Miten saan lihaksia?

Epätoivoinen D:

Olen 18 vuotias mies, normaalipainoinen ja hyväkuntoinen. "Ongelmani" on että haluan lihaksia. Olen ruumiinrakenteeltani hyvin hoikka ja käteni ja jalkani ovat laihat. Onko tällaisen mahdollista saada lihaksikasta yläkroppaa (sixpack, rinta- ja käsilihaksia)?

Miten minun kannattaisi treenata ja miten voisin treenata kotioloissa? Kuinka usein? Mitä kannattaisi syödä ja milloin (en syö punaista lihaa enkä kanaa) ?

117

3813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lihavalaiheliini

      miten voi olla hyvin hoikka ja normaalipainoinen samaan aikaan ?

      • kohtalos

        No kun ei ole läskipeffa kuten sinä. Sunkin kannattaisi kuunnella ohjeita, eikä harjoitella ranteen viputusta edes takaisin.

        Molottaako ?


      • rths

        >>Olen ... normaalipainoinen ja hyväkuntoinen... Olen ruumiinrakenteeltani hyvin hoikka
        > miten voi olla hyvin hoikka ja normaalipainoinen samaan aikaan ?

        Normaalipainon määritysmenetelmää ei kerrottu. Hoikkuutta ei tarkemmin määritelty. Mutta noin omana arvauksenani heitän, että esim. minulla normaalipainon haarukka ns. painoindeksin (kg/m²) mukaan on noin 65...83 kg eli aika laaja.


    • ehkä ön ehkä ei

      Ön kyllä ön öhjeitä

      • ensimmäinen

        kerkerkesin ensin


      • hassua.
        ensimmäinen kirjoitti:

        kerkerkesin ensin

        DDDDDDD:)


    • wartsen....

      ampulli vaan kannikkaan ja roteiinia naamaan, kyllä se siitä..

      • Islannin vahvin

        Älkää koskeko ambulli-kamoihin.Kapakka-tuttuni saanut 4 sydäriä vuoden aikana.Lääkärit todenneet ryssähormonien syyksi.Ne kovettuu suonien seinämiin eikä sitä huomaa.Vuosien saatossa suonista irtoaa hiutaleita jotka sitten kerääntyvät pikkuhiljaa suonten mutkiin aiheuttaen tukoksia.Aivot ja sydän ovat sellaiset elimet jotka ilmoittavat tälläisestä infarktien muodossa.Se tietenkin yksilöllistä mutta voit kuolla 40vuotiaana kun 20vuotiaana pistelet kannikkaan.Elintavat ja kolestrooli vaikuttavat myös tukosten syntyyn.


    • kikuli-Pirjo

      Älä halua niitä lihaksia. Ongelma ratkaistu.

    • Heli23

      En halua vierelleni mitään lihaskimppua,
      hyi olkoon ne itseään täynnä olevat miehet!
      Normimies paras!

      • hyi olkoon

        Eivät ole lihaskimput "Heli23":n vierelle tulossa, älä pelkää.


      • oskarin onni

        Hyvä Heli. Yleensä ne lihakset on poissa muualta anatomiasta, joka voi näyttää surkealta. Heh heh.

        oskari onnekas


      • apina-aivo
        oskarin onni kirjoitti:

        Hyvä Heli. Yleensä ne lihakset on poissa muualta anatomiasta, joka voi näyttää surkealta. Heh heh.

        oskari onnekas

        Oskari, sun kullis kokohan se onkin maailman tärkein asia.


      • ...

        Suurimmalta osalta "normimiehistä" löytyy jonkin verran lihasta. Ei se tee hintelästä narukädestä heti jotain kehonrakentajaa jos vähän treenailee, jotta ei olisi lihaksettomampi (ja samalla myös huonoryhtisempi, koska kuntoilun puute vaikuttaa myös ryhtiin, saa hartiat roikkumaan ym.) kuin kuka tahansa satunnainen vastaantulija.

        Tekeekö se miehestä itseään täynnä olevan jos treenaa näyttääkseen normaalin miehekkäältä, täysikasvuiselta mieheltä sen sijaan, että näyttää joltain teinipojalta? Aloittaja toki 18-vuotiaana on vielä teini, mutta tarkoitan nyt ihan yleisesti ottaen. Itse aloin treenailla lihaksiani tämän vuoden alussa 31-vuotiaana, ja vielä sen jälkeen minua on jonkun kerran epäilty teini-ikäiseksi (toki siihen on vaikuttanut sekin, että olen melko lyhyt ja minulla on esim. rypytön naama, vaikken hoida naamaani mitenkään muuten kuin sheivaamalla parran välillä pois).


      • 17-vuotias
        ... kirjoitti:

        Suurimmalta osalta "normimiehistä" löytyy jonkin verran lihasta. Ei se tee hintelästä narukädestä heti jotain kehonrakentajaa jos vähän treenailee, jotta ei olisi lihaksettomampi (ja samalla myös huonoryhtisempi, koska kuntoilun puute vaikuttaa myös ryhtiin, saa hartiat roikkumaan ym.) kuin kuka tahansa satunnainen vastaantulija.

        Tekeekö se miehestä itseään täynnä olevan jos treenaa näyttääkseen normaalin miehekkäältä, täysikasvuiselta mieheltä sen sijaan, että näyttää joltain teinipojalta? Aloittaja toki 18-vuotiaana on vielä teini, mutta tarkoitan nyt ihan yleisesti ottaen. Itse aloin treenailla lihaksiani tämän vuoden alussa 31-vuotiaana, ja vielä sen jälkeen minua on jonkun kerran epäilty teini-ikäiseksi (toki siihen on vaikuttanut sekin, että olen melko lyhyt ja minulla on esim. rypytön naama, vaikken hoida naamaani mitenkään muuten kuin sheivaamalla parran välillä pois).

        Olen teinipoika ja omaan enemmän lihasta(vielä alhaisilla rasvoilla) kuin 90% miehistä. Hauskinta on kun saa laittaa 30v "tyä_miehet" nöyräksi salilla.


      • iojoijö
        ... kirjoitti:

        Suurimmalta osalta "normimiehistä" löytyy jonkin verran lihasta. Ei se tee hintelästä narukädestä heti jotain kehonrakentajaa jos vähän treenailee, jotta ei olisi lihaksettomampi (ja samalla myös huonoryhtisempi, koska kuntoilun puute vaikuttaa myös ryhtiin, saa hartiat roikkumaan ym.) kuin kuka tahansa satunnainen vastaantulija.

        Tekeekö se miehestä itseään täynnä olevan jos treenaa näyttääkseen normaalin miehekkäältä, täysikasvuiselta mieheltä sen sijaan, että näyttää joltain teinipojalta? Aloittaja toki 18-vuotiaana on vielä teini, mutta tarkoitan nyt ihan yleisesti ottaen. Itse aloin treenailla lihaksiani tämän vuoden alussa 31-vuotiaana, ja vielä sen jälkeen minua on jonkun kerran epäilty teini-ikäiseksi (toki siihen on vaikuttanut sekin, että olen melko lyhyt ja minulla on esim. rypytön naama, vaikken hoida naamaani mitenkään muuten kuin sheivaamalla parran välillä pois).

        > kuntoilun puute vaikuttaa myös ryhtiin, saa hartiat roikkumaan ym.)

        Ryhti on opittua, ei siihen kuntosalia tarvitse. Ja jos selkä on oikeasti kiero, niin sitä tuskin saa salillakaan oiottua.


      • Watson1
        17-vuotias kirjoitti:

        Olen teinipoika ja omaan enemmän lihasta(vielä alhaisilla rasvoilla) kuin 90% miehistä. Hauskinta on kun saa laittaa 30v "tyä_miehet" nöyräksi salilla.

        kyllä minäkin netissä...


    • salillakäyväpoika

      On tietysti mahdollista, alat käymään säännölliseti salilla, koti oloissa et pysty kehittämään kehoasi yhtä monipuolisesti. Ostat kaupasta tai tilaat heraproteiini jauhetta tai vastaavaa, juot joka treenin jälkeen nii saat proteiini määrän siinä kerta et syö lihaa. Ei muutaku kovasti töitä nii sieltä se tulee! :D

      • jäbä

        Eikä ne lihakset kasva niin nopeasti, jos haluaa hyvin erottuvat lihakset niin saa käydä kyllä monta vuotta salilla. Kaiken lisäksi jos haluaa maksimoida kaikki hyödyt treenistä niin pitää olla kans aika tiukka linja ravinnon suhteen.
        Paljon pitää syödä, mutta terveellisesti. Alkoholi mielellään kokonaan pois elämästä ja ylimääräset herkuttelut.

        Ite oon vuoden päivät käyny salilla ja kyllähän sitä huomaa itsekin muutoksia kropassa ja kyllä muutkin ovat kehuneet, että kroppa komistunut. Pituutta 178cm ja paino 78,5kg.
        Jonkin verran kyllä mahtuu läskiä tuohonkin määrään, kun itseä ei motivoi karsia kaikkia herkuttelunautintoja pois elämästä. :D
        Voin sanoa, että tuo sixpäkki on ainakin todella hankala saavuttaa ainakin itelle, kun vatsan kohdalla on kumminkin jonkinverran kumpua. Pitää olla aika pieni rasvaprosentti, jos haluaa kunnolla erottuvat vatsalihakset.

        Ite kävin ainakin pari ensimmäistä kuukautta 2 kertaa viikossa salilla, jonka jälkeen sitten lisäsin treenikerrat kolmeen ja viimeset puolivuotta oon käyny 4 kertaa viikossa.
        Jos, et kerta hirveesti noita lihatuotteita syö niin sulle hyviä proteiinin lähteitä ois ainakin raejuusto ja proteiinirahkat. Sitten on proteiinijuomiakin. Valio pron maidosta saa kans hyvin protskuja ja, vaikka tonnikalasta...

        Voin linkittää sähköpostilla mun treeniohjelman, jonka oon saanut yhdeltä kokeneelta saliharrastajalta, jos vain kiinnostaa :)


    • kuokk...

      älytön nainti vaan päälle, siinä vatsalihakset ja jorma jämäköityy jne..

    • Pitkänajanbodari

      Alat käymään salilla ainakin 3 x viikossa ja kerran pari siinä sivussa teet jotain muuta,vaikka aerobista. Käyt pelaan tennistä tai keilaamassa taikka ihan juoksu / kävelylenkillä.

      Kannattaa syödä monipuolisesti,voit halutessasi syödä lisäravinteita,mutta ihan palautumisjuomakin riittää aluksi. Jos ei ole ikinään käynyt salilla.

      Jos haluat fuskata,niin aina löytää jonkun joka myy steroideja.

      Riittää ihan aluksi,että teet joka treenikerralla jokaista lihasryhmää. Sitten voi myöhemmin keskittyä tiettyyn lihasryhmiin niitä painottamalla.

      Esim. Penkkipunnerrus,Pystypunnerrus,Hauiskääntö,Dippi,Ojentajia taljassa jne.

      Eikä salilla kannate normitreenaajan puhkia tuntia pitempään,kun ei pidä mitään taukoja ihan minuutti tolkulla.

      • rohvessori

        Niista streroideista mainitsen että tulokset näkyvät vain niin kauan kuin käytät niitä. Toisaalta jos käytät liikaa alat muuttua naismaisemmaksi.


      • 034nfi

        Joo jalkoja ei kannata tehdä ollenkaan niin näyttää tosi viisaalta.


      • Peruspirkkoja
        rohvessori kirjoitti:

        Niista streroideista mainitsen että tulokset näkyvät vain niin kauan kuin käytät niitä. Toisaalta jos käytät liikaa alat muuttua naismaisemmaksi.

        Arska ja Stallone näyttävätkin melko naismaisilta kuten myös Tony Halme aikoinaan.


      • atomiantti

        Ne palautusjuomat ja muut energiajuomat laittavat pään pimeäksi ajan mittaan. Tulee myös ongelmia, Kun heppi ei reagoikaan naisiin. Sitten saa syödä hepin nostajaa. Pysyttele erossa hormoneissa ja syö proteiinipitoisia ruokia ja luonnon antimia. Ruisleipä on jees ja syö myös voita ,sekä hedelmiä. Kokeile.


      • kippari.kalle.
        034nfi kirjoitti:

        Joo jalkoja ei kannata tehdä ollenkaan niin näyttää tosi viisaalta.

        Hauberit ja tissit on miehen tärkeimmät lihakset. Jalat treenaantuu kävellessä.


      • atomiantti kirjoitti:

        Ne palautusjuomat ja muut energiajuomat laittavat pään pimeäksi ajan mittaan. Tulee myös ongelmia, Kun heppi ei reagoikaan naisiin. Sitten saa syödä hepin nostajaa. Pysyttele erossa hormoneissa ja syö proteiinipitoisia ruokia ja luonnon antimia. Ruisleipä on jees ja syö myös voita ,sekä hedelmiä. Kokeile.

        Jooh palautusjuomallahan ei ole mitään eroa ateriasta saatavaan proteiiniin, paitsi imeytymisnopeudet.


    • personal trainer man

      No itse oon kehittynyt ihan perustreenillä. Aamusin heilautan käsiäni ympäri kolmesti ja sen jälkeen "vemputan" jalkojani ns helikopteri liikeellä 2 minuuttia tämän jälkeen juon piimää ja syön proteiini pitoisen ruuan esim. kolme big mac hampurilaista. Eli sanomani on että kova treeni ja oikea ruokavalio niin kehitys on mieletöntä.

      Jos haluat voin laatia sinulle räätölöidyn ohjelman.

      • personal rainer

        Mäkin vemputan joka aamu, mutta vain oikea ranne on aavistuksen kehittynyt.


    • kharon

      Ei normaali kuntosali treenaaja mitään lisäravinteita tarvitse. Kalliit proteiinivalmisteet on ihan turhanpäiväisiä ja sun muut lisäravinteet jotka kuormittavat maksaa. Normaali ruokavaliolla pärjää pitkälle vaikka treenaisi melko kovaakin.

      Käyt salilla vaan säännöllisesti noin 4krt viikossa on riittävästi ja teet tietyt liikkeet kunnolla puhtaasti ja syöt monipuolisesti niin kyllä ne lihakset siintä kasvaa.

      Ite olen kuntosaleja harrastanut noin 30 vuotta ja voin kokemuksesta sanoa sinulle että älä haaskaa rahojasi mihinkään kalliisiin lisäravinteisiin mitä saleilla ja kaupoissa tyrkytetään. Se on eri asia ketkä treenaa kisoja varten..ne tarvitsevat viitä. Steroideilla saat tuhottua kyllä elimistösi kunnolla jos nopea lihaskasvu on sen väärti?

      • Paskin sivusto ikinä

        Vastauksista näkee Suomi24:n todellisen tason!!!
        Aivan prseestä koko suoli!


      • Tilaa hulluille
        Paskin sivusto ikinä kirjoitti:

        Vastauksista näkee Suomi24:n todellisen tason!!!
        Aivan prseestä koko suoli!

        Täällä sinunkin vaan on pakko silti roikkua, tarkoitan nimimerkki " Paskin sivusto ikinä " Et ääliö tajua, että juuri sinunlaisesi juntit ja idiootit pilaavat sivuston!! Sivusto on alun perin tarkoitettu normaaliälyisille ihmisille keskustelua varten, mutta pikku-hiljaa tänne on eksyneet kaiken maialman hörhöt ja mielisairaat. No- onhan tämäkin eräänlaista avohoitoa, kun kerran mielisairaalat ovat jo hulluja täynnä. Parempi, että sinäkin olet täällä kuin kaduilla mummoja potkimassa ja ihmisille huutelemassa! Muista ottaa lääkkeesi säännölllisesti, se helpottaa oloasi:)


      • Lihasylläpitäjä

        Normaali proteeini/hiilari-palautusjuoma ei ole mitään kallista lisäravinnetta. Itse käytän itse tehtyä seosta. Heraproteiiniä ja maltodekstriiniä. Treenin jälkeinen annos maksaa n. 50 senttiä. Sisältää noin 25-30g proteiiniä ja n 35-40g hiilaria. On melkein sama mitä muuta normievästä, joka sisältää nuo ravintoaineet, maksaa enemmän. Palautusjuoma on kuitenkin saliharjoittelun A&O.
        http://lihastohtori.wordpress.com/ravinto/
        Tuolta löytyy asiatietoa.


      • Hoono soomi
        Paskin sivusto ikinä kirjoitti:

        Vastauksista näkee Suomi24:n todellisen tason!!!
        Aivan prseestä koko suoli!

        Se koira älähtää, johon sana kalahtaa. Maltti on valttia ja huolehdi suolestasi ,jottei se mene ruikulle. Moinen Arskan hååli.


      • terveys
        Lihasylläpitäjä kirjoitti:

        Normaali proteeini/hiilari-palautusjuoma ei ole mitään kallista lisäravinnetta. Itse käytän itse tehtyä seosta. Heraproteiiniä ja maltodekstriiniä. Treenin jälkeinen annos maksaa n. 50 senttiä. Sisältää noin 25-30g proteiiniä ja n 35-40g hiilaria. On melkein sama mitä muuta normievästä, joka sisältää nuo ravintoaineet, maksaa enemmän. Palautusjuoma on kuitenkin saliharjoittelun A&O.
        http://lihastohtori.wordpress.com/ravinto/
        Tuolta löytyy asiatietoa.

        Hiilareita saa ravinnosta, kun osaa lukea. Ota vaikka googlesta mikä tahansa ravintoaine, niin siellä kerrotaan mitkä kasvit tai viljat yms.sisältävät mitäkin.


      • pojken
        Tilaa hulluille kirjoitti:

        Täällä sinunkin vaan on pakko silti roikkua, tarkoitan nimimerkki " Paskin sivusto ikinä " Et ääliö tajua, että juuri sinunlaisesi juntit ja idiootit pilaavat sivuston!! Sivusto on alun perin tarkoitettu normaaliälyisille ihmisille keskustelua varten, mutta pikku-hiljaa tänne on eksyneet kaiken maialman hörhöt ja mielisairaat. No- onhan tämäkin eräänlaista avohoitoa, kun kerran mielisairaalat ovat jo hulluja täynnä. Parempi, että sinäkin olet täällä kuin kaduilla mummoja potkimassa ja ihmisille huutelemassa! Muista ottaa lääkkeesi säännölllisesti, se helpottaa oloasi:)

        Kyllä se mummon potkiminnen on ehtaa.


      • Kannattaa huomioida ettei aloittaja syö juurikaan lihaa. Tuolloin proteiinin saanti voi jäädä liian pieneksi lihasten optimikasvulle. Eikä proteiinijauheet isoina pakkauksina maksa paljoa. Muutoin olisin samaa mielipuolta.


      • abckissakävelee kirjoitti:

        Kannattaa huomioida ettei aloittaja syö juurikaan lihaa. Tuolloin proteiinin saanti voi jäädä liian pieneksi lihasten optimikasvulle. Eikä proteiinijauheet isoina pakkauksina maksa paljoa. Muutoin olisin samaa mielipuolta.

        http://scoobysworkshop.com/

        Tuossa on hyvä sivusto. Löytyy ohjelmia kotiin ja kuntosalille


      • kiristää24/7
        Paskin sivusto ikinä kirjoitti:

        Vastauksista näkee Suomi24:n todellisen tason!!!
        Aivan prseestä koko suoli!

        sä oot varmaan se sama joka aina suoli24. persiistä..? silti aina eksyt tänne,sulla taitaa paksusuoli ja kaulavaltimo vaihtaneet paikkaansa vai mikä aina mättää??nousitko väärällä jalalla ylös vai sokerihumalassa vaikean masennuksen kera..?kuluta aikaasi Areena.fi heavymusiikin parissa tms.harjoittele vaikka silmän ja käden koordinaatiota Anttilan kuvaston kanssa niin toivottavasti vanne löystyy..


      • joiö

        > Ei normaali kuntosali treenaaja mitään lisäravinteita tarvitse.

        Niin, siinä on selitystä vaativat sanat normaali ja tarve. Eli todellakin keskinkertaisen ihmisen lihakset kasvavat vastusharjoittelulla, mutta jos sattuukin olemaan poikkeuksellinen ihminen ja tarvitsee avuksi kemiaa?

        > Kalliit proteiinivalmisteet on ihan turhanpäiväisiä ja sun muut lisäravinteet jotka kuormittavat maksaa.

        No joo, suomalaiset juomatavat tuntien uskaltaisin väittää, että esim. herakonsentraatin juominen on maksahaittavaikutuksiltaan noin sadasosa etanolin haitoista.


    • zekezero

      Alat vain syödä enemmän ja treenaamaan, mutta ei millään pakkorepimällä.
      Muista lepopäiviä pari väliin. Kananmunat, kalkkuna, sianliha, rahkat (ei ne sokerisonnat mm.valio profiil, osta maustamatonta ja mausta itse), luonnon jogurtit, maidot (ei rasvaton) ja hera ovat hyviä lihasten rakennuksessa.
      Kaiken maailman proteiinipatukat ja pirtelöt ovat vain rahan hukkaa ja lisäainepommeja. Välttele kainomakeutusaineita, kuin ruttoa. Kahviakin vain maltilla, huonontaa ravinteiden imeytymistä ja nostaa stressihormoneja. Teet parempia, tosin ei ruuan yhteydessä vaan aikaisintaan pari tuntia jälkeen. Älä unohda rasvoja.

      • zekezero

        Ja älä pakkosyötä itseäsi, syö kunnes olet kylläinen.
        Äläkä yli lyö proteiinien kanssakaan. 2-3g per kilo max.


      • 1818

        zekerolla hyvät vinkit! Tosiaan mitään valmiita kaupan energiajuomia ja patukoita en suosittelisi minäkään, vaan puhtaita hyviä raaka-aineita ja kahvia nyt vaikka sit vain pari kuppia påäivässä. Valkoista sokeria kandee välttää ja syödä mieluummin maustamattomia rahkoja ja kunnon voita ja maitoa vähärasvaisten sijaan. Luomu olisi tietty parasta, jotta terveysvaikutukset paremmat. Lihastenkin rakennuksessa kannattaa huolehtia terveydestään.


    • TK00V
    • Hei-

      Huomenta.

      Ei kannnata vaipua epätoivoon 18- vuotiaana, alat vasta päästä lasten kirjoista.-

      Itse asiassa ei ole vielä sellainen ikä minusta jossa pitäisi lihaksia reenata, sellainen parempi ikä seuraa myöhemmin- mutta ryhdy liikkumaan jollakin mieluisalla lajilla- 2-3 lajia- olet kasvava ja kehittyvä ja voimistuva tulevina vuosina ja nauti liikunnasta äläkä unelmoi lihaskimpuista.

      Uinti mm. on hyvä pohja jos haluat myöhemmin treenata, mutta ei mikään estä lihaskuntoa vähitellen nostamasta, mutta ei pidä liikoja unelmoida.

      > Ihmisellä on rajallinen kyky ottaa vastaan lisäravinteita, ja tiedän erään keski-ikäisen miehen joka ei käytä mitään lisää ja on kasviksien syöjä pääasiassa ja käy kuntosalilla. Eläkeikäiset miehet voivat olla suoraryhtisiä ja lihaksikkaita jos huolehtivat lihaskunnostaan ja lihaskunto tuo kevyemmän mielenkin usein- mutta siitä ei saa ottaa taakkaa. Ehdit kyllä.

      On monta lajia jossa voit nauttia liikunnasta. Tutustu käsikirjojen avulla ensin lajeihin, niin tiedät niistä sitten ensin jotakin. Kun on nuori ja askel kevyt voi nauttia juoksulenkeistä ja monesta muusta. Pallopelit tahtoo viedä polvet ennen pitkää-
      ne eivät sovi koko elämän kattavaksi- on hyvä vaihdella varmasti ja olla monipuolinen liikunnassa.

      Itse olen jo parhaat vuoteni elänyt iän puolesta, mutta retki- ja matkapyöräilen-
      hiihtelen ja uin, en minkään hyvän näköinen ole, mutta en unelmoi kuin hyvästä lihaskunnosta ja terveyden haluaa jokainen säilyttää ja arvostaa asian arvon vasta kun on riski-iässä ja armeija kavereita on mullan alla ja ohitusleikkauksissa sydäninfarkteista.

      Viestisi osui silmääni pääsivulta, käy pyöräilykuviani katsomassa;
      http://jarinhotelli.blogspot.com


      yst,.t. jari

      • salimimmi

        "Itse asiassa ei ole vielä sellainen ikä minusta jossa pitäisi lihaksia reenata, sellainen parempi ikä seuraa myöhemmin- mutta ryhdy liikkumaan jollakin mieluisalla lajilla- 2-3 lajia- olet kasvava ja kehittyvä ja voimistuva tulevina vuosina ja nauti liikunnasta äläkä unelmoi lihaskimpuista."

        Anteeksi mitä? Kyllä esimerkiksi voiman kasvattaminen (=lihasten treenaaminen) on aivan aiheellista jo tuossakin iässä. Punttisali sopii kaikille lähes ikään katsomatta, kunhan siellä tehdään oikeita asioita ja opetellaan liikkeet oikein.

        Ja mikä vika on lihaksissa unelmoinnissa? Jos lihaksikas kroppa miellyttää itseä, ei ole mitään syytä olla unelmoimatta ja tavoittelematta haluaansa kehoa.


      • 1818

        Hyviä neuvoja myös Jarilla ja hyvä harrastus! :)


      • oöij
        salimimmi kirjoitti:

        "Itse asiassa ei ole vielä sellainen ikä minusta jossa pitäisi lihaksia reenata, sellainen parempi ikä seuraa myöhemmin- mutta ryhdy liikkumaan jollakin mieluisalla lajilla- 2-3 lajia- olet kasvava ja kehittyvä ja voimistuva tulevina vuosina ja nauti liikunnasta äläkä unelmoi lihaskimpuista."

        Anteeksi mitä? Kyllä esimerkiksi voiman kasvattaminen (=lihasten treenaaminen) on aivan aiheellista jo tuossakin iässä. Punttisali sopii kaikille lähes ikään katsomatta, kunhan siellä tehdään oikeita asioita ja opetellaan liikkeet oikein.

        Ja mikä vika on lihaksissa unelmoinnissa? Jos lihaksikas kroppa miellyttää itseä, ei ole mitään syytä olla unelmoimatta ja tavoittelematta haluaansa kehoa.

        >> Itse asiassa ei ole vielä sellainen ikä minusta jossa pitäisi lihaksia reenata, sellainen parempi ikä seuraa myöhemmin- mutta ryhdy liikkumaan jollakin mieluisalla lajilla- 2-3 lajia- olet kasvava ja kehittyvä ja voimistuva tulevina vuosina ja nauti liikunnasta äläkä unelmoi lihaskimpuista.

        > Anteeksi mitä? Kyllä esimerkiksi voiman kasvattaminen (=lihasten treenaaminen) on aivan aiheellista jo tuossakin iässä...
        >Ja mikä vika on lihaksissa unelmoinnissa?

        Mun on kanssa tosi vaikea ymmärtää, miksi ihminen ei saisi pyrkiä olemaan vahvempi. Tai jos tykkää lihaksista, niin miksi ei saisi pyrkiä kasvattamaan lihojaan. Parempi aloittaa nuorena kuin todeta vaikka 30-vuotiaana olevansa heikko. Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.
        Miksi kieltää lihaksista unelmointi? Mikä siinä on oikeasti muka niin pahaa? Paljon pahempi on kieltää itseltään unelmointi ja elää itsesäälissä surkutellen, että voi kun olisi edes kokeillut.


      • ojiö

        > armeija kavereita on mullan alla ja ohitusleikkauksissa sydäninfarkteista

        Niinhän se elämä aina johonkin päättyy.

        > ryhdy liikkumaan jollakin mieluisalla lajilla

        Miksi ei vastusharjoittelu olisi mieluisaa? Se on turvallisimmasta päästä lajeja ja varsin tehokas, jos mitataan lihasvoima jaettuna harjoitteluun kuluneella ajalla.

        > Uinti mm. on hyvä pohja jos haluat myöhemmin treenata, mutta ei mikään estä lihaskuntoa vähitellen nostamasta, mutta ei pidä liikoja unelmoida.

        Uinti hyvä periaatteessa, mutta yhteen uintireissuun menee noin kolme tuntia, kun kuntosaliin menee vain 1,5...2.

        Mikäs juttu sulla tuo unelmointi oikein on? Yritätkö kenties kertoa, että lihaskasvu on yksilöllistä? Siis että joillekin lihaa tulee enemmän, joillekin vähemmän ja joillekin ei ollenkaan? Jos olen väärässä, niin voitko hieman ellaboroida?


      • joioijö

        > Ihmisellä on rajallinen kyky ottaa vastaan lisäravinteita

        Käsittääkseni ihmisen kaikki kyvyt ovat rajalliset.


      • oöij kirjoitti:

        >> Itse asiassa ei ole vielä sellainen ikä minusta jossa pitäisi lihaksia reenata, sellainen parempi ikä seuraa myöhemmin- mutta ryhdy liikkumaan jollakin mieluisalla lajilla- 2-3 lajia- olet kasvava ja kehittyvä ja voimistuva tulevina vuosina ja nauti liikunnasta äläkä unelmoi lihaskimpuista.

        > Anteeksi mitä? Kyllä esimerkiksi voiman kasvattaminen (=lihasten treenaaminen) on aivan aiheellista jo tuossakin iässä...
        >Ja mikä vika on lihaksissa unelmoinnissa?

        Mun on kanssa tosi vaikea ymmärtää, miksi ihminen ei saisi pyrkiä olemaan vahvempi. Tai jos tykkää lihaksista, niin miksi ei saisi pyrkiä kasvattamaan lihojaan. Parempi aloittaa nuorena kuin todeta vaikka 30-vuotiaana olevansa heikko. Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.
        Miksi kieltää lihaksista unelmointi? Mikä siinä on oikeasti muka niin pahaa? Paljon pahempi on kieltää itseltään unelmointi ja elää itsesäälissä surkutellen, että voi kun olisi edes kokeillut.

        Hei-

        Ihminen ei nuorena ymmärrä tulevaisuutta samalla tavalla kuin vanhempi.

        Ihmisiä aloittaa keski-iässä treenaamisen ja ovat eläkeiässä ihannepainoisia ja lihaksikkaita.

        Paras ikä voimaharjoittelulle uskon olevan hiukan myöhemmin mutta oikein suoritettuna ei varmastikaan ole esteitä mielenkiintoiseen harastukseen ryhtyä.

        >>>>>>>>>>>>>>> Mutta kysy asiantuntijalta, ja kysy muutamilta ja itse olen tavannut hakea kirjastosta käsikirjoja kun ryhdyn jotakin harrastamaan. Niistä voi katsoa tietoa.

        yst. t. Jari


      • ojiö kirjoitti:

        > armeija kavereita on mullan alla ja ohitusleikkauksissa sydäninfarkteista

        Niinhän se elämä aina johonkin päättyy.

        > ryhdy liikkumaan jollakin mieluisalla lajilla

        Miksi ei vastusharjoittelu olisi mieluisaa? Se on turvallisimmasta päästä lajeja ja varsin tehokas, jos mitataan lihasvoima jaettuna harjoitteluun kuluneella ajalla.

        > Uinti mm. on hyvä pohja jos haluat myöhemmin treenata, mutta ei mikään estä lihaskuntoa vähitellen nostamasta, mutta ei pidä liikoja unelmoida.

        Uinti hyvä periaatteessa, mutta yhteen uintireissuun menee noin kolme tuntia, kun kuntosaliin menee vain 1,5...2.

        Mikäs juttu sulla tuo unelmointi oikein on? Yritätkö kenties kertoa, että lihaskasvu on yksilöllistä? Siis että joillekin lihaa tulee enemmän, joillekin vähemmän ja joillekin ei ollenkaan? Jos olen väärässä, niin voitko hieman ellaboroida?

        Hei

        Unelmoin itsekin kuntosalista- ja kotona on vatsapenkki ja hauistanko jotka ovat jonkun vuoden olleet käyttämättä.

        Vedin itseni kerran ylikuntotilaan rehkimällä veren maku suussa kuntosalilla ja oli pakko uida päälle 2-3 km ja kiire sitten taas äkkiä lisää-

        Palautuminen jäi suorittamatta kunnolla ja olin ylikuntotilassa ja koko maailma romahti kaikessa. Bourn out kaikessa.

        Veren maku suussa saa terve ihminen kuntoilla jos muistaa palautua kunnolla eikä rik paikkojaan.

        Tottakai joka lajissa on parhaat ikänsä- ja paras ikä on voimaharjoittelulle varmasti myöhempi ikä- mutta mikään ei estä mieluisaan harrastukseen ryhtymistä jos kun tekee sen oikein.

        Kirjastosta käsikirjat hakemaan ensin- ja sitten kannattaa kuulla muutamaa "asiantuntijaa" Voimalajissa on asiantuntija jokainen, mutta uskon kirjaston käsikirjojen avaavan voimailumaailmaa luotettavalla tavalla kun lukee muutaman kirjan löytyy oikeaa tietoa.-

        Mieluisaan harrastukseen toki ryhtyä voi tottakai- ja kun tekee sen "oikein."

        Minulla on korkein ikä alkaa reenaamaan, olen keski-iässä, mutta olen päättänyt että lihaskunto saa riittää -en välitä kuluttaa aikaani ulkonäköni vuoksi.

        Kuntosaleilla on yli 80 vuotiaita mummojakin laitteissa- se on viisasta liikunnallisuuden hallinnassa.


        Yst. t. Jari Laurila


      • salimimmi
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei

        Unelmoin itsekin kuntosalista- ja kotona on vatsapenkki ja hauistanko jotka ovat jonkun vuoden olleet käyttämättä.

        Vedin itseni kerran ylikuntotilaan rehkimällä veren maku suussa kuntosalilla ja oli pakko uida päälle 2-3 km ja kiire sitten taas äkkiä lisää-

        Palautuminen jäi suorittamatta kunnolla ja olin ylikuntotilassa ja koko maailma romahti kaikessa. Bourn out kaikessa.

        Veren maku suussa saa terve ihminen kuntoilla jos muistaa palautua kunnolla eikä rik paikkojaan.

        Tottakai joka lajissa on parhaat ikänsä- ja paras ikä on voimaharjoittelulle varmasti myöhempi ikä- mutta mikään ei estä mieluisaan harrastukseen ryhtymistä jos kun tekee sen oikein.

        Kirjastosta käsikirjat hakemaan ensin- ja sitten kannattaa kuulla muutamaa "asiantuntijaa" Voimalajissa on asiantuntija jokainen, mutta uskon kirjaston käsikirjojen avaavan voimailumaailmaa luotettavalla tavalla kun lukee muutaman kirjan löytyy oikeaa tietoa.-

        Mieluisaan harrastukseen toki ryhtyä voi tottakai- ja kun tekee sen "oikein."

        Minulla on korkein ikä alkaa reenaamaan, olen keski-iässä, mutta olen päättänyt että lihaskunto saa riittää -en välitä kuluttaa aikaani ulkonäköni vuoksi.

        Kuntosaleilla on yli 80 vuotiaita mummojakin laitteissa- se on viisasta liikunnallisuuden hallinnassa.


        Yst. t. Jari Laurila

        Voimaharjoittelulle hyvä ikä on kaikki iät (sitä vaan tehdään vähän eri tavalla iästä riippuen). Vai mitä luulet, että nykyiset aikuiset huippu-urheilijat on nuorena tehneet?

        Ei voimaharjoittelulla tuli ylikuntoa, ellei treenaa väärin ja liikaa. Sama nyt koskee taas mitä tahansa lajia, itse sain treenattua itseni ylikuntoon juoksemalla. Mitä nuorempana voimaharjoittelunkin aloittaa, sitä helpommin oppii esimerkiksi oikeat nostotekniikat ja saa myöhemmin kravattikaulaisena istumatyöläisenäkin pidettyä liikkuvuuden ja lihaskunnon hyvällä tasolla.


    • kgi

      V**tu näitä aloituksia. Jos haluat saada lihaksia, niin sinun tulee tehdä asialle jotain. Lähtötilanteella ei ole mitään merkitystä, olitko läski, laiha tms.. Googlesta löytyy suhtellisen paljon tietoa asiasta kuin asiasta..

      Vähän sama kuin kyselisi että ongelmana on iso tiskivuori keittiössä, onko mahdollista saada ne puhtaaksi ja miten.

      • Pontu

        No ei nyt ole ollenkaan sama asia. Astiat tiskaa nopeasti. Lihasten toimintaa ja kasvua ei tiskaamalla eikä fairilla kasvateta ;)


      • kyug

        > Googlesta löytyy suhtellisen paljon tietoa

        Googlesta löytyy myös "tietoa"


    • kasipallo88

      Jos haluat saada lihaksia, niin ala käymään kuntosalilla. Aloita varovasti, ettet riko itseäsi. Jos et ole aiemmin käynyt salilla, tarvitset jonkinlaisen ohjelman (kaverilta tai netistä. Jos on rahaa, niin personal trainerilta).

      Jotta lihakset kasvaisivat, ne tarvitsevat rakennusaineeksi proteiinia. Moni kuntoilija saa proteiinin maitotuotteista esim. rahka, raejuusto, kananmunat, maito. Kalliita palautusjuomia et tarvitse ainakaan alkuvaiheessa, vaan riittää, että esim. heti treenin jälkeen juot pari lasia maitoa ja esimerkiksi iltapalaksi purkillisen rahkaa, johon voi sekaan laittaa makua ja vitamiineja antamaan kourallisen marjoja tai pilkottuja hedelmiä.

      Jos ei ole mahdollista käydä kuntosalilla, niin alkuun pääsee ihan sillä, että treenaa kotona esim. punnerrukset, kyykkyyn menot, lankku (netistä löytyy ohje, jos et tiedä, että mikä liike on lankku), vatsarutistukset. Jos on kotona käsipainot, niin niitä voi myös nostella, mutta hätätilanteessa käy esim. sekin, että 1,5 litran limupullot täyttää hiekalla. Jos innostuu treenaamisesta, niin kotiin voi ostaa sellaisen käsipainosarjan, jossa voi lisätä kiloja siihen käsipainorunkoon sitä mukaa kun voimaa tulee lisää.

      Parhaimman näköisen kropan saat, kun treenaat monipuolisesti kaikenlaista liikuntaa esim. pyöräilyä (yritä polkea ylämäet täysillä ja lisää muutenkin vauhtia pyöräilyyn), juoksemista (invervallijuoksua ottamalla spurtteja välillä), uimista (voi myös lisätä nopeutta tai matkaa), leuanvetoja, portaiden kiipeämistä jne.

      Myös erilaisia arkiaskareita voi ottaa liikunnan kannalta esim. muutto, halkojen hakkaaminen, siivoaminen jne. Erityisesti nuo arkijutut kasvattaa keskivartalon ja reisien lihaksia hyvin. Itse olen huomannut, että jo pelkästään rappusten kiipeäminen ja hissin välttäminen on kasvattanut omaa kuntoani ja reisilihaksia.

    • Joku uskoo asiaansa

      Tuo kuulostaa aika hyvältä...

      "Pispalan Woiman Natural Training info!

      Tiesithän, että jos treenaajalla on suurin piirtein normaali geenit ja normaali vartalo, ja treenataan melkein täydellisesti ravinto sekä ravinteet ovat laadukkaita, niin esim. penkistä pitäisi nousta PUHTAANA 2x omapaino, ilman mitään apuvälineitä. Jos tuohon 2x omapaino ei tunnu pääsevän, niin silloin on jotain hämminkiä treenissä, ravinnossa tai ravinteissa.

      Joten, jos treeni junnaa paikoillaan tai loukkaantumiset vähän väliä vaivaavat, niin ei muuta kuin yhteys Pispalan Woimaan...

      Uskallankin väittää, että Pispalan Woimalla on Pirkanmaan parhaat Naturaali voimailu-kontaktit, ja pystyn puheeni todistamaan jos yhä epäilet moneen kertaan todistettuja faktoja.

      Ystävällisin ja terveyttä kunnioittavin terveisin,

      Tony / Pispalan Woima

      http://pispalanwoima.info/15"

      • älä puhu paskaa

        2x penkki on sen verta kova tulos, ettei moni ikinä sitä saavuta NATURAALINA vaikka miten penkkaisi ja pitkään. Saat asian kuulostamaan siltä, kuin se olisi jokin helppo saavutus. Helvetti, 1.5x penkkikin on jo hiton kova tulos! Ei kyllä kuulosta mitenkään naturaalien väitteiltä tuollaiset...

        Terv. Mies36 105kg penkki 180kg treeniä 15v takana


    • done easy

      -Kipin kapin salikortti ostamaan.

      -Käy salilla 3 kertaa viikossa. Teet pääasiassa "isoa neljää", eli kyykky, maastaveto, penkkipunnerrus ja dipit, ehkä myös leuanveto. Esim. maanantaina kyykky, keskiviikkona penkkipunnerrus ja dipit, perjantaina maastaveto ja leuat. Sekä muut oheisliikkeet näinä päivinä.

      -Syöt hyvin puhtaasti, olet päivittäin hiukan ylikaloreilla jos haluat kehittää massaa/lihaksia.

      -Lepäät hyvin, eli nukut väh. 8-9h joka yö.

      Teet tätä pari vuotta. Sitten sinulla on lihaksia. Ei ole oikotietä.

    • Aikuinen Nainen

      Kyllä on kumma kun ei juurikaan saa mihinkään näihin suomi24 kysymyksiin asiallisia vastauksia,aina jotakin panettelua ,vittuilua,tosi lapsellisia vastauksia,ihan idioottimaista porukkaa,suomen kansa on todellakin sairasta,Ei siis ihan kaikki,JOSKUS on kiva lukea ASIALLISTA textiä.
      Hävetkää ihan oikeasti porukat jotka edes vaivaudutte laittamaan kaikenmaailman dorkia mielipiteitänne.
      Jos täällä kerran OIKEASTI halutaan apua omaan elämään,neuvoja jne,niin OLKAA KILTTEJÄ JA YSTÄVÄLLISIÄ ja laittakaa oikeasti asiaa =)
      Niin ,sinun kysymyksesi ??
      Mielestäni olet vielä nuori ja ehit kyllä lihota,ja jos haluat niin todellakin pikkuhiljaa,nostelet painoja ja syöt rahkaa,jugurttia,ym maitotuotteita.Proteiinia.(syöt siis ihan kaikkea mahdollista,ja voit vaikka laittaa ruokiisi lisä rasvaa,eli öljyä tai ihan voinokareen )
      Ne kaupan lisä proteiinit jauheena on ihan hyviä,mutta tosi kalliita,eli ihan tavallinen rahka käy hyvin,sen makeutat vaikka hunajalla tai marjoilla.
      Älä vaan kiirehdi......ÄLÄKÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KOSKEKKAAN MIHINKÄÄN HORMONIJUTTUIHIN !!!!!!!!!!!!!
      Aika tekee tehtävänsä ja kun itse siihen vielä osallistut niin hyvä tulee.
      Kaikkea hyvää sinulle =)

    • hhkhkhkh

      Helppoa. Odota kunnes joku bodari kuolee stereoideihin. Palkkaa sitten joku aivokirurgi siirtämään aivosi kuolleen bodarin ruumiiseen.

      Kun heräät teholla, sinulla on uusi komea kroppa, johon naiset ihastuvat.

    • Kukko4

      Kukko tietää ,,,, kehon omilla lihaksilla tänäpäivänä ,, varmaan jaksattehdä töitä ja harrastaa liikuntaa. Siitä se kuntokin kohenee, Ei se sen kummempaa ole ,,,positiivista ajattelua elämäähän , hyvää syksyä,,

    • Kukkaheppi

      Voiko 48v saada enää hyviä lihaksia normaalilla tavalla, sali ja ruokavalio? Olen ihan lihakseton ja en ole koskaan harrastanut salia ja enkä kotonakaan tehnyt voimamailua. Mistä minun tulisi siis aloittaa, käsipainotko?

      • kakakakakkkk

        voi saada,paras olisi jos uskallat mennä salille missä personalTrainereita auttamassa alkuun,kyl se siitä


    • muhahahaha. . ..

      Sitkun on lihaksia, eipä stondaa.... verenkierto juttu nääs...

    • grdrggrgrd

      Tilaa netistä kuminen Batman-puku. Lihakset tulevat sen mukana. Saat kaikki naiset kun sinulla on tuo puku.

    • 4+1

      Kovasti suu auki runkkaamalla saat sixpack, rinta- ja käsilihaksia kunhan aina lopuksi muistat niellä mällisi ja käyttää suuvetta. Mönjässä on kivennäis- ja hivenaineita sekä paljon proteiinia ja voit vaikkapa aina aamuisin nauttia sitä maustamattomaan joghurttiin sekoitettuna.

    • Miksi lihaksia

      Saanko kysyä 18 vuotias mies.Mihin sinä tarvitset sitä lihaksikasta vartaloa?
      Onko sinulla jotakin erityisen raskaita töitä, mihin tarvitset tälläisiä muskeleita vartaloosi?

      • On.

        On.


      • uyg

        > Saanko kysyä 18 vuotias mies.Mihin sinä tarvitset sitä lihaksikasta vartaloa?
        Onko sinulla jotakin erityisen raskaita töitä, mihin tarvitset tälläisiä muskeleita vartaloosi?

        Siis oikeasti mihin _ei_ tarvitse? Voiko lihaa olla liikaa? No ei tod. Ja jos on niin siitä pääsee kyllä eroon.


    • fsfesef

      kuminen Batman-puku ratkaisee kaikki ongelmasi, ja naiset kaatuvat allesi.

    • punttia

      Nuorena sällinä mee salille ja hommaa sieltä pohjakunto lihaksille.

    • Toimii varmasti

      Kun kampaat hiuksesi, nouse seisomaan ja seiso yhdellä jalalla, muista vuorotella jalkaa ettei vain toinen jalka kehity ja toinen jää naruksi.

      Kun ketät aamupuuroa sekoita tänään oikealla, huomenna vasemmalla. Katsele telkkaria slaavikyykyssä.

      Asettele ruokatarvikkeet, vaatteet ym kaappien ylähyllyille niin että joudut kurottelemaan niitä ottaessasi.

      Siirry kontaten tai jopa ryömien huoneesta toiseen, myös käsillä kävely tuo vaihtelua.

      Tsemppiä !

    • Jos olet hoikka ja hyväkuntoinen, niin liikut ilmeisesti jonkin verran tai paljonkin.
      Se ei auta kuin syödä enemmän, niin paljon että paino nousee, muuten ei tule lihaksia. Sinun ikäisellä kaverilla lihakset kasvaa kun syö riittävästi ja urheilee, ihan sama mitä. Voima harjoittelulla lihakset saa kasvamaan nopeammin.

    • treenaamaan!

      Kuntosalillahan sitä lihaa tulee. Etköhän kahdessa vuodessa saa kivan salskean kehon.

    • Kokeile korvaushoitoa. Kysy mikelt se tietää

    • jotain tietävä

      Säännölliset ruokailuajat, riittävästi proteiinia ja rasvoja. Hiilaritkin tarpeen, mutta mielellään vain n. 30% energiasta niistä.

      Riittävä lepo, lihaksiston kasvu ja palautuminen vaatii lepoa.

      Säännöllinen treenaus, esim. 3-5 kertaa viikossa, oman aikataulun mukaan.

      Järkevä ohjelma salilla. Aloittaessa kannattaa lähteä ihan perusliikkeistä, enemmän kohdentavia liikkeitä sitten mukaan, kun on saanut kunnollisen tuntuman treeniin ja oman lihaksiston toimintaan.

    • Hormoonit on ok

      Hormooneissa on se hyvä puoli, että saat lihaksia käymättä ollenkaan salilla. Itse asiassa tutkimusten mukaan lihasta tulee enemmän kuin sellaisella, joka käy säännöllisesti salilla eikä käytä hormooneja. Jos vielä käy salilla ja käyttää hormooneja, voi vuodessa saada jopa 20 kiloa lihasta kunhan vain syö riittävästi.

    • boari2

      Onhan noita roinan vetäjiä aina ollut ja ihmettelen loppujenlopuks,että aika pienellä osalla vetäjistä on tullut mitään ongelmia sitten keski-iällä.

    • Kyllä haittoja on!

      Dopingin käytön seuraukset näkyvät myös urheilijoiden lapsissa. Tämän paljastaa Berliinin Humboldt-yliopiston kaksivuotinen tutkimus entisen Itä-Saksan huippu-urheilijoiden ja heidän lastensa terveydestä.

      Valtiojohtoisen dopingin seurauksena urheilijoille on syntynyt paljon normaaliväestöä enemmän niin fyysisesti kuin psyykkisesti vammautuneita lapsia. Saksalaistutkija Giselher Spitzer esitteli tutkimustaan Reykjavikissa Islannissa käynnissä olevassa Play the Game -urheilukonferenssissa.

      Tutkimukseen osallistui 52 olympialaisissa ja muissa arvokisoissa Itä-Saksaa 1970-80-luvuilla edustanutta urheilijaa. Urheilijoiden lisäksi tutkittiin myös heidän 69 lastaan.

      Urheilijoiden lapsista seitsemän on fyysisesti epämuodostuneita ja neljällä on kehitysvamma.Yli neljänneksellä lapsista on allergioita, ja 23 prosenttia heistä on astmaatikkoja.

      Steroideja popsineiden naisurheilijoiden keskenmenoriski ja kuolleena syntyneiden lasten määrä oli 32-kertainen Saksan muuhun väestöön verrattuna. Psykoterapiaan on joutunut turvautumaan 32 tutkituista 52 urheilijasta. 38 prosenttia kärsi vakavasta masennuksesta ja suunnitteli itsemurhaa. Neljännes tutkituista urheilijoista on sairastunut syöpään.

      Nyt jo edesmenneen Itä-Saksan puolesta kamppailleet nuoret, kasvuikäiset urheilijat luulivat syövänsä vitamiinipillereitä. Todellisuudessa heille annettiin hevoskuureittain mm. anabolisia steroideja niin urheilukouluissa kuin harjoitusleireilläkin.

      Viisi vuotta sitten yhdistyneen Saksan hallitus perusti rahaston Itä-Saksan dopingin uhreille. 194 entistä urheilijaa on saanut noin 9500 euron korvauksen. Viime vuonna käynnistettiin toinen korvausohjelma, josta 167 urheilijaa on saanut noin 8400 euron korvauksen.

      Urheilijoiden asianajaja Michael Lehner on sanonut, etteivät korvaukset ole suhteessa kärsimyksiin.

      - Uhreille on tärkeintä, että heidän asemansa on tunnustettu, Lehner sanoo.

      Lähteet: globeandmail.com, smh.com.au.

      http://www.iltasanomat.fi/yleisurheilu/art-1288338972625.html

    • !!!!!!!!!!

      lihakset alkaa kehittymään vasta 30kympin jälkeen. mitään lihasta et saa aikaan tuon ikäisenä se on varman. ellet sitten lähde vetään pillereitä niitä kaikki muutki vatipäät.

      • pumppendal

        Aloita pumppailemaan tuntumalla. Maksimin repiminen olemattomilla teinivoimilla vain tuhoaa lihaksesi.


      • äpüä

        114kg 15-vuotiaana penkillä..menikö lihaksilla vai kuvittelinko??? Lihakset alkaa kehittymään jo kontatessa...


      • FUK Y

        Saatanan vitun molopääidioottihomo. Lihakset alkavat SURKASTUA jo 30 ikävuoden jälkeen.


      • raw
        FUK Y kirjoitti:

        Saatanan vitun molopääidioottihomo. Lihakset alkavat SURKASTUA jo 30 ikävuoden jälkeen.

        Ei ala. Oon yli kolkyt ja kehityn edelleen ja yli 15 vuotta reenannu.


      • 9+15
        FUK Y kirjoitti:

        Saatanan vitun molopääidioottihomo. Lihakset alkavat SURKASTUA jo 30 ikävuoden jälkeen.

        Tietenkin jos lopetat treenaamisen. Mutta esimerkiksi naisilla paras ikä saada lisää lihasmassaa on 30 .


    • Jätä ne herkut ja limmparit! ja reenaa niin että sattuu...

    • 40v ukko

      Määrätietoista ja kovaa kuntosalitreeniä se vaatia ja vuosia, vuosia treeniä!

      Mä olen jo nelikymppinen ukko (180 cm ja 90 kg) ja paljon vuosia pelkällä kotiruoalla takana.

      Tämän hetken tuloksiin olen tyytyväinen: Penkkipunnerrus 150 kg, mave 200 kg, kyykky 175 kg ja pystypunnerrus 110 kg!

      Treenaa vuosia ja taas vuosia 2-5 kertaa viikossa!

      • 1-20

        Hyvä!!

        Ei sillä penkkituloksella kuitenkana ole merkitystä.

        Enempi kiinnittäisin huomiota oman vartalon käsittelyyn / koordinaatioon.

        Parempi laskea montako etunojapunnerrusta menee tai montako leukaa pystyy vetään. Koska se on hyödyllistä lihasta. Myös notkeus tärkeää.

        Painojen koko on leijumista varten. Kyykkään itse 80kg yhtäkestoisella liikkeellä 11 toistoa ja 4 sarjaa. Liike on yhtäkestoinen ja perse laskeutuu nilkkoihin asti. Ei mitään yläasennossa lepuuttamista. Näkee noitakin jotka toiston jälkeen lepää 10 sekunttia yläasennossa.

        Jokaisella kuitenkin tyylinsä. Itse en painojen määrään kiinnitä niin huomiota. Kokonaisvaltainen kehitys tärkeämpää.


      • hiul
        1-20 kirjoitti:

        Hyvä!!

        Ei sillä penkkituloksella kuitenkana ole merkitystä.

        Enempi kiinnittäisin huomiota oman vartalon käsittelyyn / koordinaatioon.

        Parempi laskea montako etunojapunnerrusta menee tai montako leukaa pystyy vetään. Koska se on hyödyllistä lihasta. Myös notkeus tärkeää.

        Painojen koko on leijumista varten. Kyykkään itse 80kg yhtäkestoisella liikkeellä 11 toistoa ja 4 sarjaa. Liike on yhtäkestoinen ja perse laskeutuu nilkkoihin asti. Ei mitään yläasennossa lepuuttamista. Näkee noitakin jotka toiston jälkeen lepää 10 sekunttia yläasennossa.

        Jokaisella kuitenkin tyylinsä. Itse en painojen määrään kiinnitä niin huomiota. Kokonaisvaltainen kehitys tärkeämpää.

        > Parempi laskea montako etunojapunnerrusta menee tai montako leukaa pystyy vetään. Koska se on hyödyllistä lihasta. Myös notkeus tärkeää.

        Siis miten etunojapunnerrus on hyödyllisempää kuin penkki? Notkeus? Eli liikkuvuus?

        > Ei sillä penkkituloksella kuitenkana ole merkitystä...Kyykkään itse 80kg

        Siis kyykkytuloksella kuitenkin on vai?

        > Itse en painojen määrään kiinnitä niin huomiota. Kokonaisvaltainen kehitys tärkeämpää.

        Mutta miten sitten tiedät onko kunto menossa parempaan vai heikompaan suuntaan, jos et mittaa maksimivoimaa kyykyssä, penkissä ja muissa isoissa liikkeissä?


      • 1-20
        hiul kirjoitti:

        > Parempi laskea montako etunojapunnerrusta menee tai montako leukaa pystyy vetään. Koska se on hyödyllistä lihasta. Myös notkeus tärkeää.

        Siis miten etunojapunnerrus on hyödyllisempää kuin penkki? Notkeus? Eli liikkuvuus?

        > Ei sillä penkkituloksella kuitenkana ole merkitystä...Kyykkään itse 80kg

        Siis kyykkytuloksella kuitenkin on vai?

        > Itse en painojen määrään kiinnitä niin huomiota. Kokonaisvaltainen kehitys tärkeämpää.

        Mutta miten sitten tiedät onko kunto menossa parempaan vai heikompaan suuntaan, jos et mittaa maksimivoimaa kyykyssä, penkissä ja muissa isoissa liikkeissä?

        "Siis kyykkytuloksella kuitenkin on vai?"

        Ei kyykkäyksen maksimituloksella ole merkitystä. Samalla tavalla kuin penkin maksimilla ei ole merkitystä. Niin kuin asian jo selitin.

        "Mutta miten sitten tiedät onko kunto menossa parempaan vai heikompaan suuntaan, jos et mittaa maksimivoimaa kyykyssä, penkissä ja muissa isoissa liikkeissä?"

        Sarjakestävyydellä. En testaa maksimeita eli ykkösiä, koska näen siitä paljonko käytän sarjoissa painoa. Sarjan viimeinen toisto on aina se viimeinen, jonka jälkeen ei enää menisi yhtään lisää.


    • pähkinätOK.

      Pähkinässä on paljon protskuja ja hyviä rasvoja.Tavallisessa kaupassa 1kg/pss ja rusina laatikoita mukaan.Soijajauholättyjä(??)Tofua kasvisten kera,palkokasveissa protskuja kans,hernekeittoa.Käykö kala?Raejuustoa,tonnikalaa ja maitoa on hyvä satsi(pane vaikka etikkaherneitä/prkherneitä sekaan).Kuivamaitojauheessa kans prot. et väsää makaroni-ltk ja ym. ronskilla annostuksella..

    • varmasti vaikuttaa

      Bodybuilding.com

      ja etsi sivustolta Jim Stoppanin 12 viikon treeniohjelma. Saat sillä lihasta mutta myös rasva lähtee.

      Lisäksi hyvä ruokavalio.

      Jos et kuukaudessa huomaa tuloksia, niin et treenaa tarpeeksi kovaa. Sitten vain enempi rautaa tankoon.


      "If the bar ain't bending, you are just pretending."

    • ironclad66

      Tänne suomi 24 keskustelupalstalle pitäisi kait saada kirjautuminen sisään pankkitunnuksilla ja oikeilla nimillä niin loppuisi nämä idioottien kommentit. Mistä näitä idiootteja piisaa?? Sääli että tämä taso on näin alhainen täällä. Tosi surkeaa elämää pitää olla että pitää kirjoitella jonnekin nettiin omaa tyhmyyttä...jos olis rohkea ihminen niin menisi näyttämään sen tyhmyytensä tuonne kaduille.

      • 1+11

        hehe

        Olisit voinut laittaa rohkeasti oman nimen "allekirjoitukseksi".


    • lollerooooo
    • Oma kohtaista kokemu

      kantsii käydä salil ja tehä oman kehon painolla tehtäviä liikkeitä muuta en osaa sanoa äläkä katso heti salin hintaa sillä minä maksan salist jtn 60e kuussa ja näin on parempi ku on hyvä sali en ois alkanu käymään ollenkaa salil jos se ois ollu joku pieni ja pari laitetta nyt menossa toinen kuukausi

      • Oma kohtaista kokemu

        Ainii ja oon käyttäny proteeini juomaa auttaa palautumaan ja saa proteinia jolla tulee lihasta


    • never-skip-legday

      Muista myös tehdä jalkalihas treeniä.

      http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/90/9f/a0/909fa041b5759962b036d117d194830b.jpg

      Katso miten typerän näkösiä ovat ihmiset, jotka treenaavat siis vain yläkroppaa. Varsinkin jos olet laiha, ja saat lihaksia yläkroppaan niin näytät vielä naurettavammalta kapeiden jalkojen kanssa.

      Lihaksia saa kun treenaa usein, eli lihaksia käyttää.

    • ent.lihaskimppu

      jos haluat oikeita lihaksia käy salilla säännöllisesti syö terveellisesti mutta näillä opeilla ei juuri lihaksia saada ..ilman hormooneita ie kukaan saa kunnon lihaksia jos joku väittää sulle muuta puhuu p...aa joka ikinen pullistelia tuolla salilla syö sen näkee tyhmempikin itse tiedän kun kokemusta on ..onneksi tuli järki päähän nyt urheilen rullaluistelen käyn hieman salilla hiihdän ym.ym käy salilla ja syö normi proteiinia ym terveellisesti ja tyydy siihen mitä saat panosta vaikka aluksi 10 vuotta näillä opeilla jos saat isot lihakset olet kyllä joku luonnon lahjakkuus ..sitä paitsi nämä hormooni pullisteliajat ovat suurin osa ihan sekopäitä varsinkin kun ottavat alkoa ja kun eivät osaa niitä aineita käyttää järkevästi niistähän on kirjakin tehty miten niitä pitäis käyttää.kuntoilet muutenkin kun salilla niin hyvä tulee ja terveellä pohjalla

    • Silava haisoo

      Nussit siiderivalaita kapakoissa.

    • gjfkgjk7776

      Jaa no jos kotona haluut treenailla, niin hommaa vaikka alkuun sellaset vastusnauhat, niiden kansa ei ole kuin mielikuvitus rajana, sit vaan Youtubeen katteleen kotitreenejävideoita :)

    • agö

      > "Ongelmani" on että haluan lihaksia.

      En pidä tuota ongelmana. Tai jos ongelmasi on tuota luokkaa, elämäsi on hyvää.

      > Olen ruumiinrakenteeltani hyvin hoikka ja käteni ja jalkani ovat laihat.Onko tällaisen mahdollista saada lihaksikasta yläkroppaa?

      Erään harrastelijatieteilijän mukaan nilkan ja ranteen ympärysmitasta voi ennustaa lihasmassan. Ks. maximum muscular potential. Mikä on lihaksikas mielestäsi? Kyllä pienetkin lihakset voi saada erottumaan, mutta ne ovat silti pienet.

      >Miten minun kannattaisi treenata

      No jos olet laiha, niin luultavasti kuntosalilla aluksi voimaharjoittelua. Kun vedät maasta tai kyykkäät 2 kertaa oman massasi, voit ruveta miettimään lihankasvatusta.

      > miten voisin treenata kotioloissa?

      Lihashuoltoa kuten putkirullausta ja hierontaa. Ja venyttelyä jos liikkuvuudessa on puutteita.

      > Kuinka usein?

      Voimaharjoittelu noin 4...6 päivän välein. Riippuu. Arkojen lihasten on hyvä antaa toipua rauhassa.

      > Mitä kannattaisi syödä

      Ruokaa

      > milloin

      kun on nälkä

    • synthoolia

      synthoolia vaan kaikkiin mahollisiin lihaspusseihin ,ni ei tarvi salilla ravata

    • eazyway to happiness

      Helpoiten saat lihaksikkaan yläkropan, jos alat seurustella sellaisen omaavan henkilön kanssa. Ei tarvitse itse treenata ja kumppani pysyy tyytyväisenä, kun on sinua lihaksikkaampi. Aina ei tarvitse itseän rääkätä, anna narsistin kärsiä ja nauti hänen lihastensa hivelemisestä. Helppoa.

    • Sopiva 1

      Jos Sulla S..t.nan Pöljä on J.m.l.uta ongelma P.r..le niin hae V,,,u narua jostain H.lv.tti.

    • naaras

      Lihakset olivat joskus kivikautta edeltävällä ajalla tärkeät. Nyt paksu lompakko ajaa saman asian.

    • 51v ja 80 kg

      Trenaa monipuolisesti eli käy aluksi esim. kymmenen kertaa ensin ja trenaa koko kroppa kerralla. Seuraavat kymmenen kertaa puolita kroppa.ja tehosta harjoittelua tietyn ajanjakson välein.
      .
      Suosittelen ainakin yhtä pitkää aerobista noin 1,5 h lenkkiä per viikko peruskunnon nostamiseksi ja rasvan polttamiseen. Hyvät yö unet ja proteiinipitoinen monipuolinen ruoka vielä päälle. Elä treenaa itteäsi aina tappiin asti vaan jätä pieni nälkä päälle seuraavaan treeniin. Säännöllisyys on kuitenkin se isoin juttu.

    • somebodytreeninki

      Ekkana hakemaan kirjastosta treenaan arnoldin kans tai jotai sellasta.. sitten vaan armoton treeninpäälle ja syödään niin, että täytyy olla jo varallisuutta kustantaa se juttu. Sitten kun oot lihaksikas niin sitä pitää myös pitää yllä ja se on aika kova työ.
      Onnea vaan yrityksellesi ja kyllä se onnistuu kun et anna periksi.

    • PrettyWoman 23v

      Hienoa ettet syö lihaa!! Sinussa on miestä jo ihan tarpeeksi, ilman lihaksiakin! Ketä varten aiot ne lihakset hankkia? Tietenkin kannattaa pitää kunnosta huolta perusterveyden takia, mutta muuten bodauksessa ei ole mitään järkeä.

      *haaveilee joskus löytävänsä kasvissyöjäpoikaystävän*

      • raw

        Mitä hienoa on jos ei syö lihaa??? Lihahan on ruohoa mistä on poistettu p@ska!!


      • 8oyö

        > Hienoa ettet syö lihaa!!

        Tuohon en ota kantaa.

        > Sinussa on miestä jo ihan tarpeeksi, ilman lihaksiakin!

        Voi mahoton, ilman lihaksia ei ole elämää! Ja elämä rääpäleenä on kurjaa. Minä olen sitä kokenut melkein 30 vuotta ja sinä tulet kertomaan, että ilman lihaksia on ihan kivaa! Näkemättä kenelle sen sanot. Ei yksinkertaisesti pysty tekemään. Kävely on hidasta ja horjuvaa, juokseminen mahdotonta. Istumaan eikä seisomaan pysty kuin muutaman minuutin, makaaminenkin on vaikeaa kun luut törröttävät. Ovien käyttäminen vaikeaa. Paleltaa. Vaatteet roikkuvat päällä kuin vaateripustimella.

        > Ketä varten aiot ne lihakset hankkia?

        Itseänsä varten hän selvästikin, kun ei muusta maininnut.

        > Tietenkin kannattaa pitää kunnosta huolta perusterveyden takia, mutta muuten bodauksessa ei ole mitään järkeä.

        Niin eli bodauksessa on siis järkeä perusterveyden takia? Lihasta on hyötyä monella tavalla.


    • Kun Toi Lija

      Alkuun näytti viestit aika ala-arvoisilta, mutta kyllähän täällä asiaa tullut kunnolla. Luulenpa, ettei kuntosalilla käymisessä ole mitään pahaa tai väärää 18 vuotiaana, sen kai voi aloittaa jo 16- vuotiaana ilman vaikutuksia pituuskasvuun ym. Hyvä vain jos liikunta on osana elämää nuorella. Jo lapsena ja nuorena luodaan "pohjat".
      Niille joiden mielestä kuntosalilla käymisestä ei ole mitään hyötyä, suosittelen vaikka googlettamaan aiheesta, tietoa löytyy kasapäin liikunnan ja voimaharjoittelun eduista keholle ja mielelle. Aloitin itse lihasten säännöllisen vahvistamisen 18-vuotiaana, ja hyvin tarttui lihaa alkuun, jopa huumaavasti vaikka itsekin olin kestävyysurheilija ja aika laiheliini. Aluksi motiivini oli ryhdin vahvistaminen, esteettisyys ja respekt. Sittemmin olen jäänyt koukkuun ja tämä on ikään kuin elämäntapa, josta saa iloa. Kunnon salitreenin kuin myös minkä tahansa raskaan liikunnan jälkeinen tuntien euforinen olo itsessään on huumetta!

      Mikäli aloittaja näitä viestejä enää luet, suosittelen sinua treenaamaan enintään joka toinen päivä. Kutakin lihasryhmää kannattaa treenata kun ne ovat kunnolla palautuneet edellisestä kerrasta. Joskus voi erikoiskeinona kuormittaa vielä täysin palautumatonta lihasta, mutta kohtuuden ja harkinnan kanssa. Muista, että itse kasvu tapahtuu levossa.

      Treenaaminen kannattaa tehdä mahdollisimman tasapuolisesti kaikkia kehon lihaksia harjoittaen. Olen itse oppinut kantapään kautta, että kehon eri osien ja liikkeiden epätasapainoinen harjoittaminen estää lihaksia ja voimia kasvamasta täydellä potentiaalillaan. Kroppa estää virheryhtien ja loukkaantumisen riskiä vähentämällä lihaskasvua, jos liikutaan tasapainosta poispäin. Jalkojen ja selän vahvistaminen on massan kasvatuksessa oleellista, siellähän se suurin massa onkin. Suurten lihasten kuormittaminen saa elimistössä aikaiseksi aivan toisen tason anabolisen vasteen kuin pikkulihasten hinkkaus.

      En rummuta orjallisten ohjelmien puolesta, vaikkakin en kiistä niiden etuja. Tärkeintä on, että ei juutu samoihin kaavoihin liian pitkäksi aikaa. Eli pidä huoli monipuolisuudesta myös yksittäisten lihasryhmien harjoittelun suhteen. Alkuun kasvua ja voimaa saa millaisella treenillä tahansa, mutta myöhemmin täytyy rutiineja vaihdella sopivasti ja lihasta ärsyttää sille epätotunnaisilla tavoilla, jolloin kuvioihin astuu erikoistehosteet, kuten pudotussarjat, pakkotoistot, negatiiviset toistot yms...

      Mitä tässä elämässä ikinä teetkin, keskity siihen sataprosenttisesti niin saat parhaan tuloksen, luonnollisesti. Pätee myös lihasharjoitteluun - keskity jokaiseen toistoon parhaasi mukaan ja laita koko henkinen kapasiteettisi liikkeeseen niin saat parhaimman mahdollisen voimantuoton lisäksi treeneistä paljon irti. Itse pyrin tekemään liikkeiden negatiivisen vaiheen rauhallisesti, joskus korostetun hitaasti. Supistusvaiheessa pyrin saamaan liikkeen tehtyä niin "räjähtävästi" kuin kykenen. Olen kokemuksesta todennut tämän parhaaksi tavaksi. Siinä keskittyminen pysyy ja luulen, että hermotus kehittyy. Hitaalla negatiivisella vaiheella on kai lihaskasvua lisäävä vaikutus joidenkin tutkimusten mukaan, ellen väärin muista.

      Normaali ruoka normaaleina annoksina riittää aivan hyvin lihasten kasvuun. Ravinnon määrää on syytä lisätä jos huomaat ettet kasva kaikesta treenistä huolimatta tai jos painosi putoaa tai pysyy kohtuuttoman kauan samalla tasolla. Ravinnon laatuun kannattaa kaikkien kiinnittää huomiota, eli riittävästi kasvikunnan tuotteita ja monipuolista ruokaa ylipäätään.

      Nykyään on tämä fittnessbuumi, ja siitä hyötyvä ravinneteollisuus on saanut ihmiset uskomaan, että he tarvitsevat älyttömästi proteiinia ja kaiken maailman lisäravinteita. Liika proteiinin saanti sotkee elimistön toimintaa ja rasittaa munuaisia!!! Eli kunhan syöt pääaterioidesti yhteydessä proteiinia esimerkiksi monipuolisesti kasvipuolelta (pavut, pähkinät, palkokasvit ym.) ja kalaa, niin et tarvitse lisäproteiinia. Maitotuotteilla on helppo lisätä laadukasta proteiinia ruokavalioon ja välipaloiksi. En ole itselläni huomannut juuri mitään eroa kehityksessa join palautusjuomia tai en. Hölmöiltä kuluttajilta nussitaan rahat kaiken maailman uskotteluilla, kuten sillä että palautusjuoman nauttiminen heti treenin jälkeen kasvattaa sinusta valtavan mörön.

      Ainoat suosittelemani lisäravinteet: D-vitamiini ja kalaöljy. D-vitamiini, koska Suomi on pimeä maa suuriman osan vuotta (emme me muuten olisi valkoihoisia). Kalaöljy, koska harva meistä oikeasti syö riittävästi rasvakalaa joka ikinen viikko.

      Syö riittävästi rasvaa - se on hormonien ja solukalvojen elintärkeä rakennusaine, ja runsasenergistä: 1g rasvaa = 9kcal, vrt. 1g hh = 4kcal. Unohda markkinaintressien vähärasvahuuhaa ja rajoita mielummin lisättyä sokeria.

      • srtg

        > Unohda markkinaintressien vähärasvahuuhaa ja rajoita mielummin lisättyä sokeria.

        Jos ajattelee kehitysopillisesti, niin sekä rasvaa että sokeria käytetään monissa elintarvikkeissa varsin uudella tavalla. Esim. puristettu kasviöljyhän on siitä erikoista, että sitä on helppo syödä suuria määriä nopeasti. Sen sijaan jos se on siemenissä, niitä ei ole helppo syödä kerralla suurta määrää. Siemenistä öljy imeytyy varmaan aika paljon hitaammin kuin puhdas öljynä syöty öljy.


    • jöoi

      > miten voisin treenata kotioloissa?

      Tärkeintä kotona lienee pysytellä aktiivisena eli älä istu tai makaa vaan pysy tolpillasi. Aktivaatio on ehkä tärkein tekijä, jota kuntosaliharjoittelu ei korvaa. Tämä ohje siis lihankasvatuksen kannalta.

      > Onko tällaisen mahdollista saada lihaksikasta yläkroppaa

      Tuo aktivaatio lienee helpointa järjestää alaraajoille. Ethän ala rintahauispelleksi ja jätä kävelykeppejä treenaamatta?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe