Narsismi ja DID (dissosiatiivinen identiteettihäiriö)

uranus2

Onko kukaan muu pottinut narsismin yhteyttä DID:iin (dissosiatiiviseen identiteettihäiriö= ns. multipersoonahäiriö).

Erosin miehestäni kolme vuotta sitten. Syynä narsistinen käytös, joka alkoi heti lasten syntymän jälkeen. Sitten klassiset lukuisat oikeuskäsittelyt huoltajuudesta, mun syyttäminen hulluksi yms....Kaikkea mahdollista ja mahdotonta.

Pitkään mies pystyi esittämään mm. sosiaaliviranomaisten edessä täysin normaalia, mutta sitten n. 1,5 vuotta sitten alkoi mukaan tulla hyvin erikoisistä käyttäytymistä. Hän saattoi välillä ihan pokkana kertoa viranomaisille, että hänellä on mm. ulkomaiset sukujuuret ja ura ja hieno elämä jossakin muussa maassa. Puhui muka näitä viraiden maiden kieliäkin. Näitä uusia hahmoja on ainakin kaksi, joilla erilainen tausta.

Sen lisäksi siis
-umpinarsistinen oikeudenkäynien aikana vahvoilla ollut oman isänsä kaltainen
persoona (nyt myöhemmin hävittyään oikeudenkäynnit ja saatuaan potkut töistä) tämä raivoava persoona on lähes kadonnut.

Jäljellä edlleen ulkomaanelävien lisäksi se entinen hän ( joka oli "ihan kiltti" ihminen (siis ennen lasten syntymää)

Alkon käyttö ollut runsasta eron jälkeen.

Varsinaisesta skitsofreniasta ei liene kyse, koska välillä on ihan normaali ja ymmärryksessä. Rajatilahäiriöinen ei varmaankaan keksi erillisiä persoonia.

Narsistisesta ihmisestähän on sanottu, että tietyissä tilanteissa sama ihminen voi olla käänteisnarsisti ja välillä toisessa tilanteessa tai toinen henkilön kanssa ns. julkinarsisti. Mulla tulikin mieleen, että voisiko tämä asia olla jollain tavoin dissosiaaatiohäiriön ilmentymä. Sekä dissiosiaatiohäiriö että narsismi ovat käsittäkseni seurausta traumaattisesta lapsuudesta

Lisäksi Minna Rissanen ("Sieluani et saa" - kirjan kirjoittaja joskus sanoi jossakinn radiohaastattelussa, että hänen ex miehensä ja vainoajansa "tuhoutui". En tiedä kuoliko viinaan, tekikä itsemurhan vai sekosiko, mutta mietin itse nyt, että ollaanko tässä tilanteessa nyt sitten lähellä sitä "tuhoutumista".

Jossakin yhteydessä DID sanottiin jollakin tavalla olevan elämää säilyttävä mekanismi ja mm. itsemurhaa yms. estävä, koska mieli pilkkoo kaikki traumat erillisiin persooniin ja näin tekee asioista "siedettävimpiä" tai jotain sinne päin.

Tuleeko mitään mieleen aiheesta.

25

1468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Narsisti-psykop.

      Narsisti-psykopaatillani on monia eri henkilöitä, joita hän jäljittelee. Yksi olen minä (ainakin suhteemme lopussa jäljitteli tehdessään uusille tuttavuuksille kilttiä vaikutelmaa). En ole nähnyt jälkiä tuollaisesta, mistä sinä kerrot. Tulikin mieleeni, että se oikeusjuttu sai hänet varmaan stressaantumaan, ja sitten sitä kautta tuli ilmi niinkin "hassu" tila.

      Netistä löytyy todella paljon syvällistä asiaa narsismista ja muista häiriöistä ja niistä yhteensä.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Dissosiaatio_(psykologia)

      Tuossa linkki wikipedian dissosiaatiotietoon. Tuossakin todetaan taas kerran, että tuollainen jakautuminen on ihan normaaliakin silloin, kun se sopii niihin tilanteisiin, joissa se tapahtuu. Eli tuokin on epänormaalia silloin, kun se on voimakasta. Linkissä todetaan edelleen, että stressi voi sekä laukaista että pahentaa häiriötä.

      • Hieman harhaan-

        johtavaa aloituksen sekä edellisen kommentin teksti dissosiatiivisestä identiteettihäiriöstä.

        Dissosiaation käyttö on ihmisen psyykeen puolustusmekanismi traumaattisessa tilanteessa. Myös traumatakaumia ilmenee; vanhat haavat voivat siis aueta uusimman trauman ilmennettyä kehiin. Ja tosiaan, ihmismieli pyrkiäkseen säilyttämään edes jonkinlaisen tasapainon tuhoutumatta ja menemättä esim. psykoosiin (niinkin voi pahimmillaan käydä), voi pilkkoa traumoja erillisiin persoonallisuuksiin.

        Joku voi olla eri persoonallisuuksissaan (ei tarvi olla kysymys mistään valhetarinoista) esim. hyökkäävä, toisessa itsetuhoinen, vaikka peruspersoonallisuudeltaan dissosiatiivinen on kai yleisimmin passiivinen, syyllisyydentuntoinen ja masentunut. Ehkä juuri tuo syyllisyydentunto erinäisissä tilantesíssa on juuri sitä luokkaa, että kestääkseen sen psyyke ottaa puolustusmekanismit käyttöön. Ihminen voi olla tietoinen, mitä tapahtuu ja miten toimii, mutta ei välttämättä kykene vaikuttamaan asioiden kulkuun. Tämä juuri kuulemma tyypillistä dissosiaatiossa.

        Itse olen tehnyt jotkut johtopäätökset. Että näin on kohdallani tapahtunut erinäisiä tilanteita ja asioita ajatellen. Vaikka mitään harmia en ole tahallani halunnut kellekään aiheuttaa, ja vilpitön olen ollut. Ihminen on kuitenkin ihminen. Mutta toisaalta, jokainen omassa pääkopassaan kokee asoita niin kin kokee, ja toisten pään sisään on mahdotonta päästä.

        Itselläni on ollut dissosiativista oirehdintaa omasssa tilanteessani. Mutta ollakseen kysymyksessä varsinainen identiteettihäiriö, nuo valhetarinat kai olisivat oleellisia. Uskomattomalta tuntuu, että noinkin vakavaa voi siis tpahtua, ilman että ihminen välttämättä kykenee itse "olemaan valehtelematta". Kun jos toinen persoona vaan ottaa vallaan ihmisessä. Psykoterapialla tällaista voidaan hoitaa. Luojan kiitos, että omat oireeni ovat ainoastaan melko lieviä, jos tuohon koko tsettiin tutustuu ja mitä tämä voisi pahimillaan tarkoittaa - niin huh huh!

        Sairastan myös kaksisuuntaista mielialahäiriötä, onnekseni (ja pelastuksekseni?) kuitenkin lievempää tyyppiä 2.


      • En mielestäni kirj.
        Hieman harhaan- kirjoitti:

        johtavaa aloituksen sekä edellisen kommentin teksti dissosiatiivisestä identiteettihäiriöstä.

        Dissosiaation käyttö on ihmisen psyykeen puolustusmekanismi traumaattisessa tilanteessa. Myös traumatakaumia ilmenee; vanhat haavat voivat siis aueta uusimman trauman ilmennettyä kehiin. Ja tosiaan, ihmismieli pyrkiäkseen säilyttämään edes jonkinlaisen tasapainon tuhoutumatta ja menemättä esim. psykoosiin (niinkin voi pahimmillaan käydä), voi pilkkoa traumoja erillisiin persoonallisuuksiin.

        Joku voi olla eri persoonallisuuksissaan (ei tarvi olla kysymys mistään valhetarinoista) esim. hyökkäävä, toisessa itsetuhoinen, vaikka peruspersoonallisuudeltaan dissosiatiivinen on kai yleisimmin passiivinen, syyllisyydentuntoinen ja masentunut. Ehkä juuri tuo syyllisyydentunto erinäisissä tilantesíssa on juuri sitä luokkaa, että kestääkseen sen psyyke ottaa puolustusmekanismit käyttöön. Ihminen voi olla tietoinen, mitä tapahtuu ja miten toimii, mutta ei välttämättä kykene vaikuttamaan asioiden kulkuun. Tämä juuri kuulemma tyypillistä dissosiaatiossa.

        Itse olen tehnyt jotkut johtopäätökset. Että näin on kohdallani tapahtunut erinäisiä tilanteita ja asioita ajatellen. Vaikka mitään harmia en ole tahallani halunnut kellekään aiheuttaa, ja vilpitön olen ollut. Ihminen on kuitenkin ihminen. Mutta toisaalta, jokainen omassa pääkopassaan kokee asoita niin kin kokee, ja toisten pään sisään on mahdotonta päästä.

        Itselläni on ollut dissosiativista oirehdintaa omasssa tilanteessani. Mutta ollakseen kysymyksessä varsinainen identiteettihäiriö, nuo valhetarinat kai olisivat oleellisia. Uskomattomalta tuntuu, että noinkin vakavaa voi siis tpahtua, ilman että ihminen välttämättä kykenee itse "olemaan valehtelematta". Kun jos toinen persoona vaan ottaa vallaan ihmisessä. Psykoterapialla tällaista voidaan hoitaa. Luojan kiitos, että omat oireeni ovat ainoastaan melko lieviä, jos tuohon koko tsettiin tutustuu ja mitä tämä voisi pahimillaan tarkoittaa - niin huh huh!

        Sairastan myös kaksisuuntaista mielialahäiriötä, onnekseni (ja pelastuksekseni?) kuitenkin lievempää tyyppiä 2.

        "edellisen kommentin teksti dissosiatiivisestä identiteettihäiriöstä."

        En mielestäni kirjoittanut dissosiatiivisestä identiteettihäiriöstä. Laitin kyllä linkin wikipediatietoon, mutta sekään ei toimi.


      • Obs! Sorry,
        En mielestäni kirj. kirjoitti:

        "edellisen kommentin teksti dissosiatiivisestä identiteettihäiriöstä."

        En mielestäni kirjoittanut dissosiatiivisestä identiteettihäiriöstä. Laitin kyllä linkin wikipediatietoon, mutta sekään ei toimi.

        liian myöhä, nukkumaan mentävä.

        Itselläni tulee mieleen, niinhän aloituksessakin kysytään, mitä yhteistä narsismillä ja DiD:llä. Toinen on luonnehäiriö, toinen identiteettihäiriö. Ilmeisesti voi esiintyä myös joskus lomittain - muttei huom. välttämättä tarvi näiden kahden välille yhtäläisyysmerkkejä vetää.

        Itselläni DID-oireilua esiintynyt nyt, kun olen ollut traumatisoitunut. Mut hoito alkanut, eiköhän vähitellen tehoa tuo terapiakin -


    • psykiatri.

      skitsofrenia

    • uranus2

      ap kommentoi:
      Narsistit kait yleensäkin kopioivat ihmismäistä käyttöstä ja opettelevat sitä matkimalla toisia ihmisiä, kun tunteet ja empatiakyky eivät siihen luonnnostaan ohjaa.

      Toiselle kommentoijalle: en tiedä, mutta olen jotenkin siinä käsityksessä, että skitsofreenikko ei ole välillä "järjissään " ja välillä ei. Eli vaha nimi "jakomielitauti" on kai sen takia aika harhaanjohtava.

      Kaipaan siis edelleen kommentteja,jos jollakulla on jotakin kokemuksia tai näkemyksiä.

    • Eli tässä nettitiet.

      http://hiljaistapohdintaa.blogspot.fi/2013/03/narsistit-narsismi-ja-narsistinen.html

      " Dissosiaatio. Narsisti erottaa todellisen vajavaisen minänsä, ja valheellisen ja liioitellun minänsä niin tehokkaasti toisistaan, että narsisti on vain hämärästi ja ajoittain tietoinen todellisesta minästään. Tämä erottelu ei kuitenkaan ole niin suurta kuin henkilöillä, joilla on dissosiatiivinen identiteettihäiriö (Samalla henkilöllä on kaksi tai useampi erillinen persoona, jotka eivät tunne toisiaan, tunteminen on yksisuuntaista tai jossain tapauksissa molemminpuolista, tai persoonat tuntevat toisensa vaillinaisesti. Usein dissosiatiivinen persoona on monimutkainen sekoitus edellisistä). Lisäksi narsistin persoonat ovat sosio-temporaalisesti eriytyneitä. Tämä tarkoittaa sitä, että kun narsisti vaihtaa sosiaalista kontekstia, hän vaihtaa persoonaansa vastaamaan uutta sosiaalista kontekstia ja hylkää vanhan, edelliseen sosiaaliseen kontekstiin muokatun persoonan. Narsisti vaihtaa tarvittaessa persoonallisuuksia kuin kameleontti väriään. Jos esim. narsisti on vanhan persoonallisuuden aikana (hänen työskennellessään uutistenlukijana) tehnyt jonkun rikoksen ja häntä syytetään siitä uuden persoonallisuuden aikana (hänen työskennellessään lehtitoimittajana uudella paikkakunnalla, uuden puolison kanssa ja uuden sosiaalisen piirin joukossa), hän kokee, että joku muu, häneen itseensä kuulumaton, kuollut ja haudattu tai syväjäädytetty henkilö tai persoona on tehnyt sen. Narsisti kokee olevansa syytön ja että häntä syytetään aiheettomasti. Osin tämän takia narsisti voi olla erittäin vakuuttava puolusteluissaan." -Lainaus yllä olevasta linkistä.

      Eli tässä nettitietoa, jonka mukaan narsisti ei kärsi tuosta mainitsemastasi vaivasta. Narsisti erottelee hahmonsa, mutta ei niin paljoa kuin varsinainen dissosiatiivi-häiriöstä (vai miksi kutsuisi) kärsivä.

      Hyvin todenmukainen kirjoitus minun mielestäni. Ainakin minä voin soveltaa tuota suoraan omaan narsisti-psykopaattiini. Noin se hänellä menee.

    • uranus2

      ap vastaa:
      Ihanaa tietoa! Tutustun ja kommentoin myöhemmin! Kiitos

    • uranus2

      Kiitos linkistä! Ensimmäinen narsismista kertova juttu missä ainakin mun muistiini kerrotaan yhteydestä DID:iin. Muutenkin aika erilaisella ja hyvällä tyylillä ja suoraan ja selvästi kirjoitettu!

      Edelleen kaipaan omakohtaisia kokemuksia tuollaisesta ilmiöstä narsistin kanssa.

    • Narsku on vänkä olio

      Narsisti esitti rikollispiireissä miestä kenen sanaan voi luottaa;paljastui vasikaksi.Vaimolle rooli oli uskollisuuden perikuva;petti vaimoaan 14 vuotiaan tytön kanssa.Psykiatreille esitti viatonta uhria jota kaksi hullua vainoaa ilman syytä;todellisuudessa oli rääkännyt molemmat mielisairaalakuntoon.

      • Niin tuo kertoo

        Niin tuo kertoo siitä, että narsisti ottaa itselleen erilaisia rooleja, mutta jos hän itse pystyy vetämään hämäränkin yhteyden noiden esittämiensä roolien välille, niin käsittääkseni tuo ei silloin juorua dissosiaatiohäiriöstä, jossa ihmisellä on useampia persoonia, jotka eivät ole tietoisia toisistaan, eivät siis tunne toisiaan.

        Narsistin eri tyypit ovat hänen keinojaan, joita hän esittää, ja on siis eri asia.


      • Narsku on vänkä olio
        Niin tuo kertoo kirjoitti:

        Niin tuo kertoo siitä, että narsisti ottaa itselleen erilaisia rooleja, mutta jos hän itse pystyy vetämään hämäränkin yhteyden noiden esittämiensä roolien välille, niin käsittääkseni tuo ei silloin juorua dissosiaatiohäiriöstä, jossa ihmisellä on useampia persoonia, jotka eivät ole tietoisia toisistaan, eivät siis tunne toisiaan.

        Narsistin eri tyypit ovat hänen keinojaan, joita hän esittää, ja on siis eri asia.

        Niin kyllä minä ajattelinkin että menee hieman ohi aiheesta mutta on tämä tyyppi siitä erikoinen vekkuli että tosiaan tuntuu itse uskovansa omiin vedätyksiinsä.Ihan kuin hän osaisi aivopestä itsensä.


      • Narsku on vänkä olio kirjoitti:

        Niin kyllä minä ajattelinkin että menee hieman ohi aiheesta mutta on tämä tyyppi siitä erikoinen vekkuli että tosiaan tuntuu itse uskovansa omiin vedätyksiinsä.Ihan kuin hän osaisi aivopestä itsensä.

        "Ihan kuin hän osaisi aivopestä itsensä."

        Niin itselle tuo varsinainen aihe DID on sillä tavoin vieras, ettei sitä omaa kokemusta ko. ilmiöstä sanan varsinaisessa merkityksessä ole...

        Mutta tuohon lainaukseen liittyen, ko. henkilöllä jonka vuoksi olen aikoinaan tämän aiheen piiriin eksynyt oli tapana joskus sanoa, että kun itselleen kolmesti valehtelee niin uskoo jo itsekin...

        Mutta en usko että asia niin yksiselitteinen, että se narsisti vaan valehtelee, manipuloi, esittää, näyttelee, samaa kaiketi voi sanoa uhrista, joka yrittää muuttaa omaa käytöstään saadakseen pitää sen narsistinsa...

        Sam Vakninkin(=narsisti) sivuillaan jopa antaa ohjeita siihen, miten pitää käyttäytyä, toimia voidakseen pitää sen narsistinsa tyytyväisenä...

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/abuse3.html

        Tuossa toisaalla kun mainittiin että sivut ovat hyvää lukemista, niin kyllä minunkin mielestäni ovat, niistä saa hyvää tietoa nimenomaan narsistista, mutta kannattaa muistaa että ko. sivustojen henkilö on itsekin narsisti, hyvin älykäs ja hän on muuttanut "vammansa" keinoksi ansaita rahaa...

        On hyvä saada tietoa NPH:oosta, mutta se yksin ei ns. auta uhria mitenkään jos ja kun hän ei pohdi sitä omaa osuuttaan, katso myös välillä itseään, sitä omaa rooliaan suhteessa narsistiin...


      • Tietysti meillä ihm.
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Ihan kuin hän osaisi aivopestä itsensä."

        Niin itselle tuo varsinainen aihe DID on sillä tavoin vieras, ettei sitä omaa kokemusta ko. ilmiöstä sanan varsinaisessa merkityksessä ole...

        Mutta tuohon lainaukseen liittyen, ko. henkilöllä jonka vuoksi olen aikoinaan tämän aiheen piiriin eksynyt oli tapana joskus sanoa, että kun itselleen kolmesti valehtelee niin uskoo jo itsekin...

        Mutta en usko että asia niin yksiselitteinen, että se narsisti vaan valehtelee, manipuloi, esittää, näyttelee, samaa kaiketi voi sanoa uhrista, joka yrittää muuttaa omaa käytöstään saadakseen pitää sen narsistinsa...

        Sam Vakninkin(=narsisti) sivuillaan jopa antaa ohjeita siihen, miten pitää käyttäytyä, toimia voidakseen pitää sen narsistinsa tyytyväisenä...

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/abuse3.html

        Tuossa toisaalla kun mainittiin että sivut ovat hyvää lukemista, niin kyllä minunkin mielestäni ovat, niistä saa hyvää tietoa nimenomaan narsistista, mutta kannattaa muistaa että ko. sivustojen henkilö on itsekin narsisti, hyvin älykäs ja hän on muuttanut "vammansa" keinoksi ansaita rahaa...

        On hyvä saada tietoa NPH:oosta, mutta se yksin ei ns. auta uhria mitenkään jos ja kun hän ei pohdi sitä omaa osuuttaan, katso myös välillä itseään, sitä omaa rooliaan suhteessa narsistiin...

        " samaa kaiketi voi sanoa uhrista, joka yrittää muuttaa omaa käytöstään saadakseen pitää sen narsistinsa..."

        Tietysti meillä ihmisillä on oma kulttuurimme, jonka mukaisia olemme enemmän tai vähemmän luonnostamme. Joustavapersoonaiset ns. normaalit kykenevät kohtaamaan muuttuvia tilanteita ja mukautumaan niihin, kun sitten taas persoonallisuushäiriöiset narsistit ovat jäykkiä ja mukautumattomia. Heillä on siis omat keinonsa huijata.

        Normit sitten taas etsivät OMIA toimintatapoja, oman persoonan mukaisia.

        Ainakaan minä en ole lähtenyt muuttamaan itseä, vaan ihan luonnostani olen reagoinut suurin piirtein niin kuin Vakninkin on neuvonut. Tosin oman persoonani mukaisesti. En ole kuitenkaan alistunut miellyttämään, vaan olen siinäkin pitäytynyt niissä tosiasioissa, jotka siis minun mielestäni ovat tosia, ja olen omana itsenäni sitten narsistiani ylistänyt mm. komeaksi.

        Eli muuttamaan en ole itseäni enkä omaa käytöstäni lähtenyt, mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö joku muu voisi tehdä sellaisenkin yrityksen. Tekeekö sen sitten pahoilla mielin, että ei löydä muuta keinoa, vaan narsistisen tunteettomasti, joka tunteettomuus ja toimintamalli pitäisi jatkua läpi elämän, että voisi saada itselleen narsistin tittelin, joka pitäisi pakkansa, on sitten jo ihan eri asia.

        Taas ylt yrität survoa narsistia ja narsistin uhria samaan kasaan.


      • Ei ikinäenään

        Tosi hurjaa! Ja mielenkiintoisia ajatuksia herättävää


      • voi voi...
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Ihan kuin hän osaisi aivopestä itsensä."

        Niin itselle tuo varsinainen aihe DID on sillä tavoin vieras, ettei sitä omaa kokemusta ko. ilmiöstä sanan varsinaisessa merkityksessä ole...

        Mutta tuohon lainaukseen liittyen, ko. henkilöllä jonka vuoksi olen aikoinaan tämän aiheen piiriin eksynyt oli tapana joskus sanoa, että kun itselleen kolmesti valehtelee niin uskoo jo itsekin...

        Mutta en usko että asia niin yksiselitteinen, että se narsisti vaan valehtelee, manipuloi, esittää, näyttelee, samaa kaiketi voi sanoa uhrista, joka yrittää muuttaa omaa käytöstään saadakseen pitää sen narsistinsa...

        Sam Vakninkin(=narsisti) sivuillaan jopa antaa ohjeita siihen, miten pitää käyttäytyä, toimia voidakseen pitää sen narsistinsa tyytyväisenä...

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/abuse3.html

        Tuossa toisaalla kun mainittiin että sivut ovat hyvää lukemista, niin kyllä minunkin mielestäni ovat, niistä saa hyvää tietoa nimenomaan narsistista, mutta kannattaa muistaa että ko. sivustojen henkilö on itsekin narsisti, hyvin älykäs ja hän on muuttanut "vammansa" keinoksi ansaita rahaa...

        On hyvä saada tietoa NPH:oosta, mutta se yksin ei ns. auta uhria mitenkään jos ja kun hän ei pohdi sitä omaa osuuttaan, katso myös välillä itseään, sitä omaa rooliaan suhteessa narsistiin...

        Eikö viiskymmenluvulla syntyneillä ja sitä vanhemmilla ihmisillä ole tapana rikastuttaa puhetta erilaisin sanonnoin? Tuskin kannattaa takertua yhteen sanontaan ja tehdä sen perusteella mitään johtopäätöksiä dissosiatiivisesta identeettihäiriöstä vaan omaa asiaansa ajaakseen.


    • hjjgjffgf

      Itse olin narsistin kanssa naimisissa ja eron jälkeen pohdin samanlaisia asioita terapiassa. Vasta terapiassa ymmärsin ettei ollut mitään eri persoonia vaan hän vain lopetti esittämisen ja näin hänen oikean minänsä siinä vaiheessa kun ei ollut enää etuisuuksia saaatavina.

      Se mitä kuvasit ei kuulu normaalin narsistin kuvaan...
      Skitsofreenikot, rajatilaiset, kaksisuuntaiset... toimii kaikki hyvin narsistisesti ja jos ei ole ollut oikean narsistin kanssa, niin eroa ei pysty sanomaan.

      Ei silleen, että sillä olisi mitään merkitystä minkä näistä uhriksi on joutunut...kaikki he tekevät sanoinkuvailematonta tuhoa läheisilleen.

      Ainoastaan tietysti se, että jotain näistä pystyttäisiin auttamaan (jos henkilöllä itsellä löytyy tahtoa), mutta pesunkestävää paksunahkaista narsistia ei.

      • Uranus2

        Ap kirjoittaa:
        Musta koko homman pointti on se, että narsisti tiedostaa sen, että kenelle esittää mitäkin roolia! Mutta jos jutut alkaa mennä sille tasolle, että esittää niin absurdia ja epäuskottavaa hahmoa väärille ihmiselle, niin ollaanko enään vaan narsisteja vai hajoamassa olevia narsisteja vai sairastuttu jo johonkin muuhun?


      • 17+8=?
        Uranus2 kirjoitti:

        Ap kirjoittaa:
        Musta koko homman pointti on se, että narsisti tiedostaa sen, että kenelle esittää mitäkin roolia! Mutta jos jutut alkaa mennä sille tasolle, että esittää niin absurdia ja epäuskottavaa hahmoa väärille ihmiselle, niin ollaanko enään vaan narsisteja vai hajoamassa olevia narsisteja vai sairastuttu jo johonkin muuhun?

        Tavallaanhan tuo on tila, jossa henkilö sotkeutuu valheidensa verkkoon eikä löydä enää ulospääsyä.


      • Uranus2
        17+8=? kirjoitti:

        Tavallaanhan tuo on tila, jossa henkilö sotkeutuu valheidensa verkkoon eikä löydä enää ulospääsyä.

        Ap:
        Hyvin sanottu! "Sotkeutuu valheidensa verkkoon" ;-)


      • Pinokkioko?
        Uranus2 kirjoitti:

        Ap:
        Hyvin sanottu! "Sotkeutuu valheidensa verkkoon" ;-)

        Nyt jälkeenpäin tajuan kun olen perehtynyt tämän narsku-psykopaatin patologiaan, että on käyttänyt eri henkilöiden identiteettejä esiintyessään eri `näyttämöillä `.
        Ja tämä tietty johtui oman syyllisyyden aiheuttamista sietämättömistä tunteista omien väärintekojen seurauksena, joita ei kestänyt käsitellä omassa persoonassaan vaan halusi paeta niitä olemalla joku toinen. Käytti pääasiallisena defenssinään tätä dissosiaatiota. Ja jos narskun kyseessä ollessa ei ole tähän törmännyt, ei ole tunnistanut tätä keinoa, jota käyttävät. Usein läheisetkään ei tunnista tätä defenssiä, narskut onnistuu niin hyvin peittelemään sitä.
        Juuri siirtymällä sos. ryhmästä toiseen ja pitämällä nämä ryhmät erillään toisistaan, jotta kukaan ei lähemmin tunne narskua, onnistuvat hämäämään lähteitään, ja säilyttämään uskottavuutensa.
        Nyt jälkeenpäin voin todeta, että narskun peruskauraa noi identiteettivarkaudet.
        Tämä käytti sitä niin paljon, että ei tänäkään päivänä voi oikein sanoa, tai tunnistaa, että mikä se hänen oma identiteettinsä oli, vai oliko sitä omaa identiteettiä ollenkaan. Aivan kuin olisi ollut se oma identiteetti hänellä sen täysin lapsen tasolle jäänyt kokonaisuudessaan, näytteli vain aikuisia ihmisiä.


      • Että ei menisi näin:
        Pinokkioko? kirjoitti:

        Nyt jälkeenpäin tajuan kun olen perehtynyt tämän narsku-psykopaatin patologiaan, että on käyttänyt eri henkilöiden identiteettejä esiintyessään eri `näyttämöillä `.
        Ja tämä tietty johtui oman syyllisyyden aiheuttamista sietämättömistä tunteista omien väärintekojen seurauksena, joita ei kestänyt käsitellä omassa persoonassaan vaan halusi paeta niitä olemalla joku toinen. Käytti pääasiallisena defenssinään tätä dissosiaatiota. Ja jos narskun kyseessä ollessa ei ole tähän törmännyt, ei ole tunnistanut tätä keinoa, jota käyttävät. Usein läheisetkään ei tunnista tätä defenssiä, narskut onnistuu niin hyvin peittelemään sitä.
        Juuri siirtymällä sos. ryhmästä toiseen ja pitämällä nämä ryhmät erillään toisistaan, jotta kukaan ei lähemmin tunne narskua, onnistuvat hämäämään lähteitään, ja säilyttämään uskottavuutensa.
        Nyt jälkeenpäin voin todeta, että narskun peruskauraa noi identiteettivarkaudet.
        Tämä käytti sitä niin paljon, että ei tänäkään päivänä voi oikein sanoa, tai tunnistaa, että mikä se hänen oma identiteettinsä oli, vai oliko sitä omaa identiteettiä ollenkaan. Aivan kuin olisi ollut se oma identiteetti hänellä sen täysin lapsen tasolle jäänyt kokonaisuudessaan, näytteli vain aikuisia ihmisiä.

        " johtui oman syyllisyyden aiheuttamista sietämättömistä tunteista omien väärintekojen seurauksena, joita ei kestänyt "

        Että ei menisi näin: johtui tarpeesta saada hyötyjä, jolloin vain toimi niin kuin toimi huijatakseen muita.

        Jos on psykopaatti, niin ei siellä mitään omaatuntoa ole.

        "joita ei kestänyt käsitellä omassa persoonassaan vaan halusi paeta niitä o"

        En nyt ole tosiaan mikään asiantuntija, joten pohtikaamme yhdessä. Käsittääkseni narsistilla on nimenomaan vaikeuksia sen persoonan kanssa, että sitä ei oikeasti taida pahemmin olla... Tai sitten se on sellaista minimaallista.


      • aivosairausko?
        Että ei menisi näin: kirjoitti:

        " johtui oman syyllisyyden aiheuttamista sietämättömistä tunteista omien väärintekojen seurauksena, joita ei kestänyt "

        Että ei menisi näin: johtui tarpeesta saada hyötyjä, jolloin vain toimi niin kuin toimi huijatakseen muita.

        Jos on psykopaatti, niin ei siellä mitään omaatuntoa ole.

        "joita ei kestänyt käsitellä omassa persoonassaan vaan halusi paeta niitä o"

        En nyt ole tosiaan mikään asiantuntija, joten pohtikaamme yhdessä. Käsittääkseni narsistilla on nimenomaan vaikeuksia sen persoonan kanssa, että sitä ei oikeasti taida pahemmin olla... Tai sitten se on sellaista minimaallista.

        Käsittäkseni narsku on tietoinen teoistaan, mutta ei välitä, koska sitä empatiaa ei ole. Syyllisyydentunteet sitten joko projisoi tai dissosioi, jolloin välttyy käsittelemästä niitä omassa persoonassaan.( Tämä ilmiö silloin kun narskun huijaaminen /omien etujen tavoittelu/vedätys/valehtelu ei enää onnistu vaan narsku on paljastanut itsensä.)
        Johtuuko em. käytös narskuilla sen omantunnon puuttumisesta, kun se on niin kaavamaista aina, vai tiettyjen aivojen osien toimintahäiriöstä? Eivät siis kykene muunlaiseen toimintaan aivoissa olevan toimintahäiriön seurauksena. Onko mahdollisesti näin? Sitä olen pohtinut, mitä mieltä viisaammat? Ainakin tätä narskua olen seurannut kymmeniä vuosia, eikä hän ole kehittynyt henkisellä eikä muullakaan tasolla mitenkään näiden vuosien aikana, samalla kaavalla jatkaa koko ajan.


      • Narsisti ei kykene
        aivosairausko? kirjoitti:

        Käsittäkseni narsku on tietoinen teoistaan, mutta ei välitä, koska sitä empatiaa ei ole. Syyllisyydentunteet sitten joko projisoi tai dissosioi, jolloin välttyy käsittelemästä niitä omassa persoonassaan.( Tämä ilmiö silloin kun narskun huijaaminen /omien etujen tavoittelu/vedätys/valehtelu ei enää onnistu vaan narsku on paljastanut itsensä.)
        Johtuuko em. käytös narskuilla sen omantunnon puuttumisesta, kun se on niin kaavamaista aina, vai tiettyjen aivojen osien toimintahäiriöstä? Eivät siis kykene muunlaiseen toimintaan aivoissa olevan toimintahäiriön seurauksena. Onko mahdollisesti näin? Sitä olen pohtinut, mitä mieltä viisaammat? Ainakin tätä narskua olen seurannut kymmeniä vuosia, eikä hän ole kehittynyt henkisellä eikä muullakaan tasolla mitenkään näiden vuosien aikana, samalla kaavalla jatkaa koko ajan.

        Narsisti ei kykene tuntemaan empatiaa, joka ilmeisesti aiheuttaa sen, että hänen ainoa tavoitteensa on hyödyn metsästys. Asioiden ajatteleminen sen toisen ihmisen kannalta onnistuu vain teatterimielessä, silloin kun täytyy näytellä saadakseen hyötyä tai kiperissä tilanteissa välttyäkseen paljastumasta.

        Psykopatiaan liittyy korostetusti "pään hakkaaminen seinään". Psykopaatti ei juurikaan opi kokemastaan, vaan tyrii kerta toisensa jälkeen samat asiat. Siksi heillä on usein vapausrangaistuksiakin. Omalla narsisti-psykopaatillani ei ole mainittavia rikoksia tilillään, joista olisi ainakaan jäänyt kiinni.

        Psykopaatti on usein narsisti ja narsisti on joskus pyskopaatti.


      • aivosairausko? kirjoitti:

        Käsittäkseni narsku on tietoinen teoistaan, mutta ei välitä, koska sitä empatiaa ei ole. Syyllisyydentunteet sitten joko projisoi tai dissosioi, jolloin välttyy käsittelemästä niitä omassa persoonassaan.( Tämä ilmiö silloin kun narskun huijaaminen /omien etujen tavoittelu/vedätys/valehtelu ei enää onnistu vaan narsku on paljastanut itsensä.)
        Johtuuko em. käytös narskuilla sen omantunnon puuttumisesta, kun se on niin kaavamaista aina, vai tiettyjen aivojen osien toimintahäiriöstä? Eivät siis kykene muunlaiseen toimintaan aivoissa olevan toimintahäiriön seurauksena. Onko mahdollisesti näin? Sitä olen pohtinut, mitä mieltä viisaammat? Ainakin tätä narskua olen seurannut kymmeniä vuosia, eikä hän ole kehittynyt henkisellä eikä muullakaan tasolla mitenkään näiden vuosien aikana, samalla kaavalla jatkaa koko ajan.

        "Johtuuko em. käytös narskuilla sen omantunnon puuttumisesta, kun se on niin kaavamaista aina, vai tiettyjen aivojen osien toimintahäiriöstä? "

        Käsittääkseni nph, tarkoittaa narsistista persoonallisuushäiriötä, että häiriö on persoonallisuudessa...

        Miten sitten itse kukin käsittää tuon persoonallisuuden, jotenkin vierastan ajatusta, että narsismissa kyse olisi pelkästään jostain aivojen toimintahäiriöstä, kun persoonallisuus on hyvin laaja-alainen käsite...

        "Persoonallisuus on psyykkisten ominaisuuksien melko pysyvä kokonaisuus. Persoonallisuuden erittäin laaja käsite sisältää ihmisen koko maailmankuvan, minäkäsityksen, itsetunnon, arvot, luonteen ja temperamentin. Se muodostuu koko elämän ajan yksilön ja hänen ympäristönsä vuorovaikutuksesta ja se ohjaa kaikkea yksilön toimintaa."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Persoonallisuus

        Näin siitäkin huolimatta vaikka tiedetään kyllä, että monetkin aivojen sairaudet, kasvaimet, dementia saattavat muuttaa myös ihmisen persoonallisuutta...

        Vaknin puhuu asiasta/persoonallisuudesta tähän tapaan...

        "Tämä määrittelemätön, väljästi rakennettu, keskenään vuorovaikutuksessa toimiva joukko reaktioita muuttuvaa ympäristöämme kohtaan. Samoin kuin mieli, sitä on vaikea määritellä tai kiteyttää. Samoin kuin sielu, monet uskovat että sitä ei ole, että se on vain kuvitteellinen rakennelma. Silti me tiedämme että meillä on persoonallisuus. Me tunnemme ja koemme sen. Toisinaan se rohkaisee meitä tekemään asioita - tai estää meitä tekemästä niitä. Se voi olla taipuisa tai jäykkä, hyväntahtoinen tai ilkeä, avoin tai suljettu. Sen voima on sen löyhässä rakenteessa. Se kykenee yhdistäytymään, mukautumaan ja muuttumaan sadoilla ennestään tuntemattomilla tavoilla. Se muuttaa muotoaan, ja sen muutosnopeuden ja muutostapojen pysyvyys antaa meille identiteetin tunteen."

        Kun persoonallisuus on jäykistynyt niin paljon, ettei se enää pysty muuttamaan reaktioitaan muuttuvaan ympäristöön, sanomme että se on häiriintynyt. Persoonallisuushäiriö on äärimmäinen väärin identifioituminen.

        Yksilö tulkitsee virheellisesti omat tapansa identiteetikseen. Hän identifioi itsensä ympäristöönsä, ottaen vihjeensä käyttäytymiseen, tunteisiin ja käsitteisiin vain siitä. Hänen sisäinen maailmansa on, niin sanoaksemme, tyhjä, ja siinä asuu hänen Todellisen Itsensä kummitus.

        Tällainen ihminen ei kykene rakastamaan eikä elämään. Häiriintynyt persoona ei kykene erottamaan itseään ja tapojaan. Hän on yhtä kuin tapansa, ja siksi, määritelmän mukaan, hän pystyy vain harvoin ja uskomattomalla määrällä kovaa työtä muuttamaan niitä. Niinpä, pitkällä jänteellä, hän ei kykene elämään, koska elämä on kamppailua jotakin kohti, kilvoittelu, halu saapua johonkin. Toisin sanoen, elämä on muutosta. Se joka ei kykene muuttumaan, ei ole todella elossa."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Johdanto.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe