-5kg pois

kevennys

Tilanne!

Paino on noussut ja nyt junnaa paikallaan. Olen nuori nainen ja haluaisin pudottaa painoa 5kg, tai vaikka 7kg. Yleensä olen aina tehnyt niin, että jojoilen. Ehkä tämä on nyt opetus, ja pudottaa painoa pysyvästi. En halua lihoa enää yhtään.

Ruokavalioni on perusterveellinen jo valmiiksi. Voisiko joku kertoa missä pitää muuttaa? Salijäsenyyttä ei ole vara ottaa, käytän youtuben treenivideoita etc.

Olen syönyt monta vuotta täysjyvä tuotteita. Täysjyväriisiä, täysjyväpastaa, etc.
Harvemmin syön vaaleaa leipää, nyt ehkä lipsunut hieman. Korkeintaan 3-5krt kuussa vaaleaa leipää (silloinkin täysjyvää)
Millaista ruisleipää pitää syödä ja onko vaalea leipä niin pahaa?

Juon paljon vettä päivittäin, se tapa on ollut jo vuosia. Tietty siinäkin joskus lipsuu.
Limua olen juonut puolen vuoden sisällä jonkun verran (alan ymmärtää miksi paino on noussut)
Juon aina zeroa. Onko se yhtä tyhjän kanssa? Nyt lopetin kuitenkinn niiden juomisen kokonaan ja siirryin vichy veteen/ normiveteen. Mietin onko sitruunavesi hyvä?

Liikunta on siis se ongelma. Yritän aina panostaa hyötyliikuntaan.
Puoli vuotta sitten aloitin liikunnan, mutta ongelma on määrä. Joskus teen vain 5-10min (monta kertaa viikossa) mutta motivaatiota ei ole.

Liikunta, nostelen painoja, jumppaan youtubesta, katson zumbavideoita.
Ongelma on suklaa ja karkit. Kerran, pari viikossa. Olen pienentänyt annoskokoa, mutta nyt tuntuu että en pääse eroon tavasta!
Sipsejä, pullaa en syö ikinä.

Ruokavaliosta vielä: käytän oliivioljyä (paistamiseen)
Syön päivittäin hedelmiä ja kasviksia. En lisää mihinkään sokeria. En myöskään käytä vehnäjauhoja (täysjyvä jauhot, onko ok?)

Lähinää mietin, että millaiset annoskoot on hyvät?
Mitä pitää muuttaa?
Paljon voi syödä hiilihydraatteja?

Tietenkin haluaisin pudottaa 5kg mahdollisimman nopeasti mutta haluaisin tietty tehdä tämn kunnolla. Ajattelin startata tämän niin että jätän hiilidydraatit pois kahdeksi viikoksi (tai syön kerran viikkoon) ja herkut ja karkit. Katson sitten kahden viikon päästä miten lähtee käyntiin.

9

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PersRaineri

      Liikuntaa ei tarvitse harrastaa yhtään laihtuakseen. Toki se hyvää tekee noin muuten. Liika hiilari sulla se ongelma todennäköisesti on. Ei täysjyvä ole siinä mielessä yhtään parempi, samaa hiilaria siinä on kuin pullassakin. Todennäköisesti sulla on myös sokeririippuvuus jos et kerran voi olla syömättä karkkia. Siitä ei pääse eroon muuten kuin lopettamalla täysin sokerin käytön. Muutkin hiilarit voivat ylläpitää sitä riippuvuutta sillä ne hajoavat ihan samoiksi sokereiksi suolistossa. Tiukka vhh kuulostaa alkuun hyvältä, mutta miksi just kaksi viikkoa? Jatka mielummin kunnes oot tyytyväinen painoosi eikä herkkujakaan tee enää niin mieli. Jos palaat kahden viikon jälkeen takaisin vanhaan, lihottavaan ruokavalioosi niin ei ne tulokset mitään pysyviä ole. Hiilarin määrä riippuu hyvin pitkälti aktiivisuudestasi, urheilija voi vetää niitä paljonkin lihomatta kun taas passiivinen henkilö yleensä turpoaa jo paljon pienemmistä määristä. Aloita liki nollasta ja sitten pikkuhiljaa lisäilet niitä sopivalle tasolle.

      • 6+5

        Missä vaiheessa mikään vilja on muuttunut hyväksi jutuksi? Kasviksista saa tarvittavan määrän kuituja. Virallisterveellisellä ravitsemussuosituksella voit heittää vesilintua.


      • 14+2
        6+5 kirjoitti:

        Missä vaiheessa mikään vilja on muuttunut hyväksi jutuksi? Kasviksista saa tarvittavan määrän kuituja. Virallisterveellisellä ravitsemussuosituksella voit heittää vesilintua.

        Alle 20g hiilareita vrk on jo tosi rankka. Sulla on sokeririippuvuus niin lähtisin 40-60g ja siitä vähentään. Hirvee shokki kropalle vetää ykskaks hiilarit nollille. Ensiksi sun kannattaa kuitenkin tutustua siihen miten järkyttävästi normipäivänä syöt hiilareita. Mulla oli ainakin raju herätys. Sitten siitä ruokavaliosta ei poiketa. Toisaaltaan kyllä sä sen opit kun vatsa menee sekaisin ja on hirveet vatsanväänteet kun erehdyt viljaa syömään.


      • cuba libre
        14+2 kirjoitti:

        Alle 20g hiilareita vrk on jo tosi rankka. Sulla on sokeririippuvuus niin lähtisin 40-60g ja siitä vähentään. Hirvee shokki kropalle vetää ykskaks hiilarit nollille. Ensiksi sun kannattaa kuitenkin tutustua siihen miten järkyttävästi normipäivänä syöt hiilareita. Mulla oli ainakin raju herätys. Sitten siitä ruokavaliosta ei poiketa. Toisaaltaan kyllä sä sen opit kun vatsa menee sekaisin ja on hirveet vatsanväänteet kun erehdyt viljaa syömään.

        Ja sekin on fakta, että tuo alle 100g hiilareita ei ole mikään paras tapa laihduttaa.

        Painonhallinnan sekä terveyden kannalta 50g lisää hiilareita kasviksista on todennäköisesti oleellisesti parempi vaihtoehto kuin mennä nollahiilareilla.

        100-300g hiilareita/vrk lienee useimmille se sopivin vaihtoehto. Tällöin ei tarvitse laskeskella omenoita, vaan pystytään paremmin keskittymään oleelliseen.

        Näissä kannattaa suosia tietenkin hitaammin imeytyviä vaihtoehtoja. Kovan suorituksen jälkeen voi tankata nopeampiakin hiilareita sopivasti, tämä sitten onkin urheilujuttua enempi.


    • -10kgtavoite

      Jätä ne suklaa ja karkit ostamatta, niin ei ole kaapissa kummittelemassa kun himo iskee. Ja kun iskee,niin syö jotain suolasta. Itse pääsin sillä tavalla eroon suklaariippuvuudestani. Tai kyllä sitä välillä tekee mieli,mutta kauppaan ei saa mennä nälkäisenä eikä ostaa makeaa muutenkaan muuta kuin silloin kun suunnittelet syöväsi sitä.Tsemppiä!

    • kevennys

      Siksi kaksi viikkoa, koska ajattelin että parempi pikkuhiljaa muuttaa tapojaan. En aio pistää läskiks kahden viikon päästä siis. Haluan siis kunnon startin kun ärsyttää!
      No oikeastaan, en edes syö hiilareita päivittäin. Tai en tiedä, en ole kiinnittänyt huomiota!

      Pasta, riisi, peruna, mikä muu hiilari on pahasta? Voiko sitä siis yleisesti ottaen syödä joka päivä?

      Ei mun oikeastaan tee edes mieli perunaa. Ainoa että pasta/nuudelit ovat helppo ruoka joten se tuottaa vaikeuksia.

      • PersRaineri

        Määrä siinä on ratkaiseva eli jätä kaikki runsaasti hiilaria sisältävä pois. Perehdy itse vähän missä sitä on ja kuinka paljon. Voi syödä joka päivä kunhan muistaa pitää määrän alhaalla, eikä maailma siihen kaadu vaikka joskus syö enemmänkin. Tuo 5 kg on kuitenkin aika vähän, ettei se mitään radikaalia muutosta vaatisi, mutta hyvää tekee opetella syömään vähemmän hiilareita ja enemmän kasviksia, lihaa, kalaa jne.


    • toivotonkyseliäää

      olen 13v tyttö ja olen noin 160cm pitkä ja painan noin 57kg haluaisin pois ainakin 8 kiloa voisinko saada jotain vinkkejä miten voin laihduttaa todella nopeasti!!
      ps. En ole ennen keskutellut täällä joten auttakaa

      • hussseli

        Toivottavasti et nitään vinkkejä saakaan!sinulla ei Ole mitään syytä laihdittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe