää keskusteluterapiaa ongelmiisi.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

      Tiesithän, että psyykelääkkeet voivat aiheuttaa pysyviä vaurioita aivoillesi. Puhutaan iatrogeenisesta dementiasta tai laajemmin CBI:stä eli Chronic Brain Impairmentista. Muitakin termejä on käytössä. Saat lisätietoa nettihaulla. SSRI:t ovat myös todella koukuttavia vaikka osa pääseekin niistä eroon suhteellisen helposti. Arviot pahasti koukuttuneista vaihtelevat aina 20%:sta 60%:iin eli pimeässä pitkälti operoidaan. Tiedät vasta, kun lopetat -periaatteella.

      SSRI-lääkkeillä ei kuitenkaan ole varsinaisessa merkityksessä juurikaan tekemistä masennuksen tai muunkaan psyykkisen "häiriön" hoitamisen tai parantamisen kanssa muuten kuin, että niitä siihen vaivaan annetaan. SSRI:t toimivat lamaamalla tunteitasi. Psykiatrit yleensä sanovat, että ne kaventavat tunnekokemuksia tai "leikkaavat huippuja pois". Siten menetät kykyäsi tuntea vahvoja tunteita tai jopa tunnekokemukset kokonaan. Ilmiöstä käytetään entisten käyttäjien keskuudessa nimitystä zombifioituminen ja seurannutta turtuneisuuden tilaan zombitilaksi. Tila vastaa kuulemma karkeasti lobotomiaa, joka tarkoittaa sitä, että sinulta katoaa tai madaltuu persoona ja ihmisyys. Jotkut pitävät seurannutta tunteettomuuden tilaa helpottavana, koska elämän asiat menettävät merkityksensä ja tunteita ei enää koe samalla tavalla. Pidemmän päälle hetkellinen siunaus muuttuu pysyväksi helvetiksi, koska tunteettomuus voi jäädä pysyväksi. Googleta esim. blunted affect tai frontal lobe syndrome niin saat paremman kuvan. Toinen hetkellinen reaktio mitä SSRI:stä monesti saa on pilvi, mutta se on usein vain hetkellinen (muutamia päiviä, viikkoja). Pilvi voi tulla myös paljon myöhemmin käytön jatkuessa, jolloin saat kuulla olevasi nyt "kaksisuuntainen". Ole varovainen kehen luotat ja tee oma tutkimustyösi.

      Eli olethan varovainen, kun liikut psykiatrisessa maailmassa, ettet tietämättäsi vahingoita itseäsi.

    • lue..
      • 41625

        Aku on ihan oikeassa. Hölmöläisten hommaahan nappikauppa psykiatriassa on.


    • ehkä kaikille eisovi

      Itseäni kyllä on selvästi masennuslääkkeet auttaneet. Olen kiitollinen että lääkäri on niitä määrännyt ja on tosi hyvät, elämänhaluiset fiilikset. Käytän cipralexia.

    • 3+3
    • Samperi2014

      Tota, olen ihan varma et luin harhoja tossa muutama viesti sitten. Siinä taidettiin ihan tosissaan väittää, toivottavasti vahingossa, että vain somaattiset sairaudet ovat sairauksia...Voisin vaikka vahingossa väittää et muutamalla mielenterveyspotilaalla olisi tosta sananen sanottavana tai kaksikin...Toivottavasti ymmärsin väärin...

      • simppple

        Siis selvyyden vuoksi. Somaattiset sairaudet ovat kirjaimellisesti sairauksia, kun taas psyykkiset sairaudet ovat kielikuvallisesti sairauksia. Vertaa: valas on kala kielikuvallisesti. Hauki on kala kirjaimellisesti.


      • Bbbblöööö
        simppple kirjoitti:

        Siis selvyyden vuoksi. Somaattiset sairaudet ovat kirjaimellisesti sairauksia, kun taas psyykkiset sairaudet ovat kielikuvallisesti sairauksia. Vertaa: valas on kala kielikuvallisesti. Hauki on kala kirjaimellisesti.

        Kyllä kaikki ihmisessä on somaattista. Jokainen ajatuskin on aivoissa ihan konkreettisesti olemassa.


      • eiss
        simppple kirjoitti:

        Siis selvyyden vuoksi. Somaattiset sairaudet ovat kirjaimellisesti sairauksia, kun taas psyykkiset sairaudet ovat kielikuvallisesti sairauksia. Vertaa: valas on kala kielikuvallisesti. Hauki on kala kirjaimellisesti.

        OLIPA SELVENTÄVÄÄ :D:D


    • lääkebisnes.
    • kuuntele.
    • lue..
    • lue...
    • 4+4

      "Kun vapaaseen improvisaatioon perustuva musiikkiterapia yhdistetään masennuspotilaiden perushoitoon, hoitovaste kaksinkertaistuu, masennus ja ahdistus lievenevät ja yleinen toimintakyky paranee."

      Jaakko Erkkilä (Professori)

      http://www.teosto.fi/teosto/blogi/musiikin-vaikutukset-ovat-merkittavampia-kuin-mita-yleisesti-luullaan

    • anxiety

      Mulle on kyllä mystinen juttu tuo turha lääkitys. Eikö se ole ihan maalaisjärjellä funtsittavissa oleva asia, jos lääkitys parantaa sinun elämänlaatuasi ja terveyttäsi, niin silloin sinun kannattaa ottaa sitä lääkettä, jos taas lääkkeellä on huonontava vaikutus elämääsi tai ei vaikutusta, sitä ei kannata ottaa.
      Ei kai kovinkaan moni ihmisistä ole niin pihalla ettei osaisi itse arvioida että onko minun elämäni nyt parempi lääkityksen kanssa vai ennen ilman lääkitystä?

      • komplexisuus

        Noinhan se suurin piirtein menee, mutta monet ihmiset eivät todella osaa tai pysty erottamaan onko aineesta heille välttämättä hyötyä ja tämä tulee esiin erityisesti silloin kun puhutaan psykoaktiivisista aineista... Lisäksi monet uskovat sokeasti lääkäreitä eivätkä itseään. Ihmiset ovat myös huonoja erottamaan plaseboa oikeasta vaikutuksesta eivätkä ymmärrä kokemaansa vääränlaisen lähtötiedon, olettamuksien, disinformaation ja mainonnan vuoksi, joten asia onkin yhtäkkiä paljon monimutkaisempi kuin alkuunsa voisi olettaa.


    • Masentavatko?
    • lue...
    • 3+3

      HS: Tutkimus: Epäterveellinen välipala laskee mielialaa
      "Kävi ilmi, että hedelmien syöjillä oli vähemmän ahdistusta, masennusta ja tunne-elämän huolia kuin niillä, jotka söivät välipalaksi sipsejä tai suklaata. Terveellisen välipalan syöjillä oli myös vähemmän fyysisiä oireita, tiedollisia ongelmia ja väsymystä."
      http://www.hs.fi/m/ruoka/a1416884210843

    • 100µg
    • 3+3
    • 100µg

      Masennus vaivaa monia opiskelijoita. He tuntevat usein olonsa yksinäiseksi asuessaan ensimmäistä kertaa yksin ja heidän pitää sopeutua uudenlaiseen elämäntilanteeseen. Masennuksen syinä onkin pidetty olosuhteita ja muita ihmisiä, joiden aiheuttama paine masentaa. Jopa 30 prosenttia opiskelijoista valittaa masentuneisuuden haittaavan jokapäiväisiä toimintoja. Uusi kliininen tutkimus Uudesta Seelannista vahvistaa käsitystä, jonka mukaan opiskelijoiden masennuksen takana on usein piilevä D-vitamiinivaje. On järjetöntä syöttää heille mielialalääkkeitä, jotka eivät korjaa vitamiinin puutostilaa. Psyykelääkitys on kuin laittaisi laastarin masentuneen ihmisen iholle.

      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2710

      • Hulluksi menee

        Jopas on! Tolosen pitää kaivaa kaikki mahdolliset keinot pönkittääkseen bisnestään.


      • 100µg
        Hulluksi menee kirjoitti:

        Jopas on! Tolosen pitää kaivaa kaikki mahdolliset keinot pönkittääkseen bisnestään.

        Lääkäri Matti Tolonen on eläkkeellä.

        Nää ihmiset, jotka saa kaiken tarvittavan tavallisesta monipuolisesta ravintoköyhästä ruuasta, nää on pöhöttyneitä muumioita, joihin sairaudet iskee.

        Yleisin väite "asiantuntijoilla" on, että vitamiinien nauttiminen lisäravinteena on rahan vetämistä alas pöntöstä.

        Milloin mikäkin "asiantuntija" ei mielestäni ymmärrä eikä tiedä tieteellisesti mikä on ”ylimäärä” tai hyödyllinen määrä missäkin tutkittavassa kontekstissa.

        Ruokavaliohoito ei tuota mitään, mutta lääke tuottaa. Lääkärit ovat nykyisin pelkkiä pilleriautomaatteja kiitos Käypähoito-ohjeiden.

        Ja toki kannattaa hakea terapiaa, jos joka kulman takana näkyy joku pillerikauppias, joka haluaa sinun rahasi menevän esim. D-vitamiiniin.


      • 100µg
        100µg kirjoitti:

        Lääkäri Matti Tolonen on eläkkeellä.

        Nää ihmiset, jotka saa kaiken tarvittavan tavallisesta monipuolisesta ravintoköyhästä ruuasta, nää on pöhöttyneitä muumioita, joihin sairaudet iskee.

        Yleisin väite "asiantuntijoilla" on, että vitamiinien nauttiminen lisäravinteena on rahan vetämistä alas pöntöstä.

        Milloin mikäkin "asiantuntija" ei mielestäni ymmärrä eikä tiedä tieteellisesti mikä on ”ylimäärä” tai hyödyllinen määrä missäkin tutkittavassa kontekstissa.

        Ruokavaliohoito ei tuota mitään, mutta lääke tuottaa. Lääkärit ovat nykyisin pelkkiä pilleriautomaatteja kiitos Käypähoito-ohjeiden.

        Ja toki kannattaa hakea terapiaa, jos joka kulman takana näkyy joku pillerikauppias, joka haluaa sinun rahasi menevän esim. D-vitamiiniin.

        Depression is a common mental health problem for college students.
        A recent study found that college students with a vitamin D status below 18 ng/ml (45 nmol/l) were nearly twice as likely to report depressive symptoms compared to college students with a vitamin D status above 32 ng/ml (80 nmol/l).

        http://www.vitamindcouncil.org/vitamin-d-news/low-vitamin-d-status-may-play-a-role-in-depression-among-young-college-students/

        Aikuisten ja lasten D3-vitamiinivalmisteet!

        D3-vitamiinia on Suomessa eri vahvuuksina kuivatabletteina, suusuihkeina (imeytyy hyvin suolistosairailla), imeskelytabletteina tai öljykapseleina sekä imeväisille on tippoja. Joita myydään ruokakaupoissa, apteekeissa, verkkokaupoissa sekä luontaistuotekaupoissa (tuotteet ja hinnat vaihtelee paikoittain ja paikkakunnittain). Apteekeissa on suppein ja kallein valikoima, joten D-vitamiinit kannattaa ostaa muualta. Öljykapseleissa EI ole lisä- eikä makeutusaineita, joten lienevät parhaimpia valmisteita. Öljykapseleiden imeytyvyys on todettu monissa tutkimuksissa tabletteja paremmaksi joten osta niitä ja ota aina rasvaa sisältävän ruuan kanssa, koska kyseessä on rasvaliukoinen vitamiini.


      • wisd

        Eläkkeelläkin voi jatkaa ihmisten kusetusta.


    • 4+5

      Ei siinä paljon D-vitamiinit auta jos olo on semmoinen, että kuolemaa toivoo. Itse olen saanut lääkkeistä elämänhaluisen fiiliksen ja katson jopa tulevaisuuteen luottavaisella katseella. Aluksi olin niitä vastaan, mutta kun liikunnat, vitamiinit ja ruokavaliokaan ei tuntunut auttavan nii kokeilin Aurorixia. Joillekin saattaa olla apuakin näistä.

      • Toffeetaperkele

        Niinpä. Katsoisin että lääkäri olisi melko vastuuton jos antaisi masentuneelle reseptin pelkkään d-vitamiiniin ja lopuksi vielä neuvon syödä hedelmiä.


    • 100µg
    • katso.

      Tutkijat ovat havainneet, että suolistossamme sijaitsee toinen aivokeskus. Sen toiminta säätelee mm. persoonallisuuttamme, ja Parkinsonin taudin kaltaiset aivosairaudet voivat johtua suoliston neuronien rappeutumisesta. Ohjelmatekstitys (suomi)

      YLE Teema

      Torstaina 8.1.2015 kello 18.05

    • 100µg
    • ylös ja ulos
      • Mitenhän toteutettu

        Taitaa suurin vaikutus olla siinä että sinne metsään päästäkseen pitää liikkua (vähintään kävellä) ja jo se parantaa fysiikkaa. Tulokset eivät ehkä olisi samoja jos koehenkilöt kuljetettaisiin autolla metsän keskelle ja henkilöt vain astuisi muutaman askelen autosta ulos. Psyykkiset hyödyt ovat todennäköisesti lähes samat vaikka liikunnan psyykkinen hyöty jäisikin pois (jollekin liikunta voi olla negatiivinen vaikutus psyykeen).


    • avoin
    • avoin
    • avoinsopimus

      " Uudessa suurehkossa poikkileikkaustutkimuksessa matalat D-vitamiinitasot yhdistyivät suurempaan masennuksen riskiin japanilaisilla metallityöläisillä.
      Työläisillä, joiden D-vitamiinitaso oli vähintään 75 nmol/l, oli 30 prosenttia pienempi masennuksen riski verrattuna työntekijöihin, joiden D-vitamiinitaso oli alle 50 nmol/l. Tulokset oli vakioitu monien tekijöiden, mm. vapaa-ajan liikunnan ja vuorotyön suhteen, joten erot niissä eivät selitä havaittua tulosta.
      Eräässä aiemmassa tutkimuksessa D-vitamiinilisä on parantanut tuottavuutta terveydenhuollon työntekijöillä. "

      https://www.facebook.com/suomenterveysravinto/posts/607249719419269

      • Voi_mitata

        Tuollainen D-vitamiinitaso on saavutettavissa järkevilläkin pilleriannoksilla. Minulta otettiin juuri tammikuun lopulla S-Vit D (25-OH) koe ja tulos oli 82 nmol/l. Käytän 50 µg/vrk D-vitamiinipilleriä ja muualta kertynee lisäksi n. 10 µg/vrk.


    • methyyliä
    • satamikroapäiväs

      " Uusi THL:n poikkileikkaustutkimus yhdistää matalat D-vitamiinitasot suurempaan masennuksen riskiin. Verrattuna niihin tutkittaviin, joiden D-vitamiinitasot olivat matalimpia, masennuksen riski oli 35 prosenttia pienempi niillä tutkittavilla, joiden D-vitamiinitasot olivat korkeimpia (alin vs. ylin neljännes).

      Päinvastoin kuin tutkijat tutkimuksen tiivistelmässä kirjoittavat, väestötutkimusnäyttö D-vitamiinitasojen yhteydestä masennukseen ei ole aivan vähäistä. Esimerkiksi jo kaksi vuotta sitten julkaistun koostetutkimuksen tekijät löysivät yhden tapauskontrollitutkimuksen, 10 poikkileikkaustutkimusta ja kolme kohorttitutkimusta, joissa asiaa oli tutkittu. Niiden perusteella koostetutkimuksessa havaittiin, että kaikissa tutkimustyypeissä matalat D-vitamiinitasot yhdistyivät suurempaan masennuksen riskiin: http://1.usa.gov/1H21IqI

      Lisäksi vuosi sitten tehdyn kontrolloitujen tutkimusten koostetutkimuksen mukaan D-vitamiinilisä saattaa vähentää masennusoireita kliinisesti merkittävässä masennuksessa: http://1.usa.gov/1CaIGci
      Vaikka parempitasoista näyttöä voi aina toivoa, jo tässä vaiheessa on järkevää käyttää riittävää D-vitamiinilisää myös masennuksen ehkäisemiseksi ja sen oireiden lievittämiseksi."

      LÄHDE: https://www.facebook.com/suomenterveysravinto/posts/625888760888698

      Jo vuonna 2012 Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 100 µg:aan. Vauvojen rajana EFSA pitää nyt 25 µg ja 1–10-vuotiaiden 50 µg päivässä. Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.

      Mutta meillä väittävät suomalaiset terveysviranomaiset, etteivät suositukset koske suomalaisia.

      Suomalaisen kuuluu sairastua ravintoainepuutoksista johtuviin sairauksiin ja syödä niihin lääkkeitä. Lääkkeistä saa rahaa ja sairaasta potilaasta.

    • vältälääkkeitä
      • erte4t

        Eikä ainakaan SSRI johda mihinkään pahaan, keu keu.


    • syöjasyö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe