eka novellini "Ehkä kaikki kääntyy vielä hyväksi"

kirjoittelija13v

Eli kaipailen kommenttia jotta voin parannella novellejani' Muistakaa että taa on mun eka novelli.

Kello soi. Se on kaksikymmentä vaille kahdeksan. Pitäs herätä.
Laitan torkun päälle ja nukun vielä hetken. Okei, nyt nousen. Menen suihkuun, etsin päälleni jotkut tavalliset vaatteet, punaisen ruutupaidan ja farkut. Syön ja huomaan että pitäisi lähteä kouluun. Uuteen kouluun.

Vanhassa koulussa mua kiusattiin. Oikeesti kiusattiin.
Itkin iltaisin ja mietin mikä mussa oikeen on vikana. Onks mut luotu olemaan yksin?
Koko luokka kiusas mua. Tytöt pysy kaukana musta eikä suostunu tekee mitään paritöitä munkaa. Pojat haukku, eikä huolinu mukaan porukkaan. Välillä saatoin joutua hakatuksi koska puhuin, ja välillä koska en puhunut. Tietysti sama touhu jatkuu uudessa koulussa.

Koulussa etsin oikean luokan, meillä olisi äikkää. Luokka on helppo löytää, koska siinä ovessa lukee isolla ÄIDINKIELI. Odotan luokan edessä opettajaa. Pari poikaa kävelee mua kohti, ilmeisesti mun luokkalaisia. Pelottaa, mitä jos ne alkaa haukkua mua. Etsin mielessä pakoreittiä, mutta en keksi mitään. Opettaja tulee, onneksi.
Ryntään luokkaan , kysyn opettajalta mihin voin istua ja menen paikalleni. Jotain tyttöjä tulee luokkaan kikattaen. Mietin nauraakohan ne minulle.Tuskin. Nyt jotkut osottavat jotain, minua ja nauravat. Vai olenkohan vaan liian epäluuloinen?

Välkällä etsin jonkun syrjäisen penkin ja istun siihen. Toivon että saan olla rauhassa. Mutta ei, en saa. Kaksi poikaa kävelee mun luo, samat jotka yrittivät lähestyä mua ennen tuntia. Nyt se alkaa, muista toisesta korvasta sisään, toisesta ulos,hoin itselleni. Samalla yritän näyttää tyyneltä, mutta puren hermostuneena kynsiäni,
-Moi! toinen poika huikkasi. -Moi,vastaan.
-Meille kerrottiin että sua kiusattiin vanhassa koulussa, ja tulit siks tänne. Tyhmää kun aina kiusatut joutuu vaihtaa koulua, poika jatkaa välittämättä kylmästä äänensävystäni.
-Mm, mumisen. Eikö nuo kiusaakkaan mua?
-Aa joo, mun nimi on Oliver ja tuo on Valtteri ja kaikki sanoo sitä Valtsuks. Hän sanoo ja osoittaa toista poikaa.
-Mä oon Miki.sanon hiljaa.
Samassa kellot soi ja me mennään takaisin luokkaan. Meillä on kaksoistunti.

Koulupäivän jälkeen olin tutustunut moneen uuteen tyyppiin ja saanu paljon kavereita. Kukaan ei ollu kiusannu mua. -Ehkä kaikki kääntyy vielä hyväksi, mietin ja nukahdin.

3

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mashiach

      Hyvää, mukiinmenevää tekstiä. Novelliksi aika lyhyt, mutta ehkä tämä olikin vain novellisi alku? Tietty draamankaari toki tästäkin oli jo löydettävissä. Sinulla on selkeästi oma tyylisi kirjoittaa - ja pidin siitä erittäin paljon. Koulukiusaus on ajankohtainen teema, josta on tärkeä kirjoittaa.

      Eläydyt minä-muotoisen kertojan rooliin sujuvasti. Osaat myös kuvailla päähenkilön vainoharhaisia ja pelokkaita ajatuksia siten, että ne välittyvät lukijalle vaikeuksitta. Puhekielisyys on ok ja sopii nuorista kertovaan tarinaan. Ekaksi novelliksi hyvä aloitus! Jatka samaan malliin!

      Sinuna välttäisin liikaa toistoa, kuten "mun", "mut" ja "musta" sanojen käyttöä. Jossain kohtia em. sanoja käytettiin useassa perättäisessä lauseessa ja jossain kohdin samassakin virkkeessä. Esim:

      "Itkin iltaisin ja mietin mikä mussa oikeen on vikana. Onks mut luotu olemaan yksin? Koko luokka kiusas mua. Tytöt pysy kaukana musta eikä suostunu tekee mitään paritöitä munkaa. Pojat haukku, eikä huolinu mukaan porukkaan."

      On ihan ok jättää jostain kohtaa "mua" sanan poiskin.
      Mutta jatka siis ihmeessä novellien kirjoittamista. Minusta sinussa on ainesta!

    • kirjoittelija13v

      Kiitos paljon kommentistasi. Mulla on se ongelma että meinaan väkisin kirjottaa menneessä aikamuodossa. Voisin kyllä kirjoittaa natkoa ja muokata tätä.

    • zigazigga

      Lukeeko luokkien ovessa opetettavan aineen nimi, eli tässä tapauksessa äidinkieli? En tiedä, saattaa jossain koulussa lukeakin. Usein luokissa kuitenkin opetetaan eri aineita, joten ne on esimerkiksi vain numeroitu.Jos sen päätät pitää, niin toiston välttämiseksi jättäisin kuitenkin lauseen "meillä olisi äikkää" pois. Se kerrotaan seuraavassa lauseessa "ovessa lukee isolla ÄIDINKIELI".

      Jos uusi oppilas tulee luokkaan, kysyykö hän opettajalta, missä voi istua? Luultavasti hän ei näin tee, vaan menee suoraan vapaalle paikalle. Ehkä kannattaisi vaihtaa, että "esittäydyin opettajalle" tai jättää kokonaan pois.

      Kuulostaa myös vähän oudolta, että uudet luokkalaiset tulevat suoraan sanomaan, että "meille kerrottiin et sua kiusattiin". Olisiko parempi, jos he tulisivat juttelemaan ihan muista asioista, esim. tunnilla käydyistä tehtävistä?

      Viimeisen kappaleen voisi jättää pois, jotta lukija voisi itse päätellä, miten tilanne olisi edennyt. Tietysti jos jatkat tarinaa, niin sitten muokkaat sitä uuteen uskoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe